Dimineaţa, septembrie 1911 (Anul 8, nr. 2692-2721)

1911-09-26 / nr. 2717

ticole, cpu'țin pe cititorî In curent cu toubti progresele in acest teren. In momentul find bobul strugurelui e strivit, toate bacteriile cari se aflau pe pojghița boabelor și care sunt înecate în must, încep o viață nouă. In urma descoperirilor lui Pasteur, s-a dovedit că toate aceste bacterii, printre care și fermenții cei buni ai vinului, (saccharomyces dlipsoideus), nu se află în interiorul bobului, ci pe pielița lui. Fermenții cei buni sínt bacteriile cari transformă zaharul din must în alcool și noi avem interes ca aceștia să se înmulțească cît mai repede și mai mult, spre a îndeplini în bune condițiuni această lucrare, care se numește fermentațiune. Dar și bacteriile cele vătămătoare și cari sunt de multe neamuri, reclamă dreptul la viață și caută a se înmulți în detrimentul fermenților celor buni, și iată că se iau la întrecere unii cu alții. Bacteriile vătămătoare se iau la trîntă cu cele folositoare, cum s’au luat acum italienii cu turcii. Insă noi, ca niște sinceri și adevărați aliați ai fermenților buni — nu ca aliații Turciei — trebue să le citim in ajutor, pentru ca ei să rămînă, biruitori. In scopul acestei însemînțăm mustul cu așa zisele maiale selectionate, cari conțin fermenții buni in mod concentrat și gata de lup ■ [UNK] Odată răspîndiți în must, aceștia încep imediat lucram fac efectul unei armate de iriziune și de colonizare, se trimițesc repede, ocupă tot Oceaul de must, ca flota italiană •Marea Mediterană, iar bactrile cele vătămătoare dispar ca torpiloarele turcești. Ați înțeles ? De mulți ani sistemul acesta se practică pentru fabricarea berei ? Numai de vr’o 17 ani el a incep i a se aplica la fabricarea vinului. Fără aceste masale, n’ați bea la Carul cu bere, sau la Marinescu-Bragadiru deliciosul lichid blond și brun — care de alca ntrelea vă face burtoși și moleci, pe cînd vinul vă face sprinteni și voioși. In Franța există institute cari produc naiale (Uvures) selecționate și r solut sterile, ce se expediază ori ce depărtări ln bidoane hermetic închise. Se zice că se ’ "i Înființa și la noi un astfel de istitut. Ar fi de dorit săi înfiițeze serviciul nostru viticol. î banii strînși dela bieții p dgorenî filoxerațî, ca pedeaps pentru că s-a topit filoxere In ‘908 eu am fabricat vinul cu n iale selecționate de la institutul Jaquemin din Franța și rezultatul a fost excelent, dovadă că l’am vîndut casei Capșa, iar cel ce - am păstrat se îmbunătățește ."..I conservă buchetul deliciosi care l’a avut dela Început. N’o spun aceasta ca să’mi fac reclamă, fiindcă aproape n’am de fuzare, iar de la 1908 n’am mai făcut vin, vînzînd strugurii întregi. Odată ce un butoiu a început să fermenteze cu masa selecționată nu mai e nevoe de altă masa Se ia must in fermentațiune din acest butoiu și se toarnă în butoiul ce urmează a fermenta și așa mai departe pînă în ultimul butoiu. In lipsă de masa, orîce podgoria își poate îmbunătăți fermetațiunea intr’un grad oarecare dfulegînd cîteva hîrdae de struguri aleși, dintre cei mai frumoși și curați, fără boabe strice făcîndu’i apoi să fermente e. Negreșit că rezultatul nu va fi același ca cu maialele concentrate și selecționate, dar tot ve fi ceva. Cin va comanda asemenea maiale să ceară și broșurică explicativă, fiindcă sunt regule de urmat, iară de care rezultatul ar fi nu!, căci însemînțarea cu maiale se face simultaneu cu bisulfitarea recoltei. Ași mai avea multe de spus, dar nu mai am foc. Conflictul italo-turc nu cred să f bu influență păgubitoare pentru exportul nostru. Vasele sub pavilioanele puterilor neutre, vor putea circula în plină libertate. Ar fi fost pericol dacă flota italiană ar fi blocat Dardanelele, lucru ce n’ar permite puterile europene. Prețurile cerealelor se mențin destul de bine. Nutrețurile sînt anul acesta extrem de scumpe, atît linul, cît și ovăzul și orzul, maitarii s’au sosit încă în părțile noastre. Un prieten a dat peste unul în zăvoaiele Argeșului din preajma Piteștilor, încă și acum două săptămîni. De atunci a căutat în toate zilele, dar n a mai întîlnit nici unul. Cine știe cum s’o fi rătăcit acolo? Se vede că’I umbla ceasul înainte. "A făcut ca acei călători cari se duc la gară cu cîteva ore înainte de plecarea trenului. . Al Cita rai -------------#i----------__ vtmmsmmmmi musm&m SUFERINZILOR RE - Hernie încă 8 zile !» București a afla La Craiova Suferinzi? «ieși eroi 9 neputând fi «oți consultați de agentul Band őagelor'Bariere, din cauza aglomerației ".Missra și multiplelor cereri, din ’ț v '? Capitală și Provincie, afere agentul numitei Case a Wîii.