Dimineaţa, octombrie 1916 (Anul 13, nr. 4521-4551)

1916-10-14 / nr. 4534

r AUSL un—«® 45346 V Marea victorie tranșezi la Wariöfisti Forturile Bouiamon! $! Thamaon! relua!® de francezi ! &imși Răsfociul nostru Marele Cuartier General COMUNICAT No. 59 12 (25) Oct. 1516 ore'o 7 «ti'* FRONTUL DE NORD *1 NORD-VEST: La Tulghes, Bicaz«I valea T**ciuguiul situatia neschimoata. a _ hhiar în barea Uiului lupta continui , am înaintat spre vest și amua* prizonieri 3 ofițeri și 100 oameni de trupă. La Oltux inamicul a fost respins cu totul peste frontieră ; i sau luat ISO prizonieri. . _ In Valea Buzăului la Tabla Buții, Bratocea și Prediluș situația neschimbată. Lupte în localitatea Predeal. . In regiunea Dragosla vele lupte violente, s’au respins atacuri inamice. L ța est de Olt continuăm a respinge pe inamic spre Nord, la vest de Olt acțiuni mici. . La vest de Jiu am cedat puțin teren în regiunea Pasului Vulcan La Orșova Loc de artilerie. * m m _ FRONTUL DE SUD: Nimic nou în lungul Dunărei. In Dobrogea ne-am retras la nord de Cerna-Vodă. Mare victorie franceză la Verduni **Trupele franceze atacă și recuceresc forturile Douaumont și Thiaumont Aflăm pe cale particulară că franceză au atacat la Verdun pe un front de 7 kilometri și au înaintat pe o adîncime de 3 kilometri. Trupele franceze au reluat fortul Douaumont și unragiul înârit de la Thiaumont, înaintarea continuă. Spargerea frontului german este iminentă. De la Băncile populare , Prefectura județului Tutova a comunicat Casei centrale a băncilor populare, că toți sătenii din acel județ au fost îndestulați cu porumb pentru hrană, și ca atare cantitățile de circa 10 vagoane aflătoare In magaziile federalei Tutova sunt la dispoziția Casei centrale, pentru a fi expediate un alt județ, unde se simte lipsă. [ * ] Banca populară „Isvorul de viață" diin com. Baroul din județul Mehiedinți a comunicat Casei centrale a jucăncilor populare, că dispune de cantitate de 4360 hectolitrii greü și ,2 secară din recolta 1916, care poate fi pusa la dispoziția Casei central, pentru nevoile țăreli * Er s”a întrunit delegația consiliului de administrație al Casei Centrale a băncilor populare. Consiliul a decis să acorde Împrumuturi obștilor sătești, pentru plata arenzilor de moșii, care aparțin Eforiei spitalelor civile . . . * f Satencție din județul Prahova, cărora li s’a cerut să vîndă din produsele lor casnice, articole pentru trebuințele armatei, au refuzat să sindă aceste produse, punîndu-le gratuit la dispoziția ministerului de tuzbuu, ' -------- , Aceleași sătence, — al căror gest vorbește de la sine, — au oferit astfel însemnate cantități de pînzeturi pentru mufârte, cum și mari cantități de diferite alimente. A. S. Erî, d. ministru Al. Constantinescu, însoțit de d-nil Nicoleanu, directorul agriculturei dr. Manolescu- Strunga deputatul Stănescu, directorul comptabilităței din ministerul de domenii, a vizitat lucrările ate Herului, aducind bine meritate elogii acelora care muncesc pentru îndestularea cu cele necesare soldaților răniți din spitalele Crucel Iofiî. S. Boala principelui Mircea Principele Mircea se află de cîteva zile bolnav. Iată primuil buletin medical : BULETIN MEDICAL A. S. R. principele Mircea este suferind de mai multe zile. A Sa este atinsă de febră tifoidă. DR ROMALO O noua operă patriotică In urma măsurilor luate de d. ministru Al. Constantinescu, a început să funcționeze la ministerul de domenii un atelier pentru confecționarea diferitelor obiecte necesare spitalelor „Crucel Roșii". Obiectele sunt