Dimineaţa, ianuarie 1931 (Anul 27, nr. 8630-8658)

1931-01-15 / nr. 8642

Anni XXVII — Ro. 8642 Ediţia a 11 a miaonatef revista Magazinul Da vânxora pretutindeni IO Pagini Fondată în 1904 de CONST. MILLE3 Lei Bucureşti, Sfr. Gonst. Mille 7-31 (Sălaior) Joi 15 Ianuarie 1081 Nu uitaţi—a apărut primele trei ŞaseieoSe CRIMELE INCHIZIŢIEI (Tainele mormintelor din Barcelona) TELEF.: Centrala : 308/67, 324/73, 343/79, 353/54 3 lei fascicula Direcția: 357/72. Adiţia: 307/69. Provincia: 310/66 Abaterea de la rătăcire Valului de indignare, stârnit la vestea încercărei de crimă a nenorocitului elev Dumitrescu, a venit să i se adauge, ca o firească şi foarte reuşită întregire, atât de bine simţită şi de bine venita conferinţă pe care distinsul profesor şi scriitor d. C. Kiriţescu, directorul învăţământului secundar, a ţinut-o în după amiaza zilei de Sâmbătă la postul nostru de radio-difuziune. Iar cuvintele spuse în ziua următoare, tot la „radio“, de către d. Ch. Mugur la adresa preoţilor, că fac tării un mare rău, sfinţind drapele sau binecuvântând pe cei ce înfăptuesc o operă de învrăjbire intre conlocuitorii ţării, nu fac decât să întărească adevărurile enunţate cu atâta curaj de d. Kiriţescu. Această reacţiune a tuturor elementelor de ordine, adică aproape a întregei societăţi, conştientă de prăpastia în care vor să o arunce agitaţiile şi faptele anarhice, o reacţiune a cărei necesitate era de mult şi adânc simţită, va contribui oare să abată, cât mai e timp, din căile rătăcirei pe cei cari au apucat pe aceste căi? Glontele tras de elevul Dumitrescu va fi oare un semnal de alarmă, un glas care să trezească şi să limpezească toate conştiinţele tulburi, arătându-le ca la capătul drumului pe care merg stă compromiterea şi chiar nenorocirea poporului român şi chiar a ţării întregi ? Acest glonte care, din fericire, n’a nimerit ţinta, precum şi ecoul de indignare ce a produs în toate stranurile societăţii, va însemna oare sfârşitul unei perioade, care să rămâe numai ca o amintire a unui vis urât. έn începutul unei perioade în care oare elementele societăţii, pătrunse de adevărul că au aceleiaşi interese de apărat şi aceleiaşi primejdii de ocolit, să-şi încordeze puterile într’o muncă de creaţiune şi desfăşurată într’un spirit de bună Înţelegere într’un sentiment deSolidaritate reală? Iată întrebări cărora faptele şi tot ce se va petrece de acum încolo, am dori din tot sufletul să le dea un răspuns afirmativ. Iar această dorinţă care, desigur, nu este numai a noastră, ci aproape a unanimităţii cetăţenilor, răspunde celor mai izbitor de evidene exigente ale timpului în care trăim, ale condiţiilor de azi şi de mâine în care se desfăşoară lupta pentru existenţă între indivizi şi popoare. Precum a relevat-o cu atâta dreptate d. C. Kiriţescu In frumoasa d-sa de conferinţă, zi de zi lupta pentru viaţă devine tot mai aprigă şi se mai complică prin faptul că nu se mai dă între hotarele înguste ale ţărilor, ci pe vastul câmp al concurenţei mondiale. Nespus de greu astăzi, nimic nu ne îndreptăţeşte să credem că mâine va fi uşoară. In orice caz, şansele de a-i face faţă cu mai mult succes, atârnă exclusiv de măsura de pregătire în care ne vom prezintă ca indivizi şi ca popor. De pildă, un tânăr care şi-a întrebuinţat anii de şcoală, nu pentru a-şi afirmia şi înmulţi cunoştinţele graţie cărora va putea să-şi croiască un drum în viaţă, ci pentru a-şi otrăvi sufletul