Cuvântul Nou, noiembrie 2008 (Anul 19, nr. 5273-5292)

2008-11-26 / nr. 5290

■ Anul XIX Nr. 5290 Pagina 2 /V întrerupere curent electric S.C. Electrica ne informează că, din cauza unor lucrări la instalaţia electrică, se va sista alimentarea cu energie electrică în localităţile HAGHIG şi IARĂŞI în zilele de 26 şi 28 noiembrie 2008, între orele 8,00 - 10,00 respectiv 16,00 -18,00. Călător pe valurile crizei urmate din pagina 1 Dacă am lua la purecat ce a lăsat în urmă ca ministru sau primar general, socoteala ar da un rezultat nu tocmai favorabil domniei sale. Esenţa peregrinărilor prezidenţiale a fost însă alta: posibilitatea de a se întâlni cu presa pentru a da încă un semnal alegătorilor în ce priveşte viitoarea configurație a Guvernului. Am aflat, din nou, că Traian Băsescu pune prim-ministru pe cine vrea el, părerea electoratului exprimată prin vot contează prea puţin, programul guvernamental este bătut în cuiele Uniunii Europene, deci nici acest lucru nu trebuie luat în seamă, iar modul cum programul poate fi înfăptuit pretinde un guvern de dreapta, nicidecum de stânga. Eh, aici am ajuns la miezul problemei: cine este de dreapta în România? Bineînțeles, PNL, dar mai ales PDL, cel care în ultimii ani a făcut o „ întoarcere de multe grade şi a trecut de la stânga la dreapta din considerente de susţinere europarlamentară, nicidecum pentru că membrii partidului ar fi constatat că au o orientare liberală. Aşadar, Traian Băsescu a aruncat zarurile şi chiar dacă nu vrea un tehnocrat la Palatul Victoria, totuşi premierul trebuie să fie de anumită orientare. Pentru a-şi vedea ideile materializate, şeful statului recurge la metoda bătăii şeii ca să priceapă lumea. Faptul că noul Parlament ar putea să-i dejoace planurile nu-l deranjează. Poate că în aceste zile de neastâmpăr, preşedintele va găsi modalitatea de a transmite şi acestuia un mesaj pe înţelesul tuturor. Un pic mai bine pentru pensionari Dar numai în...decembrie Avem o veste relativ bună pentru pensionari. Luna viitoare pensiile aferente lunii decembrie vor veni ceva mai repede. Cam cu vreo două zile faţă de data normală. Plata pensiilor de asigurări sociale de stat, pentru agricultori şi a celor pentru cadrele militare, precum şi a celorlalte categorii de pensii se va face în perioada 10-24 decembrie 2008, în acelaşi timp cu achitarea drepturilor băneşti, vor fi distribuite şi taloanele mor (aferente pensiilor plătite pe card sau în cont curent), precum şi taloanele de călătorie CFR. Grafic precis Graficul de distribuire a drepturilor sociale prevede că în intervalul 10-24 decembrie 2008 pensiile curente şi taloanele CFR vor fi distribuite de către factorii poştali la domiciliul beneficiarilor. între 19-24 decembrie 2008 vor fi distribuite la domiciliu pensiile restante (cupoane gri). Până pe 30 decembrie 2008, titularii absenţi de la domiciliu şi avizaţi îşi vor putea ridica drepturile băneşti de la sediile oficiilor poştale. Cupoanele mor, aferente pensiilor plătite pe card bancar sau prin cont curent, urmează să fie distribuite la domiciliu, în perioada 14-29 decembrie 2008, urmînd ca pensionarii avizaţi şi absenţi de la domiciliu să le poată ridica de la ghişeele subunităţilor poştale până pe data de 9 ianuarie 2009. (H.C.D.) In atenţia producătorilor agricoli Graba în depunerea dosarelor pentru acordarea subvenţiei la cultura sfeclei de zahăr 9 n nu strică, ba dimpotrivă Aceasta pentru că, după cum ne-a precizat recent dl. ing. Gheorghe Naghiu, director executiv adjunct al Direcţiei pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală Covasna, fondurile prevăzute de la bugetul de stat în acest scop, sunt limitate şi, în consecinţă, acordarea subvenţiei se face după principiul “primul venit, primul servit”. De această subvenţie pe produs beneficiază, în baza HG 1380/2008, producătorii de sfeclă de zahăr, pentru producţia marfă realizată în acest an. Pentru întocmirea dosarului sunt necesare următoarele documente: cerere tip(se găseşte la primării); copie de pe buletinul sau cartea de identitate; copie certificat de îmatriculare/certificat de înregistrare; copie de pe acte care dovedesc dreptul de folosinţă sau proprietate asupra suprafeţei de teren cultivate cu sfeclă de zahăr; schiţe de amplasare a culturilor; adeverinţă eliberată de primăria localităţii în raza căreia se află terenul, conform înscrisurilor din Registrul Agricol, din care să rezulte cultura şi suprafaţa; declaraţie pe propria răspundere privind producţia totală obţinută din care, producţie marfă; documentele de recepţie a cantităţii de sfeclă de zahăr neto, livrată la Fabrica de Zahăr Bod( primul lucr de care trebuie să se ocupe producătorii); număr cont Bancă; dosar de încopiat. Dosarele conţinând aceste documente se depun la Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală din Sfântu Gheorghe(clădirea Consiliului judeţean), la camera 308. “Termenul limită pentru depunerea dosarelor, este data de 31 ianuarie 2009, dar noi le recomandăm producătorilor de sfeclă de zahăr să le depună