Dimineaţa, septembrie 1914 (Anul 11, nr. 3770-3799)

1914-09-16 / nr. 3785

inni Z1 No.—3788 y% G. REGELE INTRANSIGENT Convocarea consiliului .Ie Coroană a făcut să se creadă că regele este dispus să examineze situațiunea împreună cu fruntașii țârei și să se supună celor ce se vor hotărî în consiliu. Avem însă informațiuni sigure că regele a rămas intransigent și că nu va primi, cu nici un preț, ca România să intre în război, contra Austriei. De câteva zile regele lucrează la castelul Peleș cu secretarul său particular, d. Basset, și cu prințul Barbu Știrbey, administratorul domeniilor Coroanei, la regularea arhivei regale. "■ Regele, regina și prințul Ferdinand nu se sfiesc a declara fruntașilor țarei că dacă se va decide războiul, suveranii și prințul moștenitor părăsesc îmediat țara. La Curtea regală se vorbește chiar de locul unde suveranii au intenția să se stabilească pe tot timpul războiului. Regele ar fi spus că nu se va duce la Sigmaringen decit după încheerea păcei și până atunci se va stabili in Elveția. Deși regele persistă în intransigența atitudine și hotărârea luată, totuși unii bărbați de stat cred că nu va merge pînă la abdicare, ci se va supune, ca rege constituțional, iresponsabil de actele guvernanților, la cele ce vor hotărî fruntașii țărei. Principesa Maria pune toate inzistențele posibile pe lângă suverani ca să nu perziste în hotărârea lor și să lase în sarcina bărbaților de stat cari ne conduc, să satisfacă voința țărei. Rep. nani imit iii IBS» Starea Kaiserului Ziarele rusești persistă în știrea că generalii germani ar fi propus evacuarea Belgiei, dar că împăratul Wilhelm s-ar opune. Kaiserul ar fi spus: — Trebuie să învingem sau să murim! Pierderile suferite in propria sa familie l-ar fi afectat foarte mult pe împăratul Wilhelm. Se anunță acum că rana prințului Joachim ar fi foarte gravă și că va fi nevoie să i se amputeze in picior. La deprimarea aceasta a Kaiserului a mai contribuit și o scrisoare pe care se spune că i-ar fi adresat-o noul Papă. In acea scrisoare se spune: — Prin distrugerea bisericilor v’ați atras iinta lui Dumnezeu, care vă va pedepsi. *•' Starea armatei austriace Ziarul „Ruski Invalid“ din Petrograd, face socoteala că din armata austriacă de peste un milion, nu a mai rămas decît jumătate. Ei nu mai au cavalerie și au rămas și fără tunurile lor de asediu. î — De la trimisul nostru special — Către o nouă fază a războiului Pregătirile din Germania. - Kaiserei deprimat.-Scrisoarea Papei Odesa, 14 Septembrie. — Ziarul „Rietei“ din Petrograd, publică o declarație a generalului Frentch, și anume: — Sunt încredințat că izgonirea germanilor de pe teritoriul ocupat, nu mai poate întârzia mult. # Știri din Copenhaga arată că Germania se pregătește de pe acum în vederea eventualității ca teatrul războiului să fie transportat pe teritoriul ei. Astfel ziarele din Copenhaga scriu că se lucrează la prefacerea Germaniei întregi într-o vastă fortăreață, pentru a lupta pe două fronturi. S-au concentrat in acest scop un milion de oameni. După informațiile lui „Praviterstvemn Vestnik“, Germania concentrează primul grup al forțelor sale in regiunea Cracovia, al doilea grup In regiunea Thorn-Kalisch, și al treilea în Prusia Orientală. . Imediat ce planul german va fi dat la iveală, Anglia va face tot posibilul pentru a putea intra în contact cu flota germană. Anggift și Căreia Anglia continuă să desfășure o foarte vie acțiune diplomatică pentru a determina Turcia sa rămînă neutră. Se afirmă aici că Anglia ar fi comunicat marelui vizir că dacă Turcia rămne neutră, îi va oferi cele doua dread nongfuri capturate. G. Anatole France și distrugerea catedralei din Reims Odesa, l Sept.— Anatole France publică, în ziarele franceze un protest împotriva bombardării catedralei din Reims de către,, germani. O telegramă din Bordeaux citează următorul pasaj: „Barbarii cari invoacă Dumnezeul Creștinesc, încep prin a distruge unul din cele mai minunate monumente ale creștinizmului: „E o pală care-l va înegri pentru totdeauna“. împăratul Wilhelm face curte socialiștilor Ziarele relatează că împăratul Wilhelm s-a apucat să facă curte socialiștilor Astfel deunăzi a ținut unui regiment format din lucrători un discurs începând cu cuvintul „Tovarăși“. Totuși „tovărășia“ a început să dispară de pe acum. „Vorwaets“ a fost suspendat temporal, fiindcă a arătat infrîngerea germanilor de la Marna. Cruzimi austriace „Novoie Vremia“ spune că trupele rusești in drum spre