Dimineaţa, octombrie 1906 (Anul 3, nr. 953-983)

1906-10-26 / nr. 978

-k ssasassm BBSBSKSBSi* 5 ISaist in toaitit țara ANUL OL—No. 978. BÁNI TELEFON { PUBLICITATEA 1 CONCEDATĂ EXCLUSIV AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER . Co. BUCUREȘTI 18, Strada Karageorgevici, 18 Telefon 3/4 DIRECTOR. CONST. MINLE ABONAMENTE SImple (Dimineața) . . Lei 18.— I 3 luni . . Lei 1.S0 • . „ 9.— I 1 lună . . „ 1.50 iar STR Aiara tate isiiori Combinate (Adevărul și Dimineața) T Un an . . . Lei 32 I 3 luni . . . Lei 8 6 luni ... „ 16 I 1 lună ... „3 IX STRAINATATE ÎNDOIT BARI Pentru Capitală. Mo. 14/10 Provincie și Străinătate Mo. 13/40 x Apare zilnic la ora A dimineața ca ultimele știri ale st opiei . Niurourile zarului str. ^ariuîlar 11 TJnan 6 luni Jouí 26 OotomTírie 1906 Ultima oră telegrafică Prin FIR SPECUL dels corespondenții noștri din: LONDRA. PARIS, BERUH, VIERA si BUDAPESTA Evenimentele din Rusia Perchezițiuni și arestări la Moscova Moscova, 24 Octombrie. — S’au operat alaltări numeroase perchezițiuni mai ales la membrii organizațiunei social-democratice. 26 persoane au fost arestate. La perchezițiunea făcută în strada Dolgoruki s-au găsit adrese și liste compromițătoare. Nouă victime ale despotismului rusesc Hamburg,24 Octombrie—„Neue Hamburger Nachrichten“ atlá din Petersburg: _ . In curtea fortareții Petru și Paul au fost împușcați trei profesori universitari acuzați de lesmajestate și anume: Bejali, Iasvolsky si Woye. In Kronstadt au fost împușcate ela doua fetițe, pentru că s’au găsit la ele bombe. Ele au fost condamnate întiii la ștrangulare. Deoarece nu s’a putut găsi însă un călău care să le execute, au fost împușcate de soldați. . Fetițele se numeau : Anastasia Mamajeva și Ana Wenewskikoja, împreună cu ele au fost împușcate și trei soldați: Iaroslav Dubnnici, Constantin Wlasow și Alexev Michatow, pentru că au voit să comită un atentat cu bombe împotriva tribunalului marțial din Kronstadt. Retragerea unei legi liberale rusești Magdeburg, 24 Octombrie.—„Mag deburger Zeitung“ anunță din retcYsbuYg f Un consiliu de miniștri, sub președenția țarului, a decis retragerea legii liberale pentru evrei, O deciziune a ministrului de comerț rus Lodz, 24 Octombrie. — Ministrul de comerț a suprimat toate stipulațiunile reglementului Bursei cari restrângeau drepturile persoanelor necreștine de a pătrunde în sediul comitetului Bursei. Sehiimii de focuri . Nicolajev, 24 Octombrie.— In foc de revolver ai fost tcis dsupYCtimei^ mari mulțimne compusă din membrii ■partidului pentru unirea poporului rus care se întorcea de la gară unde însoțise pe un archimandit. Mulțimea a ripostat cu numeroase focuri de revolver; o persoană a fost grav rănită. Dezmințirea demisiei lui Podbielski Berlin,24 Octombrie.—„Correspondenz Burreau Hirsch“ publică un comunicat prin care dezminte știrile despre demisiunea ministrului Podbielski. Toialul împăratului Wilhelm Londra, 24 Octombrie.—Autoritățile portului Coves au primit instrucțiuni ca să facă pregătiri pentru primirea yachturilor Hohenzollern și Albert. Pe yactul Hohenzollern va sosi la Covei împăratul Wilhelm, iar yachtul Albert I al regelui Eduard. Noul guvern bulgar prezentat Sobraniei Sofia, 24 Octombrie.Noul minister a fost astăzi prezentat Sobraniei. Noul guvern are în sinul său numai un singur ministru nou: ministrul de externe, Stanciuloiv. Primul ministru Petroiv a declarat că fostul șef al cabinetului, Petroiv s'a retras din motive personale. Starea lui Lueger Viena, 24 Octombrie.