Dobrogea Nouă, octombrie 1955 (Anul 8, nr. 2239-2263)

1955-10-14 / nr. 2249

X y- A Anul VIII Nr. 2249 Vineri 14 octombrie 1955 4 pagini 20 bani Pregătirile pentru activitatea sportivă de iarnă trebuie de pe acum începute Au sosit pe meleagurile noastre zilele posomorite și friguroase ale toamnei, cărora foarte curînd le vor lua locul zilele aspre de iarnă. Spre deosebire de anii cînd sfîrșitul toamnei însemna, de fapt, întreruperea pînă în primăvară a activității la unele discipline sportive, acum unele colective sportive din orașul și regiunea noastră se pregătesc din vreme pentru a putea desfășura o rodnică și bogată activitate pe timpul așa zisului „sezon mort". O seamă de colective sportive ca „Flamura Roșie Alimentară, „Progresul", „Flacăra" și „Constructorul" Cernavodă, privind cu seriozitate această problemă, au luat din timp măsurile cele mai bune, menite să asigure continuitatea practicării sportului la mai toate disciplinele. Ele au manifestat o atentă preocupare, pentru pregătirea din vremea materialelor și echipamentului necesar sportului de iarnă. De asemenea, materialele și echipamentul sportiv folosite vara au fost reparate și rînduite pentru sezonul viitor. Un exemplu concludent îl oferă secția de vele și sporturi nautice a colectivului sportiv „Flamura Roșie Alimentar", care sub îndrumarea antrenorului Mircea Băiceanu a scos de pe apă toate ambarcațiunile începînd revizia și repararea lor în hală. Cadrele de instructori și antrenori din aceste colective sportive și-au alcătuit planuri tematice pentru ca secțiile cu activitate de vară să-și continue pregătirile în perioada de tranziție. Pregătirea bazelor sportive pentru sezonul de iarnă a stat îndeosebi în atenția unora dintre colectivele sportive. De pildă, „Progresul“ și-a amenajat un nou și frumos club, unde membrii colectivului sportiv pot juca șah și tenis de masă, iar colectivul sportiv „Constructorul" Cernavodă a construit prin muncă voluntară o nouă și frumoasă popicărie. „Constructorul“ Constanța a luat inițiativa de a executa lucrări de amenajare a bazei de volei și baschet, pentru a o transforma pe turmul iernii în patinoar. De asemenea, demnă de laudă este dorința sportivilor de la „Flacăra", care, prin muncă voluntară și-au propus să acopere un bazin betonat nefolosit pentru a amenaja o sală de sport. Susținută de direcțiune și de comitetul de întreprindere, această inițiativă se va bucura de un deplin succes, asigurînd posibilitatea continuării antrenamentelor tuturor sportivilor de la „Flacăra". In această perioadă trebuie să se muncească temeinic pentru asigurarea continuității unei organizate activități competiționale ca un principal mijloc de pregătire și mobilizare a sportivilor din toate disciplinele. In fața activiștilor sportivi stau ca sarcini principale angrenarea maselor largi de oameni ai muncii în activitate continuă pe timpul iernii, cuprinderea acestora în concursuri organizate la sporturile de iarnă și crearea unei baze materiale corespunzătoare. Pentru început, este necesar a se trage învățăminte din experiența anilor trecuți și din lipsurile manifestate atunci. Mai toate colectivele sportive din Constanța — și în special „Locomotiva P.C.A.“ și „Flamura Roșie Comerț Cooperație“, care au secții divizionare de fotbal, respectiv handbal și tenis de masă — trebuie de pe acum să ia măsurile necesare pentru a nu intra nepregătite în iarnă, așa cum s-a întîmplat în anul trecut. Atunci fotbaliștii „Locomotivei P.C.R.