Dimineaţa, septembrie 1914 (Anul 11, nr. 3770-3799)

1914-09-19 / nr. 3788

Anni M NO—3788 C. Luptele din Franța Germanii fac sforțări disperate FRANCEZII LE RESIDING PE TOATE ȘI ÎNAINTEAZĂ MEREU Paris, 28 Sept. st. n. — Nimic nou în situația generală. Domnește o liniște relativă pe o parte a frontului. Pe drumul dintre Camebrai la Arras, inamicul ne-a atacat și a fost respins în spre Maricourt, la nord de acel drum. La sudul apei Somme inamicul «e»a atacat cu violență la Lihou și la Champieu. Aceste două localități au rămas în mîna noastră. Progrese s’au făcut iarăși spre nord-est de Soissois. Situația e neschimbată pe aripa dreaptă. (A. It.) fi Paris, 28 Sept. st. n. — Comunicatul oficial din 28 Sept. orele 23 spune: La aripa noastră dreaptă situația este favorabilă. La centru, trupele franceze au rezistat cu rucces la nou și violente atacuri ale inamicului. Am progresat la Haut de Meuse. In Woëvre, o ceață deasă a suspendat de fapt operațiunile militare. Pe aripa noastră dreaptă, in Lorena și ¥osgi, situația e neschimbată. (Itavas) Ofensiva franceză la Verdun și Tons Berlin, 17 Septembrie.Marele cartier general telegraf iasă cu data de 29 Septembrie st. n., seara; in Franța, pe aripa dreaptă a armatei germane au avut loc lupte nedecise pină acum. Pe frontul dintre apele Oise și Meuse liniștea a fost desăvirșită. Armata germană care a atacat forturile de pe malurile Meusei a respins atacurile din Verdun și Toul» fr Petrograd, 17 Sept. — Agenția Havas telegrafiază că, după comunicatul oficial de eră, nu s’a întîmplat nici o schimbare în situația generală. Liniștea a fost relativă într’o parte a frontului. Totuși, în cîteva puncte, mai ales între râul Aisne și munții Argonn ©, dușmanul a încercat mai multe atacuri cari au fost toate respinse. — (Westnik). Hilf III la Anvers Berlin, 17 Sept.— Eri artileria de asediu a deschis focul în fața forturilor din Anvers. Atacurile garnizoanei din Anvers în contra liniilor de înconjurare au fost respinse. (îl alff bureau) Germanii amenință cu distrugerea edificiilor Berlin. 17 Septembrie. Se telegrafia afi din Bruxelles că, în luptele de lângă Malines, artileria de asediu germană a primit ordinul de a nu trage asupra orașului spre a feri catedrala, dar belgienii i- au test aici de prudenți și au aruncat obuze de calibru mare asupra orașului Malines din fortul Waellem, situat la nord de Bruxelles, orașul Malines fiind ocupat de germani. Comandantul trupelor germane care asediază Anvers, în scop de a avertiza guvernul belgian, a trimis miniștrilor Statelor Unite și al Spaniei, la Bruxelles, comunicatul următor: Atân timp cu autoritățile militare belgiene nu vor întrebuința monumentele artistice și mai fides turnurile bisericilor pentru scopuri militare, trupele germane vor eduta să ferească de bombardare aceste edificii, ci va fi cu putință aceste edificii, ci va fi cu putință. (Wolfi bureau) Dardanelele roman închise Constantinopol’ 17 Septembrie.—O notă oficioasă, în scop de a justifica închiderea desăvârșită a Dardanelelor, constată că flotele engleză și franceză încrucișează de cîtva timp în fața intrării Dardanelelor unde vizitează și percheziționează vasele care ies sau intră, ceea ce pricinuește o atingere la libertatea navigației în Dardanele. Guvernul otoman s’a văzut prin urmare silit să închidă Dardanelele și nu se va redeschide decit după ce flotele sus zise se vor îndepărta și cind situația anormală de acum va fi schimbată. (A. R.) Cum rămîne atunci cu comunicarea oficială a Turciei, care informa guvernul nostru ce a redeschis Dardanelele ? — 1 NP» * «MNM1111 — Colonii germane ocupate de englezi Londra. 