Dimineaţa, ianuarie 1907 (Anul 4, nr. 1042-1068)

1907-01-28 / nr. 1065

¥ ■f t r > <r Auui IV, No. ]Qb5. BANI TELEFON PUBLICITATEA conncedată exclusiv AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER , Co. BUCUREȘTI 18, Strada Karageorgevici, 18 Telefon 3/4 Pentru Capitală No. 14/10 Provincie și Străinătate No. 13/40 Artiștii asimilați funcționarilor statului Sofia, 26 Ianuarie.— Ministrul de culte a supus Sobraniei un proect de lege prin care artiștii teatrului național sînt asimilați celorlalți funcționari ai statului, dîndu-li-se dreptul de pensie. Starea sănătăței principesei Clementina Sofia, 26 Ianuarie.— Inspiră multă grije starea sănătatei princesei Clementina. D-rul Kyapry din Viena, a sosit în capitală și a avut loc un consult medical, între dînsul, medicul palatului dr. Grezer și dr. Eusev. Princesa are temperatura 36,6, iar pulsul 72. * Sofia, 26 Ianuarie — Buletinul publicat astă-seară spună că starea principesei Clementina s’a îmbunătățit. Prinderea unui picior doț Hamburg, 26 Ianuarie. — El a fost prins aci un tînâr care s’a introdus mascat în ziua de 11 Ianuarie în vila consulului Thorl și a rănit grav cu un foc de revolver pe servitorul care l-a surprins asupra furtului. Poliția a stabilit că el se numește Heinrich Adameck și că este un talentat pictor.* Hamburg, 26 ianuarie. — Heinrich Adameck care a fost astăzi arestat pentru spargere și furt, este un talentat pictor care fusese protejat și subvenționat de soția consulului Thorl. El a absolvit cu succes academia de pictură din München, și se stabilise la Hamburg, unde venea des la casa văduvei Thorl. Apucăturile lui vagaboando l-au adus insă pe căi greșite și’n cele din urmă văduva Thorl i-a retras bursa. Pentru a se răzbuna, el a încercat s’o jefuiască. Asupra lui s’a fi găsit numeroase revolvere și pumnale. Iarna în Spania Madrid, 26 Ianuarie. — In întreaga Spanie a căzut zăpadă în cantitate considerabilă. Străzile din Madrid sunt acoperite de un strat gros de zăpadă. In diverse părți ale țării comunicația eera întreruptă. Din cauza marelui frig portocalii de pe malul mărei Mediterane au fost distruși, 1 / *» Ma&in m fostul țara ------3 mmmss mmmgMmx toamsimmmmmmmmmm c Duminica 28 ?anuarÍQ^lö07 DIRECTOR CONST. MILLE ABONAMENTE cu premii Un an \ * . . I : 6 luni 3 luni ...... 3*9*« Lei 20 » 11 ti 6 BANI x Apare zilnic la ora 4= dimineața cu ultimele știri ale nopței x NSi rarourile^airalui str. Săriadar* N in«:ă % S 3 Senzaționalul proces Thaw Declarațiile tinerei soții Thaw.—Ucigașul va fi achitat Londra, 26 Ianuarie.—Din New York se anunță că dezbaterile Senzaționalului proces contra misionarului Thaw au atins eri punctul culminant prin atitudinea tinerei soții a ucigașului. Interogatoriul soției lui Thaw a durat de dimineață pînă seara, și toți cîți au fost de față confirmă că povestirea tinerei femei cum a ajuns soția aceluia care apare astăzi ca ucigaș, a smuls lacrămî pînă și juraților. D-na Thaw este de o frumusețe răpitoare și are abia vîrsta de 22 de ani. Splendidele trăsături ale feței sale sînt cunoscute in America și Anglia, unde numeroși pictori celebrii le-au eternizat în pînze nemuritoare. Lumea a aflat însă abia ori că frumusețea ei a fost genial râa care a urmărit-o. Născută din părinți săraci a rămas fără tată la vîrsta de 10 ani și familia ei s’a întreținut timp îndelungat din puținii dolari ce-îi cîștiga fata la vîrsta de 14 ani servind ca model pictorilor. La vîrsta de abia de 17 ani fu angajată la un teatru din New York, unde făcu cunoștința lui Stanford White, arhitectul