Dimineaţa, iulie 1909 (Anul 6, nr. 1924-1954)

1909-07-24 / nr. 1947

■trineri 24 iuÍie 19093 ASTAZI, 23 Iulie (5 August) 1909 Ortodox: Mart, Foca, Trofim, Teofil „■ .. .jlj. Catolic: Oswald, MEMENTO Autorități. — Toate autoritățile deschise. Judiciare. — Toate tribunalele deschise, • ...si SPECTACOL, E Grădina Ambasadori.— Trupa sub Conducerea d-lor Const. I. Nottara și Niculescu-Buzau. Se vor juca’ Zepelinul lui Țepeluș , și Nasturele lui Spritz, comedii. Parcul Otefenșanu. — Compania lirică romînă de sub conducerea d-lui eConst, Grigoriu. Se vor cînta: Vera Violetta, operetă într’un act, și Noaptea în Viena, operetă în 2 acte. Grădina Rașca. — Cinematograf Iparhé Fréresi Parcul Princiar (B-d. Elisabeta colț cu str. Brezoianui). In toate reurile cinematograf și muzica militară. Teatrul de varietăți imperial, str. Cimpineanu 16—In toate serile reprezentațiuni pentru familii. Program artistic din nou aranjat pentru stagiunea de vară. Debutează ,S. Bernardo, primul și cunoscutul cupletist comic român, Mlle Pouiette, Étoile de Paris. Vocarea cosmic german și alți artiști nou- angajați, Duminicile și sărbătorile lease de o albeață ca a zăpezei, cu orășele curate și vesele... Și cei durere te prinde când vezi toate aceste locuri pe cari le-am avut odată și cari nu mai sunt ale noastre... matineu cu intrarea liberă. Circul Sidoli. — Teatru de varietăți. . . . Sala Volta (str. Doamnei No. 7).— Zilnic reprezentațiuni de cinematograf. Grădina Lieblich.—Cu concursul artistului J. Kessler se va juca: Eroul armatei, operetă în 4 acte de S. Feinmann, Grădina „Moara Roșie".—In toate serile teatru de varietăți. Muzee Muzeul zoologic (șoseaua Eiseler). Deschis Duminica și sărbătorile, de la 10 dim.—4 d. a., și Joi de la 11 dim.—3 d. a. — Muzeul de geologie și paleontologie. (Universitate). — Pinacoteca Craiului (Palatul Ateneului intrarea prin str. N. Golescu). — Ateneul român, (vizitarea localurilor și colecțiilor sale). Deschis în fiecare zi 9—12 dim. 2—4 d. a., Taxa de intrare 50 bani. Muzeul de antichități, (Universitate). Deschis Duminica și Joia dela 11 dimineața pină la 3 d. a., iar pentru vizitatorii străini sau cei din provincie, In toate zilele Intre aceleași ore. Muzeul etnografic ei de artă națională (Monetăria statului, șoseaua Iviselof). Deschis Joi și In zilele de sărbătoare de la orele 10 dina, pînă la 5 d. a. Iată textul uneia din scrisori adresată logodnicei sale, d-șoara Măicuța Erbstein: Măicuța ! 'Acum văd cu regret ce nesimțitoare ești. Cred că'țî aduci aminte cînd ți-am povestit că’n orașul Dorohoiu un tânăr a fost amorezat de o țață, fapt ce i-a determinat să se logodească. Nu trecu mult timp și acea față s'a logodit cu alt tînăr ,iar primul logodnic, de necaz și de dragoste, s'a îmbolnăvit. D-ta atunci ai condamnat pe rece țață, exprimîndu-te că aceea a fost nesimțitoare. Acuma văd că tu ești o nesimțitoare și o tirană și că numai din cauza ta am părăsit această veselă lume, dar am convingerea că bunul D-zeu va avea grijă de tine, răzbunîndumă, deoarece slngele meu cere răzbunare. r' Si- * !, $î iată neîntorși la punctul de plecare, fără nici un accident după un drum de 500 kilometri. 1 Un ovreiu se apropie de automobilul care s’a oprit, îl privește ■ lung, se trage de barbă, cu aer grav și îngrijorat. 1 — Ei, îți place? îl întreabă unul i din noi. ! Ovreiul face o strâmbătură. ! — Merge mai bine decit caii! .Spune i iarăși unul din noi. I Ovreiul face un gest , negativ și țrepede. — Caii? zice el. Caii... hm!... hm... la cai doi rupem chicioarele... pichind la „utumubil“ se -ntîmple de „utumubilu“ rupi schicioarele la oameni“! LUDOVIC DAUȘ (semnat) Marcu Din explicațiunile ce s’aîî putut obține de pe la rude și vecini, reese că sinucigașul era logodit de 6 luni de zile cu d-șoara Măicuța Erbstein și că o iubea la nebunie. Ei aruncă toată responsabilitatea asupra d-nei și d-lui David Feinstein, cari ar fi intervenit pentru desfacerea acestei logodne. Sinuciderea aceasta a produs o vie senzație în oraș și pretutindeni se discută cu animație asupra ei, mai cu seamă că tînărul sinucigaș se bucura de o frumoasă reputație. ______ _■ P‘ Mișcarea de la Lucrările Publice  D. Tănăsescu Teodor, absolvent cu diplomă al școalei de poduri și șosele, secția ingineri, este numită pe ziua de 1 (14) iulie 1909, în postul de asistent la serviciul pentru reconstrucțiunea și consolidarea podurilor din administrația căilor ferate și tot deodată se admite, pe aceeași zi, în cadrul de activitate (cadrul ordinar), al corpului tehnic, cu gradul de inginer ordinar cl. IlI-a. D, conductor cl. II Periețeanu Victor, aflat în serviciul de poduri și șosele se trece, în aceiași calitate pe ziua de 1 (14) Iulie 1909 la serviciul lucrărilor nouî dinl administrațiunea căilor