Dacia, ianuarie-iunie 1931 (Anul 18, nr. 1-96)

1931-06-11 / nr. 88

Anul XVIII^No. 88 Director- Proprietar L. M. MOSCUR ® dacția țfindiniini strBîia Strau& Carol NIr. 4 CET«D ABONAMENTUL P* 12 luni : ........................• 700 lei 0 .................................. 400 a Pentru autorități și Inîrtituduni banessr ® abonamentul îndoitO Joi II Iunie 1931 TELEFON No. 822 ! Apare zilnic la ora 12 —ANUNCIURI DUPĂ TARIF Sub trecutul «luvem toată lumea se plângea de criză. Sub actualul guvern ne plângem de mizerie. Curat__ „ritm nou"! Despre uniunea naționala . Am combătut în alegeri listele așa numitei uniuni naționale pentru că din punctul de vedere al unei democrații cinstite, combinațiile cari se daposteau sub această firmă nu corespundeau necesităților noului spirit care trebue să fie la baza vieții politice a României moderne. De aceea, am combătut această „uniune națională", pentru că propriu zis sub acest nume, ca nu era decât o minciună fie dacă e vorba de alcătuirea guvernului care este departe de a fi aceea ce cu adevărat se poate numi o uniune națională nefiind decât asociația câtorva oameni cari n'au îndărătul lor massele organizate politicește, fie dacă e vorba numai de formația ce s'a prezentat în alegeri și care nu este decât un cartel electoral fără obligațiunea pentru părți de a continua tovărășia și după ce scopul a fost atins, adică după ce alegerile s'au făcut. Că titulatura de uniune națională n'a fost decât un artificiu electoral o dovedește faptul că partidul național liberal de sub șefia d-lui I. G. Duca se consideră astăzi desfăcut de orice obligație față de guvern, considerându-se de azi înainte partid de opoziție. Situația guvernului se prezintă deci în culori foarte puțin trandafirii pentru că opoziția pe care o va avea în față va fi formidabilă. In afară de aceasta, coheziunea dintre parlamentarii săi propriu ziși este foarte problematică. Unele aprehenziuni care încep chiar de acum a se face vizibile par a dovedi că această coheziune este aproape imposibilă. Și atunci iată că această „uniune“ nu mai este deloc uniune. Că se mai chiar nu și națională, aceasta am putea să nu o contestăm avându-se în vedere metodele din nenorocire foarte... naționale cari î-au asigurat reușita în alegeri. Dar, lăsând orice răutate, la o parte, înțelegem, așa după cum am acordat credit guvernului Iorga până ce și-a dat arama pe față, să acordăm acelaș credit și parlaimentului. Vrem — deși ne este foarte greu — să uităm că acest parlament este în bună parte rezultatul unor alegeri pătate. Vrem sa concedăm — deși contra aprecierilor noastre— că acest parlament va fi viabil și mai ales capabil. Admitem că el este animat de cele mai bune și curate gânduri pentru țară. Recunoaștem că sunt în această țară multe păcate de șters, multe rele de înlăturat, multe răni de vindecat. Vrem să credem că felul în care guvernul d-lui Iorga se va prezenta parlamentului pe care l'a dorit — e locul să facem aci rezerva că d. Argetoianu strângând nițeluș cam mult șurubul, parlamentul a eșit poate mai... solid decât a fost dorința d-lui Iorga—legile pe cari le va propune, gândurile de cari se va dovedi că este animat, vor reuși să deschidă drumul către înțelegerea cea mare a tuturor forțelor vii ale țării. Atunci, dacă numai va fi așa — și spre binele țării dorim și sperăm să fie așa — vom putea crede că tot ceea ce s'a făcut cu prilejul alegerilor a fost impus guvernului Iorga de necesități superioare. Vom voi să credem atunci că guvernul dlui Iorga a făcut totul, și-a sacrificat poate și onorabilitatea sa politică spre a se menține la cârmă în vederea realizării mult doritei, absolut necesarei uniuni naționale care numai atunci își va merita cu adevărat numele, când țara organizată politicește — și partid politic nu trebue să se creadă că însemnează o asociație de oameni cu interese identice — se va întruni într'un mănunchiu spre atingerea scopului suprem: salvarea țării