Dobrogea Nouă, octombrie 1971 (Anul 24, nr. 7191-7217)

1971-10-27 / nr. 7213

r* t PROLETAR! DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA ! ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.N.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIV, nr. 72131 Miercuri, 27 octombrie 1971 6 pagini, 30 bani Umbrela cifrelor medii adăpostește prea Aruncind o privire de ansamblu asupra realizărilor din zootehnia cooperatistă din județul nostru oricine rămîne cele mai multe cu impresia că în privințe lucrurile merg bine: s-a depășit planul de efective la oi și păsări, s-a livrat in plus, față de contract, peste ÎOO.OOO 1. fapte. Poate că și din această cauză unele cooperative agricole care „dau bătaie de cap“ sunt lăsate în... bună pace. Ca urmare, la efortul general al județului, unii președinți, brigadieri și îngrijitori nu-și aduc nici o contribuție, deși au sarcini de plan ca și ceilalți. Cum se explică oare faptul că la Cobadin se obțin, în 9 linii, 2.236 litri fapte de la fiecare vacă furajată, la Anadalchioi 2.160 litri, la Palazu Mare 2.000 litri, iar la Istria numai 518 litri, la Ciocîrlia de Jos 541 litri și la Moșneni 150 litri? Orice scuză privind rasa, baza furajeră, pregătirea oamenilor, n-are nici un temei. Lipsa de preocupare a celor investiți cu răspunderea conducerii activității din zootehnie, președinți, ingineri, brigadieri și îngrijitori! — iată adevărata cauză a producțiilor mici. La C.A.P. Tătaru producția anuală de lapte a fost realizată de pe acum în proporție de 90 la sută, s-au vîndut, în plus, statului peste 800 lei. In schimb, la cooperativa agricolă din M. Kogâlniceanu fiecare vacă furajată a produs în primele 9 luni 890 litri lapte! Fermierul Marin Dăscălescu și președintele Ion Pușcașu nu păreau de loc... mișcați că planul anual, deosebit de mic — 1.254 litri — nu va putea fi realizat! Care-i cauza? Trecem prin cîteva grajduri, murdăria și dezordinea ne însoțesc pretutindeni, întrebăm pe îngrijitorii Nicolae Bobolea și Ion Teseleanu ce sarcini de plan au șii eît au realizat, dar nu ne pot da vreun răspuns. Unde-i cointeresarea lor, unde-i preocuparea pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan, dacă ei nu cunosc nici cele mai elementare lucruri? Aici, vacilor le este administrată în hrană sfecla întreagă, plină de pămint, mulți îngrijitori nu respectă programul, iar dezordinea este ca la ea acasă. Dacă Direcția agricolă ar fi firecut cu mai multă hotărîre la ajutorarea concretă a acestor unități, fără îndoială că zootehnia n-ar mai constitui pentru unele unități o cenușăreasă. Iată situația de la Dorobanțui: 804 litri lapte realizați, in medie, pe trei trimestre, 662 porci grași restanță de livrat pină la sfirșitul anului, doar 250 grame spor pe zi în greutate la ferma de îngrășare. Consecința? Aproape 800.000 lei sub veniturile planificate din zootehnie, „Bilanțul“ acesta nu face cinste Gheorghe Voinea, nici președintelui nici fermierei Antoaneta David. „N-am avut furaje suficiente, vacile noastre sunt bătrine, oamenii care lucrează în zootehnie nu-s stabili“ — iată justificări ce s-au învățat ca pe o adevărată poezie. Dar, la Dorobanții tot terenul este irigat, iar i. ultimii 5—6 ani se putea schimba întreaga matcă de animale, înlăturindu-se astfel, exemplarele bătrâne și neproductive. Cu privește problema stabilității și educării oamenilor, secretarul de partid, Vasile Dumitrașcu, afirmă că cei H comuniști care muncesc in zootehnie... puteau face mai mult. Justificări, justificări... Se intilnesc și altfel de cazuri. Cooperativele agricole din Pantelimonu de Sus, Saraiu, Gălbiori, Carvan și altele'nu și-au realizat nici acum Sarcinile contractuale la carnea de ovine. Surprinzător, dar unitățile dispun de marfă. Direcția agricolă cunoaște acest lucru, dar ei vinovați sunt lăsați în pace. De e nu se aplică legea contractelor? Mai mult, la Stupina, deși cooperativa avea sarcină să vîndă statului o anumită de paie, planul cantitate de carne tiu a fost realizat, în schimb au fost înregistrate multe sacrificări... de necesitate. La Cuza Vodă, aceeași situație, iar la Albești, din 600 porci grași contractați cu