Dimineaţa, octombrie 1905 (Anul 2, nr. 599-628)

1905-10-27 / nr. 624

Anul II No. 6245 BANI Telefon No. 260. PUBLICITATEA fiind de corp 7 pagina IH-a bani 20 *» » * * » rv-a „ 10 PUBLICITATEA UNITA In aceeași zi la ambele ziare Linia pe corp 7 pagina m-a bani 86 n » » » a IV-a „ 18 Inserții și reclame Hnia lei 2 Pentru Austria, Ungaria și Germania A se adresa: d-lor M. Dukes nachf. Max Augenfeld & Emerich Lessner.— wien concesiune exclusivă Apare zilnic la ora 4 dimineața cu ultimele știri ale nopței Fuga locuitorilor TULCEA, 25 Octombrie. — La Ismail s’a liniștit puțin, focul s’a stins. Aseară au sosit 400 israelițî și nobilimea cu Atanasie, comandantul jandarmeriei, primul procuror Duncec, d-niî Perceac, Diraidoff,Macrassansky, șeful vamal Macarof, etc., toți cu familiile lor. Azi s’au reîntors parte din ei, iar restul a plecat la Tulcea, Brăila, Galați, sau au rămas aci. Aseară soldații au împușcat pe alți doi; azi la ora 12 au sosit 300 de soldați. Polițaiul a fost chemat de guvernator pentru răspundere; un ispravnic a fost numit locțiitor al polițaiului. Vin imediat Ismail. Arama Noul minister rus Petersburg, 25 Oct.—Cu privire la constituirea noului minister se dau acum turnătoarele nouă numiri: Ministru al instrucției publice prințul Eugen Trubeț- Jepi; ministru al agriculturei Șipoi; miniștri fără portofolii Durnotvo și prințul l>ruzoj; ministru de finanțe Manisin. Moartea baronului Guensburg Kiev, 25 Oct.—Baronul Alexandru Guensburg, care în lupta cu plebea a primit mai multe răni, a încetat ori din viață. Liniște în Rusia.—Revoltă în Siberia * Petersburg, 25 Octombrie.—Agenția Westnik află din depeșt sosite din provincie, că liniștea a fost restabilită.* Aceeași agenție află că s'a declarat la Irkutsk starea de asediu. Excese contra evreilor * Copenhaga, 25 Octombrie.Agenția Bitzau află din Riga că excesele contra evreilor continuă. Navigațiunea sa reluat fabricele lucrează. Impiegații căilor ferate sunt încă în grevă. Intervenția evreilor din America . Washington, 25 Octombrie.Colonia izraelită a rugat telegrafic pe președintele Roosevelt să intervină pentru ca masacrele evreilor din Rusia să înceteze. Președintele Roosevelt a declarat că actualmente Statele Unite nu pot face nici un demors avantagios pentru evreii din Rusia. D. Witte a telegrafiat bancherului ■ Jacques Schiff că a făcut totul spre a pune un capăt dezordinelor dar că țara este atît de agitată încît autoritățile locale sunt neputincioase foarte deseori, ca să mențină ordinea. Fuga marilor duci Berlin, 25 Octombrie.— Se anunță din Luebeck că acolo au sosit patru mari duci cari fugiseră din Rusia spre Paris. Ei și-au urmat drumul prin Hamburg. Noui miniștri Petersburg, 25 Octombrie.—Asupra nouilor miniștri se dau următoarele amănunte : Prințul Eugen Trubețkoi e liberal sincer. Ministrul agriculturei Șipof s’a distins la congresul zemstvourilor ca un membru al extremei drepte. El a vorbit contra tuturor propunerilor liberale, ba a fost chiar 5 Bani In toatat țara Joi 27 Octombrie 1906 DIRECTOR CONST. MILLE ABO LAM ESTE Simple (Dimineața) pn an.................................. Lel ia— 6 hml ...................... „ 3 „ ..................... „ 4.50 1 hmä . ... .................. „ *60 INJKTRAINATATE ÎNDOIT ______ Combinate (Adevérul și Dimineața) Un an .... lei 32 I 3 Inni .... a 6 Inni .... „ 16 I 1 Inni .... 3 IN STRAINATATE ÎNDOIT BANI Biurourile ziarului str. Sărindar 11 Prin FIR SPECIAL de la corespondenții noștri speciali din: LONDRA, PARIS, BERLIN, VIENA și BUDAPESTA REVOLUȚIUNEA DIN RUSIA Anarhia din Ismail Devastări și omoruri Sfbtu-Nou, 25 Octombrie.