# prelungit remânerea sa in București pentru încă 1j of 8 *sics figS de Luni 88 Sept. ~ până Sa.mbai& 1 Octombrie. Bandagin’, Barr éré este idealul pentru toți suferinzii cari adoptîndu’i se simt cum nu se poate mai bine. E<î~* copii YiP de eiirea © stă sigurii. La persoanele mari de ambele sexe h >una este complect reținuta, fară nici o teamă de vreo urmare. Pentru doamne este specială Cantara Maillot, complect elasticii, ajurată, fără planșete și balene suverană pentru deplasarea organelor. Consultisțient Isi București la COMPTOIRUL GENERAL DE OPTICĂ Calea Victoriei No. 104 — SI LA — Craiova Duminecă, % și leírii 3 Octombrie la MOTEL MINERVA. Prețuri reduse pentru liiitsri Congresul funcțonarilor comerciali Comitetul executiv al societăței generale a funcționarilor comerciali va ține azi. Duminici 25 cor., o ședință de comitet și sediul societăței in str. Carp No. 19 Împreună, cu delegații tuturor secțiunilor din întreaga țară. In consfătuire se va discuta asupra congresului ce va avea loc în ziua de 26 Octombrie cor ------------------------------ Mor profesori suplinitori iată numele noilor profesor suplinitori cari au fost numit în învătțămîntul secundar. BUCUREȘTI Liceul Sf. Sava.— D-nii Francisc Lebrun, preotul G. Georgescu, M. Lișcu, I. Petrescu, I D. Petrescu, V. Gr. Borgovan, I Trifu, H. Zottu, R. Caracaș, Tr Mihal, T. Lăzărescu. Liceul Matei Basarab.—D-ni Iuga, Sanielevici N. Bădescu și C. Enescu. Liceul Mihai Viteazu.— D-ni Mirodor, I. Pavelescu, P. Papahagi, Voichinovici, Enache Ionescu, Marcel Botez. Liceul Lazăr.—D-nii I. Banei I. Albinetz, I. Garabet și N Zlotescu. Gimnaziul Cantemir. — D-ni A. Gradinescu și P. Popescu. Seminarul „Central". — D-n. Șt. Dinulescu, preotul Popescu Moșoaia și V. Oprescu. — . Procesul Gaza-Socol IAȘI, ii Septembrie. — D. Dibrogeanu-Gherea a trimis o petiție juraților anunțînd că n’ avut timp să studieze un desjuns chestia și că fiind bolna nu poate veni la proces. — Dai ---------**--------Fortul de la regia din Tecuci CONDAMNAREA VINOVAȚILOR TECUCIU, 24 Septembrie. Azi judecătoria locală, a condamnat pe Const. Scarlat, autul furtului fabricatelor regi din depozitul Tecuciu, la un a și jumătate închisoare și complicii săi Toader și Mar Ionescu, debitanți, la cîte una închisoare și solidari la. 1629 , despăgubiri către partea civil care este șeful depozitului, d. ’ Muche.— Laurentziu. ►------------------- Esperanto  Astăzi Duminecă la ora 2 jurp. m. va avea loc solemnități t deschiderea primului curs public și gratuit, de limba Esperanto în cartierul garei de Noi , în localul școalei de fete N 15, din calea Griviței No. 19. Persoanele doritoare a unut acest curs și nefiind încă, inserse se pot înscri chiar la școai adresînduse secretarului soc . țnței Esperantiste romíne, - ------------------------------ Cărți și Reviste .A apărut No. 39 al revistei literare, de familie, „Dumineca", cu un variat sumar compus din nuvele, poezii, concursuri, romane, jocuri.. ; Crearea unui gimnaziu la Gala 1 GALAȚI, 24 Septembrie.— Direcția liceului din localitate intervenit la primărie ca să prevadă fonduri pentru plata profesorilor unui gimnazii a cărui înființare e necesitată de marele număr de elevi din clasele inferioare ale liceului. In anul acesta numai, în clasa IV, sunt înscriși un număr de 100 elevi.— Pedro. rwmiiafmaimimiifisimMaasamamsaacssmaM isa îs zile de sărbători -1í* ■ . loc. Azi ,_fieca)■>. face sforțări, ferntru carele să fie cît mai frumoase. jfcw lAȘiî 24 Septembrie..... Azi la orele 3 d. a. a sosit în localitate misiunea austroungară, în frunte cu generalul Goettingen. j A fost întîmpinată la Burdujenîi de căpitanul Negruzzi. în Iași a fost așteptată doi d-nii colonel Mihăilescu, maior, Broșteanu și căpitan Floru, de., prefectul de poliție și un reprezentant al consulatului austro- ungar. Generalul Goettingen era îmbrăcat civil, pe cînd "Ceilalți doi membri ai misiunei poartă uni formă. D-sa s’a întreținut cu multă amabilitate cu persoanele ce-l așteptau și s'a interesat des orașul Iași. D. maior Broșteanu este atașat la persoana generalului. Cu