ferate: D. Ștefaniu Gheorghe, actual șef ‘de echipă în serviciul administratiei căilor ferate,’ se înaintează pe ziua pe, ziua de 1 Iulie, în posturi de picher în aceiași administrație, D, inginer ordinar cl. I-a Nicolae -Gheorghe M., actualmente aflat în disponibilitate, se numește pe ziua de 10 (23) Iulie în postul de șef de secție la serviciul lucrărilor nouă din administrația căilor ferate și tot de odată se recheamă pe aceeași zi, în cadrul de activitate (cadrul ordinar) al corpului tehnic, D. Benone Gănescu, se numește pe ziua de 15 Iulie în postul de impiegat cl. IV-a în administrația centrală a ministerului. Mișcarea de la primăria Capitalei Următoarea mișcare s’a făcut la primăria Capitalei pe ziua de 20 iulie . D-niu Radu Georgescu și Chir I Niculescu, au fost numiți agenți la Coloanele de apă ; Răgi Anastasiu, numit agent la biroul de contribuțiuni; I. Fințescu, inginer topograf la serviciul lucrărilor nouă și G. Mihăilescu agent la coloanele de apă, Tragica sinucidere din Pitești PITEȘTI, 22 Iulie. — Azi dimineață, pe la orele 9, comerciantul Marcu Idelovici, în etate de 27 ani, domiciliat in strada Alexandra Lahovary, s’a sinucis trăgîndu’șî un glonte de revolver In gură, rămănînd mort pe loc. Asupra împrejurărilor In cari s’a petrecut această sinucidere și , asupra modului cum s’a găsit cadavrul, dau următoarele amănunte , pe cari le-am cules la fața locuilui. • Marcu Idelovici, zăcea întins pe pat cu fața în jos, îmbrăcat numai într’o cămașe și pantaloni. In mină ținea o batistă plină de singe. Din gură îl curgea un șiroiu de ferige,deoarece gloatele perforatse regiunea craniană, iar alături de pat,, pe o meșcioară, s’a găsit un revolver mic, calibru No.7, în care se aflau două cartușe, dintre cari unul tras. Tot pe această meșcioară s’a mai găsit o scrisoare udată cu lacrimi, avind cuprinsul următor: M’am luptat mult, poate de 20 ;ori am luat revolverul din gură, field ora S, de cînd mă tot lupt. (semnat) MARCU * Au sosit apoi d-rii Baruch, Matinescu, Corvin, medicul legist al orașului, cari au constatat moartea. La fața locului au mai sosit polițaiul orașului, d. jude-instruictor Sănătescu, d. procuror Vasilescu și comisarul Petrescu ,care a fost delegat cu anchetarea cazului. Apoi d. procuror Vasilescu a ordonat ca să fie lăsat pe loc cadavrul, spre a veni să-i ia familia, iar prăvălia sinucisului să se închiză și să se aplice pe ea sigilii.ăc!ndu-se cadavrului percheziție, s’au găsit intr- un buzunar 6 scrisori, dintre cari 2 închise: una adresată autorităților, iar cealaltă d-lui Isac Godtfield din Iași, str. Universității,, și alte 4 adresate rudelor........, Jubileul Marelui Nestroy — FESTIVALUL DE LA PARCUL OTETELEȘANU — Sînt cîteva decenii de cînd o lume întreagă nu se mai satură gustînd delicioasa piesă Lumpatius Vagabonda», al cărei libretist este marele actor Nestroy și de la moartea căruia se împlinesc acum, 50 de ani. Toată Germania artistică e în sărbătoare, în toate orașele se fac festivaluri in onoarea lui Nestroy și nici compania lirică romînă nu a vrut să lipsească de la o datorie. D. Grigoriu, directorul trupei de la Oteteleșanu, a aranjat pentru mîine seară, Vineri 22 Iulie, un festival jubilar în onoarea lui Nestroy, și se va reprezenta în mod cu totul extraordinar frumoasa sa operă Lumpatius Vagabondus. In acest scop s’au făcut aranjamente strălucite. S’au adus costume noue, iar cei trei leaderi ai trupei, Maximilian, Garussy și Ciucurele, vor excela în rolurile principale. Reprezentația de anume seară. Vineri, de la parcul Oteteleșanu, va fi tot ce se poate mai extraordinar. Nestroy va fi sărbătorit în toată puterea cuvîntului și pentru asta, îndemnăm pe doritorii de a petrece o seară excelent să se grăbească să-și cumpere locuri din vreme. Lumpatius Vagabondus ce se reia la Oteteleșanu, va fi, desigur, mîine seară Vineri, singura atracțiune pentru bucureșteni, pe cari îi sfătuim să ia din nainte toate măsurile ca să nu leșine de rîs. Premiile silnice ale „Dimineței" 'D-șoara Victoria S. Hristov, fericita cîștigătoare a bonului de lei 500 a cărui tragere a avut loc Duminică 12 Iulie, ne trimite următoarea scrisoare: Cu nemărginită bucurie vă comunic că încă de el, mi s’a luminat bonul ce am cîștigat ca premiu oferit de ziarul „Dimineața". Vă mulțumesc din suflet și doresc tot binele celor ce împrăștie lumina pretutindeni prin mult răspînditul dv. ziar, căruia îl urez de asemenea toată prosperitatea. Cu profunde mulțumiri și deosebită considerație. Victoria S. Hristov împușcat din imprudență BRAILA, 22 iulie. — Astăzi, pe la orele 11 dimineața, agentul de poliție Popescu, însoțit de un comisar al siguranței făcînd o percheziție la unu1 individ suspect, a dat acolo peste un revolver, pe care l-a luat cu sine spre a aduce la politie. Intrind In bragageria lui Stoian, de pe bulevardul Carol, s’a așezat la o masă, luîndu-se de vorbă cu un bulgar, cunoscut al sau, anume Petrache Cristea. După vreo 10 minute, a arătat amicului sau revolverul pe care’l găsise la percheziția făcută și de care credea că e descărcat. Cînd vor să-l bage în buzunar, apucînd întimplător de tragadü, arma a descărcat un glonte, împușcind în piciorul drept pe Petrache Cristea. Faptul a fost imediat anunțat parchetului și acum se cercetează dacă într’adevăr a fost la mijloc numai o imprudență. Petrache Cristea a fost transportat la spitalul comunal unde i s’au dat primele îngrijiri.