Dobrogea Nouă, iunie 1971 (Anul 24, nr. 7086-7111)

1971-06-11 / nr. 7095

PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITIVA ORGĂH AL CTOITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIV, nr. 7095 Vineri, 11 iunie 1971 4 pagini, 30 bani Fantezia creatorilor de mobilă La ora actuală, 60 la sută din producția de serie a fabricii de mobilă este proiectată in cadrul C.E.I.L. Constanța. Printre acestea enumerăm garnitura dormitor „Pelican“, garnitura de boi „Tomis“, programul de paturi „Mamaia“, garniturile de terase metalice combinate cu tapițerie, comoda „Albatros“. Se remarcă atit linia modernă și funcționalitatea cit și prețul avantajos. Pe planșetele proiectanților de la C.E.I.L. se află in elaborare noi produse care vor participa la Tirgul de iarnă de la Köln, după ce, mai intii, vor trece, în noiembrie curent, examenul expoziției ce va fi organizată in Capitală. Printre exponate vor figura: hol sufragerie compus din 4 piese, respectiv o masă fantezi și 3 tabureți tapisați cu stofe țesute cu motive naționale, comodă cu finisaj mai transoparent și altele. CURSE RAPIDE DE COLETĂRIE Are fost informatică, incepind cu data de 14 iunie, I.T.A. Constanța introduce în circulație curse rapide de coletărieauto de la Constanța spre orașele București, Ploiești și Iași, cu deservire la domiciliu. Prin aceste mijloace se asigură o rapiditate maximă de sosire a coletelor in orașele respective. După cum ne relata tovarășul Paul Popier, inginerul șef al întreprinderii, se primesc pentru transport colete în greutate de la 12,5 kg pină la 1.500 kg, ÎNTREȚINEREA culturilor CAPOTA UNUI „TRABANT“ deasupra unui „bogat“ CÎMPUE BURUIENI Cui i s-a încredințat și cum se ocupă unii de producția de legume din acest an ? Raidul nostru demonstrează : • Optimism fără acoperire • O gravă lipsă de răspundere din partea fermierilor din Pecineaga, M. Kogălniceanu și Sinoie 1 = 0 falsă și dăunătoare... dilemă la I.P.V.L.F. Unitățile agricole socialiste din județul nostru cultivă anul acesta cu legume circa 7.000 hectare. Specialiștii estimează că producția ce se poate obține va crea peste necesarul de consum și de industrializare surplusuri însemnate. Ce acoperire are această previziune? Ne propunem să răspundem cercetînd la fața locului starea recoltelor in citeva unități agricole. Agigea O cooperativă agricolă de producție care cultivă peste 100 hectare cu legume Condițiile nu sunt cele mai favorabile, dar în schimb un colectiv de 125 țărani cooperatori, mulți dintre ei legumicultori din tată in fiu, în frunte cu președintele consiliului de conducere, Nicolae Lețu, știu ce vor. Potrivit hotăririi adunării generale trebuie să se obțină în 1971, din acest sector, 1,6 milioane lei venituri, dar acum se prelimina un spor de încă 400.000 lei. Piața orașului este aprovizionată curent cu salată, castraveți, cartofi timpurii livrați de la Agigea. Ne-a impresionat faptul că o simplă cooperatoare, Maria Tatarănu, care lucrează în acord global 2.000 mp cultivați cu roșii și ardei în solarii, știe de cind a pornit la această migăloasă treabă că trebuie să realizeze o producție marfă în valoare de 26.500 lei. Cum pentru 1.000 lei producție marfă se prevede o retribuție de 396 lei ea va realiza un câștig anual de 10.200 lei. Cooperativa îi va asigura griu și porumb la preț de stat pentru 1.700 lei. Asemenea oameni hotărâți, care își calculează prin propria-i hărnicie veniturile, intilnim printre legumicultorii din Costinești, Techirghiol, Palazu Mare. Dar, aceste unități, reprezentative ce-i drept, au o pondere relativ mică în ansamblul producției legumicole a județului. In multe cooperative agricole de producție, ca urmare a carențelor organizatorice, soarta producțiilor de legume din acest an este nesigură. Mihail Kogălniceanu sa strigă șoselei naționale zărim după două zile de căutări, deasupra unui cîmp de buruieni, capota unui „Trabant“. In apropiere — și posesorul său, ing. Hristu Preșa, care ne-a primit cu un optimism simulat. „Mai avem de plantat 36 hectare eutomate, n-o să facem