din grelele împrejurări în care se află astăzi. Dar pentru că această concentrare să fie posibilă, guvernul trebuie să aibă în vedere un lucru: că venind cu anunțarea demagogică a pedepsirii fraudelor nu câștigă nici el nici țara absolut nimic. Pentru că acei cari vor constitui o uniune națională vor trebui să se bucure de multă autoritate morală. Ori dacă se arată ca principal mijloc de îndreptare a țării pedepsirea fraudelor așa după cum fac actualii guvernanți, repede se va putea crede că și uniunea națională nu este în definitiv decât tot o șmecherie. Fiindcă se face greșala de a se arunca în spinarea fruntașilor politici vina găinăriilor coțcarilor de cari orice partid politic nu se poate debarasa fiindcă n'are de unde-i cunoaște de mai înainte. Prin urmare, dacă guvernul d-lui Iorga crede că poate lua inițiativa unei reale uniuni naționale, să vină cu ramura de măslin a împăcării tuturor, a sincerității și a iubirii desinteresate față de colectivitatea națională. Acțiunile pe care le întreprinde un guvern depind în bună parte de sugestiunile pe cari i le face parlamentul său precum și de atitudinea pe care acest parlament o fi in mod constant față de guvern. Pentru aceasta, vroim să acordăm credit și parlamentului până ce vom vedea dacă merită ori nu acest credit. Ne temem însă că ne vom înșela. Viator Amânare examenului de bacalauriat Ministerul instrucțiunii a făcut cunoscut că examenul de bacalauriat care urma să Înceapă în ziua de 25 Iunie, a fost amânat pentru 1 Iulie. Această măsura a fost luată deoarece se intenționează să se modifice actuala lege a bacalauriatului în sesiunea parlamentului care se deschide la 15 iunie. Lucrările de pregătire pentru acest examen (fixarea centrelor numirea comisiilor, etc.) vor continua in mod normal. Ministerul a luat dispoziția ca știrea amânării bacalauriatului să fie difuzată prin radio în toată țara. Noua lege va prevede importante modificări atât în ceia ce privește programa analitică a examenului de bacalaureat, cât și în ceea ce privivește modalitatea de alcătuire a comisiunilor c. Un rezultat semnificativ : Alegerile din ziua de 8 Iunie au trimis în parlament pe reprezentanții diverselor ramuri de activitate și de producție, cu un cuvânt, pe aceia cari vor apăra interesele vieții economice. In grelele împrejurări economice pe cari le trăim, o asemenea alegere este o sentință definitivă pentru un guvern. Reprezentanții economiei naționale, s-ar fi cuvenit să fie aleși dintre candidații guvernului spre a se putea afirma că programul economic al guvernului este acceptat de întreaga lume economică din România. Iată însă că guvernul nu reușește să obțină decât două locuri pe lângă cele opt luate de partidul național țărănesc. Să nu se ia în considerare locurile obținute de liberali pentru că atitudinea liberalilor în parlament va dovedi în curând că guvernul a făcut o proastă afacere încheind cartelul astăzi desfăcut. Care este semnificația acestui rezultat ? Nici una alta decât aceea că concepțiile economico-financiare ale partidului național-țărănesc sunt în spiritul și asentimentul profesioniștilor din principalele ramuri economice din țară. Că guvernul n’a obținut decât două locuri ? E foarte explicabil, pentru că intențiunile acestui guvern în materie economică nu se cunosc și nici nu există poate. Nu e mai puțin adevărat că la aceste alegeri s’a văzut încă un lucru foarte neplăcut pentru guvern: ce rezultate pot avea niște alegeri unde nu pot interveni nici prefecții și nici jandarmii. CRONICA ZILEI Rro d< mor Vețl recunoaște că primii oameni cari au dreptul să răsufle ușurați sunt astăzi reporterii politici ai ziarelor. Fiindcă de la Paști încoace Dumnezeu ne-a binecuvântat cu o ploae de... fapte cari de cari mai interesante cari trebuiau aduse la cunoștința publicului cititor prin intermediul gazetarilor. Inchipuiți-vă deci ce trudă pe bietul reporter, ce goană, câte mii de șiretlicuri, de.. compromisuri