acelaș tren si sosit profesorii străini Stefanelli, Laghin, dr. Tarnowski și dr. Cugler; acesta din urmă a fost primit de d. Cuza. A mai sosit, tot cu trenul acesta, d. dr. Svoboda, rectorul universității din Viena. D-sa, însă n’a fost așteptat de nimeni, așa că a rămas un timp singurel în gară. M’ar fi prezentat atunci d-sale, mm’am recomandat și l’am oătlăuzit pînă la hotelul Traian, unde ise află găzduit. " D. dr. Svoboda e un om foarte identil și mi-a spus, între altele , că are în Iași mulți discipoli ai săi, dar regretă că nu știe limba romînă. * ! Azi dimineață a sosit în localitate și d. dr. Sextil Pușcariu, care se află găzduit la d. dr. Pușcariu. ■ “Swr . D. ministru al instrucțiunii jirion, a aprobat azi ca cursurile școalelor să fie întrerupte pe tot timpul serbărilor. * Direcția C. F. R. a acordat o reducere de 50 la sută, cu începere de mîine pînă în ziua de 30 Septembrie. * Rectorul universității a invitat jpe d. Magher, președintele asociației corpului didactic izraelit, să participe la serbările jubitenroastă seară la orele 6, a sosit în Iași d. ministru Maiorescu.1] D-sa a fost primit la gară de autorități și fruntași guvernamentali. , «• D. A. D. Xetropol pleacă în astă seară la Sinaia, unde va sta cîteva zile — tocmai atîta cît țin serbările jubiliare.—Dan. K IAȘI, 24 Septembrie. — Azi dimineață au sosit în localitate d-nii miniștri Marghiloman și Arion. Au fost întîmpinați în gară de fruntașii guvernamentali. Ministrul școalelor a fost primit și de un grup de profesori indiferent de culoare politică. D. Marghiloman a descins la d. Ghica-Deleni, cere i-a pus la dispoziție întreaga d-sale locuință. D. Arion e descins la ,d. Meisner . La orele 10 a avut loc o consfătuire a directorilor tuturor școalelor secundare, sub preșidenția d-lui Arion, care a consimțit ca cursurile să fie suspendate în zilele de 25—29 Septembrie inclusiv. D. Arion a cerut apoi să i se prezinte lista invitaților la banchetul de mîine seară. D. A. D. Xenopol a declarat că nu va lua parte la serbări dacă nu i se va da d-sale însărcinarea de a rosti cuvîntarea festivă de la Teatrul Național. Lucrul pare imposibil deoarece această însărcinare s’a dat d-lui Humuzescu. * Societatea „Uniunea izraeliților pâmînteni", va depune pe monumentul lui Kogilniceanu o coroană cu inscripția: „Lui Mihail Kogălniceanu, „Uniunea izraeliților pămînteni“, recunoscătoare“. Rectorul universitate a invitat, în mod oficial, la serbări și pe d. Magher, președintele asociației corpului didactic izraelit. Oaspeții basarabeni, în număr de 25, au sosit în localitate. Ei sînt găzduiți la seminarul Veniamin. Li se va oferi un banchet de către societatea viticolă. * Autoritățile au luat severe măsuri pentru supravegherea străinilor, în special a celor so ■ siți din Basarabia. — Dan. . '4k IAȘI, 24 Septembrie. — Am ajuns în ajunul serbărilor jubilare. Peste tot locul, se desfășură o activitate deosebită pentru înfrumusețare. ".Totul nu e gata, dar pînă mîine, nimic il sperăm, nu va lăsa de dorit. In 11 tîrzierea se explică, că nu se știa I exact, dacă serbările vor avea PRIMO OASPEȚI Astăzi afi sosit cei dinții oaspeți. Sînt membrii societății viticole din Chișinău și elevii,școalei de viticultură de acolo. Oaspeții au fost primiți la Ungheni, de către o delegație a societăței ■ din iași. Clibii azi ei au vizitat expoziția viticolă, care s’a complecat. Intre expozanți remarcăm: școala normală Vasile Lupu, Max Brotman-București, Pepiniera Paraclis-Cotnari, Viscvil- Brăila, Meteor-Ploești, Hang-București, Irimescu-Tupilați, Vișan Iași, dr. I. Manolescu-Șitrungă, Hangaru-Iași, Pepiniera Știrbei- Buftea, Nagy Gabor-Ungaria, Ocneanu,Craiova, ,foroeanu-Băilești, Apostolescu-Panciu, Glodeaviu-Ploești, Mareș-Mizil, Bring Focșani, Stănciu-R.Sărat, Gogonea-Focșani, Damienescu-Tecuci Florica-Craiova, Tifescu-Buzăi, Școala de arte, Isidor Margulies, Gustav Ulrich, Lazaride, Alexieff, Gheorghiu, Pandeleanfirescu, Pulcherea-Paiano, Iacobovici din Iași, Meyer-Pitești, Giurescu-Brăila. Oaspeții din Basarabia se află sub conducerea d-lui de Koeppen, președintele societăței viticole din Chișinău, care cunoaște bine lașul. încă, nu e fixată ziua,dar un banchet va strînge laolaltă pe membrii societăței viticole din Iași și Chișinău. In pahare va curge excelentul vin Risler, din ferma Paiano- Pulcheria,—și probabil că