—Revoluția la Ismail a început Duminecă după eșirea din biserică. Manifestanții, lucrători și studenți au devastat comptuarele Rappaport și Lebedinski, deosebit patruzeci de prăvălii. S’au tras salve, s’au ucis cincizeci și două de persoane și sínt și o sută douăzeci de răniți. Revoluția are un caracter antisemit. In capul revoluției figura studentul Abramoff. Acesta a fost arestat.—Ursache. început de liniște Satu-Nou, 25 Octombrie. — Am sosit la ora 3 la Satu- Nou. De la amiază evreii cari fugiseră ori au început a se înapoia; in oraș domnește o liniște relativă ; la intervale pocnesc jocuri de pușcă. Ursache unicul om care a vorbit contra lor. Durnovo, fost ministru plenipotențiar la București, este un liberal moderat. Uruzol e un cunoscut reacționar, dar fiind o creatură a lui Witte, va face ce-î va cere acesta. In sfîrșit Manisin e un personagiu fără vederi bine definite. O noapte a Sf. Bartolomeu Odessa, 25 Octombrie.— La 19 Octombrie plebea a înscenat aci o noapte a Sfîntului Bartolomeu. Evreii s’au apărat din răsputeri făcînd azi de bombe. Printre morți se află și consulul Italiei. Sîngerosul Trepoff Petersburg, 25 Octombrie.—Se anunță că generalul Trepoff l’a rugat pe țar ca să-l numească guvernator general al Finlandei. Armata și contra-revoluția Moscova, 25 Octombrie.—Ofițerii țin în stradă discursuri provocatoare și îndeamnă poporul să se ridice, deoarece armata îi va apăra înpotriva evreilor, întoarcerea lui Gorki Petersburg, 25 Octombrie.—Maxim Gorki se va reîntoarce în curînd aci, deoarece amnestia acordată îl cuprinde și pe dînsul. Arestarea unui literat Varșovia, 25 Octombrie.—Cunoscutul literat polonez Sierosevski a fost arestat. Grozăviile din Moscova Moscova, 25 Octombrie. — De două zile orașul este în puterea plebei. In diferite părți ale orașului au fost omorîte multe persoane printre care numeroși studenți. Un student a fost aruncat în rin unde s’a înecat. Plebea a luat ori cu asalt palatul de justiție și a cerut liberarea individului care a comis asasinatul contra șefului socialiștilor Baumann. Procurorul a cedat. Asasinul a fost pus în libertate. Finlanda și Anglia Petersburg, 15 Octombrie.Cu privire la Finlanda circulă zvonurile cele mai senzaționale. In cercurile funcționărilor se povestește că Finlanda s’ar fi pus sub protectoratul Angliei. Presa engleză și Witte Londra, 25 Octombrie. Atitudinea presei engleze față cu revoluția rusă e foarte simpatică revoluționarilor. Corespondenții englezi din Rusia dau însă știri foarte rele cu privire la Witte, de a căruia bună credință se îndoiesc. Populația din Moscova se pregătește de luptă Berlin, 25 Octombrie. — Se telegrafiază din Moscova că întreaga populațiune de acolo se înarmează. Continuarea grevei în Varșovia Fuga unor înalți demnitari din Caucazia Berlin, 25 Octombrie —Din Varșovia se telegrafiază că greva generală continuă. De la amiazi impiegații căilor ferate sunt adunați în conferință. Guvernorul general Akalon și locțiitorul din Caucaz, contele Yorovroft-Dașcoll, și-au părăsit posturile. Un oarecare număr de trenuri au sosit în bună ordine. Colectă în favoarea evreilor Londra, 25 Octombrie. — După Agenția Reuter, la locuința lordului Rothschild s-a ținut o consfătuire a evreilor fruntași cari au hotărît să deschidă liste de subscripție pentru victimele persecuțiune a evreilor în Rusia. iemai pomenitele orori din Moscova Berlin, 25 Octombrie.