Dimineaţa, noiembrie 1909 (Anul 6, nr. 2047-2075)

1909-11-02 / nr. 2047

Limî 2 Noembrie 1909, In curlnd se va deschide NOU — Cinematograf — „BLÉRIOT“ Sala Sărindar No. 4 Str. Sărindar No. 4 Renovată completamente Cele mai splendide Vederi ne mai văzute în București redate exact după natură cu cel mai perfect aparat care nu jenează ochiul cîtușî de puțin. MEMENTO Ortodox: Sf. Doctori Cosma și Damian din Asia.. Catolic: Jecunda. Autorități. — Toate autoritățile închise, Judiciare. — Toate tribunalele Închise, SPECTACOLE Teatrul Național. — Se va juca: In matineu: Banii de Octave Mirbeau, trad. de H. G. Lecca, iar seara Corbii de H. Becque, trad. de M. Sadoveanu. Teatrul Lena Popescu (fost Lyric), o operetă vieneză, în matineu: Vînt de primăvară, iar seara Fata pădurarului. Teatrul Modern.—Trupa franceză Baret. Se va juca: Le Paissin, comedie în 3 acte. Sala Eforiei. — In fiecare seară reprezentațiuni date de teatrul cinematograf Ceser. Cinematograful Volta (str. Doamnei). Reprezentațiuni zilnice cu tablouri noui și variate. Cinematograful Botez. — In sala hotelului de Franța, în fiecare seară reprezentații cu vederi instructive și distractive. Circul Sidoli. — Teatru de varietăți. Teatru de varietăți Imperial. Str. Cîmpineanu 16. In toate serile reprezentațiuni pentru familii, program cu totul nou, debutează Iulian, primul și cunoscutul comic român, creatorul scenelor de mahala, Toto Ruffat Bey, celebra dansatoare indiană cu transformațiuni. Manon, d’Albigny, o stea parisiană, Fernande Daville, romanciera franceză, Wokinka, cunoscutul comic german și alți artiști noi angajați. Duminicile și sărbătoarea de la orele 4 da. matineu, cu intrarea gratuită. Biblioteca Populară „Săniei Marcus" din strada Mircea-Vodă, 20 este deschisă gratuit: Joi și Sîmbăta de la 8—10 seara și Duminicile da la 3 jum.,—6 p. m. IN ASTAZI:1 (14) Noembrie 1909 Cerați Pretutindeni ,. 4.. .. VV *•, Flanelele Dr. Cerkez Această ««tu »cusută pe fiecare flanelă. Flanelele Dr. Cerkez Igienice, Permeabile și nu intră la spălat Flanelele Dr. Cerkez Mai eftine și superioare tuturor produselor străine. MM—gMmww GRATUIT pentru DOAMBUS SPRINGE BARASCH Str. Regala 9—Telefon 2725 In curînd va apare noul catalog al Salonului Parizian de coafură de Dame (Lucrări de Păr artistice, Teviture cu Hano și Manicure. Salon separat de Mode, M-me Cécile. I dobînda anuală acordă Societatea Cooperatvă Economie și Avansuri JBUCUIRESTI« Str. Smirdan 11, Et. 1 Pentru depuneri de bani spre fructificare pe termen fix Capital depus 459.000 Lei Platzament cu referințe serioase, se caută de o casă de agentură veche și introdusă în branșa manufacturii și pielăriei. de Sub „Serios“ la Agenția de publicitate Carol Schulder , Co. București Str. Karageorgevici 18. Dr. Frumușeanu Specialist în Afecțiunile Genito-Urinare intorcîndu-se din streinătate și-a reluat consultățiunile. 6—7 seara. 11. Domnița Anastasia Dr. A.BARASCH De la Facultatea din Paris fost elev al profesorului founder Specialist în: Boalele de Piele și Sifilis BOALELE PASULUI Calea Victoriei 120 (ling. bis. Isbăl Consult. 8—10 a. m. și 2—5 p. m. CASA DE SCHIMB M. FUELS București, Strada LIPSCANI No. 8 Noul Palat Dacia cursul pe ziua de 31 Oct. Camp. I Vînd 4 °/C Mia amor. 1SIIS col.: I 90 —II 90150 4% . , 1905 a. b 90 26 9075 4 °/( Rentă interna 90 50 M — 4% Oblig. com. Buturești 87 50 88 — 576 , Joi ]i Comunale 99 65 100 — 4Vs „ „ * „ 8960 905 °/ Ser. Func. rurale 97 50 97 85 4% , „ 87 25 87 50 56„ , . urb. Bu. 9715 97 50 5 ° C . . , Iași 95 — 95 50 5 °„ Bonuri Rurale 9750 98 — Ac. R. Națională 4250 — 4260 — „ . Agricolă 430 — 440 — . , Sc Bac. 120— 130 „ , Dacia Rom. 745 — 755 „ , Naționala 930— 940 — Ger. val. austr. 105— 106—Mărci germane 124— 125 — Banc. franceze 100 50 10125 „ italiene 1001— 101 — I .. mbl. hirtiî 266— 269 — Plătim fără nici un scăzâmînt cupoanele expirate de la Rentă 4% Exin, cum și cele de Decembre a. c la Reata ă 7*. Macedonenii din Dobrogea și primele liste electorale Se impune o prelungire a termenului de înscriere în liste . Cu prilejul întocmirei primelor liste electorale în Dobrogea, se petrece un fapt care nici nu poate fi trecut cu vederea și, prin urmare, nici nu se cuvine să-l lăsăm să treacă nediscutat. E vorba de situația pe care o creiază romînilor macedoneni din Dobrogea decretul prin care se fixează pînă la 1 Decembrie termenul ultim de înscriere în primele liste electorale. Să