Dimineaţa, octombrie 1921 (Anul 18, nr. 5401-5427)

1921-10-27 / nr. 5423

DMINTEAȚA ,JSEES Stullmân piatra Eisalaarî pură toate culorile £\ttme If O cm. Pi»t£Ț SENZAȚIONAL : Intrebuințată cu sucea* fin Metrul ES 15 «»si T-rrr — ~^srr. 11 - , — „i.n iiiiil’"" f Ilar © faisprintee Industrială, sântă ] Reprezeeta el foarte reintrodus si ©2@®ki@if& tuidingatâ în Armături pentru tuburi, apă și gaz, accesorii de automobile părți de ilurnătorie și presă, unelte, Vase de smalț și aluminiu. Oferte detailate și reiWințe din partea domnilor cu cele mai frumoase succese de vânzare a se adresa sub 18. îl. L 7114 la 41a laessîs £ fg3|er Sari I 31 ■«asstE Cadouri și sv&vdnirviri superba Obiecte de artă Românească, Colosal asortiment. Prețuri eftine, En gros, En detail MAE €CI Bucuresth R-dul Elisabeta No. 8. %EL PUTERNIC RECOMSTITUANT GLIe TRICALCINE Afecțiunile: Pulmonara Rashstîsmsa! 3Isp © 3ssisl © acida, in timpul creștere!, etc. Ce vamra la toata farmaciile și drogueriile Un Raton sau p cuta,disteasa o tună CIORAPARIA No. 57, Calea Victoriei, No. 57 (Casei BLericei Crețulescu) a i sosit Boni transport a /g/z'.JIath. Soldsfein Sucursak fkhom-ANTRACIT SFIEDEAL* SUPERIOR — STREIN special pentru sobe de teracotă, Godin, Salamandre, Paragine și mașini de bucătărie furnizează prompt cu zona și văgonul *. THICDOdfi . Co. Str. Smârdan No. 4 Etaj Telefon 1E.9 LIKM De JOC CER și PAG toate și netftete MARE TRANSPORT PimiAUB **e ««Uitase și de Cșgyibli i toate culorile găsiți ieftin la AU Bill GOUT S. P. Str. LIPSCANI 8 Din lumea feminină Fmdl© erate&îcmre D-aels: Sosita Forte MAn Harry și ida In evoluția adusă de useimioară viața femeei moderne a lutat o infațișare de care s’ar uimi strămoasele din alte timpuri păzitoare ale căminului și iadului sacru din eterna lampă a gyneceului. Una câte una, tinerele fiste, soțiile credincioase unor anumite legi peste care nu se trecea, au ieșit în arenă, unele pentru lupta existenței proprii, altele pentru al gusta din aceleași plăceri, din nedastrut, cerând aceeași drepturi la viață ca și bărbați. Doritoare de a arăta că numai slavismul și creșterea plăpândă, e-au făcut un organism de păpușă j chilă, femeile s’au avântat î n toate sporturile agrele și au dovedit curaj egal cu sexul protivnic oriunde s’a ceruțt istețime, îndrăzneală și sacrificiu de sine. Astfel am avut pe rând femeile aviatoare, ampîtianele de tennis, de înnot și chiar de box. Dar în război cine nu a prețuit sângele rece, puterea de rezistență a întrefeei armate de femei care deși nu a răspuns focului cu foc și armelor cu arme, totuși, în rândurile unde picat de sus moartea, au știut să culeagă intrepide pe cei ce luptau pentru al lor fără de teama gloanțelor ucigătoare. Cu toate acestea, cu toată râvna ei cea mare d’a înfrunta orice pericol, totuși pașii ei încă neîntăriți prin sporturile i care d’abia a început să se inițieze trec cu greu pe unul din terenurile cele mai aspre, acea a țărilor, pădurilor și nisipurilor arse de un soare ucigător și feti eea exploratoare în slujba științei e încă o „rara avis“ o pasăre rară ce se admiră cu uimire ici și colo. Și pe când putem cita nume nu'atriî ue ...U101 in toate ramurile descoperirilor științifice în acele literare sau sportive nu este cu neputință a da o tovarășe de greutăți și călătorie unui Livingstone sau Stanley de pilda. Aici, pe domeniul luptei cu natura vitregă, în mijlocul frigurilor Indiei misterioase, în pustiurile nisipului sau ale ghețarilor, femeia a dat totdeauna înapoi. Slăbiciunea ei fizică a învins-o, dar anii vor trece, evoluția de întărire o va învălui prin intensitatea educației fizice și vom saluta sunt sigură și pe acest teren pe femeia curagioasă al cărui nume va putea fi înscris alături de acela