Dobrogea Nouă, aprilie 1969 (Anul 22, nr. 6418-6442)

1969-04-08 / nr. 6423

Pag. a 2-a Carnet cinematografic „Cind voi fi mort și livid“ • Producție a studiourilor iugoslave • Scenariul: Gordan Mihic, Ljubisa Koromara • Regia: Zivojin Pavlovic • Imaginea: Milorad Jaksic „Cînd voi fi mort și livid“ nu este — așa după cum s-ar părea la prima vedere — un film neorealist. Tema a devenit tradițională în cinematografia mai multor țări: evocarea vieții unui tînăr fără o profesie definită, veșnic în căutarea „marii lovituri“. Un fel de „el libero“ al lumpenproletariatului, acesta este Janko poreclit și Jimmy Barcă. Odiseea lui este aidoma odiseei tuturor acelora care „nu se pot scula cu noaptea-n cap“, optînd în virtutea unor searbe de veleități pentru o existență facilă. Desigur, subiectul filmului interesează aici mai puțin. Ceea ce-l reține pe spectator, ceea ce-i stîrnește interesul este „unghiul de ledere“, fațeta inedită a unei problematici cu inepuizabile resurse cinematografice. Și filmul lui Zivojin Pavlovic răspunde acestui imperativ. Concomitent, însă, regizorul invită spectatorii la o dezbatere, pentru că filmul „Cînd voi fi mort și fivid“ nu-i un film frumos în sensul comercial al cuvîntului, ci mai degrabă e un film-dezbatere. Filmul este o povestire programat nedramatică, sprijinită mai mult pe observație decît pe întîmplări, deși nici acestea nu lipsesc. O amantă hoață, o alta cîntăreață de cabaret, o alta poștăriță „colorează“ acțiunea filmului și viața lui Jimmy Barcă. Păcat că încercarea de a justifica socialmente existența decăzută a lui Jimmy și a bandei sale este firavă, neconvingătoare. Sacrificiul de sine oferit drept banda uneia din amante apare în final ridicol, pentru că este un sacrificiu de lupanar, o vendetta a șișului. Ceea ce rămîne totuși împlinit in film se află, de fapt, în afara filiului, în starea de spirit a spectatorului, în gustul amar pe care îl lasă perspectiva unei vieți ratate. In rest, un bun scenariu, O și mai bună echipă de actori, dintre care o mențiune deosebită acordăm lui Dragan Nicklic pentru puternica sa interiorizare, lui Ruzica Sokie și Neda Spasojevic pentru modul convingător în care creează episoadele dramatice ale acestei interesante pelicule iugoslave. D. D. SPORT • SPORT • SPORT • SPORT FOTBAL DIVIZIA A în sfîrșit a venit... victoria In avancronica noastră sportivă de duminică spuneam că veni va ziua! Adică ne manifestam speranța că și pe uliță Farului va fi sărbătoare, și a fost. A fost acea zi mult așteptată în care frunțile s-au descrețit, inimile au tresăltat de bucurie și Farul... marcat goluri. Ei, și de cînd tinteau a spectatorii după o asemenea partidă! Ba ei sunt mulțumiți și sunt gata să ierte totul din repriza a doua cind constănțenii au căzut treptat și nu au știut să profite de un adversar intrat in derută. Dar să trecem peste aceasta. Se știa că meciul de duminică avea o miză foarte mare. Cine câștiga ieșea din faza zonei de retrogradare. Din această cauză, Farul a pornit chiar din primul minut cu o hotărire rar intilnită. Și-a aruncat înainte toate forțele nu fără a lua măsuri de apărare. Jucătorii, renăscuți parcă, s-au avîntat spre poarta apărată de Niculescu. Ca urmare, în minutul 3, la o învălmășeală în fața porții, Iancu șutează. Mingea, deși se pare că a trecut linia porții, continuă să fie jucată întrucît arbitrul nu acordă gol. Acest fapt face ca tensiunea pe teren să crească la maximum. Farul își continuă atacurile și după alte cîteva ocazii, în minutul 36, Tufan, care primește o pasă ideală de la Iancu, reușește să deschidă scorul. De obicei, după înscrierea unui gol echipa în atac se mai potolește, dar la Farul nu se întîmplă așa. Ofensiva continuă și în minutul 37. Antonescu șutează năpraznic la poarta lui Niculescu și înscrie. Cu toate