confecționate de doamnele si dhioarele funcționare ale ministerului și da foarte multe doamne particulare, care s' au asociat la această operă patriotică. Materialul de lucru, lună, etnepa și inul, este furnizat de minister din diferite forme, ale statului. Moartea colonelului Constantinidi In luptele dela Perșani, în după amiaza zilei de 22 Septembrie a murit ca un erou, comandantul regimentului... de artilerie, colonelul Constantinidi Gheorghe. După ce își dusese regimentul din izbadă în izbîndă, colonelul Constantinidi pe cînd se afla in fata trupelor sale consultînd o hartă împreună cu comandantul brigăzei și cu aghiotantul sau, locot. Alfred Ionescu, a fost izbit de un obuz și om ori . Schijile aceluiaș obuz au rănit grav și pe locotenentul Alfred Ionescu și a pricinuit moartea și unui sergent care ținea calul colonelului. Prin moartea bravului colonel, regimentul pierde pe un comandant destoinic și țara un ofițer distins și erudit. Colonelul Constantinidi fusese profesor de balistică și de geometrie descriptivă la școala de artilerie și geniu. El ne-a dat mai multe promoții de ofițeri capabili, cari sînt astăzi pe cîmpul de luptă, însărcinat cu diferite misiuni în străinătate colonelul Constantinidi a știut să le îndeplinească întodeauna în așa fel încît și-a atras laudele superiorilor. Poșta ne-a adus erî mai muime scrisori dela prizonierii romînî luați de către ruși, din armata austroungară.Scrisorile vin mai toate din lagărele din Turkestan și toate cer să le strimetem prizonierilbr romînî gazetele noastre. Reproducem aici, în întregime, una din aceste scrisori. „Iată cu Păun Buda, din Transilvania, cu ortacii mei, ne rugăm ca soldați si prizonieri in Rusia, să aceti bine sa ne trimetitl niște cărți de rugăciune si testamentu noă si o gazeta romină, cu documentele lor ca să putem trimite paralele, căci suntem la opt sute de romini la un loc adunați și avem cam puține parale, numai pentru testamentu noă ți gazeta facem parale". Scrisoarea aceasta, trimisă tocmai din Turkestan, pentru a ni se cere cărți de rugăciune și gazete — imperechierea aceasta, nu vă spune nimic d-lor guvernanți? și prin care Păun Buba, declară că „numai pentru testamentu nou și pentru gazetă” sacrifică el din primele parale pe cari le au — desigur lipsind vise de mincare și tutun — scrisoarea aceasta este un document neprețuit Maitlți sus puși dela noi, miniștri cenzori nu vor pricepe nici o dată tot adâncul cuprinsului acestui document „L’Homme Enchaine” din 27 Sept., publică următoarele: „D-nii Boussenot și Pată au depus pe biroul Camerei, o interesantă propunere de rezoluție, care are de scop să invite guvernul să institue o comisiune însărcinată să cerceteze chisarelle acelor ofițeri cărora li sl a luat comandamentul pe care îl exercitau în zona armatelor, și să stabilească deciziunile definitive cari vor fi luate de ministrul de războiu. D-niî Boussenet și Pâté relievă că printre deciziile luate față de un mare număr de ofițeri, sunt și unele cari pot fi rezultatul unei erori. Nici odată cei interesați n’au fost ascultați asupra greșelilor ce li s’afi imputat Autorii propunere! șocat apoi, că este cu atît mai necesar să se procedeze la un examen al sanctisrnelor luate, cu cît acestea pentru fapte absolut similiare, n'a fi atras in totdeauna aceleași consecințe și afi putut apare, prin natura Și prin gravitatea lor, prea adeseori in proporție inversă cu gradul ofițerilor cărora ele afi fost aplicate. Propunerea aceasta a fost reprimească comisiunei armatei. Ar fi de dorit