sfatul au fost livrați numai 150. „Mai putem da cel mult 250 capete până la sfirșitul anului“, afirma calm contabilul șef I. Baubec. Despre restanța de cel puțin de plan de 33 la sută a sarcinilor se va înregistra la sfirșitul anului, nici cea mai mică frămîntare. Iată unghiul de vedere al unui economist, care ar fi trebuit primul să tragă semnalul de alarmă în fiecare lună cirur sarcinile de plan nu se realizau in mod ritmic. Faptele prezentate ar putea fi completate și cu altele. Ne oprim aici cu convingerea că măcar acum, în ultimul trimestru al anului, cei care au privit cu pasivitate timp de 9 luni vor depune eforturi pentru a reduce din restanțele înregistrate. La sfirșitul anului n-ar fi rău ca cei care se fac vinovați să fie puși in situația de a suporta din propriile buzunare aceste nereartizări. Direcția agricolă trebuie să fie mai hotărîtă, mai fermă pentru sfirpirea din rădăcină a unor mentalități ca cele enumerate mai sus. Șl. MIHAI multe deficiențe In secția de finisaj a întreprinderii integrate de lună. Foto : I. BUNGAU mmmmmmmmmmmmmmmmmm INVĂTAMINTUL DE PARTID puternic instrument de educare comunistă, revoluționară Noul an de învățămînt a debutat sub puternica înrîurire determinată de programul de măsuri adoptat de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., la propunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, în domeniul activității politico-ideologice și educative de la organizațiile de bază de la orașe a început noul an in învățămîntul de partid. Publicăm în ziarul de azi cuvîntul rostit de tovarășul Vasile Vîlcu, prim-secretar al Comitetului județean de partid, la deschiderea, in ziua de 25 octombrie a.c. a cursurilor Universității serale de marxism-leninism din Constanța. Cuvîntul tovarășului Vasile Vîlcu Stimați tovarăși. După cum știți, in această perioadă au loc intense pregătiri pentru deschiderea învățămintului de partid în aproape 2.000 de cursuri și cercuri, în care vor studia peste 80.000 de membri de partid și alți oameni ai muncii de pe întreg cuprinsul județului nostru. Inaugurînd deschiderea cursurilor Universității serale de marxism-leninism, importantă formă de pregătire politico-ideologică a cadrelor de partid, de stat și din economie, din conducerea organizațiilor de masă și obștești, trebuie să spunem că noul an de învățămînt își începe activitatea sub auspiciile înaltelor exigențe puse în fața propagandei de partid de amplul program de educație comunistă adoptat de conducerea partidului. Cred că este bine cunoscut rolul ce revine în cadrul acestui program învățămîntului de partid, ca instrument de excepțională importanță pentru promovarea largă în mase a ideologiei partidului nostru, a politicii sale marxist-leniniste, pentru educarea partinică, revoluționară a membrilor din partid. Ampla dezbatere pe marginea programului de educație comunistă, pe care noi am încheiat-o de curînd, a relevat puternic forța regeneratoare a propunerilor secretarului general al partidului, s-a răsfrînt pozitiv asupra întregii activități de partid, determinînd o și mai profundă angajare a comuniștilor. Aceasta a înlesnit o mai intensă circulație a ideilor și sistemului de norme și valori ideoalogice, politice, profesionale și etice proprii orănduirii noastre socialiste, activității partidului nostru, a condus la îmbunătățirea calitativă a climatului din fiecare colectiv de muncă, în ansamblul muncii de formare a omului nou, un rol excepțional revine învățământului de partid, ca principal instrument de propagare largă în mase a politicii și ideologiei partidului nostru, de formare a unor temeinice convingeri revoluționare, marxist -leniniste. El este chemat să facă cunoscut tuturor comuniștilor, oamenilor muncii studierea creatoare a operelor lui Marx, Engels și Lenin în strinsă legătură cu realitățile lumii contemporane, să determine însușirea temeinică a hotărîrilor și documentelor de partid, a articolelor, tezelor și expunerilor tovarășului Nicolae Ceaușescu, cunoașterea aprofundată a tuturor aspectelor politicii interne și externe a statului nostru, în vederea formării spiritului partinic și revoluționar, al educării