Lemberg au pasit preoți ruteni spinzurați fiind bănuiți ca spioni de austriac!. Anglia și statele neutre Ambasadorul englez din Petrograd a declarat, că Anglia e preocupata fie situatia tarilor neutre. Anglia va face tot posibilul ca să se atenueze raid provenit de războiul acestor state. Neliniște la Odessa Cunoscute fiind preparativele Turciei de războiu și faptul că o parte a flotei turcești a șieșit în Marea Neagră, populația Odessei e oarecum neliniștită de o eventuală bombardare. In legătură cu aceasta lui a apărut un articol în toate ziarele locale, articol cu aparența unui comunicat care spune că populația literală nu genere și cea din Odessa în deosebi poate fi liniștită deoarece Hota rusă e gata de luptă și forțele ce nu sunt inferioare celor turcești. Pe lângă aceasta, o operație de debarcare fără stăpinirea mării e o imprudență pe care nici turcii n’o pot risca. Și chiar dacă ar risca-o, tentativa lor e condamnată la eșec întrucit dacă s’ar apropia de Odessa, ar avea în spate liota rusă, caeare ar fi trist pentru turci. Franz Josef va convoca un consiliu de familie „Birjevia Wiedomosli“ anunță că Prânz Josef va convoca un consiliu de familie la care va lua parte și arhiducele moștenitor. Germanii la granița austriacă Ziarul „Zvon" din Petrograd află că germanii au isprăvit transportul armatei la granița austriacă. G. Un Zeppelin distrus de ruși Petrograd, 14 Sept..Se comunică din Varșovia că azi dimineață la orele 5, un Zeppelin german a apărut deasupra orașului și a aruncat mai multe bombe care au rănit trei soldați. Trăgindu-se asupra lui cu succes, Zeppelinul a pornit direcția fortăreței Novogheorghievsk, unde fiind din nou ieftin, a căzut iWes***“'' Dela trimisul nostru special SIX AH, 14 Sept. — Sferele politice de aci au început sa fie cam pesimiste în ce privește ținerea consiliului de Coroană. Se prevede în tot cazul o amînare ci mai lungă a datei acestui consiliu, înlesnită de starea de simlispoziție a regelui, f . Contele Czernin s'a întors din București la Sinaia. * Contele Waldburg, primul secretar al legațiunii austro-ungare, a avut o întrevedere îndelungată cu d. Emil Costinescu. D. I. Q. Duca, ministrul instrucțiunii, a plecat asta seară la București. D. Al. Constantinescu ministru de domenii a făcut azi o vizitii d-lui Take Ionescu la care a luat dejunul. « D. Take Ionescu va pleca mîine, Buni, la București. » In cercurile diplomatice de aci se afirmă ca ministrul Rusiei, d. Pokiewsky-Kozie!, dezminte categoric cum că ar fi autorizat de a se publicat știri referitoare la propuneri de ale guvernului din Petrograd și la garanțiile celorlalte puteri din Tripla Ințelegere. Harți 16 Septemvrie 1914 ¥ Luptele din Franța Ifi Hi din Sinaia 0 nonă ofensivă franceză CUM PREZINTĂ SITUAȚIA UN RAPORT GERMAN Berlin. 14 Sept. — Marele cartier general anunță că aseară, 2 © (S), folosind fu-se de căile sale ferate, a încercat în contra aripei noastre dreaptă o ofensivă de mare întindere, în cursul căreia o divizie franceză care se îndrepta spre Dapaume, a fost respinsă de niște forțe germane mai puțin numeroase. La centrul frontului de luptă, ofensiva noastră a înaintat in cîteva puncte. * Forturile situate la sudul fortăreței Verdun, pe care le atacăm, au încetat focul. Artileria noastră luptă acum în contra forțelor pe care dușmanul le-a așezat pe malul occidental al Meusei. Pe fronturile celelalte situația e neschimbată., O cursă întinsă regelui Belgiei Odesa, 14 Sept. — Ziarele de aci află următoarele: Pe rind regele Albert I al Belgiei inspecție cu automobilul liniile belgiene, observă că șofeurul dă mașinei o viteză, vertiginoasă indreptindu-se în spre liniile germane. Cum la somațiunile regelui, șalaurul se făcea că naude, regele scoase revolverul și-l împușcă. La percheziția făcută s'a găsit asupra șoferiului o scrisoare prin care i se promitea 400 mii măreț dacă va aduce pe regele belgiei în liniile germane. G. y.