Dobrogea Nouă, decembrie 1971 (Anul 24, nr. 7243-7269)

1971-12-08 / nr. 7249

Anul XXIV, nr. 7249 Miercuri, 8 decembrie 1971 4 pagini, 30 bani SOCIALISMUL SI COMUNISMUL -CREAȚIE ISTORICA CONȘTIENTA A MASELOR Trăim intr-o onoră de mari prefaceri revoluționare, în care socialismul se afirmă ca o orânduire superioară, capabilă să promoveze la toate nivelurile valorile progresiste și umaniste. Epoca contemporană ridică numeroase probleme noi, complexe, care necesită abordarea creatoare a teoriei revoluționare a socialismului și comunismului. Dezvoltarea multilaterală a științei marxist-leniniste, pe baza generalizării practicii social-istorice contemporane și a noilor cuceriri științifice, este o sarcină și o obligație comună a partidelor comuniste și muncitorești, iar partidul nostru își îndeplinește această misiune în mod lucid și responsabil. Una dintre caracteristicile proprii activității politice a partidului nostru este atitudinea profund creatoare in înfăptuirea revoluției și construcției socialiste, fapt care și-a pus pecetea de originalitate asupra unui șir întreg de soluții practice și concluzii teoretice privitoare la edificarea noii orânduiri in România. „A fi cu adevărat marxist-leninist — sublinia tovarășul Nicolae CEAUȘESCU ■— înseamnă a fi un explorator îndrăzneț și experimentat al drumului deschide omenirii nou pe care îl socialismul și comunismul, un cutezător vizionar al zilei de mîine pornind de la realitățile și cerințele arzătoare ale zilei de azi, precum și de la concluziile, generalizate pe plan teoretic, ale experienței de ieri și de azi“. Socialismul și comunismul, care se edifică în condiții istorice concrete extrem de diverse, după cum o dovedește și experiența țării noastre, nu se pot înfăptui pe baza unui model absolut, a unui patent universal valabil. In legătură cu această afirmație este bine să ne reamintim avertismentul lui Marx și mai tîrziu al lui Lenin, după care tezele teoretice ale comunismului științific, concepute de ei, nu trebuie privite ca cevasimuabil, elaborate o dată pentru totdeauna. Este știut că formațiunea socială comunistă, care ia în mod inevitabil locul capitalismului, cunoaște in dezvoltarea sa două faze principale : socialismul și comunismul. Socialismul, ca primă fază a societății comuniste, instaurează puterea politică a oamenilor muncii și o democrație largă, reală și autentică ; transformă mijloacele de producție din proprietate privată în proprietate socialistă ; instaurează relații noi de producție, de colaborare și ajutor reciproc ; desființează clasele exploatatoare și exploatarea omului de către om, făurind o societate alcătuită din clase și pături sociale prietene, o unitate social-politică a poporului; înfăptuiește repartiția după cantitatea, calitatea și importanța muncii depuse ; creează condițiile necesare înfloririi multilaterale a statului și națiunii ; schimbă fundamental fizionomia spirituală societății, făurind o conștiință spacială nouă, socialistă , creează ample posibilități pentru dezvoltarea multilaterală a personalității umane etc. Cu alte cuvinte, progresul societății socialiste se desfășoară multilateral și capătă un caracter conștient, corespunzător noii orânduiri sociale. Comunismul, însă, este faza superioară a societății comuniste și, pe această treaptă a dezvoltării sociale, mijloacele de producție vor deveni proprietate comunistă unică, determinând dispariția ultimelor deosebiri esențiale dintre clasa muncitoare, țărănime și intelectualitate, dintre sat și oraș, precum și dintre munca fizică și cea intelectuală. Nivelul înalt de dezvoltare al forțelor de producție, belșugul de bunuri materiale și spirituale, ca și înalta conștiință a datoriei de a munci din necesitate vitală vor permite societății să treacă la aplicarea principiului