Dimineaţa, octombrie 1912 (Anul 9, nr. 3081-3111)

1912-10-14 / nr. 3094

r DIMINEAȚA -Duminică 14 Octombrie 19121 PREIHLE *02ftlî8ETIÎ ‘ = CONCURSUL 6 = CUPON Ho.. 13—1B Octombrie 1912 Valabil la tragerea premiilor .DIMINEȚEL* care va avea loc in ziua de Noembrie a. c. — A se ține ți păstra silnic, apoi se va trimite Administrației ziarului „DIMINEAȚA*, negreșit întră 5 Noembrie. ’ ^ S’a reatsetirs la Graiena HAIUBLE NOTESâ,BIUnerva‘ ■, Renovat și mobilat din nou, amenajat după ultimele certari ale confortului modern. Calorifer, conducte de apă la lavoare în fiecare cameră, lumină electrică, telefon cu orașul, provincia și străinătatea. Saloane spațioase, săli de lectură, restaurant.Curățenie exemplară. In curing se va instala și ascensor. ț Cunoscutul și vechiul antreprenor J . W. L BOBEȘ Nutriment complect pntru copii, bolnavi și bătrâni Conține cel mai bun l LAPTE din ALPII Se vinde la toate drogheriile ja și farmaciile din țară Cutia lei 2.— Repr. Saro. LObl. București. DOCTOR BOALE DE OCHI și URECHI Strada Doamnei No. 27 BUCUREȘTI De închiriat casă foarte costfictabilă situată în cartierul cel mai sănătos al orșului între două linii de tramvai, singur in curte, șase camere de stăpân, dependință, baie, gaz, grădină mare cu tot felul de pomi roditori, grajd, șopron, curte de paseri, două fațade spre stradă. Prețul 5000 lei anual. str. Zefirului No. 14. "amso izbi» T " al unei școala superioara din Franța, cunoscând mai multe limbi moderne, având și practică la o fermă mare din rUrfinistrate dorește ocupție la moșie, întreprindere petroliferă sau de a ta natură Posedă garanții materiale, morale și bune vferințe. Adresa „Instruit“ la Agenția Schulder Co București. pui spina RODS. Bluze, Tallsr- Bfî, Robes dhe Guam- Irs lame sis cm!! — Calea Victoriei 77 — (<ri*iț>rn Confismei Na.tor) MODELE da Pălării dela primele case Parisiene Prețuri foarte moderate închiriezeftin apartament confortabil 5—6 camere, dependințe, bac, gaz. Romană 10, prin Calea Victoriei. PRĂVĂLIE" excelentă 3 camere, dependințe, 3 pivnițe, DE JINCHIRIAT Pasagiul timnédia, Academici 15, LICITAȚIE La 15 Octombrie c., se vinde 1299 metri patra si loc viran Str. Ingineri 5 la trei minute tramvaiul Călărași. Informațiuni „Monitorui Oficial“ No. 130 din 72 Septembrie 1912. Institutul MOI Cftle DE AGENȚI PISICI Anastt la: Baia CENTRALA București, Stranei Tratamentele boalelor cronice ale sistemului nervos: aparatul cluator, digestiv, ale nutrițiunii geniale, ale sistemului osos,articular și muscular; neurastenia, nevralgii, paralizii, arterioscleroză, constipațiii, artmism, reumatism, gutta, scolioza prin următoarele: Hidroterapia complectă, măști, manual și vntrător, ttasaj sub apă (Aix și Vichy) sudațiune Berthe, dușa Plombières. ilectricitate medicală : galvanizare, farnizare, curenți sinusoidali, franklinizare, d'Arsonvalizare, băi hidro-elctrice, Boentzen, iliii de lu mima și «le aer supraincalz't gen. ș. parțiale. Hepanof rauin sist. I>r Zander și Ortopedia, litl de acid carbonic (Nauheim) Tratamentele se execută și se supraveghează de medicii speciaiști ai Institutului. Prospecte se trimit gratis. Administratis. itilibitisn Primul instîhi Bs Optică reVteat pentru alegerea,compunerea și procurarea de OCHELARI sub direcțiunea științifică c d-lui Dr. George D. Fischer Str. Doamnei 27—Man IS8 Consultațiuni fără piață numai pentru alegerea ochelarilor cehi, se cumpară la Go'ilariam și in cazurile normale, adicăm acea nu este nevoe de o examinare mai indelungata ”."Nord. Legatiunea otomană ne-a comunicat