17 Sept. — Oficial. — Ministerul coloniilor anunță că operațiunile forțelor engleze pe coasta de vest a Africei au silit garni* goana din Diîala, capitala coloniei germane din Camerun să se predea fără nici o condiție; de asemenea orașul Bonaberi s-a predat unui detașament anglo-francez comandat de generalul de brigadă Dobell. (A. F.) Către romînii de peste graniță stabiliți In țara ---------------**—■—— Un apel S intem rugați să publicăm următorul apel: „Dintr'un moment într'altul se așteaptă ca România să facă apel, la fiii săi, sa-și faca datoria pe câmpul de onoare. *Felul cum ei au răspuns în trecut la chemarea țării ne îndreptățește să credem că și mai mare va fi însuflețirea astăzi, tind fiecare știe că nu cumpănă sînt destinele întregului neam românesc. E doar așa de frumos și sunt dreptul de a’șî face datoria, luptînd pentru patrie și neam ! Acest drept așa de scump mulți, foarte mulți dintre noi, nu-l avem. Trebue insă să-l avem și-l vom avea! Guvernul țării, care ca și guvernul din trecut aa făcut, și nu face deosebire intre noi și fiii (aici, ne va acorda și această supremă favoare. Să o cerem numai! Pentru a înlesni obținerea acestei favori, facem cunoscut că mai multe societăți naționaliste au datorit să înființeze in București, Aleea Blank B. No. 41, un birou de înregistrare. Cei din București se pot înscrie in fiecare zi flela 1—5 a. m., iar cei de afară sunt rugați să'și trimeată adresa pentru a li se comunica cele necesare. (si) Simion C. Mindrescu Profesor universitar Dr. Ion Grămadă Cei cu Consiliul de Coroană? In ce piticește consiliul de Coroană, aflăm că astăzi se va ține,un consiliu de miniștri, in care se va decide definitiv, dacă și etnd el va fi convocat. D. P. P. Carp la rege Regele a primit era in audiență, pe d. P. P. Carp. ÜÖNjHIMIII in Silezia și Ungaria OPT CAZURI NOU! CU HOLERA LA BUDAPESTA Viena, 17 Septembre. —Departamentul sanitar dela ministerul de interne anunță: la 27 Septembrie st. n. s'a stabilit in mod bacteriologic un caz de holeră la Tesessen (Silezia). E un militar care s’a întors de pe cîmpul de război dela Nord Budapesta, 17 Septembrie. — Ministerd de interne comunică următoarele nouă cazuri de hioleră în Ungaria: la Sopron, Dunakesz, Mesolaborcz (comitatul Zemplen) la Füketerebes (acelaș comitat), la Dunaszerdel, unn caz, la spitalul St. Gerhard din Budapesta, 8 cazuri, la Miskolcz 3, și la Debrețin 2 cazuri. fr 30 de cazuri de holeră în Galiția Menu. 17 Sept. — Aci s’au mai semnalat 1i cazuri de holeră, apoi în comuna 7. iz Dor din Bohemia un caz în Dobromir (Galiția,) 22 cazuri și in comuna, Vodțorze fot Galiția, alte în cazuri. Toți holericii sînt militari veniți de pe cîmpul de luptă dela nord. Rușii cer să treacă prin Romînia CE SCRIE UN ZIAR BULGAR Solia, 17 Sept. — Ziarul „Campanat” (care însă n’are o prea mare importanță N. R.) scrie că Rusia a cerut Romîniei trecerea trupelor rusești pe teritoriul român. Guvernul român a respins cererea. Demersurile Angliei la București Sofia, 17 Septembrie. — Președintele comitetului balcanic, Buxton, trimis de Enghitera să cîștige Bulgaria pentru grupul Triptei Ințelegari, va pleca Vineri la București, într’o misiune identică. Dispariția unui crucișător german Viena, 17 Septembrie.