Cuvântul Nou, ianuarie 2009 (Anul 20, nr. 5313-5332)

2009-01-15 / nr. 5321

Pagina 2 ■ Anul XX Nr. 5321 15 ianuarie - ziua lui Eminescu: Lumina ce în lume ai revarsat-o ... Lira lui Eminescu a străbătut, a trezit şi a încântat cu „asupra de măsură” pe toţi cei ce au văzut în EL lumina. îi citim cu evlavie versurile şi ne legănăm în cântecele, durerea, legendele şi minunea fără de seamăn, amplă şi inconfundabilă, a lacrimii: „Când însuşi glasul gândurilor tace, Mă-ngână cântul unei dulci evlavii”. Pentru românii de pretutindeni şi pentru românitatea lor specifică, Eminescu rămâne gânditorul şi scriitorul cel mai profund şi expresiv, prin unitatea organică a operei, a artei şi a lumii de gânduri, cu care se identifică fiecare cititor, fiecare generaţie: „îngânat de glas de ape Cănt-un corn cu-nduioşare Tot mai tare şi mai tare, Mai aproape, mai aproape; Iar izvorul, prins de vrajă, Răsărea, sunând din valuri- Sus în codri de pe dealuri Luna blândă ţine strajă. ” Am auzit că românii din Serbia au instituit data de 15 ianuarie ca zi naţională a lor. Este ziua când glăsuiesc în limba dorului, limba în care a scris Eminescu. O sărbătoare care-i apropie pe toţi românii uniţi întru Eminescu, dar îi apropie şi de cultura europeană prin multitudinea filiaţiilor operei eminesciene. Astăzi, în lumea cenuşie cotidiană, uităm adeseori că există POEZIE. Dar sentimentul întru poezie există în sufletul fiecăruia dintre noi. Mai mult, sau mai puţin. Aşteaptă să fie trezit din letargie de lacrimile noastre. Lacrimi de bucurie ori de durere. Să căutăm ocazii... De aceea este bine să instituim „sărbători naţionale” pentru a onora aşa cum se cuvine pe cei din neamul nostru care se odihnesc în galaxia geniilor. Avem lacrimi de bucurie în lumina mijlocului de gerar, când a coborât Eminescu pe cărarea strălucitoare a cerului, pentru a se întâlni cu sufletul neamului românesc. Cu harul Lui ne-a înveşnicit întru nemurire. Prin urmare, de ce să nu instituim o sărbătoare naţională a culturii româneşti în 15 ianuarie? Ne bucurăm să aflăm că la o simplă căutare pe google, pentru Eminescu sunt un milion 350 de mii de referiri. E mult? E puţin? Şi prin aceasta demonstrăm că Eminescu există în sufletele românilor. Poezia LUI radiază lumină. „Sara pe deal buciumul sună cu jale, Turmele-l urc, stelele scapără-n cale.” „Trecut-au anii ca nori lungi pe şesuri Şi niciodată n-or să vie iară, Căci nu mă-ncăntă azi cum mă mişcară Poveşti şi doine, ghicitori, eresuri, Ce fruntea-mi de copil onseninară, Abia-nţelese, pline de-nţelesuri. ” Dacă nu avem o zi naţională în 15 ianuarie, atunci să ne sărbătorim pe noi, fâcându-ne o bucurie: să-l citim, să-l ascultăm, să-l cântăm pe EMINESCU, doar aşa vom simţi că se revarsă asupra noastră LUMINA LUI. Ghinion curat: a fost 13 şi zi de marţi Bărbat mort • ! A PA A A găsit in fantana urmare din pagina 1 Pompierii au coborât în fântână cu ajutorul scării de fereastră şi a echipamentului de alpinism şi cu ajutorul unei corzi au scos victima, un bărbat, C. B., în etate de 64 ani, care era decedată. Intervenţia s-a efectuat la solicitarea Poliţiei comunei Reci. Aşadar, a fost o zi cu ghinion, marţi şi 13. Concursuri măsluite urmare din pagina 1 Ne aşteptăm acum ca sarabanda schimbărilor să coboare de la nivel central la cel local şi să asistăm la reluarea, jocului”. Modul când clientela politică a fost obişnuită cu asemenea „cadouri” ar cam trebui să înceteze dacă vrem să ajungem în situaţia statelor cu adevărat democratice. Atâta timp cât incompetenţa guvernează numirile în funcţii, este evident că ne vom bălăci în aceeaşi murdărie a trişului şi măsluirii proprii vieţii politice. Dar până când? urmare din pagina 1 Prinşi în flagrant Pentru a face faţă acestui masacru, ea nu trebuie să devină un fenomen aşa cum a ajuns prin alte părţi ale ţării, organele silvice locale, jandarmii, poliţiştii acţionează atât în mod independent, cât şi în colaborare, depistând adesea în flagrant delict una sau mai multe persoane certate cu legea, în zilele anterioare am prezentat mai multe asemenea cazuri, azi venim cu altul. Acum trei zile agenţii de la Postul de Poliţie Ghelinţa, în timp ce efectuau o acţiune pe raza comunei împreună cu personalul silvic, i-au depistat pe M. József, M. Zoltán, G. Csaba, I. David, G. László şi M. István, toţi localnici, care transportau cu căruţele, lemn de foc fără să posede acte de provenienţă. în urma verificărilor