Cuvântul Nou, aprilie 2008 (Anul 19, nr. 5122-5141)

2008-04-01 / nr. 5122

(Vagina 2 ■ Anul XIX Nr. 5122 Social - Politic Discriminarea ca stil de muncă urmare din pagina 1 Deşi se declară paşnici, liderii HVIM nu ezită să ceară plecarea romilor din Transilvania pe motiv că ar vicla “moştenirea Sfintei Coroane”. Cu toate că pretind libertate pentru maghiari, nu ezită să promoveze acţiuni, cum este turneul formaţiei “Karpatia” ce va avea loc în luna mai în mai multe localităţi din Ardeal în condiţiile în care se ştie că aceasta promovează un repertoriu xenofob, rasist şi antisemit. Drept recunoaştere a “meritelor” lor, muzicienii formaţiei au fost “unşi” membri ai Ordinului Vitejilor din Ungaria, o organizaţie ce şi-a asumat punerea în practică a idealurilor lui Horthy Miklós. Se promovează o retorică naţionalistă din partea unor tineri care public afirmă că militează pentru libertatea maghiarilor, dar care în realitate urmăresc epurarea etnică. Manifestările liminative de care au parte cetăţenii romi se adaugă, bineînţeles, celorlalte probleme de natură socială şi economică, ca şi stereotipiilor populaţiei. Acum, când se apropie alegerile, comunităţile de romi sunt, din nou, ademenite de consiliile locale udemeriste cu fel de fel de promisiuni în speranţa obţinerii voturilor acestora. Faptul că ulterior ele sunt uitate face parte din “stilul de muncă” al respectivilor care, după ce au trecut puntea, revin la măsurile lor discriminative. Astăzi, 1 aprilie 2008, se împlinesc 126 de ani de la naşterea scriitorului ROMULUS CIOFLEC Astăzi, 1 aprilie 2008 se împlinesc 126 de ani de când, la Arad, s-a născut scriitorul Romulus Cioflec. Care a fost destinul acestui scriitor? După copilăria petrecută în satul natal, a studiat în Arad, Braşov, Câmpulung Muscel, Bucureşti. A fost ziarist la Arad, învăţător în Prahova, profesor în nordul Moldovei, la Pomârla, apoi la Chişinău, Timişoara şi Bucureşti. A stat aproape zece ani la Chişinău, în perioada cea mai fierbinte a românilor basarabeni, aducându-şi contribuţia la înfăptuirea şi consolidarea unirii cu patria-mamă. A avut o bursă de studii, un an (1921-1922), la Berlin, aprofundându-şi cunoştinţele de limba şi literatura germană. Au urmat alţi zece ani de profesorat la Timişoara, Liceul german „Diaconovici Loga” şi alţi aproape zece la Liceul „Gheorghe Lazăr” din Bucureşti. Cu prietenul său, scriitorul Panait Istrati, s-a implicat în apărarea minerilor de la Lupeni, în 1929. Una din pasiunile scriitorului Romulus Cioflec a fost călătoria. A străbătut şi a cunoscut ţara de la un capăt la altul: Arad-Câmpulung- Bucureşti-Arad, Bucureşti-Pomârla- Chişinău, Chişinău-Timişoara- Bucureşti, familiarizându-se, de fiecare dată, cu locurile şi oamenii, înţelegându- i şi ajutându-i. Dacă lăsăm la o parte harta ţării străbătută de Romulus Cioflec,ca să trecem la harta Europei, ne dăm seama că într-adevăr scriitorului nostru i-a plăcut să vadă permanent locuri şi oameni noi. A fost la Berlin şi Paris, a fost în Italia -pentru Veneţia a avut o adevărată slăbiciune- a fost în Spania, la Barcelona şi Madrid, a fost, în sfârşit, la Polul Nord, călătorind cu vaporul, din marele port german Hamburg, cu opriri prin toate oraşele mari ale Norvegiei, până la Oceanul Arctic. Aceste două călătorii sunt cunoscute cititorilor din cele două jurnale: „Cutreierînd Spania. Impresii de călătorie” şi „Sub soarele polar, impresii şi peripeţii din voiajul unor salvaţi de la naufragiu de spărgătorul Krasin”. Ambele constituie o lectură reconfortantă, de fapt câte o călătorie în compania ulnui scriitor, care îşi informează cititorul despre ţinuturi necunoscute suficient, învăţându-l să privească lumea cu discreţie şi curiozitate, în perioadele dintre călătorii, Romulus Cioflec a ştiut să asculte foşnetul vieţii oamenilor. Aşa au rezultat volumele de povestiri şi nuvele „Doamne, ajută-nel”, „Lacrimi călătoare”, „Români din secuime”, „Trei aldălmaşe” şi romanele „Vârtejul”, „Pe urmele destinului”, „Boierul”. Cu o asemenea activitate bogată, Romulus Cioflec a trecut prin viaţă. A fost un destin, acela al profesorului şi scriitorului cu trăsături de psiholog înnăscut, aşa cum rezultă din paginile cărţilor sale ce dau savoare lecturii. Luminiţa CORNEA Un bărbat din Sf. Gheorghe doreşte să atragă într-un mod inedit atenţia opiniei publice asupra problemelor cu care se confruntă bolnavii de hemofilie, pornind cu bicicleta până ... la Istanbul Un bărbat în vârstă de 38 de ani din Sfântu Gheorghe va parcurge cu bicicleta drumul dintre acest municipiu şi Istanbul (Turcia) pentru a atrage atenţia opiniei publice asupra problemelor cu care se confruntă bolnavii de hemofilie László Kiss, care