—Per. ieln trecute In calitate și construcțiune s’au dovedit cele mai moderne PLUGURI cu Aburi Originale „FOWLER” ds 80 pînă la 24 cai putere nominal ..Fo&ist", furnizate după cerere fără sau cu instalatauns patentată de supraîncălzire (Henssdaenpf), fără nici o diferență de preț, cu cable de oțel de 550 metri lungime, construite pe baza experiențelor noastre practice făcute în timp, de mai mult de 30 de ani în toate țările din lume și introduse de 20 de ani, cu cel mai mare succes, și în România, unde lucrează astăzi peste 60 de pluguri cu aburi ORIGINALE „FOWLER funcționînd prin ardere de paie sau ori ce alt combustibil, iarin funcționarea lor sigură și ireproșabilă ele garantează o arătură rațională, producînd cea mai mare cantitate le arătură zilnică. Toate aceste pluguri au fost puse în funcțiune personal (le Inginer specialist si representant-goneral al »-lor «ÎOHW FOWLEIS & Comp București.— Strada AleJIA.ȘI’MI, No. 6 NB.— Aproape întreaga elită a marilor proprietari români au cumpărat numai pluguri cu aburi „Originale Fowler“ adresînd une scrisori elogioase și de deplină mulțumire pentru perfecta lor funcționare neîntreruptă. Metacrimei din Geniul Spirei Asupra crimei din Dealul Spirei, d. P Popovici, judecător de instrucție, a continuat cercetările în tot cursul zilei de ari și tot odată a căutat să stabilească precis dacă criminalul Gheorghe Sandu zis Pungașu este autorul celor două crime, săvârșite în același mod, acuma doi ani. In tot timpul instrucției criminalul se arăta de un cinism revoltător, atunci cînd este vorba de crima săvârșită în Dealul Spirei și rămîne nepăsător, ba chiar sfidează pe judecător atunci cînd se caută a se afla ceva de la el-relativ la celelalte crime ce i se impută. Am arătat în numărul de eri, cum că în anul 1907, un agricultor, Ignatie, care mergea, spre Măgurele, a fost atacat pe la spate, și încercat să fie ucis cu un lanț care i se aruncase după gît. Lovitura însă n’a reuit deoarece victima a început a striga ajutor iar criminalul a fugit. Fiind bănuit. Gh. Sandu, ca autor ale acestui atentat, a fost arestat însă din lipsă de probe a fost liberal. D. judecător Popovici spre a se convinge și a lămuri această afacere a căutat pe agricultorul Ignatie. Eni după amiază Ignatie, s’a presentat d-luî judecător de instrucție. •D-sa a dispus să se facă confruntarea între criminal și Ignatie. Din primul moment, cînd la văzut, Ignatie, a declarat, că acesta este acela care a căutat să-l omoare, prin strangulare acuma două ani. Cu toate acestea criminalul persistă în hotărîrea de a nu da nici o lămurire asupra acestui atentat și asupra celorlalte două crime de care este asemenea bănuit și ceva mai mult: chiar, face declarațiuni false și caută a Induce în eroare autoritățile judiciare. * Erl după amiază, cl. judecător de instrucție a dispus să se fotografieze locul și împrejurimile unde s’a săvîrșit cinnna și de asemenea s’a făcut măsurarea și fotografarea priminalu'nî de servicii'"’ "ntropometric. Modul cum vorbește, atitudinea ce a avut-o cînd a fost confruntat cu cadavrul victimei și nepăsarea ce o arată în tot timpul instrucției, face pe d. judecător de instrucție să creadă că se află în fața unui criminal pervers, unul criminal de profesie. Toate acestea îndreptățesc pe d. Popovici, jude de instrucție, să creadă că se află în fața aceluiaș criminal care a săvîrșit cele două crime de acum două ani, și aceasa cu atît mai mult, cu cît între modul cum au fost săvârșite acele crime și crima din Dealul Spirei există o asemănare zdrobitoare. Pe ziua de erl, d. judecător de Instrucție al cabinetului 4, a mai ascultat mai mulți martori pentru co implentarea dosarului crimei din dealul Spirei, iar astăzi va corttinua cu cercetările asupra celor două crime săvîrite acum doi ani, și al căror autor pare a fi tot Gh. Sandu. Febra tifoidă Ia Iași IAȘI, 22 iulie.