Dimineaţa, august 1909 (Anul 6, nr. 1955-1984)

1909-08-01 / nr. 1955

Sâmbătă 1 August 19092 BOCTORUL Nicolae Bran fost asistent în spitalul Saint Louis din Paris Specializat în bolile : Pielei, ale Părului șa Sifilitice S’a stabilit în București unde deschide un institut complect de florermatologie Sfaturi câtre Mamei pentru îngrijirea copiilor mici sănătoși și bolnavi de D tor. I. Eltinger, vechi intern și medic al spitalului de copii, medic al consultațiilor de copil la disponsarul comunal. Specialist în boale de copil. Str. Șerban Vodă 56—Telefon 14/19—Se găsește la librăria Socec, Alcalay, librăriile din țară și la autor. — Prețul 1.30. MUȘAMALE și SACI de vinzare cu prețul foarte avantagios și cu chirie F. W. GERSTL — Strada Smărdan No. 4 — (Hanul Grhermâni) Agent reprezentanta mai multor case străine dorește a conlucra la un biurou de comission din Capitală sau provincie Eventual se caută comanditar Cunoaște bine comptabilitatea, corespondența romînă și cea franceză. Adresa: Agenția de publicitate Carol Schulder . Co. București sub „Agent“. Iondremiä Desenator de mobilă execută orișice modele. Doritorii se vor adresa Str. Laborator No. 13. Se pot adresa chiar prin o carte postată. De Vetizare Un Panicular aerian cu stîlpi de fer, lungime de 4 km., compus din 2 cabluri fixe, 1 cablu de tracțiune, 72 vargonete de transport și unul pentru persoane, 1 aparat de uns, 5 aparate de tensiune, 3 stațiuni, șine, etc., toate în perfectă stare. A se adresa la : Societatea LOTRU Brezoiu-Vîlcea D-r Comrovici Inapoindu-se în capitală îșî reia ocupațiunele. STIMADA ACADEMIEI No. 16 Orele de consultații: 2—4 și 7—8 p. m.r- Telefon. Se CAUTA cu agent de piata bine introdus la depozite de var, antreprenori și arhitect. Oferte în scris sub „Var“, la Agenția de Publicitate Carol Schulder Co., Bucuresti, Sir, Karageorgevic! IS Dr. L BUSCH De la Facultatea din Paris Tost elev al profesorului pournier Specialist în: Boa’bele de Piele și Sifilis BOALELE PARULUI Calea Victoriei 120 (lingă bis. Hibă Consult. 8—10 a. m. și 2—5 p. m. CASA DE SCHIMB M. FUELS București, Strada LIPSCANI No. 8 Noul Palat Dacia cursul pe ziua de 30 Iulie sj Camp, j Vind PZJ Jitina aram. ÎM Sutl. M) 35' 90 70 4% » » 180Ő a. b- 91 —' 91 40 4% Rentă internă 89 3 *4 90 25 4% Oftlig. enm. București 86 50 87 — 1>7„ „ jud. sl Comunale 102 — 102 s 4 4/â „ „ „ „ 92 92 405«/ Ser. Í unc. rurale 97 — 97 25 4% . . . 87“ 87 50 56/„ . » urb. Bu. 96 25 96 50 57« . . * Iași 93 25 93 75 Ac. R. Naționala 4280 -4300 „ , Agricolă 435 — 445 — , vSc. Buc. 130— 135 — „ „ Dacia Rom. 746 - 750 „ „ Naționala 912 — 920 — fer. val. austr. 105 25 106 — Mărci germane 123 50 124 50 Banc. franceze ICO25 100 75 _ italiene 100 — 101 — .. rubl. htrt.ni 265 — 267 — Institutul Medical DE A3CENTI FILEGI Anexat LA BAIA CENTRALA — București, Strada Enei — 1 Tratamentele boalelor cronice ale sistemului nervos, aparatului circulator, digestiv, ale nutrițiunii generale, ale sistemului osos, articular și muscular; neurastenia, nevralgii, paralizii, arterioscleroză, constipația, artritism, reumatism, gutta, scolioza, prin următoarele : Hidroterapia complectă, masaj manual și vibrător, masaj ■ sub apă (Aix și Viehyj sudațiune Berthe, duse Plombières. Electricitate medicală : galvanizare, faradizare, curenți sinusoidali, franklinizare, d'Arsonvalizare, băi hidro-electrice, BoeDtgen. Bai de lumină și de aer supraîncălzit gen. și parțiale. Mecanoterapia sist. Dr. Sander și Ortopedia. Băi de acid carbonic. (Nauheim). Tratamentele se execută și se supraveghează de medicii specialiști al Institutului. Prospecte se trimit grația. Administrația ll.SIEUCII ® ST- S’A MUTAT Viena Vill. Kochgasse So. 9* Consultațiuni cu celebritățile medicale specialiștii de la facultatea de medicină din Viena. Telefon 160.75 ASTAZI: 31 Iulie (13 August) 1909 Ortodox: Dreptul Iludochim, i Catolic: Hipolit. MEMENTO Autoritäte. — Toate autoritățile deschise. . Judiciare. — Toate tribunalele deduse. ,fcj<. SPECTACOLE Grădina Ambasadori.— Trupa sub conducerea d-lor Const. I. Nottara și Niculescu-Buzau. Se va juca Zozo, comedie în 3 acte localizată de Gh. Ranetti, Parcul Otetelișanu. — Compania lirică romînă de sub conducerea d-lui Const. Grigoriu. Se va juca : După divorț (Geschiedene Frau), operetă în 3 acte. Grădina Rașca. — Cinematograf Pathé Fréres. Teatrul de varietăți imperial, str. Cimpineanu 16.—In toate serile reprezentațiuni pentru familii. Program artistic din nou aranjat pentru stagiunea de vară. Debutează S. Bernardo, primul și cunoscutul cupletist comic român, Mlle Poucette, Étoile de Paris. Vocarea comic german și alți artiști nouî angajați. Duminicile și sărbătorile matineu cu intrarea liberă. Circul Sidoli. — Teatru de varietăți. Grădina „Moara Roșie“.—In toate serile teatru de varietăți. Muzee Muzeul zoologic (șoseaua K.K3elef). Deschis Duminica și sărbătorile, de la 10 dim.—4 d. a., și Joi de la 11 dim.