va figura un rar exemplar de vin Cotnari din 1848— oferit de d. Dim. Greceanu, primarul orașului. MASURI DE ORDINE D. căpitan Stroia, prefect de poliție, ne roagă a reproduce următoarele : 1 .Persoanele care vor asista ,la, festivalul și reprezentația de gală, a Teatrului Național, sunt rugate a-și ocupa din timp locurile căci după sosirea familiei regale, ușile Teatrului se vor închide, așa că persoanele întîrziate nu vor pătrunde sub nici un motiv. ZIARIȘTI STRĂINI . Se anunță sosirea a unor ziariști din Paris. Azî a sosit aci d. profesor Gusti, care reprezintă și va face dări de seamă pentru „Leipziger ilustrirte Zeitung’’. UN DEJUN LA FERMA BACARAU Membrii societăței viticole din Iași și acei ai societăței din Chirineh, vor lua Duminică dejunul la ferma RădărSii, fiind invitații d-lui Al. Bädäran. REPREZENTAȚIA DE GALA În programul reprezentației de gală ce va avea loc Marți seara la Teatrul Național, a intervenit o schimbare. Nu vor fi două părți, ci o singură parte, cu programul următor: 1) Concertul orchestrei rftiRilitorului de culte; 2) Versuri redate de d. Dragomir; 3) Concertul corului mitropolitan; 4) I,Ursita”, piesă de d. Găvănescu;5) Căutata festivală a d-lui Mezetti. Reprezentația se va Începe la orele 9, și se va termina la orele 11 p. m. D. Dinicu se află în gazdă la d. Sibianu, directorul Conservatorului. UNIUNEA IZRAELIȚILOR PAMINTENI Uniunea izraeliților pămînteni a ținut azi o nouă ședință. , In definitiv s’a hotărît invitarea membrilor de a asista la sosirea familiei regale și depunerea unei coroane pe mormîntul lui Cogălnic carm. i MIȘCAREA IN ORAȘ ! Mișcarea în oraș începe sa devie extraordinară. Cu toate că nu s’a acordat reduceri de tren , totuși sosește multă lume din provincie. împodobirea orașului merge repede. Ieșenii sunt gata, să primească cu entuziasm familia regală și mulți oaspeți. isi saisBaxmsm!Sim»mamsme eimi Mi mKb - ------------------------| Croisica judiciari HULIREA RELIGIEI DOMINANTE I Parchetul de Ialomița trimisese în judecată tribunalului ■ corecțional peste 30 de țărani din comuna Jigălia, sub inculpația de a fi adoptat o altă religie decît cea ortodoxă, un fel de adventism și că ar proferat cuvinte injurioase și arunca hula asupra religiei dominante în stat, a servitorilor ei și a celor cari cred în ea. la Tribunalul Ialomița in considerentele sentinței, spune că ’* privire la adoptarea unei alte religii, următoarele : ci „Avînd în vedere că faptul den a adora ținta supremă, este o a chestiune de conștiință, asupra a căreia legile tuturor societăți CASSAm REFIÎMERÎ $ e o r d ti p ar t i o u 1 a r i 1 o i‘ ImururimtMi'i gssrantsîs. {win de Bîeoțs CU DOBÂNDĂ NUMAI DE 4% ^ AM Cererile pentru efectuarea impeumuturilor, ca și ce se pentru achitarea lor, se pot precauta : în Capitală la administrația centrală a Casier; lit județe, la Râwin'hi, a fi fie Financiarelor moderne nu-șî permit vreo recrutare, așa că din punctul de vedere al schimbărei credinței ortodoxe pe altă credință eterodoxă, nici o vină de nici un fel nu s’a adus și nu se poate aduce inculpaților....“ Trecind la partea, doua, a faptelor imputate, adică hulirea și insuliarea religiei dominante a statului, tribunalul găsește că j numai trei dintr’înșiî s’au făcut vinovați de acest delict prevăzut de art. 181 cod penal și îi condamnă la cîte 10 zile închisoare. Contra, sentinței acesteia condamnații și anume: Dobre Țoancă, Ilar. Constantin și Dima Mitrea au făcut apel, pe care1a Curtea din București secția Il-ar a respins ca nefondat, confirmînd astfel pedeapsa. CRIMA DIN CALEA VĂCĂREȘTI Judecătorul de instrucție al cabinetului 4, terminînd instrucția cu țiganul Trandafir Tănase, a dat ordonanța definitivă prin care conchide la trimiterea lui înaintea Curței , cu jurați de Ilfov, pentru omor săvîrșit cu voință. Victima, a fost amanta lui, numită Marghioala Gh. Vasilescu, care părăsind satul Rumănești, județul Dîmbovița, unde trăia cu Trandafir Tănase, a venit tocmai la București și s’a angajat ca saboriță la o bina din calea Văcărești, împreună cu un alt țigan cu care se îndrăgise aci în Capitală. Gelosul Tănase veni după ea în București și cu un revolver pe care îl cumpărase spre a-și pune în aplicare răzbunarea criminală și-a ucis amanta, pe care o surprinsese în timpul nopței dormind sub schela unde lucra, alături de noul ei amant. Aceste sînt