Dobrogea Nouă, iunie 1972 (Anul 25, nr. 7397-7422)

1972-06-24 / nr. 7417

DOBROGEA NOUA nr. 7417 OAMENII PORTULUI transformă în faptă CUVINTUL DE ONOARE - ANGAJAMENTUL * Pe 6 luni, 450.000 tone trafic peste plan • Flota maritimă comercială a transportat cu 200.000 tone mai multe mărfuri • Planul de trafic a fost îndeplinit în proporție de 110 la sută • Planul de venituri brute în valută a fost îndeplinit cu 102 la sută • în cinstea apropiatei Conferințe Naționale a partidului, colectivele de muncă de la „Navrom“ și-au îndeplinit în proporție de 90 la sută angajamentele anuale la trafic portuar și la transportul maritim de mărfuri cu navele comerciale românești • Angajamentul anual, suplimentat cu cîteva luni în urmă, prevedea realizarea peste pian a 560.000 tone trafic, iar pînă la sfîrșitul acestei luni se vor realiza 450.000 tone 1. Zile ȘTEFAN, macaragiu : „In cinstea Conferinței Naționale a partidului macaraua pe care lucrez nu va înregistra nici un minut de staționare“. Urmînd tradiția glorioasă a unor izbînzi de mare prestigiu, docherii,, mecanizatorii, toți muncitorii portului pășesc și de aceasta dată în fruntea întrecerii socialiste dedicate Conferinței Naționale a partidului și celei de-a XXV-a aniversări a Republicii. Folosind la un nivel superior tehnica modernă cu care portul a fost și continuă să fie dotat, capacitățile sporite de trafic al mărfurilor, colectivul de la D.N.M. „NAVROM“ se organizează mai bine și mai eficient, valorifică intensiv posibilitățile și resursele de care dispune, pentru a depăși sarcinile economice și angajamentele mobilizatoare pe care și le-a asumat, pentru a înfăptui cu entuziasm, în mod exemplar, chemarea partidului : CINCINALUL — ÎNAINTE DE TERMEN ! Zilnic, în port se petrec în aceste zile zeci și zeci de fapte de anonim eroism in muncă — și despre cîteva din ele, despre înfăptuiri și inițiative e vorba și în rîndurile care urmează. CHEMAREA LANSATĂ DE ECHIPA 108 DOCHERI: „într-o lună-două planuri lunare“ De la începutul anului, echipa de docheri numărul 108, condusă de comunistul Anefi Seidamet, și-a realizat lună de lună planul, obținînd importante depășiri, ca urmare a folosirii intensive a timpului de lucru, a organizării și colaborării perfecte dintre docheri și mecanizatori, respectării proceselor tehnologice în operațiile de încărcare și descărcare a mărfurilor. La începutul săptămînii trecute, echipa 108 a lansat o chemare la întrecere către toate echipele de muncitori docheri sub lozinca „Intr-o lună — două planuri lunare“. Am găsit echipa lucrînd la încărcat ciment produs de Fabrica de ciment Medgidia. Iată ce ne-a declarat, în legătură cu chemarea la întrecere, comunistul Anefi Seidamet : „Ne pregătim să întimpinăm Conferința Națională a partidului cu rezultate din cele mai bune. In acest sens, împreună cu ceilalți comuniști din echipă — Vasile Bostor și Ion Dumitrașcu — cu toți docherii, am hotărît să ne realizăm lunar două planuri. Este un angajament pe care suntem siguri că-1 vom realiza și depăși“. Și nu ne îndoim că nu va fi așa. Fiindcă în echipa 108 sunt oameni de nădejde, harnici, ce știu să-și respecte angajamentele. Seidamet Anefi, șeful echipei 108, împreună cu Vasile Bostor, Ion Dumitrașcu și Ion Grosu. Prin asimilarea aparaturii din import, economii de sute de mii de lei valuta re inginerul Fabian Roman, șeful compartimentului macarale electrice din cadrul Direcției navigației maritime „Navrom“ Constanța, l-am întîlnit în sectorul III al portului, acolo unde două din uriașele macarale de chei se aflau in reparație. Pe scurt, iată ce ne-a declarat în legătură cu o inițiativă pornită aici, la D.N.M., inițiativă care, de fapt, se transpune in reducerea totală a importului de utilaje în reparația macaralelor. — Instalarea in port a macaralelor de chei s-a desfășurat intens, începînd din anul 1960. E firesc, deci, ca numărul celor care, conform graficului, au nevoie de reparații capitale să fie mare. De la începutul anului și pînă în prezent au fost efectuate 6 astfel de reparații. După cum se știe, o parte din aceste macarale sunt din import și la repararea lor ar fi trebuit să folosim aparatură tot din import. Pentru a economisi valuta și a reduce timpul de imobilizare in reparații, noi, colectivul secției, am luat inițiativa de a renunța la importul de piese, folosind aparatură electrică realizată în țară, cu nimic mai prejos calitativ față de aparatura originală. Prin asimilarea acestor piese, am obținut o economie de 300.000 lei, iar timpul de imobilizare a macaralelor în reparații a fost redus de la 80 la 65 de zile. De fapt, aici mai avem incă însemnate rezerve și consider că folosind și la reparația celorlalte macarale numai aparatură electrică realizată în țară, vom obține în continuare o reducere și mai însemnată a timpului de imobilizare. 