Dobrogea Nouă, noiembrie 1971 (Anul 24, nr. 7218-7242)

1971-11-26 / nr. 7239

Legea cu privire la organizarea și conducerea unităților socialiste de stat PERFECȚIONARE, w “ EFICIENȚA, un sistem modern de organizare și conducere a economiei Elaborată pe baza experienței acumulate de centralele industriale in cei doi ani de activitate, a rezultatelor dobindite de comitetele de direcție, ca organe de conducere colectivă a întreprinderilor definitivată în urma unor îndelungigate dezbateri publice, Legea cu privire la organizarea și conducerea unităților socialiste de stat reglementează adoptarea unor forme organizatorice noi m conducerea economiei țării noastre, care să permită utilizarea cit mai eficientă a resurselor materiale și umane, corespunzător noii etape de dezvoltare in care se află țara noastră. în textul legii o importanță deosebită s-a acordat stabilirii și delimitării atribuțiilor întreprinderilor și centralelor industriale. Gruparea atribuțiilor pe principalele domenii funcționale ale unității economice — planificare, cercetare-dezvoltare, producție, comercial, financiar-contabil și de personal —, trecerea unor atribuții din competența ministerelor la centralele industriale și de la acestea la întreprinderi, în scopul apropierii conducerii de producție și al coborîrii nivelului de luare a deciziilor, concomitent cu crearea posibilității de concentrare la nivelul centralelor industriale a unor activități, atestă caracterul științific al acestei reglementări, rod al gîndirii și experienței colective. Semnificativ este și faptul că legea nu se limitează numai la stabilirea unor atribuții pentru întreprinderi sau centrale ei definește și posibilitățile acestor unități de a exercita atribuțiile ce le revin. Astfel, se precizează că principala atribuție a întreprinderii și a organelor sale de conducere colectivă constă în elaborarea planului propriu, in stabilirea măsurilor care să asigure realizarea acestuia în toate secțiunile sale , în același timp, pentru a face față răspunderilor ce le revin, întreprinderile au fost investite prin lege cu competențele necesare utilizării eficiente a capacităților de producție, a fondurilor de care dispun, a întregului lor potențial tehnic și uman. Se acordă întreprinderii posibilitatea de a constitui diferite fonduri pe care să le utilizeze in mod chibzuit pentru efectuarea de modernizări, îmbunătățiri tehnologice, stimularea materială a personalului, efectuarea de investiții social-culturale (locuințe, creșe, cămine, cantine, baze sportive etc.) și altele. De o importanță deosebită este faptul că pentru prima dată se reglementează prin lege soluția originală adoptată în țara noastră de înlocuire a conducerii unipersonale cu conducerea colectivă. Noul act normativ realizează o îmbinare armonioasă a conducerii centralizate a economiei cu inițiativa creatoare a maselor largi de oameni ai muncii, creînd posibilitatea ca fiecare să-și aducă contribuția la gospodărirea mai bună a mijloacelor de care dispune unitatea, la creșterea substanțială a eficienței economice. In lege se prevăd principalele atribuții ce revin Comitetelor oamenilor muncii pentru Conducerea activității economico-sociale ale întreprinderilor, Consiliilor oamenilor muncii pentru conducerea activității economico-sociale ale centralelor, precum și pentru colectivele de conducere operativă, respectiv birourile executive, avîndu-se în vedere o ierarhizare a acestora in funcție de importanța problemei respective, de implicațiile pe care le poate avea asupra unității. Astfel, sunt prevăzute in competența Petre TURCU, director in Ministerul Muncii (Continuare in pag. a lll-a) Ultra _________________J. Valente noi la frumusețea comunei An de an hărnicia locuitorilor comunei Tîrgușor se concretizează în noi și noi realizări pe linia bunei gospodăriri și înfrumusețării comunei. Șosele asfaltate, trotuare noi, vaste spații verzi, arbori și arbuști întregesc aspectul general, dau o notă de prospețime, de grijă permanentă față de gospodărirea comunei. Și cum să nu fie așa cină deputați ca Vasile Balaban (din circumscripția 28, Ilie Constantinescu din circumscripția 22, Ana Vornicu din circumscripția 18, Ștefan Micu, circumscripția 12, și alții, cu sprijinul Consiliului popular comunal, (primar — Dumitru Bolborici), mobilizînd