— Ziarul „Morning Post“ află din Calcutta că crucișătorul german „Emden“ ar fi aruncat ancora Joi dimineață lângă Pondichéry, dar că ar fi dispărut curînd» (A. ti.) Bulgarii despre situația din Romania Sofia, 17 Septembrie. Oficiosul „Volia“ invită opoziția bulgară sa ia exemplu dela cele ce se petrec azi in Romînia, unde domnește azi o complectă despărțire între puterile naționale, unii cerînd să meargă cu Rusia, alții cu Austria. Această neînțelegere fundamentală în trio chestiune așa de vitală nu poate fi de folos unei țări. Guvernul bulgar cunoaște mai bine ca opoziția situația. Opoziția e deci datoare să secondeze guvernul. In caz contrariu, continuă ziarul oficios bulgar, vom ajunge în situația Romîniei, slăbită de tot de neînțelegerile din sinul ei. Taneff Sfîrșitul capitulațiilor Constantinopol, 17 Sept.—Cu începere de anîme încetează, regimul favorizat al «tril»unilor în Turcia. (A.R) Holdele“ românești — Scrisoarea unei românce din Selîștea —  O femee din popor din comuna Selîștea din Ardeal, scrie următoarele rînduri semnificative unei rude din Constanța. (Scrisoarea e trecută prin cenzură): Dragă verișoară, „Cred că știți mai bine decit noi cum merg lucrurile. Suntem destul de supărați căci nu știm ce va aduce ziua de inline. De altcum e liniște. Holdele noastre sunt secerate aproape toate. Sigur mă înțelegi ce vream să zic. Numai Dumnezeu ne poate ajuta, altul nimeni. Să putem am zbura la voi. Rugăm pe bunul Dumnezeu să ne povățuiască cu darul și cu mila lui". E evident, că „holdele cari sunt aproape toate secerate“ sunt regimentele de feciori romîni, secerate de gloanțele și șrapnelele sîrbilor și rușilor, în fața cărora au fost trimiși, cei dinții. Femeia care scrie din Siliștea lasă să se înțeleagă aceasta, subliniind frazat ca un înțeles atît de dureros. Transportarea la Viena a moaștelor din Suceava Viena, 17 Sept. — Sarcofagul cu moaștele Sfîntului Ioan sosește zilele acestea din Suceava aici și va fi așezat în capela romina, — R. tineri 1» septemvrie 1914 Noui victorii rusești ----------------------**—----------------- Petrograd, 17 Sept. — Comunicatul din 28 Sept. st. n. spune : in regiunea Ossovetz- Druskenski-Symno trupele rusești au dat lupte crîncene contra germanilor. O nouă încercare a inamicului de a trece Niemennik, a eșuat. O luptă crîncenă se dă pentru stăpînirea eșirilor sudice ale pădurei Augustovo. In Galiția occidentală, lingă Dubli, ariergarda austriacă a fost înfrîntă. O coloană austriacă care se retrăgea spre Friștak și-a părăsit tunurile și chesoanele. In regiunea Krasno trupele rusești au făcut 200 prizonieri din 22 regimente diferite. Drumurile dincolo de San sunt pline de puști, cartușe și convoiuri părăsite. Pe frontul de răsărit se anunță că trupele rusești au reocupat Augustovo. (Westnik) torsul dușmanului și o mare victorie germană e iminentă. Pe cîmpul de război și balcanii, luptăm de asemenea pe teritoriul dușmanului. Rezistența sirbitor a început să slăbească nemulțumiri răzvrătiri, mizeria și foametea amenință în interior pe sîrbî, pe cine monarhia și imperiul german sunt unite și cu o deplină încredere, vor continua pină la sfirșit acest război care ne-a fost impus într un mor, criminal. Iată adevărul ,asupra situației $. treime să fie comunicată tuturor ofiterilor spre a fi comentată soldaților in limba lor maternă. (ss) ARClilDUCF.LT, FREDERIC (K. K- T. Korrespondenz Bureau) ft Ofensiva rusă contra germanilor Berlin, 17 Sept. — Pe frontul de est, ofensiva rusească de dincolo de granița noastră, în contra forțelor noastre din gubernia Suwalki, continuă. In contra fortăreței Osowiece, artileria noastră grea a participat la luptă. (Wolff bureau) Speranțele austriacilor Viena, 17 Sept. Comunicat oficial. Înaltul comandament a publicat ordinea de zi următoare : Situația ne e favorabilă nouă precum și anualei aliate germane. Ofensiva rusească în Galiția e pe punctul de a fi nimicită, împreună cu trupele germane vom învinge și vom nimici din nou pe dușmanul bătut de cu rină lungă Krasnik și Zamosc, precum și la Insterberg și Tannenberg, tu Trama, grosul forțelor germane a pătruns în mod definitiv în teri Acțiunea militară a Japoniei Londra, 17 Sept. Guvernul japonez anunța ca în ziua de 26 st. n. trupele japoneze au atacat pe dușmanul care ocupa niște pozițiuni înaintate pe un platou între apele Pai» Șba și Li-Tiwan. După o scurtă luptă, dușmanul a dat înapoi și mai pe urma a fugit. In ziua de 27 st. n. trupele japoneze a ocupat malurile drepte ale rîurilor Li-Tsun și Sang- Tsun la o distanță de 7 mile de nord-est de Tsung Tau. (A. R.) Bulgarii ataca pe dl. Buxton Sofia. 17 Septembrie. Organul guvernamental „Narodni Prava ” protestează in contra spuselor d-lui Buxton președintele comite mui balcanic din Londra, care, cu prilejul ultimei sale escursii în bulgaria ar fi declarat că Anglia e nemulțumită cu atitudinea actuală a Bulgariei și dorește să vază Bulgaria eșind din neutralitatea sa in favoarea triplei înțelegeri..țarul bulgar zice: D. Buxton a declarat mai infim că nu avea nici o misiune oficială: ar trebui să se știe cind <. Buxton a spus adevărul. (A. R.) Upadal în țară și se telefonează din Sinaia că de erî dimineață ninge pe munții și valea .lui *‘i Predeal șî Sinaia. Războiul austro-sîrb Nouă succese sîrbești Niș. 17 Septembrie. Trupele sirbo-muxtenegrene înaintind in Bosnia au ocupat, în urma unei lupte înverșunate contra forțelor superioare, pozițiunile dușmanului care domină Vincența, Igriște și Kralieva-Gora. S-a luat măsuri spre a înlătura o nouă bombardare a capitalei Belgrad. Artileria sîrbească a scufundat o barcă automobilă lingă Orșova și a pricinuit stricăciuni serioase atelierelor austriace pentru repararea vapoarelor. Pe tot restul frontului, nimic însemnat de semnalat. (A. R.). * Prizonierii austriaci povestesc că o panică generală s'a produs în raidurile inamice în ziua de 24 Sept. st. n., lângă Gorșevo, din cauză ca un regiment ungur complect zăpăcit a luat-o la fugă: a 10-a parte din efectivul regimentului a fost împușcat spre si da celorlalți o pilda. în aceași zi: numeros soldat), din regimentele 53, 76 și 99 infanterie s’au îmbătat cu țuică latrim sat și apoi certîndu-se, aui tras focuri de pușcă. In felul acesta dușmanul a pierdut o mie de soldați. După astfel de incidente, își poate închipui oricine starea morală a trupelor austro-umgare.Preș ORȘOVA va fi bombardată AUSTRIAC!! AU CONCENTRAT ACI 11.000 OAMENI T.SEVERIN.7 Sept. — Se confirmă faptul că Austro-Ungaria a concentrat la Orșova și în împrejurimi 14.000 oameni cu 2 baterii de artilerie. Sîrbii concentrați în împrejurluiesc localităței Tekia se pregătesc să răspundă atacului armatei austriace. Se așteaptă o bombardare a Orșovei de către artileria sîrbă superioară ca număr celei austriac«