—3 d. a. — Muzeul de geologie și paleontologie. (Universitate). — Pinacoteca Clanului (Palatul Ateneului, intrarea prin str. N. Golescu). — Ateneul roman, (vizitarea localurilor și colecțiilor sale). Deschis în fiecare zi 9—12 dim. 2—4 d. a., Taxa de intrare 50 bani. Muzeul de antichități, (Universitate). Deschis Duminica și Joia de la 11 dimineața pină la 3 d. a., iar pentru vizitatorii străini sau cei din provincie, ia toate zilele între aceleași ore. Muzeul etnografic și de artă națională (Monetăria statului, șoseaua Kiselef). Deschis Joi și in zilele de sărbătoare dela orele 10 dim, pînă la 5 d. a. „Dimineața“ în țara C.-LUNG Festivaluri artistice literare.In serile de 1 și 2 August vor avea loc două mari festivaluri date de d. Alexandru Macedonski cu concursul d-lor Jean V. Assaidor, diplomat al Conservatorului din București, N. Dimitriu, absolvent diplomat al Academiei lirice și M. Munteanu canto/ Festivalurile vor avea loc în sala cercului militar. Concert. In seara de 31 Iulie se va da în sala cercului militar un concert de către tenorul Jean Niculescu cu concursul d-lor N. Theodorescu violoncelist, profesor la conservatorul din Iași și Nepa, diplomat al conservatorului din București. MIHAILEM Furt.— Niște tăufăcători s’au introdus în pivnița d-lui Moise Schwartz furînd o tinichea cu 4 kgr, untură de gîscă și 3 kgr. carne, după ce operaseră aceasta fără a fi Împiedecațî atît din partea păgubașului cit și din partea forței publice, s’au introdus în beciul d-lui Iosub Rahmut de unde au furat un sac cu stafide. Pina în prezent nu s’au descoperit încă autorii furtului, CALARAȘI Nenorociri. — Locuitorul Mihalache Iosef din com. Copuzu a fost apucat de tromba mașinei de treerat a d-lui I. Petrescu ți i-a fost rupt femurul piciorului sting. După puțin timp încetă din viață în groaznice chinuri. — Copila Tudora de 4 luni, fiica lui Petrea Cristea Caraman a fost găsită moartă în albia ce servea drept leagăn. Se fac cercetări. Bătut grav. — I. Georgescu primarul com. Lehliu a lovit in cap cu vătraiul de la mașina de treerat a d-lui Oprea Rădulescu, pe locuitorul Radu D. Mușa. Victima e în stare gravă. Șeful secției de jandarmi raportînd cazul spune că pricina lovireî e o veche ură. ISLANIC-PRAHOVA Anchetă. — Ziarul nostru a vorbit la timp despre conflictul ce s'a ivit între d. maior Nedelcovici, primarul local și Vasile Dinescu, politaiü. In urma acestui conflict, destul de serios, a sosit în localitate, d. A. Cimbru, delegat din partea ministerului de interna pentru anchetarea cazului, ■ D-sa va depune mîine raportul cu rezultatul anchetei, ministerului de interne. Aducere de osîndiți. Ere au fost aduși, de la penitenciarul Tirgul-Ocna, opt condamnați, deveniți, improprii pentru lucrările salinare. Cum acești condamnați sînt cu totul istoviți de putere, ei vor fi supuși aci la o muncă mai ușoară. Aventură amoroasă. In noaptea de 28 corehi, locuitorul Stan Ciucu, de profesie măcelar în localitate, fiind turmentat de băutură s'a introdus la locuința d-lui Iacob Calef, de fel din București. JJ, și d-na I. Calef, cari plecaseră la plimbare, însoțiți de o cumnată a d-lor, și de d-nii Löbel și Hirsch, înapoindu-se la orele 12, spre marea lor surprindere au găsit în casă răsturnat pe fotoliu pe Stan Ciucu, care i«»ese introdus în casă de ser-1 yitüardi D, Osias .Löbel, și ceilalți foarte surprinși de acest musafir nepoftit, au încercat să-l dea afară, acesta a ripostat cu înjurături, lovind în dreapsa și în stînga. Intervenind tîn firul Elefterescu și alți vecini, au putut stăpîni ce amorezat care s’a desmeticit la arestul jandarmeriei. Serată dansantă. — Duminică, 2 August, se va da în grădina și în sala Pavilionului Comunal, o serată dansantă de către muzica societăței „Lira“, al cărui șef este de Metrică Constantinescu. Copil regăsit. Copilul Ion, fiul lui Dragomir Pătrașcu din localitate care dispăruse, a fost regăsit în comuna Fierbinți, spre bucuria părinților săi, cari pierduseră orice speranță. Jandarmeria locală a făcut actele pentru aducerea lui la căminul părintesc. De la Banca populară „Verbilău". D-nii Christu Athanasiu și C. Ionescu, membrii activi ai Băncei populare „Verbilan”, au ținut ședință discutînd mai multe chestiuni de ordin bănesc. Urmărire. — Batalionul de rezervă al, regim. 