Dacia, iulie-decembrie 1929 (Anul 16, nr. 129-251)

1929-12-08 / nr. 239

ANUL XVI No. 239 Director Proprietar L. M. MOSCU Director Politic AL. DR. DOINARU Redacția 91 Administrația Strada Carol No. 4 CEtat ABONAMENTUL Pe 12 luni............................ 700 lei 6 ..................................400 » Pentru autorități și Instituțiuni bancare abonamentul indoit —feliE LEFON No. 822 Aparef7 UlnTc la ora 12 DACIA Duminică 8 Decemene 1429 -ANUNCIURI DUPĂ TARIF— Sfântul Nicolae a trecut în liniște. Balaurul liberal este demult decapitat. Vox damans..? Am Întrebat Sfânta Episcopie care este rostul calendarului ce se tipârește in tipografia ziarului „Marea Neagră" și pentru care«din informațiunile ce se posedăm — se pretinde fiecărei parc Iuni din raza de activitate a episcopiei, câte 1200 Kel de bucata. Nu ni s'a râspuns. Repetam cererea formulată, cu credit> sa ca P. S. S. Episcopul Gherontie nu va accepta ca anumite svonuri sâ persiste și sâ la proporțiile unui scandal public. Punem prin soare? Comitetul executiv partidului liberal s’a întruninit la București sub președinția—se putea astfel? — a d-lui Vintilă Brătianu. D-sa a făcut un expozeu stabilind între altele ca partidul d-sale să nu candideze în alegerile pentru parlament în conformitate cu declarațiile anterioare făcute la retragerea dela desbaterile corpurilor legiuitoare. In schimb, la alegerile comunale și județene partidul liberal să candideze pentru... a nu da „putința unei primejdioase dezorganizări a vieții locale”. D. Vintilă crede că procedând astfel, intențiunile-i vor rămâne enigme. Probabil că dorește să adopte atitudinea de sfânt al fratelui decedat. Se face de râs și evidențiază teama partidului liberal de a participa la lupte electorale—deci slăbiciunea acestuia. In conformitate cu declarațiunile făcute la patetica retragere din parlament, partidul liberal n’ar fi trebuit să candideze nici la alegerile comunale și județene cari se efectuează pe bazele aceleiași legi administrative nerecunoscută de d. Vintilă. Prin participarea anunțată, brulienii marchează încă o Inconsecvență. Alta li-i durerea. La alegerile parlamentare, li-i teamă să ia parte, convinși că massele votante li’s protivnice. La alegerle comunale și județene, ei se bizue pe tertipuri locale, sperând că pe ici colo vor găsi mici plasamente pentru candidații lor, fără a candida totuși pretutindeni. Punem prinsoare că se ard și de data aceasta ? Remorcherul „Tomis” a sosit Un vas de manevră al portului denumit „Tomis condamnat de către S. P. M. In șantierele ,Ruud“ din Genova, a sosit ori dimineață in portul nostru, condus ori de către un e hort strein și reprezentantul societății de construcție. A urmat recepționarea lui de către c-nii inginer Pio Benzi și M. Protopescu de la S. P. M. după care s-a făcut o sursă de probă in largul mării. Tentativă de contrabandă Comandantul cipesa Maria” vaporului „Prinși S. M. Reuiui la sosire în portul Constanța, a anunțat vama asupra unei tentative de contrabandă, ce urmează să se înfăptuiască în cursul acestei săptămâni. Motivul ce a determinat pe numitul comandant să facă acel denunț, a fost faptul că la Constantinopol, în ziua de 4 Decembrie, când vasul se afla ancorat în pat, un pachet voluminos a fost introdus prin pupa. Toate cercetările făcute cu deosebită meticulositate n’au dus la nici un rezultat, coletul misterios fiind descoperit. Se presupune că pachetul despre care este vorba conținea covoare orientale și ar fi ascuns de un lucrător de la mașini, care se îndeletnicește de mult timp cu asemenea afaceri. n memoria Lt . poul c. f. r. din port a avut loc dri dimineață solemnitatea așezării unei plăci comemorative, pentru funcționarii dela acel serviciu, căzuți pentru patrie in războiul 1916-1918. la fața unei asistențe numeroase s-a oficiat un serviciu divin, după care a urmat seria cuvântărilor. Au vorbit d-nn ajutor de primar G. Dobiaș, colonel Simionescu din partea garnizoanei și alții, preamărind memoria eroilor. Bandi