—„Lokalanzeiger“ mai primește următoarele detalii înfiorătoare din Moscova, care a fost timp de trei zile în mîinile plebei. In diferite părți ale orașului și la diferite intervale numeroase persoane, și în special studenți și lucrători, au fost uciși în modul cel mai sălbatic. S’au comis foarte multe acte de violență. Trei indivizi se aruncară asupra unei femei care era însoțită de un student, o maltratară și ucieră pe însoțitorul ei. Intr’o stradă pledea năvăli asupra unui student care se afla în trăsură. Gardistul de post ajută la oprirea trăsurei și studentul fu pur și simplu sfîșiat în bucăți. Sîmbătă mulțimea, purtînd dra J pele naționale, manifestă în fața palatului guvernatorului general. La cererea manifestanților, guvernatorul își făcu apariția. El ținu o cuvîntare, acordîndu-le permisiunea de a-și continua drumul, deși chiar în acea dimineață interzisese orice întrunire și manifestațiune. De la palatul guvernatorului, mulțimea se duse la locuința prefectului de poliție, care deasemenea ținu o cuvîntare. Pe podul de piatră demonstranții se aruncară asupra unui student, zmulgîndu-i din trăsură și ciuruind cu gloanțe corpul lui, după care îl aruncară în apă. Cum însă cadavrul rămase plutind deasupra apei, mulțimea crezînd că studentul mai trăește începu să arunce cu pietre și cu lemne asupra cadavrului pînă ce cadavrul dispăru cufundîndu-se. Este cu neputință de enumărat toate cazurile de asemenea natură. Pare că banda neagră capătă deja poliție răsplată pentru fiecare cetățean asasinat sau torturator. E fapt absolut stabilit că poliția privește nepăsătoare la toate crimele sau chiar le dă concursul ei efectiv bandiților. La asaltul de ost al școalei de ingineri, studenții uciseră șase și răniră patrusprezece indivizi ai bandei negre. Intrigile lui Trepow contra lui Witte Berlin, 25 Octombrie.—Telegrame din Petersburg anunță că contele Witte tot nu a putut încă să formeze cabinetul, din cauză că mulți din cei la cari s’a adresat contele Witte refuză posturile de miniștri. In cercurile cari se grupează în jurul contelui Ignatiev, al lui Goremykin, Suschinski și Trepow se face agitația pentru răsturnarea lui Wtte continuă. Se prepară o adresă către țar pentru a-i demonstra că sfaturile lui Witte au condus Rusia la ruină și la revoluție. Deocamdată este cert că Trepow rămîne în toate funcțiunile lui. Witte se mută la palatul de iarnă pentru a fi totdeauna pe lîngă țar a cărui sosire se așteaptă în curînd , dar este îndoios dacă Witte va fi în stare să reziste mult timp la intrigile ce urmăresc destituirea lui. Guvernul cedează extinzînd dreptul electoral . Petersburg, 25 Octombrie. — Agenția Westnic află că consiliul de miniștri a elaborat un supliment la regulamentul alegerile pentru Duma imperiului. După acest regulament dreptul electoral este conferit și locuitorilor cari plătesc o contribuție și o chirie cel puțin de clasa a treia, neguțătorilor cari plătesc o patentă de clasa a doua, precum și tuturor celor cari posedă o diplomă de absolvire a școalelor superioare, funcționarilor cari primesc un salariu, de cel puțin 1200 ruble din orașele principale și 900 ruble din celelalte orașe, proprietarilor cari posedă imobile de o valoare de cel puțin 300 ruble în orașele avînd pînă la 25 de mii locuitori și 1000 de ruble în orașele cu mai mult de 25 de mii locuitori. Numărul reprezentanților lucrătorilor este fixat la 21, adică câte unul la 250.000. Alegerile reprezentanților lucrătorilor se vor face pe districte. Numărul membrilor Dumei a fost ridicat la 600. Consiliul de miniștri a terminat discuțiunea asupra stipulațiunilor privitoare la desființarea cenzurei preventive pentru presă. Se așteaptă numirea d-lui Ivan Schopow ca ministru de finanțe și a d-lui Dimitrie Schipow ca controlor al imperiului. Poliția invizibilă Varșovia, 25 Octombrie.