alegătorii la toate acțiunile, , se străduiesc să traducă în viață obiectivele prinse în planul de activitate, caută noi soluții pentru rezolvarea economicoasă a unor probleme de gospodărire și înfrumusețare. Ca urmare, în comună, numai în acest an, s-au realizat lucrări de înfrumusețare în valoare de 787.000 de lei, cu peste 200.000 de lei mai mult față de plan. Această sumă s-a concretizat în realizarea a 5.700 de mp de trotuare, amenajarea a 6.000 mp de străzi și 4,25 km de drum, extragerea, sportul și transportul unei cantități de 2.700 mc de piatră și multe altele. Dintre cetățeni, din cauza spațiului, nu-i putem aminti decit pe cîțiva, cei mai buni dintre cei mai buni, pe Gheorghe Stoian, Constantin Brașoveanu, Ion Chiriac, Ion Jeanu, Petrișor Eftode Mancare au participat activ la toate acțiunile, cu dorința legitimă de a face din comuna lor o comună mai frumoasă, tot mai bine gospodărită.. • INOVATORUL - creator priceput, organizator al proceselor economice j • Adunări de dări de seamă în organizațiile de partid j (în pag. alli-a) j s ® , pas? Cu planul îndeplinit Datorită eforturilor susținute depuse de-a lungul întregului an, colectivele de muncă din cadrul U.J.C.C. au reușit să realizeze planul producției anuale — 89.500.000 lei — în primele zece luni. Dacă ținem cont că în 1970 producția globală obținută a fost de 82,2 milioane lei, iar anul acesta, pina la 1 noiembrie, producția globală realizată era de peste 91 milioane lei, se poate spune că activitatea cooperației de consum din județul nostru a cunoscut un ritm înalt de dezvoltare. Din cele 092 de unități — specializate pe 65 de profile — 68 au fost înființate numai în acest an. La data actuală, cu 5 zile înainte de încheierea lunii, colectivul de ingineri, maiștri, tehnicieni și muncitori de la F.C.H. Palas se prezintă deja cu o depășire a planului pe 11 luni la producția globală de aproximativ 2 milioane lei. Continuarea în același ritm intens a activității producției va permite ca până la sfîrșitul lunii să se majoreze substanțial sporul de producție realizat. Zilele trecute, îngrijitorii și ceilalți cooperatori de la ferma de taurine a C.A.P. Techirghiol au raportat îndeplinirea cu peste o lună de zile mai devreme a planului anual la lapte de vacă. Astfel, cantitatea prevăzută de 8.009 ki lapte a fost livrată integral la fondul de stat, ceea ce va da posibilitatea pină la sfîrșitul anului să se livreze încă 1.009 ki lapte peste splau. IMBEIUL CONSTĂNNEAN ISII FERM II li URSI CA, IN MUNCĂ Și în viată, să se situie INIOIDEAUNA PE POZIȚII REVOLUȚIONARE TELEGRAMĂ Comitetului Central al Partidului Comunist Român Tovarășului NICOLAE CEAUSESCU 1 * Tineretul din municipiul Constanța, înflăcărat de tradițiile revoluționare și de luptă ale clasei muncitoare, al căror răsunet își găsesc larg ecou în sufletul și inima oamenilor muncii din județul Constanța, însuflețit de idealurile nobile pe care le sintetizează programul de educație socialistă a maselor, de așezare a relațiilor sociale pe principiile eticii și echității socialiste, inspirat și perfecționat personal de către dumneavoastră, tovarășe Nicolae Ceaușescu, raportează că nu-și va precupeți eforturile, pasiunea și dăruirea sa pentru a traduce în viață sarcinile de dezvoltare materială și spirituală a societății, reieșite din programul elaborat de Congresul al X-lea al P.C.R. Ne folosim de însemnatul prilej pe care ni-l oferă adunarea activului U.T.C. din municipiul Constanța, pentru a vă asigura că vom depune și mai departe eforturi sporite pentru a dezvolta în rândul tineretului dragostea față de muncă, devotamentul nemărginit față de partid, stima și prețuirea față de clasa muncitoare, sentimentele patriotice de dragoste pentru popor, pentru patria socialistă. Suntem ferm hotărîți ca, folosind exemplul deosebit pe care conducerea de partid, comuniștii, dumneavoastră personal, tovarășe secretar general, nu-i oferiți cu generozitate, să acționăm astfel nicit să ne situăm in muncă și in viață pe poziții revoluționare, militante , vom investi fără rezerve in tot ceea ce facem întregul potențial material și spiritual pentru a ne constitui astfel un adevărate detașamente revoluționare ale tinerei generații, care să confere viitorului garanția mersului mereu ascendent al României socialiste. PARTICIPANȚII LA