Dobrogea Nouă, octombrie 1964 (Anul 17, nr. 5023-5049)

1964-10-14 / nr. 5034

DOBRCGEA MOUA Nr. 5034 ȘTIINȚAR TEHNICA 51 PRODUCȚIA ÎNTREBARE: Care este impresia dv. generală despre expoziție ? RĂSPUNS : In ansamblul ei, ca și diferitele pavilioane și exponate, produce, fără îndoială, o puternică impresie asupra vizitatorilor indiferent de profesie. Dar fiecare vede expoziția nu numai din punct de vedere cetățenesc, ci și prin prisma experienței proprii, a cunoștințelor și preocupărilor cotidiene. Eu am privit această imensă oglindă in care se reflectă noul chip al țării mele, prin prisma interdependenței și conexiunii strînse între știință, tehnică și producție. Epoca noastră se caracterizează prin utilizarea energiei atomice și începuturile explorării spațiului cosmic, cit și prin automatizarea și cibernetizarea proceselor industriale, deci prin influența nemijlocită a științei asupra producției. Am văzut numeroase exponate de o înaltă perfecțiune tehnică și tehnologică. Cred că este foarte important de relevat existența în expoziție a unor agregate și echipamente a căror concepere, proiectare și execuție aparțin oamenilor de știință, inginerilor, tehnicienilor, muncitorilor din țara noastră. ÎNTREBARE: La ce produse anume vă referiți ? RĂSPUNS:: In domeniul construcției de mașini aș releva turbinele hidraulice, proiectate și executate de Uzina constructoare de mașini din Reșița, ale căror părți constructive și machete le-am văzut la primul nivel al pavilionului central. Rotoarele și statoarele au fost proiectate pe baza cercetărilor științifice efectuate la laboratorul de mașini hidraulice, modern utilat, al Institutului politehnic din Timișoara, de colective de cercetători ale Academiei R.P.R., și ale Institutului. Cercetările științifice au ajutat proiectanții în evitarea fenomenelor de cavitație, extrem de dăunătoare, pentru buna funcționare, și în obținerea unuii randament ridicat al agregatelor. Toate materialele sunt de producție românească, iar tehnologia aparține în întregime colectivului de muncitori, ingineri și tehnicieni de la Reșița. Mă refer, de asemenea, la cunoscuta instalație 3DH-200 A pentru forajul la adîncimi de peste 5.000 m. Produsul acesta de mari dimensiuni și foarte important este conceput și executat în întregime la noi în țară, pe baza îndelungatei experiențe în cercetarea, explorarea și exploatarea petrolieră, cit și în construcția echipamentului petrolier de toate categoriile. Menționez, de asemenea... ÎNTREBARE : Vă rugăm să ne scuzați că vă întrerupem. Am dori să ne spuneți cîteva cuvinte despre strungul automat cu comandă-program, atît de admirat de numeroși vizitatori. RĂSPUNS: Este tocmai unul din produsele pe care aveam de gînd să-l menționez. Strungul acesta este o realizare caracteristică de tehnică avansată. El este fabricat la Uzinele de strunguri din Arad, pe baza cercetărilor și a proiectelor efectuate de un colectiv de la Institutul de cercetări și proiectări pentru industria electrotehnică. Piesele se uzinează pe acest strung după un model executat de strunguri de înaltă calificare. Pe o bandă de magnetofon sunt înregistrate toate operațiile în ordinea succesiunii lor, iar pentru producția curentă, imprimarea servește la reproducerea identică a mișcărilor de prelucrare, astfel încît noile repere, atît ca dimensiuni, supra- CONVORBIRE cu Acad. Dr. AUREL AVRAMESCU, director general al Centrului de documentare științifică al Academiei R.P.R. față de prelucrare și precizie (care este de ordinul sutimilor de milimetri) se încadrează perfect în parametrii modelului de referință. Trebuie subliniată înalta productivitate ce caracterizează această mașină și faptul că asigură o perfectă protecție a muncitorilor împotrivă accidentelor. ÎNTREBARE : Ținînd seama de domeniul în care lucrați și în care posedați o experiență