următoarele cu privire la bombardarea portului Varna : „Depeșa trimisă din Sofia, după care flota otomană, ar fi bombardat localitățile fortificate și distrus mînăstirea și clădirile private din Varna, este lipsită de orice temelii. „Flota otomană a dirijat tirul său pe un punct depărtat al orașului unde se refugiaseră torpiloarele inamice precum și asupra acelora unde se efectuau mișcări militare bulgare“. La legațiunea bulgară a sosit era o depeșă privitoare la cucerirea fortului Kirkilisse. Iată textul acestei telegrame : „După o luptă înverșunată de două zile, trupele bulgare au cuprins Kirkilisse“. Legațiunea va comunica faptul chiar astăzi guvernului nostru. Monitorul Oficial publică următoarele comunicate ale ministerului de externe : In baza comunicării legațiunii Greciei, ministerul afacerilor străine aduce la cunoștința generală că, flota greacă a blocat insula Lemnos din arhipelag, cu Începere dela 8 (21) Octombrie a. c. S'a acordat un termen de 24 ore vaselor neutre pentru a părăsi zisa insulă. De asemenea blocujul coastelor Epyrului a fost întins spre nord vină la gurile riului Vaskotos (39 gr. 45’ latitudine nord și 19 gr. 59’ longitudine este in raport cu meridianul de la Greenwich). In baza notificării legatiunei Daliei, ministerul afacerilor străine aduce la cunoștința celor interesați că blocusul coastelor Tripolitaniei și Cyrenaicei, precum și blocusul câtorva puncte de pe țărmul otoman al mărei Roșii, a încetat. Totuși pentru motive de siguranță publică, rămîne interzis importul în Tripolitania și Cyrenaica a armelor și munițiunilor de tot felul, ori în ce cantitate ar fi. Contravenienții la această dispozitiune, vor fi pedepsiți cu închisoarea pentru o durată care nu va fi mai mică de șase luni, confiscindu se armele și munț tunile. îi. Victor Balș a fost numit profesor suplinitor de limba franceză la școala superioară de meserii din București. D-ra M. Teodorescu a fost numită suplinitoare de matematici la școala profesională de fete din Buzău. D-ra Elisabeta Andreescu a fost numită ajutoare de maestră de rufărie la școala profesională de fete din Iași. D. Iftodiul„ profesor, a fost însărcinat cu suplinirea catedrelor de limba germană și filosofie, pe timpul concediului aprobat d-lui I. Paul și în locul d-lui Drăgan, demisionat. D. N. Batzaria, senatorul aromân din parlamentul otoman, care a stat un răstimp în Capitală, a plecat era la Constantinopol. D-na dr. Christian va cuplini pe d-na Rădulescu-Pogoneanu numită inspectoare școlară. Azi se inaugurează la cinema Spier, did!, calea Victoriei 71, emoționantul film: „Regele Măreî" sau „Intre foc și apă“. Cea mai celebră și zguduitoare dramă ce se petrece între cer și apă, de la mondiala casei Nordîsk cu simpaticul Psilander. Regele a semnat decretul prin care se acordă „Răsplata Muncei pentru învățămînt“ cl. I d-lui Ioan C. Bacalbașa, directorul general al teatrelor. Regele a semnat decretul prin care se aprobă regulamentul pentru zugrăvirea bisericilor. S’a publicat că între funcționarii dela C. F. R., implicați în fraudele de lemne, cari se anchetează acum, ar fi și d. Lupu Duminică. După noul informațiuni, putem afirma că d-sa, nici nu este implicat, nici nu a fost ascultat de anchetă în această afacere—ceea ce este drept să anunțăm. Regele a primit din partea împăratului Austriei o scrisoare prin care-I notifică căsătoria arhiducesei Elisabeta Francisca, fiica arhiducelui Francisc Salvator,cu contele George de Waldburg-Zeil-Lustenau-Hohenems. A se cere de la agenția teatrală Jean Feder, programa