3 RĂSPUNS CONCRET LA TEHNICA PORTUARA: la 5 zile, o propunere de inovație De la începutul anului și până la 15 iunie, la biroul de invenții, inovații și raționalizări al D.N.M. „Navrom“ au fost înregistrate 34 de propuneri, dintre care aproape jumătate în ultimele două luni. Dintre acestea, deosebit de importante, prin eficiența lor și modul de soluționare a unor probleme ce le ridică activitatea portuară, sunt : 0 Sistem de închidere din exterior a spraiului compartimentului mașini de la navele de 4.500 tdw, realizat de inginerul Florin Hristache. Această inovație a adus in timpul scurt trecut de la aplicarea ei, economii în valoare de peste 150.000 lei. Pentru egalizarea încărcăturii vagoanelor la basculele C.F.R. din port, Alexandru Mihai și Siie Stielaru au propus realizarea unei cabine suspendate, din care să fie supravegheată și dirijată operativ operațiunea respectivă. 0 Fiecare compartiment, fiecare tură, este o inițiativă proprie . Un volum mare de transport și manipulare, cu consum mic de carburanți , „Vom efectua „R.C.“-urile cu mijloace proprii“. Deși a trecut puțin timp de la adunarea organizației de partid a secției, în care comuniștii au hotărît suplimentarea angajamentului anual cu încă 350.000 tone de mărfuri manipulate peste plan, in fiecare compartiment — tractoare, autostivuitoare, macarale electrice și auto — apar inițiative noi, se stabilesc măsuri care să asigure o cit mai bună folosire a utilajelor, reducerea deplasărilor în gol, reducerea timpului de imobilizare în reparații, a cheltuielilor de reparații și a consumurilor de carburanți și lubrifianți, un randament sporit pe fiecare utilaj. Vasile CHIRIAC, maistru la compartimentul tractoare ne spunea că mecanizatorii din acest compartiment și-au luat noi angajamente. Pînă acum, toate reparațiile, indiferent de gradul lor, erau efectuate de către PUTERNICĂ EFERVESCENTĂ LA MECANIZATE secția reparații nave și utilaje portuare. De cîteva zile, mecanizatorii au început să le execute ei, cu mijloace proprii, propunîndu-și să obțină in acest fel cel puțin 80.000 lei economii suplimentare la reparații și să reducă cu 35 la sută timpul de imobilizare a utilajelor. De asemenea, printr-o mai atentă și chibzuită folosire a anvelopelor, vor fi realizate economii suplimentare în valoare de 30.000 lei. ...„O zi pe lună, vom lucra cu combustibil economisit“, aceasta este lozinca sub care, de cîteva zile, își desfășoară activitatea autostivuitoriștii. Dar nu numai atît. Ca să se poată obține această economie, ei au hotărît să elimine deplasările și funcționarea in gol a motoarelor și să le întrețină in mod exemplar. Dumitru DOBRE, maistru la acest compartiment, ne spunea că, pînă la Conferința Națională a partidului, autostivuitoriștii vor efectua cu mijloace proprii reparații curente la 10 utilaje, obținînd astfel o reducere a timpului de imobilizare in reparații de 50 la sută. Navele sunt grăbite ! De curînd, a părăsit portul Constanța mineralierul „Aegean Monarch“, sub pavilion liberian, care a adus în țară 50.230 tone de minereu. Am consemnat acest fapt, nu pentru că „Aegean Monarch" este cea mai mare navă de mărfuri „în vrac“ și „generale“ care ne-a vizitat portul. Această navă avea insă o normă a contrastaților foarte ridicată, de 2.500 dolari în 24 ore. Oamenilor din portul nou li s-a pus problema să asigure toate condițiile pentru ca descărcarea să fie realizată în termen, adică, in 6 zile și 14 ore. „Perfect realizabil !“ și-au spus podarii, cei care mînuiesc uriașele poduri descărcătoare de minereu. Și au trecut la treabăr. Ziua și noaptea, grejierele celor două poduri nu au stat nici un minut. Și, după 4 zile și 12 ore de activitate intensă, nava era golită!... „A fost o pildă de autentic eroism — ne spune ing. Anatolie Teaci, șeful secției a 111-a exploatare portuară. Toți podarii, dar mai ales Constantin Toporău, Albert Kolcsar, Constantin Pușcă, Ion Miu, Nicolae Achim și Dumitru Stănculeasa, au contribuit la obținerea unei însemnate economii de valută și eliberarea danei și a podurilor descărcătoare cu două zile mai devreme. Și pentru că nava a plecat mai repede, Navrom-ul a primit o bonificație valutară“. ...Tot in portul nou, in ziua