ucis, care i-a răpit onoarea în chip atit de revoltător. Tînăra femeo a povestit ori cu lacrimi în ochi tragedia vieței sale de fată. Cu vocea aproape înăbușită de surescitare ea a povestit cum a făcut cunoștința prin intermediul amicelor ei de teatru cu arhitectul White, care s’a amorezat de ea , atrăgînd’o apoi in diverse rînduri la locuința lui, sub pretextul amiciției. Ca obiceiv ea vizita însoțită de colegele ei pe architect, care îî oferea totdeauna dejunuri somptuoase și o ducea apoi la plimbare. Mai tirziu White făcu cunoștința mamei sale și reuși să-i cîștig* încrederea. Intr’o zi fata se afla singură într’un atelier din Madison square. Deodată apăru White. Fata nu putu refuza invitația, fu atrasă la locuința arhitectului unde acesta îi pasa narcotice in viu și se folosi apoi de starea ei lipsită absolut de conștiință. De atunci n’a mai avut o singură clipă liniște. Cind Thaw s’a amorezat de dînsa, ea i a povestit tragedia vieței sale, milionarul a declarat totuși că o va lua de soție dar se va răzbuna fără milă in contra lui White. * Astăzi interogatorul tinerei soții Thaw continuă: Se pare lucru hotărît că jurații cari au fost mișcați pînă la lacrimi de povestirea de eri, vor achita pe ucigașul Thaw. In Madrid au fost era 13 grade de frig. Chiar in Malaga termometrul a arătat cîteva grade de frig. Un dar al lui Rockfeller Londra, 26 Ianuarie. — Miliardarul Rockfeller a donat suma de 6 milioane 400 de mii pfunzi sterling) institutului „National educationboard.“ Rockfeller a mai donat și cu altă ocazie acestui institut suma de 1 milion 200 mii lei pentru scopuri educative. ConOresil japono-american. Urmările lui Londra, 26 ianuarie. — Conflictul japono-american se va sfîrși probabil era compromis. Camera de comerț din Los Angeles a propus guvernului să primească pe copii japonezi în școală cu condiție ca Japonia să-și ia angajamentul de a nu mai trimite lucrători în California. Guvernul american a primit această propunere. Conflictul va avea ca urmare întărirea coastelor americane dinspre oceanul Pacific. Flota acestui ocean se va uni cu acea asiatică sub comanda amiralului Brownson. Treptat, treptat această flotă va fi astfel întărită, ca să poată rezista unei eventuale lupte cu flota japoneză. Audiență la Sultan Constantinopol, 26 Ianuarie.—Sultanul a primit intr’o lungă audiență pe marchizul de Pallavicini ambasadorul Austro Ungariei, după Shamak. Noua lege universitară din Bulgaria Viena, 26 Ianuarie. — Semioficiosul „Politische Correspondenz“ comunică din Sofia. Cele mai importante clauze din legea propusă de guvernul bulgar în Sobranie pentru a restrînge autonomia de care îs bucurau pînă acum universitățile sînt urmâtoarele : Universitatea e pusă sub directa supraveghere a ministrului de instrucție. Plasarea catedrelor vacante se va face după propunerea senatului academic iar ministrul da curte va alla dintre candidații propuși. Ministrul are dreptul de a respinge candidații propuși de senatul academic. Din trei candidați, ministrul alege un rector pe care-l recomandă apoi prințului; acesta il numește pe timp de trei ani. Recrutul e dator să supue anual ministrului un raport asupra mersului învățămîntului. Studenții universitari pot fi numai abolviții gimnaziilor de băeți safi ate școalei militare. Studente nu vor mai fi admise la cursuri. Pentru faptele necorecte în afară de școală, studenții vor putea fi pedepsiți direct de către ministrul de culte. La tulburări mai mari, senatul academic are dreptul de a suspenda unele cursuri sau a închide întreaga universitate. Sub pedeapsa de excludere, studenții nu au dreptul să se înscrie în cluburi politice sau să iea parte la manifestații politice. Publicarea unor scrisori prin fraudă Munich, 26 ianuarie.