Dimineaţa, ianuarie 1911 (Anul 8, nr. 2454-2479)

1911-01-15 / nr. 2464

Sîmbătă 15 Ianuarie l Ji.3 litt 9 ale •-23 Ianwariel911 v se face 'ín public, de către reprezentantul Camerei de Comerț din Bucuresti ora MMNH abonaților ziarului anDimineața Casa din Braila — Liberă de ori ce sarcină — în valoare de Lei 10.000 O frumoasă garnitură lCobră de lambi veritabilă, în stil japonez de la literese Magazin ds Frobite de Trestie LITTMAN & Comp., Str. Lipscani, 3 Un gramofon mare, perfecționat montat pe un piedestal de palisandru, ornat cu cristale colorate avînd brațul acustic mișcător, diafragmă pneumatică de concert și mecanism de precisiune împreună cu 6 cîntece naționale, cumpărat de la Marele Magazin de Muzică JEAN FEDER, — București — Calea Victoriei, No. 56 — Una vioară de concert — model .STRADIVARIUS“, montat cu abanos, cu arcușul ei — Uli Clarinet f Iill de abanos cu clapele de nivel Una Harmonică de mână fin lustruită, cu 10 clape duble, cu burduful triplu de priză impermeabilă, cu colțurile îmbrăcate în metal, împreună cu 20 note naționale Toate acestea cumpărate de la Magazinul General de Muzică „La Harpa** — Strada Colței No. 5 — 50 abonamente la „Adevărul“. Costul abonamentului. Pe un an lei 20 cu dreptul la 26 cupoane de participare , pe 6 luni lei II, cu dreptul la U cupoane, pe 3 luni lei 6, cu dreptul la 4 cupoane, neacordate Strada IVJifoai-Bravu Mo. 258 14 (27) Ianuarie 1911 CALENDAR. Ortodox: Cuv. păr. uciși. Catolic: Jan Chrys. MEMENTO : Toate autoritățile deschise. Toate instanțele judiciare deschise. TEATRUL NAȚIONAL: Biruința va juca: Hansel și Cretei. BOULEVARD (Eforie). Reprezentare dată de artiștii Iulian și Lucia Brezeanu cu piesa Mahalagiu. CINEMATOGRAFE (Volta) (str. Doamnei și fost Bristol) în fiecare seară, de la orele 5 d. am. pinii la 11 noaptea. — Sala Apolo. In fiecare seară reprezentațiuni orare cu prețuri populare. HOTEL DE FRANCE. In fiecare seară Cinematograf „Botez“ Lunea și Joia se schimbă programul. SALA LIEDERTAFEL. — Cinematograf. Cu cele mai frumoase tablouri. CASTELUL DE FLORI. — Teatru de varietăți în toate serile. — In curînd: Max și Moritz, cele două celebre maimuțe. MUZEE. — Muzeul geologic Isos. Kiselef. Deschis Duminica și sărbătorile dela 3 d. a. Muzeul de antichități. (Universitate). Deschis Duminica și Joia dela 11 dimineața pînă la 3 d. a. iar pentru vizitatorii străini sau cei din provincie in toate zilele intre aceleași ore. — Muzeul etnografie și de artă națională (Monetăria statului, șoseaua Kiselaf). Muzeul Simi (strada Mercur No. 1) Deschis Duminică și Joi între 11 a. m. și 3 d. a. EXPOZIȚII: La Ateneu: Expozițiile pictorilor Emilian Lăzărescu și N. Angelescu. Deschise dela 1 Ianuarie pînă 1 Februarie. In palatul Lahovary 'Academiei 15 ori Calea Victoriei 52). Expoziție de pictură „Corinziana“. BIBLIOTECI. — Biblioteca Academiei (Calea Victoriei No. 135). Deschisă în toate zilele de lucru între 8 dim. și 8 seara. — Fundațiunea Universitară Carol I (str. Vienei No. 7). Deschisă în fiecare zi de lucru intre orele 9—12, 2—5 d. a. și 7—10 seara. Biblioteca populară ,.S V. Socec“ (str. Biserica Enei No. 10). Deschisa în toate zilele de lucru intre 10—12 dimineața.. 