Dimineaţa Copiilor, 1928 (Anul 5, nr. 203-255)

1928-10-14 / nr. 244

fSte Tfc/VIb ş\ /WfrTEflrK Originea Ţiganilor. E o întrebare pusă de drăguţa noastră cititoare d-ra Mar. Esch. din Capitală. Ţiganii, simpaticii, dar atât de necăjiţii Ţigani, sunt de felul lor din India. Au plecat de acolo şi multă vreme au rătăcit , prin ţările din Asia Mică, de unde li s’a dat numele de Ţigani, deoarece între dânşii se numesc altfel. Anume, in limba ţigănească — limbă care este un dialect, amestecat cu multe cuvinte străine, a limbilor din India — Ţiganii se numesc Ram, ceeace înseamnă om. In România şi în Peninsula Balcanică, Ţiganii au Venit cam prin secolul al 14-lea, de când s’au răspândit şi în celelalte ţări din Europa. Despre heliografie şi heliogravare. Răspundem la o întrebare făcută de cititorul nostru S. G. dela Tg.-Mureş. Heliografie este mai întâiu ştiinţa despre soare, socotit ca un corp în Univers. După aceea este arătarea mijlocului cum se reproduc pe un metal, de obicei, pe aramă, fotografii gravate sau scoase în relief. Fotografiile acestea se numesc heliogravuri sau fotogravuri. Firește, cititorul, care a făcut întrebarea aceasta, nu ne va cere să-i explicăm în câteva rânduri cum se fac fotografiile acestea. Heliogravura sau fotogravura este o artă, care se învaţă, parte din cărţi speciale, dar în bună parte şi din practică, stând pe lângă unul, care cunoaşte arta aceasta şi şi-a făcut dintr’însa ocupaţia de căpetenie. Cine a fost Campens ? E întrebarea cititorului nostru Aur. Aloi, de la Bistrița-Năsăud. Camoens sau Camoes (citeşte: Camoengs) este unul din cei mai vestiţi poeţi ai Portugaliei. Născut la 1524 sau 1525, mort la Lisabona în anul 1580,Camoens a avut parte de o viaţă foarte agitată. Aşa, după ce a stat câţiva ani la Curtea regală de la Lisabona, s-a făcut soldat, luptându-se în Africa şi în alte locuri. Petrece , alţi ani la Macao şi la Goa, colonii portugheze din India, se întoarce apoi din nou la Lisabona, trăindu-şi ultimi ani în sărăcie şi părăsire. Opera prin care Camoens a devenit nemuritor este vestita sa epopee ..Lusiada” (în limba portugheză „Os Lusiados”, începută pe cara autorul ei se găsea la Macao și continuată după întoarcerea lui la Lisabona. Ce este Lusiada? Numele de „Lusiada” vine de la Lusus, care este întemeietorul legendar al Portugaliei, aşa cum Romulus e socotit ca întemeietorul legendar al Romei. In „Lusiada” este vorba de urmaşii lui Lusus. Chiar titlul epopeiei „Os Lusiados” este la plural, ceea ce înseamnă Lusii, adică urmaşii lui Lusus. Intr’însa autorul proslăveşte în versuri faptele eroice ale Portughezilor sub Vasco de Gama (despre acesta am scris de mult în „Dimineaţa Copiilor”) şi alţi căpitani şi generali portughezi. „Lusiada” a fost tradusă de mult în diferite limbi europene .Este o epopee frumos scrisă şi care se apropie, în ce priveşte frumuseţea versurilor, de liiada lui Homer şi de Eneida lui Virgil. Mai arătăm cu prilejul acesta că vremea epopeilor a trecut, adică astăzi nu se mai scriu. O epopee, în genul celor arătate mai sus, trebuie să se refere la un trecut îndepărtat şi în jurul căruia s’au format legende populare. Cine a fost lramante? La această întrebare, a drăguţei noastre cititoare Ала Pr, din Capitală, răspundem că Bra■ amante, al cărui nume adevărat este Donato d’Angnolo, a fost un pictor, dar mai ales un vestit arhitect italian, unul din cei mai mari maeştri ai stilului arhitectonic al Renaşterei italiene. Bramante s’a născut în anul 1444 și a murit în anul 1514. Printre lucrările de valoare ce au rămas deja dânsul cităm: biserica Sanda Maria ciclic Grazie dela Milan, mănăstirea Sta Maria della Pace, Palatul numit „Cancellaria”, planuri pentru vestita biseiică Sfântul Petru de la Roma. Veniţi în fiecare Duminică dimine orele IO precis, la Şezătorile de la Teatrul Micale ,Dimineţii Copiilor.