—Starea primarului Lueger continuă a fi liniștită. A zi de dimineață s’a ocupat de afacerile primăriei. Dezmințirea contelui Heyden Petersburg, 24 Octombrie. Contele de Heyden dezminte în mod categoric știrea ziarelor după care i s’ar fi oferit postul de ministru al cultelor. Ziarele franceze și programul ministerului Paris, 24 Octombrie.—Ziarele radical-socialiste și în general cele republicane, sunt satisfăcute de programul cabinetului, citit de Clemenceau la deschiderea Camerei. Ziarele „Siecle“ și „l’Humanite“ își manifestă mulțumirea lor față de declarațiunea foarte caracteristică a lui Clemenceau, cu privire la menținerea păcei. Gazeta „Radical“ spune că declarațiunile primului ministru arată că toate promisiunile lui Clemenceau vor fi realizate. Trebue de relevat faptul că aproape toate ziarele conservatoare și moderate au o atitudine rezervată față de programul lui Clemenceau. Rămășițele lui Zola la Pantheon Paris, 24 Octombrie. —Advocatul Labori a avut la Cameră o convorbire cu ministrul de războia Picquart. Acesta din urmă a comunicat distinsului advocat că transportarea rămășițelor pămîntești ale romancierului Emile Zola la Pantheonul national e lucru hotărît. Curioasă crimă la Londra Londra, 24 Octombrie.—• Poliția a arestat erî pe un tînăr anume Santais, acuzat că a omorît pe procuristul general al biroului Krook. Numele procuristului e Albert Schmidt. Sîmbăta trecută după amiază, oamenii din apropierea biroului au auzit zgomotul unui foc de pușcă. Intrați în birou, au găsit pe Albert Schmidt zăcînd pe birou, iar lângă el o sticlă spartă, în care fusese cloroform. Oamenii s-au apropiat de Schmidt, care a putut spune următoarele: —• „M’aț omorît și m’aü jefuit !“ Schmidt a fost transportat la spital. Acolo, înaintea polițiștilor a declarat că un om tînăr l’a vizitat de mai multe ori un birou. El începuse a se impacienta de vizitele acestui om. La vizita din urmă, Schmidt, plictisit, a voit să părăsească biroul și să ceară ajutor. Străinul, văzînd că Schmidt vrea să cheme ajutor, a luat sticla cu cloroform și a vrut s-o toarne pe Schmidt. O luptă în toată regula s’a încins. Atentatorul a scos atunci un revolver și a tras asupra lui Schmidt. Înaintea poliției atentatorul a declarat că nu știe nimic. El a fost reținut în închisoare. Dezordinile din Portsmuth Portsmouth, 24 Octombrie. — In cazarma Malame au avut loc erî seară nouă grave dezordine cari au durat pînă la orele două dimineața. Mai multe sute de fochiști au sfărâmat ferestrele și au făcut o mulțime de stricăciuni. Ofițerii au fost atacați și unii dintre ei au fost grav răniți. Poliția și trupele de marină intervenind au învins pe răsvrătiți și au arestat un mare număr, dintre dînșiî. Știre dezmințită Viena, 24 Octombrie.— O corespondență spunea că ministrul agriculture ar fi primit o deputațiune de măcelari care î-ar fi remis un memoriu tinzînd la remedierea lipsei de carne. După acea corespondență ministrul ar fi declarat că guvernul nu va ridica probițiunea de trecere nici nu va permite importul cărnii de peste mare în Austria. Nimic din toate acestea nu e autentic. Conflictul dintre Serbia și Germania Magdeburg, 24 Octombrie. Ziarul Magdeburger Zeitung află din Berlin: In urma gravelor diferende ivite între Serbia și Germania, ministrul german din Belgrad a fost invitat să facă un raport amănunțit guvernului sau. Berlin, 24 Octombrie. ~ Cercurile conducătoare de aci, declară că este neîntemeiată știrea că între Germania și Serbia s-ar fi ivit un conflict și că Germania ar fi hotărâtă a-și rechema ministrul din Belgrad. ■ Dezmințirea conflictului germano-sîrb Belgrad, 24 Octombrie. — Știrile aduse de ziarul Pravo, că guvernul german ar fi cerut ministrului de externe austriac, ca să nu permită trecerea tunurilor sîrbești, comanda fabrica Schneider prin teritoriul