îndelungată — industria energetică și electrotehnică — vreți să enumerați cîteva noutăți deosebite, prezente în expoziție ? RĂSPUNS: M-au impresionat în mod deosebit soluțiile tehnicoștiințifice moderne adoptate în construcția stîlpilor de întindere și susținere pentru linia de înaltă tensiune, respectiv de 400 kW. Am recunoscut cu multă satisfacție, la parterul pavilionului central, instalația de centralizare și telecomandă care servește la telemăsurarea parametrilor unui câmp de pînă la 100 sonde în foraj sau în pompaj, la baza realizării căreia au stat cercetările efectuate de un colectiv de la Institutul de cercetări și proiectări pentru industria electrotehnică, în colaborare cu Institutul de proiectări pentru automatizări. Transmiterea semnalelor de comandă și măsurare se face pe baza unui cod special cu impulsuri care, în acest fel, economisește liniile fizice de transmisie. Sistemul de înregistrare a diagramelor tensiometrice ale coloanelor de foraj, permite descoperirea oricărei avarii sau funcționări defectuoase la sondele supravegheate. Multe elemente originale de concepție romînească au intrat în construcția și realizarea seriilor unitare de motoare asincrone și de transformatoare de putere și respectiv de măsură, fabricate de industria noastră electrotehnică, care se pot vedea la primul nivel al pavilionului. Ele au parametri ridicați, care se situează la nivelul produselor similare de pe piața internațională. Proiectarea și executarea lor s-a făcut printr-o colaborare exemplară între colectivele de cercetători, proiectanți tehnologi și constructori din diferite institute științifice, laboratoare și birouri de proiectare uzinale, cum sunt, de pildă, Uzinele „Electroputere“ - Craiova și „Electroprecizie" - Săcele. ÎNTREBARE: Industria romînească constructoare de mașini realizează, după cum se știe, o serie de produse asimilate pe baza unor licențe din străinătate. Ce ne puteți spune în legătură cu acestea ? RĂSPUNS : Am văzut în expoziție și produsele din această categorie, apreciind modul în care au fost aplicate în întreprinderile noastre documentațiile tehnice și proiectele procurate din alte țări. Mă refer, în primul rînd, la locomotiva Diesel-electrică de 2.100 CP, construită după licența elvețiană „Schnitzer Brown Boveri“, la uzinele „Electroputere"-Craiova și U.CiMijg Reșița/ Ea cumulează performanțele a 2-3’ locomotive cu abur, are un consum de combustibil specific de 5 ori mai mic, iar cheltuielile de întreținere sunt cu 33 la sută mai reduse. La numeroase subansamble și elemente ale echipamentului acestei locomotive, proiectanții și constructorii noștri au adus îmbunătățiri și perfecționări a căror valoare a fost recunoscută și apreciată și în străinătate. Locomotiva contribuie, în mod esențial, la ridicarea pe o treaptă superioară a transporturilor feroviare în tara noas-Strungurile Carussel de 2.500 mm, realizate de Fabrica de mașini-unelte și agregate-București, după licența firmei constructoare de mașini „Morando", din Italia, constituie un alt exemplu în acest sens. Aceste mașini-unelte de dimensiuni și greutăți mari au un înalt grad de precizie și comenzi electronice automate, efectuînd 7 operații de prelucrare pentru piese de mari dimensiuni. Aș vrea să subliniez, în încheiere, că cele menționate de mine nu pot să dea decit o idee sumară despre numărul mare de soluții tehnice originale și de execuții moderne caracteristice muncitorilor și specialiștilor noștri, care se pot vedea la fiecare pas în expoziție. Voi mai reveni în expoziție pentru a examina mai în detaliu aparatajele din sectorul electrotehnic, ca și celelalte exponate care ilustrează dezvoltarea impetuoasă a științei și tehnicii în țara noastră, marile înfăptuiri obținute de poporul nostru, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român. POMPILIU IANCULESCU, redactor la Biroul de presă al expoziției String revolver cu ax vertical S.R.U.40 la standul mașinilor unelte din pavilionul central. „Bun venit, dragi vizitatori !...