—Ziarul ,,Boyriche Curier" începe publicarea scrisorile care au fost schimbate în timpul campaniei electorale între cancelarul Bulou și generalul Keim, președintele comitetului naval Cineva din aceste scrisori se referă la sprijinirea candidaților liberali. Scrisorile fuseseră păstrate pînă acum într’un dulap încuiat în localul comitetului naval, și publicarea lor nu s’a putut face decit printr’un abuz de încredere. După altă versiune, cineva ar fi deschis dulapul cu chei potrivite, copiind apoi scrisorile. S’a orînduit o anchetă. Deputatul Teodor Mihali a ehitat de comitetul imunitatiei Budapesta, 26 ianuarie.Comitetul imunităței a dezbătut azi chestia imunității deputatului Teodor Mihali care este acuzat a fi influențat pe alegătorii săi prin mîncări și băuturi. Comitetul a găsit pe acuzat nevinovat și nu i-a ridicat deci imunitatea. Un an școlar condamnat la închisoare Hanovra, 26 ianuarie.Tribunalul de aci a condamnat la un an și două luni închisoare pentru spargere și furt, un școlar în etate de 12 ani. Mișcarea talelor în Macedonia Viena, 28 Ianuarie.— Semi-oficiosul „Pollitische Corespondenz“ scrie din Sofia că se așteaptă acolo pentru săptămânile viitoare o creștere în mișcarea bandelor sîrbești din Macedonia. Se spune că ar fi sosit o mai mare cantitate de arme pentru a fi împărțite revoluționarilor. In cercurile politice bulgare se observă o mare îngrijorare din cauza zvonurilor alarmante răspîndite cu privire la mișcarea bandelor din Macedonia, în jurul atenlatului contra fiului regelui Milan Constantinopol, 26 Ianuarie.— Se afirmă că tentativa de atentat contra fiului ilegitim al regelui Milan nu ar avea un caracter politic. Autorul atentatului nu a fost încă prins. Destituirea unui vali. Constantinopol, 26 Ianuarie—Valiul din Monastir a fost destituit la cererea lui Hilmi pașa. Atașat militar rus la Constantinopol Constantinopol, 26 ianuarie.— Generalul Șostak, atașat militar rus, a sosit aci venind din Salonic. Starea gravă a principesei Milena Cetinie, 26 ianuarie.—Boala principesei Milena s’a înrăutățit. Principesa are dureri mari, starea generală este rea, o operațiune este iminentă. Grav accident pe un torpilor francez Lorient, 26 Ianuarie. — Azi dimineață la ora 11 un grav accident s-a produs pe bordul torpilorului 339. Sunt șapte morți și au rănit. Furtună violentă Marina di Ganzazaro,26 Ianuarie.— O foarte violentă furtună a făcut ca marea să inunde o parte a țărmului distrugind mai multe case. Sunt șapte răniți și un mort. Vremea rea și furtuna continuă. Supunerea unui caid Tanger, 26 ianuarie. — Caidul Zilal va veni la Tanger astăzi spre a se supune în mâinile trimisului sultanului. Baisan a plecat din țara benisaurilor. Chestia apanagiilor prințului George Belgrad, 26 ianuarie.—In ședința de astăzi a Skupernel deputatul nou radical Alexa Nesici a cerut guvernului să își spunză dacă are intențiunea de a prezintă proectul de lege cu privire la aparagiile prințului moștenitor. Nosici a dclarat că apanagiie nu se pot obține acum deoarece Serbia este destul de îngreunată din cauza conflictului vamal cu Austro-Ungaria. El a dat ca exemplu pe regele Romîniei care în împrejurări analoage a propus singur micșorarea listei sale civile. Clemenceau bolnav Paris. 