“ erau nevoiți să se deplaseze la Vasile Roaită pentru a face antrenamente în sala de acolo, în timp ce echipa feminină de handbal „Flamura Roșie Comerț Cooperație" promovată în categoria A își desfășura pregătirile pe apucate. Tot așa de limitată a fost și activitatea voleibaliștilor și baschetbaliștilor din toate colectivele sportive, deoarece sălile existente s-au dovedit mici, necorespunzătoare și puține la număr. Cunoașterea de către organizațiile de partid, conducerile administrative și de organele sindicale a stadiului în care se găsesc pregătirile pentru iarnă, în fiecare colectiv sportiv este bine să fie înțeleasă nu numai ca un control ci în primul rînd ca un principal mijloc de verificare a posibilităților muncii sportive, a bazelor, a cadrelor tehnice, a întregii acțiuni competiționale Un rol important în organizarea și desfășurarea activității în această perioadă revine instructorilor sportivi și antrenorilor. O justă planificare a antrenamentelor în perioada de tranziție, urmărirea ei cu strictețe și pregătirea gradată a sportivilor prin participarea la competiții, iată care trebuie să fie preocupările acestora. Colectivele sportive nu trebuie să uite nici un moment că timpul acesta este foarte prielnic activității G.M.A. De aceea, trebuie create cu grijă și din vreme toate condițiile pentru desfășurarea în săli a antrenamentelor controlate și a concursurilor pentru trecerea normei de gimnastică, și de asemenea, trebuie organizate jocurile de volei și baschet prin care aspiranții să-și treacă normele la jocuri sportive. In aceeași măsură trebuie avut în vedere că iarna este cel mai favorabil anotimp pentru obținerea normei de excursii și trecerea examenului teoretic GM .. Comisiilor regionale și raionale pe ramuri de sport le revine sarcina de a coordona, îndruma și conduce activitatea din cadrul diferitelor discipline sportive. Ele au datoria să inițieze și să organizeze numeroase concursuri și competiții cu caracter local întreceri intercolective și între cercuri sportive, luptând cu hotărîre împotriva tendințelor de a lăsa pentru primăvară voleiul, gimnastica, atletismul și baschetul, întreaga muncă de pregătire a activității pentru sezonul de tranziție trebuie să fie o preocupare nu numai a activiștilor comitetelor pentru cultură fizică și sport, a comisiilor regionale și raionale pe ramură de sport și a colectivelor sportive, ci și o cointeresare a activiștilor organizațiilor U.T.M., al căror sprijin este bine să fie îmbunătățit. Pregătirile să fie călăuzite de bogata experiență a mișcării sportive sovietice. Sportivii sovietici consideră iarna nu ca pe un anotimp în care își pot permite o odihnă totală, ci ca un sezon în care ei trebuie să desfășoare o aceeași rodnică activitate din timpul verii, pentru a nu pierde din calitățile cîștigate două luni de antrenament și competiții. Pentru activiștii sportivi din Uniunea Sovietică iarna reprezintă un timp propice atragerii unei mase din ce în ce mai largi în practicarea continuă a sportului, prin angrenarea a noi membri în secțiile de schi, de patinaj și de sporturi de sală, precum și pentru întărirea organizatorică a colectivelor sportive. In scurtul interval care ne mai desparte de sosirea iernii trebuie să depunem toate eforturile, să muncim cu entuziasm pentru a transforma lunile friguroase în luni de intensă și rodnică activitate sportivă. Să ne străduim pentru angrenarea unui număr cît mai mare de tineri și tinere, oameni ai muncii din orașul și regiunea noastră în practicarea minunatelor sporturi de iarnă și în continuarea activității competiționale de sală. • • * S5 •• • In cadrul „Lunii prieteniei romîno - sovietice“ Deschiderea „Săptămînii popularizării noilor cuceriri ale științei și tehnicii sovietice“ In cadrul deschiderii „Săptămînii popularizării noilor cuceriri ale științei și tehnicii sovietice" în țara noastră, în seara zilei de 12 octombrie a avut loc în sala clubului S.N.M.C. o conferință intitulată „Aportul științei sovietice la dezvoltarea pescuitului și pisciculturii în R.P.R.