4—7 d. a. și 9—10 juraseră. — Biblioteca populară Săniei Marcus", (str. Mircea Vodă 20) este seara și Duminica dela 3 jumătate pînă la 8 jumătate seara. Eeanai Uma APA MINERAU PURLATIVA este ac^ceiaț BREAZU IAȘI Jjutorizază de Start Premiata cu medalia de aur la erp. din BucureseT ISH Recomandată cu preferința de D-nii Medici Efect prompt si sigur, closa mică, gust plăcut mereu dar numai APA MINERALA DE BREAZU Care se găsește la toti vânzători"de ape minerale din țară. [ Prapr. C. 5. Paraishkesen 6 Co. Deposit general: Frații Kings Jssî. Grish AAA V IXIII VINURI VECHI SUPERIOARE UuUiUUW JL/I M. albe și negre cu prețuri conve Pivnițele Dealul Zorilor Telefon 16159 — Calea Victoriei 107 Zilnic sosesc noutăți în PLĂCI de GRAMOFON Mărcile „Înger” și șZciîn foii6 Cerșit gratis cataloalele la îeți depozitarii nostriL AVIZ D-lor BRUTARI MAȘINELE de FRAMANTAT originale „HERBST“ 5—8 legt. făină ecnosnie la 100 plini Suint Cele mai Introduse pe tot continentul. Corespund prescripțiunilor sanitare.—Mișcare prin mină sau torță motrice. Depozitar: JACQUES BOLD Str. Doamnei Sil Se cauta pentru o casă de primul rang un Voiajor rutinat pentru vânzarea de VITA DE VIE Oferte în scris la Agenția de publicitate Carol Schulder Co. București sub „M. D. 48“. BIJOUTERII S. Wolf. Calea Victoriei 38 Mare asortiment de bijuterii fine, Lanțuri de damă și pentru bărbați în cea mai artistică lucrătură. Ceasornice de aur, argint și nichel a renumitelor fabrici din lume. Inele, cercei, ace de cravată, bufoni, brățări, broșe, medalioane etc Cu prețurile cele mai convenabile Cumpăr bijouterii uzate, aur, argint și pietre prețioase. Primesc în schimb. Chemat viu la domiciliu. Ultime Information! Citiți în pag. IV-a Liberalii brăileni sau imm. în sala sindicatelor din Piața păcat. D. Cociaș a primit ca Amsel 26. La ordinea zilei . .. A •/ ji..ya. 1) Darea de seamă morala și maclubul cu partizanii din A teriala pe anul espirat Jessin să rămână, dar comite 2) Alegerea noului comitet pe anul să fie altfel alcătuit. nul 1911. D. Brătianu va pleca, zilele acestea, la Brăila și va prezida o consfătuire în care se va consacra împăcarea și se vor fixa candidaturile. Cartelul cu takiștii a fost de asemenea definitiv fixat. ____ _r Guvernul va da azi un comunicat prin care va desminți afirmațiunile presei străine asupra plănuitului atentat de la Sinaia în contra arhiducelui Frantz-Ferdinand al Austriei. Comunicatul a și fost redactat la ministerul nostru de afaceri străine și va apare azi dimineață in presa oficioasă. D. C. C. Arion, ministrul Instrucțiunei publice, a cerut era telegrafic d-lui Mihail Sadoveanu, directorul Teatrului Național din Iași, să facă o severă anchetă asupra celor petrecute cu prilejul debutului il-soarei Francesca Rozan și să-i comunice de urgență rezultatul. Comisiunea intermară a orașului Roman s'a constituit în modul următor : d-ni: C. N. Rotă președinte, dr. Solomon vice-președinte, G. Capri, Matei Costache și I. Brănișteanu membri. -------D. Aurel Vulpe, de la biroul convențiunilor comerciale, a fost detașat pe lângă cabinetul ministrului de industrie și comerț. Principesa Maria împreună cu principesa de Bourbon, au fost ori dimineață la patanagiul de la Cișmegiu. D. I. Tănăsescu, directorul minelor din ministerul de industrie și comerț, a fost trecut în interes de serviciu la institutul geologic. D. inginer Pușcariu, directorul comerțului, a fost delegat să îndeplinească și funcțiunea de director al minelor în locul d-lui Tănăsescu. La ministerul nostru de externe și la legațiunea bulgari din Capitală nu se știe nimic despre vre-o notă a Hominiel către guvernul de la Sofia și se crede că știrea răspîndită, în această privință din Sofia, nu e întemeiată. Ministerul de interne a fixat Ziua de 10 Martie pentru alegerea consiliilor comunale din orașele Drăgășani și Vălenii de munte P. Cădere, profesor din Iași, var numit director al Invâțămîntului secundar. Profesorii școalei normale „Văile Lupu" din Iași, vor da zilele acestea, un banchet în onoarea lui Meissner, numit secretar general al ministerului