pentru ca să afle ultima bombă cu care întotdeauna era sigur că face praf pe ceilalți reporteri politici care nu știu cum se făcea că în forme foarte puțin variate apărea în toate gazetele, deodată. Dar, fie numele Domnului binecuvântat, s’a dus și asta. Alegerile, ultimul capitol al căldurilor politice, s’au terminat și ele. Ce-au pățit alegatorii în alegeri au avut grijă să spună gazetarii. Dar câte au îndurat gazetarii? Săracii de ei! Iată o clasă cu adevărat năpăstuită! Despre ei nu scrie nimeni nimic. Paradoxal dar adevărat. Văzutați vreun articol de gazetă în care să se ia apărarea gazetarilor — ca oameni? Dacă s’a scris ceva, a fost pentru că societatea, autoritățile să înțeleagă marea utilitate a presei și pentru că să nu se pună piedici exercitării profesiunii gazetărești. Dar pentru ziarist, pentru cel ce ține zilnic tocul în mână, pentru cel ce trebue să semnaleze răul, să se ridice în apărarea cauzelor drepte, pentru el cine scrie? Pentru că unui ziarist îi vine peste mână să-și plângă durerile în scrisul lui. Sau poate n’are răgaz pentru aceasta? Ba da, dar... luptătorul nu se cade să se plângă. Și apoi scrisul lui nu-i aparține. Gazetarul e de atâtea ori un anonim! Dar câtă trudă, câtă sudoare, cât talent, câtă inteligență și de multe ori câte mizerii de tot felul nu ascunde anonimatul acesta! De aceea, publicul cel mare nu are dreptate când consideră ca lucruri fără importanță unele mărunțișuri cari se scriu în gazete și cari pentru omul înțelegător însemnează tocmai partea cea mai indispensabilă pentru o gazetă. In sfârșit, bine că s’au terminat alegerile. Gazetarii vor avea de acum oarecare răgaz. Adică nu vor mai avea nevoie de a alerga nebuni după... bombe. Dar... cine știe?! Te pomenești că tocmai în timpul acesta de răgaz e mai rău fiindcă n’ai ce scrie. Și asta-i și mai rău. Totuș rugămintea gazetarilor către Dumnezeu ar fi cam următoarea: nu schimba guvernele Doamne! Și mai ales ferește-ne de alegeri. Incolo... fie ce-o fi! Onix. m D. St. Ghei! Pega prezida Mele Camerei ? D. St. Ciceo Pop fiind el mai în vârstă dintre D. ST. CICEO POP actualii deputați, se pare că d-sa va prezida ca pre ședințe de vârstă ședințele de validări ale Camerei până la alegerea biroului și a președintelui. Dăm știrea sub rezervă. Geiwesul asenaliei medium? In ziua d- 13 Iunie se deschide în acintate congresul științific al asociației generale a medicilor. Congresul va dura trei zile, până la 15 ori. Cu această oazie va fi sărbătorit d- dr. I. Cantacuzino, ministrul sănătăți publice. Congresul se va ține la cazinoul comunal. Odnana somnovulul asanației temene creștine Mercuri 3 Iunie cor. la căminul A. C. F. din B dul Ferdinand 47, a avut loc adunarea comitetului sub președenția d-nei Valentina Boteanu comitetul find prezent prin d-n de Dr. Mărgărit, E. Mironescu, Chirescu Budeșeanu , Circa Dr. Petrescu, Eliza Vlad Niță, Căpitan N. Ștefan, Melisopol Botică, Tibacu, Dumitrescu și dșoara Poenaru. Comitetul hotărăște ca pe timpul verei să închirieze camere cu 2-3 paturi c nelor profesoare, doritoare de băi de mare cu prețuri avantajoase localul fiind admirabil amenajat pentru acest l SC °. Deasemenea se hotărăște ca în vederea bacalaureatului să se pună la dispoziția candidatelor venite din Bazargic și Călărași pensiune complectă în prețul de Lei 60—pe zi. Arată beneficiu net rezultat din reprezentația de cinematograf din ziua de 14 Mai care a fost de Lei 31136. Comitetul mulțumește pe acestă cale domnilor directori de cinematograf pentru binevoitorul concurs. M. R. Gol Fiii de a lopui. Copilul Gh. M. Polidi din str. Abram Iancu 55, pe când se juca în mijlocul bulevardului Independenței, a fost călcat de căruța lui Gh. Covaci din str. Elbinelor 12. Mica victimă s'a ales cu leziuni și a fost pansată la spital. Cazul se cercetează de biroul circulației. Alegerile dela Callatra Citim în ziarul «Argus» următoarele în legătură cu modul în care s’au petrecut