Dimineaţa, iulie 1915 (Anul 12, nr. 4069-4098)

1915-07-31 / nr. 4098

Coroana și Fabrică de Conserve Alimentare PLOEȘTI Anunță numeroasa sa clientelă că anul acesta are o producție de fabricație mai mare ca în anii precedenți iar modul de vânzare și prețurile vor fi mult mai convenabil ca al celor lalte fabrici similare. — Prețul curent la cerere — CASINUL din SINAIA — de la Teatrul Vaudeville — — de la Teatrul Gymnase— de la Teatrul Forte St. Martin — Trupa franceză de Comedii, cu D-nele : Betty Daussmond Maud. Dauthier Renee Carenne Estelle Decios — da la Bouffec Parisians — DOMINI: Minues — de la teatrul Variétés — Biczard — de la teatrul Grand Guignol — Ruvelleroy — de la teatrul Palais Royal — DIRECTOR ARTISTIC: Ives Martel VOR JUCA: Joui 30 Iulie 191$. (Premieră) „L’AFFRIeUX HOMME" Comedie în 2 ncte de B nii Vanoaire și Mirande Vineri 31 Iulie Duminică 2 August L'Walsiei s’on le parte Un „S ami Intr’un act de Tristan Bernard **li IlaliIO ailil comedie 1 act de Galipaux Sâmbătă 1 August L’afiieux Homme . £ mi 8 Aa*a? .. comedie In 2 acte de d-nii Vau L3 K0COITI 11101113*1011 caire și Mirande comedie 1 act de Max Mauray Trupă de variété cu cele săi alese numere Mare orchestră simfonică sub direcția d-lui POMFILIU IN FIECARE ZI CONCERTE PE „CASINOGRAPH“ cu filme nevăzute In tară Ii PPWfii ZiLăile — Constanța-Techirghiol Singurele curse regulate de Pasageri 3 Automobile Omnibuse. Antrepriza Poștală H. COSTEA & OREZEANU Telefon No. 77 III Basile Sepeanu — Avocat — Bulevardul Elisabeta 58 CONTOALEI 33 - EXPEDIEM FRANCO -50 APARATE (Piramide) MOARTEA MUȘTELOR - EFECT GARAS TAT _ Depozit General: SAVIAVITALESCU Poliza 22 bis București A APARAT Săptămâna Războiului DIMINEAȚA Importul mărfurilor reținute în Austro-Ungaria UN COMUNICAT AL MINISTERULUI DE FINANȚE Ministerul de finanțe (direcțiunea vămilor), aduce la cunoștința tuturor comercianților, cari au mărfuri comandate în străinătate și reținute în Austro-Ungaria și cari au făcut ministerului de finanțe cereri, în scopul de a se interveni pentru înlesnirea tranzitului, să se prezinte cît mai curînd posibil, la direcțiunea vămilor pentru a-și complecta cererile cu următoarele date : Felul mărfii, numele destinatarului, numele expeditorului, localitatea unde marfa este reținută, sau în lipsa acesteia punctul vamal de frontieră, pe unde marfa a intrat în Austro-Ungaria, dacă s’a solicitat ministerului de finanțe austriac sau unguresc permisiunea de transit și în caz afirmativ cine a făcut cerere, cînd și cărui minister a fost adresată. Comercianții și industriașii cari au făcut cereri la direcțiunea vămilor, pentru a se interveni ca să-și poată procura mărfuri din străinătate sunt rugați să arate adresele unde să le trimitem permisele de expediție ce direcția vămilor a primit din străinătate. Știri teatrala D-niî Temir și Mio, publiciști, autorii revistelor „Ah! la București“ și „S‘avem Pardon...“ fiind informați că diferiți actori cîntă cupletele din revista „Ah ! la București“ în provincie, dintre cari doi dintr’înșii sînt d-nii Niculescu-Buzaü și Comnssy, aduc la cunoștința acestor actori cari nu cer consimțămintul autorilor, nerespectînd astfel dreptul de proprietate literară, să Înceteze de a evita cupletele din sus zisa revistă, la din contră autorii se vor adresa justiției. Starea civili 29 IULIE Morți 21 și anume: Fănică Georgăscu 21 ani, Ecaterina A. Florescu 76 ani, Marin Marinescu 5 luni, Ene Grigore 