Cuvântul Poporului, 1927 (Anul 9, nr. 1-52)

1927-06-11 / nr. 24

Număr In 6 pagini, cu supliment economic. An. IX. Sâmbătă, 11 Iunie 1927,Nr. 24 AROMAHETUL Pe un an — — — — — — — -- 200 Lei Pe o jumătate _ — — — 100 , Pe trei luni — — — — — — — 50, n America pe an — — — — — 600 . REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA SIBIU Str. Pintenului 1, (la Librăria Săteanului) PREŢUL UNUI EXEMPLAR LEI 3.ANUNŢURI ŞI INSERAT 11 br 86 primesc la biroul administraţiei noastre UN RÂND CU LITERE MĂRUNTE : Prima oară — — — 5 Lei A doua şi a treia oară 4 Lei Plecarea Guvernului Averescu Frământările politice din săptămâna trecută. — Spre un guvern naţional. — însărcinarea dlui Barbu Ştirbei. — Demisia guvernului Averescu. — Un guvern de alegeri. — Noii miniştri. — Numirea prefecţilor. — Fixarea alegerilor. Din seninul politicii, ce părea că se înstăpânise peste ţara noastră, s’a iscat dintr’odată furtuna prevestitoare de vreme rea iar planurile de muncă au fost risipite de vântul ce pornise să bată la începutul săptămânii trecute. După mănoasa activitate a guvernului Averescu, care într’un an de zile i-a reuşit să încheie tratatul de amiciţie cu Italia, a pecetluit pentru totdeauna soartea Basarabiei româneşti prin ratificarea Italiei, a ridicat leul dela 1.70 la 3.15 a votat legea armonizării şi a pus ordine în finanţele ţării, neprevăzute complicaţiuni l-a silit să demisioneze, făcând joc altui guvern, care are însărcinarea se facă alegeri libere, pentru ca ţara să se pronunţe în deplină voe asupra situaţiei. Dorinţa M. Sale Regelui In săptămâna trecută dl general Averescu a fost încunoştiinţat prin dl Sipiu, ministrul palatului, că M. Sa Regele doreşte ca dl general Averescu să ia contact cu toţi şefii de partide în vederea alcătuirii unui mare guvern naţional, ca astfel să dispară certurile interne asigurându-se astfel armonioasa conlucrare a tuturor în aceste vremuri grele prin care trecem. Dl general Averescu s’a confirmat dorinţei M. Sale Regelui, convocând pe toţi şefii de partide la o prealabilă consfătuire, urmând ca în ziua termenului fixat, care era Sâmbăta trecută, să prezinte M. Sale lista noului guvern. Nereuşindu-i dlui general Averescu să satisfacă dorinţei regale, Sâmbătă s-a prezentat la Scroviştea, unde se află M. S. Regele, expunându-i situaţia şi prezentând şi un memoriu, prin care expunea situaţia actuală. După aceasta dl general Averescu a venit la Bucureşti şi a convocat pe toţi miniştrii la un consiliu, dând lămuriri asupra nouilor complicaţii politice ivite în timpul din urmă. Dl B. Ştirbei formează noul guvern Intr’un târziu dl Hiotu, ministrul casei regale a adus dlui general Averescu numirea dlui Barbu Ştirbei ca prim ministru. Se vede treaba că M. Sa costatând că e imposibilă o grupare a forţelor politice, a renunţat la ideea unui guvern naţional şi a însărcinat pe dl Barbu Ştirbei cu formarea unui guvern de alegeri, care să facă alegeri libere iar după rezultatul voturilor să se numească la urmă guvernul eşit din voinţa alegătorilor. Demisia guvernului Averescu In faţa acestei situaţii dl general Averescu a prezentat demisia întregului guvern. Partidul poporului a decis să nu participe în guvernul dlui B. Ştirbei. Tot aşa şi partidul dlui Iorga. Partidul liberal, partidul naţionalţărănesc, partidul ţărănesc al dlui Dr. Lupu precum şi alţi fruntaşi ai vieţii politice au hotărît să dee concursul la alcătuirea guvernului. Guvern de alegeri Noul prim ministru dl Barbu