ilustrată a celor 4 concerte simfonice extraordinare în abonament data de orchestra ministerului instrucțiunei publice cu concursul lui Lucien Caiet, marele violonist francez, celebrei câtărețe Nadine Van Brandt, d.ne Tereza Carreno, cea mai mare pianistă a timpului și celebrului violonist din Berlin Carl Flesch. Comunicăm celor cari ne întreabă în scris la, redacție cum că examenele de subofițer de administrație cl. TI se țin la corpul II armată în ziua de 15 Octombrie. Comisiunea examinatoare se compune din d-niî: intendant locot.-colonie Fotulescu, dela ministerul de räzboiu, maior Stănescu, dela spitalul militar și căpitan intend. Alexiu L., dela marele stat major. Regale a semnat decretul prin care se aprobă transkcția intervenită între ministerul de domenii și d-nil Nicolae Temelie și locotenent Mihail Puțureanu. Primele elemente cari vor intra în joc Miercurea viitoare la deschiderea stagiunei de Operă italiană sunt: minunata primadonă legeră Dora Doniar, basul Brondi de la „Scala“ din Milano, baritonul Ugo Martiriano și tenorul Santarelli. Ei vor cînta „Puritanii“. A doua zi, joi, va veni rîndul sopranei dramatice Berta Jullian, al sopranei regere Metta Reddisch, al tenorului Folco și al baritonului Zucciarelli în „Carmen“. Locațimea urmează ca vădit interes din partea publicului la Agenția Feder. D. D. P. Ionescu, impiegat cl. I-a în administrația centrală a regiei, a fost înaintat contabil cl. II-a. D. D. D. Popa, revizor cl. II-a în serviciul de urmărire a contrabandelor. D. Longin Stroescu, impiegat auxiliar cl. I-a în administrația centrală, a fost înaintat impiegat clasa D-a. D. N. Mănescu, impiegat cl. II-a In serviciul exterior al finanțelor, impiegat cl. II-a în serviciul depozitelor. Consiliul tehnic superior s’a întrunit era după amiază la ministerul lucrărilor publice și va discuta următoarele proecte: 1) Licențiarea din serviciu a d-lui Ștefanovici Grigore, șef de stație. 2) Proectul unui tablier de beton armat peste apa Vedea din județul Teleorman, în valoare de 41074 lei. 3) Proectul parcului național și al unei grădini de copii în Capitală, în valoare de lei 94.472. 4) Proectul liniei ferate „decauville“ de pe șoseaua Hîrlău—Dolhasca, din jud. Botoșani și Suceava. 5)Proectul construirea unui local pentru postul de jandarmi în comuna rurală Bicaz din județul Neamțu, în valoare de 21740 lei. Numerosul public select care a umplut era cocheta sală a cinematografului „Lux" din str. Doamnei, n'a găsit decit cuvinte de laudă și admirație pentru bogatul program ce se reprezintă și care cu drept cuvint a fost premiat la expoziția cinematografică din Paris. In afară de acest grandios program, spectatorii vor putea admira o nouă serie de vederi interesante și de actualitate, luate în vederea războiului din Balcani precum: plecarea voluntarilor bulgari pe cîmpul de război; defilarea armatei turcești în fata sultanului; Sultanul fuindu-și rămas bun de la soldații cari pleacă pe cîmpul de războiu, etc. -----Se aduce la cunoștința membrilor societăței „Mihail Eminescu” că Duminecă, 14 curent, orele 9 dimineața se va ține în sala Pake, o ședință extraordinară pentru alegerea noului comitet. Afăm cu plăcere că în ziua 11 Octombrie cor, a avut loc căsătoria civilă a d-lui Mișu Demetrescu, colaborator la ziarul „Argus“, cu d-ra Elena Rombeanu. ____ _______ . .. ”wmm w Anul trecut mai multe doamne și domnișoare s’au distins prin colaborarea lor inteligentă la „Cercul cultural femenin“, alături de doi eminenți doctori. Pentru a reîncepe aceste distracții culturale, toate