împrejurările crimei săvîrșite și pentru care Tarandafir Tănase va avea să dea seamă judecătorilor săi. DIVERSE Am publicat căd. avocat Leautey, avînd pretențiune de proprietate asupra librăriei „L’Indépendance Roumaine“, a cercat în primul rînd să obțină expulzarea d-lui Jean Leon, actualul proprietar al librăriei, ,cerere care i-a fost respinsă de tribunal și în urmă a intentat o acțiune de fond în ce privește drepturile d-sale de proprietate. Pînă la tranșarea procesului de fond, d. Leautey a cerut tribunalului comercial de Ilfov să înființeze un sechestru judiciar asupra fondului comercial al librăriei. Tribunalul a respins și această cerere ca neîntemeiată condamnînd pe d. Leautey la cheltueli de judecată față de d. Leon. * A fost înaintat parchetului de Ilfov arestatul Const. G. V. Oancea, care atrăgînd în cursă pe femeia. Maria Iordache din comuna Fierbinți, i-a furat suma de 2800 lei cu care dînsa 1 venise în București ca să plătească prețul unui pămînt cumpărat. " * j Deasemenea a fost adus eri la parchet individul Const. Iorgu , Popescu, autorul crimei din cătunul Principele Carol, despre care s’a vorbit în ziarul nostru. --------- Gazul suspect din str. Raionului ■ țn strada Raionuui No. 47, s’a i îmbolnăvit și prezintă simptome suspecte, un bătrîn Lazăr - Georgescu. Serviciul permanent medical dela primăria Capitalei fiind anunțat, a dispus transportarea pacientului la spitalul Colentin« 3 și izolarea lui. S’au luat materii fecale cari au fost trimise spre analiză laboratorului chimic comunal. Pînă la cunoașterea rezultatului analizei, persoanele cari au fost în contact cu bolnavul, sîn sub supraveghere medicală. La orele 12, d. dr. Vasilescu , dela laboratorul comunal, a dat rezultatul analizei, care a fost negativ. DJMTS f asas^csssaaffiBffiMBSSt»!»__ UbTIHE IKFDRMATIUHI ii?; t- *' In oriaia unei nos si întrevederi intre d'iili P. P. Carp și Take basesca, tratîitivele jHjntra im« pas a îi rea conserv « tiseilor s’ais rupt; înțelegerea nu s’a putut stabili din ca mxk că fi Carp nu le rimește ce r»îi dipunea «Uaolvării parlamentului. Corespondentul nostru din Iași ne relatează:. D. Ionel Brătianu sosește Miercuri dimineață în localitate, împreună cu mai mulți membri ai comitetului executiv liberal. . D. Brătianu va depune o coroană pe mormintul lui M. Kogîlniceanu și va ține o cuvîntare și numele partidului liberal. Corespondentul nostru din Galați ne telegrafiază următoarele: Vapoarele italiene „Concezien*“ și „Alba EI.”, încărcate pentru Italia, neputând trece Bosforul, au fost descărcate în portul nostru. , Geamul „Aurora” se află la Turcoaia, unde a fost desinfectat. Cele două persoane din Turcoaia, purtătoare de vibrioni boieriei, merg spre bine, de asemenea și restul celor isolați. Bolnavul din gara Armanului e bine. P. medic primar Suceveanu, a făcut cunoscut direcției sanitare totdeodată că a trimis la analiza laboratorului din Sulina fecalele celor isolați. In Turcoaia nu s'a mai constatat nici un caz nou. In vederea serbărilor ce vor avea loc la Iași ministerul instrucțiunei publice a luat vacanță până Marți 27 cor. 1 Ministerul de războiu a adus la cunoștința, aceluia a instrucțiunei publice, că toate intervențiunile pe care acesta din urmă le-a făcut pentru a scuti de manevre pe membrii corpului didactic de manevre nu au fost admise. D-na dr. Teodorescu Lucia, actual medic al circ. Plenița, din județul Dolj, se transferă în postul de medic, la orașul Ocnele Mari, județul Vîlcea, plătită cu leafa, de 1.65 lei lunar din bugetul comunei Ocnele-Mari și cu diurna de 135 lei lunar. In locul d-lui dr. S. Soru, demisionat. Pudra de Porcelan TES, cea mai bună pudra din lume, se găsește fie vânzare în șeasi nuanțe. Culoarea naturala a feței o redă în modul cel mai fidel Pudra TES de nuanță naturale.. Prețul LEI 6 și LEI 3 D. I. Chiru-Nanov, începe cu numărul din 25 Septembrie al „Nouei reviste române" publicarea unor foarte interesante note de călătorie, sub titlu: Peste Dorna. Descrierea este însoțită de ilustrații. . ’ D. dr. N. Bărdescu, directorul general al serviciului sanitar, va prezenta d-lui ministru de interne un regulament privitor la organizarea sanitară a porturilor noastre. Important pentru d-nii agricultori.