cercetăm. Intre alte acte pe cari aceștia trebue să le prezinte comisiunei odată cu cererea lor de înscriere în listele electorale, se prenumără, — și lucrul se înțelege de la sine,— și actul de naștere. Nimic de zis împotriva acestei dispozițiuni, actul de naștere fiind singurul cu care se poate face dovada naționalitatea a celuia ce reclamă înscrierea sa în listele electorale. Este de discutat, însă, o altă chestiune în legătură cu formalitatea aceastia, indispensabilă de altfel.Timpul material care se acordă pentru procurarea acestui act. "Romînii macedoneni din Dobrogea, mai cu osebire, sunt puși în imposibilitate materială de a-șî procura actele de naștere pînă la 1 Decembrie, dată care înseamnă ultimul termen de înscriere în primele liste electorale din provincia noastră de la dreapta Dunărei. Și sunt puși în această imposibilitate materială pentru cuvîntul foarte simplu că, în Macedonia lipsind instituția ofițerului stărei civile, actele de naștere nu se pot procura cu ușurința cu care se obțin la pol. De altfel chiar și la noi, nu puține sunt dificultățile, cu toată organizarea oficiilor noastre de stare civilă. Așa fiind, nu e greu de bănuit cîte neajunsuri și peste cîte piedeci vor avea să treacă romînii macedoneni din Dobrogea pentru a obține de la autoritățile turcești actele de naștere, fără de cari nu se pot înscrie în listele electorale. Toate acestea reclamă timp și, credem a fi în nota adevărată a lucrurilor adăugind că într’o lună de zile vor fi puși în imposibilitate de a-și procura, tocmai din Macedonia, actele de naștere respective. Se impune, deci, o prelungire a termenului fixat prin decretul de constituire a comisiunei, o prelungire de încă cel puțin trei luni de zile. Prelungirea aceasta se impune, de altfel, și pentru un alt motiv cu mult mai superior, pentru un motiv care servește însăși cauza romînizărei Dobrogei, romînizare pe care o urmărim de treizeci și mai bine de ani. E fapt în afară de orice discuție că avem tot interesul să dăm întă etate elementului romînesc în alcătuirea primelor liste electorale cu cari se vor face și primele alegeri legislative în Dobrogea. Ni se pare foarte puțin înțelept lucru, date fiind interesele noastre în această provincie, să se înlăture elementul romînesc de toate categoriile, lăsîndu-se colegiile electorale în stăpînirea străinilor. Un elementar sistimînt de tact și prudență indică cu prisosință că dreptatea e de partea noastră, mai ales dacă vrem să dăm Dobrogei,— și trebue s’o vrem — un caracter cu totul romînesc. Dacă ar fi mimat acest singur cuvînt, și încă ’ar pleda în sprijinul prelungirei termenului de înscriere în listele electorale, în care elementul romînesc se cuvine să prepondereze. Așa e drept, așa e prudent și așa e cuminte și, prin urmare, așa trebue să se facă, dacă considerentele de ordin superior, cari privesc direct cauza romînească, nu sunt numai o ficțiune pentru acei cari conduc această țară. A. M. Școala tinerilor cu termen redus — Decizie ministerială — Ministerul de războiu a dat o decizie relativă la rezultatul examenului de absolvire a anului I al școalei tinerilor cu termen redus, avînd în vedere legea și regulamentul asupra ofițerilor de rezervă, pentru înaintarea în armată, cit și instrucțiunile ministeriale relative la funcționarea sus zisei școli. Prin deciziunea dată sunt considerați candidații la gradul de sub.lt., sau asimilat în rezervă, ca unii cari au îndeplinit condițiunile art. 4 din legea ofițerilor de rezervă, următorii subofițeri: INFANTERIE Mihuțescu Teodor din reg. 17 inf., Neamțeanu Gr, din regimentul 1 inf., Dima Grigore din reg. 9, Dimulescu loan din reg. 22, Romcescu Alexandru din reg. 26, Frațilescu Traian din reg. 32, Hanciu Petre din bat. 2 vînători, Carantino loan din bat.1 pontonieri, Popescu S. Ioan din reg. 6, Constantinescu P. O. din reg. 5, Ștefănescu C. Mihail din reg 31, Nicolescu Alexandru din reg. 7, Iacovescu I. din reg. 21, Vizireanu Badin din reg. 9, Marinescu I. M. din reg. 21, Simionescu I. R. din reg 21, Munteanu Romulus Onofrie din reg. 30, Hurezeanu Gr. din reg. 1, Boureanu Const. din reg. 12, Davidescu Oreste din reg. 21, Andrei Anton din reg. 24, Velea Iacob din reg. 15, Curculescu St. din reg. 32, Mihai Ioan din reg. 21, Iliescu St. Gh. din reg. 21, Mușat Const, din reg. 30, Florescu Marin din reg. 1, Pascu Const. din reg. 11, Cristea I. Artur din bat. 4 vînători, Teodosiu Const. din