instrucțiunei pblice. D. Spiridon Popescu, fostul director al învățămîntului primar și normal primar, și-a luat erî limineața rămas bun de la funcionarii direcției întîia din miniserul cultelor și al Instrucțiunei. Noul director I. Paul își va lua mîine postul în primire. w La alergările de cai din Vincennes, premiul CaOny de AOOO de ei, pentru distanța de stop de meri, a fost câștigat de calul Gueteur al prințului Sturdza. D. Nicolae Voinescu, a fost numit director al Cassei de Economie, Credit și Ajutor, în locul d-lui B Codreanu, demisionat. La prezentarea d-sale în acest art a fost obiectul unei adevărate manifestații de dragoste și devotament din partea corpului telegraf poștal, care a ținut să arate frumoaa simpatie de care se bucură d.oinescu, întemeietorul acestei Case de ajutor, menită să înlesnească mult nevoile, în special al eroblor funcționari telegrafo-poștali. D. M. G. Hóiban a fost humit ■tașat comercial el, I la Paris, .hidra și Bruxelles în locul d-luî . E. Arioil. D. Dimitriu Păușești inspector al amerei de meserii din Iași și-a dat emisia pe ziua de 1 Februarie, in locul d-sale va fi numit dirgil Hulban. D. D. R. Ioanițescu, avocat, va ține o conferință la Ateneu, Duminică 6 Ianuarie, tratîind despre „Delictul e calomnie prin presă“. Sindicatul lucratorilor în lemn și mobilă va ține adunare generală Dumnică 23 Ianuarie 1911, orele 2 n. Știri din țară.—Timpul.— Starea civilă și Știri artistice. La 15 Ianuarie urma să-și înceapă apariția un supliment literar lunar al ziarului socialist „Romînia Muncitoare“. Din cauza evenimentelor politice la ordinea zilei apariția acestui supliment, intitulat „Lumea Nouă“, va începe să apară la 15 Martie cor. Țarul Nicolas II, a conferit d-lui Thema Kanzler, constructor-antreprenor din Bucureșt, înalta distincțiune Sf. Stanislas, pentru buna și frumoasa executare a construcției bisericei imperiale ruse din Capitală. . Medicului primar de Constanța i s-a acordat un agent sanitar auxiliar pentru combatere de epidemii. Direcția sanitară a acordat medicului primar de ialomița suma de 500 lei pentru infirmeriile locale. D. Traian Negulescu a fost numit econom magaziner la școala de agricultură de la Nucet (Dîmbovița). D. C. Neamțu, directorul școalei superioare de comerț din Craiova, și-a înaintat demisiunea din acest post. Direcția sanitară a angajat SHB.Sărat un medic auxiliar pentru combaterea de epidemii. Societatea .,Dr. Iuliu Barasch“ intrînd în al 40-lea an al existenței sale a hotărît sa serbeze acest jubileu prin darea unui banchet urmat de dans în sala imperială a coloseului Oppler in seara de 23 Ianuarie 1911. La acest banchet care va începe la ora 7 fix vor lua parte în mod obligatoriu toți membrii societății. D. Vasile Pop a rugat ministerul de agricultură să intervină pe lângă ministerul de finanțe ca să-i acorde scutirile de vamă pentru materialele de apicultură de carie sa are nevoe pentru școala de apicultura ce e pe cale să se înființeze. D. Const. Naumescu, comisarul șef al circ. 22, a fost mutat la circ. 13 în locul d-lui I. Atanasiu, transferat la circ. 22. In astă-seară la orele 7 va avea loc în sala Postelnicu o întrunire convocată de un comitet de meseriași. Numărul de inline al revistei „FACLA“ consacrat în mare parte procesului intentat acestei revisteie d. A. C. Gusta, cuprinde o foarte gravă acuzare pe care o aduce profesorului ieșan cunoscutul publicist I. Sin. Socor. D. C. C. Arion, ministrul înstrucțiunei, a promis că va menține la direcția Teatrului Național din Craiova pe d. Alex. Olteanu. D. Emanoil Vasilescu a fost numit director secretar general la primăria Capitalei, funcțiune pe care a mai ocupat-o sub trecutul regim conservator. D. Ștefan Cornea, avocat, a fost numit șef de serviciu și prim avocat la Contenciosul primăriei. Aseară a avut loc o semid- fejtaloanele d.nel și d-lui Gh. Ghi ja fantacuzino, la care au participat principii moștenitori, principele și principesa de Bourbon. )Cu începere de Mercur! 