membrele și toate doamnele și domnișoarele care doresc o recreație înălțătoare sufletește, sunt invitate să asiste la întrunirea de Duminică, orele 3 p. m., la „Căminul Romînesc“, biserica Popa Rusu. D-na Virginia Micioara, strălucită primadonă a companiei lirice Bărcănescu, areastă seară beneficiu său la teatrul Leon Popescu cu opereta „Vice-Artiiral“. Mîine se reprezintă în matinet „Suzana“, iar seara „Valsul Iubirea“ din cauza unei subite la dispoziția unuia din principalii artiști, reprezentația de ori seară a trupei de operete Fritz. Areo de la teatrul „Comoedia“ a trebuit să fie contramcndatSt DAS FÜRSTENBIND se va luca astă seară. Sâmbătă. Biletale luate sunt valabile. Mîine, Duminică, vor avea loc două representations. In matineu se va juca .!>*«* WT?ÎÎTCIS^TiftT,W!ÎAr>FI..‘ rprețuri foarte reduse, iar seara pentru prima oară „DER FIDELE BAUER" cu V. Adolf Lieder, cretorul acestui rol in teatrele din Berlin. Regele a semnat, decretul prin care se acordă „Răsplata Muncei" pentru biserică cl. I-a d-lor loan Canovici și Justinian Trifescu, proprietari în com.Gubancea, jud. Dolj; inginer loan Drăgulănescu, proprietarii; com. Cornel Cricov; d-nel Elena Slăvianu, proprietară în aceiași comună și cucernicului preot Gr. Marinescu, parohul bisericei Strîmbeni de Munte din Prahova. Trebuia să cint în sala conservatorului cu orchestra de la Scala, care mă acompania în Fantezia ungară de Liszt, Berceuse de Grieg și Poloneza în la bemol de Chopin. Deși am căutat s’o fac să renunțe, Luiza a venit la concert și s’a așezat în primul rang ca să fie cit mai bine văzută, ceea ce a indispus o parte din public care a luat aceasta drept o reclamă fără bun simț. Organizatorii concertului i-au oferit, flori. Bucuria o făcea frumoasă și catar, ajutor, șofer, automobil, nimic nu lipsea. Dar atunci părinții mei începură a se neliniști. Ce făceam noi? Asta era viața modestă ce convenea unui artist și femeei lui doritori de a obține stima lumea? Ea se lăsa înșelată de negustorii de antichități false și aducea în casă niște obiecte imposibile. Va urma 1) Traducere autorizată pentru Romînia de către societatea în nume, colectiv „Le Journal“ din Paris, orice reproducere interzisă. Molina esite renumele său universal durabilităței sale unice. Pe când alte ape de gură au un efect numai în acele câteva secunde ale întrebuințărei lor, Odoî se suge în dinți și în mucozitățile gurei și are un efect încă lung timp după întrebuințare. Prin această proprietate specifică a Q- dolului se păzește desvoltarea proceselor de fermentațiune în gură și se combate distrugerea dinților. Institutul Medical Idra-Electroterapie ur. ERDREICH 8tr. Italiană 4 (Colț Bul. Carol) — Baligienice — de Abur și Putină — BAJL 19*€ IB> CARUONte; — is SPf siSssSiíí«« mantală pentru tratamentul boalelor Nervoase lilavu au Ș Im II Ei ápasulaáe reumatice artritice, paralizii, boale ts stomac. Reputat pentru curățenia exemaplară și pentru îngrijirea de aproape a vizitatorilor. INFORMAȚIUNI J La Montreux Bărbatul Altetei Sale26) Inisi Sign fals Răspuns la 99 Visteria Vieței Metz 46  austrie LQaZă de TOSC&ntâ1) CAP. XIX PLECAREA PRINCESEI MONICA. VIAȚA NOASTRA Urmare Mă resemnam, dar a trăi mereu la botez, nu eram în stare. Aceasta era pentru noi, în fiece moment, un subiect de discuție. — Mi-am spus și mi-a scris de sute de ori, îî ziceam elî, că doreai o viață regulată și liniștită, într’o casă aranjată după gustul tău. Ce figură facem noi în acest apartament de botez? Trebue să ne instalăm odată mai bine. Casa, căminul e temelia