Cuvântul Poporului, 1930 (Anul 12, nr. 1-52)

1930-01-01 / nr. 1

Nr. 1 Primim spre publicare. Din comuna Topârcea. In Nr. 52 al ziarului „Foaia Noastră* din 25 Decembrie se ocupă la ştiri despre comuna Topârcea. Nota este a redacţiei, inspiraţia este a preotului tânăr, (din comuna de mai sus) după afirmaţiilesale arătate şi spuse în public. In câteva rânduri starea din corn, Topărcea este descrisă nu mai puţin decât a unui sat din o gubernie din Rusia revoluţionară. Cam în felul următor scria: „Preotul e foarte bătrân, cel tânăr are de lupta cu aţâţările venerabilului învăţător despre care se spune că e chiar contra înmulţirii învăţătorilor în şcoală.* Părintele tânăr a avut de luptat şi va’avea, dar nu numai cu învăţătorul, ci cu întreg satul, care nu se poate înpăca cu înfiinţarea postului V. in care a fost numita Cea preoteasă. învăţătoru! nu numai că n’a fost ostil înfiinţării portului V, ci a mutat foarte mult pentru domolirea spiritelor. Apostrofurile din acel ziar se vede ,sunt mulţuririle pe cari trebuia să ie aducă inspiratorul articolului, acelui învăţător. Chiar dacă ar avea dreptate, părintele ca un om al păcii trebuia sâ se uie în lor. Scriptură la marea învăţătură că: „Cine dă cu tine cu pelrii, tu să dai cu pâine? Dacă se uita şi judeca această mare învăţătură, lăsa pe acest învăţător să aţâţe, cel ce este un neadevăr, iar dânsul lucra pentru a combate areie răutăţi. Să zicem că învăţătorul ar tot aţâţa, întreaga lui viaţă împotriva părintelui ânăr, pârintele lupta d co tra aţâţăriior, după o păstorie in felul aceâia va fi grozav. Prinule tânăr însă fuge pe arenă, se loveşte de cei mulţi şi se râsburiâ pe cel ce la apărat. N’am luat apăr,crea în ce priveşte pe acel învăţător i-am spus un adevăr la care am fost martor ocular. La nevoe voi reveni cu alte amănunte. Ucin Setlab Cum vor călătorii funcţionarii statului pe C. F. R. Dispozitiile definitive ale C. F. R. Direcţunea generală C. F. R. a trimis tuturor organelor în subordine instrucţiuni detailate asupra modului cum vor călători fracţionării statului cu începere dela 1 Ianuarie 1930. Urmează în felul următor: 1. Vor călători cu abonamente de serviciu: înalţii Demnişti ai Curţilor Regale şi Princiare, Miniştrii şi Subsecretarii de Stat, Deputaţii şi SenatoriU Ziarişti profesionişti, Funcţio arii de Stat în interes de serviciu, Veteranii din răsboiul 187?—1878, Orbii şi divalzii de râzboiu cu însoţitorii lor. 2. Cu 50 h sută vor călătorii; Funcţionarii statului înscrişi în budgetul Ministerelor şi membrii lor din familie, Elevi şi studenţi cari cercetează cursurile regulat în ţară şi străinătate. 3 Cu 75 la sută vor călătorii: Invalizii, orfanii şi văduvele de răsfoaiui. 4. Se va pune la dispariţie vagoane cu taxe creditate 4 lei astalm. următorilor: Vagoane-Saloane membrilor Casei Domnitoare, membrilor înaltei Regeriţe, domnilor Miniştrii, Subsecretari de Stat, 1. I. P. P. L L. Mitropoliilor, domnilor Preşedinţi ai Corpurilor Legiuitoare, Dior Generali Presan şi Averescu. 5 Până la 31 Ianuarie 1930 se vor prelungi permisele libere ale Veteranier dela 1877—1878, orbilor, invalizilor de râzboiu şi deputaţilor. 6. Până la 31 Martie 1930 se vor prelungi carnetele funcţionarilor statului şi membri familiilor, invalizilor, orfinilor şi văduvelor de răsboiu. 