—Depozitul de mașini și unelte agricole ale sindicatului agricol Ilfov, a comandat Casei Avery Company din America o garnitură de treer combinată cu un plug cu aburi. Aceste mașini fiind ultima expresie a spiritului inventiv american, sindicatul speră ca prin ele să rezolve multe din neajunsurile acestei ramuri. Peste cîteva zile se va face o experiență lîngă gara Mogoșoaia la moșia d-lui Sava Șomănescu unde și-au anunțat participarea toți aceia cari se interesează de progresele agriculture. Data precisă se va anunța prin gazete și invitații personale. D. Mihail Cantacuzino, ministru de justiție, care se afla în străinătate, a sosit orl la amiazi în Capitală. Administrația Casei școalelor a fost autorizată să primească donația făcută de d. Gr. Iliescu, oficiant superior la poșta centrală, consistînd dintr’un bon rural 5 la sută în sumă de 1000 lei, pentru ca din venitul lui sa se cumpere, în amintirea fiicei sale decedate, Marioara, din cl. V-a, cărți la elevele sărace și silitoare dela externatul secundar de fete gradul II din Capitală . Eri dimineață s’a pus în vînzare. St toată țara, numărul 3S din revista FACLA, consacrat în mare parte Jubileului universitate dela Iași și deschidere! stagiune! teatrului Davila. Cităm o parte din bogatul sumar al acestui număr: Alexandru Davila de Nicoară al Lumei, Invățămîntul nostru universitar, Jubileul universităței de la Iași, de un profesor universitar; Import de lingușitori, fie S.; Dreptatea fie V. Demetrius; Sărmana Italiei fie Iosif Nădejde; Pionierii civilizației fie Barbu Eftimiu; Literatura ciocoilor, Procesul Guza-Socov; Cholera nostres fie G. Alexe, D. Ilarie Chendi, Abgar Buicliu și N. Iorga; Regele vorbește, cum vorbește, de Ion Lahovari, etc. Iată întrunirile mai de seamă cari se vor ține azi In Capitală : La orele 9 dim. In str. Carol 19 adunarea funcționarilor comerciali; la Aurora sindicatul croitorilor; la Bursa Munceî adunarea generală a societăței „Binele Public“; la Aurora întrunirea muncitorească; la orele d. a. la Romînia, Muncitoare adunarea sindicatului funcționarilor comerciali; la oreie 8 seara tot. la, Romînia Muncitoare, întrunirea de protestare contra scumpire! traiului. Comitetul bursei din Capitală se va întruni Marți seara spre a lua in discuțiune mai multe cereri de admiterea valorilor la cota bursei. Secretarii Camerelor de comerț din țară s-au întrunit ori după amiazi la Camera de comerț pentru a-șî continua lucrările cu privire la întocmirea birourilor de informațiuni comerciale cât și a unui regulament al Camerelor. La ședință a luat parte și d. N. S. Danielopol, delegatul special al ministerului industriei. Fabricanții de cărămidă s’au întrunit erî după amiazi la ministeru de industrie și comerț sub președenția d-lui Chr. Staicovici, secretarul general al ministerului spre a lua în discuțiune chestiunea fixărea zonelor de exploatare a fabricelor. Ședința a fost intimă și a durat, pînă la orele 4 și juni, urmînd a se întruni din nou Luni. , <i. "Aseară s’a ținut la clubul social-democrat obicinuita ședință săptămînală. D. avocat Gorghiceic a ținut o documentată conferință despre „Legistrața Muncei”. Ministerul instrucțiunei publice a pus la despoziția serviciului sanitar localul vechii școli din Giorecu Mare Puțari (Dolj) spre a fi transformat în mod provizoriu în Infirmerie pentru izolarea bolnavilor tefici. Consiliul de administrație al Casei Rurale se va întruni Joi 29 Septembrie, spre a se ocupa cu parcelarea nouilor moșii cumpărate spre a fi distribuite în loturi la țărani. . Azi la orele 10 se va face deschiderea cursurilor la seminarul Nifon Mitropolitul, cu solemnitatea obicinuită. Sergentul concediat iStănculescu Gheorghe, din regimentul Ilfov No. 21, care a obținut dide doctor în medicină și Droma chirurgie, cu exercițiul liberei practice în țară sub numele «ie Rădulescu Gheorghe, s’a trecut In corpul sanitar cu gradul ass medic-ajutor concediat. Singura ceasde pe carte mai au omiști nesupușii și dezertorii fi ® a-și refiula situația lor militară este pînă la 30 Septembrie anul care at, ciai explic termenul de anmeazie. Pentru erica detalii o se adresa d-lui B. Sepcanu, licențiat in drept, directorul biroului de informațiuni administrative al ziarelor „Adevărul” și „Dimineața“. București, palatul „Adevărului“. Telefon 14-1?, Astăzi Duminică ,5 Septembrie are loc a XI solemnitate a distribuirii de cărți elevilor săraci făcută de societatea filantropică „Speranța”. Distribuirea se va