de minori In ultimul timp exportatorii de cereale au reclamat căpităniei de port, numeroase furturi ce se făptuiau la vagoanele gazate pe linia silozurilor. După cercetări îndelungate agenții căpitănei a reușit sa descopere o bandă de minori cari se îndeletnicea cu asemenea furturi și la special cu ruperea plumbilor de la vagoane, pentru a ușura operațiunile unei alte bande care a fost și ea pusă în urmărire. Până în prezent au fost descoperiți ca făcând parte din banda hoților precoci, copii Popa Ion Dumitru Ion și Popa Niculae din suburbia I. C. Brătianu. Cercul medicofarmaceutic In palatul prefecturei de județ s’au Întrunit aseară membrii cercului medico-farmaceutic, sub președinția d-lui dr. M. Isacescu medicul primar al județului. S’a discutat pe articole antoproectul de lege al organizării corpului medical, unde au intervenit diverse modificări. S-a protestat apoi contra pensionării in bloc, făcute la ministerul sănătății. După dezbaterea diverselor chestiuni de interes profesional, ședința a luat sfârșit la orele 7 seara. Bugetul se depune Luni Joi după amiază, la Cameră membrii guvernului s’au întrunit în consiliu sub președenția d-lui prim-ministru Iuliu Maniu. D. General H. Ghoski ministrul armatei, a continuat expunerea asupra ciclului de legi militare pe care le va prezenta Parlamentului în sesiunea actuală. In ședința de Josd s- a terminat lectura proectului pentru organizarea armatei, a cărui discuție va fi reluată într’un viitor consiliu. D. Ed. Mirto subsecretar de stat la ministerul de interne a prezentat proectul prin care? în temeiul legii administrative? se înființează comitetul central și comitetele locale de revizuire Proectul a fost aprobat de consiliul și va fi depus zilele acestea In Parlament Consiliul a luat sfârșit la orele 9 seara. Viitorul consiliu se va ține Luni la orele 11 dimineața. In acest consiliu se va stabili bugetul general al statului, care va fi depus probabil în aceiași zi la Cameră. ^ Cinci falimente Tribunalul secția 11-a a declarat la stare de faliment pe comercianții I. Stănescu din orașul Cernavoda, C. Turtoi din comuna Tatlagearu Spira Duțu din comuna Valul lui Traian, I. Voiculescu din comuna Caraomer și Emin Șerif din comuna Hârșova In consecință, s’a discut aplicarea sigilelor la magazinele numiților. Partidul Național-Țărănesc Organizația Municipiului Constanța CONVOCARE Congresul general ordinar al Municipiului este convocat pentru ziua de Duminică 15 Decembrie 1929, la orele 9 dimineața la casa partidului din str Lascăr Catargiu No. 6 cu următoarea ordine de zi: 1) Darea de seamă a secretarului central. 2) Alegerea a 16 membri și comitetul central. 3) Alegerea a 3 cenzori. 4) Votarea bugetului. Vor avea drept de vot reprezentanții aleși de adunările generale ordinare ale sectoarelor în proporția prevăzută de art. 44 din regulament.. b) Președintele și un delegat al comitetului fiecărui sector. c) Membrii comitetelor de circumscripție? d) Membrii actuali ai comitetului central. Președinte? V. Fincescu Secretar: V. Vasiotti Partidul Național-Țărănesc Organizația Municipiului Constanța CONECTARE Membrii comitetelor sectoarelor 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 și 9, sunt convocați pentru ziua de Sâmbătă 7 Decembrie, orele 6 seara? la Casa Partidului din str. Lascăr Catargiu No. 6? iar membrii comit, sectoarelor 10, 11, 12, 13, 14, 15 și 16? pentru ziua de Marți 10 Decembrie orele 6 seara? tot la Casa Partidului, pentru a se proceda la Alegerea Comitetelor de Circumscripții. Președinte, V. Fiacescu Secretar, V. Vasiotti Starea câmpului După rapoartele primite de la preturile de județ rezultă că, în urma ploilor abundente căzute în ultimul timp, fnsămânțările de toamnă s’au făcut in condițiuni excelente. Până în prezent, majoritatea suprafețelor destinate fnsămânțărilor, au fost terminate rămânând o mică parte. In cazul când timpul se va menține favorabl, vom avea de înregistrat întinderile cele mai mari insemântate toamna de a răzbătu