26 Ianuarie. — Ministrul Clemenceau se află de cîteva zile bolnav. Medicii au constatat o răcire și l-au recomandat să stea cîteva zile în casă. Starea lui nu prezintă nici un pericol. Revoluția în Argentina Londra, 26 Ianuarie. — In St Juan, capitala ținutului cu acelaș nume din Argentina, a izbucnit eri revoluție. Capul revoluției este colonelul Sarmiento. Revoltații au atacat și incendiat edificiile guvernului și casele cetățenilor rămași credincioși acestui guvern. Toți funcționarii superiori au fost făcuți prizonieri. In lupta disperată ce s’a dat în stradă s’a făcut uz și de bombe. Sunt peste 20 de morți. Revoluționarii victorioși s’au îndreptat apoi spre orașul Meduza și aveau de gînd să atace și Buenos Ayres. Pentru moment colonelul Sarmiento s’a proclamat președinte al provinciei St. Juan. Situația la St-Juan Londra, 26 Ianuarie. — Ziarului „Times" i se comunică din Buenos Aires . Trupele care staționează în St.Juan refuză guvernului supunerea. Colonelul Sarmiento s-a procloclamat general suprem, uzurpînd locul guvernatorului Codoy. Răsculații bombardează orașul care este în mare parte cuprins de incendiu. Orașul St. Juan, are o populație de 11 mii locuitori. Urcarea prețului grînelor Berlin, 26 Ianuarie. La bursa de aci s’a urcat prețul griului cu 3 mărci și prețul secarei cu 2 mărci. Această urcare de preț este în legătură cu știrea că în diverse părți ale Rusiei bîntue foametea. 3De la conferința vamală și comercială austroungară — Discuția convenției comerciale cu Românis — Viena, 26 Ianuarie. — Azi după amiază a avut loc la ministerul de externe conferința vamală și comercială pentru stabiirea instrucțiunilor cu privire la convenție comerciale cu țările balanice." Conferința s’a ocupat azi cu condițiile preliminare ale convenției cu Romînia, ale cărei dezbateri vor începe miine. După stabilirea convenției cu România se vor începe dezbaterile convenției cu Bulgaria. Convenția comercială cu Serbia nu va fi adusă în discuția conferinței, deoarece guvernul este cu totul nemuțumit de nota de răspuns a guvernului sîrb (N. Fr. P.). Monumente la Port-Arthur Charlein, 26 Ianuarie.,, Agenția Westnik“ află că japonezii au ridicat la Port-Arthur două monumente pentru soldații ruși și japonezi căzuți în timpul asediului. Suprimarea pedepsei cu moarte în Muntenegru . Cetinje, 26 ianuarie. La ședința de astăzi, ministrul justiției a adus la cunoștința Skupcinei dorința principelui Nicolae de a se suprima pedeapsa cu moarte. Sknpcina a primit știrea cu aclamări, adoptcînd propunerea exceptindu-se numai cazurile de înaltă trădare. Conflict între tea și Suedia —In jurul unei cereri de extrădare— Stokholm, 26 ianuarie.—Guvernul rus a cerut extrădarea rusului Cerniac, arestat aci. Guvernul suedez a cerut ca Cermak să nu fie dat în judecata tribunalelor marțiale ci să fie dat în judecata tribunalelor ordinare și numai pentru crima pentru care îi s-a cerut extrădarea. Ministrul Rusiei a declarat că guvernul rus, date fiind legilo1e rusești, nu este in stere să îndeplinease și condițiunile puse de guvernul suedez ,pentru extrădarea lui Cerniak; în consecință guvernul suedez va hotărî să refuze cererea de extrădare cerută de guvernul rusesc și să pună în libertate pe Cerniak invitîndu-l să părăsească țara în 24 de ore după punerea în libertate. Cerniak a și fost pus în libertate astăzi. Situația îngrijitoare în Persia Paris, 26 Ianuarie.—După cum anunță ziarul „Herold“ sosesc la Teheran vești cu totul alarmante din Tebris. Mișcarea în contra guvernului ir. din ce în ce dimensiuni tot mai mari Comercianții și-au închis magazinele de teama izbucnirei revoluției. O dezmințire a președintelui Roosevelt Londra, 26 ianuarie.