că, aparent, meciul era jucat, Farul atacă în continuare. Constănțenii nu dau o clipă de răgaz adversarului, care a intrat complet în derută. Minutul 39 aduce al treilea gol. Apărarea piteșteană ezită să intervină și Tufan insistă și Înscrie. Scorul reprizei și al meciului va fi stabilit In minutul 45, cind Kalló reușește să mărească avantajul echipei sale la 1 goluri. Ea reluare, datorită eforturilor depuse In prima repriză, Farul nu mai acționează in același ritm decit doar cîteva minute. Apoi, jocul capătă o notă de monotonie. Oaspeții Încearcă să schițeze cîteva acțiuni, dar nu reușesc sau dacă reușesc nu concretizează. Și meciul ia sfirșit cu scorul de 1—0. Dincolo însă de rezultatul propriu-zis se află o constatare îmbucurătoare. Fotbaliștii constănțeni au evoluat mai aproape de valoarea lor. De altfel, este și singura etapă (pe teren propriu) cînd Farul prezintă echipa standard. Atacul, format din Sasu, Iancu, Tufan, Kalló, a fost in formă. Iancu, chiar dacă nu a marcat nici un gol, poate fi considerat unul dintre oamenii de bază ai constănțenilor. Iancu a creat numeroase faze de gol, a obligat pe adversari să-și concentreze atenția asupra lui, dînd astfel posibilitate celorlalți jucători să acționeze in voie. Surpriza cea mai mare a furnizat-o Kallu, omul atât de controversat al echipei. Kalló a jucat ca în vremurile lui bune și, ceea ce este important, s-a bătut pentru fiecare minge. Comportarea lui de duminică reaprinde speranțele în inimile spectatorilor. Sasu și Tufán — In nota lor obișnuită. Au acționat pe spații largi și au fost mereu prezenți în fazele de poartă. Ba, mai mult, Sasu a contribuit mult și la întărirea apărării. Linia de mijloc — solidă. Antonescu, ca de obicei cind i se dă om in primire, nu iartă nimic, iar Koszba a luptat mult. Ce i se poate imputa, totuși, echipei constănțene? In primul rînd că a slăbit ritmul intr-un moment in care adversarul nu-și mai găsea cadența și apoi că nu rezistă unui efort intens și prelungit. Trebuie să se țină cont că în campionat sunt și echipe de ultimul sfert de oră. Un meci durează 90 de minute și ar fi păcat ca toată munca de 70 de minute să fie irosită in final. Dar să nu umbrim această reconfortantă victorie cu considerații pe care cu siguranță le cunosc și antrenorii și pe care le vor remedia. In pauza intervenită in campionat ei, desigur, vor pune unele lucruri la punct. Victoria de duminică trebuie să-i țină lucizi pe antrenori și să nu-i facă să se culce pe lauri. Ar fi o greșeală de neiertat dacă nu s-ar profita de conjunctura aceasta pentru a ieși din impas. C GHINEA DIVIZIA B Portul Constanța - Ceahlăul Piatra Neamț 3-0 (2-0) Spectatorii constănțeni au așteptat cui nerăbdare partida de fotbal dintre Ceahlăiul Piatra Neamț și Portul Constanta. Și intr-adevăr așteptările lor au fost confirmate. Portul Constanță a prestat din nou un joc bun și a reușit in final să întreacă un adversar destul de bătăios și care a avut in portarul Argeșeanu omul cel mai bun de pe teren. Dacă Ceahlăul Piatra Neamț ar fi avut cel puțin patru jucători in forma lui Argeșeanu, cu siguranță că asta ar fi fost soartă partidei de fotbal disputată duminică dimineața pe stadionul „1 Mai“ din Constanța. Am făcut această remarcă pentru că, in ciuda celor 3 goluri primite, Argeșeanu a fost eroul zilei. A apărat tot ce s-a putut și chiar ceea ce nu s-a putut, și ocazii au fost multe, pentru că portuarii au început jocul în forță și și-au silit adversarul să se retragă în propria-i jumătate de teren. Acest lucru se datorește, de altfel, și slabei comportări a înaintării echipei din Piatra Neamț, care nu a ținut prea mult balonul, lăsind tot greul pe apărătorii leneșy și Onica, doi oameni care au immest foarte mult, dar care, nefiind ajutați de oamenii din echipă, nu au putut realiza prea