Dimineaţa, iunie 1916 (Anul 13, nr. 4399-4428)

1916-06-11 / nr. 4409

Ara Sm- Ko. 4409 c x&w&S&Sr CONCEDATÄ EXCLUSIV AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER -SL Comp. Str. Karageorgevici 9, Etaj I.—Telefon 30 Directors CONST, MILIIS Bluronrile siarolul: Str. Saradijr No. 11. — București vtrama PUBLICITATEA Cu cele din urnă știri din lumea întreagă ABONAMENTE CU PREMII: Cgan Lei 18. 6 luni Lei 9.503 luni Lei 5. — Pentru atributate prețul este Îndoit 1 TELEFON 4 UNII No. . 14/10; 34/73; 14/94; tfc/4.> Ce se petrece In Grecia -- Regele Greciei a părăsit Atena — Comunicarea «ei s’a fătul regelui Greciei de către aliați. — Frantezii vor ocupa Cavala.-Bulgarii iau in stipinire ferturie Greciei La Atena s’a petrecut un fapt «de o extremă importanță. ...... Reprezentanții a trei din Puterile aliate și anume: al Angliei, Franței și Rusiei au făcut regelui ► Constantin al Credeți comunicarea acum ca statele respective nu s’au purtat garante nuumai al independenței Greciei, ci și a regimului constitutions! din Grecia. _ Față de cele ce se petrec acum în Grecia, reprezentanții celor trei state declara că ele nu mai pot privi această țară ca avind un regim constituțional. In urma acestei comunicări, regele Constantin al Greciei a părăsit Atena. Cercuri bine informate interpretează aceasta plecare ca o abdicare, fără insă ca aceasta să fi fost oficial adusă la cunoștința țarei. * , ■ GENEVA 1. — După știri din Atena, ziarul „Nouvelliste“ anunță, că demersul comun al puterilor Quadruple pe lângă guvernul grec, este iminent. Grecia va trebui să ia, neinterziat, o hotărâre definitivă. * VIENNA. — Se comunică din Rotterdam . Corespondentul din Paris al lui " Daily Telegraph“ anunță: Sau autorizat să declar că pustinicîî.. fără intirziere, contra Greciei, cele mai a spre măsuri. La acest pas s’au decis puterile Quadruple, cu ocazia Vizitei primului ministru francez Briand la Londra. ^ LUGAN.O — Din Atena se anunță înî „Gorriers della Sera“: luminarea anunțatei note a Qua- Amalei a fost amînată pentru ca aliații vor să-șî asigura unitatea de vederi și de procedare. Pînă acuma guvernele nu au căzut încă complect de acord in această PÎ nota ’aliaților a reținut pînă acum 28.000 de tone de cereale destinate Greciei. Primul ministru Sculadis a primit ori in audiență pe ministrul austroungar, cu care a conferit timp de o oră. Apoi a urmat un consiliu de miniștri, despre a cărui rezultat au raportat regelui unii Guians și Rhallis. Miniștrii Quadruple evită orice atingere cu guvernul grec. în țară domnește mare fierbere din cauza situației. Nu mai există gria în țară decit pentru câteva zile. Guvernul a ordonat autorităților militare din Cavalla să pună la dispoziția populației câteva mii de saci de făina și să trimeată orz la Seres și Drama. „Nea Himera“ anunță că a fost luată în mod definitiv hotărîrea de a se proceda la o demobilizare generala. * " ‘ Pe frontul din Salonic vre activitate aeriană. Aviatori dușmani au bombardat ambele țărmuri ale Vardarului, pe cînd aliații au acoperit cu bombe Monastir, Veles, Petrici și Doiran. Aviatorii englezi Întreprind zilnic raiduri de pe insula Timasos, pe teritoriul bulgar dintre Xanti și Porto Lagos. Au bombardat tabăra dușmană de lingă Mesta. Protestul Greciei pe lingi națiunile neutre ROMA, 8 Iunie.— Presa italiană commentînd știrea, că guvernul elin a trimis statelor neutrale un protest împotriva blocărei coastelor sale de că_ ________" " # ie Quadruplet, observă că acest protest nu are nici un temei deoaarece înțelegerea nu a pus nici un obstacol navigațiunei de cabotaj grecești, nici aprovizionărei țarei in limitele nevoilor sale reale, ci s'a mărginit la măsurile legitime pentru a împiedeca contrabanda in favoarea inamicilor InterCQßVCl» Trebuie de altă parte să se țină seamă,că Grecia este legată de obligațiuni speciale față de Puterile cari au prezidat la constituirea ei, ca stat independent, cum sunt Franța și Anglia.