existenței sociale și mai ales a unei vieți așa cum o visam noi, din muncă și artă. Luiza îmi dădu dreptate și începurăm a căută o casă. In acest interval, vremea fiind admirabilă, făceam escursiî plăcute cu automobilul scos de sub secvestru. Eu mă ocupam pregătind un concert pe care voiam să-l dau la Milano. Avea să fie prima mea reapariție în public, nu numai ca concertist, dar și ca cel care prin dragostea și căsătoria sa, ajunsese, va fi un fenomen. Lucram fără dispoziția mea de altă dată. Mă chinuia gîndul că vor veni mai mult pentru a vedea pe soțul prințesei de Saxa decît pe artistul compozitor și eram cu atît mai enervat cu cit primeam propuneri uimitor de îndrăznețe din partea unor impresari. Mi s’au oferit, (am dovezi scrise), sume foarte mari, pentru diferite turneuri, mai ales prin America, cu condiția ca Luiza de Toscana să fie lingă mine pe estradă. Am răspuns cum trebuia să răspund, dar femeia mea ar fi primit cu cea mai mare plăcere. Nu i-am spus de sentimentele ce-mi insuflau propunerile acestea. Ea văzu însă una din scrisorile ce am răspuns ziarului „Compndia”, din Paris: „"Am primit numărul 15 al ziarului „Comoedia”.... N’am iscălit angajamentul cu d. Răspăr care-mi impunea niște condițiuni ce trebue să revolte pe orice om cinstit. Înțeleg să-mi continui cariera, inspirat de idealul artei și de a nu fi luat drept un nenorocit inconștient, orbit și vindut. Primiți, etc....” Soția mea m’a însoțit la Milan la 22 Noembrie 1907 pentru concertul din 23, toaleta ce purta era foarte reușită. Ca o femee a avut un succes foarte măreț dar eu ași fi dorit să fi stat mai în rezervă, rămînînd lingă mine în salonul artiștilor. Prezența ei în sală mi-a făcut o impresie rea și m’a indispus. A trebuit să mă sforțez ca să fiu stăpîn pe ciotul meu, în tot timpul concertului. După Fantezia ungară, Luiza veni în foaier și mă îmbrățișa față de toată lumea.... M’au criticat în presă pentru că m’am însurat cu o alteță regală și imperială. Ca să dovedesc că prin această căsătorie ce m’a făcut atît de cunoscut, n’am căutat a avea vr’un beneficiu în cariera mea, am ținut ca primul concert prin care reapăream în fața publicului să fie în folosul unei opere de binefacere. Am primit a veni la Milano, iar rețeta era destinată societăților artistice milaneze ce sunt unite între ele. La eșirea din sală, cîțiva germani făcură ovațiune soției mele. Ea mi-a mărturisit că au fost atunci cele mai frumoase momente din viața ei. E drept că aplauzele, salutările și aclamațiile mulțimea ce peste un ceas v’a uitat, sau chiar a doua zi poate să vă renege, dari celui sărbătorit un fel de beție și că cine a gustat odată, cu greu se mai poate desvăța. Am rămas la Milano și a doua zi pentru a vizita atelierele cîtorva artiști și pe cîțîva prieteni ce aveam acolo. Luiza fu pretutindeni primită cu respect și simpatie și fu pretutindeni incintătoare, nr .e" - 9 CAP. XX INSTALAREA LA FLORENȚA Am profitat de această călătorie plăcută pentru a spune Luizei: — Iată că am pornit-o, trebue să prepar și alte concerte. Nu pot lucra la hotel. Tu nu poți primi pe nimeni aci. Să ne instalăm modest, dar oricum, să avem și noi locuința noastră. — Lasă pe mine, răspunse ea. Tu lucrează, compune, prepară opere mari, concerte frumoase și vei vedea ce pot eu face. — Dar, dar te rog nu face ceva extraordinar, să fim cuminți. 1 După cincisprezece zile eram instalați într’un apartament particular la No. 6, via Ferdinando Bartolomei, la Florența, iar Luiza aranjase casa după gustul ei: cameristă, valet, bu. Domnule, , _ ,