Dimineaţa, octombrie 1924 (Anul 21, nr. 6427-6457)

1924-10-14 / nr. 6439

Palatul cultural al societății „Teatrul din T.Severin SEVERIN. — Un mănunchi de cărturari din localitate compus din tot ce are Severinul mai distins, a hotărât incă din 1912 să ridice o clădire impozantă, un templu al artei și culturei naționale în orașul nostru. Curând gândul a luat ființă. Ca în frumoasa baladă .,Mănăstirea Argeșului” s'a ridicat peste noapte minunea admirată azi de toată suflarea românească- Ridicată de vechile hotare, avea menirea să dea curaj și puterenească- Ridicată la vechile hotare, țara a unui vrăjmaș feroce, înainte de izbucnirea războiului mondial clădirea monumentală era ridicată la acoperiș, mulțumită acelor oameni care au jertfit totul pentru realizarea ei. Când oastea lui Mackensen intrase pe Damantul udat de lacrimi și sânge al țării românești, locașul acesta drag tuturor severinenilor a avut soarta să fie adăpost trupelor vrășmașe și depozite de diferite materiale. Jertfa celor peste 800 000 eroi nu a fost însă în zadar. Dumnezeire a voit ca hotarele dărâmate să se lăragească și să primească sigiliul durabilității, iar clădirea să se termine spre mulțumirea creatorilor ei. Cine a auzit epopeea dureroasă și mișcătoare a omului de acțiune Teodor Costescu, și a valoroșilor săi colaboratori, a rămas cucerit de energia și voința extraordinară de a înfrunta toate mizeriile și greutățile create și de împrejurări și de oameni. Le-a biruit pe toate Pe malul Dunării bătrâne se înaltă maiestos cel mai mare și plai măreț palat cultural din întreaga țară- Ridicat din jertfa bănească a publicului din orașul și județul Mehedinți, după planul marelui profesor și arhitect Al. Cerkez, el ocupă locul cel mai frumos din oraș, între parcul rozelor și grădina publică, între parcul din centrul orașului și Dunăre. In acest unic palat al artei și culturei sunt săli vaste pentru biblioteca populară „I. G Bib o’cescu" cu peste 40.100 volume, care în primăvara anului viitor se va aranja ,în locul destinat sala de Cinematograf cu peste 400 locuri, cu scenă frumoasă pentru reprezentate teatrale și concerte. Cinematograful se inaugurează la 15 Oct. a. c cu un frumos film. „ȚigănOropsitul teatru oficial din Craiova, pe a cărui scenă s’au ilustrat atâtea nume cari fac față teatrului românesc, după o fază de criză acută, începe să cunoască zile mai senine încă din vremea directoratului druz Sandultan. Ej fnsese temeinic să se topească ghineta dintre publicul refractar și anchilozat al Cetatii Banilor și timidul Templu al Thaliei. Actualul director d- Drăgoescu, un suflet entuziast și iremediabil îndrăgostit de frumos, a izbutit ‘se topeasă dea binelea. Stagiunea de anul trecut, a fost una din cele mai rodnice, sub toate raporturile. Anul acesta înlăturând cu îndărătnicie toate dificutățile inerente înjghebărilor viabile, d. Drăgoescu și a asigurat prețioasa colaborare a d.lui Manolescu și a câtorva elemente destoinice, angajate excepțional. Sub aceste fericite auspicii, putem—în prealabil —* anticipa că stagiunea ce începe va fi una din cele mai strălucite. In sfârșit, astă seară, 9 Octa. c, după pregătiri febrile și muncă spornică, teatrul nostru și a deschis solemn porțile. Potrivit unei vechi și rodnice tradiții, inaugurarea stagiunii s'a făcut cu o piesă românească. Un public numeros și select, a înțesat sala până la ultimul foc, dând acestei sărbători alese, proporțiile unui eveniment cultural. De mult n'am mai simțit la Craiova o atmosferă așa de ea!