1 ani și 3 luni, C. Militaru Sever Mauser 8 iubi Eliza DemStescu 2 luni și 8 zile, Gheorghe Fiorea 38 ani, Traian Iam 4 luni, Ion Marin 70 ani, Alexe Isip 74 ani, Drues Hercent 9 luni, Radu Vasilică 1 lună, Reghina Paulman 71 ani, Chiriac Simiom 1 lună și 15 zile, Paneu Ion Henerg 54 ani, Gheorghe Roșu 38 ani, Elena St. Popescu 1 an și 4 luni, Macaria Ecusianu 55 ani, Constantin G. Stoica 32 ani, Luxița Ionescu 70 ani. / >■ [UNK] [UNK]11100*1 • ^0"" „i Ir Mișcarea de la ministerul lucrărilor publice - La ministerul de lucrări publice s’a făcut următoarea mișcare: D-nii ingineri ordinari cl. II Filipescu Grigore N„ Gr. Constantin C. Schiterescu, subșefi de secție cl. IV la căile ferate, au fost înaintați subșefi de secție cl. III. D-nii Dumitrescu C. și Constantin Gheorghiu, impiegați de mișcare, înaintați șefi de gară clasa V-a. D. Gh. Chiriacescu, casier cl. IV-a, numit rediționar de mărfuri cl. IV. D-nii Dumitriu Nicolae, Dabija Grigore și Vișan Dumitru, casier cl. V-a, numiți impiegați cl. III. D-nii Sîrbu Constantin, Rătescu Daniel și Ionescu Demostene, casieri cl. V, numiți rediționar cl. V-a. D. Iliescu Vasile D., rediționar de mărfuri cl. V, impiegat de birou cl. IIIa. D. Bundă Zamfir, rediționar de mărfuri, casier cl. II-a. D-nii Constantinescu Dumitru și Nicolae Vasilescu, impiegați de mișcare cl. II, numiți casieri cl. IV-a * VINUL KONYA Tonic, nutritiv și reconstituant Cu principiile conținute in Kola Cooa, Outran» și Cacao reunite MOI o&TLUNX: Debilitata, Anemie, C&lorosa, Hipocondie, Afecțiuni cardiace, maladii nervoase, Convalescențe. Este cel mai eficace dintre toate vinurile medicale și totodată cel mai plăcut la gust. Prin Babei LI 4,50 A se cere pretutindeni la Farmacii și Droguerii cu marca ,Fortuna depusă și semnătura. Unde nu se găsește se trimete contra ramburi prin depozitul general. Farmacia Curții Regale apelor fIUTII K8HH, lași 12.000 persoane 12.000 persoane au asistat pînă astăzi — a 11-a zi — cînd vedem Idealul Alsadeniei, marea piesă patriotică franceză, și extraordinara comedie „D-ra Piccolo”. Să nu rămîie nimeni în Capitală care să n’o vadă, ba să mai vie și din provincie; „Clasic“-ul de altfel e obișnuit cu aglomerația. Călatoria efigiilor de potens Căile ferate comunică: Pînă la altă dispozițiune, ofițerii jandarmeriei rurale vor putea călători gratuit pe liniile C. F. R., situate in județul unde funcționează compania din care face parte ofițerul respectiv. Județul și liniile C. F. R. din cuprinsul acelui județ vor trebui să fie indicate în înputernicirea ce o va avea ofițerul,Jea inspectoratul general al jandarmeriei rurale, pentru inspectarea lucrărilor de artă din județ. Această împuternicire va fi prezentată la controlul biletelor în trenuri, dar va rămâne în mina ofițerului. Călătoria gratuită a ofițerilor mai sus menționați și în condițiunile mai sus arătate, se va admite lui orice tren, afară de trenurile C și C. Ofițerii inferiori nu vor avea însă dreptul la călătoria gratuită în clasa I-a. Cărți și reviste A apărut „Vîrfuri de Spadă“, un elegant volum de versuri satirico- humoristice, de colaboratorul nostru, d. Ion Pribeagu. Volumul e lucrat cu foarte multă îngrijire, pe hîrtia fină și alce podoaba oricărei biblioteci. Costul unui exemplar 2 lei. Se găsește de vînzare la toate librăriile din țară. Depozitul general la librăria Stănciulescu, Bul. Elisabeta. Tirgul cerealelor BURSA BUCUREȘTI Următoarele nouă tranzacțiuni