austriac, sunt neîntemeiate. Insuși ziarul Pravo dezminte aceste știri, numindu-le clevetiri, Sultanul păzit de atentata Constantinopol, 124 Octombrie. — Deoarce s’a răspîndit vestea, că de pe bordul unui vapor se va comite un atentat împotriva Sultanului cînd acesta se va duce să se închine la mantaua lui Mahomet, poliția a luat măsuri foarte severe. Toate vapoarele sosite de pe Marea N Neagră au fost oprite, iar vapoarele ce se gasiau in Cornul de aur au fost dirijate dincolo de podul de la Galata, așa că în golful, unde se află yachtul sultanului, nu se mai vedeau alte vase, decit bărcile polițiștilor. Criza ministerială din Serbia Belgrad, 24 Octombrie. — Știrile despre demisia lui Pasici sunt confirmate și de ziarul „Strgovilsky Illasnivi“, care indică și cauza acestei demisii : neînțelegerile dintre rege și Pasici, în afacerea tunurilor, a tratatului cu Austro-Ungaria și a dificultăților cari s’au ivit la contractarea unui împrumut. Se spune că Pasici a intîmpinat dificultăți și la încheerea tratatelor comerciale cu celelalte state și n’a găsit ajutorul pe ,care-l aștepta din partea cîtorva puteri în lupta sa contra Austro-Ungariei. * Belgrad, 24 Octombrie.— Cercurile guvernamentale dezmint în mod formal știrea demisiunei ministrului Pasici. Se zvonește însă că între ministrul Pasici și rege s’a ivit un serios conflict, așa că demisiunea lui se poate aștepta dintr’un moment într’altul. Din Camera austriacă — Discuția asupra reformei electorale — Viena, 24 Octombrie.—In discuția asupra reformei electorale preotul slav deputat al Korovetz, constată ca cercurile catolice se tem de dreptul sufragiului universal. Cel ce obicinuește însă să vie în atingere cu poporul și are simțul datoriei, nu cunoaște frica. Deoarece oratorul se plînge, că germanii asupresc pe sclavi, este întrerupt cu violență din partea pan- germaniștilor. Deputatul Maly strigă: Uitați-vă la țăranii d-v., setoși de omoruri! Amintiți-vă de multele procese, ce li se intentează ! Korovetz.—Aceste procese se datoresc numeroaselor debite de alcool pe cari, le ațî înființat d-v. Maly.—Oameni ca d-ta ațîță poporul ! Korovetz speră în sfîrșit, că reforma electorală va pune capăt nemulțumirilor de pînă acum și crede că ea va fi sprijinită de majoritatea Camerei. Pennersdorfer spune, că nieiun alt partid, afară de cel social-democrat, n’a pretins cu atîta stăruință reforma electorală și că muncitorimea austriacă luptă de foarte multă vreme pentru sufragiul universal. Naționalitățile se vor înțelege perfect, dacă nu vor mai exista mandate privilegiate. Ședința se ridică de timpuriu din cauza înmormântărei arhiducelui Otto. Incidentul vasului francez „Galilee“ Paris, 24 Octombrie. — Președintele Farberes a iscălit decretul pentru instituirea unei comisiuni însărcinate cu studierea organizării financiare și administrative a rețelei statului. Ministrul Pichera a comunicat o telegramă din Tanger în care se relatează incidentul cu vasul „Galileo“. In urma unei anchete trei marocani au fost arestați ( soldații marocani vor apăra în viitor postul. Ministrul Pichon speră că se va stabili o înțelegere complectă cu Spania mai cu seamă în vederea organizării poliției din Tanger. Din Skupeina limienegrilui Cetinge. 24 Octombrie.—Skupeina a ales pe voivodul Laco Petrovici ca președinte și pe Mihail Ivanovici ca vice-președinte. Deputații au depus jurămîntul. Studesțil muntenegreni se rîiîîl prințul în o Constituție Agram, 24 Octombrie.Mai mulți studenți muntenegreni cari urmează cursurile universităței din Belgrad, au adresat prințului Nikita un memoriu prin care îi cer sa dea Muntenegrului o constituție. Tribunalul din Cetinje a predat cererea și a chemat pe studenți la Cetinge. Studenții muntenegreni vor pleca astăzi din Belgrad. Germania și alianța anglo-rusă Berlin, 24 Octombrie.