- 38, intimă, cuceritoare.!! Sufletul colectiv al săiei, înfrățit prin aceleași năzuinți, pare că aștepta un forat de teamă, pios, — revelația uni misterein această atmosferă, perdeaua se smulge privirilor sfredelitoare și Cocosul negru tipa cucurigul fatidic. Povestea tragică a răzvrătitului Nenoroc, și povestea zbuciumată a Voivodului Voe Bună și a Mirci Miralenei, arbitrare îmbinate, sub raportul tehnic, se deapănă fără grabă, într’un fastuos cadru de basm, de minune realizat. — ce încătă ochiul până la saturație. Versul d-luin Eftimiu, prin excelentă teatrul, ibucnește sonor și zvăpăiat, prin avânturi impetuos, ca un șuvoi nestăvilit. In poemul acesta sburdă atâta fantezie, minunat înveșmântată în haina versului luminos. «„bondent, încât cugetarea care se ivește sfioasă, uneori stăruitoare, e nevoită în cele din urmă să cedeze..oetul a depășit pe filosof Totuși lucrarea d.lui Eftimiu rămâne o abilă încercare de a realiza în teatru una din cele mai cutezătoare concepții. Interpretarea de care s’a bucurat, a oferit maximum putinței de realizare artistică de care dispune compania dramatică a teatrului crașovean. Un ansamblu omogen, trainic închegat a însuflețit veridic întregul cortegiu de personagii pestrițe ce alcătuesc Cocoșul Negru. Spectacolul a fost bine pus la punct. Relevăm, în deosebi, macel tempo vioi care s’a menținut constul m neprețuit! ajutor acțiune!i cusa dela iatac“ lucrat după nuvela lui Beldiman și jucat de cei mai de seamă artiști români. Trupele in turnei vor găsi aci acel mai frumos local amenajat după toate cerințele moderne-Sala pentru muzeul regional unde se adăpostește colecția prețioasă „Dr. Istrati”, exonerată ca și „Biblioteca I. Q. Bibicescu“ de Teodor Costescu președintele societății. Ministrul artelor , Al. Lepădatu a promis o frumoasă donațiune de lucruri de artă pe seama acestui muzeu în care se vor depune toate lucrurile de valoare găsite in pământul bogat în reminiscențe istorice al Olteniei: Sala pentru Ateneul popular, unde marii noștrii cugetători vor dărui cu imbelșugare din comoara sufletului și minților. Pentru a se oferi publicului mare și posibilitatea de a avea localuri de întrunire și distracții, s’a îngrijit de către consiliul de administrație compus din cei mai distinși bărbați ai Severinului ca sala să fie la dispoziție și pentru baluri, banchete și întruniri. In subsoluri publicul consumator are la dispoziție localul de berărie în stil gotic, una dintre cele mai frumoase din țară, sala de biliard și cofetărie. Doar sala principală de spectacole nu e terminată- Se cer prea mulți bani cari azi lipsesc. Avem însă deplnă convingere că d. Costescu și colaboratorii săi devotați vor găsi mijloacele de a agonisi cele 25 milioane spre a termina cea mai mare scenă de teatru care va fi și cea mai modernă La primăvară se va aranja o splendidă grădină pentru cinematograful de vară și o frumoasă scenă pentru spectacole.Ne închinăm în fața bravilor români severineni și mehedinteni care au știut aduce și asemenea jertfe pentru preamărirea neamului nostru în fața străinătății Acest far luminos, ce se înaltă la poalele Carpatilor să străjuiască și sufletele fraților de la poalele munților Balcani. Ochii lor să privească deapururi spre lumina ce se va revărsa cu îmbelșugare de aci în văile, in cătunele și în satele lor, până ce va suna goarna de salvare și pentru dânșii. C. B. desfânate, însuflețind.o* — Ideia autorului, de a suprima actul al șaselea, complect inutil, a fost cât se poate de fericită.... D. Manolescu a jucat rolul dracului, realizând o creație unică