ADUNAREA ACTIVULUI U.T.C. DIN MUNICIPIUL CONSTANȚA Ian Sala sporturilor din Constanța a avut loc ieri după-amiază adunarea activului U.T.C. din municipiul Constanța, consacrată dezbaterii sarcinilor ce revin în continuare organelor și organizațiilor Uniunii Tineretului Comunist pentru educarea tinerei generații în lumina Programului pentru îmbunătățirea P.C.R. activității ideologice, ridicarea nivelului general al cunoașterii și educația socialistă a maselor. Adunarea a salutat cu puternice ovații și aplauze prezența la lucrările sale a tovarășului Vasile VILCU, prim-secretar al Comitetului județean al P.C.R., a tovarășilor, Ion IUGA, secretar al Comitetului județean de partid, Nicolae PETRE, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, Constantin JURCA, prim-secretar al Comitetului județean al P.T.C. Au fost, de asemenea, prezenți secretari ai organizațiilor de partid și conducători ai marilor unități economice din municipiu. In cadrul programului de desfășurare a adunării, tovarășii Constantin ȘERBAN, secretarul comitetului V.T.C. de la C.N.M. „Navrom“, Teodora PRELIPCEANU, secretara comitetului V.T.C. de la întreprinderea integrată de lună, și Tiberiu PETRACHE, muncitor la Trustul de construcții locale, au informat despre măsurile luate până în prezent și rezultatele obținute în aplicarea programului de dezvoltare a activității ideologice și politico-educative în rândul tineretului. Primit cu vii aplauze, a luat cuvintul tovarășul Vasile VILCU. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm a fost aprobat textul unei telegrame adresate Comitetului Central al P.C.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu. Cuvintul tovarășului Vasile Vîlcu Dragi tovarăși. După cum cunoașteți, in zilele de 3—5 noiembrie a.c. a avut loc Plenara C.C. al P.C.R. care a luat in discuție programul partidului pentru îmbunătățirea activității ideologice, ridicarea nivelului general al cunoașterii și educația socialistă a maselor, pentru așezarea relațiilor din societatea noastră pe baza principiilor eticii și echității socialiste și comuniste. Documentele adoptate in plenară, de o importanță istorică pentru evoluția societății românești contemporane, au produs o emulație vie, creatoare, au declanșat un și mai puternic entuziasm in rindul tuturor categoriilor de cetățeni: muncitori, țărani sau, intelectuali, virili, și tineri. Doresc ca astăzi să ridic in fața comitetului și activului VJ.T.C. din municipiul Constanța cireva aspecte ale activității tineretului, cu privire la modul în care dumneavoastră, tinerii din orașul nostru, contribuiți la îndeplinirea prevederilor Congresului al X-lea a P.C.R. Ne întilnim deci aici, noi, cei mai in virstă, cu tâmplele — după cum vedeți — cam... albite, cu dumneavoastră, care numărau puține ori(Continuare in pag. a llla) Aspect din sa S. Din cronica județului . Din cronica județului Pionierii plantează pomi Pionierii din județul Constanța au început, prin muncă patriotică, in orele libere, plantarea unui număr de aproximativ 69.000 de pomi fructiferi și ornamentali, pe șoseaua Ovidiu — Mangalia, cu o lungime de aproape 70 kilometri. Prin această acțiune se realizează , o economie de 700.000 lei. Cel mai mare hotel... ...de pe litoral se află în construcție în cocheta stațiune „Neptun“. De fapt, este vorba de trei clădiri distincte, avind doar parterul comun și putind găzdui peste 1.300 de turiști. Alte obiective care vor îmbogăți zestrea edilitară a acestei stațiuni : trei piscine cu apă de mare încălzită, un restaurant cu specific pescăresc, o cofetărie, o popicărie mecanică etc. Un larg sondaj... ...al opiniei populației a fost întreprins de către Direcția județeană de industrie locală. Pe baza unui chestionar — difuzat în peste 20.900 de exemplare, cumpărătorii sînt invitați să-și spună părerea in ceea ce privește producția de articole de uz casnic. Cunoscînd cererea pieței, întreprin Astăzi, se deschide magazinul „Tomistex“ Incepînd de astăzi, întreprinderea integrată de lină Constanța își deschide încă un magazin propriu de desfacere. Este vorba de unitatea din bulevardul Tomis nr. 6,, care poartă sugestiv numele mărcii fabricii — „Tomistex“. Cumpărătorii vor găsi în moderna unitate un bogat sortiment de țesături , tergaluri, stofe pentru bările de industrie locală constănțene vor