“, ținută de tov, profesor universitar, Bușniță Teodor, membru corespondent al Academiei R.P.R. Cei peste 300 de participanți, printre care numeroși muncitori pescari, ingineri și tehnicieni piscicoli, elevi ai școlii piscicole, au urmărit cu deosebit interes cele expuse. Vorbind despre realizările științei sovietice în domeniul pescuitului, conferențiarul a spus : „Una din cele mai mari realizări ale științei sovietice în acest domeniu a fost introducerea mecanizării în toate etapele de prelucrare a peștelui, fiind mecanizate în special muncile cele mai grele de prelucrare a peștelui. Zeci de mașini au fost importate din U.R.S.S. de către țara noastră, iar altele au fost construite în țara noastră după tehnica sovietică. Proiecte noi de cherhanale, fabrici moderne de ghiață, instalații de afumat pește, fabrici de făină de pește, mecanizarea transportului peștelui etc., au fost realizate pe baza tehnicii și literaturii de specialitate sovietică. Metodele tehnologice de prelucrare a peștelui și a subproduselor de pește au fost inițiate pe baza științei și experienței sovietice. Au fost introduse metode tehnologice noi. Astfel, au fost aplicate metodele : de congelare a peștelui și de sărare cu saramură a peștelui marin mărunt, de folosire a hidratizării ușor alcaline ca metodă de extragere a uleiului medicinal din ficatul de pește, metoda transportului de pește viu și de colectare a peștelui chiar pe locul de pescuit, sorturi noi de conserve sterilizate etc., toate realizate pe baza tehnicii sovietice. Peste 50 muncitori pescari, tehnicieni și ingineri piscicoli au studiat în Uniunea Sovietică la diferite stațiuni de cercetări, centre de pescuit, întreprinderi de stat și colhozuri pescărești, specializîndu-se în diferite probleme ale pescuitului aplicînd apoi cele învățate în țara noastră". Din contractări In urma contractărilor și valorificărilor prin cooperativă a surplusului de produse (30.000 kg. grîu de toamnă, 20.000 kg. porumb, 400 kg. lină, 500 litri lapte) colectiviștii din comuna Basarabi au primit în schimb materiale de construcție, cherestea și țiglă din care au construit un grajd pentru vaci, un saivan pentru oi și o remiză pentru adăpostirea utilajului gospodăriei. Ei și-au cumpărat totodată și un autocamion. FILIPOIU CRĂCIUN, coresp. în cadrul grupei sindicale La consfătuirea de producție ținută la începutul acestei luni în cadrul grupei I-a sindicale din secția „Poșta ușoară“ P.T.T.R. Constanța, au fost scoase, la iveală , o seamă de realizări frumoase ale muncitorilor de aici, luîndu-se totodată însuflețite angajamente în întrecerea socialistă. Astfel, tov. Bugu, Constantin, care în luna septembrie și-a depășit planul, cu 330,23 la sută, s-a angajat să obțină în luna octombrie o depășire de 350 la sută, chemînd totodată la întrecere pe tov. Dinu Ion, tov. M. Crețu care în luna septembrie și-a depășit planul cu 584,42 la sută, și-a luat angajamentul ca în luna octombrie să depășească planul cu 600 la sută, chemînd la întrecere pe tovarășii Pală Tudor, judele Constantin și Dumitrașcu Eugen. Angajamente la fel de frumoase și-au luat și tovarășii Dinu Ion și Radadei Radu. C. MARIN, coresp. La morile din Casimcea Deși s-au înRmpinat unele greutăți în ceea ce privește procurarea pieselor pentru mașini, totuși colectivele de muncă de la morile „1 Mai" și „11 Iunie" din comuna Casimcea raionul Hîrșova, au înțeles să nu precupețească nici un efort pentru a se achita cu cinste de sarcinile ce le revin. U.T.M.-iștii Petre Stan și Hermenearu Gh., în permanență ajutați de responsabilul unității, tov. Gh. Coman, s-au situat în fruntea celorlalți. Cifra de peste 1.140.000 kg. cereale măcinate aici în trimestrul III (din care numai grîu aproape un milion) grăiește îndeajuns despre strădania colectelor de muncă ale morilor din Casimcea. T. NICULESCU, coresp. în sectorul zootehnic al colectivei Printre ceilalți fruntași ai gospodăriei agricole colective „Elena Sîrbu" din comuna Nicolae Bălcescu, raionul Medgidia, sînt și colectiviștii care se ocupă de sectorul zootehnic al gospodăriei. Prin grija lor, numărul animalelor a crescut aici cu mult. Sectorul zootehnic număra în prezent 141 cai, 71 bovine, dintre care 10 vaci de lapte, 692 oi, în deosebi de rasa spancă, 140 porci, dintre care 31 scroafe fătătoare, 956 găini, rațe, gîște etc. Cei cărora colectiviștii le aduc laude în această muncă sunt C. Butuc, brigadierul zootehnic, Ion Păcuraru și Ion Lungu, îngrijitori, Alaria Mocanu, mulgătoare și M. Filoti, responsabilul