— In cercurile diplomatice de aci se afirmă că este cu desăvîrșire lipsită de temei declarația că Germania nu privește cu ochi buni tratativele dintre Anglia și Rusia. Alianța anglo-rusă se va efectua în curînd și guvernul german este continuu pus în curent"demersul tratativelor atît din partea Angliei cît și din a Rusiei, iar în Berlin nu se vede de loc un pericol pentru interesele Germaniei în apropierea anglo-rusă. Acuzări ridicate împotriva lui Podbielsky Berlin, 24 Octombrie.—„Münchner Neueste Nachrichten“ anunță că opoziția se pregătește ca să ridice în Reichstag următoarele acuzări împotriva lui Podbielsky ministrul agriculturei : Concursul la expoziția din Transvaal ; participarea la societățile ofițerilor și funcționarilor ; legătura cu financiarii de seamă ; participarea la diverse afaceri de împrumut, precum și la afacerea Tippelswirchen. Evrei expulzați din Petersburg Petersburg, 24 Octombrie.—După cererea primului ministru Stolypin poliția a expulzat numeroși evrei nemai permițindu le a locui in capitala Rusiei. Faptul acesta dovedește că nicî- o schimbare n’a intervenit în chestiunea evreiască. Conferire de ordin Constantinopol, 24 Octombrie. — Oficial. Noul patriarh al Antiochiei Gregorius a primit marele ordin Medjidia. Baronul Aehrenthal la Petersburg Petersburg, 24 Octombrie. — Baronul D’Aehrenthal va remite mine la Zarskoteselo țarului scrisorile sale de rechemare. In urmă împreună cu soția sa vor fi primiți de împărăteasă în audiență de adio. Plecare Malaga, 24 Octombrie.— Suveranii spanioli au plecat la Madrid. Capelă romă arsă de greci Constantinopol, 24 Octombrie. Capela cuțovlahă din Moloviște, districtul Monastir, a fost arsă de către greci. Sosirea margraîuM Palîavienîi la Constantinopole Constantinopol, 24 octombrie. Margraful Pallavicini, noul ambasador austriac la Constantinopol, a sosit aci împreună cu soția.El a fost salutat în Bosfor de către un reprezentant al sultanului și agentul austriac cu soția. In intrarea în Constantinopol a fost întîmpinat de marele vizir și de mulți membrii ai coloniei austroungare. Vaporul austriac „Taurus“ a dat salve de salutare. Miere asupra revoltei din Portsmouth Londra, 24 Octombrie. — La re volta din Portsmouth au luat parte 300 marinari și fochiști. Ancheta s a început aseară și au fost interogați mai mulți marinari. Echipagiul acuză pe un ofițer că s’a purtat foarte rău cu oamenii săi dînd adesea ori loc la mari nemulțumiri. Schimb de vizite Paris, 24 Octombrie. Președintele Falberes a primit vizita marelui duce Alexis, pe care î-a înapoiat-o puțin în urmă. Zece mii de arestări Viena, 24 Octombrie.—Din Neiw- York se anunță că guvernul a ordonat 10000 arestări, pentru falsifiicări și înșelăciuni sci nouile alegeri. Revoluționar rus arestat în anglia Londra, 24 Octombrie.— Poliția din Manchester a arestat pe un tînăr rus în etate de 18 ani, anume, Pingar. Guvernul rus susține că cel arestat ar fi omorît cu bombe mai mulți polițiști și ați oameni. Inmormîntarea arhidecetei Otto Viena, 24 Octombrie. Azi după praz a avut loc ceremonia înmormîntarii arhiducelui Othon în prezența împăratului, a arhiducilor și arhiduceselor. Au asistat: regele Saxoniei, principele Eitel Frederic, reprezentînd pe împăratul Wilhelm, reprezentanții suveranilor streini, corpul înalților funcționari și o enormă mulțime. Moartea traui fost prim ministru Sofia, 24 Octombrie. — Burnov, ministru, președinte bulgar a murit, care e primit cu entuziasm și plăcere de stingă. Camera respinge urgența, încredințînd