comunist de repartiție , „de la fiecare după capacitățile sale, fiecăruia după nevoile sale“. Pentru a ajunge la comunism, societatea trebuie să parcurgă in mod inevitabil socialismul, deoarece comunismul nu poate urma imediat după capitalism și este de neconceput fără transformările politice, economice, sociale și spirituale pe care le înfăptuiește socialismul, care reprezintă un stadiu necesar, logic în dezvoltarea societății spre comunism. Atingerea unui asemenea un alt nivel de dezvoltare impune cu necesitate existența anumitor premise materiale și spirituale, mai ales o puternică dezvoltare a forțelor de producție, o bază tehnică materială avansată și o conștiință ridicată la nivel de responsabilitate socială. Amintindu-ne mereu de îndrumările secretarului general al partidului cu privire la faptul real că viața a confirmat și confirmă neîncetat că generalul se realizează prin particular, putem afirma cu certitudine că numai în măsura în care un partid comunist știe să înțeleagă realitățile concrete în care-și desfășoară activitatea și acționează ca atare poate asigura succesul luptei revoluționare. Studiind cu atenție realitățile existente și experiența în procesul revoluției și construcției socialiste din patria noastră, Partidul Comunist Român a dovedit o activitate creatoare in domeniul teoriei marxist-leniniste, într-o serie de probleme importante ale procesului de edificare a socialismului. De pildă, cunoaștem că în socialism acționează legități generale și o dată cu dezvoltarea acestei societăți se afirmă noi legi sociale, iar pentru a elabora o linie politică justă și a stabili măsurile organizatorice cele mai corespunzătoare in scopul realizării liniei politice generale, se cer studierea și înțelegerea legilor obiective acționarea în concordanță cu cerințele acestora. Desigur, este știut, sublinia secretarul general al partidului nostru la Plenara din 3—5 (Continuare in pag. a 111-a) Ion IUGA, secretar al Comitetului județean Constanța al P.C.R. Experiență înaintată Infermă. FIECARE LUCRĂTOR ARE RĂSPUNDERI PRECISE BENEFICIU SUPLIMENTAR ÎN VALOARE DE CINCI MILIOANE LEI Călăuziți de un adevăr de necontestat astăzi că bunurile pe care le gospodăresc sunt proprietatea întregului popor, deci implicit și ale lor, muncitorii, inginerii și tehnicienii din ferma noastră au înțeles să muncească de pe poziția de proprietari ai mijloacelor de producție încredințate, îndrumați și conduși de organizația de partid am trecut la împărțirea răspunderilor pe fiecare salariat, indiferent de poziția ce o ocupă în angrenajul colectivului fermei, pentru ca roadele muncii fiecăruia să se poată concretiza la finele anului, pentru ca experiența celor mai buni să fie cunoscută de toți. Acesta este un sistem de mult folosit la I.A.S. Medgidia și cu foarte bune rezultate. Lucrul acesta a fost posibil în ferma noastră deoarece permanentizarea oamenilor la locul de muncă este caracteristică binecunoscută. Așa se explică de ce nucleul de tehnicieni, muncitori permanenți, mecanizatori și chiar muncitori sezonieri este același de la înființarea plantației. O preocupare continuă a noastră a fost ridicarea calificării întregului colectiv. Ne-am convins că salariații fermei trebuie să cunoască procesul de producție din fermă sub toate aspectele. De aceea, am ținut ca mecanizatorii și muncitorii viticultori să cunoască nu numai lucrările mecanice în sine, ci și probleme ca : biologia și combaterea bolilor și dăunătorilor pentru care fac tratamente în vie, să cunoască rolul apei date prin irigare, necesitatea lucrărilor de întreținere etc. Fermei noastre, dat fiind profilul ei de producătoare de strunguri pentru export, îi revin sarcini deosebite. Așa se face că la începutul anului 1971 colectivul fermei a pornit la lucru metodic, analizînd