cât mai repede, pentru a putea solicita banii pentru plata subvenţiei în primele două tranşe, respectiv cele din 30 noiembrie şi 11 decembrie, anul acesta” - ne-a spus dl. director Gheorghe Naghiu, care a mai precizat că până vinerea trecută fuseseră primite 54 de dosare. (A. Golciu) Concomitent cu lucrările la noile obiective din infastructură, la Zagon se fac eforturi şi pentru reabilitarea unor părţi din cea existentă urmare din pagina 1 Pe de altă parte lucrări, cer drept de mult mai mică amploare, dar care sunt menite să soluţioneze o serie de chestiuni curente, aduse în atenţia edililor de locuitori, între care Constantin Şerban şi Maria Macovei, cu care am stat şi noi de vorbă, se desfăşoară în ciuda vremii mai puţin prielnice. Este vorba de reapararea, inclusiv reîmpietruirea unor porţiuni din strada Zagonul Mic, afectată de lucrările de introducere a apei potabile, o extensie a investiţiei finalizate de câteva luni în urmă, şi a canalizării, precum şi a tronsonului străzii principale, ce străbate zona numită Valea Mare, unde după cum ne-a spus viceprimarul comunei Zagon, dl. Nicolae Cosneanu, atâta tim cât starea vremii o va mai permite încă, vor mai fi aduse cantităţi înseminate de pietriş. Totodată, după darea în funcţiune nu demult a noului pod din beton peste pârâul Zagonul Mic, ceva mai sus de acesta, se construieşte un alt pod, din material lemnos, în locul celui care după ani de folosire, a putrezit şi s-a rupt, lăsând izolat un grup de gospodării. Cum Zagonul e o localitate ce din capătul de jos până la cel din partea de sus, se întinde pe vreo 10 kilometri, în unele locuri, după cum ne spunea şi pensionarul Constantin Şerban sunt şi oarece necazuri cu iluminatul public. Fie că nu sunt suficiente corpuri de iluminat, fie că e vorba de becuri arse, care trebuie înlocuite cu altele noi. De la viceprimar am aflat că, în acest an, în ce priveşte îmbunătăţirea iluminatul public, accentul a fost pus pe satul aparţinător Păpăuţi, unde infastructura care asigură această utilitate era mult mai uzată decât la Zagon. “Din fonduri alocate de la bugetul Consiliului local, în partea de sus a Păpăuţiului am schimbat toate becurile cu altele noi. Voi propune însă Consiliului local să aloce din bugetul anului viitor o sumă din care în 2009 să putem achiziţiona şi instala, de astă dată în Zagon, mai mute corpuri noi de iluminat, conforme cu standardele europene.” Aşadar sunt şanse ca şi această doleanţă a locuitorilor Zagonului, mai cu seamă a celor din partea de sus, să fie împlinită nu peste mult timp. Social - Politic O perioadă cu probleme complexe în cadrul conferinţei de presă săptămânale de la Inspectoratul de Poliţie al judeţului Covasna au fost discutate problemele operative apărute în ultima vreme, insistânduse mai mult asupra chestiunilor legate de omorurile intrafamiliale ce au avut loc, ultimele două generate de consumul de alcool, împrejurările au fost relatate pe larg, cititorii putând lua cunoştinţă despre cele petrecute. De asemenea, s-a discutat în cadrul conferinţei despre problemele apărute în traficul auto pe timp de iarnă, înregistrându-se din nou evenimente grave şosele. Cert este că a crescut exponenţial numărul accidentelor grave, dar din fericire, judeţul nostru stă, totuşi, bine la acest capitol faţă de restul ţării. Măsuri cu caracter preventiv în recentul sfârşit de săptămână şi începutul săptămânii în curs poliţiştii rutieri covăsneni au executat peste douăzeci de acţiuni axate pe combaterea principalelor cauze generatoare de accidente rutiere din judeţ. Este vorba de viteza excesivă sau neadaptată, indisciplina pietonilor, mai cu seamă a conducătorilor de mopede, ca şi conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice şi depăşirile neregulamentare. Se încearcă în felul acesta diminuarea evenimentelor negative, prezenţa oamenilor în uniformă în trafic având un impact puternic asupra celor de la volan. La ordinea zilei în cadrul conferinţei de presă săptămânale de la Inspectoratul de Poliţie al judeţului Covasna au luat parte comisarul-şef Corneliu Câmpeanu, inspector-şef, comisarul-şef Marian Ioniţă, din cadrul Poliţiei Rutiere Covasna, subcomisarul Buzsi Andrea, ofiţer de presă, care au prezentat chestiuni legate de situaţia operativă, trecânduse în evidenţă problematică ultimei perioade. Infotrafic Efectiv ale Poliţiei Rutiere din judeţ s-au aflat în ultimele zile pe drumurile publice intens circulate din judeţ şi în zonele urbane pentru fluidizarea traficului, pentru prevenirea blocajelor, dar şi pentru combaterea cauzelor generatoare de accidente, mai ales că iama şi-a arătat deja „colţii”. în urma acţiunilor executate poliţiştii au aplicat un mare număr de sancţiuni contravenţionale, dintre care majoritatea pentru depăşiri neregulamentare, viteză excesivă. Au fost reţinute opt permise de conducere şi patru certificate de înmatriculare pentru diverse abateri, o cifră ce vorbeşte despre indisciplina unei anumite categorii de participanţi la trafic. Rubrică realizată de Horia C. DELIU