—Pe sferade poliția nu se mai vede nicăeri. Artileria călăreață patrulează prin orașe. Cartierele evreești au fost scotocite pentru a se confisca arme. Pe linia Petersburg au plecat cîteva trenuri de persoane conduse de pionieri, care sunt mobilizați în scopul acesta, deoarece greva personalului căilor ferate continuă. Serviciu reluat * Kattowitz, 25 Oct.—Direcțiunea liniei ferate din Kattowitz comunică că serviciul pe linia ferată Kattowitz-Grajew a fost reluat azi și că mărfurile pentru Rusia via Podwolocziska vor fi primite în viitor. Tulburări în Caucaz * Batum, 25 Oct.—Agenția Westnic află că liniile ferate și podurile au suferit pagube în multe locuri. Ciocniri sîngeroase între trupe și greviști au fost în provincia Guria unde manifestanții au cerut guvernatorului să retragă trupele pentru a evita o grevă generală, care a și fost proclamată pînă la răspunsul favorabil al guvernatorului. Energica declarație a lui Witte contra lui Trepow Berlin, 25 Octombrie.— Corespondentul din Petersburg al „ Gazetei lui Voss“ (Vossische Zeitung) de aci, anunță că știrea răspîndită de „Novoje Vremja“ cum că Witte ar fi zis că Trepow este colaboratorul lui cel mai bun și sprijinul lui este desmințit astăzi de Witte, care declară fantastice toate știrile publicate de „Nowoje Wremja“ despre dînsul. Cită vreme Trepow se află la cîrmă nu se poate compta de a se avea liniște în provincie; asemenea nu poate fi nici gînd măcar despre dezvoltarea liniștită a afacerilor publice : creditul statului în care două guverne luptă unul în contra altuia se sapă și se surpă cu desăvîrșire. Străinătatea, nu trebue să se hazardeze comercialmente în Rusia cită vreme organizatorul contrarevoluțiunei stă în fruntea administrației. Atrocitățile din Kiev Paris, 25 Octombrie. După știri sosite din Kiev au bîntuit acolo timp de trei zile niște goane antisemitice bestiale, comițîndu-se jafuri și tîlhării grozave. încercările evreilor de a se apăra ei singuri erau împiedecate de soldați cari trăgeau focuri de salve. Populația evreiască este cu desăvîrșire ruinată și mizeria ij este nemărginită. Prințul Obolenski Succesorul lui Pobjedonisko în postul de procuror generdl al Sinodului din Rusia. Nesiguranța publică.—Tron atacat de tîlhari Petersburg, 25 Octombre.Trenul pornit azi dimineață din Odesa a fost oprit lingă Rasdieha de tîlharî , parte din călători fă fost omorîți și mulți au fost răniți. Direcția căilor ferate inliberează bilete de călătorie spre Odesa, neputîndu-se garanta sigurația vieței călătorilor. Noul ministru de finane Șipow St. Petersburg, 25 Octombrie. — Ivan Pawlowicz Șipow, fot director al cancelariei datoriei publice, în timpul din urmă vice-irector al ministerului de finanțe și însoțitor al lui Witte la Portsmont, numit ministru de finanțe, trece drept un muncitor harnic și un spcialist financiar foarte capabil și priceput. O ordonanță relativă li dreptul de întrunire Varșovia, 25 Octombrie— .O ordonanță publicata de guernatorul general permite de aci îninte ținerea de întruniri publice sumaî în localuri închise și dispune ca acest fel de întruniri în care se vor ține discursuri ațîțătoare să fie dizolvate imediat. Ordonanța mai prevedică asupra atrapamentelor mici și se tragă fără milă cu focuri de pucă după trei somațiuni de a se sipi cari vor fi rămas fără rezultat Witte de partea zemsivurilor Berlin, 25 Octombrie.