temeinic fiecare etapă a procesului de producție atit in planificarea ei, cît și in execuție. Tractoarele, utilajele și sistemul de irigare au fost reparate la timpul optim in cadrul sectoarelor întreprinderii. Ferma a fost aprov. Ing. loam BUȘU, șeful fermei nr. 2 a I.A.S. Medgidia (Continuare în pag. a II-a) r~ Cititori! Asigurați-vă din timp abonamentele pentru 1972 la ziarul TOVARĂȘUL VASILE VÎLCU A PRIMIT PE AMBASADORUL REPUBLICII CUBA Tovarășul Vasile Vîlcu, primsecretar al Comitetului județean de partid, a primit pe Nicolas Rodriguez Astiazarain, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al Republicii Cuba in Republica Socialistă România. întrevederea s-a desfășurat intr-o atmosferă caldă, prietenească. Oaspetele a vizitat apoi portul Constanța. OTBAL AZI, FARUL JOACA LA CONSTANȚA Handbal Baschet Cu mai multe zile în urmă, in jurul orelor 14, un tînăr S-a apropiat de noi „un foc“ spre a-și solicitându-ne aprinde țigara.. Brațul sting, sub care ținea servieta, îl recomanda... elev la Liceul economic din Constanța. Refuzat, și-a continuat drumul pe strada 30 Decembrie, în compania unui prieten și a două colege, amuzîndu-se copios... Actul constituie o încălcare a regulamentului școlar care, intre altele, interzice elevilor fumatul, datorită efectului nociv asupra sănătății, îndeosebi la o asemenea vîrstă. Pentru a nu lăsa impresia că am vizat în mod tendențios o școală anumită, menționăm că în perioada începutului de an școlar, cind se efectua practica în diferite unități agricole, cîțiva elevi de la Liceul nr. 4 discutau această muncă de pe o poziție reprobabilă, iar un elev de la Liceul „Marcea cel Bătrân“ a găsit de cuviință să umple două sacoșe cu struguri de la Murfatlar, fiind necesară intervenția stăruitoare a profesorilor pentru a-i determina să renunțe. Am putea sporii numărul exemplelor, esența actelor de MidiiseiplisaSä, comportare necorespunzătoare, atitudine reprobabilă etc. ar rămâne aceeași, vina planând asupra elevilor înșiși, familiei, profesorilor. Ne vom referi, de această dată, la cadrele didactice, subliniind că aspectele semnalate mai sus sânt, in mare parte, rezultatul muncii educative desfășurate ca diriginți și profesori. Dacă mai adăugăm frecventarea localurilor, implicit consumul de băuturi alcoolice, practicarea jocurilor de noroc, „bișnița“, furturile săvîrșite de unii elevi, sînt înțelese și mai profund temeinicia, justețea preconizate de partidul măsurilor nostre in scopul creșterii nivelului ideologic și educării moral-cetățenești a tineretului. Intr-adevăr, profesorul nu trebuie să fie exclusiv un specialist în disciplina pe care o predă, el trebuie să fie și un educator desăvârșit, altfel nu poate fi un bun cadru didactic. Oare memoria noastră, a celor maturi, nu păstrează vii și luminoase chipurile dascălilor cu o pregătire profesională deosebită, exigenți față de cunoștin- Florin PIETREANU (Continuare în pag. a III-a) CORIGENTELE * EDUCATIVE ALE ELEVILOR sunt, in realitate, goluri in activitatea profesorilor Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la Congresul al VI-lea al P.M.U.P. Stimați tovarăși. Ne este deosebit de plăcut să luăm parte la lucrările celui de-al VI-lea Congres al Partidului Muncitoresc Unit Polonez și să vă adresăm dumneavoastră, participanților la Congres, comuniștilor și tuturor oamenilor muncii din Polonia socialistă un fierbinte mesaj de prietenie și solidaritate internaționalistă din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a comuniștilor, a întregului popor. Faptul că acest înalt forum al comuniștilor polonezi are loc în preajma aniversării a 30 de ani de la crearea Partidului Muncitoresc Polonez sporește și mai mult însemnătatea Congresului, îi conferă semnificația unui bilanț atit al luptei pentru instaurarea puterii