efectuate rezultă că materialul lemnos ar fi fost sustras din pădurea Ocolului Silvic Privat Tg. Secuiesc. Poliţiştii au aplicat sancţiuni contravenţionale conform Legii 31/2000 în valoare de 3240 lei şi au ridicat cantitatea de 4,5 metri steri lemn foc diverse în vederea confiscării. Abaterile silvice continuă „intr-o veselie” La trântă cu pădurea m « Eminescu, suma lirică a vocilor noastre Astăzi, 15 ianuarie 2009 sărbătorim 159 de ani de la naşterea marelui nostru Mihai Eminescu, poet consacrat în toată lumea datorită operei sale impresionante. Grupul şcolar “ Constantin Brâncuşi” celebrează arta eminesciană printr-o serie de manifestări ce au loc în incinta şcolii. Consiliul elevilor împreună cu doamna Rodica Pârvan, directoarea liceului organizează de la ora 16:00 un program intitulat “ Lui Eminescu”. Acesta cuprinde o expoziţie de carte şi imagini din viaţa poetului. Vor avea loc şi recitări ale elevilor şi ale unor voci cunoscute pe baza poezilor eminesciene. La Colegiul Naţional Mihai Viteazul de la ora 14:00, în cabinetul multimedia va avea loc programul “Eminescu, suma lirică a vocilor noastre” ce include momente lirice şi lectura unor poezii ale elevilor dedicate acestuia. Elevii din grupul vocal “Floare albastră” condus de domnul Alexandru Popovici vor transpune în muzică celebrele poezii care l-au consacrat pe marele nostru artist. Doamna Ligia Ghinea, coordonatorul educativ al elevilor ne prezintă de la ora 17:30 în sala de festivităţi a colegiului programul de dezbateri intitulat “ O rămăi”, tema discuţiilor fiind “Eminescu, poet romantic sau realist?”. De la 18:30 evenimentele se mută la Cercul Militar, unde vor avea loc o serie de activităţi dedicate marelui poet. Domnul Fraier Alois în parteneriat cu Colegiul Naţional Mihai Viteazul va coordona o serie de recitări ale elevilor de gimnaziu, precum şi interpretări ale grupului “Floare albastră”. Oana COSTIN Social - Politic Modificări şi completări legale Guvernul României a emis la data de 4.12.2008, Ordonanţa de Urgenţă 198 privind modificarea şi completarea Codului Penal. în luarea acestei decizii s-a avut în vedere că în ultima perioadă au devenit tot mai numeroase faptele comise de unii cetăţeni certaţi cu legea, prin care se aduce atingere autorităţii Justiţiei, înfăptuirii unor măsuri legale. Sunt acte de natură să afecteze imaginea publică a organelor judiciare şi a unor reprezentanţi ai autorităţilor publice cu atribuţii în domeniul ordinii şi siguranţei publice, fiind astfel erodată încrederea cetăţenilor în actul de justiţie, prin acţiuni de natură a sfida organele judiciare sau reprezentanţii unor autorităţi publice. Ultrajul, tot mai periculos Conform Ordonanţei de Urgenţă amintite, la art.239, în legătură cu ultrajul, după alineatul 4 se introduce un nou aliniat, cu următorul conţinut: „Dacă faptele prevăzute în alin. 1-4 sunt săvârşite împotriva unui judecător sau procuror, organ de cercetare penală, expert, executor judecătoresc, poliţist, jandarm ori militar, limitele pedepsei se majorează cu jumătate.” După art. 272 se introduce un nou articol, art. 272 al, cu următorul cuprins: Sfidarea organelor judiciare, „întrebuinţarea de cuvinte insultătoare ori gesturi obscene sau ameninţătoare la adresa integrităţii fizice a unui judecător, a unui procuror, a unui organ de cercetare penală, de către o persoană care participă sau asistă la o procedură care se desfăşoară în faţa instanţei sau a organului de urmărire penală, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă. Cuvinte insultătoare ori gesturi obscene Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează întrebuinţarea de cuvinte insultătoare ori gesturi obscene sau ameninţătoare în mod nemijlocit la adresa integrităţii fizice a unui judecător, a unui procuror sau a unui organ de cercetare penală, poliţist sau jandarm, pentru fapte îndeplinite în exerciţiul funcţiei.” Misiuni punctuale De la începutul anului în curs, jandarmii din cadrul IJJ „Gheorghe Doja” a judeţului Covasna au executat noi misiuni de asigurare a ordinii şi siguranţei cetăţeanului. Perioada a fost liniştită, nu s-a înregistrat evenimente deosebite, înregistrându-se doar câteva cazuri în care s-au aplicat sancţiuni pentru tulburarea ordinii publice şi sancţionarea contravenţiilor silvice, ne-a precizat purtător de cuvânt al Jandarmeriei Covasna, lt. col. Sorin Barbu, colaboratorul nostru. Rubrică realizată de Horia C. DELIU