7. La 1 ianuarie 1930 se vor anula călătorirea în mod gratuit a martorilor, informatorilor, arestaţilor chemaţi la tribunalele civile. Tot atunci se vor anula şi acelor ce vor fi muşcaţi de câini turbaţi, tuberculoşî şi ia alţi de felul acesta cari beneficiau de gratuitate. N. ISACU: Unde să petrecem Duminecile şi sărbătorile? Suntem în preajma sfintelor sărbători. Cu durere în suflet trebuie să atorturisim că o bună parte dintre noisa loc să facă din Dumineci şi sărbători zile de odihnă şi de desfătare sufletească, fac din ele zile de scardal şi de petreceri josnice şi ruşinoase, care scoboară pe om în rândul dobitoacelor. Românii noştri, fie ei săteni, fie otrăşeni, în Ioc ca Dumineca şi sărbători să participe la sf. Liturghie şi să asculte predica preotului, desfutându-şi sufletul în cântările de slavă şi de mulţumită cătră Dzeu, iar în urmă să se odihnească sau să se plimbe, sau să cetească sau să se ducă la o serbare, o iau spre cârciumă ori ca Isnea, unde-şi petrec ziua întreagă în beţii, jocuri de cărţi, glume scârboase, sfezi, ba chiar bătăi, de unde apoi se întorc noaptea târziu îndobitociţi de beutură cu sănătatea sdruncinată şi punga goală. Dar tcăloşia şi decăderea e şi mai mare când iau parte la aceste petreceri femeile. Ce se petrece atunci, rsr nu se poate spune şi nici scrie. .. Şi ne gândim că în foarte multe ste din ţara noastră şi tineretul îşi spişte hora tot la cârciumă, în aceste feluri , pierzanie, unde pe lângă că aud toate necuviinţele şi văd toate ticăloşiile şi destrăbălările, mai învaţă să şi bea. Ţi se umple suflctul de groază şi de ruşine. Pentru ointea şi binele neamului, vaţa aceasta tebuie să înceteze, iar duminecile şi sârbătorile se cuvine să fie petrecue în bunâcuviinţă, cinste şi cu folos. In această privinţă am putea lua pildă dela 2 popoare cu cari trăim împreună, de la jidovi şi nemţi. La jidovi, Sâmbăta şi alte sărbători sunt respectate cu toată sfinţenia. Cea mai mare parte a acestor zile o petrec în rugăciuni, iar restul în familie sau în plimbări în aer curat, pe care nu-l prea ştim preţui, sau în desfătări sufleteşti, la teatru, concerte, conferinţe etc. Iar acum Vă pun următoarea întrebare : Cine dintre DV. a văzut vreun jidov petrecând Sâmbăta sau in alte sărbători prin cârciume sau în beţii? Şi acum puneţi în cumpănă petrecerile noastre din zilele de sărbătoare cu ale jidanilor şi vedeţi în ce noroiu şi în ce mocirlă ne bălăcim noi românii şi cât de jos stăm faţă de ei. D'apoi nemţii ce frumos petrec zilei.* de sărbătoare! In orele de dimineaţă toată casa neamţului merge la biserică, unde ascultăm cu deosebită evlavie slujba, predica, corul iar după biserică, dacă e vară toată casa pleacă la plimbare spre dumbrăvile lor. Aici se ia prânzul şi chiar şi cina. Se cântă, se joacă, se petrece toată ziua. Dacă e iarnă se duc după CUVÂNTUL TOPORULUI iflimiţi iainmlinai . Pag 3. : Vânzare ieftină de Anul nou Dacă voiţi să cumpăraţi ieftine şi bune Mobile, Mafrate , Divane, Otomane şi tot felul de lucruri aparţinătoare acestei branşe cari se vând şi în rate, vizitaţi când aveţi trebuinţă: Magazinul de mobile şi Atelierul de tapiţerie MANUEL SSLRINGER Sibiu, Str. Guşteriţei No. 18. Se primesc şi orice reparaţiuni aparţinătoare acestei branşe cu preţ«! cel mai ieftin: masă la petrecerile de iarnă, sântâş, ghiaţă, patinaj, teatru, cinematograf etc. etc. In nici un caz însă la cârciume rău se duc în zoe de sârbătoare, căci ei sfinţesc sărbătorile, nu le pângăresc ca noi românii. Şi credeţi că noi nu le-am putea petrece la fel cu el? Ce frumos ne-ar sta dacă după ameziri le-am ocupa cu o preumblare, ori luând parte la actrifice şcolare, ori la un cerc cultural sau alte lucruri bune şi folositoare cari ne noibltează sufletul şi de unde putem auzi şi învăţa ceva frumos. Tot pentru petecerile de duminecă şi sărbători unele sate şi-au clădit case obşteşti, numite case de sfat sau case cultural. Aici se adună toată lumea din sat. Tineretul joacă, gospodarii se sfătuiesc, râd, glumesc, citesc cărţi şi gazete precum şi diferite reviste scrise anume pentru popor. Preoţii şi învăţătorii fac şezători cu elevii de şoală şi tinerii din sat. La casele culturale nu se aduc beuturi alcoolice, doar ceva beuturi răcoritoare ca: ceaiu, cafea, dulceaţă, sfon etc. Ce bine ar fi din asemenea case de sfat s’ar clădi în toate satele noastre. Ce frumos ne-ar sta dacă acolo