Cuventul, octombrie 1927 (Anul 3, nr. 882-912)

1927-10-27 / nr. 908

I LA VULTURUL DE MARE EI) PEŞTELE IN GHEARE C Citiţi şi răspândiţi ziarul „Cuvântul“ In adunările preliminare, nu se putea ajunge la nici un rezultat, voturile împărţindu-se. In ziua de 3 ianuarie, se discuta încă şi deputaţii erau să se retragă iarăş fără rezultat, când unul dintre deputaţi, Pisoschy, închide uşa, se pune în dreptul ei şi scoţând un pistol şi-l pune în frunte strigând, că-şi sboară creeri, dacă nu se votează Domnul-Atunci, în consternarea generală, deputaţii îşi reiau locurile şi Pisoschy, propune candidatura Colonelului A. Cuza, care nu fusese printre candidaţi în luptă, dar care era cunoscut prin renumita demisiune ce dăduse, din prefect la Galaţi, sub Vogoride. Toţi căzură de acord asupra lui Cuza şi la 5/17 Ianuarie, el este ales cu unanimitate de voturi. Domnul Moldovei. In România, se aleseseră partizanii lui Bibescu în majoritate şi alegerea lui era aproape asigurată- Democraţii susţineau pe N- Golescu, care nu avea nici o şansă nu numai contra lui Bibescu, dar mai era concurat şi de Ioan Ghica şi D. Ghica, C. Negri, care fusese delegat de camera Moldovei, să ducă la Poartă votul Camerei, trecând prin Bucureşti, în drumul său la Constantinopol, sfătueşte pe deputaţii Români, să aleagă pe Cuza. El stărui pe lângă ei, spre a accepta această alegere, adăugând că recunoaşterea alegerei Domnului de către Franţa şi Rusia este asigurată.Cu toţii acceptată, dar, temânduse de oaricari defecţiuni, pentru a influenţa şi mai mult, se recurge la manifestaţiunea mulţimei, care, de acord cu şeful armatei, este lăsată să intre în curtea Mitropoliei, unde se afla camera. Alegerea avu loc în linişte şi Alex. Cuza fu ales în unanimitate Domn al României, sub numele de Alex Ion I. Unirea României şi Moldovei era făcută Acesta este faptul rece şi sincer de cum s’a făcut unirea, judecând în mod imparţial. Nu ştiu de unde dar, se poate deduce rolul principal al partidului demagogie şi o valoare trebue să dea oamenii conştienţi, raţionali şi patrioţi sinceri, strigătului lor că : «Noi am făcut Unirea» Legenda însă se va crea. Ei vor şti să se împăuneze cu faptele istorice petrecute, şi, exploatând această legendă, să se impuie prin mulţimea brută şi inconştientă, pentru a produce atâtea dezastre acestei nenorocite naţiuni Române. Ion. C. Bunescu întrunirea maţiana ţăranistă de la Cehul Emigranţii din Brazilia Duminică dimineaţa a avut loc la Cahul o întrunire publică a partidului naţional-ţărănesc, în vederea organizării congresului general al partidului, care se va ţine în ziua de 30 octombrie. Din partea centrului a participat C. I. Răducanu, senator. Au luat cuvântul, în afară de d-sa d-nii avocaţi Gheorghiu, fost deeputat, Adrian, prof. Cara şi mai mulţi săteni delegaţi ai diverselor organizaţiuni comunale. Cu acest prilej o delegaţiune de săteni a dat d-lui D. Răducanu o serie de informaţiuni preţioase în legătură cu modul cum au fost înşelaţi numeroşi ţărani din jud. Cahul, emigraţi în Brazilia. Organizaţia locală naţional ţărănistă a luat deciziunea să strângă tot materialul informativ referitor la emigranții din America de Sud. 1- ----exo-------- 2 CUVÂNTUL URODONALUL combate reumatismul GUTA REUMATISME PIATRA ARTERO-SCLEROZA «Urodonalul» nu