au fost înregistrate in 29 Iulie c. la Bursa Bucureși: Porumb (rec. 1914 dinte de ca.1) s’a vîndut 109.000 kgr. cu 16 lei suta de kgr. prompt gara Roșiori ; ■ Idem : s’a vîndut 1.000.000 kgr. cu 03 lei suta de kgr. termen gări. *■ Buletinul ministerului industriei și comerțului înregistrează următoarele prețuri oficiale în 29 iulie c.: Griu nou (77—77 jum. kgr. la hl. cu 2 la sută corpuri străine) 17.50 lei predare promptă gara de Nord. BRAILA Buletinul ministerului industriei și comerțului înregistrează următoarele prețuri oficiale la 29 Iulie cu predare Obor: Grin non (76 kgr. la hi.) , 17.75 Grin non galben (78 jum. kgr. la hi.) 18.40 Porumb * 17.— Cota Smârdl — Pe ziua de 29 Iulie — IN ROMINIA. Dunărea la 29 Iulie staționează la Severin și Bechet, crește la Oltenița cu celelalte porturi scade. Iată cotele: Turnu Heroin 325 — Calafat 309 — Bechet 296 — T.Măgurele 25 — 4 Giurgiu 345 + 11 MECHENTI JOI, 30 IULIE CALENDAR. — Ortodox : Ap. Sila și Siluan. Catolic: Clara. PARCUL OTETELIȘEANU. Compania lirică Grigoriu, „Domnișoara Traiana“. GRADINA BLANDUZIA. Bella“. „Stra-ARENA „AMICII ORBILOR, strada Academiei. — Zuavii din Africa In Flandra. Agenția de măritiș și Iulian în coana Manda. Cinema „Lux", Comisionarul, comedie bufă în două acte; Baia d-lui Prefect comedie fină de un humor irezistibil; Mică Modistă duioasă dramă sentimentală; Jurnalul cu actualități de pe toate fronturile și afară din program după cererea generală ; Reluarea de către trupele austro-germane a cetăților Lemberg și Przsemysl cu întreaga solemnitate, film luat cu autorizația statului major. Bibliotecă biblioteca populară „Liceul Lazăr“,— Deschisă în toate zilele de lucru de la 8—10 seara. Biblioteca publică „Petre Licin" (str Dr. Felix 44), e deschisă în fiecare seară de la 8—10. Intrarea gratuită. Biblioteca pedagogică (Str. Coama 11) este deschisă în fiecare zi de lucru, orele 9—12 a. m. și 3—6 p.m. Muzee Muzeul de antichități Joia și Duminca dela 10 a. m.—5 p. m.Liceul Sînii, strada Mercur, Duminică și Joi, dela orele 11 dimineața pînă la 3 p. m. Oltenița 335 — Călărași ? — Cerna-Vodă 354 — 3 Hitișora 363 — 3 Galați 345 — 1 Tulcea 227 — 3 % Vineri, 31 Iulie 19m. Stimate domnule Miile, Maîinussr Deși nu am onoarea a vă cunoaște personal și nici din vedere, am simțit însă un impuls patriotic a vă scrie cîteva rînduri, pe cari ași dori ca să le citească și alții. De la începutul războiului, pot zice universal, au apărut în țara noastră, o mulțime de gazetari și gazete, unele mai scîrboase decît altele, după greutatea banilor nemțești cu cari sunt plătite. Nu le citesc, îmi fac scîrbă, în treacăt se citesc rezumatele afișate cu litere mari, pe la chioșcuri. Din aceste rezumate se văd în comptus și din ordinul cui scriu, precum și ce anume monedă primesc. Mă întreb, cum pot fi tolerate aceste gazete, cum pot fi tolerați acești trădători, ce fel de pregătire sufletească face poporului și armatei, guvernul actual ? Nu poate fi o mai mare rușine, lipsă de patriotism și crimă, ca scrierile acestor adunături de gazetari plătiți de nemți, pentru a ne prigări țara. Pînă mai deunăzi, ziarul „Universul“, era citit cu plăcere de public, era un ziar impartial, acum se vede de la distanță că a intrat în bugetul celor trei chițcani și al șvabilor. Exploatatorul acestui ziar a primit tîrgul nemților și protecția șobolănească. Ce rușine, cînd în această țară sînt atîția trădători! O înțeleg, fiecare poate