— Președintele Roosevelt a împuternicit pe corespondentul din Washington al ziarului londonez „Tribune“ să declare că cele publicate de „Morning Post“ asupra consfituirea ce a avut-o el cu membrii congresului Californian sunt cu totul neadevărate. Corespondentul acestui ziar a falsificat spiritul și cuprinsul declarațiilor președintelui american pe Care nu le putea afla, deoarece membrii congresului Californian au promis absolută discreție. Din Camera italiană Roma, 26 ianuarie. — Camera.— D. Tittoni, răspunzînd unei întrebări spune că la sfîrșitul anului 1903 s’a constituit la Cetinje, cu un capital exclusiv italian, o companie care a obținut dela guvernul muntenegrean concesiunea pentru construirea portului Antivari și construirea unui mic drum de fer între Adriatica și lacul Scutari precum și un serviciu de navigațiune pe lacul Scutari cu drept exclusiv. Convențiunea definitivă între compania din Antivari și guvernul muntenegrean a fost semnată la Cetinie la 26 iunie 1906. Dela această dată și pînă astăzi convențiunea s-a aplicat în mod regulat. Guvernul italian nu poate conceda acea concesiune pentru că nu o are el iar pe de altă parte guvernul italian nu are știre că societatea italiană să aibă de gînd a o ceda. Așa fiind toate știrile fantastice cari s’au lansat în această chestiune și în special un control al guvernului italian asupra portului Antivari, care ar fi contrazicere cu articolul 29 din tratatul de Berlin, sunt născociri. Revolta pe un vapor american — Amănunte —• Londra, 26 Ianuarie.—Despre revolta de pe vasul american „Tennesse“ se mai comunică următoarele . Nefăcînduse dreptate unui matelot care s-a prins în mai multe rânduri în contra unui sergent major, acesta a descărcat un foc de revolver asupra lui. Lovitura a fost mortală. Intervenind un subofițer, fu rănit și el și murt după cîtva timp. Matelotul ucigaș a fost împușcat pe loc. Prima versiune asupra unei răscoale generale pe bordul vaporului „Tennesse“ nu se confirmă. Sergentul major împușcat era un om cu desăvirșire brutal. Din Camera franceză Paris, 26 ianuarie.—Camiera.—la urma interpelării asupra operațiunilor financiare, d Wilm, sociaist, spune că Rusia nu oferă nici o garanție serioasă cuditorilor sai ; oratorii critică apoi înd luna regimul interior ■! Rum'' !. D''atorul vorbește apoi de masacrele din Rusia. Catutra manifestă nerăbdarea sa. D Pinhon, ministrul de externe, protestează contra intervențiunei constante în politica internă a altor țări. (Aplauze) D. Juares critică manoperile pentru procurarea de legi guvernului rus contra voinței poporului. D. Juares spune că regretă că d. Rouvier întrebuințează influența sa politică în asemenea chestiuni. D. Caillaux, ministru de finanțe, spune că regretă lipsa de rezervă față de Rusia care a făcut totdeauna onoarea semnăturei sale și a dat Franței de multe ori un sprijin preeioa : de altfel plasamentele Franciei în străinătate, a spus ministrul, nu dau o mare forță diplomatică. (Aplauze) Un ordin de zi pur și simplu primit de guvern a fost adoptat de Cameră. Ședința este apoi ridicată. Starea primarului Lueger Viena, 26 ianuarie. — In starea bolnavului primar dr. Lueger a intervenit o mică îmbunătățire. Aseară primarul a dormit bine pînă la orele 10, cind s’a sculat și a cerut un pahar cu ceai. După aceasta medicii și amicii l’au părăsit. După plecarea lor starea bolnavului s’a înrăutățit. El a petrecut o noapte neliniștită pînă la orele 3 spre ziuă cind a putut din nou adormi. • Viena, 26 ianuarie.