fermei de păsări. ) ----- w ÎN CUPRINSUL ZIARULUI — Să învățăm din experiența fruntașilor în agricultură pag. 2-a — I. GRIGORAȘ . Pentru extinderea folosirii agregatelor de mașini pag. 2-a — Pregătirile în vederea unei bune continuități a muncii în timpul iernii trebuie urgentate în cooperativele meșteșugărești pag. 2-a — I. GHIȚA. Organizația de partid din G.A.C. „Secera și Ciocanul“ se preocupă de întărirea economico-organizatorică a colectivei pag. 3-a — „Prietenia“ anglo-americană pag. 3-a —• Pentru intensificarea muncii politice de masă în sprijinul campaniei de toamnă pag. 3-a — Vizita delegației Sovietului Suprem al U.R.S.S. în R. Cehoslovacă pag. 4-a — Vizite reciproce de prietenie ale unor escadre de vase militare sovietice și engleze , pag. 4-a Vești de la fabrica de ciment „Ideal“ Colectivul de muncă al fabricii de ciment „Ideal" din Cernavodă muncește cu însuflețire pentru îndeplinirea angajamentelor luate în întrecerea socialistă. In decada 1—10 octombrie a.c. morarul Gh. Vasile și-a întrecut cu 14 tone de ciment tovarășul cu care este în întrecere, iar Ratozei Ion și-a întrecut cu 26 tone de ciment tovarășul cu care este în întrecere. Planul de ciment al fabricii a fost întrecut în această decadă cu 200 tone. • O nouă realizare a colectivului acestei fabricii a fost înființarea unei secții pentru fabricarea produselor de larg consum. Astăzi funcționează în această secție 2 prese de țigle, care produc zilnic cca. 300 buc. țiglă. In curînd se va experimenta și pune în lucru confecționarea de garduri de beton și tuburi pentru canalizări. • Colectivul fabricii și-a luat angajamentul ca pînă la sfîrșitul anului să dea acumulări socialiste în valoare de 100.480 lei, pînă la sfîrșitul lunii august s-au realizat acumulări socialiste în valoare de 1.269.245 lei. • Numai în cîteva zile, ansamblul artistic al fabricii s-a deplasat în mai multe comune. In comuna Rasova, de pildă, în sala căminului cultural, a desfășurat de curînd un bogat program artistic, compus din coruri, recitări și dansuri. In cursulacestei luni urmează să se deplaseze, la București, unde va da de asemenea un, festival artistic la fabrica de ciment de acolo. BALAMACE PETRE ȘI COCIU FON / corespondenți Continua cu avînt muncile agricole Consiliul de conducere al gospodăriei agricole colective „înfrățirea " din comuna Topraisar, raionul Negru Vodă, se străduiește să cuprindă cît mai bine multiplele sarcini ce-i stau în față în perioada actuală. In ceea ce privește muncile cîmpului, s-au însămînțat pînă acum 345 ha. cu grîu în rînduri încrucișate, s-au semănat toate cele 50 ha. cu rapiță și 50 ha. cu orz de toamnă. Nu sînt neglijate nici construcțiile. Este pe sfîrșite construirea grajdului de vaci reproducătoare. Construcția aceasta modernă, după modelele grajdurilor din colhozurile sovietice (cu ieslele pe ambele părți, instalație de apă și linie îngustă pe mijloc pe care vor circula vagonete pentru scoaterea gunoiului etc), poate cuprinde cca. 70 vaci mulgătoare. M. AURELIA, coresp. Vom termina însă nu în gările la 18 octombrie Aceasta-i hotărîrea colectiviștilor, întovărășiților și țăranilor muncitori cu gospodării individuale din comuna Nicolae Bălcescu, raionul Medgidia. Țăranii muncitori cu gospodării individuale, folosind din plin toate atelajele, vor termina de însămînțat toate cele 223 ha. La gospodăria agricolă colectivă „Elena Sîrbu“ au mai rămas de însămînțat 349 ha., la colectiva din satul Dorobanțu 232 ha., la cea din Dropia 18 ha., iar la întovărășirea „Filimon Sîrbu“ mai sînt de însămînțat 125 ha. Angajamentul tuturor este ca pînă la 18 octombrie comuna să termine de însămînțat întreaga suprafață. A realizat planul la toți Uniunea raională a cooperativelor de consum Fetești a aprovizionat cooperativele cu un bogat și variat sortiment de mărfuri cerute de masele de consumatori. Datorită acestui lucru, planul pe trimestrul III a putut fi realizat la aprovizionare în procent de 113 la sută, iar la desfacerea cu amănuntul, în procent de 112 la sută. Pentru asigurarea planului de desfacere, s-au făcut în cadrul cooperativelor expoziții cu vînzare, care au dat rezultate bune, precum și vînzări prin tîrguri și bîlciuri. Paralel cu aceasta, s-au dus cu succes muncile de achiziții, îndeplinindu-se planul pe raion în procent de 128 la sută (în această direcție existînd o preocupare atît pe trimestrul 111 indicii din partea conducerii U.R.C.C.