— (A. T. I.). ’ Cu spre Quadrupla germaniei „Se colo“ anunță din Sculadis și a înaintat acum câteva zile demisia, din cauza atitudinei Quadruplei. Regele a respins insă această demisie.■A După ce măsurile maritime își vor îndeplini efectul, Quadrupla va formula cererile ei cari sunt: demobilizarea armatei, evacuarea Macedoniei de către trupele grecești, retragerea guvernului, dizolvarea Camerei și fixarea nouilor alegeri cari vor trebui să se faca sub un guvern de tranziție . Pînă una alta, Sculadis continuă să-și bată joc de Quadrupla, cum o arată comedia cu demobilizarea. VIENA. Salonic: . Acordul greco-bulgar ZURICH. — Corespondentul lui „Secolo“ telegrafiază de la Salonic. ■ A zecea divizie bulgară înaintează, ca să ocupe cel mai modern fort al Greciei: Judger. „E sigur,—scrie ziarul italian—dă între guvernul bulgar și cel grecesc s’a încheiat un acord, în urma căruia trupele bulgare sunt autorizate să ocupe toate forturile de la frontieră. Acum se vorbește, că mari forțe franceze înaintează, ca să ocupe 1 Cavalier. ■ BERLIN. — „Times“ anunță din 'Atena : De Vineri măsurile luate de aliați au fost înăsprite. SITUAȚIA DIN MEXICO PARIS, 8 Iunie. — Ni se telegrafiază din New York că relațiunile dintre Mexic și Statele Unite s'au înrăutățit. Miliția a fost convocată printr’un decret. Numeroase și mici încăerări au avut loc la frontieră. (Agence Radio) FRANKFURT. — „Frankfurter Zeitung’1 anunță dini New-York ; Manifestații zgomotoase la Atena VIENA. Prin Berna se anunță : Ziarele franceze arată că cu prilejul manifestațiilor pentru regele Constantin, s-au produs demonstrații ostile în fața legațiilor Franței și Angliei. Și în teatrele din Atena au fost incidente ostile Quadruplet. Un funcționar de la legația engleză a fost atacat în stradă. Membrii legațiunei engleze, atașatul militar și amiralul Palmer, noul șef al misiunei marine au fost tratați ca persoane suspecte în gară și au fost supraveghiați de detectivi greci, după sosirea familiei regale— (Corr. B.). BERLIN. — Din Paris anunță ca regele &ons.UHntii’ rantilica regală au părăsit Atena stabilindu-se §11 castelul Dacăia Miniștrii Quadruplei la Atena sunt însărcinați să publice o declarație comună prin care să expuie cauzele măsurilor luate de Qundruplă împotriva guvernului grec. * PARIS, 8 luni. — Ni se telegrafiază din Atena că blocului continuă a fi efectiv. înțelegerea refuză un tratament excepțional în favoarea încărcăturilor de grîu și de cărbuni oprite în porturi. Regele Constantin și familia regală s-au instalat la reședința lor de vară în apropiere de Capitală. (Agence Radio) Conflictl fch M lliite ii s - Situația se agraveaza — ------------ GENEVA. — După „New York Herald" consulul american din Mexico a telegraficii că lupta continuă între trupele americane și mexicane. NOTA MEXICANA RESPINSA BERLIN. — Din Washington se telegrafiază: Guvernul Statelor Unite a răspuns notei Mexicului și a respins cererile cuprinse în ea. Statele Unite își exprimă mirarea pentru tonul nepoliticos al notei Mexicane. Rogers, însărcinatul special al Statelor Unite în orașul Mexico, a luat măsuri, ca să stea sub presiune trenuri speciale cari să ducă pe cetățenii americani și pe străini la Vera Cruz, unde se află vasele de război și ale Statelor Unite. In Mexico agenții agită contra străinilor. Știrile sosite aci arată că la frontiera mexicană au loc zilnic încălcări de frontieră. Președintele Carranza nu e în stare să pue capăt anarhiei din Mexico. Americanii părăsesc cu toții această țară. Ofițerii americani cred că pentru pacificarea Americei ar fi nevoe de o jumătate de milion de oameni și că această acțiune ar dura trei ani. * BERLIN. — „Times“ anunță din New-York: . v*/ . fd i * Situația din Mexico ia