82 din Ploiești, a cerut urmărirea sergentului Kircă, care nu s-a prezentat pentru gardă. Distracții. — Cinematograful „Pathé Fréres, dă în fiecare seară, reprezentații cu program ales și foarte variat. Ploaie. — A plouat în abundență pe la noi și prin împrejurimi. I. G. R.SARAT Focul de la frații Grigorescu. — După cum v’am spus în corespondența de eri, la prăvălia d-lor frați Grigorescu, a izbucnit un incendiu jiu chiar podul prăvăliei, care a distrus o parte din marfă și acoperișul. Focul se bănuește a fi pus de înșiși proprietarii măriei, in special de d. Ion Grigorescu, care ar fi avut interesul să facă aceasta, deoarece marfa era asigurată la două societați, pentru suma de 30.000 lei. In consecință numiții comercianți, au fost arestați încă de Marți, iar a doua zi d. polițial al orașului a anchetat cazul și a stabilit că în adevăr, focul a fost pus de o mină criminală. D-sa a găsit în podul prăvăliei o tinichea cu gaz acoperită cu un sac. Sacul a fost aprins, iar gazul a făcut explozie, provocînd astfel incendiul. Marfa din pod era împrăștiată în neregulă pare că într’adins pregătită pentru ardere, iar pereții podului erau stropiți cu gaz. D. Ioan Grigorescu declară că focul a luat naștere dela o luminare, cu care trimisese pe un băiat să aducă niște marfă. Băiatul insă arată că luminarea s’a stins mai inainte de a ajunge în pod. Afacerea a fost trimeasă parchetului, " II „i Cat pe d-șoarele, Lența Gheorghiu, Elena Maviu, surorile Șfarț, Diaconescu, Velicu, Ghimuș, Linica Georgescu, Rașcu, Linica Gagea, surorile Alexandrescu, Florica Mândru, Marian, învățătoare, într'un frumos costum national, Roza Iacobzon, Goldenberg, surorile Filipescu, Botez, Manoliu, etc. Doamnele : Diaconescu, Mlndru, Ionescu, Gheorghiu, Gaicu, Alexandrescu, Ciurumelescu, Dragomirescui, Teodorescu, Goldenberg, Start, și domnii : Toma Ionescu, Gabriel Constantinescu, Alexandrescu, M. Alaci, Goldenberg,Calciumescu, C. Teodorescu, Ciurumelescu, Ghimuș, C. Filipescu, Victor Teodorescu, Neagu, Velicu, Diaconescu, I. Horovitz, și alții. I, „...I Jean. ECOURI Sîntem informați că țigareta Principele Carol, care din cauza lipsei temporare de cutii, (patent I. D. No. 1094), cu chibrituri a lipsit din comerciu cîtva timp, astăzi e de vinzare la toate debitele din țară. Tutunul este de o calitate ireproșabilă și vata cu care este prevăzut tubul de carton este o inovație higienică care merită toată lauda. CURIERUL BilL LOR GOVORA Timpul. — De 4 zile ploile se țin lanț, nu e zisă nu plouă cel puțin de 2—3 ori pe zi. Astăzi pe la orele 3 p. rrt. o ploae torențială însoțită de un vînt tare a căzut asupra Govorei. Deși a ținut puțin, cam vre-o 40 minute, cu toate astea însă a căzut apă în mare cantitate. Atmosfera s’a răcorit îndeajuns. O nenorocire înlăturată.— Astăzi cinoi muzicanții intrau în chioșcul de muzică să delecteze publicul, unul din muzicanți cade pe neașteptate într’o gaură din mijlocul chioșcului. Ce se intîmplase? Chioșcul muzicei e foarte primitiv. El are pardoseala de scîndurî și nu se bănuia ce e dedesubt. Astăzi rupinduu-se o scîndură, unul din muzicanți cade pînă la braț în gaură și e prins de un coleg al său, căci alt fel se ducea la fund. Imediat un miros infect a umplut chioșcul. Ce era? Dedesuptul chioșcului erau odată latrinele băilor. Administrația a găsit cu cale să clădească, chioșcul peste latrine fără măcar să aibă prevederea să astupe latrinele, căci slavă Domnului, pămînt e destul la Govora.. Șeful muzicei a protestat imediat ,și a spus că el nu va mai cînta în chioșc, ci pe terasă, pînă cînd nu i se va construi un chioșc cum se cade și nu peste latrine. Noul vizitatori. — Au mai sosit în băi următoarele persoane: D-nii: Nicola Hociota (R.Vilcea), Petru Lazaroneanu (Brăila), Costa Catargi (Turtucaia), Iacob C. Misir (Bîrlad), Oogan (T.Severin), George Calcanu (Focșani), Maior Th. Ponovici (Buc.), D-nele: Otilie Gaensel (Buc.), Justina Ionescu (Calafat), d-na și d. Simionescu (Ploești), d-na și d. maior Nedeianu, căpitan Dabija,locotenent Negoescu, Maria Suditu, maiorul Al. Teodorescu (București). Locotenent comandor Gavrilescu (Galați), d-na Papazol (Văleni de Munte), căpitan Emil Bengulescu (T.Severin), sublocot, Titus Mayer (Craiova), d-na și d. căpitan Bălșenescu (Craiova), Vila Butea, d-ni d. Sandu Ivan, Stan C-tin (Teleorman), familia Peteu (Ploești), d-na și d. Costinescu (Tecuciu), famia Brătoianu (T.Jiu), d-na și d. Urziceanu (Buc.), d. Govela (Buc.), d-na Elisabeta Anania (T.Măgurele), d. D. Simon (R.r Vîlcea), Vila Hortensia: d-nii: Calciu prop. (Huși), Beletti adv. (Slatina), d-na și d. Leonescu profesor (Focșani), a. colonel Motoc Dtru (Buc.), d-na Elisa Mateescu (Giurgiu), locotenent Bălăcescu (Buc.), d-na Eli Perman (Huși), d. Poenaru adv. (București). — Ionel. VIZANTEA • D Nouă vizitatori; familia Caii Ținer, București; d-na și d-șoara Mlndru, Mărășești; Eva Tuchtzberg și Amalia Goldstein, Galați; Clara Braverman, Izac Brache și Maria Herscovici, Botoșani; d-na și d-șoara Gr. Diaconescu, căp. ,C. Velicu, Bîrlad; Evdochia Dimitriadi, Haim Marcovici, Vasile Crișan, din Tecucini; familia C. Catană, Brăila; d-na Ana Sfart cu d-rele Leia și Lote Sfart din Rimnici>Sfat; d-ra Roza Iacob,sorin, Buzău; d-na și d-ra T. Georgescu- Vulpe și C. Lefter, Popești (R.Sărat), familiile S. Fainstein, Maria A. Pantazescu, Teodor Nicorescu, C. Loga, G. Tăcu, I. Prisecaru, Marius Șarf, I. Horovitz din Focșani; familia A. Petrescu, farmacist cu nepoata d-lor Mica P. Boiu, Moru Abramovici din Adjud; Ion Vlădescu, Urechești; N. Leibner, Spirache Vasiliu și Cristea Ivanovici, Panciu; Iancu Marinoiu, Vasile Giurgea, Odobești; Vasile Bucur,firești; d-rele Gh. Popescu; familiile Vasile Radvan și T. Radvan, Bolotești, și alții. Bal.