să-și dea părerea cum ar fi mai bine pentru atingerea idealului național, dar să lupți, să demonstrezi că această țară trebue să fie vasală nemților, este o rușine. Să lupți pentru micșorarea curagiului și disciplinei oștirei insinuînd că nu trebue să-și dea viața pentru mărirea tarei tale, aceasta însemnează trădare și pentru acești trădători trebuesc ridicate spînzurători în piața teatrului, în laturile lor trebue să-și găsească locul trădătorii. Este surprinzător cum toate aceste adunături de gazetari improvizați, s’aîi năpustit ca niște lupi flămînzi asupra ziarului „Adevărul“, aducîndu-i diferite învinuiri, ca lipsă de patriotism și vîndut muscalilor ! Mă rog, ziarul „Adevărul“ luptă pentru atingerea idealului national, ideal pe care îl dorește toată, suflarea curată romînească. De ce „Adevărul“ ar fi vîndut muscalilor și nu ar fi vîndut franțuzilor, englezilor, italienilor, Doamne, frumoasă țară avem, bună și mănoasă, dar locuită de mulți mișei și trădători, cari ne pot vinde și ne pot trăda secrete de stat. Acești vînduți într’un viitor războiu contra nemților, pot trăda armata noastră, trebuește deci ca comandamentele să-i cunoască, pentru ca atunci cînd va sosi momentul intrărei în luptă să se ia măsuri și mai aspre contra lor. Cu toată stima M. G. 1915, Iulie 26, București, Domnule Director Vă trimit copia scrisorii prin care am refuzat înoirea abonamentului la ziarul „Universul“ și vă rog dacă găsiți cu cale, am dat publicitate, spre a servi de pildă și altor abonați ai acelui ziar. Toma Birșan 1 Pensionar Măcin *■ Domnule Director, Rugăreî dv. de a’mî reinoi abonamentul la ziarul „Universul“ vă răspund că, față de atitudinea surprinzător de anti-romînească a ziarului condus de dv.: Față de atîtea uimitoare fapte, cari dovedesc cu prisosință drumul odios pe care a apucat „Universul“, tu amintesc decit tranzitul de munițiuni pentru Turcia“. Subsemnatul nu pot contribui cu banul meu onest cîștigat, la răspîndirea și sprijinul unor idei, cari sînt pe deantregul ale dușmanilor neamului nostru... Tot atîta ar însemna abonamentul și la celelalte, ciuperci veninoase, ca „Ziua“, „Seara“, etc. Nimic din ziarul dv. nu dezminte afirmarea că: „Universul s'a vîndut germano-ungurilor. Și dacă dela aceștia luați atîțea bani, ce nevoe mai aveți de abonamentul nostru ? Vă rog și cu această ultimă ocazie, binevoiți a-mi înapoia ilustrația ce v-am trimis la 5 Ianuarie 1915 și pe care ați reprodus-o în „Universul“ No. 10, din 11 Ianuarie 1915, căci tin tot așa de mult la ea, cu țineți dv. la arginți străini. Cu regret 28 Iulie 1915 Toma Birsan Pensionar Măcin UE D-te Director, Subsemnații lucrători tipografi, urmînd cu toții din inimă sfatul oamenilor luminați și iubitori de patrie, protestăm în contra atitudine străine de neamul nostru a ziarului „Universul“ care caută să otrăvească inimile roîftîn«ștî .și declarăm că nu Vom mai citi ziarul acesta și vom face propagandă ca el să nu mai fie citit de nici unul din cunoscuții noștri și să se ferească ca de ciumă de acest ziar care trădează cauza latinității și murdărește memoria aceluia care le-a lăsat acest ziar de pe urma Căruia trăesc o mulțime de paraziți. Primiți, vă rugării, stima noastră: Lazăr L. Florescu, Iancu Georgescu (Davila), Petre D. Ionescu, Stan N. Dumitru, Ștefan Micșoneanu, C. Avramescu, Mihai Georgescu și alții # Domnule Director. Fiind la țară, departe de orice comunicație cu centrul, abia acum am