al exploratorilor de seamă. Până atunci să nu trecem cu vederea pe precursoarele adevăratelor exploratoare ale viitorului chiar dacă voiajurile întreprinse de ele slujesc numai propriei lor satisfaceri. Ö Myriam Harry, scriitoare celebră înamorată de frumusețile pustiului Africei pe care îl descrie în minunatele ei romane, o Roșită Forbes, englezoaica la a cărei recentă nuntă a sosit daruriledepărtatelor triburi arabe vizitate de ea și o Ida Rubinstein gata de a porni în tainicele Indii, sunt figuri ce trebuesc remarcate. Iar dacă depărtatele lor călătorii nu vor sluji poate prea mult—o repet—științei, ele vor fi de mult folos femeilor dându-le pildă de curaj, rezistență și răbdare, toate, calitățile, roditoare într-un foarte apropriat timp. FULMEN Noui trenuri Cu începere dela 1 Noembrie a. c. pe lângă trenurile existente se pun noi trenuri de călători în circulație pe următoarele lini: 1) Un tren mixt intre Craiova-Caiafat ia ducere cu plecarea la ora 605 și sosirea la 11,05 cu legături în Craiova de la Sibiu, Timișoara și București iar la înapoiere cu plecarea la 16.55 și sosirea la 22.00 cu legătura spre București. 2) Un tren mixt între Pitești-Curtea de Argeș la ducere cu plecarea 12.00 $1 sosirea 13.55 cu legătura de la București, Petroșița și Câmpul Lung, iar la înapoiere cu plecarea la 14.20 și sosirea la 16.00 cu legături spre C.Lung, Pucioasa și București. 3) Un tren mixt între Golești-C.Lung ia ducere cu plecarea 11.25 și sosirea 14.40 cu legături de la București Petroșița și C.-de-Argeș, iar la înapoiere cu plecarea 14.00 și sosirea 16.40 cu legături spre București-Pucioasa și C.-de-Argeș ). Un tren de persoane Intre București-Oltenița port ia ducere cu plecarea la 8.05 și sosirea 11.35. Iar Înapoiere cu plecarea 15.30 și sosirea 20.10. 5) . Un tren de persoane Intre Ploești Slobozia vede la ducere cu plecarea la 18.50 și sosirea la 0.30 cu legătură la Ploești de la București, și In Slobozia spre Călărași și Constanța ; iar la înapoiere cu plecarea 4.50 și sosirea 10.35 cu legături In Slobozia de la București Lehliu, Călărași și în Ploești spre București. 6) . Un tren pe persoane Intre Galați-Bârlad prin Berești la ducere cu plecarea 12.10 și sosirea 16.05 cu legătură în Bârlad spre Tecuci, București Vaslui și Iași. Iar la Înapoiere cu plecarea 12.15 și sosirea 16.20 cu legătură de la Chișinău, Vaslui și Iași. 7 . Un tren mixt între Iași-Dorohoi la ducere cu plecarea 10.00 și sosirea 17.00 cu legătură în Iași de la Bucuaști, Focșani, Galați, Chișinău și Bălt iar la mapiere cu plecarea 10.20 și soarea 17.20 cu legătură în Iași spre Oaatî, Focșani, București și Chișinău. Pe același zi se va afișa prin gări și localurile publice placarde noi cu mersul trenurilor In vigoare pentru sezonul de iarnă pe toată rețeaua C. F. R. Informatul Ministerul de interne publică în victorul oficial" de ezi următoarea deciziune: Se înființează, cu începere de la 15 Noembrie 1921, câte un post de medic director și medic subdirector la toate instituțiunile sanitare cari au cel puțin două secțiuni (spitale, azile, ospicii, etc)., pendinte de direcțiunea generală a serviciului sanitar. In atribuuunile medicului director intră conducerea și răspunderea întregei administrațiuni și gestiuni a spitalului, iar atribuțiunile medicului subdirector vor fi cele date de medicul director, ajutându-i și înlocuindu-i în lipsă. Medicul director va fi numit prin decret regal de direcțiunea generală a serviciului sanitar, dintre medicii care conduc o secțiune a instituțiunei, iar medicii subdirectori vor fi numiți dintre medicii secundari ai instituțiunei. D. advocat Traian Constantinescu a fost numit în postul de advocat al Statului cl. I de județ, pe lângă instanțele judecătorești