“ Urarea făcută de crainicul expoziției, la ora cînd pavilioanele își deschid porțile, purtată de vîntul de toamnă blinda, se răsfrînge însutit, în fiecare colț. Bun venit cirezi vizitatori !“.... 649 de gazde primitoare te întîmpină cu zîmbetul pe buze, bucuroase de citi mai mulți oaspeți. 202 fete, îmbrăcate în rochițe sau salopete elegante de culoarea cerului, și 447 bărbați, în uniforme purtînd insigna expoziției, sunt gata să dea toate lămuririle necesare solicitate de vizitatori. Ghizii expoziției. In fiecare sector, la fiecare stand, explică, zilnic, zecilor de mii de oameni ai muncii realizările tovarășilor lor de muncă de pe cuprinsul întregii noastre patrii. Vreți să cunoașteți munca laminoriștilor hunedoreni ? In fața machetei marelui laminor-bluming, inginerul Gh. Pavlovici, de la Institutul de proiectări de laminoare, vă face cunoscut întregul proces de producție. Afluența mare de oameni în fața standurilor ce prezintă pantofi sau tricotaje este pe deplin îndreptățită. Linia elegantă, modernă, coloritul modelelor, varietatea — sunt esențiale atribute ale exponatelor. Și cine poate da explicații mai amănunțite decit făuritorii lor, care își au reprezentanții printre ghizi, ca muncitoarea rihtuitoare Iuliana Preda, de la Fabrica „Flacăra Roșie“, sau modeliera Victoria Bucur, de la „Tinera Gardă“. Cum funcționează Telemagul, aparatul care comunică verbal, la un simplu apel telefonic, situația unei stații electrice de transformare ? Poate fi adaptat pentru uz particular ?... Curiozitatea unor vizitatori primește îndată un răspuns detailat din partea tehnicianului specialist George Vătămanu, de la Institutul de raționalizări și modernizări energetice, din București. „Bun venit, dragi vizitatori !...“ 649 de gazde primitoare vă așteaptă ! O bună carte de vizită tehnică în sectorul B al expoziției de pe malul lacului Herăstrău, prin 1x6 Cele mai interesante puncte de atracție frecventate de vizitatori este și coșul industrial aflat „în plină construcție“. Este vorba de „instalația pentru realizarea de cofraj glisant de construcții de beton monolit cu pereți înclinați“, creație a unui colectiv de ingineri și tehnicieni din Ministerul Industriei Construcțiilor. Pînă în prezent, după cum reiese din explicațiile ghidului, instalația a fost folosită la ridicarea a multor coșuri industriale înalte de 70-120 m în orașele Turda, Medgidia, Iași, Reșița, Brăila, precum și la ridicarea coșului de 160 m, cel mai înalt din țară, laxecutarea lui s-a făcut pe timp de iarnă, în mai puțin de trei luni. Cartea de vizită tehnică a acestei noi instalații romînești este mult superioară metodelor tradiționale de construcție a coșurilor industriale. Viteza de lucru este de 3-5 m în 24 de ore, reducîndu-se totodată simțitor cantitatea de material lemnos care poate fi reutilizată de aproximativ 50 de ori. V. ION, redactor al Biroului de presă al expoziției Pavilionul sectorului construcții „SE CONSTRUIEȘTE" O macara-turn, situată lîngă pavilionul B al expoziției, pe malul lacului Herăstrău, al cărei braț, tăind linia orizontului, indică parcă de departe vizitatorilor, că aici „se construiește“. Cei care se apropie de platforma pe care este instalată au prilejul să constate că aceasta este folosită în construirea blocurilor de locuințe prin metode industriale de mare randament. In dreapta și stînga ei, două camere construite, prima din zidărie , portantă cu plafoane fîșii prefabricate, iar cea de-a doua din pereți monoliți cu cofra.Jetego exprimă concret modul în care pot fi realizate cu metode foarte moderne blocuri cu 5 și respectiv 7 nivele. Privind vitrinele cu țesături populare Turistul Joseph Levy