şi a pune în bibliotecă, în locul cărţilor de studiu, revolvere şi alte arme ucigătoare, este un element osândit să stea la marginea societăţii şi chiar să fie strivit de elemente cari şi-au înţeles adevărata lor menire. De aceiaşi soartă are parte o societate, o naţiune, un stat înlăuntrul cărora, în loc de muncă solidară şi constructivă, vedem desfăşurându-se spectacolul sfâşierilor şi nimicirei reciproce. Iar situaţia din toate punctele de vedere în care se găseşte poporul român şi statul român numai uşoară şi plăcută nu este. De aceea, elementarul instinct de conservare trebue să lumineze toate minţile, să indice datoria fiecăruia şi să spulbere toate rătăcirile de până acum. Altfel, ar însemna să ne aşteptăm la catastrofe de cari nu vor fi scutiți nici cei cari le-au provocat. N. BATZARIA "■ ■ " —— O sinucidere ciudată BUDAPESTA, 12 (Rador). Funcţionarul superior Andrei Balla, de la sucursala din Budapesta a societăţii anonime „Szekeny“ s-a sinucis azi, în biurourile societăţii. El a lăsat o scrisoare prin care declară că se sinucide, întrucât şi-a pierdut echilibrul spiritual. Noui cercetări in afacerea „Gărzilor de fier” Toţi şefii mişcării au fost deferiţi ori parchetului Cercetările parchetului de Ilfov, prin examinarea minuţioasă a tututor actelor, constituind pasta arhivă vizibilă a organizaţiilor teroriste, s’au terminat ori pe seară. S’a făcut o cercetare serioasă pieselor şi corespondenţelor găsite la unii din membrii acestor ligi, cum şi a corpurilor delicte ridicate cu prilejul descinderilor. Din ele a rezultat caracterul delictuos, primejdios pentru ordinea publică şi liniştea statului, a celor două ligi: „Arhanghelul Mihail“ şi „Garda de Fier", acum şi elementele de vinovăţie, in cadrul legii creiată pentru apărarea ordinei interne împotriva celora cari urmăresc distrugerea ei. DAREA IN JUDECATĂ A CAPILOR MIŞCĂRII Ca urmare, parchetul, prin d. procuror Procop Dumitrescu, a deschis acţiune publică, pe temeiul art. 11 alin. 2, împotriva următorilor membri ai organizaţiilor: Corneliu Z. Codreanu, comandantul lor; M. Stelescu, şeful batalionului din Galaţi; Moise I. Lefter, avocat din Galaţi, şeful unităţii din Bereşti; Ion Sanea, şeful unităţii din Iaşi; Totu Nicolae, şeful unităţii din C.Lung (Bucovina); Ion Dănilă, şeful unităţii din Borşa; Amos Horaţiu Pop, şeful de la Turda. Afacerea a fost repartizată spre instruire la cap. 3, al cărui titular, d. judecător Milalescu, a luat cunoştinţă chiar aseară de rechizitorul parchetului prin care se deschide a^cțîuni^^public^^r^rli^^ar^se^cere categorie de partizani cari se ţineau în umbră, fiindcă situaţia nu le îngăduia deocamdată să apară pe fată, — dânşii aducând în schimb servicii mari organizaţiilor. Aceştia erau „simpatizanţii“. In adevăr, din acte se vede că nucleele, adică cuiburile, erau de două feluri: a şi b. Adică cuiburi active şi cuiburi simpatizante. Mai existau şi aşa denumiţii „muşchetari“, cari activau în organizaţii, fără a li se fi luat jurământul, făcând oarecum o ucenicie. Totuşi, până la luarea jurământului, adică până se va fi dovedit demni a deveni legionari, 11 se lua numai de către parchet, arestarea celor 7! Dar în afară de legionarii cunoscre veniţi, câţi, trecuţi In arhivele vizibile şi D. Mihăescu va proceda astăzi la regrt? prin jurământ] mai exista o luarea unor amănunţite interogatorii preveniţilor, cari se află in stare de deţinere, urmând ca