și definitivă care cinstește teatrul românesc. "Măturând cu desăvârșire efectele ieftine de suprafață, d-sa s-a simplificat jocul la maximum. A avut o mască atât de expresivă, a insinuat cu atâta discreție, a interiorizat cu atâta elan lăuntric, încât acel „ce“ drăcesc suprema țintă a rolului, se degaja nesilit, spontan cuceritori... Ovid Rocoș se statornicește «îsc un moment de mâna întâia, cu înu’zabile resurse- A însuflețit pe Verde împărat, cu un dramatism Susținut și dozat cu un real simț al proporțiilor. Pitoresc și plin de farmec a fost Temnicerul d-lui Coco Demetrescu- Rolul lui Nenoroc a fost interpretat de d. Călin, în plină ascendență. A pus înocuri multă căldură și avânt, și a izbutit, să emoționeze. O apariție suavă, plină de poezie, a fost Mira Mtralena • d rei Krețulescu. Restul interpretării s-a achitat onorabil. Spectacolul a fost precedat de un prolog original al d-lui Manolescu, îngenios, plin de surprize, care a plăcut mult. El a evidențiat o nouă lăture —• aceia de litezat — nebănuită de noi—al Thaliei. In urmă d. Eftimiu, a ținut al thaliei- In urmă d. Eftimiu, a ținut o scurtă alocuțiune, stârnind ideia clădire! unui nou local de teatru, demn de capitala Olteniei- Publicul, satisfăcut în exigența. de efectele scenice tarii abundente într’um spectacol așa de variat, cum și vrăjit de frumusețile risipite din belșug ale poemului, a aplaudat furtunos pe autor și interpreți. _____________ MIHAIL DRUMEȘ Deschiderea stagiunii «BIBIlipi! §19 IIBIL COCOȘUL NEGRU, 6 acte, de Victor Eftimiu I Proces de ultraj la Craiova CRAIOVA. 11. — Dri dimineață micul parchet a judecat procesul de ultraj intentat măcelarului Dumitru Predescu, din strada Remus No. 28. Acesta a insultat și lovit pe agentul de percepție Dumitru Ionică, de la circ. 2, care venise să încaseze dările dela soacra lui Predescu. După audierea martorilor, a luat cuvântul de avocat Vulcănescu, în numele părții civile. Judecata ascultând și concluziunile parchetului a condamnat pe măcelarul Predescu la o lună de zile închisoare și 2000 lei despăgubiri civile. Atât parchetul cât și inculpatul au făcut apele , ADMINISTRATIVE Comisia interimară, a decis reorganizarea serviciului barometric, comandând câteva automobile de capacitate mare, cu pompe automate, cari să înlocuiască actualele lacale. Sumele necesare, au fost prevăzute, în noul budget. — Lucrările de canalizare au început, — Comisia interimară a orașului a ținut obicinuita ședință săptămânală resolvind lucrările curente. — D. Keonigsatz vice-președintele comisiei interimare, a înaintat un lung raport asupra, reogranizărei corpului de pompierie, al serviciului străzilor și al altor chestiuni edilitare, JUDICIARE O delegație de judecători din judecătoriile locale. s'au prezentat în audiență d-lui ministru IiJiculeț, cerând amânarea examenelor judiciare sorocite pentru luna Decembrie curent. D. Inculeț le-a promis că va interveni locului în drept. —• Se crede în unele cercuri locale judiciare, că d. G. C. Simionescu primul președinte al Tribunalului" a cerut personal transferarea sa. Plecarea á-lui C. Simionescu" — dacă se va adeveri, va fi regretată de toți justițiabilii, care au apreciat timp de șase ani calitățile d-sale de magistrat integru. — Au fost confirmați in posturile ce se ocupă printre alții, d-nii C. Nicolau, jude al ocolului I urban local și A.Duatu, jude al ocolului IV urban local. — A apărut cu un bogat sumar revista locală de drept , Cuvântul Dreptate!