—In starea sănătății doctorului Lueger se constată o ușurare. Aseară a vorbit pînă aproape de ora 10. Cind s’a trezit îi s’a predat și citit o scrisoare din partea primului ministru, baronul Beck. Prin ea îi se comunică distincțiunea acordată prin ordinul „Franz Iosef“, și totdată și urarea de grabnică însănătoșire din partea primului ministru. Primarul și-a exprimat bucuria produsă de această vesta și a luat apoi puțin ceai. El a petrecut noaptea foarte liniștită și a dormit tîrziu, trezindu-se apoi la orele 8 dimineața. La această oră aost și doctorul Longott și găsi starea bolnavului mai înviorătoare. Pulsul și respirația sînt normale, iar durerile s’au micșorat. • Viena, 26 Ianuarie. — In timpul zilei starea d-rului Lueger s’a înrăutățit considerabil. Spre seară bolnavul se afla ceva mai bine și a mîncat cu poftă. După masă și-a aprins o țigare. In timpul serei a fost vizitat de amici cu cari s'a întreținut cîtva timp. Starea primarului Lueger disperată Viena, 26 ian., ora 1 noaptea Starea primarului Emeger este disperată. Sînt temeri că sfîrșitul fatal s’a apropiat. Papa a trimis primarului telegrafic prin secretarul său de stat ESeri del Val, binecuvântarea sa apostolică. In telegramă i se face cunoscut drulai Lueger că papa se roagă zilnic pentru însănătoșirea lui. Numeroase personalități marcante au cerut informații urgente asupra stărei bolnavului... Cor. de astăzi că a primit aceste declarații dela Alada Seher, redactor la ziarul „Neues Politische Volksblatt“ din Budapesta.* Ziaristul Ladislaus Fenyes declară astăzi in ziarul „A nap“ că a primit scrisorile lui Polonyi de la baroneasa de Schoenberger, care l-a trimis la advocatul ei Vajoni, cu o scrisoare în care acesta era rugat a-i preda scrisorile depuse la dînsul. Vajoni a rugat pe ziarist să nu publice scrisorile, pentru că și fără asta este acuzat că a agitat spiritele în contra lui Polonyi, care îi este amic personal. Ziaristul a renunțat la publicarea lor. Mai tîrziu el fu vizitat de Zoltán Lengyel care l-a rugat să-i predea scrisorile baronesei. Ziaristul vizită în nenumărate rînduri pe Vajoni care în cele din urmă îi dădu fotografia scrisorilor. Fenyes respinge acuzarea că Vajoni ar fi condus campania contra Pozsonyi. * Comisiunea imunităței s’a ocupat azi de cazul de imunitate a al lui Zoltán Lengyel. Lengyel a apărut în persoană pentru a se apăra. El a declarat că îșî ia responsabilitatea pentru articolul scris și a intervenit pentru predarea lui; el a declarat de asemenea că prin procedarea de pînă acum a fost atins dreptul de imunitate, pentru că tribunalul a inceput procesul, înaintea deciziunei comitetului de imunitate. Comitetul a decis ridicarea imunităței deputatului Lengyel, pentru calomnie, și atacarea secretului corespondenței. Mare nenorocire pe proprietatea contelui Tolstoi — 8 persoane perite în flăcări — Moscova, 26 Ianuarie.— Aproape de Moscova pe proprietatea care aparține contelui Lev Tolstoi s’a întîmplat în ziua de 17 Ianuarie o groaznică nenorocire despre care și altele n’au relatat nimic pînă acum. Contele Tolstoi organizase în ajun o petrecere care a durat pînă noaptea târziu. Parte din invitați au rămas să doarmă noaptea la Tolstoi, într’un mare salon aranjat anume. Dimineața sosind servitorul să facă foc, voi să aprindă lemnele cu gaz. Cum era însă neîndemănate, gazul se aprinse și în cîteva clipe întregul salon fu cuprins de flăcări. Parte din musafiri au reușit să se refugieze, 8 din ei au fost însă surprinși de incendiu și prefăcuți în cenușe. Ultima