populare, cit și al activității desfășurate in anii construcției socialiste. Raportul Comitetului Central și raportul prezentat Congresului de tovarășul Gieresc oferă o amplă imagine a realizărilor pe care clasa muncitoare, oamenii muncii polonezi le-au dobîndit — sub conducerea partidului — in construcția societății socialiste, precum și a programului de dezvoltare multilaterală a patriei dumneavoastră. Comuniștii, oamenii muncii din România urmăresc cu profund interes cursul înnoitor determinat de Partidul Muncitoresc Unit Polonez pentru soluționarea problemelor complexe ale edificării noii societăți, pentru dezvoltarea economiei, științei și culturii, creșterea bunăstării poporului, pentru afirmarea tot mai puternică a rolului conducător al partidului și întărirea legăturilor sale cu clasa muncitoare și masele populare, pentru participarea largă, nemijlocită a oamenilor muncii la conducerea vieții politico-sociale a întregii țări. Ca prieteni ai poporului polonez, ne bucură din inimă, dragi tovarăși, că partidul dumneavoastră a reușit, sub conducerea tovarășului Glerek, să învingă greutățile de anul trecut și să asigure dezvoltarea cu succes a orânduirii socialiste, progresul economic și social — și vă dorim succese cit mai mari pe acest drum. Dragi tovarăși. Intre poporul român și poporul polonez există vechi relații, cu bogate tradiții făurite in lupta dusă în decursul istoriei pentru libertate și independență națională, împotriva imperialismului și fascismului, a exploatării și asupririi , aceste relații au dobîndit un conținut nou in anii socialismului, avind drept fundament trainic noua orânduire socială, ideologia marxist-leninistă, aspirațiile și țelurile comune în lupta pentru triumful socialismului și păcii. Consemnăm cu satisfacție că intre România și Polonia se dezvoltă an de an o colaborare rodnică și multilaterală, iar progresele obținute de țările noastre în construcția socialistă. Tratatul de prietenie, colaborare și asistentă mutuală dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Polonă deschid largi perspective pentru intensificarea acestei colaborări. O contribuție însemnată la dezvoltarea prieteniei româno-polone o aduc partidele noastre — Partidul Comunist Român și Partidul Muncitoresc Unit Polonez, schimburile de delegații, de informații, contactele pe linie de partid înlesnind mai buna cunoaștere reciprocă a experienței și rezultatelor obținute in construcția socialistă, intensificarea colaborării pe multiple planuri. Partidul Comunist Român și guvernul Republicii Socialiste România vor acționa cu consecvență și în viitor pentru dezvoltarea continuă a relațiilor româno-polone, cu convingerea că aceasta corespunde intereselor ambelor poare, servește unității țărilor posocialiste, întăririi forțelor socialismului, cauzei progresului și păcii. Stimați tovarăși, în prezent, întregul nostru popor înfăptuiește neabătut programul adoptat de Congresul al X-lea partidului in vederea făuririi sociietății socialiste multilateral dezvoltate — program care prevede continuarea în ritm susținut a industrializării socialiste, modernizarea structurii întregii economii în vederea creșterii avuției naționale, a apropierii de țările dezvoltate din punct de vedere economic. Noul plan cincinal 1971 — 1973 prevede creșterea producției industriale in ritm mediu anual de 11 — 12 la sută, dezvoltarea agriculturii, introducerea pe scară tot mai largă a științei și tehnicii înaintate, creșterea mai rapidă a venitului național. Avind ca obiectiv de prim ordin ridicarea sistematică a nivelului de trai al întregului popor, planul prevede creșterea însemnată a salariilor și a veniturilor oamenilor muncii, in primul rând a salariilor mici, precum și sporirea cheltuielilor social-culturale ale statului. Rezultatele obținute