și participării tot mai active și eficiente la opera de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. Trebuie să ne fie clar că, așa cum reiese din recentele documente de partid, nu se poate afirma calitatea de comunist fără o cunoaștere temeinică a programului partidului, nu se poate vorbi de creșterea rolului conducător al partidului dacă comuniștii nu au o temeinică cunoaștere a modalităților de sporire a acestui rol în întreaga activitate economică, socială, culturală, științifică, de afirmare a acestui rol in munca fiecărei organizații de partid, obștească sau de masă, a fiecărui sector de activitate din societatea noastră. Iată rațiunea faptului că în planul de măsuri adoptat se subliniază că , corespunzător noii etape istorice pe care se pregătește s-o înfăptuiască poporul nostru, trebuie să asigurăm și îmbunătățirea organizării învățământului de partid, a formelor de pregătire politică și ideologică a membrilor de partid, a maselor largi de oameni ai muncii, în vederea dezvoltării spiritului partinic revoluționar, a ridicării nivelului muncii de partid. Aceasta înseamnă că în fața organelor și organizațiilor de partid, a lectorilor, propagandiștilor, a tuturor cadrelor, a fiecărui membru de partid, indiferent de domeniul in care lucrează, de funcția pe care o deține, stă sarcina și datoria să-și ridice necontenit nivelul politic și ideologic, să-și însușească învățătura marxist-leninistă, linia politică generală internă și externă a statului nostru, directivele și hotăririle partidului, contribuind cu toții la înlăturarea deficiențelor care au fost semnalate la Consfătuirea de lucru cu activul de partid din domeniul ideologiei și activității cultural-educative. Stimați tovarăși. După cum vă este cunoscut, nu de mult a avut loc Plenara Comitetului județean de partid cu activul care a dezbătut activitatea politico-ideologică și educativă desfășurată de organele și organizațiile de partid, de stat, de mase și obștești, în lumina indicațiilor tovarășului Nicolae Ceaușescu, în spiritul unei înalte exigențe partinice și al combativității revoluționare, participanții la dezbateri au analizat în mod critic și autocritic activitatea desfășurată și rezultatele obținute, au făcut propuneri valoroase pentru înfăptuirea cuprinzătorului program de dezvoltare a conștiinței socialiste. O problemă care a reținut mai mult atenția plenarei, cum era și firesc, au sosit neajunsurile care s-au manifestat în propaganda noastră de partid, nu învățămîntul ideologic. Pornind de la neajunsurile semnalate in plenară, de la minusurile din cadrul învățământului de partid, Comitetul nostru județean a organizat întilniri cu oamenii muncii din diferite sectoare, s-au purtat discuții cu un număr însemnat de membri de partid, s-a studiat activitatea unui număr mare de organizații, cu scopul de a se organiza mai bine învățămîntul de partid, de a fi selecționați lectori și propagandiști din rîndul celor mai pregătite cadre, care ne dau garanția că vor asigura o cit mai înaltă cunoaștere politicii partidului și statului, o teameinică pregătire a cadrelor de partid, de stat, din economie, dumneavoastră, studenții de la Universitatea serală de marxism-leninism. Se cuvine ca, în același spirit, organizațiile de partid, conducerile de mircbilieri și instituții din județul Itosliu să ia toate măsurile pentru continua îmbunătățire și perfecționare a învățămîntului nostru de partid, în concepția partidului nostru, propaganda, învățămîntul de partid, urmăresc să determine o puternică angajare a oamenilor muncii la înfăptuirea politicii partidului în toate sferele vieții sociale. De aceea, este necesar ca în lecții, expuneri, dezbateri, tot ce se face să fie strîns legat de sarcinile generale ale făuririi socialismului. învățămîntul de partid este chemat să sprijine prin toate formele de manifestare realizarea sarcinilor economice , folosirea în întregime a capacităților de producție, întărirea disciplinei muncii, reducerea consumurilor specifice, realizarea și depășirea sarcinilor de export. (Continuare în pag. a V-a) in pag. 2, 3 și 4 LEGEA privind încadrarea și promovarea în muncă a