Dacia, iulie-decembrie 1925 (Anul 12, nr. 143-292)

1925-10-14 / nr. 229

ANUL XII. NO 229 Director Proprietar L. m. nosoo Redacția și Administrația Strada Traian No. 22 ABONAMENTUL Pe 12 luai 6 „ 500 lei 303 . Manuscrisele nepublicate nu se — înapoiază — TELEFON No. 42/3 boi LEI EXEMPLARUL Constanța Mereuri 14 Oct. 1925 Director politic: ghionis delaistru Apare zilnic la ora 12 — — Reclame după tarif — ii Interview cu d-l Virgil Andronescu președintele organizației jud. Constanța Din diferitele reportagii zilnice, apărute în ziarul nostru, cititorii „DACIEI“ au putut lua cunoștință de frământările prin cari a trecut în ultimul timp organizația partidului liberal din Constanța — frământări cari au culminat prin descinderea produsă de câțiva fruntași ai partidului, cu scopul de a înlătura pe actualul președinte al acestei organizațiuni, d-l Virgil Andronescu și a aduce ca prezident pe d. Vasile Sassu, fostul ministru al industriei și comerțului. Pătrunși de însemnătatea acestor frământări — mai ales acum, în ajunul alegerilor comunale, județene și chiar parlamentare și ca organ independent, în afară și deasupra tuturor patimilor și intrigilor politice, ne-am hotărât să întreprindem o anchetă, stând de vorbă cu toți factorii conducători ai partidului respectiv. In acest scop, am crezut necesar să începem ancheta cu d. Virgil Andronescu, noastră dintele organizației liberale președețului Constanța, împotriva a jucăruia s’a pornit acțiunea de înlăturare din fruntea acestei organizațiuni. Ne-am prezintat deci eri în cabinetul președintelui comisiunei interimare a comunei Constanța, expunându-i scopul vizitei noastre. D. Virgil Andronescu, amabil cum îl cunosc constanțenii, s’a pus imediat la dispoziția noastră: La întrebarea: Ce credefi despre actuala situațiune a organizației, creiată de fracțiunea d-lor C. Alimăneștianu și N. Negulescu? — d. V. Andronescu ne-a răspuns: „Cred că este o mișcare de ordin pur personal, neconstructiva și nu în vederile comitetului Central al partidului national-liberal din București. „Organizația noastră centrală, nu admite lovituri anarhice — ci numai acțiuni conforme cu statutele partidului. Orice schimbare s’ar face, nu poate fi recunoscută, dacă este făcută cu călcarea statutelor". — Sunteți, în principiu, pentru aducerea d-lui V. Sassu în fruntea organizației liberale a jud. Constanța ? — „Nu sunt contra d-lui V. Sassu, d-sa fiind un membru marcant al partidului. In ce privește președinția organizației din Constanța, ea nu poate fi atribuită printr-un proces verbal dresat de un număr foarte restrâns de membri liberali adunați întro casă particulară — și complectat apoi cu semnături smulse sub terorizare în localul prefectura, semnatarii fiind aduși, unii cu jandarmi, iar alții cu comisari de poliție. „Alegera de șef, se face de congresul partidului, chemat în ziua de 26 Odt. a. c. a se întruni, în conformitate cu statutul, și după alegere, rezultatul oricare ar fi el trebue a fi supus și aprobării centrului. „Și eu fac parte din comitetul central al partidului și nu pot fi schimbat, decât prin congres „Dacă șeful nostru, d. I. I. C. Brătianu, vroește a desemna o persoană, am credința că organizația noastră de ordine, nu se va opune dorinței d-sale. „In tot cazul, eu sunt convins și știu pertinamente, că organizația noastră centrală nu admite, sub nici un cuvânt, acțiunile dezordonate“. — Tineretul intelectual din partid, fi va el chemat, cel puțin în viitor — înainte de reorganizare, să dea dovadă priceperei și dragostei lui în toate problemele vitale ale județului și orașului? — «Da! De azi înainte, înțeleg că toată de reorganizare, de atențiunea propagandă și derere de studii, să fie dusă numai de acest tineret, căruia vroiesc a-i pune la dispoziție tot ce depinde de mine.’ „De altfel, sunt peste 80 de intelectuali, cea mai mare parte tineri, cari deabia așteaptă să-și pue toată priceperea și tot zelul pentru binele organizației, neînțelegând a lucra ceva prin vre-o bisericuță singură, ci numai în sânul partidului și în casa partidului. „Nimeni nu este indispensabil — nici chiar eu, dacă partidul o cere“ — a încheiat d. Virgil Andronescu. GH. DELAISTRU -xxoxx- Marele incendia din Rodosto CONSTANTINOPOL. 12 — Un mare incendiu consumat era la Rodosto a 250 de locuințe. Crucea Roșie și autoritate au dat ajutoare sinistraților. --------m--------Un dobrogean condamnat pentru crimă în Turcia COSTANTINOPOL, 12. Curtea criminală a condamnat ori la 15 ani muncă silnică pe Djelai Horem, otoman din Dobrogea, pentru uciderea muncitorului Muhor, în localul abatorului. Sărbătorirea unui demn magistrat la Tulcea Tulcea, 11.— Cu ocazia avansărei distinsului judecător de ședință a Tribunalului local, d. D. G. Mitescu, la gradul de președinte al secției a 11-a a Tribunalului Vlașca, corpul avocaților tulceni a dat un banchet în simpatica sală a d-lui Mihail Dobrescu, la care au participat toți magistrații din localitate. Plecarea meritorului magistra avansat președinte, lasă unanime regrete justițiabililor și un gol profund în mijlocul societăței tulcene, datorită caracterului cu care natura la înzestrat pe d. Mitescu. Tulcenii recunoscători, urează cale fericită și prosperă d-lui Mitescu, oriunde va merge. xxoxx X. Y. Devize pe ziua de 12 Octombrie. La Paris leul a cotat 10 40 La Zurich 2,50 Fără orientațiunea cursurilor de la Paris și Zurich, cari absentează pentru moment, târgul local de devize se inaugurează pe ziua de astăzi cu puține afaceri la următoarele cursuri scăzute: Franci francezi Franci elvețieni Lire sterline Lire italiene Mărci germane Schiling austr. Sokoli cehost. Dolari Franci belgien! 9.60-40.10— 1005— 8,36— 49.60— 29,75— 6,41— 207= 9,45- Cronica zilei Un proces senzațional Faptele s’au petrecut încă înainte de război. La cel mai mare hotel din Bordeaux descinde mister Jeffensohn, un bogătaș din Alaska, închiriază etajul I-a în întregime și duce o viață cât se poate de largă. Peste o lună sosește și nepotul John cu patru cai și două automobile. După alte 30 zile, unchiul și nepotul se prezintă la biroul notarului Harriete unde Jeffensohn își face testamentul. Harry un alt nepot, este desmoștenit și John devine singurul moștenitor. Averea lăsată lui John se compune din patruzecimii hectare pământ arabil, o mină de aur și argint, alta de platină, trei castele, zece herghelii și cincizeci sonde de petrol. In total 500 milioane franci. Venitul este evaluat la 50 milioane anual. La o serbare organizată de primăria Bordeaux, Jeffersohn donează 40 mii franci. Unchiul și nepotul sunt primiți cu brațele deschise în casele cele mai nobile. Nu multă vreme în urmă Jeffersohn dispare. Am uitat să spunem că bătrânul se plângea adesea că suferă de inimă. La o serată a marchizei de Mun, Jeffersohn avusese o criză cardiacă, iar când și-a revenit, a zis cu tristețe: — La ce-mi folosesc toate bogățiile dacă dintr’un moment într’altul pot muri pe stradă ca un câine? Deci Jeffersohn a dispărut. John alarmat, anunță procurorul, poliția, ziarele, depune la prefectură suma de 20 mii franci drept premiu pentru cel care va descoperi, viu sau mort, pe scumpul său unchi. •" (Sfârșitul în