multe lucruri. In asemenea condiții, Portul și-a putut desfășura jocul său obișnuit, a acționat pe spații largi, iar apărarea și-a putut permite chiar și unde artificii, cu care, chiar dacă le-am aplaudat, nu suntem Intru totul de acord. Intrudit In alte condiții, cu un alt adversar, s-ar fi putut solda cu situații neplăcute. Superioritatea Portului este concretizată In minutul 31 de către Sîntimbreanu, care a reluat spectaculos o centrare, făcind inutilă intervenția lui Argeșeanu. In minutul 38, Caraman mărește avantajul echipei sale la 3—0. La acest scor ne-am fi așteptat ca oaspeții să iasă, la joc, intrucit nu mai aveau ce pierde, dar nu au făcut-o. Ei s-au complăcut intr-un joc steril, fără perspectivă. Nici in repriza doua, cind constănțenii dădeau vădite semne de oboseală, nu au acționat cu mai multă hotărîre. Doar Pătrașcu s-a bătut ceva mai mult, dar fără folos. Cel de-al treilea gol a fost realizat dintr-o fază fixă. In minutul 66 se execută o lovitură de colț la poarta Ceahlăului. Jucătorii oaspeți marchează pe toți Înaintașii constănțeni, mai puțin pe fundașul Alexa care venise și el la poarta lui Argeșeanu. Firește că o asemenea greșeală s-a soldat cu un gol. Alexa a înscris, ridicind scorul la 3—0 pentru Portul Constanța. După acest gol, jocul scade și mai mult din intensitate. Constănțenii par mulțumiți de rezultat, iar adversarul se resemnează. Ceahlăul s-a împăcat cu ideea infringerii. In partida de duminică, portuarii, deși au câștigat, au avut și dteva lacune. Și cînd spunem acest lucru ne gindim la jocul șters, in comparație cu alte meciuri, al lui Strimbeanu și la lipsa de impetuozitate a lui Tănase. Dar să sperăm că acestea sunt simple accidente, iar cei doi jucători de bază ai Portului vor reveni la forma lor obișnuită. A arbitrat satisfăcător Andrei Rădulescu (București). Prese de balotat paie și fin produce și livrează pe bază de repartiție întreprinderea mecanică de utilaje Medgidia utilaj de mare productivitate. Presează paie $1 fin prin adunare directă sau staționar. Lucrează în agregat din tractoarele ti €>50 sau u 65Í. ÎNTREPRINDEREA LEGUME-FRUCTE CONSTANȚA str. Remus Opreanu nr. 1 ANGAJEAZA pentru activitatea comercială in sezonul de vară GESTIONARI ȘI VlNZATORf SEZONIERI cu îndeplinirea condițiilor prevăzute in nomenclatoarele și indicatoarele tarifare in vigoare. RELAȚII SUPLIMENTARE se pot solicita zilnic la biroul personal din cadrul întreprinderii, între orele 7 și 15. DIRECȚIUNEA Școlarii s-au întrecut în „CUPA PRIMĂVERII“ Consiliul județean al pionierilor, in colaborare cu Inspectoratul școlar județean, a organizat, in zilele de 3, 4 și 5 aprilie, a doua ediție a „Cupei primăverii“, la care au participat 33 de echipe. întrecerile au avut loc la disciplinele handbal, baschet și volei. Cei 370 de participanți reprezentând orașele Constanța, București, Sibiu, Ploiești, Buzău și Medgidia au dovedit reale calități tehnico-tactice, fiind aplaudați... „la scenă deschisă“ de cei peste 3.000 de mici și mari spectatori veniți să-i încurajeze. Condițiile excelente de desfășurare a Întrecerilor, organizarea ireproșabilă au contribuit din plin la reușita acestui „festival sportiv pionieresc“. Și, in final, să arătăm și eiștigâtorii acestor Întreceri: handbal fete — Sibiu; handbal băieți — Buzău; baschet fete — Constanța; baschet băieți — Constanța; volei fete — Constanța. La cea de-a n1-a ediție a „Cupei primăverii“, organizatorii ne-au asigurat de o participare mai largă (vor fi invitate și alte orașe) și de o comportare mai bună a echipelor ce reprezintă județul nostru și la disciplina handbal. Cornel POPA VOLEI CIND TU NU VREI SĂ CIȘTIGI, ÎNVINGE ADVERSARUL Farul - Celuloza 2-3 Deci, fetele cîștigă la volei și cetatea Banatului — Timișoara, iar băieții capotează acasă in compania unui adversar — Celuloza Brăila — care nu obținuse o victorie in deplasare de multă vreme. Veți spune poate că așa este sportul. Și dacă n-ar fi surprizele nu ar exista nici... Pronosport. Vom spune și noi, da, suntem de acord, dar de ce astfel de surprize să se producă la Constanța și nu in alte orașe ? Fiindcă, de ce să nu afirmăm deschis, de insuccese ne-am cam săturat. Și ca să demonstrăm palpabil acest lucru, amintim că duminică, in Sala sporturilor, la un joc de diviza A, au fost circa 150 de spectatori. Ce înseamnă asta ? înseamnă că spectatorii nu mai vor să-și facă nervi, că au început să prefere plimbările pe faleză sau la Mamaia, că vor să vadă Acvariul pentru a 30-a oară sau marta pentru a mia oară, numai cum se poate pierde la volei nu. Ne amintim că, cu cîțiva ani în urmă, la jocurile din campionat, tribunele deveneau neîncăpătoare, că ușile Sălii sporturilor erau luate cu asalt, că spectatorii voiau să participe activ la succesele formațiilor noastre. Dar toate acestea au rămas amintiri. Duminică, in cadrul și atmosfera descrisă mai sus, am putut vedea cum se poate pierde un joc atunci cînd... nu vrei să-l ciștigi. Farul a condus cu 1—0 și 3—1 la seturi, dar a fost egalată și apoi, într-un final de joc în care au avut 7 puncte avans (9—3), au pierdut cu 14—16. Ce se poate desprinde dinn Această scurtă prezentare? In primul rind, faptul, deloc neglijabil, că formația constănțeană putea sa obțină victoria cu 3—0. Și spunem aceasta deoarece adversarul prezenta o echipă de valoare modestă și, mai mult, arătă că mi are pretenții la ciștig. In aceste condiții, setul prim a fost o simplă formalitate pentru constănțeni, conducătorul jocului consemnînd victoria Farului. Din păcate, insă, setul doi și apoi celelalte în șir (chiar și al doilea set cîștigat de Farul) ne prezintă echipa constănțeană într-o postură nouă, aceea de sparing-partener. Un adversar ce vrea să piardă. Așa fiind lucrurile, Celuloza a preluat conducerea și invitația Farului la câștig a fost concretizată prompt pe tabela de marcaj: 3—2. Acesta este pe scurt filmul unui joc și care constănțenii au deziluzionat, practicind unul dintre cele mai slabe jocuri din ultimele campionate. Nouă au ne rămine decit să notăm din nou cu multă amărăciune că in cadrul clubului Farul dragostea pentru culorile ce trebuie apărate este lăsată de prea multe ori la vestiare. Și in aceste condiții, fără muncă și pasiune, fără respect față de public, nu se poate obține mai mult. In final, obișnuitele evidențieri: Brandemburg, Tăvăleanu și Stănescu de la oaspeți. De la localnici, nimeni. Au condus foarte bine R. Fărămuș și Al. Ionescu (București). P.S. Toate laudele echipei feminine, câștigătoare la Timișoara în fața Universității cu 3—0. De unde se vede că Goloșie, Anghel, Biji și coechipierele lor se dovedesc aceleași sportive de valoare chiar dacă anii au început să lase urme. LIVIU BRUCKNER VREȚI CA SOȚIA DV. SA DEPUNĂ MAI PUȚINE EFORTURI ȘI SA DISPUNĂ DE MAI MULT TIMP LIBER? DORIȚI UN MENIU GUSTOS ȘI VARIAT ? Folosiți la prepararea mîncărurilor Lienit si fitnicit Sunt ușor de preparat și au același conținut de vitamine și substanțe minerale ca și cele proaspete. Le puteți procura de la unitățile ÎNTREPRINDERII LEGUME-FRUCTE CONSTANȚA. CONSUMAȚI! SUpCQ SUNGONCINTRAIE DOBROGEA NOUA nr.6423 17,30: Telex Tv; 17,35: Pentru elevi. Consultații la matematică (clasa a XII-a). Tema: Inspirație sau aplicare sistematică? 