personalului din unitățile socialiste de stat FIECARE PREVEDERE DIN PLAN trebuie îndeplinită integral! GE S-A DESPRINS DINTR-O ANCHETA ECONOMICA ÎNTREPRINSA LA FABRICA DE CIMENT MEDGIDIA Fabrica de ciment Medgidia este una din unitățile industriale ale județului nostru cu un mare volum de producție, care realizează anual mii de tone de ciment pentru piața internă și pentru export, cantități însemnate de plăci și tuburi din azbociment. Anul acesta, mai precis, pe cele 3 trimestre care s-au încheiat, au fost obținute 3,8 milioane lei depășire la producția marfă, peste 31 milioane la producția marfă vîndută și încasată, un însemnat volum de beneficii din activitatea de bază. Cu toate acestea, la producția fizică (și — implicit — la livrări) se înregistra o restanță de 35.000 tone, respectiv 83.000 tone. Care sunt cauzele acestor rămîneri în urmă, și mai ales ce trebuie întreprins, în perioada care a mai rămas până la sfirșitul anului, pentru recuperarea restanțelor, pentru realizarea integrală a sarcinilor de plan pe acest an ? O parte din nerrealizări la producția fizică — relata tovarășul C. SAVIDIS — directorul fabricii — s-a datorat greutăților în asigurarea cu forță de muncă, în întreținerea în stare permanentă de funcționare a utilajelor și instalațiilor. Astfel, datorită faptului că s-a lucrat cu aceeași forță de muncă, insuficientă în condițiile punerii în funcțiune a noii linii de fabricație, au existat cazuri frecvente cînd din lipsa de supraveghere a utilajelor s-au produs avarii, stagnări în producție. Ritmicitatea producției a fost afectată, de asemenea, de desele defecțiuni ale reductoarelor de la morile de ciment, de greutățile in asigurarea fabricației cu zgură de furnal, materie primă aprovizionată de la combinatele siderurgice din Galați și Hunedoara (care nici in prezent nu livrează, in mod ritmic, cantitățile contractate, ci mult mai puțin). Toate acestea au dus, așa cum am prezentat la început, la înregistrarea unor însemnate restanțe la livrările pe piața internă — pentru șantierele de construcții din județul nostru și din țară. O parte din aceste restanțe, care au determinat ulterior și stagnări în producție, s-au datorat nedării la timp în funcțiune a capacităților de livrare (punctul nr. 2 de încărcare a cimentului în vrac), corelate cu creșterile de producție obținute prin pornirea noilor linii de fabricație a cimentului. Prin urgentarea și finalizarea de către constructor (Trustul de construcții industriale Constanța) a investițiilor la acest punct de lucru — precizează tot, Vasile Șerban, inginerul șef al fabricii, vom putea asigura recuperările la livrări din stocurile existente. De fapt, tocmai în scopul scurtării pe cit posibil a termenului de finalizare a acestei investiții, o parte din lucrări — ca de pildă drumurile de acces din fabrică — au fost preluate de către noi. Dar finalizarea acestei lucrări nu înseamnă totul. E nevoie totodată ca fabrica să fie asigurată și cu vagoanele necesare. Pentru că, trebuie precizat, o serie de restanțe s-au datorat și acestei cauze. Este necesar, de aceea, să se păstreze o legătură mai strânsă cu Regionala C.F.R. Constanța (nou înființată), pentru punerea la dispoziție, în perioada care a mai rămas, a vagoanelor pentru livrarea întregii cantități de producție. De asemenea, dat fiind că vremea e bună, trebuie folosite în continuare și vagoanele deschise, acoperite cu prelate. Vor fi continuate și în perioada care a mai rămas până la sfirșitul anului, livrările la export — capitol la care colectivul de salariați al fabricii a obținut rezultate foarte bune, reușind (ca în numai 9 luni) să îndeplinească integral sarcinile de plan pe întreg anul. Astfel, pină la data actuală au și fost expediate piețelor externe 40.001 tone de ciment peste prevederile de plan. Avînd în vedere aceste sporuri de producție realizate la export și ținînd seama de depășirile la livrările pe piața internă ale altor fabrici de ciment din țară, unitatea din Medgidia trebuie să beneficieze de o reglementare a contractelor cu beneficiarii interni, acțiune căreia să-i dea curs forul superior al acesteia . Centrala industrială a