este numai cel mai energic dizolvant al acidului uric, dat fiind că este de 37 de ori mai puternic ca litina, dar mai lucrează şi în mod preventiv contra formaţiunii acidului uric,opreşte producţiunea exagerată şi acumularea lui în ţesăturile periarticulare şi în încheieturi. Dr. SUARD fost profesor al şcoalelor de medicină navală, vechi medic de spitale ÎNAINTE DE CURA „URODONALUL" curăţă rinichii, spală ficatul şi articulaţiile, face flexibile arterele şi evită obezitatea. Stabilimentele CHATELAIN 2 şi 2 bis, Rue Valenciennes, Paris DUPĂ CURA De vânzare prin Farmacii şi Droguerii Exclusivitatea Gen. Drogueria „STANDARD” 2, Strada Zorilor, 2.,Bucureşti Paralizia infantilă S'au mai ivit următoarele cazuri de paralizie infantilă: câte un caz în comunele Măgura (Vlaşca), Duboşari (Lăpuşna), Daneţi (Dolj), Ghelar şi Vulcan (Hunedoara), Cimidoi (Ismail) şi un caz în oraşul Craiova. In Capitală au rămas 36 Lipsuri de 1.300.000 lei la banca „Donarea Românească“ Casierul băncai a fost arestat Brăila 25 — Se știe acum cu precizie că în urma verificărilor făcute la banca «Dunărea Românească», s-a constatat o lipsă de 1 milion 399.600 lei. Casierul Rapanion a fost arestat. El spune că majoritatea banilor s-a pierdut la cărţi. Actualmente la cassa băncii «Dunărea Românească» fac operaţiuni trei casieri. De către factori interesaţi se caută a se muşamaliza această fraudă comisă în dauna băncii, pentru a nu se produce perturbaţiuni în lumea financiară şi comercială de aici. Şcolile române din Albania Comunicatul acesta destul de şiret, nu poate să acopere nici reaua credinţă a guvernului albanez, nici tendinţa de a sugruma şcolile române din Albania. D. consul general al Albaniei ne-a comunicat azi că este autorizat de către ministerul de externe al Albaniei să dea următoarele desluşiri: Liceul român din Koritza cu 6 dlase funcţionează ca şi înainte, tot aşa şi şcolile din satele albanezeşti în cari există o comunitate compactă de români. Afară de aceste, s'au mai deschis în 1927 încă trei şcoli româneşti noi în astfel de sate. Ministerul de Instrucţie albanez va cheltui un milion de lei pe an pentru întreţinerea şcolilor româneşti. Dela consiliul de război Procesul fraudelor dela depozitul central sanitar La consiliul de război al diviziei a 4-a, începându-se, în primăvară, judecarea procesului farmacistului maior Buzoianu Pandele, dela depozitul central sanitar, învinuit de sustragere de materiale ale statului, apărarea a obţinut o amânare pentru a se face o expertiză grafică. Expertul depunându-şi raportul, consiliul de război a fixat termenul de judecată pentru ziua de 27 octombrie curent. De pe urma fraudelor săvârşite statul a fost prejudiciat cu o sumă de circa 30 milioane lei. Procesul unui cap. de adm. Consiliul de război al corpului II armată va judeca la 27 Octombrie oor. procesul căpitanului de administraţie Pârvulescu Ion de la depozitul central de muniţiuni a unui funcţionar şi a doi plutonieri de administraţie învinuiţi de fals în materie de administraţie militară. , Inculpaţii majorând statele de plata soldei pe luna iunie 1925 al depozitului de muniţiuni a prejudiciat statul cu suma de 100 mii lei, cari au fost împărţiţi între ei. Curierul judiciar RECURSUL COMERCIANTULUI S. BOLFIST Se dăduse împotriva