Cuventul, iunie 1927 (Anul 3, nr. 774-797)

1927-06-11 / nr. 781

Cum se va aplica legea armonizării salariilor ----cu*----- Dispoziţiile ministerului de finanţe în confrate de dimineaţă, anunţă că la ministerul de finanţe a avut loc Miercuri seara o consfătuire a ministrului de finanţe şi subsecretarului de Stat cu secretarul general al ministerului şi reprezentanţii celorlalte departamente cu privire la armonizarea salariilor. « Ori această consfătuire sau şedinţă n’a avut loc. După cum am anunţat ori d. M. Popovici doreşte să se aplice legea şi în acest scop a dat dispoziţiuni secretarului general, dispoziţii concretizate într-o circulară ce a fost trimisă, tuturor departamentelor şi instituţiilor de stat Această circulară prevede că încadrarea individuală a funcţionarilor cerută de art. 43 din legea de armonizare, neputându-se face înainte de 1 Iulie a. c. se va face deocamdată numai încadrarea funcţiunilor, apoi spre a se putea ordonanţa salariile pe luna Iunie curent şi în acelaş timp spre a se putea servi funcţionarilor şi sporurile acordate de numita lege sespune să se dea lefurile pe Iunie la fel cu cele servite în Maiu şi concomitent cu această lucrare se vor întocmi state separate pentru diferenţele la cari au drept faţă de noua lege. încadrarea funcţionarilor se face ca şi încadrarea individuală a funcţionarilor, adică printr’o decizie ministerială care se va publica în Monitorul Oficial. Pentru întocmirea statelor de diferenţă in vederea accelerării lucrărilor personalul acelui minister sau instituţii poate lua lămuriri de la Serviciul Ordonanţării din Ministerul de Finanţe. In tot cazul Ministerul va trimite urgent şi instrucţiuni scrise. După cum se poate vedea, legea armonizării departe de a fi suspendată se aplică cu mici rezerve de ordin strict formal dat fiind necesitatea urgentă de a se plăti lefurile funcţionarilor. te* EEDEÜ Principesele Elena şi Ileana şi Principele Nicolae au onorat cu prezenţa Lor festivitatea Cu fastul tradiţional, s’a sărbătorit ori «Joia Moşilor». Pavilionul regal a fost frumos decorat cu flori şi covoare naţionale. In asistenţă am remarcat pe dnii Barbu Ştirbey, cu doamna, preşedintele consiliului de miniştri; Anibal Teodorescu, primarul municipului; D. Grozdea, primarul sectorului II (Negru); general Eracle Nicoleanu, prefectul poliţiei Capitalei; general Stângaciiu, comandantul pieţei; dr. Andronescu, Barbu Dumitrescu şi St. Filipescu, consilieri municipali, V. Constantinescu, directorul serv. aprovizionărei, Mineu, D. Paseu, ing. Condeescu, etc. Din partea palatului erau d-nii generali Condeescu, șeful casei militare princiare și maior Mardare, aghiotantul Princepelui Mihai; d-ra Plagiano, doamnă de onoare. La orele 6 a sosit intrăm automobil Principele Nicolae, însoţit de comandorul Dragalina, aghiotant regal. După câteva minute au sosit, Principesele Elena şi Ileana. Muzica militară a întonat imnul regal Principesele au fost întâmpinate în faţa pavilionului, de Principele Nicolae şi de d. Anibal Teodorescu, primarul municipiului, împreună cu toţi consilierii. Principii au fost conduşi să viziteze pavilioanele expoziţiei, şi expoziţia de animale. Principii au reţinut din obiectele expuse. După terminarea vizitei prin pavilioane, Principesele şi Principele Nicolae, au intrat în pavilionul regal, unde s-a a întreţinut cu persoanele prezente. Festivitatea a luat sfârşit la orele 7. cu TANASEI INFORMATIUNI Abonamente la „Cuvântul" LEI 700 pe an „ 350 „ 6 luni „ 2100 „ 3 „ Pentru Banei, instituţiuni şi Alinii« Distraţii Publice, 1000 anual* Pentru străinătate, un an 1700, 6 luni 850, 6 luni 010. Abonamentele încep la 1 şi 15 ale fiecărei luni Aseară la orele 9 şi 40, cu trenul simplon, la care s-a ataşat un vagon