“. CLERICALE In comuna Zbîrcia, județul nostru, a avut loc sfințirea bisericei, făcută de toți gospodarii comunei. Serviciul religios a fost oficiat de Episcopul Dionisie, în frunte cu protopopul Narea. S’a oferit o cruce de aur, de către comitet, părintelui Lucitei Gorceac. Părintele Berezovschi, conducătorul corului arhiepiscopiei din Chișinău, își serbează zilele acestea jubileul de 33 de ani, de activitate bisericească și muzicală. D-sa are numeroase lucrări apreciate de cei în drept. — Arhiepiscopul Gurie al Basarabiei a primit să dea cel mai larg concurs, propagandei culturale extra-școlare, ce se va face pe la sate și comune, delegând *n acest scop ’ pe mai mulți preoți și trimițând tulturor eparhiior circulări pentrua preoții să dea tot concursul învățătorilor și agonomilor. TEATRALE „Mărgelaș" a fost un mare succes la Teatrul Național local. D. A. de Herz va veni la a doua premieră a piesei, când va ține înainte de reprezentare o catserie artistică. S’au remarcat în jocul lor ales, d-rete: C. Ionescu, A. Dumitrescu, V. Stamatiu și d-na M. K. Mori, iar dintre d-ni: Micu Dumitriu, Moruzan, Decu și C. Mitru, D. I. Inculeț, ministrul Basarabiei, a asistat în premieră felicitând pe artiști și pe d. L. Dauș, directorul Teatrului Național, pentru munca ce o depune. Un public numeros a asistat la premieră. Viitoarea premieră este Valea Albă, poem dramatic de d. L. Dauș. — Fiul Pădurilor, în roluri principale, cu soții Vl. Leonescu și G. Dumitriu Tumitru, sa dat pentru a patra oară în fața unei săli pline. DIVERSE O telegramă sosită, anunț moartea agronomului Boiangiu, dela Nemțeni, o fire blândă și un funcționar conștiincios. Moartea i-a provenit in urma unei răceli, contractate pe timpul când făcea parcelările pentru Împroprietărirea țăranilor. — Primăria a hotărât, în mod definitiv, strămutarea oborului de vite lângă abatorul comunal. Lucrările de amenajarea terenului încep peste câteva zile. — Comitetul Monumentului Univel a ținut o ședință la comandamentul corpului III de armată, luând mai multe deciziuni. — A apărut, cu un bogat sumar, Buletinul Camerei de comerț locale sub direcția d-lui N. Constantinescu, secretarul Camerei de comerț. — Cu ocazia deschiderei școalei practice C. Antonescu, d. p. Furică, secretarul Asociației Economice Basarabene a ținut o cuvâuntare ocazională, arătând importanța școal*ii și relevând meritele mari ale regretatului inițiator dispărut așa curând, Corneliu G. Antonescu. Viza livretelor completaților și a rezerviștilor începe la 13 Octombrie COR. ■«» « »»»■-----------— Un mare scandal la Brașov — EL A FOST PROVOCAT DE DOI CHEFLII — BRAȘOV. 10. — Eri seară pe la orele 9 jum., in restaurantul „Coroana“ s’a produs un mare scandal. Doi chefli, anume Toma Câmpeanu și Tibică Romano, și-au făcut apariția în sala restaurantului unde au început să adreseze publicului înjurături și apostroafe. Cei doi scandalagii, cari erau însoțiți de un grup de lăutari, au oprit orchestra restaurantului de-a mai cânta și pe chelneri de-a mai servi la mese. Publicul văzându-se terorizat a părăsit restaurantul. UN NOU SCANDAL De aici cheflii s’au îndreptat spre restaurantul „Maior Mura“ unde au provocat un nou scandal. Oglinzile sălii de mâncare și tacâmurile care se aflau pe mese au fost sfărâmate iar personalul de serviciu bătut și amenințat cu revolvere. După ce sala a fost complect devastată, scandalagii au pătruns în bodegă unde au încercat o nouă devastare. Aici se afla și, un grup de intelectuali români cari au fost insultați și terorizați cu revolverele. Cerându-se ajutorul poliției. Ia fața locului au sosit un ofițer