19 Ianuarie (1 Februarie) a. c. se va desfide provizoriu pentru traficulocal de călători și bagaje stația Vimășești situată între stațiile Ialomița-Urziceni de pe linia Ploiști-Slobozia. In această stație se vor opri de un minut trenurile de persoane No. 235 și 236 precum și trenurile mixte No. 407, 408, 423 și 424, după mii urmează: Armășești pl. ora: trenul No. 135, 10.40 a. m.; trenul No. 236, >,29 p. m.; trenul No. 407, 7 50 p. m.; trenul No. 407, 6.32 a. lt.; trenul NO. 423, 8.43 a. ml.; trenul No. 424, 2.12 p. m. Asalt de arme: Duminica aceasta 16 Ianuarie a. c. la om a. m. va avea loc in palatul Efopiei marele asalt anual al seriei I. Pipart. Programul va fi următorul : Partea I.— Floreta ; fl. E. Branscu tt. Pipart ; Sabin : A. Pașca i m-Chiscăneanu ; Fiorșta c. I. j Kăsutescu-Mihail-Dunka ; Spai CINEMA LIEDERTAFEL Sala Liedertafel Str. Academiei, 20 — Astăzi Vineri 14 ianuarie 1911 — stRATINEDIa sala: 4 jum.-6; 6-7 jum. SEA 33 date 9 Vi — 1î Juni. REPREZENTAȚIE EXTRAORDINARA Programal marineurilor pompleci și identic cu cel sera! _4TW PRETURILE: _ SERALE: Loja cu L scaune Lei 10. — 2. Lei : 1 Leu. MATINALE: Loji cu 4 scaune Lei 5.— 1 Leu; 50 baci Copii la malineuri pînă la etatea de 10 ani jum. prețuri Bunul exemplu al Lojei Comedia extrem de hazlie Iederi din Wiesna — Tablou instructiv după natură — O răsbunare originală Comedie de un bar irezistibil Viața taară în Om se mărca încântătoare vederi după natură Sora cea mare Dramă senzațională. Produs al Casei Graumont Paris Comdo. Filmă de artă. Mare tablou istoric dramatic. Acțiune.» se petrece în anul 160. In fiecare seară în afară de program liiil mim fii lil litra — Comic Ica Publicitate Mica Publicitate Mica Publicitate grație estinătăței ei, este la îndemîna tuturor și este urmărită cu mult interes de toate clasele sociale, apare regulat de trei ori pe săptămână : Marți, Joui și Duminică, cu prețuri eftine. In numărul de Joui se pu-----------.................................................. Plică gratuit 10 cuvinte numai pentru cei ce caută slujbă sau lucru și pentru cei ce caută lacră.... ...’ .~rrtori și funcționari mu.......—... ANALIZA SÂNGELUI PENTRU SIFILIS Tratamentul __ Boalelor venerice i Dr. Galimir Str. Doamnei 1 Telefon Sfat bunelor menstre Nu vopsiți dușumelele d-v cu alte vopsele do cît cu .SOblDOb’ find cea mai bună «vopsea care usucă repede cu un luciu splendid, foarte durabil, nu se pătează de apă, ca cele 1’alte vopsele similiare. Depozit Deostal: D-na CARL ZIHER & Co. I^a „Elefant“ Strada Lipscani, 86 (In fața bisericei Sf. Gheorghe) Coamma Doctor în medicină R. Z. Waltzman Membru al Societ&țel ce Odonto* l'gle din Paris — 2)entist& din Paris . Lucrează în aur după ultimele progrese ale științei ('Coroane Bridge Wutkashti Pivot) în porțelan etc. Calea Grivitei 125 Consult, de la 9—12 și 27. Prima dentistă în capitală, doctor în medicină 0-19 Ir. tipli Boli de femei, copii și interne 15 STRABA MVZERIOR Î5 Consult: 3 — 4 p. m. Telef. 28190 k. N — —--------Dela Vietri la Amalfi —Interesant tablou după natură— BfiUuitor gambassa interesantă dramă a Casei Muroscop Beriti da : D. Crissoveloni-D. Marțian ; Floreta : G. Boldur Voinescu-N. Badescu. Partea II.