din județul Constanta. Ni se relatează că știrea apărută în ziare după care elevii liceului din Constanta sar fi pus în greva, ca semn demonstrativ contra unui profesor, nu corespunde realității. Mâine Joî va avea loc la Târgoviște congresul organizațiilor averescane din jud. Dâmbovița. Vor participa și din general Averescu și Argetoianu. Altă febriea de Miere Moroniasști la Viena CE A DESCOPERIT POLIȚIA AUSTRIACA. — UN MILION DE LEI FALȘI TRIMIȘI SIGURANȚEI DIN CAPITALA. — IN CAUTAREA FALSIFICATORILOR. încă de acum trei luni politia de siguranță din Viena bănuia pe un individ al cărui nume nu a fost încă aflat că face parte dintr'o întinsă organizație care se ocupă cu falsificarea biletelor de 3 lei ale Băncei noastre Naționale. Intr’una din zile un polițist observă pe cel bănuit și luându-se după ei pe cheiul canalului Dunărei, la un moment dat, la somat să stea. Văzându-se urmărit cu persistență de către polițist, individul aruncă din brațe un pachet învelit cu ziare și legat cu sfoară, luând-o la fugă. Polițistul a ridicat pachetul și l’a dus la siguranța din Viena. In timp ce urmărirul reușise să dispară cercetându-se conținutul pachetului s’a putut afla în e suma de 1 milion lei In bilete false a câte 2 lei. Cercetările ulterioare făcute de Eliția Wienel au fost zadarnice, nu s’a putut da cu nici un chip de urmele falsificatorilor. In cele din urmă autoritățile austriace au înaintat împreună cu un raport întreaga sumă de bilete false direcției Siguranței generale din Capitală. Primind banii falși și înștiințarea d. Romulus Voinescu a dispus ca un comisar de la siguranță să plece de urgență la Viena pentru a continua cercetările și a da de urmele falsificatorilor. Am văzut parte din aceste bilete false, cari fără îndoială că se tipăresc la Viena. Ele simt bine imitate. Insă hârtia este de proastă calitate și diferă de aceea a hârtilor veritabile prin faptul că este mai groasă și unsuroasă. Ceea ce mai dă de gol aceste bilete false e că cele fabricate la Viena sunt lipsite de seria din stânga, iar clișeele sunt greșit suprapuse. Asta seara cu toții l Tandil fSărăte Str. Academiei No. 26. S’a promulgat legea pentru reorganizarea Casei funcționarilor publici, instituită prin legea din 30 Mai 1913. Dinți cumpăr Danturi de aur și cauciuc, bijouterii vechi aur, platină, BRILIANTE, DIAMANTE, plătesc bine CRONOS, bijoutier Strada Academiei No. 9. „Monitorul Oficial" din 25 octombrie publică următoarea încunoștiințare a direcțiunii generale a căilor ferate române: Se aduce la cunoștința generală că la transporturile de mărfuri expediate dela toate stațiunile C. F. R. și de la cele ale căilor ferate particulare administrate de Stat, din tot cuprinsul României Mari și destinate pentru stațiunile porțiunei de linie Câmpulung la Tisa-Borșa din Maramureș și anume: Câmpulung la Tisa, Sarvasău, Sighetul Marmatiei, Cămara la Sighet, Veresmart la Tisa, Crăciunești, Băcicoiul Mare, Băcicoiul Mare Cărpiniș, Lunca la Tisa, Cuși, Valea Vișăului, Vișău Bistra, Petrova, Leordina, Vișăul-de-Jos, Vișăul-de Jos haltă, Vișăul-de-Sus haltă, Vișăul-de-Sus Moiseiu și Borșa, se va aplica o reducere de 25 la sută din taxele tarifare normale. Aceste dispozițiuni intră în vigoare la 1 Noembrie 1921. Ultimele noutăți in stole, mătăsuri, plașuri, barcheturi, pânzărie, Ineâtîiminte și articole barbarești, găsiți la magazinul Parîul Noutăților. «tinda Paris 10, singurul core vi »de titlu. D. D. E. Petrescu director general financiar clasa I pe lângă primăria orașului Craiova, a fost delegat ca consilier superior financiar pe lângă directoratul general al internelor din Basarabia, având și dreptul de a inspecta toate autoritare mai sus arătate din punct de vedere financiar. CLIENTELA din