face după amiazi, începînd dela orele 8 și jum.’, in localul școalei ,,Instrucțiunea“, str. Cantemir 29. * D. Eugeniu Stelescu, profesor de muzică și șef de orchestră, a dedicat regelui, cu ocazia serbărilor jubiliare din Iași, un marș instituia „Jubileul Universitatții din Iași 1911“. D. Stelescu a scris două partiții pentru piane, legate frumos în scoarță tricoloră, pe cari le va înmîna una regelui și a doua comitetului serbărilor. Ministerul instrucțiunei sa probat înființarea unei cantine școlare pe lingă școala normală, din Bîrlad, în scopul aprovizionărei elevilor cu cele necesare, aceasta numai ca o încercare. Dacă va da roade bune înființarea de asemenea cantine se va generaliza. ---------------------Tren jefuit de bandiți Varșovia, 24 Septembrie. — Aseară, mai mulți bandiți necunoscuți au atacat trenul accelerat Lodz-Varșovia și l’au oprit în drum. Ei au jefuit vagonul poștal, de unde au luat mai multe grupuri de bani și scrisori de valoare, însumîndi cîteva, mii de ruble. Pînă, acum nu s’a putut da de urma bandiților. . ---------țfcise—_»— COTTA CTI SCRISORI Domnule Director, Intr’un articol apărut în ziarul „Dimineața” No. 2623 din 24 Iunie 911 și întitulat „Cerșetorii din gara de Nord“, ziarul d-v se ocupă de niște arabi rămași muritori de foame în București din cauza relelor afaceri ce făcuseră cu ocaziunea angajării lor de către S. P. A. în parcul Carol I. La 12 Septembrie 1911 acelaș ziar cu No. 2712 revine asupra acestor nenorociți într-un articol întitulat „Odiseea unei trupe arăbești”, unde apare pentru prima oară numele meu. In fine, în „Adevărul” cu data de 24 Septembrie 1911 găsesc un articol întitulat „Mizeria unei trupe arabe”, în care se afirmă, că acești oameni ar fi fost „înșelați de un fel de impressariu în anume Menasse”, care ar fi vîndut in mofi necinstit un cal de rasă, etc. Aceste alegațiuni gratuite și care ating in mod grav cinstea mea sunt cu totul lipsite de temei și de vă rog să veniți asupra lor. Vă rog să dați cea mai formală desmințire acelor știri, în ceea ce mă privește, am pierdut mii de lei în această nenorocită afacere, necum să fi profitat ceva în dauna bieților arabil ,... sammu PE TOT TIMPUL ÎVIÂI al EVRELOR REGALE DIN MOLDOVA PNEUMATICELE--------— .CONTINENTAL“ de toate tipurile și de toate dimensiunile se găsesc in Stok LA AGENȚII OASSEI S. GHELBER . . «la Roman G. I. POPESCU, C-icu Focșani A. RUPKA . . • • la Bacău Cartierul General al Manevrelor Toate furniturile se fac după TARIFUL RE BUL de la 3/16 Septembrie a. c. și din produse de fabricațiune recent importată fi" Cu stimă, M. Menas#« 1 Inginer » Str. Schitul Maicilor 8 '! FOIȚA ZIARULUI „DIMINEAȚA“ 22) Impresii al Iliert? ----------------------------- MOTE DE OM ,JECÂIST Din pivniță vine, e drept, ecoul vag al unui sgrund confuz — dar nu e nimic: se fabrică șampanie pentru englez și dopul se așează anevoie. Pe dinaintea magazinului, curios, trec mereu, în sus și în jos, aceleași capete — au aceiași oameni, căci hainele se schimbă. Veghiază agenții siguranței. Peste drum — simplă coincidență : doui gardiști, două atleți, nu mai sfârșesc o conversație, care trebuie să fie tare interesantă fiindcă ține de un ceas. — M...rde! se aude o dată înghesuit. Și unul din consumatorii cari jucau cărți în fund cade grămadă pe podeală. Nervos pentru că’l persecuta norocul, se vede, clientul se tot mișcase cu scaunul pînă cînd ajunsese lingă englez, în momentul cind ’i păruse că insularul e destul de beat — și, cu un gest catifelat, se apucase să-i tragă punga din buzunar. Englezul, ca să răspundă la politeță, îi aplicase un pumn formidabil drept in moalele capului. Patronul, ca să potolească scandalul, s'a repezit ca o panteră, cu un „casse-tête” la masa. englezilor — dar a prins in brațe namila de agent care prin aci se tot plimbase, indiferent, pe afară, schimbind întruna hainele cu alți colegi. Profitând de învălmășală, ceilalți doui „consumatori”, cei din partida de poker, se reped să iasă — dar se izbesc ca de un zid de gardiștii, cari isprăviseră, se vede, conversația, și veniseră, întâmplător, să privească spectacolul. In clipa aceasta, o fetița, ,une agenculUée”, care trecea, tot întâmplător, pe dinaintea circiumei, o înhățată de un al treilea agent tocmai în momentul cînd unul din „jucători” îî strecura ceva, pe furiș, în labă — pe cînd „gomosul“ cu doamna