planul, dar o s-o scoatem la capăt, poate chiar mai bine ca anul trecut. Totdeauna am pierdut la legumicultura. Am vrut să aplicăm și acordul global, dar nu prea vor oamenii. Și intr-adevăr nu vor pentru că n-are cine să-i conducă, să le asigure condiții pentru producții și venituri corespunzătoare. Această concepție de-a dreptul ciudată este din păcate considerată drept o „cauză“ obiectivă de secretarul comitetului de partid, Gheorghe Bărboi, și Ion Pușcașu, locțiitorul său, care nici măcar n-au avut curiozitatea să vadă că „omul“ cu „Trabantul“, un specialist cu o calificare îndoielnică, a B. MILCOVEANU (Continuare în pag. a III-a) Planul economic îndeplinit la toți indicatorii între explicații convenabile și deficiențe reale, CALENDARUL DEVINE (pentru unii...) ELASTIC Ne mai despart douăzeci de zile pină la sfîrșitul lui iunie, dată ce marchează scurgerea a jumătate din anul 1971. Pentru unitățile economice industriale, acest fapt constituie un motiv de analiză a modului in care s-a desfășurat activitatea productivă precum și a măsurilor ce trebuie luate în scopul eliminării oricăror neajunsuri ce împiedică încheierea unor bilanțuri economice cit mai bogate. Datele statistice atestă că, după 5 luni, pe ansamblul industriei județului Constanța, au fost depășiți toți indicatorii de plan. Desigur, aceasta este rodul participării neobosite a salariaților la îndeplinirea obiectivelor economice stabilite, consecința aplicării programelor de măsuri inițiate în scopul perfecționării laturilor activității productive. Dacă pe ansamblu rezultatele obținute sunt satisfăcătoare, nu se poate trece insă cu vederea faptul că întreprinderile și-au adus o contribuție inegală la bilanțul încheiat, o analiză mai atentă permițînd depistarea unor greutăți și deficiențe care influențează negativ nivelul realizării unui indicator sau al altuia. Să avem în vedere cit de mare este un singur procent pe ansamblul Industriei din județ, ca să ne dăm seama ce posibilități rămîn încă se valorifîcate intr-un loc de producție sau altul. Ritmul producției în raport direct cus,. „sănătatea“ mașinilor Iată, bunăoară, exemplul unei unități care, în general, desfășoară o activitate corespunzătoare : întreprinderea minieră După 5 luni, producția „Dobrogea“, globală a exploatărilor din județul Constanța n-a fost îndeplinită decit în proporție de 99,1 la sută. S-au înregistrat restanțe la cretă măcinată (89,2 la sută din plan), argilă caolinoasă (90 la sută), argilă pentru industria ceramică (88,9 la sută). Cum se explică asemenea rămineri in urmă. Bineînțeles, conducerea întreprinderii amintite poate să invoce destule justificări și în cursul lunii mai, din cauza umidității mari a calcarului, cuptoarele de cretă nu au putut să lucreze la întreaga capacitate“ — explică tovarășul ing. Grigore Stana, directorul întreprinderii, dar... acesta nu e un motiv. In primul rind, fiindcă în calculul planificării trebuiau luate și condițiile climaterice, și, mai ales, fiindcă trebuie asigurate condiții pentru buna desfășurare a producției indiferent de capriciile naturii. Ce se întîmplă dacă în iunie va ploua M. MALARIE (Continuare în na? a IlI-at VIZITA DELEGAȚIEI DE PARTID ȘI GUVERNAMENTALE ROMÂNE, CONDUSA DE TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU, IN R. P. D. COREEANĂ Vizita protocolară la tovarășul Nicolae Ceaușescu Tovarășul Kim Ir Sen, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, președintele Cabinetului de Miniștri, împreună cu soția sa, Kim Lăng E, a făcut joi o vizită protocolară tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, și soției sale, Elena Ceaușescu. La întrevedere, care s-a desfășurat intr-o atmosferă cordială, au luat parte tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Dumitru Popa, Ion Iliescu, George Macovescu, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, și Aurel Mămășan, ambasadorul român la Phenian. Din partea coreeană, au fost prezenți tovarășii Toi En Ghen, Kim Ir, Pak Senger, O Jing, membri ai Comitetului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncii din Coreea, Zang Zun Thek, Yang Hyong Sop, membri supleanți ai Comitetului Politic, Hă Dam, ministrul afacerilor externe, Kang Jäng Săp, ambasadorul R.F.D. Coreene la București, și alte persoane oficiale. Solemnitatea unor decorări joi dimineața, a avut loc solemnitatea acordării unor înalte distincții române și coreene. Tovarășul Kim Ir Sen a iumînat tovarășului Nicolae Ceaușescu, soției sale, Elena Ceaușescu, și tovarășului Ion Gheorghe Maurer ordinul „Drapelul Republicii“ — clasa I. Prezidiul Adunării Populare Supreme a conferit ordinul „Drapelul Republicii“ clasa a II-a membrilor delegației de partid și guvernamentale române. In cadrul aceleiași solemnități, tovarășul Nicolae Ceaușescu a înmînat tovarășului Kim Ir Sen, soției sale, Kim Săng E, tovarășului Țoi En Ghen, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, președintele prezidiului Adunării Populare Supreme, Ir, membru al și tovarășului Kim Comitetului Politic al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, prim-vicepreședinte al Cabinetului de Miniștri, ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I. Prin decret al Consiliului de Stat s-au conferit, de asemenea, ordinele „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa a II-a și „23 August“ clasa a II-a unor tovarăși din conducerea de partid și de stat a R.P.D. Coreene. Conferirea acestor înalte distincții române și coreene cu prilejul vizitei oficiale în R.P.D. Coreeană a delegației de partid și guvernamentale a țării noastre reprezintă o expresie grăitoare a legăturilor trainice de prietenie și colaborare statornicite între cele două partide și țări, a sentimentelor de stimă și solidaritate internaționaliștii pe care le nutresc reciproc popoarele român și coreean. Convorbiri oficiale romano-coreen Joi, 10 iunie, au început convorbirile oficiale între delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, și delegația de partid și guvernamentală a Republicii Populare Democrate Coreene, condusă de tovarășul Kim Ir Sen, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, președintele Cabinetului de Miniștri. La convorbiri au participat membrii delegației române : Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al C.C. al prim-secretar al Comitetului P.C.R., municipal București al P.C.R., primarul general al Capitalei, Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, Aurel Măliâșan, ambasadorul României în R.P.D. Coreeană, precum și Ștefan Andrei, membru supleant al C.C. al P.C.R., prim-adjunct de șef de secție la C.C. al P.C.R., Emilian Dobrescu și Constantin Mitea, membri supleanți ai C.C. al P.C.R., consilieri la C.C. al P.C.R. Din partea coreeană au participat : Țoian Ghen, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al P.M.C., președintele Prezidiului Adunării Populare Supreme, Kim Ir, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al P.M.C., primvicepreședinte al Cabinetului de Miniștri, Pak Sen Cer, membru al Comitetului Politic al C.C. al P.M.C., al doilea vicepreședinte al Cabinetului de Miniștri, general de armată O Jin U, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al P.M.C., șeful Marelui Stat Major al Armatei populare coreene, Zăng Zun Thek, membru supleant al Comitetului Politic al C.C. al P.M.C., vicepreședinte al Cabinetului de Miniștri, Yang Hyang Sop, membru supleant al Comitetului Politic, secretar al C.C. al P.M.C., Hă Dam, membru al C.C. al P.M.C., ministrul afacerilor externe, Kim Jang Nam, membru al C.C. al P.M.C., adjunct de șef de secție la C.C. al P.M.C., Kang Jung Sap, ambasadorul R.P.D. Coreene in România. în cadrul convorbirilor a avut loc un schimb de păreri asupra dezvoltării pe mai departe a relațiilor de prietenie și colaborare dintre cele două țări, precum și asupra unor probleme de interes comun. Convorbirile s-au desfășurat îintr-o atmosferă de prietenie frățească: " “ Oaspeți vietnamezi în județul nostru Ministrul construcțiilor din R. D. Vietnam, Bui Gang Tao, împreună cu specialiștii care îl însoțesc in vizita în țara noastră