un caracter tot mai amenințător. Pentru a accentua mai tare dorința exprimată ca trupele americane să fie retrase de pe teritoriul mexican, Carranza a ordonat trupelor sale să procedeze la atac dacă trupele americane ar încerca să înainteze pe teritoriul mexican sau dacă ar primi întăriri. Președintele Wilson a avut o convorbire cu secretarul de stat la departamentul războiului. Nu e dispus să retragă trupele și consideră amenințările lui Carranza ca un bluff. ANGLIA m SPRIJINI STATELE* ■ UNITE ___—... FRANKFURT. — „Frankfurter Zeitung“ anunță din New-York, GENEVA. — Guvernul englez a promis, după cum anunță „Temps“ un sprijin eficace Statelor Unite contra armatei lui Caranza. i SERSE PAHIN1 # . * ■ v" ,Daily Telegraph“ află din Washington :"4. •«.i ...i. ‘ e * 1* ‘ Ministrul de războitt Boker, a declarat că mobilizarea milițienilor se face pentru a se întări paza la frontiera mexicană, și pentru a se preveni și pedepsi eventuale atacuri ale bandiților mexicani. Dacă se va adeveri insă că 10 000 mexicani au împresurat la Chihuaha armata generalului Pearshing, atunci se va trimite o expediție militară în ajutorul acestei armate. > < Simi Bata la lunie 1910 Ofensiva-tra să. COMUNICAT RUSESC PETROGRAD, 8 Iunie.—Comunicat : Frontul apusean : Lupta în regiunea dela nord de Gadiniși, pe Styr continuă cu violență. Satul : Gmziașiu a trecut în mai multe rînduri din mină în mină. Ieri după amiază trupele noastre au năvălit , iar în acel sat făcînd prizonieri 11 ■ ofițeri, 400 soldați și luînd 6 mitraliere dar violența focului german , ne-a silit să evacuăm din nou acest sat. Cu o îndirjire furioasă germanii, ] operînd în regiunea satului Voromiș, la nord-est de Kisselin au dat atacuri repezite pînă ce în seara de 20 Iulie st. n. — tinerele noastre regimente — printr’un atac năpraznic au pus pe germani pe fugă luindu-le 9 mitraliere și făcînd mai mulți prizonieri aparținînd diferitelor regimente. Pe la 3 dimineața în noaptea de 21 Iunie st. n. în regiunea satului Ramiesso, pe apa Stodom, la nordvest de Nantein, inamicul ne-a atacat în formațiuni masive. Lupta a ajuns corp la corp și atunci numai germanii au dat înapoi lăsînd în mîna noastră răniți și prizonieri. Numărul lor nu a putut încă îi pre■cizat. Lupte crîncene se dau în regiunea Kiselin și mai spre sud. La extrema noastră stiigă trupele noastre urmăresc pe dușman și au trecut apa Siretului. * „ * totalul prizonierilor și trofeelor luate de armatele generalului Brusilov în perioadele de la 4 la 17 iunie este de 3350 ofițeri, 189.134 soldați, 198 tunuri, 530 mitraliere, 15189 (?) svîrlitoare de bombe, 119 chesoane de artilerie, 34 proiectoare și alt numeros material de războiiî. Pe frontul Dvina artileria germană a bombardat cu mare violență regiunea capului de pod de la Iksul și secțiunea de la nord de pozițiunea Padobtadt. In noaptea de 20 iunie sf. n., germanii, după o îminstra b bombardare a liniilor noastre la sud de Smorgon au luat ofensiva. Inamicul a izbutit într’un sector să pătrundă în tranșeele noastre dar prin acțiunea artileriei noastre și a unui contra-atac ce Fam dat a fost gonit și s’a retras la punctul de pornire. In celelalte sectoare ale acestei regiuni toate încercările adversarului au fost respinse cînd cu focuri cînd prin atacuri cu baioneta. # Frontul Caucazului. In direcția Diarbekir, cercetașii noștri ascunși fiind, au uciși vreo sută turci cari mergeau să schimbe un post înaintat. In direcțiunea Mosul, în regiunea Revanduz elementele noastre de formațiune recentă, cuprinzînd soldați georgieni, au avut o ciocnire cu o numeroasă bandă curdă, fugărind.o. Cazacii noștri au respins pe turci din regiunea Kolaietel. (Westnik) tzmm Generalul Linnsingen a exprimat printr’un ordin de zi trupelor de cavalerie a gărzei și unui regiment de infanterie recunoștința lui pentru că au putut menține