reg. 19, Andrei C. Ioan din reg. 29, Popa Haralambie din reg. 19, Ionescu M. Petre din reg. 32, Atanasescu St. din reg. 19, Comșa I. din reg. 20, Zaharescu Valeriu din reg. 35, Popescu St. Dumitru din reg. 6, Constantinescu Gh. din reg. 26, Ardare C. Nicolae din reg. 14, Greceanu Ioan din reg. 19, Ștefănescu N. din reg. 6, Altangiu Ene din reg. 6, Constantinescu C. . din reg. 6, Andreescu I. din reg. 19, Popescu V. loan din reg. 28, Grumăzescu Dumitru din reg. 15, Teodorescu Alex. din reg. 14, Florea A. Gheorghe din bat. 4 vînători, Stoica Mihail din reg. 32, Neguț loan din reg. 1, Chirilă Const. din reg. 26, Dumitrescu Mircea din reg. 5, Gheorghiu N. din lat. 8 vinători, Arjoceanu V. din reg. 18, Nicodin I. din reg. 18, Căpruciu loan din reg. 19, Tufli Eduard din reg. 13, Cernescu Xenofon din reg. 29, Flurian Spiridon din reg 29, Voinescu j Boldur din bat. 6 vînători, Ionescu C. Ioan din reg. 28, Mihai Petri din reg. 4, Schener Richard din reg. 7, Ionescu Const, din reg. 32, Gheorghiu Ioan, din reg. 4, Porutariu V, din reg. 13, Mihailescu I. Marin din reg. 4, Manughievici Iacob din reg. 16, Straja Ioan din reg. 13, Rădulescu G. Alex. din reg. 9, Popovici Panait din reg. 10, Clapon Dumitru din bat. 8 vînători, Ioniță Const. din reg. 7, Stanciu Mina din reg. 13, Stănescu D. Stelian din reg. 7,Vírnay D. din reg. 24, Bontaș Aurelian din bat. 4 vînătorî, Lesniuc D. din bat. 8 vînătorî, Constantinescu I. din bat. 2 vinătorî, Pleșescu N. din reg. 16, Pătrașcu V. din reg. 13, Feieu D. din bat. 8 vînători, Ghinescu D. loan din reg. 28, Popescu S. Tudorache din reg. 22, Cojocaru Ioan din reg. 25, Gheorghiu P. I. din reg. 6, Ioanide C. Victor din reg. 7, Căproiu Coman din reg. 10, Drăghisescu A. Anibal din reg. 9, Mugureanu Preda din bat. 2 vînători, Stoica V. Ioan din reg. 29, Huțupas Gh. din reg. 29, Pravăț N. din reg. 28, Păunescu T. din bat. 1 vînători, Spoială Lascăr din reg. 15, CAVALERIA Costinescu F. Emil din reg. 4 roșiori, Petrescu Ulisse din reg. de escadră, Munteanu Iosef din reg. 3 roșiori, Bulgaru Alex. din reg. 4 roșiori, Caribel Const. din reg. 4 roșiori, Matak D. Ioan din reg. de escadră, Brăilescu Alex. din reg. 7 roșiori, Hențiescu D. din reg. 7 roș., Berea Ilie din reg. 7 roș., Voinescu Vintilă din reg. 4 Toșiori, Teodorini Teodor din reg. 4 roșiori, Kosman Gheorghe din reg. de escadră. ARTILERIA DE CIMF Brătășanu Paul din reg. 9 art., Nicolau Ioan din reg. 6 art., Dimitriu Roman din div. art. căt., Ignat Gheorghe din reg. 1 art. ARTILERIA DE CETATE Evian loan din reg. 2 cetate, Stinghie Vintilă din reg. 2 cetate, Alexandrescu Anton din reg. 2 cetate, Pîrvulescu Fulger din reg. 2 cetate, Hie Nicolae din reg. 1 cetate, Stoicescu Costin din reg. 2 cetate, Andronescu D. din reg. 2 cetate, Nicolau Teodor din reg. 2 cetate, Protopopescu Ștefan din reg. 2 cetate, Dumitrescu I. din reg. 2 cetate, Cernăianu D. din reg. 2 cetate, Barbu Gh. din reg. 2 cetate, Gămudea Aurel din reg. 1 cetate, Puricescu Gr. din reg. 2 cetate, Popescu Marin din reg. 2 cetate, Ioanovici Aurelian din reg. 1 cetate, Panu Sterian din reg. 1 cetate. ADMINISTRAȚIA Craian Crăciun din reg. 30 inf., Neată V. Ioan din reg. 11 inf., Georgescu N din reg. 33 inf., Dumitriu Eftimie din reg. 11 inf., Predescu I. din reg. 18 inf., Niță I. Iancu din reg. 18 inf., Lazaru Corist, din reg. 15 inf., Crăciunescu Radu din reg. 21 inf., Dumitrescu Mihai din reg. BillilOlBGD P“*TM ÎQți Azi s’a pus în vînzare O viață de Guy de Maupassant traducere de Haral G. Lecca cu ilustrațiuni Prețul 1.20 Cererile se fac pe adresa Librăriei Acalay, București. 26 inf., Burdulescu D. I. din reg. 18 inf., Pătru Ilie din reg., T9 inf., Jiroveanu N. din reg. 31 inf., Mănescu I. din reg. 1 inf., Mareș St. I. din reg. 28 inf., Rădulescu I. din 32 inf., Penescu C. St. din div. art. căt., Panaitescu N. din reg. 6 inf., Zvaneli P. din reg. 11 inf., Giosan Gr. din reg. 14 inf., Iliescu Const. din, 20 inf., Alexandrescu P. din reg. 32 inf., Ionescu Marinache din 35 inf., Iuliu R. Aureliu din bat. 9 van„ Cojan Alex., din reg. 27 inf., Lilea S. Mihai din reg. 28 inf. și loan Mihail din reg. 35 inf. * Subofițerii din sus-zisele arme enumerate mai sus, vor fi chemați în anul următor pe timp de 2 luni la corpurile lor ca plutonieri, după care vor fi înaintați sublocotenenți sau asimilați de rezervă, fără alt examen, dacă vor obține aprecieri favorabile de la capii de corpuri unde aț făcut