regal, au plecat în Italia, ex-regele George şi regina Elisabeta. Politice Partidul ţărănesc organizaţia Capitalei convoacă pe toţi membrii din Capitală la o întrunire Vineri pui 9 seara în localul Clubului partidului din B-dul Academiei 1, pentru a se discuta chestiuni importante în legătură cu campania electorală. Şcolare D. Atanasie Bălănescu a fost numit director la şcoala primară No. 2 de băeţi din Satu-Mare. Au fost delegaţi revizori şcolari următorii: T. Radu la jud. Fălciu, C. Popescu la Ilfov, N. Cârjă la Bacău, Al- Morţun la Iaşi, V. Stăcescu la Constanţa, Procopie Rodânciuc la Suciava, I. G. Nicolaescu la Muscel, G. Hopu la Roman, N. Căpăţînă la Olt şi I. Olaru la Vaslui. Militare D. general Paul Anghelescu, ministrul de război, a lucrateri dimineaţă cu d-nii general Munteanu, directorul general al armamentului. Ioanid, directorul arsenalului şi colonei Livezeanu, directorul pirotechinei. Concursul de admitere la şcoala militară de artilerie se va ţine in Bucureşti dela 8—19 August în localul cazărmei Malmaison şi la Iaşi dela 22—31 August în localul liceului militar. Marele stat major, al armatei a aprobat ca profesorii, institutorii şi învăţătorii chemaţi la concentrări să fie amânaţi pentru seria a 11-a (Sept.—Oct. 1927) când vor fi reţinuţi la serviciu numai 20 de zile. La toamnă, însă, vor trebui să fac cu neapărat concentrarea. Diverse Luni fiind sărbătoarea Ilisaîlilo, autorităţile publice vor îi inch'*»«. .. Barbu Ştirbey, preşedintele Consiliului de Miniştri, va primi azi Vineri, la orele 10 dimineaţa, la Ministerul de Externe, pe corespondenţii ziarelor străine. Academia Română, în urma raportului d-lui prof. N. Iorga, a acordat premiul «Asache» în valoa E6 de 50.000 lei d-lui C. Kiriţescu pentru lucrarea sa «Istoria rfisboiului pentru întregirea neamului». D. Gr. Tăuşan, ziarist, a fost numit membru în comitetul de lectură al Teatrului Naţional din Bucureşti, în locul d-lui Al. O. Teodoreanu. Patriarhul Miron Cristea şi suita sa, vor sosi în Capitală Duminecă 12 Iunie, venind de la Ierusalim. La 22 iunie se va deschide sesiunea prorogată a Sf. Sinod. ■ D. avocat Arţăreanu a fost numit şef de cabinet al d-lui ministru G. Cipăianu. LA CARABIS în fiecare seară (101 Delegaţia română care a luat parte la congresul internaţional de agricultură dela Roma s’a înapoiat in ţară. La ministerul de agricultură s’a întrunit comisia pentru alcătuirea regulamentului legii pentru combaterea fraudelor în vinicultură şi comerţul de băuturi spirtoase. La 18 iunie se va deschide în com. Barca (jud. Dolj) o expoziţie de animare. Au fost numiţi comisari ai guvernului pe lângă camerile de agricultură: colonel J. Adamovici la Tighina, P. Muşlei la Cetatea Albă şi M. Corcioavă la Tutova, fomajul în Anglia Londra 9 (Rador). — Numărul șomeurilor din Anglia la data de 80 Mai se ridică la totalul de 985.500, având un spor de 7824 de inși asupra totalului din săptămâna precedentă. •n*r=» -0X0- BURSA . LONDRA 815 | pil] ZURICH 310 PARIS 15. Piaţa foarte fermă după amiază. Toate devizele înregistrează plusuri. Lira st. trece la 828%. Dolarul 170VA. Spre seară o uşoară destindere. Paris 669 Elveţia 3280 * Londra 828% Italia 948 New-York 170% Praga 505 Vicna 24 Berlin 4050 BURSA DIN PARIS București 15 Londra 12402 New-York 2553 Germania 60450 Praga 7550 Elveția 491 Olanda 1022 BURSA DIN ZURICH București 310 Berlin 12318 Amsterdam 20827 New-York 520 Londra 25251/8 Paris 2036 Milano 2871% Praga 1540 Budapesta 9065 Vient 73% Belgrad 913% BURSA DIN LONDRA Bucureşti 815 New-York 4851/8 Paris 12402 Bruxelles 3496% Italia 8797 Elveţia 2525 Olanda 1212 7/16 Praga 16393 Germania 2049% Viena 3451 Budapesta 2865 Belgrad 276 BURSA DE ACŢIUNI Piaţa calmă- Cursurile fără schimbare. Steaua