oră telegrafică zis, 1Ț J&! Prin FIR SPECIAL de la corespondenții noștri specia din: LONDRA, PARIS, BERUN, VIENA și BUDAPESTA 31 ar fi lansari« Jortrii» fascientă a romanului Curierul din Lyon II l>aisi — în toată țara — S bani. Evenimentele din Rusia Inmormîntarea profesorului Mendeleev Petersburg, 26 ianuarie. Țarul a ordonat ca rămășițele pămîntești ale savantului chimician Mendeleev să fie înmormîntate pe spesele statului. In acelaș timp țarul a trimis o telegramă de condoleanțe soției decedatului. Literatura științifică slavă perde pe unul din cei mai mari savanți ai timpului modern. Noai măsuri pentru exilări Petersburg, 26 ianuarie.— Vicedirectorul departamentului poliției a propus un nou proeot prin care se prevede ca în viitor exilările condamnaților politic se nu să facă în Siberia ci Turkestan. Afacerea Polonyi - Părerile presei ungare —Cum s’au divulgat scrisorile lui Polonyi. Ridicarea imunităței lui Zoltán Lengyel — Budapesta, 26 ianuarie. — Afacerea fostului ministru Polonyi continuă să agite presa ungară. Deputatul și conducătorul partidului democrat, Varont, a intentat proces ziarului partidului independenței „Budpest“, pentru că ziarul a publizat declarațiile baronesei de Schoenberg, cu un comentar, prin care Vajoni s’a simți bi'sat. In aclași timp Vajoni a făcut un denunț picturel poliției pentru atacarea secretelor oficiale de către autori necunoscuți. Deputatul se referă la faptul că legea interzice publicarea secretelor cari lovoia interesele publice sau private. S’a orînduit o anchetă. Ziarul „Temtswari Hyrlap“ care cel dintfia a publicat declarațiile baronesei de Schoenbrger, declară în numărul Bursa din streinătate Viena, 25 Ianuarie.—Act. cred. aus. 688.—■ Act. cred. ung. 832.— C. f. austro-ung. 685.50; Alpine 622.— Renta ung. cor. 95.90; Lozuri tur. 169.— Mărci imed. 117.57; mărci urt. 117.53; Napoleon 8640. Berlin. 25 Ianuarie. — Renta austr. aur. 100.—;Acț. cred. austr. 216,50baucn. rase 215.65; noü impr. ras 73.60, rent, ung. aur 96.10; renta ung. cor. —.—; C. f. aus.-nng. 146.75; schimb Viena 85.—. Frankfurt, 25 Ian.-Renta austr. utog. 99.05; rensca ung. aur. 96.15 ; Ac. pred. austr. 216.60 ; c. f. austr. ung. 146.60. Schimb Londra 204.85 ; renta austr. cor. 99.50 ; renta ang. cor. 95 80 ; Schimb, Viena 850.75; Schimb Paris 816.66; Alpine 311; Budapesta, 25 Ianuarie. — Grîfi Aprilie 7.40 ; Grîfi Oct. 7.76 ; Porumb Maiü 5.17 ; porumb Iulie 5.33 ; Ovăz Aprilie 7.38; ovăz Iulie. —.— ; Răcită Aug. 12.95. Mi profesorii IMM Mare parte dintre profesorii universitari, între care și unii aparținînd partidului conservator, se agită în contra proectului de lege întocmit de d. Dissescu. Sînt mai multe puncte în acel proect care nu convin profesorilor universitari. In primul rînd nu le convine dispoziția prin care ministrul își rezervă dreptul de a numi personal profesorii la catedrele ce se creiază prin noua lege. In al doilea rînd se ridică în contra dispoziție ca numirile în viitor să se facă pe baza concursului și nu pe baza lucrărilor prezentate de candidați.* Apoi mulți dintre profesorii universitari nu văd întrucît s’ar înălța nivelul facultăței de drept prin crearea doctoratului, dacă și în viitor metoda de predare a cursurilor va fi aceeași ca în prezent. Se observă că după acela d. ministru îngrămădește o mulțime de catedre la facultatea de drept, și lasă tot cum e acum facultatea de litere, care dă doctorat, dar la care studenții sunt nevoiți să audieze de la același profesor cursurile de: arhiologie, istorie greacă și romana, precum și cursul de istoria popoarelor orientale.