— D-nil Popovici și Slătineanu, inspectori sanitari, au fost din nou la spitalul Sf. Spiridon, interesîndu-se de numărul cazurilor de febră tifoidă și pentru a constata dacă boala a intrat în adevăr în faza epidemică. Pe ziua de eră au fost trei nouă cazuri mortale de febră tifoidă. ACCIDENT Infern PLOEȘTI, 22 Iulie. — Astă seară, pe la orele 7, lucrătorul Gheorghe Dumitru în etate de 35 de ani, pe cînd lucra la o mașină din gară, a căzut de pe un vagon de la o înălțime de 1 metru și jumătate, rănindu-se. In stare foarte gravă, a fost transportat la spitalul Boldescu, Slavăr. O deraiare evitată SINAIA, 22 Iulie.Un accident de tren, care putea avea urmări foarte nenorocite, dacă nu se observau lucrurile, s’a întîmplat azi între stațiile Comarnic și Valea Largă. Iată împrejurările: După acceleratul care pleacă din București dimineața, a plecat un tren special compus din două vagoane și o mașină. Intre Comarnic și Valea Largă mașina s’a deteriorat și o catastrofă era inevitabilă, dacă un acar, observînd lucrurile la timp, n’ar fi dat alarma. Trenul s’a oprit în drum. Sosind din urmă trenul personal 127, i s’a dat semnalul de oprire și o mașină a acestui tren a dus pe cel rămas în drum în halta stației Valea Largă. In urmă, trenul de persoane și-a putut continua drumul,—S dârele scandal de la Merii de dinte PROFESORII UNIVERSITARI IORGA ȘI CUZA PROVOACĂ MALTRATAREA UNUI COMERCIANT. PLOEȘTI, 32 Iulie. — Un enorm scandal, care a produs o penibilă impresie, s'a petrecut Marți seara, pe la orele 10 și jum. în grădina Năstăsescu din Vălenii de Munte. Iată împrejurările în cari s’a petrecut scadalul, culminat cu bătie, și la care au luat o parte activă d-nii profesori universitari Iorga și Cuza. Pe la orele 10 min. în grădina amintită mai sus, ședea și la o masă d-niî Iorga și Curea înpreună cu vre-o 40 de auditori ai cursurilor de vară pe cari le țin la Văleni de Munte cei doi profesori „universitari“. Un taraf de lăutari înveselea adunarea. Cînd fu însă la chetă lăutarii nu recoltară mai mult de... 15 bani. Indignați și mîhniți de minima răsplătire a muncei lor, lăutarii se alăturară și se plînseră d-lui Radu Văleanu, antreprenorul restaurantului din gara acelei localități, și depozitar de ziare la Ploești—care se găsea, de asemenea la o masă în acea grădină. D. Văleanu, a comandat să se servească lăutarilor cite o halbă de bere, cerîndu-le apoi să-î ciute „Marseilleza“. Dar abea apucară lăutarii să-î satisfacă pe d. Văleanu, și tot cei adunați la masa d-lor Cuza și Iorga, năvăliră asupra d-lui Văleanu, și sub comanda și încurajarea celor doi profesori maltratară în mod barbar pe d. Radu Văleanu. Apoi d. Iorga porunci ca bătutul i să fie svlilit afară din grădină, lucru care se și făcu. D. Văleanu, care are numeroase leziuni, a reclamat azi cazul d-lui Emil Ionescu, directorul prefecturei, care a orînduit o anchetă. ... i Stavăr, De la parchet Nenorocirea din comuna Buhat.— Copilul Petre R. Florea, pe cînd se afla cu vitele la cîmp, a încercat să se suie pe un cal care însă i-a dat o puterncă lovitură cu copita ln cap, omorîndu-l pe loc. Incendiul din comuna Bolintin.— Era un puternic incendiu a izbucnit pe moșia Floreștii de sus, distrugînd complect anal multe șire de grin, cari erau așezate lingă o arie. Cu multă greutate focul a fost localizat de țărani, evitînd astfel o mare nenorocire, deoarece prin apropiere erau încă o mulțime de șire de grin și mașini agricole. Focul se crede că a fost pus de către un servitor de pe moșie anume Dobre, care imediat ce a izbucnit focul a dispărut. După multă căutare insă, a fost prins și adus la primărie, unde se află arestați Cazul se anchetează. matur priin Răzbunare ungurească? Citesc în ziare un fapt foarte interesant: principesa Maria și micii principi n’au fost lăsați să plece din ungara Predeal sub pretext că era ceva stricat la roata unui vagon. Cu toate cercetările făcute nu s’a putut însă descoperi nimic și principesa a trebuit să se reîntoarcă te Smația amînîndu-și călătoria pentru a doua zi. Dacă n’ar fi caraghios acest incident, ar merita o strașnică pedeapsă, dar principesa noastră e prea bună și prea spirituală ca să-și pună mintea cu devia unor unguri get-beget. Nicăici in Europa, la nici o granitta nu s’a mai întîmplat așa ceva și nici nu cred să se mai întîmple, că d’aia sînt unguri, cu căpățîna țuguiată să rîză lumea de el! Adică ce fel de răzbunare e asta ? Să pierzi cîteva ore nu e lucrat mare cînd ești prinț și nu călătorești pentru afaceri, să-țî faci singerau ? Aida de ! Prințesa Maria a găsit desigur comică această întâmplare neural întâmplată, iar o încrețitură din frumoasele ei sprîncene ar fi putut să-i coste pe ungurii de la granița, slujba și tot viitorul lor. Când omului îi merge prea bine, fuge de ladă pe ghiață, zice un proverb. Mecanicul ungur și șeful sau plictisindu-se cu binele au vrut să-și facă un „lux“ cu bietul d. Rimniceanuu care desigur a fost cel mai dezolat în afacera asta. luxul unguresc însă s’a prefăcut într’un hohot de rîs