de 14 iunie, nava „Athos“ a intrat la ora 14, pentru a fi încărcată cu uree, pentru R. P. Chineză. Aici, au fost repartizate 4 echipe de docheri, intre care cele conduse de Grigore Bișcă, Ion Linca și Petre Vrabie, stabilindu-se o normă de încărcare de 600 tone pe etapă. Încă din prima zi, aceste echipe, organizindu-și bine munca și prelungindu-și programul, au realizat 1.134 tone, cu 90 la sută peste plan. Dar, in cadrul secției a III-a exploatare portuară, faptele de autentic eroism au devenit cotidiene. In fiecare lună, sarcinile de plan la „tone manipulate“ și „tone trafic“ sunt îndeplinite și depășite. In luna mai, de pildă, s-au realizat peste plan aproape 10.000 tone manipulate și peste 5.000 tone trafic. Realizările obținute de secție în primele 5 luni ale anului au determinat colectivul de muncă să-și sporească angajamentul inițial cu încă 10.000 tone. Și, până la 15 iunie, docherii acestei secții au realizat mai mult de 60 la sută din angajamentul suplimentar. Pag. a 3-a FRUNTAȘI ÎNTRE FRUNTAȘI 2. Ion TRANDAFIR, conducător , autoslivuitor : „Angajamentul secției va fi respectat. O zi din lună vom lucra cu combustibil economisit“. 3. Vasile TUDORAȘCU, șef echipă electricieni auto: „Numai reparații de bună calitate și cu piese fabricate la noi în țară. Este un angajament pe care îl vom îndeplini". UN COMPLEX ANSAMBLU DE MASURI ȘI ACȚIUNI Rulajul rapid al mărfurilor, reducerea timpului de staționare a vagoanelor și navelor sub operații de încărcare, descărcare sau în inactivitate, exploatarea deplină a utilajelor, folosirea judicioasă a forței de muncă — reprezintă tot atâtea elemente ale eficienței economice pe care trebuie s-o înregistreze activitatea portuară. In lumina acestor obiective, succinta convorbire pe care am avut-o cu tovarășii Petre Simion, secretarul comitetului de partid din port, și Nicolae Zeicu, directorul general al D.N.M. „Navrom“, a punctat cîteva din principalele măsuri, inițiative și acțiuni menite să perfecționeze cadrul tehnico-organizatoric al activității portuare, colaborarea și cooperarea tuturor unităților ce concură la traficul de mărfuri prin cea mai mare poartă maritimă a țării. Volumul tot mai mare de produse ce sunt derulate prin portul Constanța, diversitatea crescîndă a acestora, ca și a furnizorilor și beneficiarilor, numărul sporit de nave ce sunt operate, toate acestea impun cunoașterea permanentă a modului de funcționare a mecanismului portuar. In analizele zilnice care se fac, împreună cu reprezentanții tuturor unităților din port se analizează situația fiecărei nave și se stabilesc măsuri adecvate pentru prevenirea sau eliminarea deficiențelor. Valoarea contrastațiilor plătite în 1972 (5 luni), este de peste două ori mai mică decit în aceeași perioadă a anului trecut. Introducerea navelor în port, la danele operative se face cu discernămint, pe baza unor criterii precise, prioritate avînd navele cu contract. Ca urmare, penalizările pentru staționarea navelor în radă sau la dane neoperative reprezintă doar 5 la sută din cele suportate în 1971. Depozitarea mărfurilor pe platforme se face grupat, ci mai aproape de danele de care vor acosta navele, eliiminându-se transporturi inutile. Pentru asigurarea unui randament ridicat în timpul nopții au fost formate colective de îndrumare și control și în care sunt reprezentate toate serviciile și compartimentele, care acționează operativ ori de clte ori se ivesc perturbări ale procesului de încărcare-descărcare a navelor. Pe baza rezultatelor experimentării unui nou sistem informațional, la secția mecanizate, acesta va fi extins în celelalte secții și compartimente, pentru a se cunoaște cu mai multă operativitate orice deficiență tehnico-organizatorică și a se interveni cu toată promptitudinea. S-a pus la punct o bună colaborare cu calea ferată. Organele C.F.R. informează zilnic comisia de coordonare a activității portuare despre programele de vagoane, cotele de expediere, mărfurile expediate spre port de la furnizorii interni, iar D.N.M. „Navrom“ informează calea ferată asupra datei și orei la care sosește fiecare navă, dana la care va acosta, cantitatea și felul mărfii pe care o va transporta (sau pe care o aduce), creindu-se astfel posibilități pentru introducerea la timp a vagoanelor și asigurarea frontului de lucru. Pagină realizată de : Mihai MACARIE Liviu BRUCKNER I. GRIGORAȘ Folos V. CIOROBEA 4. Ion PAȘALAU, șef echipă la atelierul de reparații : „Vom reduce timpul de staționare in reparații cu 1.000 ore lunar“.