No. viitor). II. IAX. POM ---------xxoxx---------- Scarlatina și tifosul iau proporții îngrijorătoare In ultimele zile epidemiile de scarlatină și febră tifoidă au luat proporții îngrijorătoare în orașul Constanța. Aripa de izolare a spitalului comunal a devenit neîncăpătoare pentru marele număr al bolnavilor, în majoritate copii până 12- 114 ani. S-au înregistrat multe cazuri mortale. I : . [ 1 - -------;od:— Copil nou născut aruncat pe stradă D. Armenag Bogosian, tâmplar din strada Griviței No. 17, a găsit ori pe stradă în fața atelierului său, un copil nou născut de sex masculin, lepădat probabil cu intenție. Se fac cercetări de către poliție pentru găsirea mamei denaturate: —-------xxoxx-------- Femeie atacată de răufăcători La spital a fost adusă femeia Maria Stroje din satul Alacap. Aceasta a fost atacată de mai mulți răufăcători în locuința proprie și opunându-se, a fost tăei iată la o lână cu cuțitul, de unul dintre dânșii. Constanțeni! Profitați de ocazie! Circul Parlamentar din Capitală își deschide, Joi porțile. Pe program : formidabile salturi mortale ale trupei „Șobolanii“. VIZITAȚI Marels Restaurant„Grand“ - - Str. CAROL No. 77-bis----- ------Zilnic mândri de pește proaspăt------— Bucătărie Națională și Franceză — VINURI ALESE INDIGENE ȘI STREINE slratar enorial BERE SL pin<3ar umalai .bravadiru* Curățenie exemplară, PREȚURI POPULARE ORCHESTRA NAȚIONALA SUB CONDUCEREA VIRTUOSULUI IANCU CONSTANTINESCU COFETĂRIA «GRAND» cele mai delicioase Primește comenzi pentru nunți și logodne Puielli Ziarul „Cuvântul“ povestește cazul baronului ungur Kemény, expropriat de moșie ca absenteist— fapt de care nu se plânge — dar a fost expropriat și de o vie a sa, care nu era expropriabilă. Această vie i-a fost plătită de stat, 800 lei jugherul și i-a fost dată în arendă, după doi ani de tăvăleală pe la diferite autorități, pe prețul de 3000 de lei jugherul. M. S. Regele Ferdinand A răbdat omul până s’a găsit în fața Regelui Ferdinand care-1 felicită pentru frumoasa contribuție la secția zootehnică a expoziției din Timișoara. Atunci n’a mai răbdat și s’a plâns suveranului de nedreptatea care i s’a făcut. Suveranul a așteptat în tăcere, apoi i-a răspuns: — Ați făcut bine că v’ați adresat miel și a plecat mai departe. Înaltul demnitar care însoțea pe suveran încercă să justifice nedreptatea: — Majestate, e un abuz local.. Regele-i răspunse tăios: — „PREA MULTE ABUZURI“! —-----xxoxx-------- Consiliul de miniștri de azi Un consiliu de miniștri a fost convocat pentru astăzi după amiază. Se va discuta programul de activitate a parlamentului și legile ce urmează să fie depuse în parlament. ---------xox-------- Fantasticele exprocherii din Grecia judecarea bandei Atihides & Co. Faimoșii escroci greci arestați la Constanța și extrădați guvernului ellen în împrejurările relatate de noi la timp, vor fi judecați de către tribunalul din Atena la 15 octombrie. . Vor fi trei procese: primul al bandei Atihides, Astras, Mazarakis și Barzacanos acuzați de baraterie și excrocherie; al doilea al lui Pavelos Mauris, acuzat de delapidare de bani și al treilea a lui Nico Sdonas, care se va judeca de tribunalul militar—acesta din urmă fiind și dezertor din artoaü. Pentru Banda Atihides et Co. ministerul public a cerut aplicarea pedepsei cu moartea. -——-xxoxx---—— împroprietăririle din plasa Medgidia o comisiune compusă din d-nii: Albrovici, harnicul consilier agricol al județului Constanța, Curpen controlor agronom, Șaramatescu și Grosu, agronomi, cu concursul autorităților comunale sub conducerea subprefectului I. Alexandrescu, lucrează