ca să fie cît mai curînd luată in considerație. Mai mulți ofițeri ne scriu că nu știu cui să se adreseze ca să li se *chite solda ce li se cuvine dela începutul campaniei. Rugăm pe d. ministru de război să se ocupe d-sa de această chestiune, noi neavînd nici o lămurire de dat. * Ne scrie un rănit dintr’um spital de la Iași: „Pe cind noi luptăm și murim pentru întregirea neamului, soțiile noastre sunt batjocorite, înjurate și bătute de domnu primar Ion Dumitrescu, din Brăilița (Brăila) căruia vin să-i ceară ajutor. „Pe viul Dumnezeu ! Mai am vreo zece zile ca să mă fac bine. Mi-e teamă să nu mă nenorocesc ducîndu-mă acasă, cind voi fi da cu ochii de individul, din cauza căruia nevasta și copiii mei mor de foame“. „Pe viul Dumnezeu“, e cam melodramatic. D. ministru de interne ar putea totuși face atent pe d. Ion Dumitrescu, de la Brăilița, că nu e bine să se puc cu românul care iși iubește nevasta, mai ales pe vremurile acestea. Ostașui , care are de apărat o singură patrie și o singură nevastă, le apără pe amîndouă cu aceiași îndîrjire. S CRAMPON 4 Tiner! 14 octo^r1* © 18 Eroii iauștri LISTA PIERDERILOR Lista» No. 42 Morți pe cîmpul de luptă* OFIȚERI General Praporgescu David, comandantul corp. I de armată. Maiori De rezervă Costescui Toma, reg 68 inf. Căpilani Activi: Murărescu Grigore, Ionescu P. Mihail, de rezervă Georgescu Constantin, tot din reg. 48 inf. Locotenent Activ Păunescu Mihail, reg. 41 inf.; de rezervă ; Liprescu Constantin, reg. 47 inf; Ionescu S. Ion, reg 58 inf. Lungeanu Vasile, reg. 84 inf. Sublocotenenți de rezervă: Trifu M. Alexandru, reg. 5 vânători; Alboteanu Dumitru, reg. 33 inf.; Drăiculescu C. Ales., reg. 47 inf.; Mircea G. Const., reg. 47 inf.; Tănase D. Stelian, reg. 48 inf.; Ion I. Stelian, reg. 48 inf . Mocanu N. Grigore, reg. 48 inf.; Drăghiceanu Gh., reg. 48 inf.; Olariu G. Ion, reg. 70 inf.; Dinu R. Teodor, reg. 70 inf.; Matache l. Dumitru, reg. 72 inf.; Mazilu Gheorghe reg. 84 inf. TRUPA Sergenți Nicolescu Vasile, reg. 46 int Soldați Tănăsescu G. Ion, reg. 6 inf.; Sava Lache Ion, reg. 26 inf.; Ivăștoiu Nifon, reg. 30 inf.; Bugheanu Ion, reg 10 inf.; Menai Simon, reg. 33 inf.; Bucur Nicolae, reg. 35 inf.; Voicu Ieseu Ștefan, reg. 40 inf.; Onțică Gh., reg. 83 tot; Duduș Chirită, reg. 22 ■irtilerie; Duțu Petre, reg. 22 art; Milhalache Nicolae, batal, pioniericetate. 22 Inf.; Toroceanu C Radu, d»1 5 pionieri; Grigorescu D. Horea, reg.‘ 1 grăniceri; Popovici Nicolae, coloana de subzistență a Corp. II armată. ELEVUL PLUTONIER Stoica Firi liftel, reg. 4 inS ____ TRUPA Plutonieri T. R. Nestor Ion, reg, 2 vtoftt.; Tov ma Victor, reg. 6 vînăt.; Marin Gho, orghe, reg. 16 inf.; Anton Cons tanún.1 reg. 22 inf. , Sergenți Petre Ion, Ionescu D. Gheorghe, Gavrilă Ion, toții din reg. 6 vinători; Duțulescu Marin, reg. 4 Inf.; Stan Petre, reg. 5 inf.; Dragu Nedelea, Matei Ion, Ion Alexandru, Bița D. Ion, Alexandru Constantin, toți din reg. 6 inf.; Dinu Nicolae, reg. 7 inf.; Calistru Christ., reg. 10 Inf.; Ciristea Ivanciu, Manole Gheorghe, reg. 11 inf.; Apostolescu Vasile, reg. 6 inf.; Tache Dumitru, Mater Alexandru, dinreg. 