Dimineaţa, noiembrie 1922 (Anul 19, nr. 5746-5775)

1922-11-01 / nr. 5746

DIMINEAȚA catedrei. Lucrul acesta l’a făcut de altminteri și la Petrograd și la Londra, unde l-au trebuit șapte ani, până ca într’adevăr catedra în chestiune să ia ființă. Directorul Sorbonei care-l cunoștea personal foarte bine, l’a ascultat cu multă atențiune. însă, s'a grăbit să previe pe surorile lui Zaharoff că are sentimentul că acesta prezintă simptome îngrijitoare și ar trebui supraveghiat. In urma acestui demers al directorului Sorbonei, d. Zaharoff s’a văzut un timp oarecare, mereu Înconjurat de doi medici, care, cu mari menajamente, îl supuneau la adevărate experimentațiuni de psihopatie. Târziu s-a lămurit că aceasta își avea obârșia in faptul că Zaharoff a văzut atât de clar viitorul aviațiunei, ceea ce, pe vremuri apărea până și în ochii unui diector de la Sorbona, ca un act de adevărată nebunie. O. nenorocirea din gara Saligny CONSTANTA. 29.—Soldatul Lupa Gheorghe din regimentul I grăniceri, venind din Capitală, tn trenul accelerat, în statia Saligny a alunecat între roatele vagoanelor, cari i-au retezat piciorul drept. Victima a fost internată in spitalul militar din localitate. Ancheta ministerului industriei la Primăria Botoșani Pralele cu ancheta procurorului general de Iași, făcută la primăria orașului Botoșani, asupra neregulelor tribuite d-lui Octav Lupașcu, ministerul de industrie a făcut și el o anchetă, întrucât era vorba de contingentarea de vite. Ancheta a fost făcută de inspectorul Tacit acela care a semnalat fraudele săvârșite cu certificatele de contingentare in mai multe județe din Bucovina. D. Tacit a făcut la primăria Botoșani cea mai minuțioasă cercetare și din voluminosul raport ce a depus rezultă că președintele comisiunei interimare,L Octav Lupașcu, nu are absolut nici o vină, intracât a procedat cu totul normal. Fostul Judecător de instrucție Pliat a deschis acțiune publică, in contra d-lui Lupașcu și l-a depus din cauza unei nemulțumiri personale. D. Lupașcu, in calitate de șef al oficiului de închiriere local dispusese evacuarea d-lui Pliat din locuința ce o ocupa. Acesta s-a răzbunat punând temei pe un denunț necontrolat și a arestat pe președintele comisiei Interimare. Pentru felul cum a procedat d. Pliat a fost trimes Înaintea consiliului superior al magistraturei. «liWb l|A* In calltăți superioare, garantând pentru autenticitatea soiurilor, oferă: JFr. Caspar, Mediaș» - Cataloage la cerere, Societatea Ceskomoravska Vee Uzine electrotehnice Prag-Vysocan Mașini Dynamo, Electromotoare Aparate și Materiale pentru instalațiuni de electricitate Cererile de ofertă se vor adresa depozitului La Reprezentanța: Societăței de Comision Ceho-Română — București, Bulevardul Maria No. 1 — Jachete, Bluze, Streteze, Bonete, etc. de Lână foarte convenabil vinde En-gros și En-detail Fabrica de împletituri și Țesături București, Calea Moșilor 235 (colț cu Str. Oțetari) MOBILE cu Prețuri foarte Avantajoase M. Mamik Str. Carol 54, București Aranjament complect de: Dormitoare, Sufragerii, Birouri Mobile de Piele, etc. etc. deducere de Preturi , Barcheturi, Sifoane, lefiruri, Stofs, Flsnsis, Mușamale, Ciorapi, Cămăși bărbătești și dame Carniol & Cohen P1 B, o vindecă cu siguranță in 5 zile. Cereți dovezile și prospectul la Reprezentant și depozitar general Frederic Spodheim București Str. Melodiei 2 colț cu Str. Sfinților 61 Telefon 45168 sau în provincie la următorii: BRĂILA, Drogueria Regală G. P. Theodorescu ,Regală 48 Bălți, Farmacia V. Zaleski Strada Regele Ferdinand No. 156 Bârlad, Drogueria Perlmann Cluj, Dr. Francisc Nemeș Piața Unirel No. îl Chișinău, Drog. I. Grünfeld Strada Sinadino (Passage) Galați,Drogueria Focșăneanu