propunerea comisiunei de război ș. Aplicarea legei sepărațiunei Paris, 24 Octombrie.O Stingă radicală a decis în unanimitate a cere aplicațiunea integrală a legii separațiunii mai cu seamă în ca privește devoluțiunea bunurilor de la 11 Decembrie 1906 și nu de la 11 Decembrie 1907. Atitudinea grupei este felurit comentată. Unii văd în aceasta o manoperă in contra cabinetului. Primul ministru Clemenceau va aduce în curînd pentru aprobarea consiliului de miniștrii proiectul prin care se substitue scrutinul pe liste scrutinului arcodisment pentru alegerile legislative, cu prenoirea unei treimi a Camerei care ar avea un an mandat de șease ani. Discuțsiunea interpelărilor Paris, 24 Octombrie.— Camera a reluat discuțiunea interpelărilor asupra separațiunei.JJD. Greusea îl reproșează guvernului și Camerei că voesc să spolieze bisericile și adaugă că catolicii nu sunt supuși străinilor deoarece Papa nu este străin nici supus unei autorități străine. Ministrul Briand vorbind de puterea străină a Papei deputații din stingă aplaudă, se produce tumult. Grousseau declară că singurul mijloc de a obține pacificarea este de a se înțelege cu Papa. In urma unor observațiuni analoge făcute de d. Delafosee și Decastelnau, ședința se ridică. Biletele se găsesc de vînzare la agenția „Universală“.—Xam. Clubul Concordia și Vatra Luminoasă.—Un șef de bandă.—La ministerul de culte. — Brandes în Iași.—Demisia d lui dr. Leon.— Conciliabule liberale — Soc. femeilor. IAȘI, 21 Octombrie. — Aseară, clubul Concordia, după propunerea d-lui Con Drăcșineanu, a votat suma de 500 lei, în folosul Vetrei Luminoase. Pap la aceasta atît de lăudabilă, a produs în oraș o excelentă impresiune. — Sigurința a reușit să aresteze pe un anume Ciornehi, în sarcina căruia cad un mare număr de hoții. — Știri pozitive, ne permit a afirma că d. dr. Hurmuzescu, va continua să ocupe funcțiunea de secretar general al ministerului de culte. — Reamintim că cele două reprezentații, pe care marea artistă de la Comedia Franceză, Ora Brandes, le va da în localitate, vor avea loc la teatrul Național, în serile de 7 și 8 Noembrie. Esta orașului se întrece în a-șî reține locuri la agenția Maximovici. — Prin cercurile bine informate, se zvonește că d. dr. Leon, inspectorul învățămintului profesional și secundar, se va retrage în curînd din acest post. — In vederea apropiatei întruniri de la clubul liberal, se țin mereu conciliabule între partizanii diferitelor grupări. ( ;— De către societatea dramatică, se va reprezenta Joî 26 Octombrie, o premieră „Loc Femeilor“, comedie în 3 acte. Interpretarea e încredințată fruntașilor noștri artiști de comedie: Alexandrescu, Rădulescu, Penel, Pella și d-nei Athena Georgescu. Nu credeam să fie leșancă, care să nu se grăbească a asista la această reprezentație, interesantă și amuzantă în același timp. Dan Sindicatul de notariat.— Consfătuirea liberală.—Sosirea d-lui Rachtivan. BRAILA, 24 Octombrie. — Piața calmă. Grînele au suferit scăderi în ultimele zile aproape 110 lei de vagon. Oarzele sunt urcate, insă cu tendință spre scădere. Ovăzul ferm ,din cauza sosirelor puține acest articol se menține. [Fasolea calmă: transacțiuni puține,]acest articol devine din ce in ce mai rar. Secara e căutată cu tendinți spre scădere. Cu porumburile aproape nici o transacțiune, toate fiind jilave și e imposibil de întrebuințat. Cincuantinele căutate. — Piața pescăriei. A sosit 22000 kgr. pește. S’a vîndut: ciortocrap 30—35, șalău 85—116, știucă 23—50, băbușca 10—30, somnul 53—170, bibanul 11—23, albitură 5—25. La orele 3 a avut loc o consfătuire a membrilor baroului. S’a discutat înființarea sindicatului pentru actele de notariat