pe primele 11 luni ale acestui lan — cind sarcinile de plan au fost nu numai îndeplinite, dar chiar depășite — demonstrează realismul prevederilor cincinalului, hotărârea cu care întregul popor român acționează pentru transpunerea lui în viață. Dezvoltăm economia națională în strânsă colaborare cu țările socialiste, acordăm o atenție deosebită promovării formelor noi de cooperare în producție și în alte domenii de activitate. In acest sens, apreciem importanța Programului complex al adîncirii și perfecționării în continuare a colaborării și dezvoltării integrării economice socialiste adoptat în vara acestui an la București. Intensificăm, totodată, relațiile noastre cu toate țările, participând activ la diviziunea internațională a muncii, la schimbul mondial de valori. In ultimii ani, partidul nostru a luat un șir de măsuri pentru perfecționarea conducerii economiei și a întregii vieți sociale, a relațiilor de producție, a creat, în toate întreprinderile și unitățile economico-sociale, organe de conducere colectivă din care fac parte și oameni ai muncii care lucrează nemijlocit în producție; asigurăm, astfel, cadrul pentru participarea tot mai intensă apare la elaborarea și maselor popiiînfăptuirea politicii interne și votăm în forme noi externe, dezdemocrația socialistă. Acordind o atenție deosebită ridicării conștiinței socialiste a întregului popor, recent Comitetul Central al partidului a elaborat un program de îmbunătățire a activității ideologice și de educație socialistă, de așezare relațiilor din societatea noastră pe baza principiilor eticii și echității socialiste și comuniste. In același timp, asigurăm condiții pentru dezvoltarea mai rapidă a invățămnîntului, științei, culturii — ca factori de prim ordin ai progresului rapid și multilateral al întregii societăți socialiste. Acționând pentru desfășurarea cu succes a întregii opere de construcție socialistă, partidul nostru își îndeplinește atit înaltele sale îndatoriri față de propriul popor, cit și datoria internaționalistă, de răspundere față de clasa muncitoare de pretutindeni, față de cauza socialismului. In cadrul politicii sale externe, România situează pe primul plan prietenia, alianța și colaborarea cu toate țările socialiste. Relațiile de tip nou, internaționaliste, țările socialiste trebuie să dintre contribuie la înflorirea și progresul fiecărei națiuni socialiste, a tuturor țărilor socialiste — ca state suverane, egale în drepturi — la cauza unității și coeziunii lor. Considerăm că deosebirile de păreri existente nu trebuie să afecteze relațiile interstatale, că trebuie acționat pentru înlăturarea divergențelor și găsirea căilor ca, pe baza a ceea ce unește țările socialiste, să se dezvolte intre ele relații strânse de colaborare întemeiate pe stimă și încredere reciprocă. Pornind de la convingerea că toate statele lumii — fie ele mari sau mici — trebuie să participe activ la soluționarea problemelor care preocupă omenirea, România desfășoară o politică activă de extindere a relațiilor cu toate statele, fără deosebire de orânduire socială, își aduce contribuția la promovarea înțelegerii și apropierii între popoare. La baza relațiilor cu toate statele situăm principiile respectării independenței și suveranității naționale, deplinei egalități in drepturi, neamestecului in treburile interne și avantajului reciproc —pe care viața le-a confirmat pe deplin drept singurele care pot asigura dezvoltarea unor raporturi normale între țări și popoare. Țara noastră se preocupă consecvent de înfăptuirea securității pe continentul european, de instaurarea unor relații care să excludă folosirea forței sau amenințarea cu forța in raporturile interstatale, să asigure colaborarea largă, neîngrădită a tuturor țărilor. Considerăm că ratificarea cât mai neîntârziată