lui Bolfist ordonanță de neurmărire. Reclamantul, un domn Sachelarie, a făcut apel la Camera de punere sub acuzare care i-a fost admis. Camera, prin decizia ei, a trimis în judecată pe Bolfist pentru fals în scripte comerciale. Bolfist a făcut recurs împotriva deciziei Camerei de punere sub acuzare. Secţia II a Inaltei Curţi de casaţie a judecat ori acest recurs şi l-a respins, astfel că Bolfist a rămas definitiv dat în judecată. DELA CONTENCIOSUL ADMINISTRATIV Acum doi aili secţia II a înaltei Curţi de casaţie declarase ilegală iumirea d-lui N. Giroveanu, ca secretar al Camerei de comerţ din Turnu-Severin. Recursul acesta fusese făcut de un alt candidat, d. Dumitru Giurescu, licenţiat al Academiei comerciale, care stabilea că are mai multe drepturi de a fi numit. Mai târziu, acum un an, Camera a făcut o nouă recomandare ca secretar al ei, tot în persoana d-lui Giroveanu şi mai propunea şi pe un domn, D. Popescu. Ministerul de comerţ a numit din nou, pe baza recomandărei Camerei, pe d. Giro■Teanu. D. Dimitrie Giurescu a făcut o acţiune în contencios la Curtea de apel din Craiova susţinând că are în favoarea sa autoritatea lucrului judecat de înalta Curte de casaţie cu un an în urmă." Curtea a admis acţiunea, a găsit că e lucru judecat şi a anulat din nou numirea d-lui Girovearu ca secretar al Camerei de comerţ, împotriva deciziei Curţei de apel din Craiova a făcut recurs în Casaţie, Ministerul, Camera de comerţ şi d-1 Giroveanu. Tustrele recursurile au fost respinse de secţia III a înaltei Curţi de casaţie. UN ALT RECURS IN CONTENCIOS Primăria oraşului Constanţa refuzase autorizaţia de construcţie a unei viile pe un lot de la Mamaia, autorizaţie cerută de d. Alexandru Hendelburch. Primăria refuzase autorizaţia pe motiv că e vorba de un lot din cele rânduite de ea cu clauză de reziliere în caz când nu construeşte vreme de 4 ani de la cumpărare. D. Heldenburch a făcut acţiune în contencios pe care Curtea de Apel din Constanţa i-a admis-o, obligând primăria să-i dea autorizaţia de a construi. Primăria oraşului Constanţa a făcut recurs pe care s. IlI-a a înaltei Curţi i l-a respins. O CERERE DE LIBERARE D. judecător de instrucţie al cabinetului 2, Armand Constantinescu, a admis cererea de liberare făcută de Eugen Rozenfeld, fost șef al serviciului devizelor de la Banca Ţărănească. DECLARĂRI IN STARE DE FALIMENT Tribunalul Ilfov s- I-a comercială judecând cererea de declarare în stare de faliment intentată de d. Louis Roeh, Paris contra comerciantului Al. C. Ionescu din str. Regală 21, l-a declarat pe acesta în stare de faliment. D. dr. Mitulescu, a cerut trib. Ilfov secţia I-a declararea în stare de faliment a firmei I. Solomon, Fii Hermann din Bucureşti, strada Bărăţiei pentru neplata chiriei de lei 35.000. Tribunalul în complectul d-lui preşedinte Negoescu şi judecător Christescu a acordat firmei un termen până la 13 Decembrie 1927. O CERERE DE DECLARARE IN STARE DE FALIMENT A BĂNCII DE CREDIT COMERCIAL Societatea Noel a cerut trib. Ilfov secţia I-a comercială declararea în stare de faliment a Băncii de Credit Comercial din Bucureşti pe baza unei scrisori de garanţie eliberată de bancă pentru suma de lei 120000 spre a cauţiona o datorie a «faimosului» dr Ludovic Variany implicat în escrocheriile soc. Moara