22 inf.; Iosifescu Gheorghe, reg. 22 inf.; Agnal Anghel, reg. 20 inf.; Calomfir Ion, reg. 21 inf.; Mirea Dumitru, reg. 28 inf.; Popescu Ion, reg. 28 inf.; Gălășeanu Ion, reg. 30 inf.; Rodică Alexandru, reg. 32 inf.; Minca Crăciun, reg. 33 inf.; Leonte Ion, reg. 33 inf.; Purcărea Tudor, reg. 34 inf.; Alim Sava, reg. 34 inf.;Teodorescu Nicolae, Popescu Con_lstantin, ambii din reg. 61 inf.; Dumitrescu T. Const., reg. 84 Inf.; Stancu Maican, reg. 35 inf.; Agapie Vatalie, reg. 53 inf.; Istrate Ostache, reg. 53 inf.; Istrate Costache, reg 16 Inf.; Păun Gheorghe, reg. 18 Inf.; Dimitriu Const., semidepozit mob. II brutăria V-a. Caporal Dumitrei ca Dumitru, reg. 2 vînăt.; Vișan Șerbart, Miha Vasile, Antoni Constantin, Grigore Stan, Bobiță Ion, Măriășescu Stoica, Nedelea Ion, Turburi«’® Iancu, Samîrlie Tudor, Neanșu Nicolae, Chirea Ivan, Țăranu Ion, toți din reg. 5 inf.; Trantman Gheorghe, Tudor Alexandru, Lungu A. Ion, Zamfir Gheorghe, Neculai Gheorghe, Burcă Apostol, toți din reg. 6 inf.; Surea Dumitru, reg. 9 inf.; Munteanu Nicolae, Lehadus Gheorghe, Chitic Vasile, toți din reg., 12 iii.; Grecu Florea a reg. 20 iii.; Oprea Spirache, Marin Gheorghe, Tudora Nicolae, Nicolae Iacob, Mircea Alexandru, Nicolae Ion, toți din, reg. 21 vii.; Petre Ilie, Vintilescu Stelian, Bucur Alexandru, Miclauș Stoica, Georgescu Dumitru, toți din reg. 22 inf.; Tănase Nicolae, Florea Ion, din reg. 23 inf.; Angheluța Manole, Balean Ion, Tătaru Christache, toți, din reg. 24 inf.; Roșia Petre, reg. 20 inf.; Cristea Marin, reg. 33 inf.; Mitrică Gheorghe, reg. 30 inf.; Balotă Marin, reg. 33 inf.; Mihail B. Alexandru. Mihail Stelian, Dumitrescu Cattini, Balcangiu Nicolae, toți din reg. 40 inf.; Tătaru Cristu, reg. 24 inf.; Turcan Gheorghe, reg. 51 inf.; Ion Vasile, reg. 40 inf.; Jurul eseu Nicolae, reg. 8 inf.; Șerbănoiu Mihai, reg 52 inf.; Dumitru Gabor zis Fiorescu, reg. 53 inf.; Mitul eseu Stancu, reg. 60 inf.; Bucur Anghel, reg. 63 inf.; Cătrinascu Dumitru, reg. 761 inf.; Sovar Constantin, reg. 68 inf.; Manea Constantin, reg. 78 inf.; Pogor Anton, reg 74 inf.; Filip Petre, reg. 65 inf.; Grigore I. Filimon, reg. 79 inf.; Buruiană Dumitru, reg. 80 inf.; Stanciu Dobre, reg. de pontomeri;. Potimiche Ion, comp. jandarmi Constanța; Vicol Gh., reg. 12 inL .Soldați Gheorghe Stancu, Dumitru Toma Atanasiu, Ivan Ion. Ionescu Trandafir, Rusu Gheorghe. Păun Richard, toți din reg 2 vînători; Marta Gheorghe, reg. 3 vînători; Băeșin Gherghe, Dima D. Marin, Costache Ionescu, Pisica Ștefan, Trăistaru Radu, Ioniță Gh. Dumitru Ilie, Baie« Chiru, Radu Constantin, Vrabie Marin, Marin Stan, Banacu Dumitra, Răniți pe cîmpul de luptă OFIȚERI Coloneii Activ: Macri Ion, reg. 83 inf. Lt Colonei Activ: Cantacuzino Gheorghe, reg. I grăniceri; Căpitani Activi : Georgescu Dumitru, re. 2 inf.; Eliad Ion, reg. 11 inf.; popovici Alexandru, reg. 35 inf Locotenent Activi: Gapovîci Dumitru, reg. 1 grăniceri; Mihăilescu V. Lazăr, reg. II inf.; Eliad Teodor, reg. 71 inf.; Ceaușoglu Dumitru, reg. 19 art.; Dumitrescu Al. Marina, grup. port, mine de rezervă : Bestriei Nateli, reg. 22 inf.; Zagoritz Alexandru, reg. 52 inf.; Chereachez Teodor, reg. 70 inf.; Grigoriu Constantin, reg. 77 inf.; Bosniei Paraschiv Nicolae, coloana subsistență C. 4 A. Sublocotenent De rezervă: Drăgescu Constantin, reg. 4 vînăt.; Berman D. Buium, reg. 8 vînăt.; Chiriță Alexandru, reg. 8 vînători; Teodori Costache, reg. 8 inf.; Popescu Teodor, reg. 22 inf.; Brăescu G. Aristide, reg. 24 inf.; Dăscăliță Silivestru, reg. 29 inf.; Brătulescu Ion, reg. 30 inf.; Borș Gheorghe, reg. 33 inf.; Bruneanu Constantin, reg. 33 inf.; Costinescu N. Petre, reg. 33 inf.; Pioară Constantin, reg. 48 inf.; Ștefănescu I. Const., reg. 53 inf.; Cădere G. Victor, reg. 53 inf.; Calmuschi Constantin, reg. 65 inf.; Mihalache Dumitru, reg. 70 inf.; Miu C. Nicolae, reg. 70 inf.; Brudiu Spinu, reg. 78 inf.; Nicolau C Teodor, reg. 83 inf; Lambrino Scarlat, reg.. Citiți continuarea in pagina f l-a- (