Dobrogea Nouă, octombrie 1972 (Anul 25, nr. 7501-7526)

1972-10-14 / nr. 7512

Anul XXV, nr. 7512 Sîmbătă, 14 octombrie 1972 6 pagini, 30 bani In cinstea celei de-a XXV-a aniversări a proclamării Republicii PE OGOARE SE LUCREAZĂ CU ÎNSUFLEȚIRE Insămințarea griului [UNK] transportul și depozitarea lui ■ [UNK] Recoltarea și predarea legumelor m Insilozarea furajelor — Lucrări de strictă actualitate. Ritmul lor — din ce în ce mai intens Raidul nostru anchetă în pag. a 3-a iif KO* DECEMBRIE 4 Se pregătește terenul pentru vnsămînțări. Se recoltează manual porumbul. BiyMIiMBIWaBMBMHMBBHllHMMMHtlH După prima decadă Peste prevederi, cantități de produse Ultimul trimestru al anului se identifică în fiecare unitate economică de producție cu intensificarea eforturilor pentru finalizarea activității in condiții optime, pentru încheierea unor bilanțuri cât mai bogate în realizări. După prima decadă, așa cum rezultă din notele centralizate la Direcția județeană de statistică, la numeroase produse de importanță deosebită pentru economia națională se înregistrează cantități însemnate fabricate peste prevederile din plan. La întreprinderea electrocentrale, de exemplu, s-au produs suplimentar, de la începutul anului și pina acum, 16.221.000 kWh energie electrică, producătorii de materiale de construcții de la I.P.M.G. sunt în avans față de plan cu 11.163 m.c. prefabricate din beton, mergînd cu pași siguri spre atingerea angajamentului luat — de a realiza în acest an nivelul de producție prevăzut pentru anul 1973. La Combinatul de exploatare și industrializare a lemnului, ca și în unitățile de industrie locală s-a produs pînă acum mobilă peste prevederi în valoare de 2.212.000 lei, iar combinatul amintit înregistrează un spor de producție la furnirurile estetice insumind 266.000 m.p. La rindul lor, textilistele de la întreprinderea integrată de lină și Fabrica ,,Dobrogeana“ și-au înscris în „cont“ un „excedent“ de 41.300 m.p. țesături tip lină și țesături groase. De asemenea, unitățile din sectorul construcțiilor de mașini (și in primul rînd I.M.U.M.) inregistrează în momentul de fată o producție suplimentară valorînd 4.968.000 lei la piesele de schimb auto și 1.742.000 lei la piesele de schimb pentru tractor. La rîndul lor, muncitorii de la Fabrica de ulei au realizat, după prima decadă a lunii octombrie, o producție suplimentară de 1.274 tone ulei, iar cei de la Fabrica de hîrtie și celuloză Palas — 63 tone de hîrtie înnobilată peste prevederi. Realizările obținute în aceste unități, ca și multe altele de pe cuprinsul județului, dau certitudinea că oamenii muncii din industria constănțeană vor reuși să încheie anul 1972 cu rezultate deosebite în activitatea lor, să pună în același timp baze puternice pentru producția anului viitor. C.E.I.S. — instalații moderne de transportat bușteni, Peisajul litoralului se îmbogățește an de an cu noi construcții zvelte de o rară frumusețe. Hotelul „Capitol“ din stațiunea Jupiter (în fotografie) încă nu s-a închis și constructorii au ridicat noi schele pentru Înălțarea, în Saturn și Olimp, a unor noi și tot atît de frumoase edificii ale turismului estival. GOSPODARII Anul acesta, dominat de marea întrecere socialistă pentru înfăptuirea planului cincinal înainte de termen, chemarea pe țară de a face din fiecare localitate un mediu plăcut vieții și muncii oamenilor, inițiativa lansată sub forma unui concurs național, cu obiective precise, a găsit un ecou amplu în cadrul municipiului Constanța, ale cărui circumscripții au răspuns cu entuziasm. Ne găsim în circumscripția nr. 130 din Palas. Stăm de vorbă cu C. Nicolae, harnicul deputat al acestei circumscripții, care, de dimineața și pînă seara tîrziu, în timpul liber, se zbate pentru răspunde cu fapte solicitărilor tot a mai exigente ale cetățenilor care i-au încredințat această de răspundere. „Sprijinit misiune intens de tovarășul Cornel Duțu, președintele comitetului de cetățeni din acest cartier, ne mărturisește acest deputat inimos, am reușit să mobilizăm la acțiunile patriotice toți cetățenii cartierului. 