de serviciu și doi sergenți * cari, cu multă greutate, au putut să ridice pe cheflii. « ’ ' vs* S’a deschis o anchetă. Furtul dela poșta in Satn-Hare In Satu Mare, la oficiul poștal s’a descoperit un furt. D. Armirescu, șeful oficiului, a primit mai multe plângeri dela negustori, că din scrisorile de valoare se fură sume de bani Făcându-se cercetări, funcționarul Bonea dela acel oficiu a mărturisit că este autorul furturilor. „Am furat, declară numiul, fiindcă muream de foame. Cu cei 1200 lei lunar, nu-mi puteam întreține familia“. Ulterior s’a constatat, că Bonea sustrăgea din scrisori sume între 50—500 lei și numai atunci când avea mare nevoie. Descoperirea de la poștă a făcut mare senzație, întrucât Bonea era cunoscut ca un funcționar onest și sârguitor. DIMINEAȚA Mișcarea culturală Știri din Chișinău Corespondentă din provincie CALARĂ* CĂLĂRAȘI, 10. — Azi la orele 12, au sosit în localitate studentele și studenții turci, cari sunt în trecere spre Cadrilater. Sosirea nefiind anunțată publicului, la gară au fost întâmpinați numai de d. P. Ionescu, polițaiul orașului, și puțină lume, care aflase întâmplător de trecerea oaspeților prin orașul nostru. O parte din studente și studenți au coborît din tren în Gara de Nord și au parcurs pe jos străzile până în port, iar o parte și-au continuat călătoria cu acelaș tren până în gara-port. Delegații de musulmani din Silistra și Turtucaia sosite în localitate, cu vaporul „Ada“, angajat special pentru transportul musafirilor pe Dunăre, i-au întâmpinat pe ponton. D. Hasan Iuseim Ceauș, primarul orașului Turtucaia, i-a salutat în numele populației din Cadrilater și d. Alex. Mitulescu, student, în numele studențimei călărășene. Oaspeții sunt însoțiți de studenții noștri, d-nîi Luzi, Dragoș, Burileanu și Budișteanu. La ora 1 oaspeții au părăsit orașul, plecând la Silistra. BRAILA Conferințe. — In mijlocul atâtor chestiuni care rămână astăzi diferite categorii sociale de la noi, este bine că chestiunile de ordin cultural nu sunt lăsate în părăsire. Așa, aci la Brăila, după eforturile ce se fac de câțiva ani pentru întemeierea unui teatru permanent menit să răspândească gustul teatrului dramatic, vine acum inițiativa lăudabilă luată de diferite societăți și asociațiuni ca prin conferințe educative să răspândească în massele largi ale poporului gustul de cultură. După conferința ținută de d. Barbu Lăzăreanu, după cele ce vor urma sub auspiciile „Ligei culturale“, o nouă serie de conferințe a fost inaugurată, în mod special, pentru muncitori. Inaugurarea acestor conferințe speciale pentru muncitori, organizate de „Uniunea centrală" a muncitorilor din porturile României, a avut loc Duminică în localul sindicatelor locale, printr’o cuvântare de deschidere ținută de către d. Lazăr Măglașu, secretarul central al Uniunei, care a demonstrat muncitorilor nevoia de a încuraja cu prezența lor toate încercările de răspândire a culturei. — Duminică K Och, va ține o conferință d. Emil Socor, avocat, despre „sindicatele muncitorești și partidele politice“, Iar Duminică 26 Oct. d- dr- Rappaport va ține o conferință despre „Pericolul boalelor venerice“. Vor urma apoi d-nîi: dr. Ghelerter, dr. Perianu, I. Teodorescu, publicist, precum și alți intelectuali locali, la care comitetul organizator va face apel Pentru u- prefect. Locuitorii din Brăilița, în majoritatea lor muncitori din port se plâng că gardiștii însărcinați cu paza in comună fiind lipsiți de cea mai elementară pregătire, terorizează și bruschează pe locuitori fără nici un motiv, mai cu