— Floreta : I. E. Braescu-A. Gr. Iacobsohn ; Spada : C. Psarudas-G. Golescu ; Floreta : D. Marțian-I. Pantelli ; Spada : C. Sterea-N. Badescu ; Floreta : D. Sturza-H. Piparui Asalturile vor fi conduse de d. Emanuel Kretzulescu, prezidentul săleî. Cu începere de la 10 ianuarie 1911 și pină la noul dispozițiuni, orele de cancelarie pentru toate serviciile administrațiunei centrale a ministerului agriculturei și domeniilor, vor fi numai după amiază, de la 1 pînă la 7 p. m. .D. Gr. Periețeanu a fost numit membru în comisia interimară a orașului Botoșani, în locul decedatului Ion Falinschi. Regele a semnat decretele prin care d. Mihail Morăscu a fost numit inspector general administrativ iar d. Petre Sion, epitrop al eforiei Casei Sf. Spiridon. D. Mihail D. Georgescu a fost numit șef de biurou în cancelaria prefecturei de OU, in locul d-lui D. I. Marica, demisionat. Regele a acordat medalia „Bene Merenti“ cl. I-a d-lui Theodor Victor Păcățeanu, directorul ziarului „Telegraful român“ din Sibiu. D. Gh. N. Dafu, medic veterinar al circ. 4 de cale ferată din Slatina și d. loan Predescu, medic veterinar la circ. 9 de cale ferată Ploești, au fost transferați unul în locul altuia. S’au mai instituit următoarele comisiuni interimare : Alexandria. — D-niî Gh. lonescu, președinte; d. Florea P. Lăzărescu, vicepreședinte, Dimitrie Ban, Gh. Velicu și Mihail Manicatide, membri: Drăgășanî. — D. N. Sandulescu, președinte; d. I. Mihăescu, vicepreședinte; d-ni. Florea Bădescu, C. Răuț și Ion Diaconescu, membri. Vălenii de munte. — D-ni. Dem. Rădulescu, președinte; d. Anton Pariano, vicepreședinte; lancu Protopescu, Vasile Lăzărescu și dr. loan Gh. Ionescu, membri. Ministerul de industrie și comert a confirmat numirea d-lui i jh. Dimitriu ca membru provizoriu în comitetul corporației constructorilor în locul d-lui Jean Vassiliu, demisionar, D. dr. Demetriad a fost numit medic la serviciul pentru proflaxia boalelor venerice, în locul lul dr. Albulescu demisionat. D. G. Beer a fost numit secretar inspector al Camerei de meserii din Botoșani în locul d-lui Mohor. Ministerul de industrie și cozier a dizolvat comitetul corporației cizmarilor din Brăila și a confirmat următorul comitet provizoriu: Mihalache Ion, președinte; Gh. Gimpoianu, Gh. Misiriu, Peteu Ion, Ion Căldăraru, Gh. Iconomu, Roman Ghelase, C. Ioltescu și D. Vilcu. D. Jean Mitilineu, prefectul lapitalei, și d. Bărbătescu, diectorul prefecturei, au asistat seară la balul birjarilor, care a avut loc în sala Eforiei, sub patronagiul d-lui M. Deșliu. Aflăm că d-na Stephanie Schiser, renumita corsetieră, din strada regală No. 5, sub hotel Regal, iiorința de a servi pe onorsa clientelă cu tot ce Parisul ar mai fost și practic in branșa corseterei, a fost timp de două săptămîni a Paris, spre a studia Celebral noul mudele ce se poartă acum și si mr purta în sezonul viitor. D-na Stephanie Schieler s’a reîntors în ară de cîteva zile, aducînd și citeva modele din cele noul, care au făut „revoluția“ printre damele parilene, în destul cunoscute prin Cloanța lor. Acest sacrificiu din parea d-nei Stephanie Schisler, este c [ovadă mai mult, cum d-sa știe și aulă mereu să fie în curent cu moil pariziană spre a mulțumi pe noi și numeroasa sa , clientelă MFA rlo niffpl îi amenii 5T î împrejna ziarului „Dimineața este cea mai folositoare astăzi, grație răspîndirei ei colosale și faptul că este de un deosebit interes și de importanță pentru micii negustori, pentru cei ce au de vîndut sau doresc să cumpere, pentru Cei ce caută slujbă sau de lucru, pentru cei ce caută lucrători sau funcționari. Mica Publicitate Lea și moda nouă —• Comedie briliante, — Țăranii noștri și • țăranii din Danemarca Decile ori se vorbește de starea mizerabilă