de două zile în comuna Peștera pentru distribuirea loturilor la sătenii îndreptățiți la împroprietărire din satele: Peștera, Mamut-Cuius, Idris-Cuius, Alibei- Ceair, Ivrinez, etc. pe mereaua satului Peștera, unde sunt expropriate peste 6ooo hectare teren, De aci comisiunea va trece la Docuzoi, apoi la Biulbiul și la alte comune. Pentru ziua de 14 curent s’a anunțat sosirea la Peștera a d-lor I. I. C. Brătianu, Prim Ministru Al. Constantinescu, ministrul domeniilor, Cipăianu, subsecretar de stat la domenii, etc. spre a sărbători cu un deosebit fast începerea împroprietăririlor în județul Constanța. Se poate ca această dată să sufere vre-o modificare, dat fiind că la 15 curent, se deschid corpurile legiuitoare. De acum îndreptățiții la împroprietărire, vor fi stăpâni pe ogorul lor. Ar fi bine ca toți aceștia să-și achite integral lotul dat, profitând de ocazie că banul e fără valoare acum, iar recolta din anul acesta a fost destul de abandonată. Autoritățile locale au luat măsuri a se sărbători în mod deosebit acest important și național act din viața socială a sătenilor. A. --------xxoxx Ce se petrece la Mangalia Un oraș fără farmacie, fără spital și cu un dispensar de speculă Cetățenii din Mangalia, obijduiți de administrațiile politice și negospodărești de până acum, au pretenția să spună și să fie crezute că la ei este ca nicăire,—bineînțeles, de rău, că de bine nu se vaită omul. Adevărul e că peste tot e rău, din toată provincia noastră se aud numai văicăreli. Ceea ce ni se scrie însă din Mangalia este de necrezut: o localitate cu 5000 de locuitori care n’are o farmacie, a posedat până acum câtva timp farmacia d-lui G. Cristescu, dar acesta mutându-se la Constanța, Mangalia a rămas fără farmacie. Bieții oameni pentru a-și putea furniza medicamente în caz de boală, trebue să străbată aproape 45 km. până la Constanța sau până la Balcic să le găsească. Aceasta, într-un orășel bântuit de friguri palustiie și alte epidemii. Mangalia nu posedă nici măcar un spital, iar dispensarul public a fost transformat într-un cabinet medical particular, unde atât consultațiunile cât și medicamentele a căror gratuitate e stabilită prin lege, sunt plătite cu prețuri de speculă. Asupra acestei situațiuni ne permitem să atragem atențiunea nu numai a ministerului sănătății publice ci și parchetului de Constanța, cu rugămintea de a se lua măsuri pentru pedepsirea acelora cari pe lângă, că comit fraude, mai speculează și nevoile publicului din Mangalia. , , , Buletin politic mai Hi tap Stil» De la redacția noastră din Tulcea Săptămâna trecută, comitetul de conducere al organizației liberale tulcene, a fost convocat de d-l C. N. Țigău, prefectul udefului, în localul prefecturei, pentru a se discuta chestiuni de ordin interior al organizației, întrucât d. G. Șerban, demis din președinție, a refuzat de a mai da vreun sfat, sau de a se mai amesteca în conducerea organizației liberale locale. Cu această ocaziune, d-l C. N. Țigău a supus comitetului demisia d-lui Șerban — care totuși a rămas nerezolvată, până când nu se va rezolva chestiunea viitoarei șefii. Situația orgastfchfiei liberale din Tulcea, trece actualmente printro mare criză. Demisia unui politicianist din „Sfatul Negustoresc*" D-l C. Teodorescu, directorul sucursalei Băncei da Scont din Tulcea, nereușind a introduce politica averescană în „Sfatul Negustoresc", a demisionat irevocabil din ,Sfat* — unde dealtfel nici ‘nu avea ce căuta. -xox- X. Y. Platacerealelor Cereale sosite și vândute pe ziua de 12 Octombrie 1925. Drum. vag. orz 485 ^» mm i ,i Ciocniri de vase in Marea Mare mara Un vas mahon, s’a scufundat Constantinopol. 