stagiul de 2 luni în specialitatea lor. _____ — m — întrunirile de azi Azi se vor ține în Capitală următoarele Întruniri: — La clubul meseriașilor se va ține azi la orele 9 dimineața adunarea generală a corporației plăpumarilor. — La „Romînia Muncitoare“ ședința cercului ucenicilor, la orele 3 iar la orele 5 în aceeași sală funcționarii comerciali. — La orele 9 dimineața va avea loc adunarea generală a funcționarilor publici. — Duminică la orele 10 dimineața se va ține în sala Eintrach, ședința lucrătorilor tîmplari. — La orele 10 dim., un str Bucur No. 10, ședința comitetului șoc. „Miron Costin“, . ECOURI Aflăm că d. dr. A. Urbeanu a sosit in țară venind din străinătate unde a vizitat mai multe centre industriale în vederea perfecționărei fabricatelor sale de arome de fructe uleiuri vegetale, culori, oțet și alte produse ale fabricei sale, Roarlea l-nld. Dumitropol D-rul N. Dumititropol, din calea, Știrbey-Vodă No. 54, a murit azi dimineață în împrejurările următoare . Servitoarea sa Maria Soare, văzînd că stăpînul ei care se scula de obiceiu la 7 dimineață, nu eră din cameră, cu toată că erau orele 9, a intrat în odaie. Doctorul Dumitropol se afla în pat, cu fața în sus și adormise pentru totdeauna. S’a anunțat medicul comunal Stoicescu, care a constatat moartea. Se crede că Dumitropol a încetat din viața în urma unui atac de epilepsie brută de care suferea. Comisarul Rădulescu, șeful circ. II, a comunicat parchetului să autorizeze înmormîntarea cadavrului, neexistînd nici o bănuială. — Cer. Știri judiciare De la Curtea de Casație REGULARE DE COMPETINȚA. — DACA MANDANTUL POATE FI ACȚIONAT ÎMPREUNA CU MANDATARUL SAU PENTRU ACEEAȘI CAUZA. Ela s’a judecat de către Curtea de casație, secția I, un interesant proces, între comerciantul Papanicolau, din Galați și ministerul de războiu și comandantul reg. 11 Siret. Comerciantul Papanicolau contractase cu ministerul, ca muzica regimentului să cînte, în fiecare seară, în localul säu de berărie din Galați, și depusese garanție suma de 1000 lei, pentru asigurarea respectărei condițiilor din contract, cu clausa penală ca în caz de nerespectare această garanție, să rămînă în folosul regimentului. Comerciantul Papanicolau, rămînînd în urmă cu plata, comandantul regimentului uzînd de clauza penală, î-a reținut garanția, și a refuzat trimeterea muzicei. Din această cauză, Papa Nicolau, a făcut proces de daune ministerului, și atît tribunalul rit și Curtea din Galați, î-a admis acțiunea. Ministerul de războiu a făcut recurs care s’a judecat era. Chestiunea supusă recursului, era dacă pot fi ținuți în cauză atît mandantul cît și mandatarul adică atît ministerul cît și comandantul regimentului, pentru același fapt. C. avocat al statului a susținut că instanța de fond a violat art. 1 din legea asupra administrației armatei, cînd a respins declinatorul de competință, cum și alte motive de drept. Instanța de fond cu toate că a menținut în cauză pe ambii pîrîți, totuși a condamnat numai pe minister la restituirea daunelor. Curtea de casație a confirmat erî această sentință și a respins recursul ministerului de războiu, pe care l-a condamnat și la 100 lei cheltuieli de judecată în favoarea comerciantului Papanicolau, căruia î-a dat cîștig de cauză. D. Papanicolau a fost apărat de d. avocat C. G. Popescu din Galați. întrunirea de astăzi din Craiova CRAIOVA, 31 Octombrie.— Mîine la orele 2 jum. p. m. se va ține o mare îmtrunire publică, în sulla „Imperială“ de către mai mulți avocați cari vor protesta în contra bătăilor suferite de muncitorii din București și în contra expulzareî d-rulul Racovski. i D-nii Deoghenide, Vasile Antonescu, Ion Ghiulescu. Nicolae Pompilian, umblă prin mahalale, împrăștiind manifeste către cetățeni. Se prevede mare afluență de lume. Deși se crede că întrunirea va avea un caracter pacinic, totuși autoritățile au luat toate măsurile prevensive. Xam. J DIN MIZERIILE ARTIȘTILOR Muzicanții concurați de muzicile militare Muzicanții din Capitală se agită, căcî concurența muzicilor militare le la plinea de la gară Ziarele au publicat, acum cîteva zile, o notiță relativ la o mișcare pornită de muzicanții din București, pentru îmbunătățirea soartei lor. Bieții oameni mar cer mare lucru, n’au pretențiune ca statul să le dea slujba, catedre sau burse, vor să fie lăsați să’șî cîștige pîinea de toate zilele. Mișcarea lor e îndreptată împotriva fanfarelor militare cari le fac