încoace. Polițist ultragiat Comisarul in urmărirea Gh. Ghinescu fiind unui răufăcător In cafeneaua „Simplon” din str. Ștefan cel Mare, a fost victima unei agresiuni și a unui litigiu din partea a 3 indiv zi. Agresorii au fost arestați urmând a fi deferiți parchetului. ------------- Vasul „Bucegi” închiriat Intre direcțiunea S. M. Reului și agenția „Gatorno“ din Brăila s’a Încheiat o convențiune, prin care în schimbul sumei de 2300 lire steline vaporul „Bucegi” a fost închiriat pe timp de trei luni. Vaporul a și părăsit eiportul, îndreptându-se,spre Brăila, spre a fi la dispoziția noului armator. Intre guvern și opoziție .Suntem martorii unei fupte care după socotelile noastre nu trebuia să aibă loc. Liberalii și averescanii au deschis focul. Și chiar din ziua venirii la guvern a partidului național-țărănesc. Pricina ? Prin întrunirile populare din țară și prin manifestațiile de opoziție, partidul național - țărănesc ar fi înspăimântat pe cei trei Înalți Regenți, și aceștia și-au dat seama că dintr’o clipă într’alta brațele încrucișate la piept în așteptare se pot destinde, lovind orbește în dreapta și ’n stânga. Așadar pentru a fi feriți și ei de primejdie, Inalții Regenți au îmblânzit pe naționali țîrâni și dându-le drumpul în grădina puterii. Așa au spus liberalii și averescanii. Și făcăndu-se apărătorii Înaltei Regențe, s’au ridicat deodată împotriva guvernului de „uzurpați”** care a luat puterea numai punând cuțitul în pieptul celor ce aveau sâ hotărască. Dar cântecul s’a învechit și s’a bagatelizat. Gura opozției trebuia să tacă, după socotelele noastre. Făcuse destulă larmă pentru un lucru de neînchipuit. Socotiam că guvernul nițicnd-țirănesc nu va avea col peții de atunci înainte opoziție. Și iată de ce. In cei zece ani de luptă nu s’a putut aduce nici partidului naționalțărănesc, nici membrilor lui vreo învinunire. De viața de toate zilele a omului nu se poate nimeni lega. Și național-țărăniștii negâsindu-se niciodată la guvern în acest răstimp de zece ani, faptele lor nu au privit pe nimeni. In vremea asta prea se făcuseră vestiți, și prea se întăriseră mult. Era de așteptat deci ca venirea la guvern sa risipească toate haitele — mici și neputincioase de altfel—cari în înflămânzirea lor și-au mâncat până și cazul. Împotriva național-țăraniștilor nu s’ar fi putut ridica altcineva decât tot naționali țărăniști, dezamăgiți fie de nepriceperea, fie de reaua credință a acelora cari ar fi răstălmăcit cândva și cumva programul de guvernământ al partidului. Dar nu s’a întâmplat așa, împotriva guvernului au strigat mai departe tot liberalii și averescanii—lumea veche, ale cărei păcate nu s’ar putea uita niciodată. Ca și cum ar fi fost cu fața curată, aceștia s’au făcut judecătorii guvernului. Tocmai ei. Dar chiar așa, nimic n’ar fi fost de zis dacă judecata lor s’ar fi rostit pe bună dreptate , laudă pentru actele de guvernământ chibzuite, tunete și fulgere împotriva celor din nepricepere sau cu tot dinadinsul greșite. tu IIII uiudumlui greșite. ’ ^ | •: |-J. ’ L. ■ ■ [UNK] [UNK] [UNK] »JE .B. •**»*►—■ — --------------------------------------Dar ce s’a întâmplit? Suntem de un an de zile martori nnmărmurți de rostul campaniei de „răsturnare a guvernului". Se spun la întrunirile liberale și averescane — bineînțeles? pe cât se pot socoti întruniri acele grămăjiți de câteva zeci de fini cari sunt smirnă în față nașului — se spun acolo atâtea încât numai putință crezare de te-am da, ar trebui să punem mâna pe topoare și să pornim în armate liberatoare să isgonim guvernul Manic-Mhalai de dela cârma țării, la ochii celor mulți stau însă înfăptuirile acestui guvern, înfăptuiri cari nu sunt de neluat în seamă. Ba, dimpotrivă. E firesc așadar să fim înmărmuriți. Care este rostul campaniei d-lor Alexandru Avirescu și Vintilă Bratianu ? Vorbelor înveninat svânt pe la răspântii, se răspunde cu vârf și îndesat prin înfâptciie de fiece zi ale guvernanțior. Liberalii și averescanii au știut desigur dinainte că vorbele lor nu