în toată țara și ca in totdeauna ungurii ,rămin cei plouați. Principesa Maria trecând prin Predeal, va zâmbi și ea privind pe îndrăzneții dovleci cari au vrut să-și procure fericirea de a reține cîteva ora în Predeal. Subsemnatul în fruntea milionului sau de cititori, trimite condoleanțele sale bietului ministru din Budapesta — zău că n’așî vrea să fiu nici un ceas In locul lui, oricât ar fi el de magnat. — e ungur, deci destul de infolice ! Etan Bolovaj Incidentul de la Predeal PRINCIPESA MARIA OPRITA LA GRANIȚA DE CĂTRE UNGURI Am arătat că principesa Mlaiîa, împreună cu micii principi, urmînd să plece Marx seara în străinătate, a fost ofilită de către unguri la graniță. Iată cum s’a petrecut acest incident: Un mecanic ungur inspectînd trenul s'a pronunțat că roțile unni} vagon regal nu-î prezintă destule garanții. D. Rîmniceanu, sub directorul general, care se afla la Predeal, cercetă împreună cu mecanicii noștri, vagonul și nu descoperi nici un defect. Cerînd să-î precizeze ce anume lipsește vagonului, mecanicii unguri n'au știut, ce să răspundă. Parlamentările acestea urmau pe cînd principesa Maria luase loc în vagon și-șî schimba toaleta, iar micii principi se pregăteau de culcare. D. Rîmniceanu văzând că ungurii persistă în constatarea lor, a spus șefului de gară: — Pe răspunderea mea dați dpi.m.ul vagoanelor. ■Șeful ungur răspunse: - Eu neputînd lua răspunderea pot lăsa să plece vagoanele alei arătînd ceasul d-lui Rîmnicu îî spuse în mod sentențios: - Fiind ora plecărea dați drumul trenului! Și trenul porni lăsînd în gară vagoanele regale... Vagoanele regale au ffost întcmrse la Sinaia și familia princiară a dormit peste noapte în aceste vagoane în gara Sinaia iar dimineața s'a reîntors la castelul Peleș. " Cu privire la acest incident corespondentul nostru din Sinaia na trimite următoarea telegramă: 1 * ISINAIA, 22 Iulie. — După cum s'a hotărît aseară, în urma incidentului de la Predeal trenul în care se aflau copiii perechei princiare, a părăsit, țara astă-seară. In vagon, afară de micii principi, au luat loc numai d. U. colonel Creceanu și d-na de onoare Greceanu. Principesa Maria se va îndrepta spre Predeal cu automobilul. La Predeal vagonul regal va fi atașat trenului unguresc. £ S’a constatat în mod precis că vagonul refuzat de unguri și razori de la Predeal, «n’are absolut nici un defect. In locul acestuia a fost adus alt vagon din București. Vagonul așa zis deteriorat, a fost trimis din nou în gara Predeal, unde se va face o anchetă de către o ( Buletinul Sindicatelor comisiune compusă din doi ingineri români și doi unguri.—Ioviaa. Convocare.—Comisia locală a sindicatelor din Capitală convoacă pentru astăzi Joi 23 iulie cor., orele 8 seara. Comitetul „Uniunea lucrătorilor de încălțăminte“, comitetul sindicatului lucrătorilor cizmari din București și fostul comitet de acțiuue al grevei lucrătorilor cizmari. Ședința va avea loc in sala sindicatelor. C. F. R.—Sindicatul lucrătorilor G. F. R., tine astăzi la orele 8 seara ședință săptămînală în sala sindicatelor. Chelneri.— „Uniunea lucrătorilor chelneri“ din Capitală ține astăzi la orele 3 p. m., ședință publică în sala sindicatelor, Mutări de profesori Pe ziua de 1 Septembrie s-au făcut următoarele mutări de profesori secundari: D-na Ana C. Severin de la școala secundară de fete din Galați la școala secundară de fete din Iași, D. Chr. N. Șerbănescu de la gimnaziul din Huși, la liceul din Focșani, D. I. Dumitrescu de la liceul din P.Neamțu la liceul din Focșani. D. P. Grimm de la liceul din T.Severin la gimnaziul din Tîrgoviște. Zepelinul și Șpriț Este desigur unul din cele mai mari succese din astă seară acela pe care-l obține Zepelinul lni Țepeliș și Năsturele lni Șpriț la grădina „Ambasadori“. Invențiunea Zepelinului conjugal și năzdrăvăniile la cari dă loc stîrnește o veselie nespusă. In ce privește Nasturele lni Șpriț, creația lui Niculescu-Buzan în ordonanța Șpriț o să rămîie de pomină. Aseară publicul a rîs cu lăcrămi și atît duetul cît și cupletele au fost frenetic aplaudate și bisate. Astă seară pentru a 3-a oară Zepelinul lni Țepeluș și Nasturele lni Șpriț. Beta Consiliul de războiu Erî s’a judecat la consiliul de razboiu, procesul soldaților Moldoveanu I. Gh., și Pitpalac Oprea cari împreună cu sergentul Lazăr M. Gheorghe, toți din regimentul 4 Argeș, au comis o mulțime de furturi pe la diferiți comercianți din Pitești. Mărfurile furate le vindeau unul oarecare Cazacu Mihail. Pentru aceste furturi au fost condamnați: soldații Moldoveanu I. Gh., la patru ani și Pitpalac Oprea la trei ani, sergentul Lazăr M. Gheorghe la 3 ani, iar Cazacu Mihail la 15 zile pentru tăinuire și cumpărare de obiecte furate. Din Căliman esti început de grevă.