Română 1900—1925 Astra Română 3575/625 Petrol Block 390/95 I. R. D. P. opt. 665/70 Concordia 1250 Credit Minier’ opt. 1785 Mica 500 Adeverinţele de depuneri pentru mărfuri la L. F.R. In urma unei întâmpinări făcute de ziarele din ţară, administraţia cft. a dispus să nu se mai aplice timbrul de 5 lei pe coletele cu ziare expediate cu timbre de francare. • Adeverinţele de depuneri pentru mărfuri se vor timbra conform legei timbrului (la cft., bineînțeles) avându-se în vedere valoarea mărfei, după cum urmează: De la valoarea de 100—10.000 lei cu timbra de 2 lei. De la valoarea de 10.000—50.000 lei cu timbra de 5 lei. De la valoarea de 50.000 lei în sus cu timbra de 10 lei. De la valoarea de 100.000 lei în sus, la adeverinţele de depuneri (predare) urmând a se percepe de fisc, câte un leu patru fiecare sută de mii de lei fără a se fracţiona, depunătorii vor trebui să prezinte şi recipisa de la administraţia financiară sau percepţia respectivă, de plata acestor taxe. ------------00*00- Incendiul de la depoul C.F.R. Doi răniţi Aseară la orele 11 lucrătorii ceferişti D. Andronescu şi Gh. Marinescu, pe când spălau la depou cu benzină un vagon-clasă, nu se ştie cum, benzina a luat foc, incendiind vagonul. Cei doi lucrători voind să stingă focul, s’au ales cu grave arsuri. Ei au fost duşi la spitalul Brâncovenesc. Focul s-a întins la 2 vagoane cu ţiţei, arzându-le conţinutul. -OXO -oxo- Poincaré începe operaţiunile de deflaţie Paris 9. (Radar). — Se anunţă că d. Poincaré va lansa în curând un nou împrumut de consolidare în scopul de a absorbi excedentul biletelor de bancă rezultat din reducerea totalului bonurilor Apărării Naţionale, aflate în circulaţie. Se crede că se vor putea ritrage din circulaţie, fără prejudicii pentru nevoile comerţului, bilete de bancă în valoare de zece miliarde. Parlamentul va fi invitat apoi să reducă în aceiaşi proporţie plafonul avansurior Băncei Franţei către Tezaur. Banca Franţei va retrage din circulaţie şi va suprima o sumă egală de bilete. Este vorba deci de o operaţiune de deflaţie. Limba germană respinsă ca limbă oficială la Geneva Geneva 9 (Kador). — Biroul Internaţional al Muncii a respins cererea guvernului german care tindea la adoptarea limbei germane ca limbă oficială a Biroului, alături de engleză şi franceză. Biroul Internaţional al Muncii a decis că traduceri neoficiale şi neautentice vor putea fi făcute în toate limbile de către ţările interesate. ------------0X0------------ CUVANTUL Asistăm de câtva timp, în combinaţiile noastre reprezentative, în materie de foot-ball, la acest spectacol intolerabil. Jucători,care, nu sunt cetăţeni români, primesc mandat să reprezinte culorile noastre româneşti, în cele mai specific întâlniri naţionale. Aşa el a făcut cu excelentul jucător Wetzer, care este supus sârb şi care a fost opus «teams-lui naţional iugoslav Dacă vecinii noştri n’au protestat, dintr’o explicabilă consiucraţie de curtoazie, aceasta nu schimb nimic din gravitatea unei intolerabile erori. Duminică, acelaş precedent desonorant a căpătat o amploare şi mai mare, ca să ne dovedească complecta incapacitate şi lipsa de pudoare a domnului, care conduce sub-comisia de foot-ball Muntenia. Intr’adevăr sei juca match-ul reprezentativ Cluj-Bucureşti şi pe când clujenii s’au străduit să aducă, ca reprezentanţi ai lor, cât mai mulţi români (în orice caz minoritari cetăţeni supuşi ai Statului Român). Luchida le opune, pentru a reprezenta culorile Capitalei noastre, numai doi cetăţeni români şi nouă supuşi străini. Incontestabil, îi aducem clubului «Juventus», cel care a dat cei nouă excelenţi jucători, omagiile noastre, pentru graba cu care a scos din încurcătură pe cei dela naufragiata subcomisie, dar noi fără a ofensa pe cineva