Giurgiului». Această scrisoare venind la scadenţă în ziua de 15 Septembrie 1926 n’a fost onorată de bancă şi şoc. Noel a acţionat-o, obţinând o sentinţă de condamnare. Desbaterile asupra acestei cereri au avut loc astăzi în faţa complectului tribunalului, compusă din d-nii Comun Negoescu, preşedinte şi Vintilă Christescu judecător. Societatea Noel şi-a susţinut reclamaţia atât pe baza scrisorii în chestiune cât şi a sezizat tribunalul că directorii băncii ar fi fost implicaţi într-o afacere penală destul de gravă «Moara Gurgiului», iar pe de altă parte insolvabilitatea ei fiind notorie, chestiunea ar intra în prevederile art. 697 din codul comercial. Reprezentantul băncii a combătut în primul rând chestiunea scrisorii de garanție, aratând că atâta timp cât nu există o sentință definitivă, deci nici un titlu cert și exigibil, soc. Noel nu se poate finosi de ce ca o bază pentru cererea de declarare. Apoi trecând la directorii societăţii a arătat că colonelul Roşu a demisionat acuma 2 luni de la conducerea băncii şi nu mai face deci parte din ea, iar d- Paraschivescu, actualul director nu este identic cu Elefterie Paraschivescu implicat în afacerea cu «Moara Giurgiului». De altfel banca este condusă de un delegat al Băncii Naţionale, care controlează toate actele de gestiune. In subsidiar a arătat că societatea «Noel» chiar dacă s-ar putea prevala de dispozitiunile art. 697 c. c., nu a satisfăcut depunerea cantimei, cerute special pentru acest caz. Tribunalul deliberând a scos cererea din rol, considerându-o ca un simplu denunț, neexistând până în prezent nici un fapt notoriu, care ar dovedi că banca este în încetare de plăți Teatrul Național In matineul de astăzi Miercuri 26 Octombrie, col., Teatrul Naţional reprezintă pentru a 22-a oară «Comedia fericirei» de Nicolae Evreinoff, piesă care a însemnat un atât de mare succes pe scena Teatrului Naţional. In rolurile principale, d-nele Al. Gusty, Sonia Cluceru, Toto Ionescu, Nataşa, Alexandra, Felicia Frunză şi d-nii: I. Morţun, Mărculescu, Antonescu, Vraca, Finteşteanu, Calboreanu, Ulmeni, etc. Piesa care a fost pusă în scenă de către d. Soare Z. Soare, după schiţele de decoruri şi costume a pictorului Feodoroff, se joacă cu acelaş fast şi montare de la premieră . • Seara se reprezintă din nou «Cyrano de Bergerac» a cărui serie strălucită se urmează neîntrerupt pe scena Teatrului Naţional, reprezentaţie începând de fiecare dată cu cassa închisă. In rolurile principale d-nele: Sonia Cluceru, Nora Peyov, Marie Negrea, L. Almaján etc. şi d-nii: Tony Bulandra, Băltăţeanu, Athanasescu Săvulescu, Baldvin, Finteşteanu, Polizu, Conabie, Sireteanu, Orendy, C. Mortun, etc. Teatrul Nistru Compania dramatică «Teatrul Nostru» de sub conducerea d-lor Sică Alexandrescu, Const- Toneanu şi Al. Ghiberneon, îşi va reîncepe activitatea în primele zile ale lunei Noembrie, în sala «Teatrului Popular», complect refăcută. Pentru deschiderea stagiunei se va juca «UN EROU» comedie in 3 acte de N. Kiriţescu. In rolurile principale: D-nii: Ion Sârbu, Const. Toneanu, E. Timică, AI. Ghiberneon, C. Hondung şi d-nele: Stanca Alexandrescu, Nelly Dordea, M. Nicolau, Stancovici, V. Dutescu etc Piesa va fi pusă în scenă de d. Sică Alexandrescu iar decorurile făcute de pictorul V. Feodoroff. In aceiaş seară se va