Cuvântul Poporului, 1928 (Anul 10, nr. 1-52)

1928-12-08 / nr. 50

■■Ai.. .X Sâmbătă 8 Decemvrie 1928 Nr. 50 ABONAMENTUL de un an — — — — — — — 200 Lei Fe o jumătate — — — —— —* 100 , Pe trei luni — — — — — — — 50 , In America ntan — — 600 , REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA SIBIU Str. Pintenului X, (la Librăria Săteanului) PREŢUL UNUI EXEMPLAR LEI 3.— ANUNŢURI ŞI INSERAŢIUNI se primesc la biroul administraţiei noastre UN RÂND CU UTERE MĂRUNTE : Prima oară — — — 5 Lei A doua şi a treia oară 4 Lei Partidul Poporului $1 Partidul National al dlui Iorga merg in alegeri împreună, cu semnul steaua Votatl Steaua botniva talonatorilor Este regretabil, că un candidat de pe lista guvernamentală a putut să umple satele judeţului Sibiu cu cele mai spurcate calomnii împotriva celor mai de valoare oameni, pe care-i are poporul românesc în timpul de faţă, împotriva dlor Octavian Goga şi Dr. Ioan Lupaş. Aflăm că dl Lupaş a înaintat parchetului Sibiu următoarea cerere: (S-a înregistrat sub numărul Parchetului Sibiu 7070 nr. 4 Decemvrie 1928). Domnule Primprocurori împotriva individului Dr. Pompiliu Simonetti, advocat în Sibiu, mă văd silit a face următoarea reclamațiune: In mai multe sate din județul Sibiu acest individ proferă cele mai murdare calomnii împotriva subsemnatului, după cum am aflat din împărtăşirile unor intelectuali şi ţărani vrednici de crezământ. * g~.~~ Alaltăeri, Duminecă în 2 Decemvrie c.,a convocat poporul din Apaldul de jos în curtea primăriei şi cu tendinţa vădită de a-mi micşora buna reputaţie, de care m’am bucurat totdeauna la sătenii de acolo, a făcut următoarea afirmaţiune adânc vătămătoare pentru subsemnatul: „partidul liberal şi averescan au stors ţara de toată vlaga, furând cu mi-Se apropie ziua de 12 Decemvrie când trebue să ne dăm votul, pentru a trimite în parlamentul ţării pe reprezentanţii noştrii. Sigur orice alegător conştient îşi va pune întrebarea cu cine să voteze? De aceia credem că reprezentanţii noştrii în parlamentul ţării, trebue să întrunească o seamă de condiţiuni ca să fie cei mai potriviţi reprezentanţi ai judeţului nostru. Aceşti reprezentanţi trebue să fie persoane de cea mai înaltă valoare intelectuală, culturală şi morală, cari sunt chemate să reprezinte interesele noastre de orice natură, să sprijinească şi îndrume ţara spre bine şi să stea întrajutor tuturor alegătorilor în diferite chestii, fie de natură obştească, fie personală. De la aceşti oameni nu cerem numai să facă legi potrivite şi să combată relele din ţară iioanele din visteria ţării aşa cum a făcut Lupaş, care... prin comanda lui de siringi şi de foarfeci a păgubit ţara cu milioane de lei, iar în noaptea fatală în care au fost alungaţi de la cârma ţării a furat împreună cu tovarăşii săi treisprezece milioane de lei“. Vă rog, Domnule Primprocuror, să binevoiţi a proceda de urgenţă împotriva susnumitului calomniator conform dispoziţiilor din Legea Apărării Onoarei. Primiţi, Domnule Primprocuror, expresiunea distinsei mele stime. Sibiu, 4 Decemvrie 1928. Dr. Ioan Lupaş fost ministru şi mai cerem o mulţime alte lucruri de exemplu: să facă intervenţii pe la diferite ministere să ne procure ajutoare pentru biserici, şcoli, spitale, societăţi de binefacere, să exopereze facerea sau repararea de poduri şi şosele, să ne stea întrajutor la expropieri şi împroprietăriri, să ne înlesnească primirea copiilor pe la diferite şcoli, sau să le dea bursa să ne ajute ocuparea a fel şi fel de funcţiuni şi alte nenumărate trebuinţe, de interes obştesc sau personal. Va înţelege orice alegător, pentru atâtea necesităţi, nu orice persoană e potrivită. Se cere prin urmare ca deputaţi noştrii să fie oameni nu numai destoinici în parlamentul ţării, dar să aibă totodată şi o personalitate proemientă cu legături în toate părţile şi mai ales cu legături la persoanele cu trecere din Bucureşti. Uşor de înţeles că în lipsa astor fel de persoane interveţiile n’au rezultatul dorit şi consecinţele le vor suporta fie comunele fie alegătorii. Având acum în faţa alegătorilor o serie de liste înaintea noastră, va trebui orice alegător să judece cât mai bine în care listă se află persoanele cele mai potrivite, cari întrunesc însuşirile şi calităţile amintite mai sus. îi va fi oricui uşor de constatat că sunt liste cu nume până acum necunoscute, de la cari nu putem spera împlinirea cerinţelor noastre, sunt persoane fără nici un trecut, cari nu ne oferă garanţa suficientă şi cari se vede că numai în lipsa valorilor adevărate au ajuns să figureze pe listele de candidare. Sunt listele din cari se spune că oameni cunoscuţi în judeţ de toată lumea, oameni cu trecut frumos şi valoare personală bine stabilită, au fost înlăturate numai ca să facă loc altora cari au singura calitate că se ştiu îmbulzi şi au voce puternică ca să o audă mulţimea proştilor Ne gândim la lista partidului naţional ţărănesc din care cel nai bun advocat român din judeţ, decan al baroului a fost şters, ca să facă loc persoanelor de mâna a doua. Cauza acestei ştergeri se spune că ar fi şi calitatea de ortodox a domnului decan, prin care s’ar fi stricat armonia listei unitare de uniţi. Ce vor zice alegătorii ortodoxi că în judeţul, unde îşi are sediul Metropolia ortodoxă, candidaţii greco-orientali sunt cu atâta uşurinţă înlăturaţi? Nu e oare ruşine pentru orice alegător greco-oriental să-şi dea votul pentru o listă curat unită? Oare Papa de la Roma conduce acest judeţ ? Dar lista de candidare a partidului naţional mai prezintă un nume care iubeşte în ochii oricărui român fără deosebire de religie. E numele Olaii 19 il 1