seamă când aceștia vin seara de la teatru sau cinematograf. Astfel a fost bătut locuiorul Constantin Roșiorul. Bancher. Baroul local a organizat pentru Sâmbătă seara un banchet în onoarea d-lui Camil Demetrescu care a fost avansat consilier la Curtea de apel din Capitală, în sala restaurantului „Francez“împroprietăririle — D. S. Răducanu, mefechul județului, se află de 4 zile în județ, punând pe țărani în posesie definitivă a pământului. Vizite — Sâmbătă d. a. va veni cu vaporul în localitate d. dr C. Angelescu, ministrul instrucțiunii publice și va rămâne la d. Leonte Moldova««. Specula* Atragem atențiunea șefului regiei asupra speculei extraordinare ce se face la debitele de tutun, cu produsele fabricației R. M. S. Administrative. — D. G. Moțăteanu, prefectul poliției terminându-și concediul s’a orașului, reîntors în localitate. Culturale. — D. I. D- Ștefanescu, profesor universitar din Capitală, va ține în sala teatrului Comunal patru conferințe, în zilele de Sâmbătă 11, Duminică 12, Luni 13 și Marți 14 Octombrie. — Sâmbătă seara se va juca în teatrul Comunal de către compania Mărculescu & M- Fotino „Dragostea învinge“; Duminică în matineu „Mândrie și amor“ și scara „Nepoftitul“mmm Spargeri. — Prin forțarea ușilor și ferestrelor, necunoscuți făcători de rele, s’au introdus In casele locuitorilor: Guțu Lențu din com. Brăteanu și Ion Vlad din comuna Bora, furându-le lucruri de valoare, îmbrăcăminte, obiecte casnice etc.. S’au făcut cercetări din timp însă nu s’a putut da de urma autorilor. Alt furt. — In timpul zilei s’a furat lucrătorului Ghiță Soare din acest oraș, haine, încălțăminte, și multe lucruri casnice. S’a reclamat poliției. ?.A £ DLETE (Dâmbovilă) Sfințirea bisericei din Vulcana- Pandelea. — Sfințirea bisericei din Vulcana-Pandelea, care a fost amânată de două ori până azi, s’a fixat definitiv pentru ziua de Duminică, 19 Octombrie. Solemnitatea va începe la orele 8 dim. Moarte suspectă. — Jandarmul Țuțuianu Ion de la postul din Pucioasa a încetat subit din viață. Parchetul a ordonat o anchetă. Cazul se cercetează de către compania de jandarmi. Alergări. — Duminica trecută la orele 3 d. a. au avut loc pe terenul hipodromului școalei de cavalerie Târgoviște, alergări de cai țărănești. Au fost trei curse, la care au luat parte numai cai românești născuți în județ. S’au distribuit premii în valoare de 16 mii lei de către d. prefect al județului, Dim. Câmpeanu și d. colonel Comănescu, comandantul școalei de cavalerie.—Arie. Vizită princară. — In vederea formării unei noui comuni ce se va face între orașul nostru și comuna Peretu și care va purta numele prințului moștenitor, în cursul acestei luni, va sosi în localitate principele Carol împreună cu mitropolitul primat pentru a asista la această sărbătoare. Căminul cultural Mihai Viteazu împreună cu autoritățile locale au și început pregătirile pentru plinirea înalțlor oaspeț. Programul primirei 11 vom comunica la timp. 11. SSBIU I in jurul furturilor de bijuterii din Brăila . DESCOPERIRILE FĂCUTE DE SIGURANȚĂ Se știe că în ziua de 30 Septembrie cunoscuții spărgători Ștefan Manolescu zis Fane și Emanoil Klapper zis Manole din București, au fost arestați pe Bulevardul Carol din Brăila ca autori ai mai multor spargeri săvârșite în acea localitate. Cercetările care au urmat au stabilit că acești doi bandiți au spart zidul magazinului „Rubon Marché” unde au furat mărfuri în valoare de aproape una sută mii lei, au jefuit apoi casa d-lui Zalzman din str. Coroanei de unde au furat bijuterii în valoare de aproape