Ştirbei a lansat un manifest către ţară, în care spune că a primit să conducă acest guvern de alegeri în nădejdea că-i va reuşi să satisfacă dorinţa M. Sale. Va asigura libertatea presei, libertatea alegerilor şi consecvenţi cu fireştile îndatoriri constituţionale va urma în totul hotărîrilor M. Sale Regelui, relative la succesiunea la tron şi la desenarea Regenţei, hotărîri sfinţite potrivit cerinţei constituţiunii prin voturile Adunării Naţionale din 4 Ianuarie 1926. Nouii miniştrii Iată lista nouilor miniştri în ultima ei alcătuire. Dl Barbu Ştirbey preşedintele consiliului de miniştri, titular la ministerul de interne şi interimar la externe. Dl C. Arpetoisnu, ministru de Agricultură şi domenii. Dl Ioan Inculeţ, ministru al sănătăţii publice şi ocrotirilor sociale. Dl Nihai Popovici ministru de finanţe. Dl Pan Nsuppa, ministru de lucrări publice. Dl Dr. N. Lupu, ministru al instrucţiunii publice. Dl stelian Popescu, ministrul justiţiei. Lapsdate, ministrul artelor şi cultelor. Dl gen. Paul Anghelescu, ministru de războiu. Dl C. Dimitriu, ministrul comunicaţiilor. Dl L. Mrazel, ministru al industriei şi comerţului. Dl G. Burian, ministrul muncii şi cooperaţiei. Subsecretari de stat Dl G. Cipăianu, subsecretar de stat la domenii. Dl d. A. Căpităneanu, subsecretar de stat la interne. Dl Al. Perieşeanu, subsecretar de stat la comunicaţii. Dl Sever Dan, subsecretar de stat la finanţe. Toţi miniştrii şi subsecretarii de stat au depus jurământul, afară de dl ministru Pan Halippa. Numirea Prefecţilor După instalarea guvernului de alegeri s‘a hotărît şi schimbarea foştilor prefecţi. S‘a hotărît ca nouii prefecţi să fie numiţi din funcţionarii de carieră, ca astfel să nu se poată spune că în alegerile cari vin se va mesteca şi administraţia în favorul vreunui partid politic. Viitoarele alegeri In Monitorul oficial a apărut decretul de dizolvare a Parlamentului iară nouile alegeri vor începe la 7 iulie şi se vor termina la 15 Iulie, întâi vor avea loc alegerile pentru Cameră iar după aceia alegerile pentru Senat. Pentru ziua de 27 Iulie se convoacă nouile Corpuri legiuitoare. Cine va forma noul guvern după alegeri? E foarte greu de spus, fiindcă în alegeri fiecare partid merge cu lista sa. Acel partid care întrunește 40% din voturile alegătorilor va fi, — după lege, — chemat să formeze guvernul de mâne. Să admitem că se fac alegeri libere și voturile alegătorilor se împart pe partide. Neputând nici un partid să întrunească cele 40%, — alunei ar fi firesc să vină un guvern de coaliție, adecă din toate partidele, cari au primit mai multe voturi. Cunoscând moravurile noastre politice, firea noastră impulsivă, nu credem ca un astfel de guvern să trăiască mult timp. Se deschide astfel calea partidului liberal spre succesiune. De altfel singur dl I. Brătianu la consfătuirea liberalilor din Bucureşti a declarat că partidul liberal este partidul guvernului de mâne şi că nu li s’a întâmplat niciodată ca să ceară guvernul şi să nu reuşească iar în aceste împrejurări îi revendică pentru partidul liberal. Aşadar, cam ştim care va fi guvernul de mâne. Iar frământările alegerilor. Alegerile sunt un rău necesar. Un rău, fiindcă ele sunt împreunate cu frământări şi iritaţii, cu duşmănii, cu perderi de timp, încât sunt incalculabile pierderile ce le sufere ţara pe urma alegerilor. Trei alegeri una după alta însemnează un pârjol pentru ţară. Ar fi bine ca în preajma Rusaliilor să le lumineze Duhul Sfânt minţile la toţi.