—Berliner Tageblatt“ află din Petesburg că Witte a avut ori o lungă suferință cu reprezentanții zemstvurilor și ai orașelor declarîndu-le că guvernul nu este în stare să linișească poporul, nu are nici o încredre în guvern, iar guvernul e linside orice sprijin. Witte a mai spus că ar fi hotărît ca pe viitor să treacă la partidul zemstvourilor și al deputaților urbani. Delegații au răspuns că guvernul ar trebui înainte de toate să convoace o reprezentanță națională constituantă pe baza votului universal. Witte a declarat atunci pe cuvîntul sau de onoare că chiar dacă un singur deputat ar propune în Dumă convocarea unei reprezentațiuni naționale constituante va fi de partea lui. Asasinate cu bombe . Koutai8, 25 Octombrie.—Agenția Westnic zice că șeful districtului Csurgety, judecătorul de pace soția sa și un mare număr de cazaci au fost uciși cu bombe. Cazarmă asosită de studenți Berlin, 25 Octombrie. — Depeșe din Varșovia. Un mare număr de studenți, au încercat ori să ia cu asalt cazarma de cazaci. Se născu o luptă sîngeroasă în care mulți studenți și cîțiva cazaci fură răniți cu focuri de revolver și lovituri de pumnal. Tulburările din Praga Situația la Praga Praga, 25 Octombrie. Delegații personalului căilor ferate au refuzat propunerile făcute de către ministerul căilor ferate și au hotărît o rezistență pasivă pînă ce li se va da satisfacțiune complectă. Ministerul căilor ferate va da în timp de 48 de ore o ordonanță prin care se schimbă ordinea manevrelor. Se crede că o parte dintre lucrători va relua apoi lucrul. Sporirea salariilor n’a fost admisă deoarece budgetul nu permite aceasta. Situația ar fi critică numai în cazul cînd și impiegații s’ar uni cu greviștii. închiderea universităței Praga, 25 Octombrie.—Din cauza ultimelor evenimente și a atitudinea studențimea universitatea a fost închisă pînă la nouă măsuri. Ungurii sărbătoriți la Lemberg Lemberg, 25 Octombrie.Un grup de 17 studenți unguri sub conducerea deputatului Ernst Kovács, a sosit aci spre a răspunde vizitei pe care membrii polonezi ai Academiei de muzică au făcut o anul trecut la Budapesta. Studenții ungari au fost primiți cu mari onoruri. Ei au depus o coroană pe statua lui Mickiewicz, în fața căreia s-au adunat peste 13.000 de persoane aclamînd pe unguri cu strigăte entuziaste de „Eljen“. Socialiștii voiră să împedece serbarea, însă au fost crunt bătuți. Numeroase telegrame de felicitare au sosit studenților unguri din diverse orașe din provinciile poloneze. S’a dat un banchet în care s’a ținut discursuri de înfrățire și s’a închinat pentru libertatea viitoare a ambelor națiuni. Femei pe baricade Praga, 25 Octombrie.— „Halas Narodna“, anunță următoarele: Ulterior s’a aflat că în cursul serei de eri participanții la întrunirea de la Narodni Dum din Wischowitz au construit o baricadă din lemne și pae și de pe înălțimea acestei baricade o femei a ținut discursuri revoluționare. Demonstranții au turnat apoi petrol pe baricadă și i-au dat foc. Patrule de infanterie cu baionetele întinse au pus pe goană mulțimea și au stins focul. Situația la Praga Praga, 25 Octombrie. — In urma incidentelor de zilele trecute conferințele studenților de la Universitate au fost suspendate pînă la noua dispozițiune. Liniștea nu a fost tulburată azi la Praga. Numai la Holleschovitz s’a tras de la o fereastră cu pușca asupra jandarmeriei. Un jandarm a fost atins la picior de o piatră apoi jandarmii au tras focuri contra ferestrei de unde au fost atacați fără a atinge pe cineva; seara trupele și poliția s-au