-— ■ - --er -Tim I III | - - -•-*-w— —— Sirbii spre Sarajevo Niș, 14 Sept. — Trupele sîrbe și «muntenegrene» care merg spre Sarajevo, au ajuns la muntele Romania. Toată populațiunea primește trupele cu entuziasm; mulți se înrolează în rîmlurile noastre. Pe frontul Zvornîh-Loșnița ziua a trecut fără nici o schimbare. Pe frontul Loznița-Rada inamicul a atacat în noaptea de 24— 25 unul din detașamentele noastre în mai multe rânduri, insă a fost mereu respins cu energie. Pe frontul Mitrovița-Sabar au avut loc ciocniri. Trupele noastre de la Belgrad au respins inamicul dela Ada-Tzigani și de la Ada-Maia, pricinuinduse mari pierderi. S’au găsit sube mori! ca* davrele unu! locotenentcolonel și a do! ..locotenenți austriac!. Pe frontul dunărean nu se sem* la. B.V •a <Mk WM »*** m.4%. - Francezii continuau să progreseze LUPTELE SUNT ÎNVERȘUNATE. - GERMANII DEVASTEAZĂ CASA PARINȚÎLOR LUI POINCARE Petrograd, 13 Sept. — Comunicatul francez din 22 curent orele 4 Pe nț., spune: La stânga bătălia continuă foarte violentă între Somme și Oise; între Oise și Soissons am progresat ușor, fără ca inamicul să încerce vreun atac» Intre Soissons și Reims nu este nici o schimbare importantă. La centru, în Woevre, inamicul a putut să treacă Meuse în regiunea St. Michel, însă ofensiva luată de trupele noastre l’a respins în cea mai mare parte peste acest rîu. La Sud de Woevre atacurile noastre n’au încetat de a progresa. Corpul al 14-a german s’a retras după ce a suferit mari pierderi. La dreapta, în Lorena și Vosgi efectivele germane par a fi fost împuținate. Detașamentele care respinseseră în unele puncte avantposturile noastre, au fost respinse prin intrarea in acțiune a rezervelor noastre. (Westnik). Petrograd.3 Sept. —* Germanii au jefuit și devastat casa părinților d-in Poincaré, președintele Republicei franceze. * Paris, 13 Sept., orele II seara. — Comunicat oficial. Inamicul a dat atac pe întreg frontul însă a fost pretutindeni respins. La aripa stângă înaintăm. La Hauts de - Meuse situația este staționară. Ia Voëvre continuăm să câștigăm teren. (Havas). Situația pe cimpoi de luptă franco-germană Roma, 14 Sept. — Ziarul „Tribuna“ cercetând situația strategică din sectorul occidental, spune că pe cînd francezii «tot mai continuă să încerce a înconjura armata de sub comanda generalului Kluck, fără însă a determina o acțiune resolutivă, pe sectorul central, statul major german desfășură în chip sistematic atacuri peste atacuri împotriva liniei întărite Vertton-Tour cu scopul de a infringe mai cu seamă punctul central al armatei franceze. (A. T. I.) Germanii se fortifică în Belgia Roma, 14 Sept. — Se telegrafiază din Ostenda că 40 mii de germani se întăresc făcînd șanțuri și alte fortificații între Bruxelles și Mons. Ei au dus pe toate femeile și copiii din partea locului la Bruxelles, iar pe bărbați i-ai închis în biserici saiî i-au pus sub pază în sate, ca să nu asiste la lucrările lor militare. Primarul din Bruxelles ar fi cerut provizorii guvernului din Anvers. (A. T. I.) Prințul Speer al Prusiei bolnav Berlin, 14 Sept.— Principele Oscar de Prusia a trebuit să părăsească frontul și să se ducă la Metz, din cauza unei slăbiciuni a inustiei. Principele a fost pus sub îngrijirea unui specialist. Unde e Maxim Gorki ? Stokholm, 11 Septembrie. Ziarele londoneze afirmă, că scriitorul Maxim Gorki, a participat ca voluntar rus in mai multe lupte din Galiția. După o știre din Moscova insă, Maxim Gorki e membru activ in societatea „Crucea roșie". , Agitația medicilor evrei Medicii evrei întruniți la „Cercul Medical“ au votat următoarea : MOȚIUNE Avînd în vedere nedreptatea revoltătoare care li s’a făcut prin dispozițiunile ultimului ordin circular al ministerului de räzboiu, dispozițiuni cari,îî pune în stare de inferioritate față,de elevii facultăței de medicină cu numai 3 ani de studii, și îî așează pe aceiași treaptă ierarhică cu subchirurgii și agenții sanitari, medici evrei din Capitală,întruniți în seara de 13 cor., în urma discutiinlor care a fi avut loc, își exprimă adânca lor uimire față de totala lipsă de iiteres, pe care organele superioare militare o arată unui corp care, prin număr și valoare,este" chemat să aducă armatei servicii atît de prețioase în cazul unei eventuale intrări în acțiune. "*•••• **•* • ■ Medicii evrei constată cu durere, că pe cînd tuturor categoriilor de sanitari ii au dat deplină satisfacțiune prin sus citatul ordin, numai lor li se refuză „autoritatea, necesară exercitărea funcțiunei și că numai ei, medicii evrei, nu sînt puși în „acea situație morală și materială în raport cu’ Studiile , și cu opoziția socială ce trebue să aibă“. Medicii evrei, convinși de dreptatea cauzei lor,roagă organele superioare militare să oprească ■ și asupră-le binevoitoarea lor atențiune, întru cit și vor ii se impune ăceleașî mari și grele obligațiuni',și »cer în mod stăruitor să fie asimilați in grad cu sublocotenenții, ■ aceasta,încă —de pe acum, pentru ca evenimentele să nu-i surprinză cu poziția neregulată. /