alegerile în județul vecin: «D. Topa, înfierat așa cum se cuvine findcă a prezidat rușinea dela Caliacra, se zbate prin «Neamul Românessc* sâ și salveze dacă nu obrazul, cel puțin deputăția. E în zadar. Rezultatele de la Caliacra dovedesc prin cifre» sălbăticia și prostia. Asemenea greșeli se plătesc. Și se vor piti.» D. IS. PoH optează prin Sena! La alegerile pentru colegiul agricol de Ilfov a fost ales cu o majoritate zdrobitoare de voturi d. V. J Potărcă președintele Uniunii Camerelor de agricultură D. V. POTARCA Fost subsecretar de stat și fost subsecretar de stat. D-»a fiind ales și deputat de Dolj, se va proclama un nou deputat de Dolj, dintre candidații de pe lista național-țărănistă. D. V. J Potârcă va opta pentru locul de senator, renunțând la mandatul de deputat. In locul d-lui Potârcă va fi proclamat deputat de Dolj, d. Nicu Iovipale, — fost prefect de Dolj și fost deputat,care e al doilea de pe lista național-țărănistă. Reluarea mitului Dispozițiile Ministerului Domeniilor Ministerul Agriculturii și Domeniilor a dispus reluarea pescuitului în toate bălțile Statului și particulare, începând de est. Această dispoziție a fost luată în mod excepțional, prohibirea vânării peștelui urmând să înceteze la 15 iunie. După informațiile sosite Ministerului Domeniilor, în anul acesta datorită revărsărilor mari de apă din primăvara, va fi un an bun pentru pescărie. Pentru zilele acestea se așteaptă sosirea în hale a unor mari cantități de pește. Adâncimea barei de la Sulina .In urma sondajelor efectuate adâncimea barei a fost marcată de serviciul tehnic al C. E. D. la 23 picioare engleze, astfel că la gura Dunării navigația este posibilă cu 22 picioare. .. AX... *J Ä d§ü ...................... Bezultatele aleoepitop au Firnes definitive Comisia electorală centrală de pe lângă ministerul de justiție a ratificat rezultatul alegerilor, respingând toate contestațiile făcute. - În falaonului balnear ------------- Neiesitatea mi se puicu de stan - MM Impuse pentru statina piaței* In prezent ne găsim tocmai în timpul când se spune că suntem în plin sezon balnear. Deși au trecut zece zile de când după orânduirea calendarului am fi trebuit să primim deja vizita oaspeților balneari, totuși Constanța n'a eșit încă din monotonia celor trei sezoane moarte și așteaptă cu încredere venirea lunei iulie când poate numai soarele dogoritor va trimite spre mare un număr cât mai mare de viligiaturiști. Un lucru este cert că datorită crizei generale se va naște în aceată vară o concurență extraordinară între toate stațiunile balneo—climatice din țară. Se vor face oferte cu prețuri minimale cu scopul de a se atrage în fiecare stațiune un număr cât mai mare de viligiaturiști. In fața acestei situații, comitetul balnear din localitate, care deși activează pe o scară intensă trebue să intervină ca ți în anul trecut pentru modernizarea litoralului — punctul de atracție al vizitatorilor — și la civilizarea instalațiunilor de băi. In primul rând ar fi nevoe de un serviciu de salvare. Se știe câte victime face marea în fiecare și se mai cunoaște temperamentul multor viligiaturiști îndrăzneți care se aventurează în larg fără a fi împiedicați și fără a cunoaște adâncimile apei De aceea pentru a se salva cât mai multe Ueți și pentru a se pune la adăpost pe cei ce fac bac în locuri nefondate, se impune crearea imediată a unui servciu de salvare. Ordinea publică și moralitatea Mai este necesar un serviciu de pază. In ultimii ani paza plăților se limita la alungarea oltenașilor, iar actele de indecență erau tolerate intr-o măsură destul de largă. Plățile Constanței erau locuri de întâlnire a femeilor fără profesiune, transformămdu-se de multe ori litoralul într’un imens bordel. Este desptrat că în actualul sezon paznicii acestor plăji vor supraveghea cu toată stricteța ca asemenea fapte să nu se mai producă pentru bunul prestigiu al Constanței, cu atât mai mult cu cât și la noi vin și viligiaturiști