-ului Fetești cît și din partea cooperativelor). In sectorul organizatoric, prin aplicarea metodei combinate la domiciliu, s-a reușit să se realizeze planul la înscrierea de noi membri în procent de 158 la sută și la încasarea fondului social în procent de 109 la sută. In sectorul de producție, pianul pe trimestrul III a fost realizat în procent de 124 la sută. Pentru realizarea și depășirea planului, și-au dat contribuția în mod special cooperativele din Pietroiu, Ștefan cel Mare, Bordușani, Vasile Roaită și altele, care și-au depășit în toate sectoarele planul pe trimestrul III al acestui an. ȘTEFAN GALAN, coresp. SITUAȚIA arăturilor și însămințărilor de toamnă in regiunea noastră pînă la I octombrie 1955. După cum se poate vedea și în graficul de mai sus, situația actuală a arăturilor și însămințărilor de toamnă din regiunea noastră este cu mult sub posibilități. Faptul că în raioanele Istria și Adamclisi arăturile pentru însămînțările de toamnă s-au realizat pînă acum abia ceva mai mult decît jumătate, iar însămînțările de toamnă abia în procent de 32,95 la sută și respectiv 34,97 la sută, arată lipsa de preocupare a organelor de stat și de partid în mobilizarea tuturor forțelor pentru îndeplinirea acestor deosebit de importante lucrări pentru asigurarea unui belșug de recolte în anul viitor. Chiar în unitățile socialiste agricole din regiune se manifestă această nepăsare. Cum pare altfel poate fi considerat faptul că G.A.S. Rîmnic din raionul Istria și G.A.S. Țepeș Vodă din raionul Medgidia nu și-au îndeplinit pînă acum planul de însămînțări decit în procent de 15 și respectiv 18 la sută ? Iată clar de ce se impune acum, cînd mai sînt cîteva zile numai pînă la termenul de îndeplinire a muncilor cîmpului din campania de toamnă, ca organele noastre de partid și de stat să-și intensifice munca politică de masă în scopul folosirii din plin a tuturor forțelor, a tuturor mijloacelor, ca această sarcină să poată fi îndeplinită. Fiecare tractorist, fiecare colectivist sau țăran muncitor cu gospodărie individuală să-și facă din aceasta o datorie de onoare! !a Raionul Arături Insămînțărî Negru Vodă 77,79 52,52 Hirșova 75,51 60,40 Fetești 69,09 56,89 Medgidia 67,32 42,19 Istria 53,18 32,95 Adamclisi 52,31 34,97 Total regiune 67,87 47,87 Recoltează și însamînțeaza Colectiviștii din comuna Ștefan cel Mare, raionul Fetești, au obținut o frumoasă producție la floarea-soarelui. De pildă, echipa nr. 1 din brigada a II-a a obținut de pe suprfața de 12.000 m.p. 2500 kg. floarea-soarelui, iar echipa nr.1 din brigada I-a a obținut de pe aceeași suprafață 2400 kg. floarea-soarelui. Paralel cu muncile de recoltare, au continuat aici cu avînt însămînțările de toamnă. Pînă acum s-au semănat cu grîu 140 ha. din care 100 ha., în rînduri încrucișate. In această muncă se evidențiază comunistul Tudor St. Ion și utemistul Dumitru Boitoi. G. DUMITRU, coresp. LA CRESCĂTORIA DE RAȚE DIN COMUNA „23 AUGUST“ O unduire albă și un măcăit de nedescris — aceasta-i prima impresie cînd dimineața, îngrijitorii dau drumul porților de la padocuri și cînd miile de rațe albe de rasa Pekin de la crescătoria de rațe din comuna „23 August“ a întreprinderii piscicole Constanța, năvălesc în jos spre lac,, unde se așteaptă hrana. Tocmai un astfel de aspect înfățișează clișeul nostru. In strigă, pe prim plan, este îngrijitoarea fruntașă Sofia Abuțl, care, alături de ceilalți îngrijitori de aici, i se străduiește să păstreze o perfectă stare de curățenie in cotețele rațelor și in general de respectarea tuturor recomandărilor de specialitate in creșterea acestor păsări. (Foto: GH. CIOROBEA) 1