* In schimb profesorii fac mare haz de dispoziția pusă în proect ca numirile de profesori la facultatea de teologie să se facă în urma aprobării de Sinod.* După cum am spus, diseară se întrunesc la universitate toți profesorii universitari din București, spre a întocmi memoriul cu observațiunile ce au de făcut asupra lege! d-lui Dissescu. Acel memoriu va fi înmînat d-lui ministru al instrucțiunei publica de către di rector al universităței. —Ecp.— Vinderea averei lui Pușkin Petersburg, 26 Ianuarie.— Ministrul de finanțe a venit un proect de lege prin care se vinde averea marelui poet rus Pușkin. Ea fusese afectată dencei agrare ruse. Noua lege pentru evrei Petersburg, 26 Ianuarie.— In curînd va veni în discuțiunea consiliului de stat legea prin care se permite evreilor de a fi primiți în institutul de tehnologie. Pentru aceasta însă se cere ca el să fi obținut premii în cursurile liceale. Procesul Tatianei Leontiev Berna, 26 Ianuarie.—Tînăra studentă Tatiana Leontiev care a împușcat la 1 Septembrie anul trecut parentierul francez Muller, luîndu-l drept fostul ministru Durnovo, va apare în primele zile ale Innei Blattio în fața juraților din Berna. Deoarece acuzata, care este fiica vice guvernorului din Turgai, aparține unei familii care are întinse relații cu cercurile oficiale rusești, procesul va produce mare interes și peste frontierele Elveției. Ca martori este citat între alții și cunoscutul redactor al ziarului „Russ“, Vladimirov Teminov, autorul intelectual al programărilor și de care se crede că va depune în favoarea acuzatei. Apărătorul ei este avocatul Brustlein , membru al consiliului național. Pînă în prezent nu s-a putut da încă de urma complicelui, care a plecat în ajunul atentatului. Se crede că tînăra fată a fost invitată să execute atentatul, de către comitetul partidului maximalist din care făcea și ea parte. Asasinarea unui guvernator rus.—Morți și răniți Pensa, 26 Ianuarie.—Guvernatorul Alexandrovski a fost ucis cu focuri de revolver pe cind eșea de la teatru. A fost ucis și ajutorul șefului de poliție ; atentatorul s-a refugiat în teatru, directorii teatrului cercînd să prindă pe asasin, au fost răniți, un polițist a fost ucis, regisorul teatrului, care cerea și el să prindă pe asasin a fost grav rănit, în anica a fost generală In teatru. Asasinul sa refugiat in podul teatrului unde a fost găsit leșinat în urma incercărei de sinucidere Asasinul a murit pe cînd era transportat la spital. Identitatea sa nu a putut fi constatată.Gloanțele erau infectate cu cianură de potasă. ȘTIRILE NOPȚEI Muribund.Astănoapte pe la orele 11 și jumătate, de către sergentul din post a fost găsit pe șoseaua Jianului în dreptul casei cu No 22, trântit într’un șanț și în stare muribundă, un individ în etate de 30—35 ani. Adus la circumscripția 20-a și percheziționat, s’a dovedit că individul în chestiune se numește Achim Ștefănescu și domiciliază în cîmpul Porumbarui No. 14. Ei se află în stare muribundă din cauza unei mari cantități de alcool ca băuse. Bătae singeroasă.— Frații loan și Anghel Neagu, ambii din comuna Mogoșoaia, s'a fi luat erî la bătao din cauza rivalității dintre soțiile lor. La un moment dat loan Neagu înfuriat peste măsură, tabără asupra lui frate sau cu o furcă de fier și începe a’l lovi pe unde nemerește, pînă ea victima cada la pămînt; în urmă agr«-sorii a dispărut. Rănitul într’o stare gravă a fost adus și internat la spitalul Filantropia." " Ei prezintă răni la cap, față și câteva împunsături în coaste.