a tratatelor între U.R.S.S. și Republica Federală a Germaniei, între Republica Populară Polonă și Republica Federală a Germaniei, acordul la care s-a ajuns in problema Berlinului occidental, ca și desfășurarea și încheierea cu succes a tratativelor dintre cele două state germane, precum și dintre Republica Federală a Germaniei și Republica Socialistă Cehoslovacă sunt menite să favorizeze noi pași înainte pe calea securității europene. Apreciind condițiile favorabile existente, credem că este necesar să se acționeze pentru trecerea la pregătirea multilaterală a conferinței consacrate securității europene, astfel incit ea să poată avea loc anul viitor. Ne pronunțăm, totodată, pentru dezvoltarea relațiilor de bună vecinătate in Balcani, pentru transformarea acestora intr-o zonă denuclearizată, într-o regiune a colaborării, înțelegerii și păcii. Condamnând cu fermitate politica cercurilor imperialiste, reacționare, de dominație și agresiune, de dictat și amestec in treburile interne ale altor popoare, partidul și guvernul român sprijină cu fermitate lupta, eroică a poporului vietnamez, a celorlalte popoare din Peninsula indochineză, se pronunță pentru încetarea actelor de război și retragerea tuturor trupelor S.U.A. și ale aliaților lor din această zonă. De asemenea, ne pronunțăm pentru soluționarea, in spiritul rezoluției Consiliului de Securitate din 1967, a conflictului din Orientul Mijlociu, în actualele condiții internaționale trebuie acționat ca problemele litigioase dintre state să fie rezolvate pe cale politică, prin tratative pașnice, pentru a se pune capăt focarelor de conflicte și încordare existente și a se împiedica ivirea de noi surse de tensiune care ar putea pune în primejdie pacea popoarelor lumii. Acordăm o deosebită atenție luptei pentru înfăptuirea dezarmării generale și, în primul rând, a dezarmării nucleare, mobilizării largi a popoarelor lumii pentru a impune măsuri concrete în aceasta direcție. Republica Socialistă România sprijină activ lupta de eliberare națională a popoarelor de sub dominația străină, dezvoltă colaborarea cu țările care au scuturat jugul colonial și care luptă pentru dezvoltarea lor independentă pe calea progresului și păcii, considerând că aceasta face parte integrantă din lupta împotriva imperialismului. Partidul nostru acționează cu consecvență pentru dezvoltarea relațiilor de colaborare și solidaritate frățească cu toate partidele frățești, pentru depășirea dificultăților existente și restabilirea pe o bază nouă, principială, a unității și colaborării dintre partidele comuniste și muncitorești. In același timp, partidul nostru dezvoltă relații cu celelalte forțe revoluționare, cu partidele socialiste și social-democrate, cu mișcările de eliberare națională și cu alte mișcări democratice și progresiste, hotărât să-și aducă întreaga sa contribuție la întărirea forțelor antiimperialiste din lumea întreagă. Stimați tovarăși. în încheiere, doresc să-mi prim convingerea că relațiile eide prietenie și colaborare dintre partidele și țările noastre vor cunoaște o continuă dezvoltare spre binele ambelor popoare, al cauzei socialismului și păcii. Doresc să urez partidului dumneavoastră, tuturor comuniștilor și oamenilor muncii succes deplin în înfăptuirea programului ce va fi adoptat de Congres pentru dezvoltarea economiei, a întregii vieți sociale, pentru bunăstarea și fericirea poporului polonez. Trăiască prietenia și colaborarea frățească dintre popoarele român și polonez, dintre Partidul Comunist Român și Partidul Muncitoresc Unit Polonez ! Trăiască unitatea țărilor liste, a partidelor comuniste sociali muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste ! Trăiască socialismul ! Trăiască pacea ! Cuvintarea a fost subliniată in repetate rânduri cu vii și puternice aplauze.