și s’a admis principiul ,ca sindicatul să perceapă o taxă pentru actele ce va confecționa. Avocații au și ei dreptul a confecționa asemenea acte, dar cu obligația de a vărsa sindicatului taxa ce i s’ar cuveni, dacă ar confecționa dînsul acele acte. • Au fost numiți 15 d ni avocați pentru a se ocupa cu lucrările sindicatului. — Mîine vor fi citați în cabinetul judelui instructor martorii în descărcare propuși de d. Dobre Cristescu în afacerea dintre d-sa cu d. Dimitrie Cristescu. — La orele 3 p. m. a avut loc o ședință a consiliului județean, care a luat mai multe hotărîri cu privire la lucrări ce sînt de efectuat în județ. — Comitetul executiv al partidului liberal s’a întrunit azi, în localul restaurantul francez, a hotărît să facă a reapare ziarul „Progresul“ care să ducă campanie energică în contra administrației locale. S’a numit un comitet de redacție compus din d-niî : Const. Alessiu, Leonte Moldovanu, Ștef. Săftoiu, Nicolae Orășanu și Grigore Petrescu. S’a discutat apoi decizia consiliului județean actual, care a condamnat pe foștii consilieri liberali la cite 100 lei amendă, și s’a numit o comisiune care să se ocupe cu ilegalitatea acestei măsuri. Comisiunea e compusă din d-nii: Alessiu, L. Moldoveanu, Nic. Orășanu, Nic. Petrescu și Gr. Petrescu. Tot în acea consfătuire comitetul executiv a fost mărit prin intrarea d-lor: Gușăilă, Badea Spînu, Anghel Marinescu, Casasovici, Ion Ionescu și a. — E vorba ca peste citeva zile d. Mih. Naehtivan, secretarul general de la interne, să vină aci pentru a avea o întrevedere cu amicii săi politici, Ralia. Tirfeirările din Maroc Paris, 24 Octombrie.—Știri venite la ministerul marinei arată că o ciocnire a avut loc la 25 Octombrie între Tikidgia și Mondgeria în Mauretania. Doi locotenenți și doi sergenți au fost uciși. Numărul maurilor trecea de 500 și erau în cea mai mare parte armați cu puști cu tir repede. Dînșî au avut numeroși uciși și răniți. La întoarcere detașamentul a fost atacat de mauri la postul Tikigia, numit acum Coppolani. Optsprezece indigeni au dispărut. S’au trimis întăriri Marocanii aiacîn un crucișâtor francez Tanger, 24 Octombrie.—Ern seară indigenii au aruncat cu pietre în contra crucișătorului francez „Galilee“. Incidentul este aci foarte remarcat. Utacarea cabililor Mellila, 24 Octombrie. — Pretendentul a atacat brusc pe cabili, cari au trebuit să plătească un tribut. Triburi revoltate Fez, 24 Octombrie. — Se semnalează ridicarea unor triburi în apropiere de Ouezzan. Situația europenilor în Maroc Madrid, 24 Octombrie.—Știri din Maroc spun că europenii sunt peste tot în pericol. Un crucișător spaniol a plecat de la Malaga spre Tanger. Vase maui sosite în Maroc Tanger, 24 Octombrie.— Crucișetorul francez „Jeanne D’Arc“ și crucișătorul spaniol „Princesa D’Asturii“ au sosit aci. Din Camera franceză —Ovațiunii în onoarea lui Picquart— Paris, 24 Octombrie. — Ministrul de războiri, generalul Picquart, a apărut astăzi pentru prima oară ca orator. Deputatul Gartier propune ca soldații recrutați în 1904 să fie eliberați și cere deci urgența pentru legea reducerea serviciului militar la 2 ani. . Generalul Picquart se urcă pe tribuna oratorilor și se declară contra urgenței acestei propuneri. Strigă a făcut ovații îndelungate ministrului de războiu. Deputatul Gerault Richard strigă : „Vive Picquart, și toată strigă repetă cu entuziasm strigătul deputatului. Monarhistul Lasses: Sînteți deci pretorian, domnule general! Președintele Brisson : Ne simțim prea bine acolo unde avem de căutat pretorieni. Lasses: Nu vă plîngeți deci domnule președinte. Brisson : Pe fețele noastre nu veți vedea nici odată lacrămî , din contră rîdem de