din Rabat (Maroc) s-a oprit îndelung in fața țesăturilor expuse în vitrinele din pavilionul artei populare. Zăbranicele din Suceava, lucrate din bumbac ales în zițe, cu dungi albe și galbene, împodobite cu fir de argint și mărgele, l-au interesat deosebit. A întrebat-o pe standista ANA BÎRCA în ce scop se utilizează. — in primul rînd, ca podoabă de cap sau completare a costumului național — a răspuns aceasta. Adesea însă zăbranicul împodobește oglinzile din casele colectiviștilor sau este oferit ca dar de nuntă. Marama de Vrancea, lucrată în borangic de culoare naturală și cu motive florale, folosește și ea pentru aceleași scopuri. Elena Bratu din Timboești, raionul Rîmnicu-Sărat, s-a bucurat că a găsit în expoziție vaporoasele marame de Breaza și cele de Rîmnicu-Vîlcea, cu fir de ață colorată, cu fir de metal auriu și argintiu. Deosebit de decorativ este chindeul, în regiunea Hunedoara și Brașov folosit ca podoabă la geam și decor în jurul oglinzilor, viu dar armonios colorat, cu aspect de dantelărie. Sectorui confecțiilor pentru femei Pag. a 3-a Peste 2 milioane de vizitatori a trecut mai bine de o lună de zile de cînd Expoziția realizărilor economiei naționale a R.P. Române și-a deschis porțile, fiind vizitată în acest răstimp de peste 2.088.000 de vizitatori. Totodată alte milioane de oameni ai muncii din întreaga țară au făcut cunoștință cu expoziția, urmărind repornicle, interviurile și informațiile apărute în presa centrală, în ziarele regionale și raionale, în reviste și diferite alte publicații. In acest timp, posturile centrale de radio au transmis 20 de emisiuni speciale, precum si numeroase alte radioreportaje, însemnări, convorbiri. De asemenea, pe micul ecran al televizorului au putut fi urmărite 21 de reportaje filmate și transmisii directe. Pe ecranele cinematografelor au putut fi văzute în cadrul jurnalelor de actualități diferite aspecte de la expoziție. In curînd va putea fi vizionat un documentar în culori despre expoziție, realizat de o echipă a Studioului „Alexandru Sahia“, condusă de regizorul Titus Mészáros. Sectorul industriei cimentului Pavilionul Pe Turtureanu Paula, studentă în anul V la Institutul de construcții civile din București, am întîlnit-o vizitînd pavilionul de construcții, arhitectură și sistematizare. Se uita cu foarte multă atenție la machetele diferitelor cartiere noi din Capitală și din alte orașe din țară. — Ce vă place mai mult la aceste cartiere ? — îndeosebi tendința microraionării, care se dovedește o metodă superioară în dezvoltarea orașelor patriei noastre. — Ce anume trăsături vă rețin atenția ? — Una din ele ar fi adunarea într-un singur punct a tuturor magazinelor și serviciilor de deservire a populației, în așa fel încât ele să se afle în centrul unor cvartale de locuințe și să creeze, astfel, condiții cît mai bune pentru aprovizionarea locatarilor. La aceasta se adaugă tendința ca școală microraionul să fie amplasat intr-un cadru de verdeață. — Ați văzut microfasonare și pe teren ? — Da. Le-am întîlnit și pe șantierul de construcții din Balta Albă, unde am făcut practică și am lucrat în calitate de zidar. — Și pentru că sînteți spre sfîrșitul studiilor universitare, vreau să vă întreb dacă v-ați ales tema pentru lucrarea de diplomă ? — In principiu, da. Mă gîndesc să proiectez un modern complex comercial. Vreau să fie o clădire cu o linie arhitectonică cît mai simplă și mai plăcută, dar, în același timp, cît mai completă pentru scopul pe care-l urmăresc. In acest sens, studierea pavilionului de construcții, sistematizare și arhitectură din expoziție constituie pentru mine o scoală. ION VĂDUVA, redactor al Biroului de presă al expoziției IMPRESSI AUSTRIA Ing. A. KUBITSCHEK, proprietarul firmei „Oswaldwerk“ din Linz. După vizita, la Tîrgul internațional de toamnă de la Viena, a pavilionului romînesc, unde