vor prinde rădăcină la credința oamenilor. Ei socotesc însă că urmând acest sistem vor hârțui guvernul și-l vor desnădăjdui într'atâta, încât într’o bună zi național-țărâniștii sâ z’că : „luați-ne local, că tare sunteți isteți, ne-ați biruit”. Și mai are campania opoziției o țintă greu de atins, desigur. A început sâ iasă la iveală că cutare întreprindere liberală datorează statului câteva sute de milioane, că cutare fruntaș liberal — bogătaș sau îmbogățit — nu și-a plătit dările de zece ani de zile, și câte altele. A intrat moartea ’n ț'gani. Ei tot încearcă, doar, doar ar scoate-o. Guvernul însă este necruțător. Și dacă Doamne ferește, își va ieși opoziția din minți—d. general Averescu tot vestește de vreo câteva zile că va lupta oricum, poate chiar în afara legii—atunci pe liberali și averescanii H așteaptă necazuri mari. Căci guvernul s'a rostit și el că nu îngădue nimănui să tulbure liniștea țării în deșert. Așadar, ca să sfârșim, partidul național-țărănesc a pășit în al doilea an de guvernare. Tot cu aceleași gânduri bune, tot cu aceiași oameni destoinici și cinstiți, tot cu acelaș dor și putere de muncă. Roadele celui dintâi an de guvernare au început sâ se arate. Și până acum a fost greul cel mare. De-acum încolo se înalță ziduri pe temeliile ce nu se vor mai putea clinti vreodată. Cargobotele S. M. R. la rezervă Ia urma dispozițiunei ministerului de comunicații? cargobotele S. M. Reului au sistat ruta și a fost dirijate la rezervă. Ca urmare, aceste vapoare vor fi ancorate la bazinurile portului. (MESMASS* KBBMBHWDI yÄ Vapor englez avariat Vasul „Homeside" sub pavlion englez? la manevra de eșire din port a lovit cu prova deul farului verde. Pe urma acestui accident vaporul s’a ars cu avarii grave, iar apa pătrunzând într’un hambir, a fost înapoiat în port, pentru a i se face reparațiunile necesare. Căpitănia de port a deschis o anchetă, dispunând la scălaș timp și facerea expertizei vasului. Nenorocirea din str. Călărași In spitalul „Dr. Sion” a fost internat in stare gravă copilul Tudor S. Constantin, din strada General Dragalina. Numitul a fost călcat pe strada Călărași, de o căruță, care a dispărut. Se fac cercetări pentru descoperirea căruțașului criminal. - - — tas Sindicatul importatorilor Am fost primul ziar care am semnalat autorităților le drept, agitațile ce domnesc în rândurile importatorilor și expeditorilor pe urma taxelor exorbitante percepute de către S. P. Meul din localitate. Ca o urmare a acestei situații casele de comerț din Constanța și din diferite orașe ale țării — bineînțeles acelea care fac import prin acest punct — au hotărât să formeze un sindicat, in scopul de a purcede o campanie pentru diminuarea taxelor de la S. P. M., taxe ce grevează traficul. Epurația unii afiviiati ale salei Maria — Eliminarea a 25 slujbași incorecți — Se aplică sancțiuni vinovaților — Ocupându-ne de gospodărirea județului de către d. prefect Nicu Petru? am arătat că activitatea sale poate fi cercetată nu din simple aprecieri, ci din rezultatele pozitive realizate după un an de muncă. Astfel, am arătat că este pentru prima oară când bugetul județean se va încheia cu un excedent. Pe când în exercițiile trecute se înregistrau anual deficite de până la 10 milioane, anul aceasta, pe ziua de 1 Decembrie, s’a constatat un sold de 350000 lei, cu toate că numeroase lipsuri au fost acoperite cu din fondurile anului în curs Faptul denotă de la prima vedere că risipa ce se făcea pe vremuri la prefectura județului a încetat și că d. prefect Nicu Petru a înțeles să cheltuiască din prevederile bugetare exclusiv pentru strictul necesar nevoilor multiple ale acestui ținut. O bună conducere județeană pe lângă priceperea prefectului necesită un aparat administrativ corect, conștient de rolul ce-l deține. In trecut, exista o adevărată anarhie în administrația județeană. Hoțiile exercitate cu atâta abilitate la prefectură, ale căror dosare sunt pendinte în fața justiției, se practicau în aceiași măsură și pe la sate, fără