am petrece sărbătorile de peste an. Dar oricum le-aţi petrece, un lucru să nu scăpaţi din vedere: fugiţi de cârciumă, de acest lăcaş de pierzanie! Nu mai intraţi şi nu mai petreceţi în el, căci e cea mai mare ruşine şi înjosire. Doar o ştiţi cu toţii că beţia e începutul tuturor relelor şi al fărădelegilor ! ci avut loc joi în 26 Decemvrie a c. în comuna Ruşi, judeţul Hunedoara. Dumnezeu să-l odihnească în pace! CONVOCARE. Direcţiunea liceului «Gh. Lazar» din Sibiu, convoacă Comitetul şcolar al liceului în Adunarea Generala pe Duminecă 12 Ianuarie 1930 ora II a. m. în Sala de şedinţe a liceului pentru: 1. Cenzurarea bugetului, 2. Cenzurarea Contului de gestiune, 3. Alegerea unui cenzor. întrucât nu s-ar întruni numărul necesar d membri, adunarea Generală se va ţine Duminecă 19 Ianuarie 1930 o a ll a. m. cu numărul membrilor prezent. Direcțiunea. DISPOZTII ASUPRA IMPOZITULUI ECHIVALENT. Se pune în veddere tuturor persoanelor juridice de interes pubic și privat a căror avere imobiliara și mobiliară este supusă impozitului echivalent prevăzut de art. 16 din legea timbrului ca până la 1 Ianuarie 1930 să înainteze aici declaraţia anuală pevâzutâ de menţionata lege chiar şi în cazul că nu a intervenit vreo schimbare în posesia sau valoarea bunurilor. TELEFONUL POMPIERILOR. Pen- trt a evita întârzieri publicul este rugat a anunţa incendiile întotdeauna exact direct şi imediat la biroul central al pompierilor telefon Nr. 41 (primăria, str. Mitropoliei Nr. 2). — în anul 1928 aproape 2 milioane de copilaşi au cercetat şcolile statului. Pe aceştia i-au învățat 37,438 de învăţători în 14,317 şcoli. — Tot în anul 1923 au fost omorâţi în Londra (Anglia) 1244 oameni de tramvaie şi autor mobile. — Femeile de lucrători şi ţărancele din Rusia sunt obligate un nou fericit dorim totu să satisfacă serviciul militar, iar abonaţilor cetitorilor şi colaboratorilor ziarului nostru. REDACŢIA — Aflăm că Dl Doctor Gh. Bolintineanu s-a mutat în Str. Sării nr. 20. Consultă: de la 8—9 a. m. şi 2—4 p. m. Operează zilnic la Spitalul Public Sibiu. 2—3 SERBARE. In prima zi de Crăciun în corn, Topârcea a aranjat dl învăţător N. Balteş o frumoasă serbare şcolară. Piesele au fost religioase. Dl învăţător Balteş îşî depune foiţă munca în şcoală şi se pot vedea pe urma dânsului lucruri frumoase deşi este nou în această comună. Această comună are nevoie de mai mulţi oameni de felul acesta. — A. S. R. Prinţul Nicolae a fost avansat la 1 ianuarie 1930 la gradul de General de brigadă. NECROLOG. Comitetul şcolar şi corpul didactic al Şcoalei normale „Andrei Şaguna“ din Sibiu, cu durere anunţă că regretatul Preot Aurel Popoviciu după un serviciu de 19 ani ca profesor la această şcoală, a încetat din viaţă Marţi în 24 Decemvrie 1929, înmormântarea a Nr. 4572 rort. 1928 Publicaţie de licitaţiune Subsemnatul portărel pe lângă Tribunalul Sibiu prin aceasta publică că în baza deriziunii Nr. 12966 și Nr. G. 11. 22083/1928 a judecătoriei mixte Sibiu în favorul reclamantului Iulie Weiss reprez. prin advocatul Dr. Iulius Schorsten contra loc în Sibiu pentru încasarea creanţei de 4000 lei şi accesorii se fixează termen de licitaţie pe 13 inuarie 1930 la orele 14 p. m. la faţa locului în oraşul Sibiu Pământul Lebu Gr. Vil str. A. unde se vor vinde prin licitaţiune publică judiciară eredent, maşină de cusut,dormeză, dulap, noptier şi spălător in valoare de 10600 Leî In caz de nevoie şi sub preţul de estimare. Pretenzîunea care ev.,de încasat face 4000 Lei capital dobânzile cu 12% socotind din 1 August 1928 iar spesele până acum staverite de 3175 Lei. Inrucât mobilele cari ajung latie staţis, ar fi fost execvate şi de alţii şi aceştia şi-ar fi câştigat dreptul de acoperire, licitaţia prezentă este ordonată şi în favorul acestora în sensul art. LXV, 1881, § 120. Sibiu la 12 Decemvrie 1929 D. Kálmán portărel