apoi să se pronunţe asupra emiterii mandatelor de arestare contra lor. In caz afirmativ, mandatele vor fi supuse tribunalului Ilfov s. net. spre confirmare, mâine sau cel mai târziu poimâine. CALIFICAREA DELICTELOR Acuzaţiunea pornită de parchet se bazează pe textele din legea Mârzescu, cari şi-au găsit aplicarea la modul de activitate al numitelor organizaţii şi conducătorilor lor. Este vorba de articolele din lege, referitoare la aceia cari prin uneltiri viclene, fie prin mijloace ca: discursuri, cântări sediţioase, răspândiri in public de imprimate clandestine, prin promisiuni, vor face sau vor încerca a face agitaţii din cari ar putea rezulta un pericol pentru siguranţa statului, astfel cum ea este statornicită prin legi. In cazul de faţă, prin afişare de scopuri ca românism integral, excluderea evreilor din orice activitate, — prin această trâmbiţare care era numai o aparenţă, s’a urmărit atragerea de partizani — unii naivi, alţii interesaţi — spre a se ajunge la scopul urmărit: înlăturarea partidelor politice şi a legilor de guvernământ, si întro■ narea unei cârmuiri dictatoriale, după modelul fascist. Mijloacele de luptă avea să fie din acele violenţe, după cum s’a văzut din organizarea militărească a celor două ligi, adoptându-se sistemul hitlerist şi fascist. Deci organizare cu caracter militar, în vederea loviturii decisive. Legiunea avea un şef suprem, a cărui voinţă reprezenta totul şi căruia toţi legionarii trebuiau să i se supună, până la moarte. Legiunea era formată din batalioane, câte unul de judeţ, alcătuite la rândul lor din companii, plutoane şi cuiburi. Cuibul era format din un şef şi 13 legionari, legaţi prin jurământ a se supune orbeşte şefului şi a nu trăda secretul. Ei aveau uniforme. Şefii purtau stilete. Salutul era cel roman. Ei erau aranjaţi pe grade şi aveau două ordine: Cavalerii crucii şi Medalia muncii şi a jertfirii. Cei cari se distingeau prin vreo faptă, erau citati pe ordine de zi. Organizaţia avea şi oameni de legătură. Nimic nu-i lipsea din modelul unităţilor militare, pregătite pentru simplul cuvânt de onoare. Din acte reese că la început s’au îom buat 5 batalioane, după care numărul lor a crescut, ajungând până la vreo 12. CÂŢI SUNT Nu s’au putut identifica numărul total al legionarilor — membrii cuiburilor active, — totuşi se crede că ei ar fi de vreo 6 mii. Asupra simpatizanţilor s’au putut şi mai puţin găsi date precise. Din legionari, cei mai activi au fost: studenţii, elevii şcoalelor superioare şi mai ales elevii de licee. Intre simpatizanţi se prenumărau plugari, funcţionari, etc. jefuire încercarea de din gara Ploeşti Un bandit a fost rănit PLOEIŞTI, 13. Un îndrăzneţ atac banditesc s’a încercat astă noapte, în gara locală, asupra trenului personal 801, Bucureşti-GalaţL In momentul când trenul părăsise nava şi ajunsese la cabina 2,spre pod, 5 indivizi au pătruns într’un vagon şi au vrut să jefuiască pe călători. Pasagerii au dat alarma la bandiţii văzându-se surprinşi, au sărit jos din tren. Comisarul George Săvescu, şeful poliţiei gării, împreună cu mai mulţi agenţi, s’a luat pe urmele lor. Unul dintre bandiţi a fost zărit printre vagoanele-cisterne care staţionau in gară şi comod urmărit voia sfi fugă, comisarul a tras un foc de revolver. Glontele a lovit un şold pe Nicolae Mireneu zis Sârbu. Acesta este numele banditului de fel din Bucureşti, cartierul Rănitul a fost internat la spitalul