în care se găsesc țăranii noștri, spre a se pune și mai bine în evidență mizeria lor, se citează, ca exemplu, viața de belșug din toate punctele de vedere a țăranilor din Danemarca. Viața acestor țărani, nespus de interesantă pentru cel care n’o cunoaște, poate fi văzută astă-seară la cinematograful Liedertafel, unde e prezentată in toată originalitatea ei. Noul program care începe astă-seară, cuprinde în afară de tablourile acestea, o comoară întreagă de vederi după natură, de drame și comedii cari îi vor asigura un succes strălucit. Ea face senzație mai cu seamă drama Sora cea mare, în care se arată scene zguduitoare pe cari le întîlnim adesea în viață. De la Vidri la Amalfi, vederi și scene din Viena, tn cari se arată unele din frumusețile și originalitățile capitalei Austriei, vor plăcea foarte mult publiccului. Concini un adevărat film de artă — e proectarea unei drame istorice, petrecută acum 400 de ani. O răzbunare originală. Bunul exemplu al Lorei, Vic și Moda Nouă sunt comedii Pillants. Dar direcțiunea cinematografului nu s’a mulțumit sa dea numai programe bogate. In astă seară și in serile următoare se va produce și cunoscutul cupletist , Emil Demetrescu, al cărui repertoriu bogat și variat va cuceri aplauzele spectatorilor, Deslegatorlor Problemei și concursului anunciurilor No. 2 din „Revista Modei“ apărută la 9 Ianuarie a. c. li se acordă prin tragere la sorți Premii „Mse de mare valoare Rpvkta Maripî” se găsește la primble lui ULICi toate manie magazine, librării, depozitari, chioșcuri, etc, din Capitală și întreaga țară. Cărți și reviste . A apărut : Așa i-a fost scris 1 Chiru-Nanov. de Ion Campania electorală întrunirea conservatorilar-democrati Declarații cu privire la cartelul liberalo-takist Partidul conservator-democrat în vederea alegerilor generale a început campania electorală prin o serie de întruniri pe culori, cari se țin in saloanele clubului conservator-democrat. Prima întrunire a avut loc aseară, cu alegătorii din culoarea de Galben. Afară de numeroși alegători din aceasta culoare, au mai luat parte d ni: Take Ionescu, Barbu Păltineanu, Stroescu, Cosăcescu dr. Severeanu, dr. C. Istrati, Henriescu, Bubi Diamandescu etc., etc. întrunirea a fost prezidată de d. Ghidionescu. D. Stroescu, șeful culoare de Galben, a luat cuvîntul și a arătat importanța ce prezintă viitoarele alegeri generale. Partidul conservator-democrat în trecutele alegeri parțiale, a repurtat numai succese, și acest fapt ne dă speranțe că vom ieși ,în capul listelor în întreaga Capitală. Discursul, d-lui Păltineanu D. Barbu Păltineanu își exprimă mulțumirea de modul cum este organizată culoarea de Galben. Vorbind despre cartelul cu liberalii, a spus următoarele : Lupta este declarată și în această luptă șeful nostru a încheiat o înțelegere electorală cu șeful liberalilor. (Aplauze). Față cu acest cartel, șeful junimiștilor a crezut că a venit ocaziunea să tulbure spiritele prin răspîndirea unor zvonuri lipsite de temei. D. Păltineanu, pentru a demonstra rațiunea acestui cartel, citește interviewul pe care d. Take Ionescu l’a acordat unui redactor al nostru și care a apărut în numărul de ori al „Adevĕrului“. Sînt fericit, spune d. Barbu Păltineanu, că acest cartel inevitabil în luptele politice se face într’o împrejurare cînd are mai multe avantaje pentru țară. Cartelul se face între două partide democratice contra unui partid reacționar. La strigătul de „jos cartelul“ al junimiștilor, noi strigăm „Sus cartelul democrației“, „Jos guvernul ciocoilor“. Față de aceste mari câștiguri morale, față cu acest interes politic, spune d. Păltineanu, sunt sigur că nici unul