dela «Juventus», încercăm să apăram un principiu in sport şi atunci întrebăm: Dacă s’a ajuns aici, dece acelaş Juventus se năpăstueşte, când joacă în campionat şi atunci de ce nu i se dă voie să introducă în propria-i echipă mai mult ca doi străini. Mai avem regulament sportiv, ori d. Luchide e însăşi regulamentul. Facem sport «românesc», sau aruncăm praf în ochii lumei şi ne reducem totul la teşghea. Am întrebat, întrebăm mereu de trei ani şi nu vom dezarma până când nu se va intra în legalitate pentru toată lumea. Rezultate sportive. Bucureşti—Cluj 2—1 la Bucureşti. Fulgerul ■*- C. A. M. P. 3—2 la Petroşani. Cluj—Cernăuţi 5—0 la Cernăuţi. Chineul — C. A. O. 1—1 la Timişoara. Galaţi — Brăila 3—2 la Galaţi. Nemzeti— Chinezul 4—3 la Timişoara. Tennis. — In zilele 11, 12 şi 13 iunie va avea loc în Capitală o întâlniere de tennis, între repreentanţii tennis-ului austriac şi «asii» tennisului român. Box. Sâmbătă şi Duminecă, la circul Sidoli, vor boxa: Soya, Schoenfeld, Lancia, Franchi, Dumitru Teică şi Moţi Spakow, Foot-ball. Renumita echipă austriacă din Viena, Slovan, joacă Duminică contra «Fulgerului» și luni contra «Juventusului» pe arena Romeomit. SEVER SLATINESCU Cronica sportivă O intolerabilă eroare»*p#—■ -OXO Contele Bethlen despre felurite politice ale Ungariei Budapesta 9 (Rador). — In ultimul timp, un număr de 120 comune din Ungaria au ales pe contele Bethlen ca cetăţean de onoare. Primiul ministru a primit ori pe delegaţii care îi aduceau diplomele respective şi a ţinut un discurs în care a subliniat că opera de refacere este actualmente terminată. De acum înainte poporul ungar trebue să aspire la idealuri mai înalte. Din punct de vedere al politicei externe, a adăugat primul ministru, Ungaria nu dispune încă de garanţiile necesare pentru a putea duce o viaţă intelectuală şi economică onorabilă şi productivă. Naţiunea ungară nu-şi poate îndeplini datoria în mod complect înainte de a căpăta un prestigiu solid în relaţiunile internaţionale. Aceasta constitue şi garanţia vieţii naţionale pentru ungurii ce trăesc în teritoriile despărţite de Ungaria. f -exo- 1P% 50 Ho mai cumpăra) un automobil de 4 cilindri, deoarece pentru LEI 218.000 putefi cumpăra o mașină cu 6 CILINDRI OIIDSNOBIL PRODUSELE GENERAL MOTORS O MASINA DE O REZISTENTA DOVEDITA, CONSTRUITA DE UNA DIN CELE MAI VECHI UZINE DE AUTOMOBILE DIN LUME I forpti® Sport S locuri 1300 Dolari adică Lei 218.00© socotind Dolarul a Lei Cil un port bagaje nichelat - Tapiţeria da piele - O geantă de rezerva cu un cauciuc Inclusiv toate taxele Predare Imediată SOCIETATEA NOEL"MS Cal. VICTORIEI H — BUCUREŞTI — SINGURUL REPREZENTANT PENTRU ROMANIA Sucursale las Braşov, Craiova, Cernăuţi, Iaşi, Timişoara, Cluj. — «•* *Sindicatul Artelor Frumoase» a limit adunarea sa generală ordnară din anul curent, Duminecă 5 Iunie, ora la dimineaţa în sala de conferinţe a Universităţi Ateneului Român. Prosidează d-1 L Jalea, sculptor. Declarând şedinţa deschisă, d-l Gh. Chirovici, casier, dă cetire gestiunei financiare pe anul 1926 şi raportul de descărcare al cenzorilor care se aprobă. D-l preşedinte citeşte darea de seamă a activitatei Sindicatului în anul precedent. Incepe prin a aduce mulţumiri d-lui Bunescu, predecesorul d-sale, pentru râvna depusă în conducerea Sindicatului timp de 1atru ani. Continuând spune, că dezideratul cel mai arzător rămâne pentru Sindic, tot «Casa Artelor Plastice» care, va trebui realizată cu orice chip. Tratativele pentru casa Kreţulescu au eşuat, sunt însă noui speranţe în alte direcţii. Constată cu regret suprimarea fondurilor de întreţinere şi transport din partea Ministerului de Domenii pentru căminul de la Sâmbăta, sperând că se va reveni asupra acestei dispoziţii. Acelaşi lucru se aşteaptă