retras. Chestiunea sindicatelor în Camera franceză * Paris, 25 Oct. :— Camera. In ședința de după amiazie. Lassies a dezvoltat o moțiune prin care invita pe guvern să autorizeze pe toți funcționarii și agenții statului să se sindiceze conform legei din 1884. D. Rouvier răspunde că această lege nu este aplicabilă agenților și funcționarilor ci numai lucrătorilor propriu ziși de aceea guvernul a și deferit tribunalelor cazul a 40 institutori cari au format un sindicat. După judecarea acestui proces Camera va putea să modifice legea dacă va găsi de cuviință. Mai mulți socialiști au protestat că violența contra urmărirea celor 40 de institutori susținînd drepturile funcționarilor statului de a se sindica. Ministrul Bienvenu Martin amintește circulara sa prin care interzice institutorilor să constitue sindicate și zice că poate menține circularea (aplauze). D. Codet cere trimiterea moțiunei deputatului lasses la o comisiune. D. Jaurès apăra cauza institutorilor și zice ca urmărindu-i se face jocul reacțiunea. (Aplauze în stînga). D. Rouvier revendică toată răspunderea măsurei luate și spune că a se da tuturor agenților și funcționarilor statului dreptul de grevă ar fi să se creeze o anarhie. Or guvernul nu ar putea face aceasta. D. Rouvier declară că primește numai ordinea de zi a d-lui Grosdivier care aprobă declarațiunile guvernului și decide să discute în curînd modificările propuse la legea asupra sindicatelor. Ordinea de zi a d-lui Puehh care cerea suspendarea acțiunei judiciare contra institutorilor, a fost combătută de guvern și respinsă prin 325 voturi contra 249. Ordinea de zi a d-lui Grosimer a fost adoptată cu 301 voturi contra 32, apoi ședința a fost ridicată. Bulow la regele Alfons * Berlin, 25 Octombrie.Regele Spaniei a primit după amiază pe prințul de Bulow în audiență; el a primit apoi pe membrii corpului diplomatic. Noul guvern suedez . Stockholm, 25 Octombrie.—Noul minister liberal sub preșidenția d-lui Staaff a fost constituit. Ancheta atentatului în contra sultanului Londra, 25 Octombrie. — »The Times« primește o telegramă din Constantinopole anunțînd că în afacerea atentatului în contra sultanului ancheta a fost terminată. Ea a constatat că atentatul a fost comis de comitetul revoluționar armean. Nouă alegeri de senat Paris, 25 Octombrie. — Consiliul de miniștri ținut la Elysen a fixat pentru 7 Ianuarie alegerile pentru reînoirea partidă a senatului. Circulațiune reluată Brumberg, 25 Octombrie.—Circulațiunea regulată trenurilor de călători între Wirdalisen și Petersburg a fost reluată. Regele Englizezei In Austria Graz 25 Octombrie.—Ziarul „Tagespost“ anunță că regele Eduard al Englitezei va vizita Austria în cursul anului viitor și va fi oaspete ambasadorului englez Goschen. Tulburările studențești din Viena Viena, 25 Octombrie.— Azi a avut loc în fața Universităței o nouă demonstrație, însă mai mică, și s’a sfîrșit fără intervenția poliției. In fața institutului tehnic s’a produs un tumult mai mare. Poliția a respins pe demonstranți. Senatul universitar a luat măsuri energice contra demonstranților. In contra mai multor studenți s’a orînduit anchetă disciplinară. Șase studenți au fost eliminați din Universitate, două au fost sever admonestați. Universitatea va fi redeschisă abia la sfîrșitul lunei. Conferința conspiratorilor din Serbia Belgrad, 25 Octombrie. După ziarul „Stampa“ a avut loc la Belgrad o consfătuire a majorităței ofițerilor conspiratori sub președenția locotenentului-colonel Petre Misiei, care în vederea necesității de a se da o soluțiune acestei chestiuni a propus că conspiratorii trebue să se retragă de bună voe din armată. Discursul lui Misiei a fost aprobat în unanimitate și s’a hotărît ca un memorie în această privință să fie adresat celor în drept. Șense sau opt ofițeri conspiratori au ținut o consfătuire separată luînd decisiuni necunoscute. ......