—"In cazinul băilor s’a dat unul din cele mai reușite baluiri, ln folosul muzicei stațiunei, condusă de neîntrecutul violonist Gh. Pascu, absolvent de conservator. Reușita balului a întrecut toate așteptările. S’a dansat și petrecut pînă la orele 2 din noapte într’o veselă și plăcută animație. Cadrilul, format în 53 serii, a fost condus cu mult șir de d. Toma Ionescu, administratorul plășei. Din marea asistență am remar 0 în Giurgiu Ploaia de Miercuri noaptea.—Trăsnetul din Călugăreni. — Miercuri, noaptea pe la ora 1 a căzut în orașul nostru o ploaie torențială însoțită de puternice tunete și trăsnete. Trăsnetul a căzut pe mai mulți stîlpi de telegraf și pomi. In județ de asemeni a căzut ploaie Miercuri noaptea. Din rapoartele sosite la prefectură se constată că ploaia a căzut mai mult în comunele Arsache, Stănești și Drăgănești. In comuna Călugăreni de asemenea a plouat bine. Trăsnetul a căzut asupra casei d-lui general Varthiadi din acea comună. Barbaria unui căruțaș. Căruțașului Tudor Radu Minciună, îi dispăruse un cal de la pășune de pe cîmp. Mai mulți copii dăduseră de cal și ei se certa și care să-l ia de frîu și să plece cu el la oborul de vite. Copilul locuitorului N. Filipescu, a luat calul și pe cînd mergea cu el spre obor, stăpînul calului, căruțașul, l-a întîlnit și înfuriat pe copil, că l-a luat calul l’a luat la bătaie, apoi l’a legat cu o sfoară de mîini și de picioare trecînd sfoara peste tot corpul și astfel împachetat l’a suit în căruță și l’a adus la poliție. In tot parcursul drumului nu l'a lăsat să stea jos ci l’a ținut în căruță în picioare. Cînd sub comisarul Munteanu care era de serviciu a văzut barbaria comisă de căruțaș a dat ordin ca copilul căruia îi veniseră să fie imediat desfăcut de sfoara cu care era legat, iar pe căruțaș l'a deținut la poliție spre a adresa actele cuvenite pentru darea lui în judecată. Distincții.—Cinematograful „Carmen Sylva” instalat în localul fostului circ de pe strada Principele Nicolae, va da o serie de frumoase reprezentații. Posedă un număr foarte mare de frumoase tablouri și va fi astfel o plăcută distracție pentru giurgiuveni. Idem. Mauile seziuni ale Curților cu jurați — PUNEREA IN APLICARE A NOULUI REGULAMENT — Odată cu, deschiderea noului an judecătoresc, se va pune în aplicare regulamentul de administrație puiblică Pentru funcționarea Curților cu jurați, întocmit în Martie a. c. odată cu noua lege de organizare judecătorească. După acest regulament, iată cum au fost repartizate secțiunile Curților cu jurați. Județele din circumscripțiunea fiecărei Curți se grupează în două serii, urmînd ca Curțile cu jurați ,să se țină succesiv în fiecare din județele cuprinse în ele. Curtea cu jurați Va ține în fiecare județ trei sesiuni ordinare pe an. Sesiunile din fiecare serie de județe, Vor începe la 15 Septembrie, 15 Ianuarie și 1 Main. In Ilfov se vor ține cinci sesiuni ordinare pe an, cari vor începe la 15 Septembrie, 1 Octombrie, 15 Ianuarie, 1 Februarie și 1 Main. Fiecare sesiune va dura 10 zile, putind fi prelungită de președintele Curții cu jurați cu încă cinci zile, pentru terminarea proceselor în stare de a fi judecate. Ori de cîte ori trebuința se va simți, ministerul de justiție va putea prin deriziune ministerială, să convoace în sesiune extraordinară o Curte cu jurați, determinînd procesele de judecat și durata acelei sesiuni. Seriile de județe din circumscripțiunea fiecărei Curți de apel unde consilierii eșiți la sorți vor avea să prezideze, trecînd de la un județ la altul sînt următoarele: Curtea de apel din București Seria 1 : Ilfov, Dîmbovița, Argeș, Vlașca. Seria II : Prahova, Buzău, Ialomița, Teleorman, Muscel. Curtea de apel din Craiova Seria I: Dolj, Olt, Vîlcea. Seria II:- Romanați, Mehedinți, Gorj. Curtea de apel din Galați Seria I: Covurluiu, Tecuciu, Brăila. Seria 11: R.Sărat, Putna. Curtea de apel din Iași Seria 1 : Iași, Roman, Vasluiu, Filciu, Tutova. Seria II : Bacău, Neamtu, Dorohoiu, Botoșani, Suceava. Ordinea în care ana se ține ședințele Curților cu jurați, în fiecare județ, este următoarea : Curtea de apel din București SERIA 1 Ilfov : 15—25 Septembrie; 15—25 Ianuarie; 1—10 Maiți; 10 Octombrie; 1—10 Februarie. Dîmbovița : 15—25 Octombrie ; 15—25 Februarie, 15—25 Maini. Atfieș: 1-16 Noembrie; 1—10 Martie; 1—10 Iunie. Vlașca : 15—25 Noembrie; 15—25 Martie; 15—25 Iunie. SERIA II Prahova : 15—25 Septembrie ; 15—25 Ianuarie; 1—10 Maiu. Buzău: 1—10 Octombrie; 1—10 Februarie; 15—25 Maiu. Ialomița : 15—25 Octombrie ; 15—^25 Februárié; 1—10 Iunie. J Teleorman : î—10 Noembrie ; 1—10 Martie; 15—25 Iunie. Muscel ; 15—25 Noembrie ; 15—25 Martie; 1—10 Iulie. Curtea de apel din Craiov. SERIA I Dolj: 15-25 Septembrie; 15—25 Ianuarie; 1—10 Main. Olt: 1—10 Octombrie; 1—10 Februarie; 15—25 Maiu. Vîlcea ; 15—25 Octombrie; 15—25 Februarie; 1—10 Iunie. SERIA II Romanați: 15—25 Septembrie; 15—25 Ianuarie; 1—10 Main. Mehedinți: 1—10 Octombrie; 1—10 Februarie; 