juca «LA 30 DE ANI» un act de Polizu Micşuneşti. Concertul Saleapin O telegramă din Viena anunţă că Feodor Saleapin soseşte în Capitală Duminică 30 Octombrie. Vestea aceasta va fi primită cu emoţie şi bucurie de către admiratorii marelui cântăreţ şi e probabil că i se va face o primire entuziastă. Pentru găzduirea lui Şareapin şi a suitei sale, s-au rezervat apartamente la Athénée Palace. Concertul va avea loc, după cum se ştie, Luni 31 Octombrie, la ora 9 seara, la Eforie. Va fi cel mai de seamă eveniment muzical din ultimii 40 de aniPuţinele bilete rămase se vând la agenţiile teatrale «Mozart» şi «Comedia», pasagiul Imobiliara 56- Concerte Unicul concert al marelui violonist Bronislaw Huberman are loc în seara de Sâmbătă 29 Octombrie orele 9 seara la Ateneu.  Din cauza concertelor Elman, recitalele faimosului pianist Rubin,stein au suferit o amânare de două zile. Primul va avea loc în seara de Sâmbătă 12 Noembrie, al doilea în seara de Marţi 15 Noembrie. Biletele cumpărate rămân fireşte valabile. Opera Română Miercuri 26 Oct., LOHENGRIN cu d-nele Dina Radzi, Basarab şi d-nii V. Rabega, Săveanu şi Niculescu-Basu. Conducerea muzicală d. A Alessandrescu. Joi, FAUST cu d-na Ferrara în Margareta, d. Folescu Mefisto şi tenorul Emil Marinescu în Paust- In actul 4-lea, NOAPTEA VALPURGIEI, întreg corpul de balet, în frunte cu d. A. Romanowsky şi pentru prima oară d-ra M. Kaminska. • Vineri 28 Oct., reprezentaţie extraordinară, se va reprezenta CARMEN cu d-na Florica Crietoforeami în rolul titular. La pupitru, d. E. Massini. De la Teatrul Regina Maria La teatrul «Regina Maria» se va juca joi 27 Octombrie piesa «Taina» (Le bonheur du jour). Rolul creat la Paris de d. de Feraudy, va fi jucat de d. Ion Mariulesen. In celelalte roluri apar: d-nele Lucia Sturdza-Bulandra, S. Cocorăscu și d-nii Al. Finți, I. Talianu, etc. Teatrul Mic La Teatrul Mic se va juca toată săptămâna al treilea succes al companiei E. Bulfinsky-Mişu Fotino, «Altul la rând», cu d-nii R. Bulfinsky, Mişu Fotino, G. Chamel, Romeo Lăzărescu şi d-nele Marietta Rareş, Maria Mohor, Renée Annie, Charlotte Brodier, Silvia Dumitrescu, etc. Se repetă în fiecare zi «O lună în paradis». Conferinţe Pentru Vineri 28 Octombrie se anunţă sosirea în Capitală a romancierului francez Maurice Dekobra. Fiind angajat pentru un ciclu de conferinţe în principalele centre europene, populând autor al romanelor de mare tiraj «La Madone des Stepings», «Mon coeur au rai min, «Minuit Place Pigalle» etc. se va opri o singură zi în Capitală pentru a conferenţia Vineri 28 Octombrie orele 9 seara, la Ateneul Român despre «Amorul cosmopolit». Spectacole Opera Română: Lohengrin. Teatrul Naţional, matineu: Comedia Fericirii; seara: Cyrano de Bergerac. Teatrul Regina Maria:Familia Bliss. Teatrul Mic: Altul la rând-Cinema Frascati: Eva în frac cu Carmen Bonny, Evi Eva şi George Alexandre. Cinema Palace: La vestale du Gange (In umbra monumentelor) cu George Melchior, Bernard Goetzke și Regina Thomas. [uimite ttii s tilM -------------00 ------— ZIUA IlI-a ------oo-JÎ'-oo----- Şedinţa de dimineaţă Lucrările zilei a IlI-a a congresului medicilor, s’au ţinut în secţiuni. La secţia ginecologică a prezidat d. prof. dr Parhon secondat de d. dr. Constantin Stanca, docent. D. dr. Parhon a desvoltat în