7i de zi circa 300 de oameni au participat la repararea trotuarelor, amenajarea străzilor, extinderea spațiilor verzi și crearea unbe locuri distractive pentru copiii cartierului“. Intr-adevăr, Consiliul popular al municipiului Constanța, într-o sesiune recentă, a apreciat că această circumscripție din cartierului Union Sîrbu este cea mai frumoasă și mai bine gospodărită, reprezentând un model de gospodărire și înfrumusețare. La celălalt capăt al orașului Constanța, în Tomis Nord, întîlnim pe deputatul Ion Neacșu, un neobosit pasionat pentru înfrumusețarea întregului complex. In această perioadă de întrecere a hărniciei gospodarilor, cu sprijinul nemijlocit al cetățenilor, a reușit să planteze peste 1.000 de pomi ornamentali și arbuști, să extindă mult spațiile verzi și să amenajeze 10 scuaruri distractive pentru copiii complexului, dotate cu numeroase materiale instructiv-educative. In cartierul Abator, comunistul Gheorghe Biță depune o activitate intensă pentru buna gospodărire și înfrumusețare a acestui cartier, în cadrul sesiunii recente a deputaților Consiliului popular municipal a chemat la întrecere toate circumscripțiile de pe raza municipiului Constanța, cu obiectivul „LUPTĂM PENTRU LOCUL I IN CADRUL MUNICIPIULUI CONSTANȚA PRIVIND GOSPODĂRIREA ȘI ÎNFRUMUSEȚAREA CIRCUMSCRIPȚIEI ELECTORALE". N. DAN [»WN^VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVIA VVSIVVVVI, I AzI, îN pagIna A V-a î n MINERII - DESCOPERITORII DE COMORI DIN EDINCO DIN PĂMIlNOLDI DORMIM 4. 1 FINALA _ 1 „CUPEI DAVIS“ Finala celei de a 61-a ediții a competiției de tenis pe echipe „Cupa Davis“, în premieră la București, eveniment care suscită un viu interes în cercurile sportive de pretutindeni, a început ieri între echipele S.U.A. și României, la arena Progresul din Capitală, pe un timp frumos, în prezența a peste 6.000 de spectatori. După primele două partide de simplu , scorul este egal : 1—1. Conform tragerii la sorți, primul meci a adus în teren pe cei mai buni jucători ai celor două echipe : americanul Stan Smith și românul Ilie Năstase. Victoria a revenit in trei seturi cu 11—9, 6—2, 6—3 campionului american. Au intrat apoi pe terenul de joc Ion Țiriac și Tom Gorman. In primul set, inițiativa a aparținut jucătorului american, a condus cu 1—0, 3—1, 4—2 care și 5—3, ciștigînd cu 6—4, după 45 de minute. în setul următor, Gorman s-a impus din nou prin precizia jocului la fileu și și-a adjudecat victoria cu 6—2. In numai 35 de minute, Țiriac a cîștigat setul trei, la capătul unei lupte pasionante, în care a fost superior valorosului său adversar. Cei doi jucători au avut conducerea pe rînd pina la scorul de 4—4. Setul decisiv începe intr-o atmosferă de mare tensiune. Servește Gorman, dar Țiriac, ca urmare a unor retururi foarte bune, are avantaj : 1—0. Riposta americanului este promptă și, cîștigînd două ghemuri consecutive, el ia conducerea cu 2—1. Este un nou moment dificil, ultimul căruia tenismaraul român îi face față cu succes. Profitînd de faptul că serviciile lui Gorman nu mai au aceeași tărie, Țiriac atacă decisiv prin „passing-shoturi“ care-l pun în vădită dificultate pe adversarul său. Ca urmare a unui joc variat, Țiriac obține două breakuri consecutive și preia conducerea cu 5—2. în ultimul ghem, German încearcă imposibilul, dar tenismanul român, parcă mai proaspăt ca oricînd în acest meci, luptă exemplar pentru fiecare minge. El conduce cu 13—0 și 30—15, dar este egalat la fiecare dată. Un smeci necruțător ii aduce lui Țiriac situația de meci bal : 40—30. Cu un ultim efort, în aplauzele entuziaste ala publicului spectator, Țiriac tigă punctul victoriei. Scor câșfinal : 4—6, 2—6, 6—1, 6—3, 6—2 pentru Ion Țiriac care, prin această splendidă victorie, face ca pasionanta luptă pentru cucerirea „Salatierei de argint“ să rămină in continuare deschisă. Conform programului, astăzi, de la orele 13,00, se va disputa proba de dublu în care perechea Ion Țiriac — Ilie Năstase va intilni cuplul Stan Smith — Van Dillen; înaintea începerii acestei partide, la orele 12,30 se va desfășura festivitatea de prezentare a echipelor. ☆ După disputarea primelor două probe de simplu, Ion Țiriac a făcut următoarea declarație : „Meciul este acum deschis. Proba de dublu va avea un rol primordial. Nu am intrat în panică cind eram condus de Germaniu 2—0 la seturi. Niciodată nu mă consider înfrint înainte de a se juca ultima minge. In seturile trei și patru l-am studiat bine pe Gorman și mi-amm dat seama că nu mai are aceeași eficacitate la servicii. Buna pregătire fizică mi-a permis totuși să-l înfrîng pe tinărul american". Printre altele, Stan Smith spus : „Năstase nu s-a arătat într-o formă corespunzătoare. El a jucat bine la Wimbledon și la Forest Hills. Primul set a avut o importanță deosebită. Cîștigindu-i, am căpătat o mare Încredere în mine“. ~ ,.,jj CONTROLUL OBȘTESC ȘI-A COVTOIT COMMA ȘI UICITA In ultima perioadă comisiile de control obștesc au intervenit operativ, eficient, demonstrîndu-și utilitatea printr-o serie de