o concurență neleală și zdrobitoare. O delențiune a muzicanților civili din București a fost primită din audiență de secretarul general al ministerului de războiu, d. general Boteanu, care a ascultat cu multă atențiune plîngerea lor și le-a făgăduit că va cerceta și va căuta să le dea satisfacție. Ne prindem că cu toată bunăvoința ce a manifestat, d. general Boteanu nu va fi in stare să ia măsuri eficace și muzicanții civili vor continua să ,,tragă targa pe uscat“ cum se zice in mod vulgar dar plastic. * Dar să vedem, nu s'ar putea îndrepta starea muzicanților din București ? Sunt, în Capitală, vre-o 150—200 muzicanți fără vre-un angajament stabil. Aceștia, în timpul verei, nu se plîng de lipsă de ocupațiune, au putința de a găsi mai ușor un angajament și anume, pe la stațiunile balneare și climaterice. In sfîrșit, vara, traiul nu e atît de greu ca acuma. Fanfarele militare n’au rostul, după cîte știm, de a fi producătoare de venituri regimentelor din care fac parte. Oamenii din fanfare au solda și hrana lor prevăzută în bugetul regimentului așa că muzicanții militari sînt la adăpostul sărăciei în care se zic colegii lor civili. Nu e drept deci ca fanfarele să concureze muzicile și orchestrele civile, făcîndu-le acestora din urmă traiul cu neputință. Cunoaștem cazuri concrete, localuri din București, unde orchestre civile au fost alungate de concurența pe care le-o fac muzicile militare. Șeful unei fanfare a oferit cu 50 la sută maieftin fanfara sa, la o anumită sală de spectacol. Nu e nici demn nici compatibil cu mîndria militară, această scădere a... prețului și a prestigiului fanfarelor noastre, despre care toți cunoscătorii de muzică au o părere prea bună. Fanfarele n’au neapărat obligațiunea de a produce venituri. Și apoi, șefii fanfarelor ar trebui să se gîndească și la muzicanții lor, pe cari îî trambalează în fiecare noapte, dintr’un loc la altul și a doua zi de dimineață după un somn de cîteva ore, îl pun la repetiții, la muncă.’... Se întîmplă adesea ori că, nearungîndu-le oamenii, șefii fanfarelor angajează muzicanți civili, pe cari îî îmbracă cu cîte o tunică sau îi lasă chiar în hainele civile, ceea ce nu ridică prestigiul fanfarelor... Alteoriî, șefii fanfarelor împart trupa în cîte două și trei formațiuni anasimiți, ceea ce compromite cu desăvirșire ansamblul fanfarei. Soluțiunile precizate de șefii de muzică civili, în plingerea ce au adresat ministerului de războiu sânt: Primăria Capitalei să subvenționeze fanfarele din București, așa cum se face în provincie, iar fanfarele să fie obligate să cînte în grădinile și piețele publice. Muzicile militare să nu mai poată fi împrățite în două și trei diviziuni. De asemenea, fanfarele din provincie să nu mai aibă dreptul de a se angaja în București. Să se stabilească de către mi rițister, un preț pe orele de serviciu, preț sub care fanfarele să nu aibă dreptul de a se amgaja, sub nici un chip. In conferința ce a avut loc între d. Mărgăritescu, inspectorul muzicilor militare și d. Stelescu din partea muzicanților, ministerul de războiu a admis cererile muzicanților, găsindu-le juste și întemeiate. Reporter O orchestră de muzicanți Ulii» Menaduni Decretele nouilor miniștri vor apare astăzi in „Monitorul Oficial11. Noui miniștri vor depune jurămintul azi, la orele 12, la castelul Peleș. „Le Temps”, ce inregistrase versiunea guvernamentală ce i s'a trimis din București asupra cazului Racowski, revine astăzi printr-o lungă telegramă de la corespondentul său din Budapesta, care a avut o convorbire cu d-rul Racowski și explică situația așa cum este ea in realitate. La sfîrșit, corespondentul adaugă că crede a ști că d-rul Racowski va încerca în curînd să reintre în țară pe o altă cale. Luni se va serba a 40-a aniversare a căsătoriei suveranilor. Membrii guvernului se vor duce în corpore la Sinaia pentru a prezintă felicitări regelui și reginei. Cu această ocazie se va ț țne un consiliu de miniștri sub preșidenția regelui. D. general Crăiniceanu, noul ministru de rezbel, va numi probabil ca sub-șef al marelui stat major pe d. general Istrati. Locul de șef al statului major va rămâne deocamdată vacant. Societatea de științe sociale din Budapesta a invitat pe doctorul Rakowski ca să fie o conferință asupra cestiunei agrare în România-Doctorul Racovski ține această conferință astăzi Simbătăt Si Octombrie, în localul societăței. Doctorul Racowski va vorbi în limba