această amenințare. • Picquart își continuă discursul Telegrame din țară CRAIOVA, 24 Octombrie. — Joi 26 c., Teatrul Național își va deschide stagiunea de iarnă printr’un frumos festival artistic în amintirea nemuritorului poet Vasile Alecsandri. Partea atractivă a acestei serate consistă în concursul prețios dat de societatea muzicală „Hora“, alcătuit dintr-un cor și o orchestră care va intona imnul „Gintei latine“. Apoi se va reprezenta „Fîntina Blanduziei“. Secretarul comunei rurale, Intorsura, anume Ioan Floreanu, profitînd de calitatea sa de funcționar al primăriei a sustras un dosar cu o hotărîre în dauna unui reclamant care a încunoștințat faptul acesta parchetului. Proprietarul Pantelimon Iordăchescu fiind dovedit de parchet că ar fi jurat fals într’un proces cu căpitanul Pașchevici a fost dat judecății ca sperjur. — In strada Alexandru Lahovary în cîrciuma d-lui Andrei Popleanu a intrat azi după amiază un oarecare Naie Nedeianu, fost comerciant in comuna Siliștea Crucea După ce a băut și mîncat bine, cînd a trebuit să plătească, a refuzat, pe motivul că ar fi fiul d-l ai Popleanu, și de aici urmează a fi scutit de plată. Băiatul din prăvălie chemînd din casă pe d-na Popleanu. Aceasta rămîne stupefiată într’u cît nu cunoaște pe Nedeianu. In realitate Nedeianu om de 38 anî pe cînd d-na Popleanu nu are decit 25 ani. S’a chemat atunci sergentul din stradă pentru a fi dus la poliție. S’a iscat atunci un scandal enorm. Nedeianu n’a voit să se supună. Personalul polițienesc mărinduse, Nedeianu a putut fi dus la poliție. Asupra lui s’a găsit 1100. Poliția a început o minuțioasă anchetă. La 30 și 31 Octombrie, sosește in orașul nostru, vestita artistă franceză Marta Brandos cu întreaga sa trupă. Ea va da 2 reprezentații. P.NEAMȚ, 24 Octombrie.—Un accident dureros s’a întîmplat la gară in următoarele împrejurări:Ștefan Urziceanu voind să prindă două vagoane unul de altul a fost apucat de obloanele lor și rănit grav la piept și spate. Un medic chemat în grabă i-a dat primele ajutoare. GALAȚI 24 Octombrie.—Pește proaspăt a sosit azi 10,208 blgr. , sărat 12,361 icre negre 13. Prețurile: ciortocrap 90, ciortan 64, ciortănică 44, șalău 130, avat 47, cîrjancă 37, plătică 39, știucă 44, caracudă 60, băbușcă 36, soraopană 230, somotei 90, biban 30, mreană 80, albitură 26, morun 139, nisetru 176, păstrigă 112, cegă 202. Sărat ciortocrop 102, ciortan 56, șalău 55, plătică 45, știucă 39, băbușcă 15, biban 13. Icre de nisetru 29. — Cota apei 0.85. — A reînceput epidemia de scarlatina. — Cei 3 sergenți majori condamnați de consiliul de razboiu la cite 2 luni și o zi pentru risipire de muniții, au făcut recurs la consiliul de revizie. — In str. Muzicei No. 45 a fost găsită moartă o femeie ca de vre-o 40 ani.1 Cadavrul e în stare de putrefacție: fălcile sînt mîncatev de șoareci. ^^«Cost-^murit acum cîteva zile de foamîT și cadavrul e de mai multe zile în casă fără ca cineva să fi știut — Consiliul de disciplină al baroului a suspendat, pe timp de 15 zile, trei cunoscuți avocați pentru că s’au servit de misiți. — Silv. ȘTIRI POLITICE Consiliul de miniștrii ținut era la ministerul de interne, sub președinția a Cn tantacuzino s’a mărginit numai la discutarea remanierei ministeriale, care sa făcut prin intrarea d-lui Dissescu în locul d-lui Vlădescu. După consiliu, d. Vlădescu s’a dus la pedcit, unde a fost primit iub audiență de concediu de către rege. La orele 7 seara, d. Cantacusino sa dus la palat însoțit de d. Dissescu pe care la prezentat suveranului. D. Dissescu a prestat jurămîntul, apoi a fost primit în audiență de regina. Azi d. Dissescu se va prezenta la departamentul său, * Regele a primit