—Un început de grevă a avut loc în ziua de 17 Iulie cor., la restaurantul Gozman din localitate. Chelnerii din acest local—5 la număr—au cerut patronului ca să le asigure salariul lor lunar, cerindu-î in același timp majorarea salariului de la 25 la 40 lei lunar. Cererea fiind imediat acceptată, greva a încetat. In urmă s'a procedat la facerea actelor de angajament, și care au fost semnate de ambele părți, de față fiind și d. Marian Christescu delegat al „Uniunei generale a chelnerilor din Romînia“ și cari actualmente se află în localitate. Aceasta e a doua grevă din localitate în actualul sezon și ambele au avut un bun sfîrșit.—Coresp. TRAGEREA premiilor pe ziua de 22 a. c. Următoarele taumere au câștigat importantele premii acordate gratuit cititorilor „DIMINEȚEI“ 1 penduletă de masă, a fost cîștigată cu No. 110268 si 1 ceas, a fost cîștigat cu No. 86987 3 obiecte de artă, au fost câștigate cu No. 84722 96919 106348 3 garnituri de ace, au fost cîștigate cu No. 86783 97026 101094 1 compotieră, a fost cîștigată cu No. 94688 6 cutii cu săpan Speick Seife,, au fost dștigate cu No. 82452 91218 91620 97783 102538 115264 6 entií săpun „Carmen Sylva", au fost cîștigate cu No. 88416 96985 101778 103099 104378 109426 Ciștigătorii premiilor „Bimmerer“ — Urmare — Au mai cîștigat următoarele persoane: 1 port-carte: IL Danii Marcu, Constanța. O pereche lentonî: d-niî V. Mateescu, București; Dumitru Miavrodin, Viziru. Cîte o batistă: d-niî Iosule Abramovici, Pașcani: Theodor Vanghele, Buteasca. Cite o cutie de săpun lin: d-nil Gheorghe lonescu, București; Emil Schnaider, Adjud. O pereche ciorapi: d. Bilig Reinhorn, Băicoi. Cite un volum: d-nii Lajoș Bach, Constanța; Iacob Kolm, Focșani. Din Călărași Bătuți grav. — Dumitru Maltezeanu și Dumitru Ceară din serviciul arendașului Alh. Ceară din com. Cacoreanca, au fost bătuți grav de către Vasile Savu, Stan și Radu Vișan. Starea victimelor e disperată. Se anchetează, incendiu. — Copilul Stan Barbu Trifu au dat foc unei șure de pae în lungime de 8 metri, a talajul lor. Călcat de căruță. — Ilie Ion Baboia din corn. Cocargeaua, a călcat cu căruța pe copilul Ion D. Constatinescu de 2 ani. Starea unicei victime e gravă. Înecat. — Nicolae Gheorghe din corn. Sudițî, de 20 ani, scăldîndu-se în Ialomița, s’a înecat. Cadavrul nu a fost găsit. — Vyonne. ------ s’ai Crima din Piatra-Neamț PIATRA-N., 21 Iulie.—O crimă s’a săvîrșit in strada Lutăriei din localitate. Iată amănuntele culese în această privință: In acest cartier locuește și hingherul M. Buradinschi, vestit prin apucăturile sale de bandit, astfel că ajunsese spaima locuitorilor. Bieții oameni suportau multe mizerii de la acest scandalagiu și nu odată s’au plîns autorităților. Marți dimineață se luă din nou la ceartă cu locuitorul Th. a Niculaescu. La un moment dat intră in casă de unde veni cu o armă. Fără multă vorbă o puse la oehiu și descărca un glonte asupra celui cu care se certa. Victima care a fos scăldată în singe, grav rănită la cap. D\ndu-se alarma, sosi puțin mai tirzist, d. polițai Puiu Alexandrescu însoțit de d. Neculai Sărghi comandantul gardiștilor. D-sa dispuse transportarea victimei la spital și arestarea criminalului. D. procuror Cugler a luat interogatorul rănitului la spital. — G. » rW Wata Fapte din Capitală Atentatori au fost arestați și anchetați la circ. 23, indivizii I, Arter din str. Cantemir 23 și D . Cosmoru din str. Dudești 21, deoarece au încercat să atenteze la fetița Ana Hernia în etate de 12 ani. Accident Lucrătorul zidar Ignat Covaci cu locuința în strada Fraților, pe cînd lucra la obina de pe strada Domniței No. 15, a căzut de pe schelă și și-a fracturat piciorul sting. Intr’o stare gravă a fost transportat la spitalul Colțea, unde a fost reținut. Călcați de trăsnit D. Gh. Dumitrescu din strada Brașoveni No. 23, a reclamat circ. 6 că •birjarul cu No. 423, pe cînd trecea pe acea stradă, în goana cailor, a călcat pe un copil al său, anume Nicolae, rănindu-l la tîmpla stingă. •Copilul ia fost transportat la spitalul de copil. — Căruțașul Mara Ghe, din comuna Herăstrău, a călcat pe copilul Ion Gheorghe în etate de 5 ani, de fel din comuna Linenî Ilfov. Copilul a fost transportat la spitalul de copii. •— Dana Iosif, în etate de 45 ani, dîn strada Popa-Tatu 21, a fost călcat de o trăsură. A fost transportat la spital. Accident Stănescu Dumitru din strada Sf. Petru No. 21, lucrător la fabrica Tonola, pe cind lucra la o mașină, a fost apucat de roata mașinei care î-a rupt două coaste. In stare gravă a fost transportat la spitalul Colentina. Arestarea unui pungaș a fost arestat un oarecare Dobre Bărbulescu, în momentul cînd căuta a se introduce, în locuința d-lui Mușinescu din strada Țărani No. 3. Fiind dus la circ. 13, s-a constatat că acesta a mai făcut o spargere în strada Maidan No. 9, unde