18,05: engleză — Secția 53: Limba 18,30: Micii meșteri mari — emisiune pentru pionieri și școlari; 19,00: Telejurnalul de seară. Buletinul meteorologic; 19,30: Bucureștiul se întilnește cu primăvara; 19,50: Film muzical; 20,00: Seară de teatru. „Platonov“, adaptare după A.P. Cehov. Interpretează un colectiv al Teatrului Național din Craiova; 23,00: Telejurnalul de noapte ; 23,10: închiderea emisiunii. FABRICA DE CIMENT MEDGIDIA JUDEȚUL CONSTANȚA angajează urgent: — ingineri mineri; — ingineri mecanici; — ingineri electroenergetici; — ingineri electroniști; — economiști cu studii superioare de specialitate. Angajarea se face în conformitate cu prevederile legale, asigurîndu-le locuințe în apartamentele repartizate fabricii. Informații suplimentare se pot lua zilnic de la serviciul personal al fabricii. DIRECȚIUNEA I.C.S. „ROMARTA“ filiala Mamaia se angajeaza pentru sezonul de vară 1969: — gestionari magazine sector alimentar autoservire; — vînzătoare magazine sector alimentar autoservire; Condiții : Școala elementară și 3 ani vechime in activitate comercială. — 1 merceolog pentru produse industriale (poate fi pensionar) ; — muncitori necalificați pentru depozit. Cei interesați vor depune cereri Însoțite de actele de studii și vechime în muncă pînă in ziua de 12 aprilie a.c. la birourile filialei „Romarta" din Mamaia. Informații suplimentare prin telefon 3.13.37, intre orele 13.15. IflliUful S-a autofăcut K.O. Gheorghe Brumă e tractorist la „Exportlemn“ și in timpul său liber îndrăgește sportul cu mănuși. Este chiar o promisiune pugilistică. Dar nu despre asta vrem să vorbim, ci despre faptul că, plecind din Palas la volanul tractorului după care avea și două remorci cu cherestea, în drum spre port, a făcut o „haltă“ la un bufet, consumind, pentru „încălzire“, nu mai puțin de 2 litri de vin. Așa încălzit, tînărul nostru a ajuns în port. Aici a efectuat un viraj excentric și a răsturnat conținutul unei remorci in mare. Organele miliției din port au constatat că tinărul nostru avea în singe 1,20 grame alcool. Morala e simplă: fiind în stare de ebrietate la volanul tractorului, speranța pugilistică s-a autofăcut K.O. Aventura din vagonul frigorific Omul de la volanul tractorului, trecînd pe lingă o garnitură de vagoane frigorifice, a simțit în nări miros de carne proaspăt tăiată. N-a mai stat pe gînduri. A coborît, a rupt plumbul ușii vagonului și a purces către ademenitorul „vînat“. In același timp, magazinerul Gaidan Nenciu de la C.F.R. a observat violarea vagonului cit și pe individul care tocmai își alegea o pulpă de „vînat“. Și, fără să rostească magicul „Sesam închide-te", magazinerul a tras ușa vagonului, a ferecat-o și apoi a anunțat organele de miliție din port. Sosite la fața locului, organele de miliție au constatat că împricinatul se numește Ioan Popescu și lucrează la „Exportlemn“. Și uite cum se dezice câte un proverb; te poți „frige“ și în frigider! Tărăgănare Se împlinesc trei luni de cind blocul 03 din Tomis- Nord a fost dat în folosință. Sunt, deci, trei luni de cînd locatarii de la etajele superioare urcă și coboară pe zi sute de trepte. La coborîre să zicem că-i mai ușor, ce te faci, însă, cînd ai de urcat o sută și ceva de trepte?! La așa ceva considerăm că I.L.L. nu s-a gindit. WWWVWWVSAA^ ANUNȚ I.C.S. „ALIMENTARA“ CONSTANTA angajează pentru sezonul de vară pe litoral vînzători pentru produse alimentare, în localitățile: Eforie-Nord Eforie-Sud Costinești Comorova Techirghiol Mangalia. Recrutarea de personal se face numai din raza municipiului Constanța, pentru care se asigură abonament. De asemenea, angajează imediat: gestionari de magazine; condiții: școala elementară și 3 ani vechime în activitatea comercială; gestionari de depozite; condiții: școala elementară și 6 ani vechime în activitatea comercială; remizieri: pentru desfacerea produselor de panificație, pentru care se plătește 6 la sută remiză și pentru distribuirea laptelui la domiciliu pe bază de abonament, pentru care se plătește o remiză de 9 la sută. Cei interesați sunt rugați a se adresa la biroul personal al I.C.S. „Alimentara“ cu sediul în Constanță, str. Vasile Pîrvan nr. 16, telefon 1.38.79. DIRECȚIUNEA