aflat despre mizerabila trădare comisă de „cel mai popular cotidian“ Universul, contra idealului nostru național, și despre inaugurarea sa ca demn salariat al fondurilor germane. Indignat de această schimbare de front a unul ziar reputat ca independent, la care regret că am colaborat și eu cu o serie de articole în care preconizam intervenția Italiei, propun următoarele: 1) Comitetul „Acțiunei Naționale" să publice în presă o somațiune adresată acestui ziar, în care să-I ceară să se explice clar asupra atitudinei pe care nțelege s’o aibă față de actualul razboiu, să arate, ce înțelege prin idealul national, cum crede că se poate realiza, prin ce mijloace adică, și să-și ia angajamentul să lupte într’o singură direcție, și să evite, ca prin articole, de proveniență străină, să provoace o diversiune de simțiminte sau idei, in opinia publică. ’Cum însă acest răspuns, nu se va întîmpla, deoarece : a) vînzarea ziarului e vizibilă, b) documentele în chestie există și nu vor întîrzia să se producă în caz cînd „Universul“ va răspunde de acele somațiuni, propun : 2) „Acțiunea Națională“ să dea un manifest public în care să se ocupe numai de acest ziar, să-l înfiereze, și să îndemne publicul să-l evite. Odată discreditat, pecetluit cu nota cenzoria, compromis definitiv, inițiativa o va avea publicul, care va organiza un boicot general contra insectei fițuice, făcîndu-se propagandă de la unul la altul spre a scoate din circulație, produsul otrăvit al legației germane. Și pentru organizarea efectivă al acestui boicot, va fi nevoe de ziarele dv., care vor da primul semnal. In felul acesta, veți face operă de asanare ziaristică și va fi un exemplu de patriotism dat de public, contra vînduților mișei, și un avertisment dat insolenților de Busche și Czernin, cari se vor convinge, că nu mai pot opera la noi, ca pe o moșie arendată cu fondurile nemțești. E. Cristoforeanu Avocat Valea lui Lalu (R.Sărat), * Stimate d-le Miile, Deși nu am avut norocul să te văd măcar vre-odată nici să scriu la gazeta dv. sau la vre-o alta, insă văzînd că un veteran și-a permis să vă atace prin „Universul“ tocmai pe dv. care ați făcut atîta bine veteranilor, vă rog să-l ertați. Gîndiți-vă că pădure fără uscături nu este. Noi, veteranii din Galați și cred că cu noi din întreaga țară desaprobă pe acest domn Șoimescu pe care îl considerăm ca o unealtă a celor cari nu vor binele neamului nostru. Să trăit! d-le Mille ! Trăiască Adevăruli D. Constantinescu Președintele soc. Veteranilor Secția Galați Proprietar str. Romană 98. * Ziarul „Gloria“, organul partidului cons.-democrat din Iași, publică următoarele: „Ziarul „Universul“ găsește că și articolul nostru „Atitudine fermă“ din numărul de alaltăieri, ca și cunoscutul articol al „Viitorului“, Presă vîndută și Presa Națională“, sunt favorabile liniei de conduită ce și-a tras de cînd s’a vîndut nemților. Cu atît mai bine dacă n-î pielea atît de groasă. Să nu-și facă însă iluzii, lumea le-a înțeles pe amîndouă așa cum trebuia“. Ofițer superior turneul Florica Florescu M. CIUCURETTE Victor Antonescu Cu un repertoriu de Comedii bufe, cu duette, ți daneuri. Giurgiu ___________Joi, 30 Iulie Cimpina Vineri 31 Iulie Tulcea Duminică 2 și Luni 3 August Brăila Marții 4 August Vaslui Mercur 5 August Huși -Joi 6 și Vineri 7 August Tocilei Sîmbătă 8 August R.Sărat Duminică 9 August Ploești Luni 10 August Constanța Marți 11 și Miercuri 12 August Cerna-Voda Joi 13 August