a furat o pungă cu bani și mai multe lucruri. A fost înaintat parchetului. STAREA CIVILA Născuți: 9. Morți: Ștefan Zulufu de 9 luni, Joița G. Cherciu de 35 ani; Gheorghe Ion de 52 ani; Henrieta Eva Aigelas de 1 an și 8 luni; Zoe C. Boilan de 5 luni și 4 zile; Elena Petrescu de 30 ani; Ion Toma de 10 ani; Radu Stănescu de 20 ani; Petre Gheorghe de 8 luni; Gheorghe Cristescu de 16 ani; C. M. Iancu de 2 luni jumătate; Maria B. Popescu n. m.; Gheorghe Panait; Maria I. Vârban de 1 an și 7 luni. Primăria Capitalei a luat dispoziția ca toate autorizațiile de construcții și reparații la care trebuesc și planuri să nu fie aprobate decît dacă aceste planuri sunt vizate de un arhitect recunoscut de primărie. Numele arhitecților recunoscuți de primărie vor fi trecuți pe un tablou în urma examinarei actelor ce trebuesc să prezinte. Au intrat în țară, prin punctul Giurgiu, locotenenții otomani Mustafa Djafer Bey și Mehmed Djemal Efendi. Pe ziua de 1 August, se va face o mare mișcare în personalul polițiilor din țară. D. Artur Gorovei, fost prefect al județului Suceava, a fost numit, pe ziua depunerei jurămintului, inspector agricol pe lingă consiliul superior al agricultural. ...... Comuna Sulina a fost autorizată să contracteze un împrumut de 70.000 lei la Casa creditului județean și comunal. Acest împrumut, care va servi la construirea unui local de școală, va fi achitat în anuități plătibile timp de 20 de ani Erî a sosit în Capitală, capitanul suedez Alexis Hal Kuglenstierne. •Consiliul comunei rurale Cătină, din județul Prahova, fiind dizolvat, ministerul de interne a instituit o comisiune interimară compusă din d-nii. Gh. Cădviță, președinte, Apostol Paraschiv și N. Frăsineanu, membri, iar comisiunea de examinare fac parte: directorul serviciului tehnic, directorul școalei de arhitectură și președintele societăței arhitecților. D. I. Armășel, conductor la sec. III, a fost destituit din această funcțiune pentru luare de mită și amenințări. Agentul vaccinator d. Stoicescu, de la serviciul sanitar de pe lângă primăria Capitalei, a fost destituit din această funcțiune pe ziua de 10 iulie, pentru nereguli în servi D. Ioan Nicolae, telefonist la uzinele alimentării cu apă și canalizarea orașului, a fost destituit pe ziua de 13 Iulie pentru neglijare de serviciu. Amicul nostru, d. Mihail G. Valerian, avocat, a plecat era cu d-na la Trouville, de unde se va întoarce in Septembrie. Consiliul de higienă al județului Ilfov, care urma să aibă locuri în palatul prefecturei s’a aminat pentru Simbătă la orele 5 d. a. (Cunoscutul specialist în boale de nas, gît, și urechi, d. dr. H. Neumann a plecat, aseară la Slănicul-Moldovei unde va sta vre-o trei săptămîni, fiind la dispoziția clientelei sale de acetiv . D. Tănăseanu, medicul circumscripției Micșunești Grădiștea, pierind în concediu, locul sau va fi ținut de d. dr. Movilescu, medicul spitalului din Fierbinți. S’a declarat epidemia, de scarlatină în com. Crețulești Ilfov și de pojar în comuna Ciocănești. Secția de vacanță a tribunalului Ilfov a aminat era, la 31 Iulie, judecarea procesului notarului C. V. Popescu din Buda-Cornet, inculpat pentru luare de mită. Școala de arte și meserii din București a luat vacanță de la 15 Iulie pînă la 15 August. S-a acordat o lună concediu d-lui ing. Panaitescu directorul școalei superioare de arte și meserii din București. In lipsă va fi suplinit de d. I. Sterian actual sub-director. Consiliul de miniștri a aprobat programele analitice ale școalei secundare de fete, așa cum au fost modificate de consiliul general al instrucțiunei. Se va supune aprobării regelui. D. M. Manolescu, inspector administrativ, a fost autorizat să gireze afacerile prefecturei Constanța. In tot timpul concediului de 40 de zile, acordat d-lui prefect Vîrnav. S’a conferit medalia .,Bărbăție și Credință“ clasa I d-lui Iosef Ostering, detectiv inspector din Viena, pentru servicii aduse poliției. Consiliile generale ale județelor Dorohoiu și Putna au fost convocate în sesiune extraordinară pentru ziua de 1 Septembrie. D. Hârjeu, secretarul general de la ministerul lucrărilor publice, este plecat în țară pînă Vineri dimineața. In comuna Gorlic-Șovini (Constanța) s’a declarat epidemia de difterie. In comuna Podoleni (Neamțu), s’a declarat dezinteria. In comuna Românești din Gorj, s’a declarat febra tifoidă. S’au luat măsurile necesare. Prefectura de Hiov a respins încheerea consiliului comunal al comunei Lukca,, relativ la autorizațiunea ce au dat’o supușilor otomani Camler și Simon Djemail, de a se slăbiți provizoriu în comună și a amendat pe primarul acelei comuni. In ziua de 28 Iulie se va ține la prefectura de Ilfov, licitație pentru darea în antrepriză a construirei unui pod de lemn peste valea Mostitea, pe drumul ce