• '7 ‘ " Intrigi grecești Minciuna conlucrărei aromînilor cu bulgarii în Macedonia Viena, 25 Octombrie.—Se anunță din Constantinopol semi-oficioasei „Politische Korrespondenz“ cum că în cercurile românești se dezminte energic știrea publicată de„Bulletin d’ Orient“ din Atena despre cooperarea aromînilor cu bulgarii în Macedonia. Se aceea tuiază că aceste știri au fost răspîndite cu intențiunea de a deștepta neîncrederea autorităților turcești în contra aromânilor. Acțiunea românilor în Macedonia se menține totdeauna în limitele corectitudinei și romînii nu simt nici de cum vreo trebuință de a merge mînă în mină cu bulgarii; ei se sprijinesc pe dreptatea cauzei lor, dar evită cu totul întrebuințarea unor mijloace violente pentru a o face să triumfe. Congediu ministerial Sofia, 25 Octombrie.— D. Gatew, ministrul lucrărilor publice a plecat de urgență în străinătate pentru îngrijirea unei vechi rane. In timpul congediului sau va fi înlocuit de ministrul de interne care va prezenta Sobraniei proectul privitor la căile ferate într’un astfel de mod încît guvernul să poată evita o criză ministerială. O hotărîre în această privință nu se va lua decit după înapoiarea prințului Ferdinand din străinătate. Călătoria împăratului Wilhelm Berlin, 25 Octombrie.—împăratul Wilhelm întreprinde în luna Fabruarie o călătorie pe marea Mediterană, împăratul va vizita și Constantinopol. Grav accident de cale ferată Berlin, 25 Oct.—Se telegrafiază din Hanovra . Trenul accelerat ce venea din Paris a deraiat lîngă Bingen. Sunt 7 persoane mortal rănite și două rănite mai ușor. Prînz în onoarea lui Lansdowna . Londra, 25 Oct.—Un prînz a fost dat în onoarea marchizului de Lansdowne, ministrul afacerilor străine, cu ocaziunea facerii tratatului anglo-japonez. Marchizul de Lansdowne a declarat cu această ocaziune că tratatul nu cuprinde nici o clauză secretă. Scopul alianței este menținerea păcei în Extremul Orient, menținerea integrității Chinei, obținerea principiului portofrancurilor, apărarea reciprocă contra atacurilor ce nu au fost provocate. Ministrul a relevat apoi valoarea înțelegerei anglo franceze declarînd că nu există nici în acordul cu Japonia nici în cel cu Franța intențiunea de a se aduce o atingere drepturilor celorlalte țări. Grav conflict între conspiratorii regrelor din Serbia Belgrad, 25 Oct. — Intre capii conspiratorilor coloneii Popovici și Mașin pe de o parte și lt.-colonel Mișici și majoritatea conspiratorilor mai tineri pe de altă parte a izbucnit un conflict din cauză că o întrunire a conspiratorilor ținută sub preșidenția lt.-colonelului Mișici a luat hotărîrea ca conspiratorii să se retragă din tnncțimile lor actuale, cu care hotărîre însă colonelii Popovici și Masin nu se unesc. Atestat plănuit în contra re gelui Spaniei Magdeburg» 25 octombre. „Magdeburger Zeitung 44 anumță că poliția politică a arestat pe doții spanioli bănuiți a fi plănuit comiterea unui atentat contra regelui Alfons al Spaniei în Berlin. Ei au sosit Dusmneca trecută direct din Paris și au deșteptat atenția poliției prin faptul că au examinat cu minuțiozitate stradele prin care trebuia să treacă regele. Originalele acestor telegrame sunt expuse la magazinul de muzică Jean Feder din calea Victoriei.