jumătate milion lei, pe cari le-au vândut prin intermediul croitorului Lazar Kerl, diferiților bijutieri din Galați. S'a mai stabilit în sarcina lor jefuirea i öcsiței ceasornicarului Simeon Elsicovici și diferite alte fapte. Pentru toate aceste isprăvi răufăcătorii au fost înaintați parchetului. Din Bârlad Conferințe pastorale. — In localitate au avut loc conferințele generale pastorale, care au fost prezidate de către episcopul Iacov al Hușilor. După ce episcopul Hușilor face o expunere a planului de activitate ce desfășoară în aceasta epaziție, vorbesc rând pe rând Corneliu Giumăzescu, Vasile Dolinescu, Gh. Stefanescu, N. Iancu, I. Chiracescu și Sbârnea. S’au făcut diferite Concluzii, care vor fi traduse în fapt pentru folosul vieței In a doua zi a vorbit episcopul Hușilor apoi au din nou urmat discuțiile în cari au participat preoții: Th. Novac, I. Dumbravă, Monose, misionarul eparhiei, Gh. Ștefănescu, V. Dolinescu, Gh. Lușnea, St. Vasilescu și Corneliu Grumăzescu. S’a elaborat un plan de activitate pentru combaterea sectelor, apoi conferințele au fost declarate închise. Cu această ocazie s’a făcut alegerea comitetului de conducere al Asociației clerului din jud- Tutova, format din următorii preoți: ec. Const. Sbârnea, fost protoereu, președine; pr. Corneliu Grimizescu, vicepreședinte, preoții V. Dolinescu, O Pricopescu, St. Vasilescu, Gh. Dumbravă, Gh. Lușnea și I. Moise, membri. — In urma cercetărilor făcute de subcomisarul Ramiro V- Vasiliu, de la siguranța locală, a fost înaintat parchetului L. Moscu, care în seara de 6 curent, în timpul unui specacol de la cinematograf, a lovit cu cutitul pe elevul de liceu ,Gh. St. Chiriac, din cl. VI-a- . j Viza livretelor. Cu începere din ziua de 24 Oct. locuitorii următoarelor comune se vor prezenta cu livretele militare spre vizare : 24 Octombrie comuna Meri- Goala, 25 Albești, 26 Peretu, 27 Plosca, 28 Belitori, 29 Băsești, 30 Crângeni, 31 Băcălești, 1, 2 și 3 Noembrie orașul Roșiorii de Vede. Grevă. La mauza zone la „Mersing și Lesser” și „Regni colora” se declarase zilele trecute grevă, din cauza salariilor insuficiente. Cu această ocazie au fost arestați lucrătorii Iosif Sekey, Boîo Imre, Gustav Wisnosky și alții care au sărit asupra ceferiștilotr ce voiau să descarce bușteni. Ei au fost înaintați poliției. Concert. — Violoncelistul N. Papazoglui va da un concert cu un program ales, în sala „Uniunii” în seara, de 15 Oct. cor. Bran AB JUD Călcat de tren. — In gara Ildiudi sosind regimentul 13 Războeni, pe când 3 se suna adunarea, soldatul Doroș Kirila din contigentul 923 din Basarabia trecând linia a fost lovit de o mașină care manevra. Mâna și piciorul stâng i-au fost sdrobite. . Internat la spital a încetat din viață. Serată. In seara de 8 Octombrie ora 9, a avut loc o serată intimă. Remarcări din invitați: 1 D-rele: Mendelsohn, Scheines, Rosenberg, Sotomori-Bâradl Schwartz, ! Panslartu, Lobensohn, .Scbeeter, Mary șl Fang Iacobsohn, Clly Leibovlei, Clara Äron, Stella Zingier, Rosa Goldsteftt. j Bâlcin anual. — Marele bâlciu a« nin de Sf. Dumitru ce se ține în localitate, va avea loc în anul acesta în zilele de 24, 23 și 26 Octombrie cor, după noul calendar. In acest scop d. Pătrășeanu a făcut publicațiuni pentru toți care doresc să vie la acest bâlci. Cronica tiusana Activitatea liceala de fete „Elena Doamna“.—~O nouă donație.