franceză. Eri d. prof. dr. Stefan Minovici și-a deschis cursul său de chimie analitică consacrînd prima secțiune inportantelor lucrări ale ilustrului nostru conațional și chimist Nicolae Teclu, profesor de chimie în Viena, al cărui jubileu s’a serbat mai dăunăzi. D. dr. Minovici a tratat despre Flacăra și Becul Teclu, arătînd importanța lor în chimia analitică. Licitațiunea pentru furnizarea aparatelor și instrumentelor necesare nouei uzine centrale electrice, care urma să aibe loc la 20 Noembrie s'a aminat pentru 1 Decembrie. Laboratorul chimic comunal, a făcut în cursul săptămînei trecute peste 200 de analize de probe de alimente și băuturi, de la comercianți din Capitală. Din aceste analize s'a constatat că 40 din aceste alimente sunt neconforme cu regulamentele sanitare. Membrii consiliului de higiena al Capitalei, se vor întruni Marți, la primăria Capitalei, sub preșidenția d-lui dr. Orleanu, medic șef al Capitalei. Astăzi cu trenul de 11.35 dimineața, au plecat în turneu pentru Husiile, artiștii „Companiei dramatice Davila“, în frunte cu directorul lor d. Alexandru, Davila. La gara de Nord numeroși admiratori și amici veniseră ca să le ureze drum bun. „Compania dramatică Davila“ va atinge în turneul acesta orașele: Ploești, Buzau, Brăila, Galați și Craiova. Seria reprezentațiunilor în București va fi reluată la 14 Noembrie. Joi, 5 Noembrie, se deschide la Ateneu expoziția de pictură și desen a d-lor Derain, Forain, Galanis și Iser. La Paris s'a creat o nouă societate muzicală sub denumirea de „Symphonia“ al cărei program cuprinde, pentru primul an, treizeci de ședințe de orchestră și treizeci de ședințe de muzică de cameră. În aceste ședințe își vor avea loc atît clasicii, cît și modernii. Dintre cei moderni, compatriotul nostru G. Enescu va figura cu o parte largă în programul concertelor. Plata pensiunilor pe luna Noembrie a. c., se va face cu începere de la 18 ale lunei curente. In Capitală, bonurile de pensiune se vor libera și plăti în zilele de 18 și 19 ale lunei, de la orele 9--12 a. m., iar în celelalte zile se vor libera în aceleași ore și plăți de la 11—3 p. m. Sub nici un motiv nu se vor libera bonurile de pensiune în afară de orele indicate mai sus. Bonurile de pensiune nu vor putea fi încredințate de rit în primirea titularilor sau procuratorilor lor legali, cari vor trebui neapărat să prezinte libretele ce posedă, atît la cererea bonurilor cît și la achitarea lor de către casieria centrală. De asemenea nu se vor libera bonurile de pensiune, decît în urma prezentărei chitanței de plata impozitului personal pe trimestrul Octombrie 1909. S’A GĂSIT în fața hotelului Union, un port-visite de piele conținind diferite însemnări și hîrtii precum și un bilet de bancă de 20 lei. Persoana căreia Îi aparține acest porte-visite îl poate ridica de la Administrația ziarului nostru, unde a fost depus de către d. dr. L. care l’a găsit. D. Lascar Antoniu cunoscutul fruntaș conservator democrat din Iași, se află la Bîrlad, unde tatăl d-sale se găsește greu bolnav, Aflăm cu plăcere că 11 celebrități decani de școli dentare, au acordat sprijine morale pentru întemeierea primei școli dentare din Romînia pentru doctori in medicină, fondată in București de către cunoscutul savant d. profesor dr. dentist Pavel Macarovici din Iași. Localul școalei calea Griviței No. 39. După planul loteriei, nou alcătuit, se poate ciștiga cu O SINGURA OPTIME 85.000 LEI—cu un lot întreg 850.000 lei —. Cumpărați deci loturi norocoase pentru Clasa VI-a (tragerea pină la 10 Noembrie 1909) de la Colectura principală FELIX Ci MV et ac., București Strada Academiei 1. —1/8. 30 lei. — 1/4. 40 lei —1/8. 80 lei- 1/1. 160 lei. Veste bună pentru iubitorii de artă. La 5 Noembrie orele 2 p. m., se va deschide la Ateneu expoziția de pictură a d-lor Nicolae Grant și Nicolae Vermont. Numele acestor picturi sunt o garanție sigură că vom avea un adevărat regat artistic., Semne bune ! Romînii, sârbii și nemții din cercul electoral al Recașului (Banat) au încheiat o lăudabilă alianță pe baza programului naționalităților în vederea viitoarelor alegeri județene din comitatul Timișului. Ziarul „Tribuna” scrie că direcțiunea băncei „Victoria” din Arad a cumpărat zilele acestea .palatul numit Steinitzer, care se afla în nemijlocita vecinătate, alipit de casa „Victoriei” cu suma de 200.000 coroane. Prin acest imobil, casele „Victoriei” formează chiar în centrul orașului. In fața primăriei, un front de aproape 60 metri lungime. D. Take Ionescu la Galați _ Consfătuirea dela clnbnl conservator-democrat — GALAȚI, 31 Octombrie.