15—25 Main. Gorj: 15—25 Octombrie; 15—25 Februarie; 1—10 Iunie. Curtea de alei din Galați SERIA 1 Covurlui: 15—25 Septembrie; 15—25 Ianuarie; 1—10 Main. Tecuci: 1—10 Octombrie; 1—10 Februarie; 15—25 Main. Brăila: 15—25 Octombrie; 15—25 Februarie; 1—10 Iunie. SERIA II Rîmnicu Sărat: 15—25 Septembrie; 15-25 Ianuarie; 1—10 Main. Putna: 1—10 Octombrie; 1—10 Februarie; 15—25 Main. Curtea de apel din Iași SERIA 1 Iași: 15—25 Septembrie; 15—25 Ianuarie; 1—10 Main. Roman: 1—10 Octombrie; 1—10 Februarie ; 15—25 Main. Vaslui: 15—25 Octombrie; 15—25 Februarie; 1—10 Iunie. Fălciu: 1—10 Noembrie; 1—10 Martie; 15—25 Iunie. Tutova: 15—25 Noembrie; 15—25 Martie; 1—10 Iulie. SERIA II Bacău: 15—25 Septembrie; 15—25 Ianuarie; 1—10 Main. Neamțu: 1—10 Octombrie; 1—10 Februarie ; 15—25 Main. Dorohoi: 15—25 Octombrie; 15—52 Februarie; 1—10 Iunie. Botoșani: 1—10 Noembrie; 1—10 Martie; 15—25 Iunie. Suceava: 15—25 Noembrie; 15—35 Martie; 1—10 Iunie. După cum se vede, din tabloul de mai sus, sesiunile Curților cu jurați au fost reduse la trei, de la patru cum erau pînă acum în afară de București, unde numărul lor s-a sporit cui una. Celelalte amănunte asupra funcționărei Curților cu jurați, se găsesc în regulamentul publicat în „Monitorul oficial“ de azi. Buletinul Sindicatelor Metalugiști. — Sindicatul lucrătorilor metalurgiști din Capitală, ține astăzi, Vineri, 31 Iulie, orele 8 și jumătate seara, ședință publică săptămînală în sala sindicatelor din calea Victoriei 91. Pot participa lucrătorii metalurgiști de orice categorie. Năsturari. — Sindicatul lucrătorilor din industria de nasturi, ține astăzi la orele 8 seara ședință publică săptămînală, în sala sindicatelor. Serbarea din Iași. — Mîine, Sîmbătă, 1 August curent, orele 8 seara, va avea loc în grădina berăriei „Zimbru” din strada Păcurari, o frumoasă serbare însoțită de teatru, organizată de filiala societăței generale de ajutor,, reciproc „Munca’’. Cu această ocaziune s’a redus taxa de înscriere pe tot timpul lunei August pentru toate persoanele cari vor prezenta cuponul biletului de intrare de la serbare. Orice informațiune, se dau la sediul filialei, strada Socola No. 18L Unificarea anilor de pensie Prin modificările ce s’au adus lege generale de pensiuni, s’a dat drept tuturor funcționarilor cari au servit la stat, județ sau comună fără rețineri, să verse reținerile cuvenite pentru timpul în care au servit fără rețineri și deci să șî unifice anii serviți. Cei interesați se pot adresa biroului nostru de informațiuni care le poate da orice lămurire în această chestiune și se însărcinează a îndeplini toate formalitățile necesare. Onorariile biroului sînt moderate. A se scrie: d-lui L. Voinea, licențiat în drept, directorul biroului de informațiuni al ziarului „Adevĕrul‘‘ București str. Sărindar No. 11. Adăugîndu-se o marcă pentru răspuns, Hamlii la MîMnîal primar Următorii absolvenți cu diplomă ai școalelor normale, cari au fost chemați ași alege locuri în invățăvățămîntul primar rural, au fost numiți în următoarele locuri ca învățători și învățătoare pe ziua de 1 Septembrie: D-rele Emilia Petrovan la Călărași (Botoșani), Elia Stoianovici la Liești (Tecuci), Maria Zaharia la Maxineni (R.Sărat), Eugenia Petrov la Comarna (Iași), Elena Ștefănescu Gărcina (Neamțu), Elena Popescu Mănești (Dîmbovița), Natalia Leontescu la Hudeștii mari (Dorohoi), Aristia Hordela la Gherăști (Roman) Elisabeta Jalbă la Poiana (Tecuci), Olimpia Gheorghiu la Căzănești (Ialomița), Ana Dumitriu la Iloleșteni (Roman), Maria Nimereanu la Voinești (Iași), Eugenia Mîndru la Storești (Botoșani), Elena Damian la Scurtești (Buzău) Elena Dumitrescu la Izlaz (Romanați) Constanța Manolescu la Boteni (Muscel), Elena Roșianu la Radovan (Ilfov), Zenobia Botez la Coarnele Caprei (Iași), Elena Teodor la Sf. Gheorghe (Tulcea), D-rele Maria Dănescu la Rogojeni (Covurlui), Aurelia Negritescu la Bistrița (Dolj), Elena Vîrgolici la Sagna (Roman) Alexandrina Mihăilescu la Provița (Prahova), Angela Cristescu la Suțești (Vîlcea), Maria Cristodolu la Piscu Domniței (R.Sărat), Elena Tîmpeanu la Olănești (Vilcea), Ana Horga la Uscatî-Hăsboenî (Neamțu), Ana Vasiliu la Doftana (Bacău), Eugenia Macri la Muntenii de sus (Vaslui) Ecaterina Moscu la Ciorlești (Vaslui), Floarea Ilie la Strîmbeni (Teleorman), Eugenia Simionescu la Topalu-Boascic (Constanța), Ana Bălțatu la Cosmești (Fălciu), Livia Ciurileanu la Cerna (Tulcea), Ecaterina Covășceanu la Costuleni (Iași), Floarea Ionescu la Amărăști (Romanați), Maria Savastru la Mănucelu (Roman), Luiia Gavrilov la Tudor Vladimirescu (Tecuci) Elena Mihăilescu la Plenița (Dolj), Maria Rădulescu la Dobrotești (Teleorman), D-rele Eugenia Untăreanu la Valea Lungă (Dîmbovița), Ec. Aramă la Novaci (Gorj), Adela Bălcescu la Matea (Tecuci), Paraschiva Demetrion la Tecuci, Calendare (Teleorman), Eugenia Lupu la Vladimir (Gorj), Elen' Purcaru la Brănești (Gorj)s • CRONIC! DE VARĂ Reabilitarea Cișmigiului Pe vremurile acestea de scumpire a traiului și de vitejești razzii sanitare, e cam îndrăzneț lucru, dacă nu chiar deplasat, să te mai îndeletnicești și cu altceva decit cu stomaciul. Grație d-lui dr. Boiescu, stomacul, acest nenorocit maltratat mai rău ca un hoț de cal din vremile trecute,— a ajuns un erou în jurul căruia se învîrtesc, de la o vreme, toate energiile, toate elocventele, ba și toate vrăjmășiile. Ce o fi cugetind stomaicul—atît cu un stomac poate să cugete !