am cunoscut îndeaproape diferite produse românești, ca mașini-unelte, instalații de foraj, tractoare și camioane, am simțit dorința de a cunoaște îndeaproape Romînia. — Peste tot am remarcat voia bună a poporului civ., o dezvoltare puternică în toate domeniile de activitate, în industrie, agricultură arhitectură etc. In Austria vorbim cu admirație de Romînia, țară care dezvoltă în mod armonios economia sa. La Sinaia — stațiune balneo-climaterică pe care o găsesc asemănătoare cu stațiunea austriacă Simering — contactul cu vînătorii localnici a contribuit la succesul unei acțiuni vînătorești de cerbi. Am avut marea bucurie să vînez un cerb carpatin de peste 300 kg. Voi păstra trofeul acasă, la loc de mare cinste. In ce privește expoziția aceasta, chiar de la intrare m-a impresionat construcția de oțel și cristal care este o realizare arhitectonică măreață și modernă, îmbinîndu-se armonios cu spațiile verzi ce o înconjoară. Mi-au plăcut mașinileunelte expuse în jurul rotorului de turbină Kaplan — rotorul fiind o pasiune pentru mine ca om de specialitate. Și pot spune că nu numai "strungurile-revolver, chiar și cele normale sunt de o calitate excepțională. Am admirat, de asemenea, instalațiile de foraj, mașinile textile și multe altele. In fine, văd în expoziție un mijloc de prețioasă și multilaterală documentare în vederea dezvoltării relațiilor economice între țările noastre, a lărgirii colaborării internaționale în general. R. D. GERMANA Ing. HELMUTH REICHEL, directorul Institutului de tractoare și mașini agricole din Leipzig, conducătorul unei delegații tehnice : „Ținem să mulțumim pentru posibilitatea ce ne-a fost oferită de a cunoaște — în cadrul expoziției — aspecte ale diferitelor ramuri ale economiei naționale romînești. Cunoaștem faptul că desfacerea de mărfuri pentru consumul zilnic din țara dv. este foarte bogată, cunoaștem, de asemenea, succesele mari ale Romîniei pe plan general. Pe noi, ca ingineri, ne-a impresionat în mod deosebit dezvoltarea industriei constructoare de mașini și am remarcat că la dumneavoastră se valorifică orice posibilitate de progres. In încheiere, vreau să subliniez impresia deosebită pe care ne-a făcut-o construcția marelui pavilion circular, o construcție magnifică, plină de eleganță“. U. R. S. S. GRIGORI IVANOVICI IOFE, inginer constructor pe un șantier din orașul Tula : „Ca specialist am fost impresionat în primul rînd de construcția modernă a pavilionului central care te frapează prin linia sa simplă, armonioasă. Am vizitat cu plăcere și interes aproape toate standurile. M-a surprins plăcut marea varietate de mașini de înaltă tehnicitate și vasta gamă de produse petrochimice. Mi-am dat seama că petrochimia a luat un mare avînt în țara dv.“ URUGUAY „Poporul român, vesel, comunicativ și prietenos, ne-a amintit tot timpul de poporul Uruguayan. In București — modernă capitală europeană — am văzut multe lucruri demne de invidiat , uzine și fabrici impunătoare, numeroase blocuri de locuințe elegante, construcții social-culturale de un ales gust arhitectonic și multe grădini ademenitoare. Peste tot am putut constata simțul artistic foarte dezvoltat și care se manifestă în toate laturile activității poporului român, harnic și priceput. Acest luccru a fost confirmat încă o dată vizitînd grandioasa dv. expoziție, despre care nu putem vorbi decit, la modul superlativ. Impunătoarea construcție, modul ireproșabil de organizare, dar mai ales multitudinea și varietatea produselor, impresionează pe oricare vizitator, indiferent de pregătirea lui profesională. După părerea noastră, construcția de mașini este larg reprezentată și la un nivel tehnic ridicat. Ca specialiști, am remarcat și buna calitate a exponateloreconomiei forestiere și agriculturii romînești. Ing. agr. ISAAC MORON , director al Școlii de silvicultură din Maldonado