Strada Tecuci No. 1a Iași, Farmacia Iustin Adace Piața Sf. Spiridon Casa Str. DIONISIE CLEMENȚEI 7 camere ethipon, dependințe, electrică, terasă curte loc garaj, DE VAIUZARE, condițiunii de plată. Adresați bluroul Architectură Str. Franciln 14, TELEFON 2016 Reprezentanți Caută FABRICA pentru desfacerea roduselor sale: specialitate Șaluri, Srob cade de lână, pentru județele din Dobrogea, Muntenia, Oltenia, Banat, Ardeal, Bucovina și Basarabia Oferte cu pretențiuni și referințe sub :,FABRICA“. La Societatea Generală de Publicitatea Carol Schulder & S. Berger Strada Karagheorghevici 9. __________ Teren ou .. Linie de Garaj caută Georges Litzmagin &Cq< „B-dul Carol 46 INSTITUTORII din toată țara găsesc Cântece Sejere frumoase în(a treia) „Lira Mairului” de Ivera, în legătură cu „Lira Școlarului” editura „Viața Ifi Ponea adăugururi fabrici de crema de ghete Se aprovizionează cu CEARA CARNAUBA Maer CEARA MONTAN (fiiebeck) TERPENTINA IWA S.A.R. AAI Motoare DE BENZINA ELECTRICE pentru TAIAT LEMNE Mașini DE STRUNGIT DE BANDER DE GĂURIT pentru tâmplărie mecanică MORI țărănești BECUR3 electrice ing n. msîmm BUCUREȘTI Str. Academiei np. 53 TELEFON 35*99 Plazragent cunoscând bine brașaferăriel caută Mag. de Engioe I D. Goldenberg & Fit BUCUREȘTI Mihai Vodă ș1 Bila, 245 Lei 245 BM prima calitate la Blănăria Bernstein Dragner & C. Elias 15 Str. Sfinților 15 Depou permanent de Astrahan prima calitate, Lutru Biber, Nutra etc. Se primesc orice comenzi de confesiuni și reparațiuni. MOTOARE BENZ de benzină 6—45 cai Piese de rezervă pentru MOTOARE BENZ în depozit la SOC. DE COMISSION CE10-ROMANA BUCUREȘTI Bulevardul Maria No. 1. Dormitoare Sufragerii fine Se vinde eftin în Depozitulde Mobile din Calea Rahovei No. 3 intrarea Primului Pasagiu MERESCHER. Se înștiințează I câ iul Str. Gabroveni 2 c. 1 a sosit un mare transport Blănărie bine asortat și se vinde ocazional cu Prețuri reduse ACHIZITOR Se caută urgent la o casă de expediție Internațională din Capitală. Oferte cu arătarea pretențiunilor la Căsuța Poștală 350. Provinciali! Comerciant!! Vizitați depozitul de șepcărie „ALSA IULIA” având toate formele. Grivițeî 131 București. ’71. $. Mossovid Boli Venero-sifratice # Interne și de copii Consult: 8—10, 1—4 și 6—8 valea Rahovei 32. Tarafon 38r Sâ. Comisiunea de încoronare a donat ministerului de război sala Unirea de la Alba Iulia unde a avut loc marele banchet al regelui. Sala va fi amenajată pentru recepții militare servind și ca cerc militar pentru ofițerii din localitate. Blănuri fine brut și confecționate la blănăria Ludwig Steiner 52 Str. Sfinților 52 Ziarul „Ethos“ susține că d. Venizelos s’ar fi pronunțat categoric pentru instituirea republicei în Grecia. Fostul prim-ministru elen lasă însă latitudinea partidului său, pentru a hotărî neinfluențat, viitoarea forma de guvernământ a statului grec. ______ A SOSIT Clei Chardin Dancu , Cherciu Patriei No. 5 Ellenbogen & Braunstein Bărăției No. 21 Joi 2 Noembrie va avea loc la catedrala St. Josef din București un parastas organizat de „Uniunea francezilor din România“ pentru odihna soldaților și ofițerilor francezi morți in războiul nostru. Vor lua parte : d. general Jitiana din partea palatului regal cât și toți ofițerii generali din Bucureșt car au decorațiuni franceze. După parastas se va face o procesuune la cimitirul Bellu. Ministrul industriei și comerțului a fost autorizat printr-o decizie a consiliului de miniștri să lase liberă la export o cantitate de făină albă din recolta anului trecut, aparținând morilor din Ardeal și Banat. Se va putea exporta numai o cantitate de 1000 vagoane pe baza acestei deciziuni și pentru fiecare vagon de 10.000 kgf. autorizat la export, se va plăti