şi de la Comuna Satu Mare unde artiştii aveau două locuri. Referitor la loturile de împroprietărire din corn. Băneasa, declară că se aşteaptă parcelarea lor. Monumentul lui Luchian de la Belu şi placa comemorativă pe şcoala «Grigorescu» din satul natal, sunt pe cale de a se înfăptui. Există până în prezent 30.000 lei pentru acest scop. Mulţumeşte d-lor Pr. Tzigara Samurcaş, Şt. Neniţescu şi O. W. Ciavek pentru conferinţele artelor plastice din anul acesta, înfierează diletantismul care face o concurenţă nereală artiştilor profesionişti şi conchide, mulţumind comitetului şi cenzorilor pentru munca depusă întru prosperitatea Sindicatului. D-1 Şt. Dumitrescu, precizează unele puncte de revendicare ale S. A. F., atingând în special chestia Casei Ardeol indicând soluțiuni. Cere deasemenea hotărnicirea terenului de la Mangalia. D-1 Alexandrescu N., cere o intervenţie energică pe lângă Ministerul Artelor pentru înfăptuirea Casei Sindicatului. Propune soluţii pentru adunarea fondurilor necesare. D-l Sp. Georgescu vorbeşte în chestia concursurilor de monumente. Propune înfiinţarea comitetelor de specialişti pentru judecarea lor. D-1 I. Ţincu, cere de la Ministerul Artelor aceiaş solicitudine acordată celorlalte arte. D-1 Gh. Sârbu, constată că nu e destulă solidaritate între membrii. Cere o intervenţie rapidă pentru obţinerea reducerei pe C. F. R. D-1 D. Bârlad, abordează unele chestuni personale, cari sunt respinse. Insfftrşit d-l Jalea face apel la solidaritate cerând membrilor mai multă înţelegere a ideei siidicale. Bernat (Rador). — In şedinţa Consiliului de Stat, preşedintele Motta a declarat că în prezent este exclusă recunoaşterea de jure a Sovietelor de către Elveţia. Altă revoluţie in Portugalia Paris 9. (Rador). — Ştiri din diferite surse anunţă izbucnirea unei mişcări revoluţionare în Nordul Portugaliei. Guvarmid a ordonat ocuparea militară a principalelor gări din această regiune. Se afirmă că liniştea ar fi fost restabilită. -oo.^ c- Un zgârie-nori de 110 etaje New-York 9. (Rador). •— Autorităţile comunale au aprobat planurile pentru construcţia unui nou «Zgârie-nori» în centrul oraşului New-York. Noul edificiu va fi cea mai înaltă clădire din toată lumea, având 10 etaje. ROMANIA GREFA TRIB. BRAILA S- N. Extract No. 16918 din 15 Iunie 1925 D-na Dobrita Gh. Niţă cu petiţia înreg. la No. 6798 din 1922, a intentat acţiune de divorţ contra soţului său Gheorghe Niţă din comuna Pecineaga, judeţul Tulcea pentru cauze determinate de lege. Din căsătorie au resultat şase copii anume: Ilinca, Marioara, Vasile, Gherghina, Dumitra şi Gheorghe. Soţul pârât posedă ca avere 1/4 pogon de vie, una vatră de casă cu case pe ea situate în comuna Pecineaga, judeţul Tulcea, precum şi 2 vaci şi o căruţă. Soţia se serveşte de act de paupertate. Grefier (ss) S. G. Dumitriu -cc-mono - staţiune balneo-climatică, altitudine 520 m. Lacuri termale sărate. Seson 1 Iunie—1 Octombrie. Preţul camerelor 60—209 lei pe zi. Masa pe zi 120—140 lei. In Iunie şi Septembrie 50 la suti reducere. Dacă doriţi a cumpăra MOBILE de lemn, fer si bronz PIANE Rosendorfer, Stingi, wirth şi Producţia Senossenschaft de primă calitate, să nu va pară rău de un drum la targu Mureş şi căutaui Szekely&Reti Fabrica de Mobile Ardeleană S. A. TABLE, FUNDURI, BARE, SARMA, CABLURI de Aramă şi Alamă în toate dimensiunile vinde: filmu hinitiiN pun lunii I Im Retail prin birourile si depozitele JL Nacht din ARAD: Str. Vasile Alexandri 6. GALATI: Str. Portului 13 BUCUREŞTI, Calea Victoriei 33 Et. Uşi str. Plantelor 37 bmhk a CERETI LI FiMCil $! DROGUERII . DESINFECT A.NT UE, 9$mBmz maijai in flacoane originale Singurul remediu contra boalelor contagioase, cel mai bun desodorant Sovata Elveţia nu recunoaşte „de jure“ Sovietele