12.— Aseară vaporul ,.Alep“ părăsind cheiul de la Haidar Pașa, din cauza vântului puternic s’a ciocnit cu vasulmahon No. 96, aparținând armatorului Alaeli Mustafa Bey, pe când încărca mărfuri despe vaporul „Kara Bigha“. Ciocnirea a fost atât de puternică, încât vasul-mahon s-a scufundat imediat. Din nevoile agriculturei Dobrogene Memoriul Camerei agricole din Constanța câtre ministerul agriculturei Domnule Ministru, _ < In interesul revenitei cât mai curând la producția agricola normală dinaintea războiului și chiar la depășirea ei, vă rugam să bine- voiți a dispune luarea tuturor măfurilor ca să se înceapă și să se termine cât mai repede comasările și împroprietărirea în acest județ. . Din întreaga întindere agricolă de circa 550000 ha. a acestui județ, aproape 150000 de ha.—adică aproape 28 la sută, se dau de către organele statului în arendă din an în an, în multe cazuri cu o mare nestabilitate. Oricât de înapoiat ar fi—ca pretutindeni în țară— nivelul agriculturii noastre, trebue să se știe că cele 150000 ha. se muncesc cu mult sub chiar acest nivel. Agricultorii neavând siguranța folosinții continue a acestor terenuri, se lucrează la mântuială. Ele produc din an în an mai puțin se însălbătăcesc și ajung focare de ovăz sălbatic și de paraziți care infectează locurile vecine. Acesta este rezultatul prelungirii perioadei de arendare, pe când toate aceste terenuri date în proprietate definitivă, vor fi muncite cu totul în alte condițiuni—mult superioare. Afară de aceasta credem că se știe—prin organele dvs. din acest județ—, că majoritatea celor cu drept recunoscut la împroprietărire, sunt în părțile dinspre Dunăre, iar majoritatea terenurilor expropriate se află înspre Mare. Deci la împroprietărire se va prilejui o puternică mișcare a plugarilor dinspre Dunăre înspre Mare, un fel de colonizare internă. Făcând abstracție de depărtare cei cu dreptul la împroprietărire din satele dinspre malul Dunării, în care nu se află aproape deloc terenuri disponibile, sunt în aceiași situație de nevoie și de așteptare, ca și cei din țară destinați colonizării. Ei bine, în ce stare sufletească credeți că se află aceștia, când văd că se dă pământ coloniștilor din țară, iar ei, vechi locuitori ai acestui județ, pe care l-au desțelenit, sunt lăsați în urmă ? Nimeni din noi nu putem fi protivnici colonizării. Județul are nevoie de brațe, țara tot interesul ca elementul romănesc se predomine—și terenuri de prisos vor fi cu siguranță, totuși constatăm că, începându-se cu colonizările, se lucrează de a’ndoasele de cum interesele o cer. Mai întâi de toate, nu se poate ști precis cât prisos de terenuri disponibile pentru colonizare avem, până nu se vă face mai întâi împroprietărirea localnicilor, până nu se va vedea câți din cei de pe malul Dunării se vor deplasa, și câți de bună voie vor renunța la împroprietărire, numai să nu se depărteze dintr’o regiune unde s’au deprins, unde au și atâtea alte venituri decât din plugăria propriu zisă. De altă parte, credem că se știe că și din restul de circa 400000 ha, ce sunt azi în stăpânirea plugarilor, cel puțin 100000 ha, nu se pot munci normal, fiind departe de domiciliul proprietarilor—în majoritate mici și mijlocii proprietari—unde se află restul proprietății lor. Această stare de lucruri trebue să fie înlăturată cât mai repede printr-o grabnică chibzuință și largă comasare. In toate țările din lume, cu pretenție că se ocupă de progresul agricol, se fac toate sforțările pentru comasare—chiar silnică. Numai