—despre totul de seamă ce i s'a dat, nu știm. Un interview c'un stomach ar fi, cred, interesant. El ar putea povesti, jalnic, de părăginirea în care a fost lăsat atîta amar de vreme: el s'ar putea exalta în immnuri ditirambice, de slavă, pentru cei cari l’au scos din uitare. Dar acest interview îl laă altera t?1 cu primejdia de a înfrunta fulgerile d-rului Botosan, voi vorbind de un alt nenorocit uitat, care ar trebui și el scos la lumină și reabilitat. Și, Doamne, orice s’ar spune, dacă nu e tot atît de folositor—dar parcă tot e mai interesant și mai frumos..» Cișmigiul decît un stomach! Căci despre acest nenorocit, atît de drag mie, vă vom întreține. * Să nu se supere d. dr. Botescu, dar pupilul și răsfățatul d-sale de azi , stomacul, nu știm ce momente de glorie are în trecutul lui; dar Cișmigiul dacă privește cu tristeță la vremea de acum, ștearsă și lipsită de viață, poate ridica fruntea cu mîndrie și privi cu emoțiune la Vremile de odinioară. Ei, ce vremuri, ce vremuri, bătrîne Cișmigiul Nu prea de mult, abia acum 14—15 ani, ce viață plină de tinerețe, ce entuziasm și voe bună prin aleele tale. Tu ai văzut deseori adunate sub mîndru toț frunziș, mii de capete cugetătoare, mii de inimi palpitante de dorul unei vieți nouă; tu ai privit mîndru și bucuros faldurile fîlfîitoare ale steagurilor roșie A fost vremea ta de glorie și de înălțare. Iar azi , străbate aleele tale ca un speriat țipă de primejdie ghiersul grozav al clntăreței arămii de la „Buturugă", care Îmi pare glasul buhnei străbătînd prin ruinele unei biserici, trei copilași arși de soare jucîndu-se cu „diabolo”, un elev urmărind cu sufletul pe buze peripețiile înduioșătoare ale vre-unei nenorocite contese dintr’un roman senzațional—și singurul care mai dă o notă de viață bietului Cișmigiu ,e elementul militarogerman—dacă se poate spune așa! Da, ochii albaștrii ai bonei cari se pleacă așa de languroși și mustața zbîrnăvndă a sergentului sau ordonanței romîne. — Dar e grădină populară, domnule !—ce vrei, să-ți vie numai cucoane ?— mi s'ar putea grăbit răspunde : Nu, nu, șadă cucoanele acasă. Îl sosea, la Sinaia, la Nisa, unde-oi vrea. Cișmigiul e „grădină populară”, dar ce anume în dreptul 62 se intituleze astfel, nu știu. Poate relativa neîngrijire în care e lăsat ca tot ce e „rezervat” poporului F frumos Cișmigiul, nespus de frumos, o adevărată comoară pentru un oraș. Dacă ași li poet liric ași găsi un nesecat, izvor de respirație la sălciile-i pletoase, in lacii lui aurit, de lună și din care ,zvorisc vibrările calde ale orăcăitului broaștelor, în nenumăratele-i peisagii bogate în culori și in frumusețe. Dar pentru ca să fie popular într’adevăr ca poporul să nu fie numai brava ordonanță și sentimentala bonă trebue ca grădina aceasta să fie îmbogățită cu ceva și de oameni nu numai de Dumnezeu. Oricit ar protesta vre-un solitar înamorat de liniște că trebue să se păstreze grădinea farmecul ei lipsit de zgomote, de tam-tamuri —poporul — oricît de poet ar fi el — (mi-am aprins pae un cap cu d. Duiliu Zamfirescul) vrea și „distracții” pe lingă răcoare, umbră și frumos. Aici tăinuite și deșerte plac și sîhi prielnice amorezaților — dar poporul nu e totdeauna Romeo și dacă te îngrijești cît de cît de nevoile și gusturile lui — nu numai de cele stomacale — dă-m atunci ceea ce-î place și-l atrage. Am luat apărarea din oficiu a Cișmigiului, în urma citirei unei informațiunî privitoare la parcul Carol I. N'am nimic cu acest parc. Fie sănătos și frumos cît s-o ține Dumnezeu și ministerul, domeniilor, pe pămînt. Dar dacă e vorba ca să se facă la lăuntrul lui atîtea și atîtea distracțiunî cu cari să atragă lumea, adică de ce n’ar fi Cișmigiul acela, de ce ar fi coborît el la rolul umilitei Cenuș Crese? Cișmigiul n’o fi el invidios de soarta frumoasă Care se pregătește confratelui sau mai tînăr și mai bicisnic, — dar cum toate simpatiile mele merg către cel bătrîn, către cel plin de amintiri glorioase, fie-mî îngăduit să protestez contra nedreptate! ce i pregătește. G. MÎLLIAN Tlrgu! financiar și comercial Cursul Valorilor SURSA DIN BUCUREȘTI 30 iulie RENTAL 50/0 din 1891 internă lei 101 — 1003/4 ; idem 5% impr. de 185 mii. din 1903. ley 108—102.V2 ; idem 4% intern de 321/2 milioane din 1889 lei 90.89 70.—idem 4% de 50 mii. din 1889 leflr.1/2—9P.*/1; idem 4% de 274 mii. din 1390 lei 94.3/1 94.V* idem 4% de 45 milioane din 1891 lei 918/e— 91V« idem 4% de 120 mii. din 1894 lei 91V4~913/4.: idem 4% de 90 mii. din 1899, lei 94Va. 91Vs; idem 4% de 180 mii. din 1898 13Î 91.