Schuller. ★ Politia a mai identificat pe unul din bandiți, anume Petre Inda, din corn. Principele Carol (Ilfov) care a fost pus in urmărire Starea generală a lui Berthelot PARIS, tt (Rador). — Buletinul medical relativ la starea d-lui general Bethelot, publicat la ora 17.30, are următorul cuprins: „Temperatura 38.2, pulsul 96. Nici o schimbare nu a intervenit in starea bolnavului, anunţată azi dim. Starea pulmonară staţionară. Provestiadl continua a fi mortaffi. O LATURA a şomajului — Sunt un şomaj şi de trei zile n’am mâncat... — Guvernul spune să fim fericiţi că suntem puţini... In America sunt şomeri mai mulţi... Un fapt Caracterul grav al activităţii celor două organizaţii, care a determinat parchetul să pornească urmărirea penală pentru salvarea ordinei interne îl constitue următorul fapt. In afară de alcătuirea militaristă cu obiectiv de schimbarea guvernământului, — câteva indicii repetate, cum că se pregătea o luptă. Căci în mai multe acte se spune unităţilor şi subunităţilor să fie gata pentru ziua de luptă, care nu putea fi luptă de propagandă poli grav ică în cadrul legilor ci o luptă fizică de cucerire brutală. De altfel cuvântul de ordine era ca nici unul din legionari să nu poată părăsi sediul batalionului fără permisiune prealabilă. La toate acestea s’au adăugat manifestaţiile de dezordine din cuprinsul ţării, în ultimii ani, în care se vedea amestecul direct sau indirect al activităţii acestor legiuni, activitate care a răspândit spiritul anarhic. Din multe au făcut parte unii din cei şapte proveniţi, pe care parchetul îi consideră ca exponenţi ai mişcării. IARNA SE VA ÎNĂSPRI? Pesimismul meteorologilor germani Scăderea petelor solare a provocat o scădere a temperaturii în toate continentele. Din Franţa, din America, din Rusia şi Japonia se anunţă înăsprirea iernii. Meteorologii germani sunt pesimişti. Iarna s’a menţinut normală până în prezent, dar ar putea să-şi schimbe brusc evoluţia ei, cum s-a întâmplat în Februarie 1929. De altă parte se aşteaptă ştiri detaliate de la meteorologii japonezi pentru alcătuirea hărţilor sinoptice ale situaţiei atmosferice. GERUL CREŞTE IN JAPONIA Japonia e aşezată pe aceleaşi paralele de latitudini cu Tunisul, Marea Mediterană şi Italia. Oraşul Tokio e pe aceiaşi latitudine cu Palermo (Sicilia), iar extremitatea da aoză a toaului septentrionale Yeso (Siberia Japoniei) e pe aceiaşi latitudine cu Bucureştii. Nu e o surpriză când ninge mai mult în insula Yeso ori e aci gerul mai tare, dar viscol şi ger intens la Tokio e un fapt excepţional. S’a anun’at prin radio că gerul creşte în Japonia. Marea Galbenă e foarte agitată şi Oceanul Pacific e bântuit de vijelie. TIMPUL IN ŢARA NOASTRĂ Ieri a nins la Bucureşti, dar temperatura s’a menţinut staţionară. După ştirile primite de Institutul Meteorologic gerul a atins în ţara noastră —19° C. la Bumbeta. E probabil ca temperatura să se menţină staţionară în ţară, cu o tendinţa de creştere în timpul zilei din cauza înseminărilor intermitente. Zilele cu ger vor alterna astfel cu zile de ceaţă. Deocamdată iarna nu se va înăspri dar in ţara noastră. ioni Mai rări in India Sute de răniţi.Represiuni violente Din Londra se telegrafiază că în toată India s’au produs mari agitaţii din cauză că la Poona au fost executaţi patru naţionalişti indieni acuzaţi că anul trecut au ucis mai mulţi agenţi poliţieneşti la Salapur. In această localitate s’a proclamat o grevă de doliu. Autorităţile au interzis întrunirile pe timp de 12 zile. La Bombay s’au produs excese grave. Au fost rănite 150 de persoane. De asemenea au fost rănite un mare număr de persoane în cursul unor manifestaţii la Kalahe. S’au produs numeroase arestări. La Poona, unde au fost executaţi cei patru naţionalişti indieni, mulţimea a încercat să ia cu asalt închisoarea, însă a fost împrăştiată de către poliţişti. Contrabanda de spirt de la Valea lui Mihai O amendă de 36 milioane VALEA LUI MIHAI. 