elegantă strigă de ridica mahalaua în picioare : Mi s'a furat, ceasornicul ! Intr’un sfert de ceas, toată lumea era la „pește” — apași coasele fies articulate. Domnișoara Steinhel, copila „văduvei roșii ", a. d-nei Steinhel care a susținut, anul trecut, cea luptă america cu jurații înaintea cărora fusese trimisă sub inculparea sa ar fi asasinat pe bărbată-săh - domnișoara Marthe Steinhel se mărită cu pictorul Raphael Perugia, la biserica Saint Jean — Baptiste — de la Salle. Mireasă nu e frumoasă — departe de asta, dar e blinda, și în melancolia care -i îndurează fața, poartă încă urma cumplitelor dureri morale pe cari le a îndurat în timpul și după procesul mamei sale. Încearcă să surîză domnișoara, căci ginerile e „bine” și asistența, eleganță și select, o mîngîie și o răsfață — dar surîsul ii moare pe buze, ca, la astmatici, respirația, cînd vor să răsufle adine. Se luaseră severe măsuri polițienești ca să nu poată pătrunde in biserică decit irit« tu... ; i se cer mai mari taina asupra orei de ceremonie. Da, dar se luaseră măsuri pentru înăuntru — afară, insă, în curte, ,era tot Parisul, grație demoniacului serviciu de reportagiu al presei. Și am asistat, atunci, la cea mai crudă manifestare a inimei de hienă care se adăpostește uneori sub carapacea omenească. Cînd a vrut să iasă perechea din biserică, a fost întîmpinată, de la ușă, de o mare de curioși, veniți să vază cu ochii lor pe fata ..otrăvitoarei” — și d’asupra zidului de capete, pe balcoane, prin pomi și pe taximetre aduse anume, zeci de aparate fotografice întinse amenințător ca să fixeze pentru posteritate trăsăturile copilei nefericite căreia, se pare, nu’i e iertat să fie veselă nici cînd nu e tristă. Biata mireasă, căreia această sîngeroasă indiscreție îi redeschidea răni necicatrizate, a leșinat. •• și asistenta, ca s’o cruțe de poliți’ ai ultimei și de curiozitatea feroce a fotografilor, a trebuit s’o urce în trăsură pe brațe, protejată de umbrele. Și copila asta, care a suferit martiriu numai pentru păcatul de a se fi născut, face, în aceste amare condiții, primul pas în viața cu care credea că, în sfîrșit, au să i se curme necazurile! Anarhism sanguinar. La terasa cafenelei JSA la pie qui chanie”. Un comandir de artilerie, om erudit în ale meșteșugului milităresc ; un gazetar „boulvardier”, a cărui frază, abundentă și sclipitoare, scapără pare că țîșnește de sub amnar; o „theâtreuse”, una din acele delicioase păsări migratoare cari sboară, de regulă, tocmai cînd le-ai auzit cuibul — și un prieten de demult, „un Vieux jeune homme”, care mare ,vreme să se gândească la ei, ocupat, cum e, pururea, să sboare înaintea capsuiilor altora. Luăm înghețată și vorbim..... anarhism. Ofițerul, un convins, e, însă, „boutonné” ca un diplomat în exercițiu — dar, dacă tragi abil, îî scoți viermii din nas. Gazetarul, „disbunghier”, e „frondeur” — pune punctele pe i și picioarele în farfurie. Prietenul, fericit că’mi voi găsi nașul, eu, singur reacționar între atîția antagoniști înarmați pînă în dinți cu „doctrina modernă“, se îmbătase — de plăcerea ce-și promitea de a mă vedea, la sigur, răstignit. Doamna, cel mai reușit exemplar de pariziană splendidă, mă teroriza cu parfumul capitol pe care o răspîndea în jurul ei. Greu lucru. Judecați: anarhism, aplicat la evoluțiile bateriilor de cetate ; anarhism, expus de un „bel espot” a cărui limbă înflorită poleiește săltăreț și cu avantaj cugetarea cea mai amară; anarhism, desvoltat în constituția lui barbară de un sibarit care călătorește în clasa întîia și se turtește sorbind, lacom, pînă §u, drojdia din paharul plăcerilor rafinate; — anarhism, în fine, documentat de o actriță superbă, ale cărei mătăsuri de preț fac freamăt cînd se mișcă și a cărei vecinătate toarnă foc pe șira spinovel. Nu era glumă pentru un țăran dela Dunăre — și trebuia totuși, să nu las, mai ales libidinosului meu prieten, satisfacția, pe care o urmărea micșorînd mereu distanța dintre el și cărnurile de fier ale actriței, de a-mi putea zice și el odată, cu temeiu: „înfundat, burghez infam !“ . Și țineam piept, cum puteam, bărbaților, Ofițerului. Îi puneam profesiunea, mîndră și plină de prestigiu, în contradicție cu absurda lui „religie socială”, ziaristului, îl făceam tabloul sumbru al societăței „après coup”. (Ta urma) Arefii Sristiei ci Mi i o urnă — nunta -i.lLLi.iJ A Ij-LIix Ui