o taxă în valută forte corespunzătoare sumei de 30.000 lei. Ca ultim termen de executare a fost fixată data de 1 Decembrie ort. „Monitorul Oficial“ cu data de 29 Octombrie, publică un tablou al morilor autorizate să exporte această cantitate de făină. Dr. Aurel Avramovici Tratează SIFILISUL și boale GENITO-URINARE Trat. ABORTIV al sifilisului cu Neosîlbersalvarsam Str. ISVOR 6 bis. Telefon 52i60 Aflăm cu plăcere că în ziua de 24 Octombrie a. c., a avut loc în Botoșani, logodna d-șoarei Roza Goldhamer, fiica d-lui și d-nel Lazăr Goldhamer, proprietar din acel oraș, cu d-l Berman Berghenștein, cunoscutul cerealist din Iași. Dr. RACOVICI Docent Universitar Boale nervoase, Sifilis nervos, consult. 5—7, Str. Regală 11 Primim următoarele: „Comitetul delegaților partidului țărănesc din Capitală, întrunit în ședința dela 28 crt„ luând cunoștință de cele publicate în scrisoarea d-l. Al. Iorgulescu, apărută într’un ziar constată că cele expuse nu corespund adevărului și niciunul dintre conducătorii partidului n’au făcut, cu vreun prilej,acte de autocratism.“ Atragem atenția d-lui general Nicoleanu, prefectul poliției, asupra proprietarului Corneliu Rădulescu din str. Lucaci 75 care își maltratează zilnic chiriașii.. Guvernul unguresc refuzând să recunoască diplomele universităților noastre, guvernul nostru a recurs la o măsură de represalii contra absolvenților universităților ungurești. In măsura aceasta, guvernul nostru a mers însă prea departe. El a anulat ulterior și diplomele eliberate de facultatea de medicină din Budapesta din ziua de 12 Septembrie 1919, și cari fuseseră odată recunoscute la noi. In consecință unii medici cari au făcut serviciul militar în armata noastră ca medici și cari ocupă funcții de stat, ca medici de plasă etc. au pierdut acum dreptul de liberă practică. In felul acesta se lovește mai mult în interesele noastre decât în ale ungurilor! Școala de Darns a prof. Achim, s’a redeschis tot în Saloanele Liedertafel Str. Academiei, 20, primește înscrieri și Informațiuni, zilnic la sală, 4 — 7 p. m. și 9—11 seară. S’a deschis pe seama bugetului ministerului finanțelor pe exercițiul 1922—1923, următoarele credite suplimentare : Lei 200.000 la art. 65 :„Incălzitul și iluminatul“, fii de Faianță Plăci de Pardoseală Compania Anglo-Americană București, Str. Carol 50 Telefon 37g4i In județul Buzău s’au clădit anul acesta 188 săli de școală iar în județul Constanța 80 de școli. Aflam cu plăcere celebrarea căsătoriei civile dintre Domnișoara Marie Iosef, fiica Domnului Zaharia Iosef cu Domnul Pascu Goldstein din București. Primim numeroase plângeri din partea ofițerilor superiori cu privire la avansările în armată. Intr’adevăr, acești ofițeri, deși au fost clasificați de consiliul superior al armatei, deși s’au făcut tablourile de înaintări și au fost semnate de rege, totuși aceste avansări nu s’au făcut. Cu ocaziunea încoronărei s’au făcut numai avansări de locotenenți și căpitani, iar ofițerii superiori au fost dați uitărei. Suntem rugați să atragem atenția d-lui ministru de război asupra acestui caz. Regina a răspuns cu următoarele ca răspuns la telegrama d-nei Elena Grigorescu, văduva generalului Eremia Grigorescu: „Maiestatea Sa Regina vă mulțumește din suflet și tine să vă spună că nu uită De glorioșii dispăruți cari au făurit glorioasele zile de bucurie de azi“. Simona Lahovary la formațiuni r 1.. ‘ Crima din Iași IAȘI. 29. — Autoritățile ieșeni continuă cu febrilitate Investigat țiunie spre a descoperi pe autorii înfiorătoarei crime din șoseaua Nicolina. S'a constatat că bandiții nu s’au servit de cuțite după cum se părea la prima ochire ci de topoare cu care au lovit pe victime cu o sălbatecă bestialitate, în