erî d. a. în auență pe d-ni. D. Sturdza și P. S. Aurelian. C. Dom. O escrocherie originală Un nou gen de escrocherie a fost descoperit astă n., în împrejurări cu totul neașteptate. Autorul acestui nou și ingenios mijloc... de trai, este un tînăr de 19 ani, care răspunde la numele de Mitică Dumitrescu, cu domiciliul declarat în strada C.... 18, iar victimele, numeroși tineri din elita Bucureștiului. Modul de procedare, este pe cît de simplu, pe atît de ingenios și original mai ales . Excrocul se oferă—avînd grija să primească un aconto—ca in schimbul unei sume de bani, să procure celor ce sa încred în el, întilniri cu doamne în case de rendez-vous, închipuite. Iată acum, în ce chip s’a dat peste, acest nou soiü de excrochere. Scandalul din calea Victoriei rișează pe la orele 10, prin dreptul palatului regal, un incident violent, cu apostrofări și loviri de bastoane se iscă între un tînăr pe deoparte și mai mulți bon-vivanțî pe de alta. — Să ne dai banii, pungașule, vocif erau ghigherliî, altfel te ducem la poliție. Locul de scandal nefiind tocmai nici merit ales, în fața palatului regal, invicidentul se pertractă, in urma interivenției sergenților din post, pe oalat] Victoriei, și se curmă la circumscripția 6-a. Din șoptire, afacerea promițînd surprize plăcute, un reporter al „Dimineței“ se amestecă printre împricinați, și butuc cu toții în localul circumscripției respective. , Cum s’a descoperit escrocheria T D. comisar Filipescu, ascultă plîngerea unui tînăr din elită, căzut victimă ingeniozitățea escrocului, din care rezultă că Mitică Dumitrescu, îl întrunește în seara de 21 curent, pe str. Academiei cind îi propuse un rendez vous, — pentru seara următoare — în strada P. R. No. 24, în casa unei femei anume Marița. Tînărul escroc, cerea ca aconto « pentru serviciul ce-l face — și ca cheltueli de deplasare și amenajament, suma de 12 lei pe cari amatorul sa grăbi că i-o dea. Locul de plecare la casa de rendez-vous fu hotărît la o cofetărie de pe calea Victoriei, la orele 9 seara. Amatorul se înființează la locul indicat, escrocul însă nu. A doua seară se întîmplă ca un amic al primului amator să cadă victima originalului escroc în aceleași împrejurări. Cei doi amatori și amici, se întîlnesc, se spovedesc unul altuia, și în sfîrșit, aseară, coincidența face ca cele două victime să se găsească față în față cu escroc. Ancheta.—Arestarea Interogat, Mitică Dumitrescu mărturisește faptul. De asemenea spune că promitea întilniri cu doamne din elită, onorabile—cari de altfel nu au nici un amestec în această murdară afacere,— pentru ca naivii să cadă mai lesne în cursă. Numărul celor escrocați în asemenea mod, este mare, și de o bună condiție, deoarece escrocul practica această măsură ,sai generis“ de aproape un an. Escrocul este un tînăr simpatic; s-a recomandat că este fiul unui advocat din Capitală fapt ce-l dăm sub rezervă și este cunoscut ca figurant pe la teatru. El a fost trimes astă noapte poliției Capitalei. Din Tîrgoviște împușcat din greșală. — Copilul Gheorghe Ana N. Preda, din comuna Tătăranî luînd un revolver care era incărcat cu un cartuș, s’a dus în casa locuitorului vecin cu Gheorghe F. Matache și aci, jucînduse cu arma a înpușcat pe copilul Ion în etate de 3 ani în partea genitală, perforîndu-i testiculul stîng. Victima într’o stare gravă a fost dus la spitalul Voinești. Diverse. — Regimentul 3 Dîmbovița No. 22, Mercuri 25 Octombrie curent va da lupte, cu cartușe de razboiu în ținte mobile în pădurile comunelor Lucieni, Colan și Dragomirești. -Rică, — Cereu No. 18 din pasionatul roman Contele de Monte Cristei de ALEX. DUMAS tatăl — 5 bani fascicola în toată țara, 5 bani ■ ■