-----90 Vi; idem 4% de 100 mii. din 1OOp Seria A șîB leî idem 91%—91.... 4% convertita din 1905 leî----------; idem de 7 mil. din 19'8 leî 90V8-997/s. € 5tîSI>IT triL iiMlețean și comutatul 5 °/n leî 102.148 102."5. ORI istMȚII MILE com. Rocurești 4% din 1903 lei 81.7/8—86.5/s ; idem 4% din 1906 leî SG.Vs—86 B/s; idem com. éroteva. 55% leî 97’1/4—— ; idem com. ÎP floeștii 5% lei 92%—92V*; idem com. Iașî 4Va% leî 943/4--94 Vd. FOIVCIARE rurale 5% lei 97.20—97.idem 4 leî 87.V*—87.— idem urbane București 56/6 leî----------— idem urbane Iași 5% leî 93.V2—93.3/8. Bonurile Casei Rurale 50o leî 98 973/4.. Ant’XI: Banca Națională leî 4290- 4275; Cassa Rurală, lei 430—425 Banca Agricolă, lei 439—437 ; Bank et Roumania, lei 226—224; Bancă de Scont din București, lei 140—135; Banca Marmorosch Blank et Comp. lei 875—870; Banca Populară din Pitești lei 280—260; Banca Generală Romînă 1745-1735. SOCIETĂȚI REASIGURARE: Dacia-Romînia, leî 744-741; Naționala, leî 925—920; Generala: leî 800—790. SCHOKU: Cek Londra 25.22Va—25.17Va cek Paris 100.15-----99.95— cek Beilin 123.42Vi—123A7Ve; cek Viena 105.15-------104.95; cek Belgia 99.90*-99.70 SCONTURI ȘI AVANSURI S Banca Națională, Scont 5%; idem tivanăuri pe depozite 5Vse/o; Cafisa de Depuneri, avansuri pe depozite 5Va%. BURSA DIN STRĂINĂTATE Deschiderea: 30 Iulie Trina, Napoleonul 1907— Rubla 253.50 Credit Anstalt 646.— Credit funciar: austriac, 1133.— ungar 755— Drumurile Austriace 731.— ex. Lombarde 109.— Alpine 608 — Loturi turcești 185.— Renta austriacă : hîrtie 95.90, argint 95.81, aur 117.85; rentat ungară aur 113.35 Schimb: Londra 239.87, Paris 95.27, Berlin 117.35, Amsterdam 198.35, Beldiac153'o, Italia 95.10 Tendința: fermă: închiderea. 30 Iulie Viena.—Napoleon 19.08 — Mărci 117.36. Ruble 2.53.Va Schimb Paris 96.7 Vă Schimb Berlin 117.30 Schimb Londra 239.87 Va Schimb Amsterdam 198.30. Credit 547.50 Lozun turcești 184.75 Renta austriaca Cor. 95-70. Renta ang. cor. 92.55 l Paris.— Renta nișă 103.— Renta franceză 8 ’.10 Loturi turcești 175.— împrumut roman 93-15 ;Ciortan 89-40; Șalău mare 285-60; Cîrjancă 45-17; Platica 5B-30; Avat 58-35; Lin 49 45; Caracudă 58-16; Babușcă 18-7; Somn pană 130; Iarma 129-110; Șomotel 100-30; Mreană 93-70; Nisetru 125-90; Ici’e de nisetru 29-78; Știucă 34-19; Păstrugă 250-100; Cegă mare 375-235; Cegă mică 200-100; Obleți 25-15; Biban 10-6; Albitură 68-7. Un criminal arestat Autorul unei monstruoase crime comisă acum un an, a fost prins. O crimă fioroasă s’a comis acum un an într’o comună „Regele Carol“ din județul Teleorman. ■ Un sătean, Radu Nuțu, a fost găsit cu capul sfărîmat de mai multe lovituri de topor. Odată cu descoperirea faptului, a dispărut și fiul cel mai mare al victimei asupra căruia au căzut toate bănuelile. Pus în urmărire, el însă a știut să se strecoare, scăpînd de cercetările ce s’au făcut. Alaltă erî seară, un scandal petrecîndu-se în șoseaua Colentina, subcomisarul N. Georgescu de la circ. 8-a a arestat pe un individ. Radu Mihaiu, în etate de 39 ani, care a fost dus la circumscripție spre a i se încheia un proces verbal. Dînd oarecare semne de neliniște, subcomisarul a căpătat convingerea că Radu Mihaiu are ceva ascuns. Prin întrebări, l’a încurcat așa de tare, încît arestatul a declarat că el e omorîtorul părintelui sau, săteanul Radu Nuță, victima crimei din anul 1908. El a dat amănunte complecte asupra paricidului făptuit, declarînd în acelaș timp că a fost de mai multe ori dus la secții, pentru scandaluri, dar că a reușit să se strecoare, fără a fi măcar bănuit că el ar fi un fioros criminal căutat de autorități. D. subcomisar N. Georgescu a dresat acte în regulă, înaintînd sub escortă parchetului pe criminal. Gazul se anchetează. , , i RENTA ROMINA LA BERLIN 30 Iulie Rentă 5% din 1903 impr. 185 mil. b 225 „ Wo „ 1889 „ 50 „ 91.t6 „ „ „ 1890 „ 274 „ 95.» * „ 169 . 45 „ „ n „ 1894 „ 120 „ 90.50 „ „ „ 1896 „ 90 „ 91.10 „ „ „ 1898 „ 180 „ 911.60 ., » Convertită 90.75 „ „ „ 1905 „ 100 „ Seria A și B 90.66 » „ „ 3908 „ 70 19.25 Cursul Mărfurilor Cereale București, 30 Iulie. Budapesta, 30 Iulie Coroane pe 50 kcgr. Grîu Oct. 13.56 scădere 0.03 „ April 1910 13.74 „ 0.05 .Secară „ 9.85 0.04 Porumb Iulie •699 urc. 0.04 „ Maiu 1910 7.49 neschimbat. Ovăz Oct. — ----Paris, 30 Iulie Franci pe 100 kgr. Grin Iulie 23.40 urcare 0.î6 „ Aug. 22.10 „ 0.25 „ Sep.-Dec. 23.30 „ 0.75 „ Nov.Febr. 23.40 0.10 Secară Iulie, 16.— neschimbat: „ Aug. 16.50 neschimbat „ Sept.-Dec. 16.60 „ Nov.Febr. 16.90 „ Berlin, 30 Iulie Mărci pe tonă Gírta Iulie 218.50 urcare 0.25 Sept. 215.75 „ 0 50 Secară Iulie 176 — „ 0.76 „ Sept. 174.50 „ 0.75 Ovăz Iulie 163.