timpul somnului. Ca autori ai crimei, se crede a fi trei țigani, cari prin atitudinea ce aceștia au avut-o în seara crimei la o cârciumă din apropiere fac pe cei ce conduc cercetările să-și îndrepte atențiunea în această parte. Li s’au luat semnalmentele după descrierea băiatului din cârciumă și țiganii au fost puși în urmărire. Au mai fost arestat câțiva indivizi bănuiți că n’ar străini de urmă. Ei urmează a explica unde au petrecut în acea noapte. Astăzi d. dr. Anghel a operat pt victimele fioroasei crime cari au mai rămas în viață. Nu prea sunt speranțe de scăpare. Dacă totuși printr’o minune viața uneia din victime ar fi salvată, ar rămânea îngrozitor de schilodită. — D FUNDAȚIA CULTURALA PRINCIPELE CAROL Secția Cinematografică Leî 10.000.000 la art. 143 : „Echipamentul pentru 16.000 oameni de trupă“. Maison Gaby Robes, Manteaux șt Tailleurs Miercuri 1 Noembrie, la orele 10 dimineața, membrii comisiei interimare se vor întruni în ședință publică la ordinea zilei fiind ridicarea tarifului de călătorie pe tramvai de la 1,50 la 2 și 3 lei, cum și scumpirea prețului gazului de iluminat și al curentului electric. Anunță onor public că singurul și majestosul film al încoronării suveranilor României actualmente a»flat pentru developare în marii Uzine Gaumont din Paris, este aranjat ca în ziua de 5 Noembrie a. c., să ruleze la Sorbonne în fața d-lui președinte al republicei franceze, a întregului guvern, a mareșalului Foch, a generalului Berthelot, a misiunilor străine din Franța și a reprezentanților Academiei franceze, etc., după care dată ,filmul va sosi în București. Inaugurarea filmului se va face printr-un mare festival de gală. Ministerul de războiu a acordat locotenentului Gudju Ion, din arma geniului, un concediu de un an, fără trecere în disponibilitate, pentru studii superioare în științele fizico- chimice. Doctorul Popescu-Vulcana a donat Societăței Cooperative „Sănătatea“ pentru exploatarea Apelor Minerale de la Vulcana-Băi 10.000 lei pentru funcționarea în localitate a unei farmacii în timpul sezonului. Marea artistă americană Mah Piocon care, în turneul din luni, trecută, a obținut pe scena teatrul M Carol cel Mare (Eforie) succese, înregistrate pe la noi de puțini artiști străini, revine în Capitală, adusă cu mari sacrificii. Prima reprezentație va avea loc Vineri 3 cor., cu marele ei succes „Zipke Fater" ; Sâmbătă 4 cor., va urma vesela operetă „lankele“; Duminică 5 cor., „Ziipke Fater“, iar pentru Linil 6 cor. premiera : „A! Molt mit Sehe!“ despre care sa spune că va întrece tot ce a reprezentat până acum. In urma demisiunei d-ln Scarlat Costinescu, comitetul societăței studenților în drept s’a reconstituit astfel: Președinte: Marcel D. Stati, vice, președinți: I. N. Vlada și D. Juvarai secretar general: Gh. Gheorghiade; casier Emil Focșăneanu; secretar de ședință V. I. Melinte; bibliotecar,Gh. Popescu; censori: V. Calmuschi și I. Moruzi. Comitetul ține ședință Marți 31 Octombrie, dela orele 6 d. a., la U universitate. Aflăm cu plăcere că în cercul intim al familiei a avut loc Mercuri 25 Octombrie crt.. logodna drăguței domnișoare Măicuță Șmilovici din Fălticeni cu tânărul Hermat Solomon din Dorohoi. Transmitem felicitările noastre* In numele mai multor locuitori din cuprinsul judecătoriei Bechet Dolj, d. N. I. Rădulescu din corn. Rojiștea (Dolj) a depus la ministerul justiției o lungă plângere Înregistrată la Nr. 76.284 din 1922 Împotriva d-lui Judecător al acelui orcol, Spiru C. Mateescu. E vorba de emiteri de citații cu o zi înainte de termenul judecăței, da „constatări la fața locului’’ când locul în litigiu e la 11 km. distanță, etc. In susținerea învinuirilor reclamanții au anexat 14 acte dovedi*