are un copil de 5 ani suferind de această boală destul de rară ce se manifestă prin lipsa de coagulare a sângelui, a anunţat în mod oficial, că va porni pe data de 18 mai într-o expediţie de 14 zile, urmând să străbată cu bicicleta aproape 1.100 de kilometri până la Istanbul, unde va participa, între 1 şi 5 iunie, la Conferinţa Federaţiei Internaţionale a Hemofilicilor. Kiss a declarat pentru ROMPRES că se va opri în toate oraşele importante din România, Bulgaria şi Turcia pentru a se întâlni cu bolnavii de hemofilie şi autorităţile locale, în încercarea de a atrage atenţia opiniei publice asupra acestei boli şi a face lobby pentru îmbunătăţirea serviciilor medico-sociale şi mărirea alocaţiei de medicamente destinate acestor pacienţi László Kiss, care este secretarul filialei Covasna al Asociaţiei hemofilicilor din România, a spus şi că în România există peste 1.500 de persoane care suferă de această boală şi care trebuie să urmeze constant un tratament foarte costisitor Tratamentul costă aproape 12.000 de lei pe an, iar în cazul complicaţiilor care necesită şi intervenţii chirurgicale poate ajunge la 60.000 de lei, însă România este ţara europeană ce alocă cele mai puţine fonduri pentru tratarea acestei boli. László Kiss s-a referit la unul dintre copii săi, Daniel, în vârstă de 5 ani, pentru a spune lumii cât de grea este această boală: ‘Nu se poate juca, nu poate alerga asemenea celorlalţi copii. O simplă muşcătură de limbă sau o extracţie dentară îi poate fi fatală. Orice lovitură, cât de mică, îi produce o hemoragie care nu se mai opreşte, îi lipseşte din sânge o substanţă, numită factor de coagulare, care are rolul de a opri hemoragia şi face rana să se închidă. Daniel e prea mic să înţeleagă ce i se întâmplă şi de ce nu se poate juca asemenea copiilor de vârsta lui. Ştie doar că trebuie să se ferească de toate năzbâtiile care-i trec prin cap. Boala i-a fost descoperită când avea un an şi de atunci orice căzătură i-a provocat sângerări. Cu timpul, pielea i s-a sensibilizat şi sângerările au fost tot mai dese. A ajuns şi de 12 ori, într-o lună, la urgenţe. Nu pot să-l duc la grădiniţă. Trebuie să stăm tot timpul ce el’. Hemoragia se opreşte doar prin substituirea factorului de coagulare ce lipseşte din sânge, iar bolnavii de hemofilie din România primesc o singură unitate de 500 de ml pe lună, de două ori mai puţin decât în Ungaria şi Bulgaria şi de 12 ori mai puţin decât în Franţa. Hemofilia mai este numită şi ‘boala regală’, după ce s-a descoperit că regina Victoria a Angliei a suferit de această afecţiune transmisă genetic şi altor descendenţi. ROMPRES- Oana Mălina Negrea Prezenţa activă a Vo covăsneni pe şosele în ultimele zile am consemnat din nou prezenţa activă a poliţiştilor în trafic, ce au acţionat în zonele aglomerate. Majoritatea participanţilor la trafic a înţeles importanţa respectării regulilor de circulaţie, cu unele excepţii, în urma acţiunilor executate în recentul week-end poliţiştii au constatat două infracţiuni şi au aplicat 59 de contravenţii, în ceea ce priveşte evenimentele rutiere, în acest sfârşit de săptămână sau mai multe accidente rutiere soldate cu pagube materiale, dar fără victime. AIn topul abaterilor, pe primul loc s-a aflat din nou viteza excesivă Ca de obicei, pe primul loc în topul abaterilor săvârşite s-a aflat viteza excesivă, 22 de conducători auto fiind susprinşi circulând cu viteze ce depăşeau limitele legale. Şapte conducători auto au fost depistaţi că nu foloseau corespunzător luminile, iar patru nu şi-au cuplat centura de siguranţă. Chiar dacă se face mereu apel (inclusiv prin presă) pentru cuplarea “centurii vieţii”, cum mai i se spune, unii şoferi din comoditate omit să şi-o cupleze înainte de a pleca la drum. Căruţaşii indiscipinaţi au fost sancţionaţi . 55 Au mai fost sancţionaţi contravenţional cu ocazia controalelor efectuate în zilele precedente şi trei căruţaşi care circulau neregulamentar, neavând dotările corespunzătoare la atestajele hipo, care îi ajută să fie observaţi pe timpul nopţii de ceilalţi participanţi la trafic. Fluidizarea traficului Poliţiştii rutieri covăsneni vor acţiona şi în această săptămână pe cele mai circulate drumuri din judeţ pentru fluidizarea traficului, pentru prevenirea accidentelor şi în scopul combaterii cauzelor generatoare de accidente. Vor fi desfăşurate în fiecare zi acţiuni pentru depistarea conducătorilor auto care conduc sub influenţa băuturilor alcoolice, pentru controlul legalităţii transportuilor de mărfuri şi de persoane şi pentru controlul stării tehnice a autovehiculelor pe Drumurile Naţionale 11 şi 12, atât în mediul urban cât și în cel rural. Rubrică realizată de Horia C. DELIU