din partizani, după ce va studia mai bine rațiunea acestui cartel, nu se va îndoi de necesitatea lui. Țara romînească, nu va găsi pace pînă nu va veni un guvern democratic care va fi al partidului nostru. Deci, încheie d. Păltineanu, contra ilegalitate și oligarhiei, era necesar un cartel al legalității și democrației. Discursul d-lui Take Ionescu D. Take Ionescu spune că pe cît sunt de veseli partizanii partidului conservator-democrat, pe atii sînt de triști și plouați carpiștiî. Și aceasta de cind a l aflat de cartelul electoral încheiat intre noi și partidul liberal, cartel pe care azî îl veștejesc deși el de ochii ani de zile mǎ asasinați incontinuu ca vor încheia un cartel cu liberalii și mǎ vor zdrobi în alegeri. Din fericire, însă, lucrurile s’au întîmplat contrar voinței lor. Noi însă nu ne vom odihni pînă nu vom desființa această coterie. D. Take Ionescu a vorbit apoi despre concepțiile d-lui Carp asupra politicei la noi în țară și a demonstrat cît sînt de curioase aceste concepții. " Vorbind despre cartel — șeful conservatorilor-democrați— spune că a făcut cartel în vederea unei lupte înverșunate, căci știe cine sunt adversarii cu cari să lupte și la ce mijloace să pretează aceștia pentru a eși învingători. In vederea unei idei mari de îndeplinit ne aliem cu orice opoziție. N’avem să prezentăm scuze pentru cartel, ci din contra să ne lăudăm. Ei n’au umblat după cartel pînă în ultimul timp? D. Take Ionescu arată că junimiști afi fost aceia cari s’au umilit incontinuu și cari au trăit din favorurile partidului de la putere. .Șeful conservatorilor democrați termină zicînd că va lupta în contra reacționarilor și nu va capitula pînă nu-i va vedea desființați. întrunirea s’a terminat la ore- Rep întrunirea conservatoare din culoarea de Albastru din culoarea de Albastru au ținut o Întrunire publică în gara Jignita. A prezidat d. Al. Miclescu. D. D. Dobrescu a vorbit cel dinții. D-sa a criticat existența cartelului liberal aAakist, pe care la numit imoral. Vorbind despre administrația liberalilor la comună, oratorul arată că această administrație a nesocotit interesele cetățenilor și promite că sub actualul regim starea de lucruri de astăzi se va îndrepta în mod simțitor, încheind cuvîntarea sa. d. Dobrescu îndeamnă pe cetățeni să voteze la viitoarele alegeri pe candidații partidului conservator. ferească Dumnezeu de boerime* cealaltă, care este eșită din popor! Vorbind despre programul guvernului, d. Delavrancea enumără toate reformele anunțate de membrii guvernului. Scutirea de impozite pentru proprietățile țărănești mai mici de șase hectare, însemnează scutirea de impozit funciar a tuturor țăranilor noștri, pentru că approape nu există țăran cu pămînt mai mare de 12 pogoane. Monopolul cîrciumarilor, spune oratorul, îl vom desființa la orașe și îl vom menține numai pentru sate. D. Const. Popescu vorbeește de cartelul liberalo-takist, pe care îl numește odios. D. Deșliu spune că partidul conservator va duce lupta cu încredere în izbîndă. Programul care a fost anunțat mai de mult pe d-sa, va fi adus la îndeplinire de actualul guvern. Garanția realizărea acestui program sînt semnăturile miniștrilor. D .V. Șoimescu mulțumește cetățenilor pentru că au participat la întrunire și ’i anunță că în curînd vor fi chemați la o nouă consfătuire, cînd vor lua cuvîntul candidații guvernului pentru parlament. ECOURI întrunirea s’a terminat la orele 11 noaptea. v P. i . D. Delavrancea spune că toate atacurile adversarilor și în special ale conservatorilor-democrați, atacuri îndreptate în contra partidului conservator, sunt nedrepte. i D. Take Ionescu, a spus oratorul, se