teamă de răspundere. Acum, administrația a fost curățită de ciulucuri. Și nu vorbe, ci fapte. Dăm aci mai jos, tabloul slujbașilor incorecți eliminați din serviciu pentru pentru diferite fapte. Panait Doicu casier com. Dunărea pus în disponibilitate pentru lipsă de bani în casa comunală; Gh. Linte casier comuna Gherengic trimis parchetului pentru distrugere de acte publice; Ispas M. Dumitru secretar casier com. Clxioseler înlocuit pentru că a încasat sume In plus; D. Grecu secretar corn. Topalu revocat pentru însușiri de bani din taxe comunale; Gh. Rădulescu secretar corn. L'manul trimis parchetului pentru șantaj în dauna locuitorilor; H. Văleanu primar Mulciova trimis parchetului pentru delapidare de bani; P. Schiauc primar Carmen Sylvan parchetului pentru delapidare de bani publici; D Păunescu președinte de comisie interimară Chiragi delapidare; Gh. Stănescu casier Chiragi, delapidare; Al. Roșculeț notar Mihai Viteazu, I. C. Tabacu notar Oltina, Erimia Geavazar primar Alacap, Ion Bercea casier Alacap, Iordan Manor casier Saragea, I. M. Clenciu primar Hasiduluc, G. Marin președinte al comisiei interimare Cuzgun, N. Doicescu casier Cuzgun, C. I. Băcanu secretar Carol I, C. Crăciun notar Carol I și I. Pătrașcu primar Ghiuvenlia, au fost trimiși la parchet pentru însușire de bani; Gh. Sassu primar Cobadin a fost Înaintat parchetului pentru înstrăinări de bunuri comunale; N. Vlad notar Gârliciu suspendat pentru neglijență în serviciu și llie Gălan notar Valul Traian și V. Burnescu notar din Topalu, au fost puși în disponibilitate pentru Tăișuri în acte. Precum se vede, e un tablou ce evidențiază în mod suficient halul în care funcționa administrația județeană, în trecut. Delapidări de buni publici, însușiri de sume, șantaje exercitate împotriva locuitorilor, distrugeri de acte și falșuri, iată acțiuni ce nu puteau fi tolerate de către actualul gospodar al județului Constanța, care nu s’a mărginit a înlătura pe cei culpabili, ci i-a trimis și în cercetarea justiției, ca fiecare să-și primească pedeapsa meritată. Numai prin facțiuni aplicate, efectiv și de îndată? cangrena corupției poate fi înlăturată din administrația publică. D. prefect Nicu Petru a înțeles acest lucru și nu i se poate contesta, că a făcut o reală epurație a cadrelor administrative constănțene, ce aveau unele elemente cu moravuri cari nu mai corespundeau moralei întronată de actualul regim DOI. Copil dispărut La poliție s’a prezentat azi dimineață femeea Maria Bonghin din suburbia Anadolhioi, anunțând că un copil al s?u anume Constanța Bonghin, la vârstă de 14 ani? a dispărut de acasă ?n împrejurări misterioase. S’au luat măsuri pentru urmărirea copilului, care se bânuiște a fi fugit in București, aeni ■ Lan hh. ■ Hill MISS ROMANIA a rămas încântată de noul salon de dans ai Beră, nid „LutHer, unde a Și“ dansat ERI 8 DECEMBRIE 1929. D-sa a oferit cu acest prilej, patronului, următorul autograf: „BERĂRIEI LUTHER find foarte mulțumită de supeu! LUAT IN SEARA DE 6 DECEMBRIE 1929. Magda Demetriscu La liceul .Mircea cel Biurâs.” s’a afișat programul tecilor de indrumare cu elevii particulari. in comuna Tatagra, s’au declarat mai multe cazări de moină. Serviciul veterinor *1 județului a luat măsuri dictate de împrejurări. •» ■"* i Astă seară Basillinii la sala Cercului Militar vechi. La teatrul Cinema „REGINA MARIA“ rulează filmul „Taina nopții* cu Hans Stuve și Lil Dagover între pauze Comicul T’Regor va juca „Poate că ți se pare“ CEL MAI FRUMOS SALON DE DANS „LUTHER« se dansează în fiecare seară oricine poate învăța toate dansurile moderne în 7 ore particulare (fără spectatori) cu lei 1000 în saloanele LUTHER etajul I cursul copiilor pentru dans și gimnastică zilnică PROFESOARA L. VERO. thea Emm Banca Centrali de Comerț S. A. Constanța — Str. Petru Rareș . Face toate OPERAȚIUNILE de Bancă INCASSO-IMPRUMUTURI - SCONT ------ Garanții în efecte de Stat — Veniți la atracția sezonului „BALUL TIPOGRAFILOR 11 astă seara în sala Cercului Militar Vechiu