au făcut joi o vizită în județul Constanța. Oaspeții au fost primiți de tovarășul Vasile Vîlcu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Constanța al P.C.R., președintele Consiliului popular județean. La întrevedere au luat parte oficialități locale și specialiști in construcții. Cu acest prilej, președintele Consiliului popular județean a făcut o prezentare a ținutului dintre Dunăre și Marea Neagră și a informat pe specialiștii vietnamezi despre problemele legate de repartizarea investițiilor, proiectarea, realizarea și administrarea construcțiilor economice, social-culturale și turistice din cuprinsul județului. In cursul zilei au fost vizitate așezăminte social-culturale și complexe de locuințe din orașul Constanța. Seara, tovarășul Vasile Vîlcu a oferit un dineu in onoarea ministrului construcțiilor din R. D. Vietnam, la restaurantul „Miorița“ din stațiunea Mamaia. In vizita pe care o întreprinde în județul Constanța, oaspeții au fost însoțiți de Ion Gavozdea, vicepreședinte al Comitetului de stat pentru economia și administrația locală, (Agerpres) Critica a ajitat dar a stîrni și opoziții E orașul nostru, să-l gospodărim cum se cuvine Articolul „GOSPODARII ORAȘULUI ÎNCĂ NU S-AU APUCAT SERIOS DE TREABĂ“, publicat in ziarul nostru din 29 aprilie, a sesizat o serie de aspecte legate de slaba preocupare pentru gospodărirea orașului Constanța. Problemele inserate în articol, ca și altele de altfel, așa după cum aflăm din răspunsul trimis redacției de către Consiliul popular municipal, au fost analizate recent și în sesiunea consiliului municipal. In scopul înlăturării deficiențelor, Consiliul popular municipal a organizat consfătuiri de lucru cu deputații, cu președinții asociațiilor de locatari, cu președinții comitetelor de cetățeni, conducătorii de întreprinderi cu instituții, cărora li s-a recomanșidat ca în această perioadă activitatea municipală să fie indreptată spre gospodărirea orașului. Acolo unde s-a constatat reavoință sau nepăsare față de acțiunile de gospodărire comunală s-au aplicat sancțiuni. De exemplu, Întreprinderea de reparații și construcții a fost amendată cu 1.000 lei pentru nerefacerea pavajelor pe străzile Zorelelor, bulevardul Lenin, Ecaterina Teodoroiu . T.C.L. gr. II a fost amendat cu 3.600 lei pentru nerefacerea pavajelor pe bulevardul Alba Iulia, bulevardul Aurel Vlaicu, bulevardul 1 Mai, străzile Partizani. măsuri. „Energoconstrucția“ a fost amendată cu 1.000 lei pentru nerefacerea pavajelor pe bulevardul Republicii și zona pare gara nouă. Au fost sancționați un număr de aproximativ 40 cetățeni pentru nerefacerea gardurilor și peste 30 de cetățeni și unități de construcții care depozitează moloz pe stradă sau pe locuri virane. Totuși, mai sunt zone in orașul Constanța unde se întîlnesc o serie de nereguli pe linie de gospodărire. Cel mai autentic exemplu in acest sens ui-1 oferă cartierul Tomis Nord, partea de dincolo de strada Suceava. Este adevărat că în această zonă încă se ridică blocuri. Dar tot adevărat este că aici, cu toate că unele blocuri sunt date în folosință de mai bine de 2 ani, nu s-a întreprins mai nimic pe lipie de gospodărire. Chiar și ceea ce s-a făcut în acest sens s-a stricat pentru că mașinile circulă pe unde vor, ca și oamenii de altfel. Aleile sunt pline cu moloz, cu pămînt, iar despre spații verzi nici nu poate fi vorba. Pentru înlăturarea acestor deficiențe se impune limitarea circulației mașinilor care lucrează în construcții numai pe unele artere de circulație: mobilizarea, in continuare, a tuturor cetățenilor pentru amenajarea terenului din jurul blocurilor în care locuiesc, sancționarea aspră a acelora care încalcă normele stabilite de Consiliul popular municipal. Sancțiuni cu cazul In legătura cu deficiențele de ordin igienic semnalate în articolul „Poftiți la masă, dar la unele restaurante iți piere pofta“, publicat în ziarul „Dobrogea nouă“ din 21 mai 1971. Inspectoratul sanitar de stat recunoaște că, intr-adevăr, starea igienică a Ion ION (Continuare in pag. a III-a) disrogea noua BBS