— Aseară a avut loc în saloanele clubului conservator-democrat o consfătuire a comitetului executiv al partidului, sub președinția d-lui Ventura.La această consfătuire a luat parte și d. Take Iomscu. D-sa a făcut membrilor mai multe comunicări relative la politica generală și a discutat mai multe chestii privitoare la bunul mers al partidului, în localitate. Cu această ocazie s-a hotărît ca comitetul de redacția al ziarului să fie sporit, prin introducerea pe Ungă d-nii Densușianu și Bădărău și a dnlor Const. Calmuski, Dimitrie Plesnită și Ion Bastaki, care va avea și preșidenția comitetului de redacția. Asupra desbaterilor de aseară, clnd s’au aplanat și unele mici incidente dintre cîțiva membrii din comitet va apare astă seară un comunicat în ziarul din localitate al partidului. In timpul consfătuirea a sosit d-lui Take Ionescu o telegramă din Ploești, prin care d. Oogu Negulescu, și peste 200 alegători din Prahova au făcut cunoscut șefului partidului conservator-democrat trecerea în acest partid. Cetirea acestei telegrame a produs un mare entuziasm. D. Take Ioescu a rămas in localitate și azi, când va pleda Intr'un proces la Curtea de apel, Valentin. Știri politice PLOEȘTI, 31 Octombrie.— Astăseară, a avut loc la prefectură parlamentările între delegații lucrătorilor greviști de la societatea regatului român și d. inginer Emilian, reprezentantul acestei societăți—arbitru între părți fiind d. C. D. Anghel, prefectul județului. Rezultatul a fost prin terminarea grevei in folosul lucrătorilor. Pe viitor lucrătorii vor efectua lucrări pe seama lor proprie, beneficiind atît de salariu cît și de avantagiile realizate din cîștig, de cari pînă acum se folosea șeful montor Ungvarth. Acest șef montor a fost îndepărtat din serviciu. Se atribue în mare parte, stăruințelor d-lui Anghel prefectul județului, cîștigarea acestor beneficii pentru lucrătorii sus zisei societăți. Stavăi Din Călărași Crimă, — Indivizii Petre Cernat Nicola Panta și D-tru Pantă din comuna Topalu (jud. Constanța) în seara de 27—28 Octombrie voind jefui pe Mihai C. Moldoveanu, de pe moșia d-lui D-trache Butu, din com. Fălticeni, victima începu să țipe, chemînd ajutor. După cîteva clipe îî veni în ajutor un păzitor de pe moșie, anume Ion Radu Ulmeanu, care trăgînd un foc de revolver în jefuitori, răni destul de grav pe Cernat. Cazul se cercetează. Victima e la spital. Cadavru găsit. Pe teritoriul comunei Bărbulești a fost găsit cadavrul femeei Elena Manta Răducanu, un etate de 47 ani, care suferea de mai mult timp de pelagră. Se crede că-i vorba de o sinucidere. Nenorocire. Individul Chirea Petrescu, fiind călare, și calul speriindu-se,a lovit pe locuitorul Radu Toma, din comuna Slobozia, răniindu-l grav la cap. Pacientul a fost transportat în cura spitalului Slobozia. Sunt puține speranțe de scăpare. Petrescu a fost arestat. Șeful secției de jandarmi face cercetările. Evadat. — Vestitul hoț de cai Vasile Pompieru, de fel din comuna Tirchilești, jud. Brăila, fiind prins în com. Tonea și închis în localul postului de jandarmi, după puțin timp a reușit să evadeze. Se fac cercetări pentru prinderea lui. Diverse. — Astăzi au sosit la comandamentul companiei de jandarmi, tinerii recrutați pentru jandarmeria rurală, meniți a înlesni pe cei ce urmează să se libereze pe ziua de 1 Noembrie 1909. — Zilele acestea , maior Terțescu Sebastian inspectorul circumscripției III, a inspectat jandarmeriile din județul nostru. — Se anunță două reprezentații cu un variat program executat de tenorul Cotescu, cupletistul Botoșescu, artistul C. V. Toneanu-junior, și alții. — La 1 Noembrie apare primul număr din ziarul „Meseriașul Ialomițean, — Vion DIMINEAȚA De la clubul conservator-democrat — CONFERINȚA D-LUI AUREL ILIESCU — Aseară, la orele 9, a avut loc a treia conferință la clubul conservator-democrat. a vorbit <L. Aurel Iliescu. In legătură cu cele spuse in conferința trecută de d. căpitan Boțan, d. Aurel Iliescu s'a ocupat de cauzele scumpire a traiului și de mijloacele pentru ostenirea lui. Deja făcînd constatarea că armatei i se furnizează carnea maieftin din cauză că furnizorii au un debușeu mare și sigur, propune ca cetățenii să se constitue în grupuri mari, cum ar fi de exemplul membrii partidelor politice, și astfel