la noi vedem cum s’au pierdut un întreg șir de ani, fără a se face nimic—deși cele 1 150000 ha., administrate azi de Stat oferă cel mai bun prilej pentru această comasare. De fapt, trebue să aibă loc întâi comasarea, apoi împroprietărirea localnicilor, tocmai la urmă colonizarea și toate cât se poate de repede. Lucrurile au început însă de’ndoasele. Intăi colonizarea apoi împroprietărirea și poate niciodată comasarea—iar toate, cu o prea mare încetineală. Noi socotim însă că trebue să ne facem datoria să vă transmitem dorința plugarilor noștri și nevoile agricultorilor județului Constanța. Prin înființarea unor servicii adhoc pentru comasare, cadastre și împroprietărire trebue să se împlinească cel puțin de acum cât mai repede aceste nevoi și vă asigurăm domnule Ministru că veți câștiga o veșnică recunoștință din partea populației agricole a acestui județ. Vă rugăm deci domnule Ministru să binevoiți a dispune urgenta satisfacere a acestor nevoi, pentru a se da cu un ceas mai devreme 250000 ha.—celor necomasate și celor nedate în proprietate. Socotind sporul de producție— în urma unei culturi mai îngrijite— numai la 300 kgr. de ha., vom avea circa 7500 vag. anual în plus adică un plus de venit chiar sub actualul regim de opresiune de circa 350 mii. lei anual ceia ce credem că merită atențiune și poate pe deplin justifica această cerere a noastră. Acest memoriu a fost aprobat cu majoritate în ședința plenară a acestei camere, diia 4 s. c. Președinte, V. LEPADATU Director: I. OANCEA '■ | --------xox------- O nouă chestiune de înaltă trădare ? Se aduc grave acuzațiuni unui moșier dobrogean Suntem informați că organele de justiție militară din Constanța, au cerut Consiliului superior avizul pentru darea în judecată a moșierului Ferrat din Hasiduluc, pentru înaltă trădare săvârșită in timp de războiu. S’a constatat anume că numitul în timpul ocupațiunei inamice a terorizat populația satelor, însărcinat de turci cu conducerea politiei rurale, fiind și în slujba bulgarilor, cărora le dădea concurs siluind populația de origină musulmană, să semneze declarații prin cari cereau alipirea Dobrogei la Bulgaria. Arestarea numitului moșier, pare iminentă. --------xxoxx------- Accidentul de pe venerat „Adria“ Un accident s’a întâmplat pe vaporul italian „Adria”, sosit ori în portul nostru. La plecarea acestuia din Constantinopol, o doamnă anume Anna, Michael, apucăndu-se peste balustradă, a căzut în mare. Victima a fost scoasă din apă și internată la spitalul italian din Constantinopol. --------xxoxx------- Explozie într’un atelier In atelierul d-lui G. Cojan^ din str. Atelierelor, a explodat ori un bidon cu benzină. Patronul atelierului s’a ales cu arsuri pe corp și a fost internat la spital. --------xox------- Faptele zilei FURT.—D-lui Florea Chireaci din str. Bolintineanu 30 i-a dispăru părut servitorul Nicolae Matei Ștefănescu împreună cu 15000 lei SPĂRGĂTOR ARESTAT.—Siguranța a arestat ori pe un cunoscut spărgător din Iași, M. Moldovei, venit „să-și încerce norocul” la Constanța. ALIENAȚIE: MINTALA.—Funționarul Alexandru Done, a ínná bunii subit. i -----—QD-------- Din Tulcea ! — D-l Felice Ruta, proprieta din oraș, a reclamat că astă-noap necunoscuți prin escaladarea un gard și spargerea unui geam, a furat mai multe obiecte de îmbrcăminte ale familiei. Peliția cercetează, i — Brutarul Boris Taveniz d str. Sf. Nicolae, a reclamat că mod regulat i se furau bani dl buzunar. Hoțul a fost găsit în pisoana lucrătorului Ivan Ivanov, ce a mărturisit furtul. I s’au dresi acte de dare în judecată. ------------------- '