măsuri luate chiar în perioada controalelor efectuate. De altfel, in cadrul formelor instituționalizate, care permit antrenarea tuturor categoriilor de oameni ai muncii la o mai bună gospodărire și folosire a mijloacelor pe care le oferă societatea penru îmbunătățirea continuă a consiliilor de viață și de muncă ale poporului, la înfăptuirea politicii partidului de ridicare a bunăstării celor ce muncesc, un rol deosebit , are controlul obștesc și in cadrul acestuia comisiile de control asupra calității produselor, diversificării sortimentelor, respectării graficelor de livrare a mărfurilor, păstrării, conservării și ambalării corespunzătoare a acestora. Exercitarea controlului in sectoare importante ale activității social-economice de către oamenii muncii are ca principal scop îmbunătățirea calității producției bunurilor de consum, a condițiilor de muncă, a activității de aprovizionare a populației. Și in mod firesc activitatea comisiilor este îndreptată spre acele sectoare în care se mai produc abateri de la legile statului, de la normele impuse unui comerț civilizat, în sectoare in care este necesar să se acționeze pentru crearea unei opinii de masă, pentru formarea unei educații civice, pe măsura eforturilor întreprinse de partid și de stat. Controlul obștesc contribuie astfel la dezvoltarea unei atitudini înaintate a lucrătorilor din unitățile de servire publică, la experienței bune, la o generalizarea organizare corespunzătoare a muncii in peste sectoarele de activitate. De altfel, in preambulul legii privind organizarea și funcționarea controlului obștesc se subliniază tocmai aceste caracteristici : „Controlul obștesc acționează ca un factor de educație civică, contribuind la dezvoltarea finei atitudini inaintate a lucrătorilor din unitățile de servire publică, la generalizarea experienței bune, la combaterea manifestărilor de neglijență, nepăsare și lipsă de răspundere față de interesele populației și de păstrare avutului obștesc, la respectarea leagalității socialiste“, în municipiul și județul Constanța, de la reorganizarea comisiilor de control obștesc, potrivit noii legi, s-au efectuat zeci de controale, cu care ocazie, acolo unde s-au constatat abateri, s-a cerut sancționarea unor salariați răspunzători de neregulile ivite in procesul de muncă, s-au generalizat unele inițiative lăudabile și s-a intervenit operativ in organizarea unor sectoare de activitate. Urmarea firească a acestor intervenții — o serie de întreprinderi au informat operativ asupra măsurilor luate consiliile județean și municipal ale Frontului Unității Socialiste in baza obligațiilor ce le au prin art. 4 din lege. Recent, cîteva comisii de control obștesc și-au exercitat atribuțiile in baza legii privind organizarea și funcționarea controlului, în trei din întreprinderile județului Constanța, respectiv la Fabrica de conserve „Munca“ Ovidiu, latreprinderea de industrializare Înlaptelui și la întreprinderea județeană pentru producerea și valorificarea legumelor și fructelor Constanța. Cele trei colective și-au axat controlul pe cîteva din problemele de stringentă actualitate, principalele constatări făcându-le publice, cu dorința ca conduceri de întreprinderi cele trei vizate să înlăture cit mai operativ deficențele constatate. ☆ La Fabrica de conserve „Muni“ Ovidiu, in ziua de 7 octombrie, comisie de control obștesc alcătuită din Eugenia Olteanu, ing. Elisabeta Ichim, Ilie Dinu și Dumitru Dascălu, însoțiți de reprezentanta fabricii, tovarășa ing. Popovici, șefa serviciului C.T.C., au depistat unele lipsuri organizatorice in procesul de fabricație, in depozitarea și sortarea conservelor, a mărfurilor finite. Astfel, circa 80 de tone de roșii ambalate în lăzi sunt depozitate in aer liber, supusă intemperiilor și avind un procent de stricăciune destul de mare (mucegăite, cu început de fermentare) și din care se scurg cantități mari de suc. Desigur, in această perioadă de vrrf în recoltare, capacitatea de depozitare a Fabricii „Munca“ este depășită, sunt unele justificări dar de aici și pînă la deprecierea materiei prime prin depozitarea necorespunzătoare justificările nu au suport. Avind ca principal obiectiv urmărirea ritmicității în aprovizionarea de toamnă a unor magazine și centre de desfacere a legumelor și fructelor, comisia de control obștesc s-a deplasat in ziua de 4 octombrie la o serie de depozite ale întreprinderii județene de valorificarea legumelor și fructelor. Subliniind că în general există preo t. CÎMPEANU L. BRUCKNER (Continuare la pag. a IV-a)