contra unui dușman nuxnericește mult superior, trecerea Stochodului ceea ce a permis unităților noastre operînd într’alt punct, să forțeze trecerea apei. Din nefericire comandantul acelei trupe de cavalerie, un principe german care fusese deja decorat cu crucea de fier clasa I, a fost grav rănit în cursul acestui atac. (Wolfsbureau). GERMANII RECUNOSC SUCCESELE RUȘILOR LYON, 9 iunie. — „Gazeta Rinului și Westfaliei“, cu prilejul luărei Cernăuților, scrie: „S’a depreciat prea mult de către o parte a presei puterilor centrale armata rusă. Cu oarecare uimire am citit acum câteva zile, după ce rușii respinseră cele două aripi austriace, în „Reichspost“ un articol în care se declara că succesele rusești n’au nici o importanță, pentru că armatele rusești n’au, ca de obicei, nici o valoare. Nu trebue să se scrie asemenea lucruri, cînd se vorbește de un adversar brav și victorios“. ■* , Luptele din Bucovina ALTE LOCALITĂȚI OCUPATE DE RUȘI BURBUJENI, 2 Iunie. — Toată ziua eia a continuat canonada în direcția Coclea, Solca și a fost auzită foarte bine în localitate. După cum arată informațiuni precise, austriacii au fost respinși pe linia Gura-Humora, Valea J’vnicî, Straja. Gura Humora a fost ocupată de ruși ei și dimineață. In celelalte localități austriacie opun o mică rezistență pentru ca trupele să se poată retrage. * Rușii înaintează spre Cîmpulung. Orașul Suceava n’a suferit nimic prin ocuparea rusească, mulți dintre cei cari s’afl refugiat, s’a fi întors în oraș. Ultimul tren cu refugiați a plecat azi dimineața prin Palanca. Se zvonește că un regiment austriac a cărui retragere a fost tăiată ar fi rătăcind prin apropierea frontierei cu scopul de a trece și a se preda autorităților noastre. La secția de jandarmi din localitate sunt 24 soldați austriaci din landsturm cari s'au predat. Hermes UN ROMÂN PRIMAR LA CERNĂUȚI VIENA, 9 Iunie. Deputații bucovineni comunică lui Neue Brele Presse, că rușii și acum, ca și cu ocazia celorlalte două invazii, au pus un român în fruntea administrației Cernăuților. Acum a fost numit primar de către comandantul militar rusesc George Șandru, preotul bisericei ortodoxe „Paraschiva“ din Cernăuți Ce anunță germanii — UN PRINȚ GERMAN RĂNIT — BERLIN, 8 Iunie. — Știrile primite de pe frontul oriental dovedesc în chip tot mai strălucit că mișcarea de ofensivă rusă a fost total oprită pe hanul Volhiniev și că contra-atacurile austro-germanilor au izbutit să cîștige considerabil teren. Astfel colonia Perscody a fost reluată de trupele din Bohemia germană în vreme ce regimentele renane și westfalice au cucerit satul Swidnicki la est de calea ferată Rowel- Luck. Cu privire la cucerirea acestui sat se dau următoarele amănunte: pregătirea cu artileria a ținut aproape patru ore, dar cînd trupele noastre , au trecat la atac au băgat de seamă că tinerii trăgători siberieni cari pînă acum se bătuseră minunat, nu au putut rezista bombardărei noastre și fugiseră în parte, iar ceilalți o dezertaseră în grupe de citeva sute. Cu tot terenul mocirlos mizerabil, infanteria noastră a ajuns în 12 mi ■. nute în sat și într’o goană a ajuns dincolo de sat pînă la viaductul care trece peste apa Stohod și luln <du-1 au înaintat pînă la capul de pod intre calea ferată și șocar ■ -ut , . r Descurajarea trupelor austriace COLTANO, 9 iunie. — Presa austriacă se silește să ascundă catastrofa de pe frontul rusesc, anunțînd doar atacuri respinse cu foarte mari pierderi pentru dușman. Presa germană, însă, nu ascunde gravitatea situației, dar se arată încrezătoare și sigură că totul se va rezolva favorabil printr’o apropiată intervenție a trupelor germane. Ea are o atitudine de compătimire față de austriaci și blamează planurile statului major aliat, pe cari le socotesc o capo d’operă de incapacitate, întemeiate pe oură sălbatecă. „Budapesti Hírlap“ de la 9 iunie, comentînd