—Sărbătorirea unui valoros profesor HUȘI, u. — ZHeie trecute liceul de fete „Elena Doamna” din localitate a primit o nouă donație. După prima, foarte importantă, făcut de d. Ion Dragomirescu, inspector școlar în amintirea regretatei sale fiice, fostă elevă a acestei școale, după a doua donație bănească lăsată prin testare de căcătre defunctul filantrop Tomița Chesacoff, liceul a primit donațiunea „Clubului Intim” constând dintr’o prea prețioasă bibliotecă, înființat într’un chip modest din inițiativa lăudabilă a d-lui Const. Hurban deputat, liceul a trecut la început prin greutăți de tot soiul, in urma unui angajament cu soc. Rapid-block s’a ridicat o clădire nouă proprie in care funcționează actualmente. Fondurile necesare au fost adunate din subscripții publice de către d. Haiban care a depus un zel lăudabil In această direcție UN MOMENT CRITIC După ce clădirea a fost ridicată a fost un moment critic când școala, nu dispunea de fonduri pentru achitarea creanțelor, dar mulțumită fmmeei și persistenței d-lui Haiban, dificultățile au trecut iar azi după donațiile primite școala, care mai prezintă avantajul că a fost trecută la stat și are o situație din cele mai bune. Actuala directoare d-na Gheorgala — soția mult regretatului magistrat Gheorgala — și-a făcut un apostolat din demnitatea pe care o ocupă. Datorită situației bune de azi a școalei, taxele se vor reduce în viitor în chip simțitor. SARBATORILEA D-LUI HOLBA N .;! II-1 U I li I .! Ca un omagiu de recunoștință pentru munca dedusă în folosul liceului „Elena Doamna” comitetul școlar în unire cu corpul didactic a oferit um banchet în onoarea d-sale în seara de 7 Oct. In tot timpul banchetului a domnit o vie însuflețire. S’au ridicat mai multe toasturi în sănătatea sărbătoritului. Acesta, vki mișcat de simpatia ce i se arăta a mulțumit de atenție, promițând că deși părăsește Husul va avea totdeauna aceiași solicitudine pentru școala pe care a ridicat-o, cu atâtea greutăți In seara urmatoare s-a dat un nou banchet în cinstea d-lui Hulban de către comitetul școlar al liceului Cuza-Vodă. Sărbătoritul ca fost director al liceului și în calitate de președinta al comitetului școlar a desfășurat în ceea ce privește școala — o activitate didactică lăudabilă.■ Deși om politic de marcă, deputat guvernamental, cu oarecare popularitate in județ, s’a ferit totuși să transforme școala în organism politic. i Pentru aceste merite corpul didactic compus din profesori înscriși în toate partidele — unii făcând chiar politică militantă — a ținut să serbeze plecarea din mijlocul cuilor al d-lui Huidan mutat definitiv la Chișinău unde își ara reședința în calitate de inspector secundar. Despărțirea d-sale de foștii săi colaboratori a fost foarte cordială. Leofițiu ! r nmm. Din Târgu Ocna se anunță că condamnatul la muncă silnică Ștefanescu Ioan din penitenciarul local, profitând a« un moment prielnic a încercat să evadeze căutând mai întâi să omoare in două lovituri de cuțit pe soldatul Petre Mohan, care făcea de sentinelă. O luptă s’a încins între ocnaș și soldat și cu toate că soldatul primise două lovituri de cuțit în gât a reușit să smulgă arma din mâinile banditului și să-l lovească. Condamnatul Ștefănescu a căzut mort iar soldatul grav rănit a fost alternat în spital. ifinSTM raisma LAFAYETTE, 11. — Franța, — La Quai d’Orsay a avut loc o conferință privitoare la revizuirea tutamentului funcționarilor. Stațiul s’a făcut asupra fixării lefei le bază și a înaintărilor echitabile cu reducerea personalului ~prin calea simplificării iș omară■arii muncii administrative, fondată pe principiul zilei de Sore. i Toți școlarii citesc tîîsssafa Copia,opus cea mai buna aerisii, cea mai fiacută și cea mai instructivă revistă pentru