toată țara va vizita marele Rayon de articole de mode al Palatului Noutăților, strada Paris 10, singurul și cel mai bine asortat. Prețurile cele mai reduse sub direcția cunoscutului comerciant la „MIȘA". Generalul de divizie Istrati Ioan, inspector tehnic și director superior al geniului a fost însărcinat cu supravegherea și controlul general al administrației armatei ca delegat al ministerului de război. Sosind la Palatul Noutăților, str. Paris 10 un mare transport de catifele, panglici, forme, fanteziuri, fiori etc., etc., elita, clientela și modistele din toată țara e rugată a-l vizita. Sâmbătă 22 cor. a avut loc logodna D-șoarei Gertrud Grünberg cu D-l Emil Richter. Felicitările se primesc Duminică 30 cor. In oasele D-lui Elias Grünberg. Strada Mireea Vodă S3. Generalul de divizie Ghinescu Ioan, inspector tehnic al învățământului școlar militar a fost numit inspector tehnic și director superior al geniului. Se aduce la cunoștința hoinarilor tratați de „SIFILIS“ și alte boale în Institutul „ROSCOST“, din Str. Cantacuzino că institutul s’a instalat !n Sanatoriul Central ,OLKOVSKI, Calea Călărași No. 16. V 111 ■ S 3 Cumpără !Oferind prețuri rele mai bune Buii- pliante, Bijuterii și obiecte vechi i ie aur și pictiră la marnzinul N. 1 ! BRAUNSTEIN, FIU Calea 3 | Victoriei 3i colt cu. Posedați! Maca ! D. Maximilian Hoffmann inginer agronom a fost numit inspector agricol cl. I pe lângă direcțiunea generală zootehnică. farmina iaumea 73 Calea Victoriei 73 Et. 1 f" A se vedea ultimele creațiuni de la marele Magsine din Paris Rochi, Vînatouri, Tailleururi și Păsări NOI DEBUTURI ȘI JASS-BAND MEXICAN la CABARET MAXIM distrează publicul adunirabil In flean seară. Ofițerii și trupa batalioanelor de vânători de munte au fost autorizați, printr-un decret al ministerului de război, să poarte la coifura și epoleții tuturor ținutelor, numărul de ordine al batalionului. Balurile Costumate și mascata din viitorul carnaval vor avea loc la Teatrul Eforia. Primim următoarele: Corpul absolvenților școalelor comerciale superioare roagă pe toți experții contabili și contabili înscriși la tribunal, titrați sau netritați, să ia parte la adunarea de Joi 27 crt. ora 7 seara în palați! Camenii de comerț Când se vor face importante comunicări. Loc. ..Noua Maternitate“ roasă ca insistență pe membrele și membrii săi a lua parte la ședințele săptămânale care se țin în fiecare joi la orele 5 jumătate d. a. în str. Paris No. 9. Băile populare Cu prilejul stabilirea preturilor maximale pentru stabilimentele de băi din Capitală, sau fixat anume zile pe cursul săptămânei în care aceste stabilimente au fost obligate să acorde preturi populare pentru oamenii nevoiași. Pentru a înlătura această regulă stabilită de primărie, patronii băilor anunțau defecte la instalațiuni tocmai în zilele fixate pentru prețuri populare. Față de această stare de lucruri Primăria a luat următoarele dispozițiuni: Toț patronii stabilimentelor de băi sunt obligați în cazul când băile nu vor funcționa în zilele stabilite de Primărie cu prețuri populare să anunțe publicul prin afișe ziua in care se va servi băi populare cu preț redus. In caz de nerespectare a acestei dispozitiuni patronii de băi vor fi traduși în fața instanțelor judiciare spre a-șî primi pedeapsa. ELEIMUSGHEROVIGI EIL MARCOLESCU LOGODIȚI Bu * Pitești D-NA și D-L ’ lÂffip BLUMEWFELD anunță rudelor și prietenilor nașterea ficei lor ABELA și roagă sa-i onoreze cu prezența. Duminică 30 Octombrie 1021. Strada Schitu. Maicilor Ns o. 34. București, D-NA și D-L Nissim I. Grasianu anunță rudele și prietinii nașterea fiului lor Leo și vă roagă să-i onorați cu prezența D-voastră la botezul ce va avea loc Joi 27 Octombrie 1 o. ora Sp. afe Mgfc de. Cos»- Vodă., 80. r*