mod minuţios şi ştiinţific rostul ovarului endovorină. Au mai vorbit dnii Cosăcescu, Amilcar Georgescu, Băncescu, Săvulescu, Georgescu Marius, Ionescu C. Virgil . Conduita în perforaţiunile uterine. Săvulescu Conf. Tratamentul chirurgical al placentei praevia-Weber Th. Dr. şi Th. Ionescu Dr. Ereditatea tuberculoasă. Voicu Dr.: Litiaza biliară în puerperiu în raport cu cholesterinemia. Stanca: Hysteropexie şi sarcină. SECŢIA GINECOLOGIA Bardescu N- Dr.: Anexitele tuberculoase. Bardescu N. Dr.: Intervenţia chirurgicală în cancerul uterin. Blank-Galaţi Dr.: Proteigoterapia în inflamaţiunile pelviene. Gheorghian - Cernăuţi Prof. Dr. şi Scarlat A Dr.: Statistica asupra 500 cazuri de miom uterin. Niculescu M. Dr.: Radioterapia in salpingo - ovarite. Petrescu-Sighişoara Dr.: Tratamentul cancerului uterin inoperabil. Popescu Şt. Dr.: Technica extirpărei complecte a vulvei cu sau fără o parte lin uretră, în cazuri de ulcer cronic sau neoplasm Popovici și Nistor Drn: Raport în rezumat asupra tratamentului chirurgical al cancerului uterin. Teodorescu M. Dr.: Statistica neoplasm uterin urban şi rural. Stanca C. : Kist Uterin, închiderea congresului D. conf. dr. SĂVULESCU, secretarul general al congresului a citit un raport general al desbaterilor ce au avut loc ori în cele patru secţiuni ale congresului. D. prof. dr. N. GHEORGHIU preşedintele congresului propune să se formeze un comitet care constitue biroul viitorului congres şi să se invite şi profesori străini cari să facă rapoarte şi nă ia parte la desbateri. Se alege apoi următorul comitet: D-nii prof. dr. Iacobovici, Cristea Grigoriu şi docent Stâncă (Cluj) Tănăsescu, Ştefănescu Galaţi, Ortolomei (Iaşi), Gheorchian şi Vrânceanu )Cernfinti Chircorov şi Papilian (Chişinău), Buruianu, Zaharescu - Karaman (Iaşi), Zusman (Sibiu), Bălăcescu, Gerota, Juvara, Amza Jianu, N. Gheorghiu, Săvulescu şi Săvescu (Bucureşti). D sa cere ca viitorul congres să se ţină peste trei ani pentru ca să se poată aduna, mai mult material ştiinţific.D. prof. GEROTA propune şi congresul admite ca pe lângă subiectele ce se vor anunţa de către comitetul viitorului congres şi medicii însuşi să facă biroului propuneri. D. prof. dr. GHEORGHIU ia ultimul cuvântul. D-sa arată importanţa acestor congrese cari pe lângă directive noui ce se dau instituţiilor particulare de asistenţă şi celor sanitare mai prezintă şi o adevărată importanţă ştiinţifică, puti fin du-se la punct diverse chestiuni controversate. Aseară a avut loc un banchet la Athéne-Palace. I ----------0X0---------- Situaţia vasului „împăratul Traian“ Constanţa 25. Azi dimineaţă a sosit în localitate comisia tehnică în frunte cu d- director Vardala pentru a constata situaţia vasului «împăratul Traian». Comisia şi-a început lucrările şi le va continua şi mâine- Congresul viticultorilor La 6 Noembrie se va ţine la Chişinău un mare congres al viticultorilor din întreaga ţară. Vor urma apoi consecutiv congrese în următoarelecentre: Focşani, Drăgăşani, Arad şi Bucureşti. In aceste congrese se va discuta chestia creditului viticol, asigurărilor contra grindinei, obligativitatea orgaganizării viticultorilor, limitarea zonelor de producţie, înlăturarea producătorilor direcţi, libertatea vânzării vinurilor şi rachiurilor naturale etc. ««•»I.. . w%oe—-*——~