buletinele oficiale rusești, spune că sunt ușor de închipuit sacrificiile generalului Brussiloff, cari sînt cu mult mai mari decît cele ale austro-ungarilor. La aceasta se poate răspunde că e ușor de înțeles tot o armată care fuge, ca cea austriacă, și apoi, iasă în mîinile cavaleriei dușmane unități întregi, pînă la 170.000 de prizonieri, să încerce să se consoleze, gîndind că cel puțin dușmanul are un număr mai mare de morți și de ră Emoția publicului austriac a sporit în urma unor scrisori venite de la soldați, cari au izbutit să ocolească cenzura și cari descriu în culori foarte negre moralul trupelor. Statul major a recurs la sistemul obicinuit al ordinelor de zi, pentru a îndemna pe soldați la rezistență, assigurîndu-i că pînă într-o lună va fi pace , dar soldații, neîncrezători și descurajați, se retrag din fața trupelor rusești sau se predau. VASE ȘI TRUPE ENGLEZEȘTI} LA ARHANGELSK ROTTERDAM. — Agenția Reutet, anunță: După cît suntem informați, o unitate de flotă engleză deplin armată, a sosit la Arhangelsk. Portul a fost pavoazat in onoarea englezilor, trupelor engleze debarcate li s'au îmipărțit icoane sfinte ortodoxe. In legătură cu acest comunicat semi-oficios „Daily Graphic" anunță că colaborarea care se manifestă în debarcarea trupelor Quadruplet la Arhangelsk e un avertisment adresat germanilor, că stăpînirea mărilor va rămîne totdeauna în mînile englezilor. Ziarul declară că întreaga strategie a Quadruplet se învîrtește în jurul menținerei neștirbite a dominațiunei maritime engleze. VIENA. Se comunică din Rotardam. După cum, se anunță din Moscova, detașamentul naval debarcat la Arhangelsk, care duce cu sine și automobile blindate, a sosit acolo în drumul spre front. In gara de la Moscova, precum și în drumul spre cartierul general rusesc, englezii au fost sărbătoriți cu însuflețire. In Moscova au fost primiți cu ploae de flori. Seara detașamentul a plecat spre front. Știri din Bucovina IAȘI, 9 iunie. Persoane sosite din Bucovina anunță că cu puține zile înainte de ofensiva rusă, autoritățile austriace din Cernăuți nu numai că asigurau populația că Bucovina nu va putea fi luată, dar încuviințat chiar mari tranzacții comerciale, cum a fost cumpărarea de către o bancă austriacă, a marei rafinerii Fischer de la intrarea Cernăuților pe prețul de un noUiom și 600.000 coroane. In gara Secueni, un refugiat bucovinean, aflat într'un tren de refugiați voind să treacă dintr’un vagon intri altul a căzut sub roți și a fost omorit pe loc. — Dan Consfătuirea agriciStorilor € Șît Holdova IAȘI, 9 Iunie. — Duminică va avea loc o importantă consfătuire la Sindicatul agricol, la care vor participa și președinții Sindicatelor agriicole din Moldova. In legătură cu această consfătuire se anunță că Sindicatul morarilor a început să trateze cumpărarea întregei recolte viitoare de grîu oferind de pe acum prețul de 14.500 lei de vagon. — Dan, - - i] Judiciare Consiliul de războiu al corpului II de armată condamnase la 5 ani închisoare pe ofițerul în rezervă M. Cosac, de la regim. 40 Călugăreni, pentru a-și fi satisfăcut poftele bestiale și perverse asupra unui soldat ce-l avea sub ordinele sale. Ofițerul imoral a făcut recurs pe care Consiliul de revizie al armatei l-a respins ieri, confirmîndu-se astfel sentința condamnatoare. TErî trebuia să se judece de către tribunalul Ilfov secții al II, procesul șoferului Al. Hentz, care a călcat cu automobilul și a ucis pe nefericitul avocat Georgescu, căzui victimă eroizmului isaü. Fiind utilă ascultarea unor martori, tribunalul a amînat procesul spre a-i cita. Șt. Zaharia, din serviciul poștei centrale a fost judecat și condamnat ieri de tribunalul Ilfov secția I, la 6 luni închisoare pentru faptul de a fi rupt timbrele poștale de pe plicuri și grupuri, timbre pe cari apoi se întrebuința din nou, fraudînd astfel poșta. %