organizați ar putea să aibă furnizori cari să le vin,dă articolele de trai maleftin. In al doilea rînd, d. Iliescu vorbind de zahăr, spune că acest articol e scump, deși fabricele cari o produc au prime de Încurajare. Cauza scumpetei o găsește in împrejurarea că deși aceste fabrici, fără prime de încurajare, realizează azi cîștiguri frumoase, cu toate acestea ele au urcat și mențin prețul. Retrăgîndu-le primele de încurajare, fabricele ne-ar amenința cu retragerea capitalurilor, cari sînt străine, și astfel ar dispare această industrie. In ce privește scumpirea hîrtiei, d. Iliescu constată că acest articol e scump din cauză că prea s 3 învălue în hîrtie de bancă membrii consiliului de administrație și funcționarii prea gras plătiți ai fabricei „Letea“, toți membri ai partidului liberal. Tăindu-se tantiemele și scăzlnduse jetoanele și lefurile, desigur că hîrtia s'ar efteni. Terminind, oratorul, care a fost des aplaudat, propune să se înființeze institute de credite pentru meseriași, ca să-și poată procura capitalul necesar meseriei lor, în scopul înflorirea micei industrii naționale. — R încercare de omor — Un sobotițer degradat atentează la viața unui dezertor român — Citim în „Czernovitzer Tagblatt": Un subofițer degradat, anume Bidalach, din Botoșani, se întâlni, la Sinăuțul de jos, cu unn dezertor român, numit Taler și făgăduia acestuia din urmă să-l ia sub pază, pentru a-i trece frontiera, spre Austria, înainte de a se furișa pe lingă pichetul vamal din Dubovva, Bidalach îl sfătui pe Taler să-și împuțineze bagajele, pentru a nu atrage atenția finanților. Taler ascultă de sfat și, trecînd cu tovarășul său într-o alee dosnică, începu să-și îmbrace cămășile, una peste alta. In acest moment pe nevăzute, Bidalach îi petrecu lui Taler o curea în jurul gîtuluî și trase așa de puternic, că nenorocitul dezertor căzu via pămînt, nn nesimțire. Crezîndu-1 mort, Bidalach îl buzunări, furîndu-i un portofel cu 25 iei ce-l avea victima asupra sa, și, în urmă, atentatorul dispăru." După cîteva minute însă, mater își reveni, înghețat aproape de frig, mai gol și foarte slăbit, izbuti să se tărie pînă în stradă, unde fu ridicat ,de o trăsură, ce trecea din întîmplare pe acolo, și dus la Sinăutul de jos.. Șeful postului de jandarmi de aci luă măsurile necesare pentru prinderea banditului și în adevăr, izbuti să pună mina pe dînsul. S’au găsit asupra lui banii furați jui cîteva efecte de corp de ale lui Taler. Banditul a fost predat justiției. De la Teatru Turneul Baret.— „Triple pace” comedie în trei acte de Tristan Bernard. La teatrul Modern au început aseară reprezentațiile trupei de comedie franceză de sub conducerea d-lui Ch. Baret, cu o amuzantă comedie de Tristan Bernard. Triplepatte. Trupa se prezintă binișor și numără cîteva elemente bune ca d-nii Barnières, Garat, Charliet, d-nele Chalant, Simone Dylha, Julietto > Andrée, etc. Lume multă și aleasă a asistat la premieră, rechemind pe artiști după fiecare act. Monumentul III. Eminescu la Galați GALAȚI, 31 Octombrie.— Pentru completarea fondurilor necesari ridicărei monumentului poetului Eminescu la Galați, comitetul organizator a hotărît a ține următoarele șezători literare, cu plată, în sala teatrului Papadopol, din Galați. Duminică 17 Ianuarie lino : d-na Calibso .Corneliu Botez : Eminescu și Idealul național : Duminică 24 Ianuarie 1910 : Mare festival. D. A. D. Xenopol : Guza Vodă și Unirea. Programul se va publica la timp. Duminică 31 Ianuarie 1910 : d. Gr. Trancur Iași : Vederea economică socială în opera lui Eminescu. Duminecă 7 Februarie 1910 : d. Gr. Conduratu: Dreptul în poezia populară. D. C. Calmuschi : Inrîuriri străine în țările române. Duminică 21 Februarie 1910 : d. C. S. Fortunescu : O chestie socială. Val. Teatrul Dabija la Ploești PLOEȘTI, 31 Octombrie. — Trupa teatrului Davilla, va juca astăseară Sâmbătă pe scena teatrului „Cooperativa“, una din cele mai frumoase și interesante piese Măgarul lui Buridan. Publicul ploeștean, doritor de distracții și artă, așteaptă cu o mare nerăbdare această reprezentație. Biletele de intrare, se găsesc spre vînzare, la agenția teatrală Harpa. — Stavăr. Știri agricole CRAIOVA. 31 Octombrie. — D. Nas Popp, deputat și președinte al sindicatului agricol din Dolj, a convocat pentru Luni d. a., comitetul executiv, pentru a hotărî asupra mai multor chestiuni importante, relativ la interesele marilor proprietari agricoli. Xam...