plînge că partidul Conservator este alcătuit din ciocoi. Dar eu, d-lor, nu*r resping numai epitetul de ciocoi, care este odios, dar afirm ca în Romînia nu existau nici măcar clase privilegiate. Eu cunosc un singur popor, din care am eșit cu toții: poporul romînesc. Incepind cu mine, vă fac cunoscut că sunt fecior de țăran, de fost iobag, împroprietărit la 1864. D. Titu Maiorescu se trage asemenea din niște țărani transilvăneni ; părintele d-sale, prin muncă, ajunsese profesor de curs secundar. Aș vrea să știți, se întreabă d. Delavrancea, în ce chip a trădat! d. Maiorescu democrația? Adversarii noștrii, conservatorii democrați, spun că sîntem cu toții trădătorii democrației. D. Nenițescu, a continuat oratorul, e feciorul unui negustor de mina a doua din Galați. Și e un om inteligent, harnic, înzestrat cu calități superioare. Dacă prin menire S’a ridicat la treapta de ministru al țarei, însemnează oare că a trădat democrația? D. Take Ionescu. Cînd mă acuză și pe miile de trădare a democrației române, uită pe semne că, după ce am părăsit partidul liberal, a venit la mine acasă și m'a ținut pînă la orele 6 dimineața, căutînd să mă convingă că trebbue să iau primăria. Eu am refuzat, firește, această ofertă, și eram hotărît să mă retrag din politică, pentru că mă gîndeam ce exemplu rău aș da tinerime! părăsind partidul liberal în asemenea condițiuni. Am ascultat mai trziu sfaturile unui bun amic și am intrat în partidul conservator pe care nu l-am părăsit și nu voii părăsi niciodată. Oratorul face în urmă portretul Clius Carp despre care spune că e Înzestrat cu cele mai superioare însușiri de om de stat. Să ne răspundă adversarii,, întreabă d. Delavrancea, pentru ce au trădat acești oameni nemnorația? Pentru că nu sîntem strînșî sub steagul policolor al d-luî Take Ionescu? D. Delavrancea caută să scoată în evidență caracterele democratice ale d-lor Marghiloman și Filiftesen. Toți slut egitl din oameni harnici, cinstittî, fără să fi arătat, vreodată că se trag din neamuri boereștî. i D. Cantacuzino, spune oratorul, este boer, dar un boer care aparține neamului romînesc. Să ne întrunirea de la clubul liberal DISCURSURILE D-LOR I. BRANTIANU, AL. DJUVARA, EMIL PETRESCU, LICIU și FERE*HIDE. La clubul liberal din Capitală a avut loc aseară o Întrunire a tuturor comitetelor electorale din culori, la care a luat parte și comitetul executiv al partidului. Dintre fruntașii partidului se aflau d-nnî: L C. Bratianu, Toma Sterian, Al. Djuvara, M. Ferechide, G. Nacu, Missir, G. Banu, I. Saita, dr. Mărdărescu, Niculescu-Dorobanțu, dr. Botescu, I. Cezărescu, locot.col. firătianu, Botez, Ciocaneli, Costacopol, etc., etc. DISCURSUL D-LUI I. BRATIANU In discursul său, șeful partidului liberal s’a ocupat de două chestiuni: De ce s’a retras partidul liberal de la putere și de ce au venit la guvern carpiști». Conservatorii au luat frmele guvernului pentru a-șî încerca puterile acum cînd visteria statului e plină și cînd o complectă liniște domnește in toate clasele sociale. Conservatorii dacă nu veneau acuma la guvern, iși pierdeau cu desăvirșire puterile și acum așa de sleite. La prima chestiune, de ce partidul liberal s’a retras de la putere, d. Brătianu a spus că partidul liberal est un partid care voește a sta la orzmna statului in oriși ce condiții. Am iitat guvernul, pentru a realiza o operă mare. După ce am realizat-o în mare parte, ne-am retras pentru a ne pregăti un alt program a cărui Concepere eram datoria O face Cu țara întreagă. ’ Vom arăta zilele acestea printr’un manifest, care este acel program. D. Brătianu mai adăugă că a plecat de la guvern spre a lăsa tutu«