11. — Delegaţia ministerului de finanţe trimeasă la Valea lui Mihai pentru a stabili pagubele suferite de Visteria statului în urma contrabandei de spirt „verde“ descoperită de curând în acest punct de frontieră, şi-a terminat ori lucrările. Comisia se compune din d-nii inspector general al vămilor, Anghel Sava inspector al poliţiilor şi Varady inspector generale, f. r. şi un ofiţer de grăniceri. Despre această anchetă s’a dresat un proces verbal de 120 pagini scrise la maşină. După ce comisiunea de inspectori a stabilit daunele suferite de stat prin această contrabandă în stil mare a fixat şi amenzile prevăzute de lege. S’a decis aplicarea unei amenzi totala la suma fabuloasă de 36.600 000 lei. Amenda aceasta sunt obligaţi a o achita nu numai contrabandiştii, ci şi complicii lor în gradul vinovăţiei. Chiar şi funcţionarii vamali din Valea lui Mihai, în frunte cu şeful vămi, Ştefănescu şi subŞeful Volschi, precum şi şefului de gară, care de asemenea este implicat în contrabandă şi care este suspendat din post. Actele se vor înainta la ministerul de finanţe pentru aprobarea amnenadi fixate, la comisia de disciplină contra funcţionarilor publici, pentru a porni cercetare disciplinară şi la justiţie ca să continue proceduocoluri pe o linie vecinată. Se discută aprins la noi cauza că Valea lui Mihai, acest târguşor de frontieră, a devenit în ultimul timp un cuib periculos de contrabandă şi tot felul de abuzuri, ceea ce nu era Înainte când comuna cu plasa ei aparţinea de judeţul Bihor. Oameni binecunoscători ai locului declară că aceasta e tocmai din cauza că plasa Valea lui Mihai a fost ruptă de la Bihor şi ataşată la Sălaj. Zălaul e foarte departe de aci şi comunicaţia nu se poate face decât cu mari ocoluri pe o linie vicinală. In urma acestui fapt, controlul se face cu mare greutate de către organele centrale judeţene Şi micii semizei şi viceregi de pe aci ÎŞi fac de cap. Populaţia şi întreaga administraţie este la discreţia lor. El aranjază cum le convine, căci nu se tem de nici un control Oradea care are legătură directă în câteva ore, nu are nimic comun cu Valea lui Mihai, iar Zălăul e la o depărtare de două zile. O schimbare de guvern în Spania? SE PLANUEŞTE O CONCENTRARE MONARHISTĂ VIENA. — „Neues Wiener Abendblatt“ anunţă din Madrid . In Madrid se înteţesc din ce în ce mai mult svonurile, după care regele ar vroi să constitue un guvern naţional de concentrare monarhistă şi că din acest motiv ar fi iminentă o criză a actualului guvern. Noul guvern ar avea misiunea de a amâna alegerile parlamentare anunțate de guvernul Berenguer. O SPARGERE LA VILA LUI EINSTEIN BERLIN. — In timp ce profesorul Albert Einstein se află în America, vila sa dela tară a fost vizitată de spărgători. întreaga instalaţie a casei a fost răvăşită şi toate mobilele aruncate grămadă Nu s’a putut stabili încă ce anume pradă a căzut în mâinile spărgătorilor. UM SAT ÎNZĂPEZIT