din țările nordice despre cari se știe cât sunt de pudici. Chestia apei potabile In anul trecut, comitetul balnear și-a luat obligațiunea de a aduce pe plaje apă potabilă, înlocuindu-se prin aceasta, apa infectă» care se vinde caldă și murdară de către negustorii ambulanți. S’a discutat aducerea a două conducte de apă la litoral Acest proect nu este greu de realizat și ar fi una din cele mai bune măsuri ce s’ar putea fi avându-se în considerație că chiar proprietarii stabilimentelor balneare ar contribui la plata instalațiunilor. Repartiția plajelor Ne amintim că în ultimii ani militarii fără a consulta primăria și fără a cere avizul autorităților civile puneau stăpânire pe porțiuni mari din cele mai populate plăji, îngrădindu-le și puându-le numai la dispoziția ofițerilor. Intr’adevăr dacă între militari și civili în materie de leac trebue să existe vreo deosebire, atunci ar fi nimerit să se delimiteze o anumită porțiune, care să se servească tuturor militarilor nu ca în anii precedenți, când pe porțiuea de plajă din spatele bulevardului Domnița Ileana era înșirată o serie întreagă de gherete cu firmele tuturor corpurilor de apă din garnizoană. Plajele aparțin muncipiului și ca atare numai primăria poate dispune de ele. In fața acestei situații, rămâne ca, cei cari conduc destinele acestui oraș să înzestreze plajele cu cele impuse de vremurle în cari trăim, când stațiunile similare din alte părți ne concurează printr-un lux excentric și prin instalațiuni ultra moderne. Comitetul balnear și-a schițat un vast program pentru atragerea unui număr cât mai mare de vizitatori. Intențiile conducătorlor acestei instituții sunt destul de frumoase și programul stabilit va avea succes. Pentru a se ajunge la rezultatele dorite trebue să se soluționeze dezideratele arătate de noi. Hali. In le tifos imfemei în loialitate La un spital din localitate a fost internat un militar din Bazargic bolnav de tifos exantematic. S’au luat toate măsurile de izolare a bolnavului pentru a nu se produce cazuri de contaminare. ESâ PENPI BPM de la de la Movlla Din Movila ni se anunță că apele mării au scos la mal două cadavre umane. Se crede că ar fi al lucrătorilor de la Eforie înecați acum două săptămâni în timpul unei plimbări cu barca în largul mării. 0 situație peniiil la spitalul „o”, an Ni se semnalează că, direcția spitalului «Dr. Sion» trece printr-o situație destul de penibilă pentru o instituție de sănătate. Fondurile acordate de ministerul de resort sunt insuficiente pentru nevoile spitalului, neacoperind nici pe departe cheltuiala cu medicamentele. Se trimit medicamente necesare numai câtorva diagnostice comune în timp ce bolile mai rare sunt vindecate după mijloacele posibile sau cu medicamentele pacientului. Primăria municipiului a făcut toate sacrificiile posibile pentru a ajuta spitalul. In schimb ministerul sănătății l-a uitat cu totul Mai aflăm că acum câteva zile s’a reușit ca abia după după două săptămâni să se poată cumpăra o căruță de lemne cu care să se spele rufele bolnavilor. La acestea, d. ministerul sănătății n’are nimic de spus ? Se va ajunge oare ca bolnavii să moară sub ochii medicilor ,răd ca aceștia să poată interveni fiiică n’au medicamente ? Ar fi criminal lucru pur și simplu. Două gpine apresiuni «nise astă noapte Astă noapte la orele 12 cinci inși au atacat pe C-tin Iordan din str. Miron Costin, aplicându-i numeroase lovituri de cuțit în cap. Victima a fost transportată în stare gravă la spital. După un scurt interval alți patru inși au atacat pe Ion D. Gheorghe din str. Caragiale 7, aplicându i numeroase lovituri de cuțit în torace. Agresorii au dispărut, totuși doi din ei Mamut Murat și Petrică Stoian au fost arestați. Moasdapelii Ppifpnppeo clape de auopt Poliții din Carmen Sylva a arestat pe moașa Emilia Feraru învinuită că ar fi provocat mai multe avorturi. Ea a fost înaintată parchetului, care a menținut-o pentru cercetări în arestul poliției.