fi astfel în măsură să introducă în fabricație noi produse pentru amenajări sau utilități gospodărești. Invităm și noi, pe această cale, pe cetățeni să-și spună cuvintul: sacouri, paltoane, mantouri, precum și cele mai noi creații ale întreprinderii constănțene. Un nou complex Peste citeva zile, va incepe să funcționeze un nou complex al U.J.C.M. (str. I. G. Duca) format din unități de prestații către populație și unități de producție și desfacere. Noua construcție — pentru care U.J.C.M. a investit suma de aproape 1,5 milioane lei — va adăposti un atelier de croitorie pentru bărbați și femei, un atelier de confecții-tricotaje, o ceaprăzărie, o frizerie, o unitate de coafură-cosmetică-pedichiură, precum și un magazin de desfacere a articolelor textile, tricotaje, marochinărie etc. Pentru recolta viitoare Printre măsurile care condiționează succesul recoltelor viitoare, executarea arăturilor artînei constituie una din lucrările hotăritoare. Pînă acum unitățile agricole de stat cooperatiste din județul nosșstru au executat arături pe mai bine de 220.000 ha. Mecanizatorii de la Rasova au încheiat această lucrare ; pe sfîrșite sînt și mecanizatorii de la Hirșova, Comana, Dorobanța și Băneasa. Avansați cu executarea ogoarelor se prezintă și muncitorii de la I.A.S. Agigea și Cobadin. Sunt condiții ca în următoarele 2—3 zile peste tot arăturile să fie încheiate, încă o bază pentru băi reci... ...va funcționa in viitorul sezon ești,•!, pe malul lacului Techirghiol, in zona stațiunii Eforie Nord, avind o capacitate de 2.000 de locuri. Inițiativa este cit :se poate de binevenită dacă ținem seama de faptul că bazele pentru băi reci in lac existente s-au dovedit cu totul neincăpătoare față de numărul amatorilor de tratamente cu nămol. Tot la Eforie Nord se va construi, în viitorii ani, un sanatoriu balnear amplasat în zona hotelurilor „Uran“, „Brad“ și „Bega“ (un astfel de sanatoriu cu o capacitate de 1.400 locuri se află în prezent în construcție in cadrul complexului balnear situat intre Agigea și Eforie Nord). COMUNICAT COMUN La invitația tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarășul Iosip Broz Tito, președintele Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, președintele Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia, a făcut o vizită de prietenie în Republica Socialistă România în zilele de 23 și 24 noiembrie 1971, înalții oaspeți au vizitat cu acest prilej Municipiul Timișoara, întreprinderile industriale „Electromotor" și „Industria linii“ s-au întreținut prietenește cu monșicitorii, tehnicienii și inginerii acestor întreprinderi. Oamenii muncii din orașul Timișoara au făcut o călduroasă primire înalților oaspeți — expresie vie a sentimentelor de prietenie și stimă reciprocă ce caracterizează relațiile româno-iugoslave. In timpul vizitei, au avut loc convorbiri la Timișoara între secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și președintele Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, președintele Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia, Iosip Broz Tito, la care au participat : Din partea română, tovarășii : Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Ilie Verdeț, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., primvicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Emil Drăgănescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, președintele părții române în Comisia mixtă românoiugoslavă de colaborare economică, Corneliu Mănescu, membru al C.C. al P.C.R., ministrul afacerilor externe, Vasile Vlad, membru supleant al C.C. al P.C.R., șef de secție la C.C. al P.C.R., Ion Florescu, membru supleant al C.C. al P.C.R., șef de secție la C.C. al P.C.R., Constantin Mitea, membru supleant al C.C. al P.C.R., consilier la C.C. al P.C.R., Vasile Șandru, ambasadorul Republicii Socialiste România în R.S.F. Iugoslavia, și Gheorghe Colț, director în Ministerul Afacerilor Externe. Din partea iugoslavă, tovarășii : Gemal Bredici, președintele Consiliului Executiv Federal al Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, Dragoslav Markovici, președintele Adunării Republicii Socialiste Serbia, membru al Prezidiului Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, Stane Dolani, președintele in funcțiune al Biroului Executiv al (Continuare în pag. a IV-a)