lianților și azbocimentului Brașov. Iată deci, că acțiunea de realizare a sarcinilor acestui an solicită, în primul rînd, înlăturarea lipsurilor de organizare, conducere și supraveghere a producției care s-au manifestat până acum, urmărirea programului de recuperare a restanțelor, întocmit în luna iulie, precum și o serie de alte măsuri. Pe de altă parte, pentru redresarea situației existente este nevoie de un sprijin mai eficient din partea forului superior al fabricii — Ministerul Industriei Materialelor de Construcții. Este vorba atît de restructurarea contractelor la intern, dat fiind că fabrica va livra și în continuare, până la sfirșitul anului, suplimentar la export — cit și de reglementarea numărului mediu scriptic de salariați, în conformitate cu creșterile de capacitate, de rezolvarea altor probleme ce depășesc posibilitățile întreprinderii. Intensificarea producției și a livrărilor în perioada care a mai rămas, împletită cu măsurile de pregătire a activității viitoare, în cadrul cărora amplificarea acțiunii de asimilare a pieselor de schimb, urgentarea punerii în funcțiune a noilor investiții ocupă un loc important — trebuie să constituie obiective care să canalizeze în aceste zile atenția și eforturile întregului colectiv, preocuparea comitetului de partid și a tuturor factorilor de răspundere. M. RADOVANU TELEGRAMA Tovarășului MAO TZEDUN Dragi tovarăși, Președintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarășului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze Luînd cunoștință cu deosebită satisfacție de rezultatul votului celei de-a 26-a sesiuni a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite, dorim ca în numele Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, în numele întregului popor român și al nostru personal, să vă adresăm dumneavoastră, Partidului Comunist Chinez, Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze și poporului frate chinez cele mai calde felicitări cu prilejul restabilirii drepturilor legitime ale Republicii Populare Chineze în Organizația Națiunilor Unite și in toate organismele sale. Repunerea Republicii Populare Chineze în drepturile sale la O.N.U. constituie un act de dreptate, de o deosebită însemnătate pentru activitatea Organizației Națiunilor Unite, pentru cauza progresului și păcii în lume ; ea constituie o victorie a politicii juste de recunoaștere a rolului și importanței deosebite a Republicii Populare Chineze în viața internațională, a faptului că în zilele noastre rezolvarea durabilă și in conformitate cu aspirațiile popoarelor a marilor probleme ale contemporaneității nu poate fi concepută fără participarea, cu drepturi egale, a Chinei populare, a tuturor statelor — fie ele mari, mijlocii sau mici. Această hotărîre consacră, în mod solemn, realitatea de netăgăduit că in lume există o singură Chină, guvernul Republicii Populare Chineze fiind unicul reprezentant legal al întregului popor chinez. Ne exprimăm profunda încredere că prezența Republicii Populare Chineze în O.N.U. va constitui o contribuție esențială la respectarea normelor dreptului internațional, la creșterea rolului Organizației Națiunilor Unite în promovarea principiilor independenței și suveranității naționale, deplinei egalități în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, ale nerecurgerii la forță și la amenințarea cu folosirea forței, care trebuie să guverneze relațiile dintre state. Folosim acest prilej pentru a ne reafirma convingerea că relațiile de prietenie și colaborare multilaterală dintre partidele și țările noastre, întemeiate trainic pe stimă și respect reciproc, pe principiile marxism-leninismului și internaționalismului socialist, vor cunoaște o dezvoltare continuă, în interesul celor două popoare, al întăririi forțelor antiimperialiste, al cauzei socialismului și păcii in lume. Urăm din toată inima succes deplin în activitatea pe care Republica Populară Chineză o va desfășura in Organizația Națiunilor Unite și în celelalte organisme internationale. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Partidului Comunist Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România Român