— „ 125 „ Sept. 160.75 „ 0.25 Piața pescăriei BRAILA, 30 Iulie. — Au sosit 6820 kga. pește și s’au vîndut cu următoarele prețuri: Crac 110-96; Ciori a-crap 96-84; Eriisojttari Pungașii noștri. — 'Avem de a ceștia berechet și spiritul lor inventiv nu lasă nimic de dorit. Snicuind din procesele perindate ori înaintea tribunalului Ilfov, vom relata următoarele trei spețe: Niculae Dumitru Marin zis Țiganu, reuși cu o deosebită măestrie să se introducă prin spargere în casa d-lui Săndulescu negustor din obor și să-i fure bijuterii în valoare de 5600 lei. Judecătoria de ocol îl condamnase la trei ani închisoare, iar tribunalul admițindu-i apelul, îi reduse pedeapsa la 6 luni. Pungașii de meserie Gheorghe Mirică și Androne Ștefănescu pungășeau pe trecătorii de pe la marginea Capitalei, cu sistemul așa zis al portofelului și al basmalei. Cînd vedeau venind pe vreunul ce părea că are ceva bani, unul din ei arunca portofelul lui gol și apoi se întorcea în urmă strigînd la victimă și la tovarășul lui, pe care se prefăcea că nu-l cunoaște — că ei i-au găsit portofelul și Începeau chiar să-l buzunărească spre a se convinge. In această învălmășeală cu scandal punga victimei dispărea și imediat pungașii se faceau nevăzuți apucînd drumuri opuse. După mai multe isprăvi din și, fură arestați. Judecătoria îi condamnă la cîte un an. Tribunalul se reduse pedepsele la cîte 6 luni. Al treilea caz este cel mai nostim. Băiatul Lazăr Loevenstein, cu serviciul într’o prăvălie din str. Gabroveni, fura încă din Decembrie, aproape zi cu zi, tutun și timbre dela debitul vecin al d-nei Aneta Comoreanu. Marfa furată o dădea apoi indivizilor Gogu Sterian și Stelian DIMINEAȚA .Billfoir este singurul ziar care oferă abonaților sili, premii în valoare de 75.000 LEI compuse din: III. Casa in Iriia Str. Mihai Bravu 256 Toate libere «ie orice sarcină !”. Un Dormitor complect de nuc ¥. O sufragerie complectă. ¥ 1. V2 printM’ă mobilă De salon Special comandate la I „ marele tnag. de mobile L“ uOllSUITI București, Str Doamnei No. 9, El. 1 ÎH* 160 Momi. k ziarul fIDEVEZIMN “T. -LolÎ abonații mai participă gravutul la premiile ce acordaim zilnic o valoare totală de 500.000 LSSIL -tragerea acestor importante premii, se va face în curind, în public, de către reprezentanții Camerelor de Comerț din București, Iași și Brăila. Costul abonamentului rămîne ace,4... ” un an L«î 30, dînd dreptul la 6 cupoane de participare; pe 6 luni Bei îl, dînd dreptul la 11 cupoane de participare; pe 3 luni I„ct 6, dînd dreptul la 4 cupoane de participare. Velicovici, cari orevindeau în cea mai mare parte tot d-nei Comoreanu, pe un preț foarte redus, astfel că dînsa își cumpăra propria-i marfă crezînd că face o afacere bună. Lucrurile descoperindu-se, justiția fu sesizată. Loevenstein și Gogu Sterian fură condamnați la cîte 2 luni închisoare, Velicovici, singurul maior dintre ei, la trei luni și cu toții la 400 lei despăgubiri civile. Din județ— Locuitorul Nae Moșoi din Fierbinți, trecînd cu căruța prin comuna Gruia, a călcat pe Ștefan Iorga, rănindu-l foarte grav. Victima a fost internată la spitalul Ferbinț.i. — Trăznistul a ucis ori noaptea pe locuitorul Mihail Vănătoru din Bobeștii-Bălăceanca. — Comerciantul Christache Nistorescu, din Capitală, venind cu căruța spre comuna Mogoșești și aflîndu-se în stare de beție, își perdu echilibrul și căzu jos. Fu călcat de roatele căruței în așa hal, încît transportat la spital muri după puțin timp, Fapte din Capitală încercare de sinucidere D-la Elena Dragomirescu din bulevardul Pache No. 101, a încercat ori, după amiazi, să-și curme zilele, fiind o cantitate de sublimat corosiv. In stare gravă a fost transportată la spitalul Colțea, unde i s-au făcut spălături stomacale. Cauzei care au făcut-o să recurgă la acest act disperat, sunt niște certuri familiare. Sinucigașa este în afară de orice pericol. Trăsură sfărîmată de automobil Trăsura de piață No. 386, a suferit mari stricăciuni prin ciocnirea cu automobilul No. 173 care venea cu o mare viteză. Conducătorul automobilului a fost condus la secția, respectivă unde se anchetează. Călcat de trăsură Nicolae Dumitru, în etate de 26 ani, pe cînd trecea pe str. Ignat, în dreptul caselor cu No. 5, a fost călcat de trăsura d-lui Stoian. Circumscripția respectivă anchetează: Căzut din pat Vasile Ion în etate de 60 ani, din str. Morfen 25, a căzut din pat pe cînd dormea, și un cuțit pe care-l purta cu el, i-a intrat în ochiul sting. Un intern al societăței de salvare, l'a pansat. Fapta unor răs-făcători Un fapt de o sălbătăcie nemaipomenită s’a întîmplat ori, pe str. Abatorului. Mai mulți lucrători nemți, intr'o stare complectă de beție, mergînd pe str. Abator, au văzut mai multe gîște pe stradă. Fără a-și da seama de ce fac, lucrătorii, au prins gâștele și le-au jumulit de vii. Societatea S. P. A. fiind anunțată a cercetat cazul și va da în judecată pe rău-făcători. Nenorocirea din str. general Florescu O nenorocire, din fericire fără urmări grave, s'a petrecut ori dimineață pe str. general Florescu. O persoană aruncind din balconul casei cu No. 8, un chibrit aprins, acesta a căzut, in pălăria unei domnișoare, care intîmplător trecea pe acolo. Pălăria s’a aprins imediat. Douî băețî, vînzători de nuci, venindu-i în ajutor, au reușit să stingă flăcările ,scăpînd astfel pe tînăra domnișoară de la o nenorocire.