leagă satul Creata cu Tunari. Lucrarea după deviz este de 300 lei. Ministerul instrucțiunei a aprobat prelungirea încă pentru un an a concediului acordat d-lui D. Butescu profesor la gimnaziul din Bacäu, pentru studii în stremutate. Ministerul de interne e în căutarea a doi administratori de plăși. D-nii Gh. I. Petrescu și Gh. Gherovici, de curînd numiți, nu au putut fi încă descoperiți prin țară, pentru a li se comunica numirile. Un anunciu la „Mica publicitate“ domnule minisitru! S’a accerdat medalia „Bene Merenti” cl. d-iul maior Anastasie Grigorescu din arma artileriei, pentru scrierile sale științifice. D. dr. T. I. Tănăsescu a fost numit profesor agregat la catedra de anatomie descriptivă de la facultatea de medicină din Iași. D. dr. G. Stănculeanu a fost numit profesor de oftalmologie la facultatea de medicină din București. D. G. Ștefănescu, fiind revocat din funcția de epitrop al bisericei Olari, de către administrația Casei bisericilor, primăria a convocat pe enoriașii acestei biserici, pentru ziua de 2 August, pentru alegerea unui alt membru în locul vacant. Duminecă 9 August, enoriașii bisericei Sf. Nicolae Doamna, sunt convocați a alege un membru ca epitrop al acelei biserici în locul vacant. , D. Th. Vasilescu, maestru de gimnastică la școala normală „Carol I” din C.Lung, aflat, cu titlul definitiv d. N. Baston maestru de muzică la gimnaziul din ocupă. De asemenea a fost numit cu titlul defnitiv d. N. Baston maestru de muzică la gimnaziul din Constanța. Am anunțat la timp, nenorocirea din bulevardul Maria 26, unde o doamnă s’a sinucis, trăgîndu-șî un foc de revolver în tîmpla stingă. Din eroare însă, s’a publicat ea nefericita sinucisă se numea Hafner pe cînd adevăratul ei nume era Avner. Facem cuvenita rectificare. Suma încasată de la concertele date la, Ateneu pentru înlesnirea escusiunei în Bucovina a studenților facultăței de litere este dl SOI lei. Escunsiunea, după cum s’a mai anunțat și la universitate, nu se face din cauza împrejurărilor bine cunoscute. Din suma de mai sus s’a depus la Casa de Depuneri și Economii lei 790, cu libretul No. 241.949, iar restul de lei SS. rămas neîncasat se va depune pe măsura Incasărei. Libretul se află în păstrare la casierul comitetului organizator al escursiunei. Mai mulți comercianți ne scriu că ar fi cu cale, ca, în semn de doliu, în ziua înmormîntăreî regretatului G. G. Assan, fostul președinte al Camerei de comerț să fie închisa toate magazinele din Capitală. Ministerul instrucțiunei face cunoscut că elevii preparați în particular, cari au fost declarați corigenți la examenele din iunie sau cari din cauză de boală sau forță majoră au fost amînați pentru Septembrie, vor trece examenele în zilele dela 1—8 Septembrie, înaintea comisiunea ce se va institui de minister. Elevii corigenți vor plăti o taxă de 25 lei. Cererile de Înscriere pentru aceste examene se vor adresa ministerului pînă în ziua de 10 August. Elevii corigenți nu vor putea trece examenul decît în orașul unde au fost declarați corigenți. Corporația mecanicilor bine reprezentată prin avocatul său, d. Matache, a obținut astăzi anularea, de către judecătoria ocol. III București, a sechestrului înființat și prin urmare a titlului executor pus asupra cărței de judecată No. 571 (908) prin care Zisa corporație era pe nedrept condamnată a plăti unui oarecare cămătar Gr. Vasilescu, 245 lei pentru, fostul secretar- contabil dL Ionescu. PHEnOLE ZILNICE RLE JÄTE!“ Astăzi, Joi 22 Iulie Toți cititorii și abonații noștri participă gratuit la următoarele valoroase premii: o statueta foarte eleganta reprezentând o damă cîntînd la piano în fața unei oglinzi 6 PERECHI BUTONI ------ 3 PORTE-VISITE De PIELE eleganți, pentru bărbați, pentru bărbați. 3 EVANTAIE FINE---------- 6 BATISTE FINE -----------de tul pictat, pentru bărbați. —------------ - CüTII SAPON FIN, pentru toaletă. | —---------m . . i ~ u ____________ A /v Toate aceste obiecte sunt expuse în vitrina magazinului de galanterie, lingerie și încălțăminte „Victoria“ din Bulev. Elisabeta colț cu Calea Victoriei. La „DIMINEAȚA“ de mîine vom publica numerile cîștigătoare, precum și lista nouilor premii. ® Pentru ca șansele cititorilor și abonaților noștri să fie cît mai mari, am luat hotărîrea ca, la bogatele premii de mare valoare, ce acordăm în fiecare Duminică, în afară de premiile zilnice, să participe și toate bonurile puse în circulație în cursul săptămînei și ne eșite la nici una din cele 6 trageri. Păstrați deci bonurile ne eșite la sorți în cursul săptămînei. Abonații noștri din Capitală, primesc prin impărțitorii noștri speciali, odată cu ziarul, și cuponul gratuit de participare la tragerea premiilor; abonații din provincie vor găsi imprimat pe bandă numărul cuponului. illlime informatiunl