Dobrogea Nouă, martie 1973 (Anul 26, nr. 7628-7654)

1973-03-21 / nr. 7645

Toga 2-0 Posturile noastre de corespondenți transmit: Un maistru destoinic II cunosc de peste 10 ani, de cinci lucrăm in aceeași întreprindere, pe maistrul Aurel Dragoman. Atunci era mecanic auto în cadrul secției reparații capitale auto, la motoare S.R. 101. Acum este maistru la secția construcții metalice și se ocupă — așa cum îi cer obligațiile acestei funcții — de asigurarea secției cu materii și materiale, de organizarea judicioasă a locului de muncă, sarcini pe fi care le îndeplinește la un înalt nivel calitativ, cu o mare răspundere. Acest lucru îl atestă și faptul că, în cursul anului trecut și în acest an, secția pe care o conduce nu a înregistrat nici un refuz de calitate la produsele livrate beneficiarilor noștri. Pe lângă sarcinile ce-i revin în procesul de producție, datorită comportării sale, calităților de bun organizator, a Aurel Dragoman este și membru în biroul organizației de bază pe atelier, unde desfășoară o amplă muncă politică în rîndul muncitorilor, pentru ridicarea nivelului lor politic și profesional, pentru integrarea în producție a tinerilor muncitori. Constantin tehnician BEREZOSCHI, principal la l.I.L. Medgidia Contractează surplusul de lină In comuna Mihail Kogălniceanu se desfășoară o susținută acțiune de contractare a linii de la crescătorii de oi individuali. Pînă acum a fost contractată o cantitate pe peste 20.000 kg, iar acțiunea de contractare — deosebit de avantajoasă atît pentru stat cit și pentru producători — continuă în aceste zile. Dumitru MU Și, corespondent voluntar Seara culturalsportivă La Casa de cultură din Hîrșova, in fața unui mare număr de spectatori, a avut loc o interesantă și instinctivă seară cultural-sportivă. In prima parte, au avut loc demonstrații de judo susținute de membrii cercului din localitate. După fiecare exercițiu au urmat ample explicații oferite de antrenorul cercului, prof. Ion Turlacu. în cea de a doua parte a serii, un colectiv de teatru al casei de cultură a prezentat comedia intr-un act „Mare meci mare", de Ion Băieșu, in regia prof. Teodor Popescu. Taisia PUȘCAȘU, sub redacția voluntară Hîrșova Comemorări Cornel Medrea și litoralul românesc ani S-au împlinit 85 de de la nașterea sculptorului Medrea, prezență Cornel vie pentru constănțeni datorită operelor expuse pe litoral, ca și a celor existente in Muzeul de artă Constanța și muzeul din Topalu. Variată și complexă, opera lui Medrea stă mărturie a umanismului de care a fost animat. Fără a se subordona arhitecturii moderne a litoralului, ci integrîndu-se armonios acesteia, lucrările monumentale semnate de el fac o ambianță plăcută, care se asamblează modernului. Cine nu a admirat „Pescarii“ de pe faleza Cazinoului din Constanța, ori „Nufărul“, „Copilul cu broasca „Maternitate“, țestoasă“, „Fata la mare“, „Ovidiu“ (de la Mamaia), mărturii ale sudorii sufletești dintre Medrea și aceste meleaguri ? Descendent al unei familii de țărani ardeleni, va îmbina mai tîrziu, perfectă, într-o armonie trăsăturile originii sale cu rafinamentul artistului cult, care aparține generației moderne. Absolvent al Școlii de arte și meserii din Zlatna, va continua studiile la Budapesta, îndreptîndu-se din primii ani către arta monumentală. între anii 1912—1913, sculptorul pornește să cunoască lumea, cu sacul în spate, așa cum făcuseră Brâncuși și Bunescu. Stabilindu-se din 1914 la București, începe să expună la „Tinerimea artistică“, făcîndu-se apoi rt*- 85 de ani de la naștere marcat printr-o serie de busturi : „George Coșbuc", „Barbu Ștefănescu Delavrancea“, „Gheorghe Petrașcu“, „Ion Theodorescu Sion“, „Șt. O. Iosif“. Perioada halului, petrecută răzla Iași, îl găsește alături de alți artiști, în plină activitate, lucrările lui prinzînd mai mult conturul maturității artistice. Din această perioadă datează lucrarea „Refugiata“, care initrează în expunerea Muzeului de artă constănțean. Autor, mai târziu, al diverselor monumente : „Monumentul aviatorilor“, „Monumentul infanteriei“, „Eroii corpului didactic“, ca și al altor lucrări ca tripticul „Dragoș Vodă și zimbrul“ (care ii aduce în anul 1937 „Marele premiu" la internațională Expoziția de la Paris), altorelieful „Cultura“ (premiat la Expoziția internațională de la New York, din anul 1939 și care apoi a obținut premiul național pentru sculptură din 1946) se remarcă definitiv ca o personalitate distinctă a sculpturii românești. Integrat vieții noi constructoare, prezent prin arta sa la toate manifestările artistice, primește pe rînd înalte titluri și ordine — „Artist al Poporului“ (1957), „Ordinul Muncii“ clasa a V-a (1981), „Profesor emerit“ (1962). După realizarea compoziției „Victoria", proiectată pentru litoral, la 25 iulie 1984, Medrea încetează din viață, lăsînd posterității o operă nemuritoare și o pildă de muncă și dăruire. Temperament viguros, legat strîns de natură, creator care celebrează viața, adolescența, bucuria maternității, a viatul luptătorilor, tradițiile folclorului românesc, a lăsat opere „care ne comunică un sentiment de frumoasă plenitudine". Semnificația majoră a creației lui Medrea este umanismul. Mărturie stă întreaga lui operă, din contextul căreia fac parte și lucrările de pe litoral, ori cele din Muzeul de artă din Constanța. Dintre acestea amintim „Refugiata“, mărturie a dramei umane provocate de război, „Ovidiu“, operă dramatică de un profund realism și tensiune, „Pacea“, „Ghimpele“, „Sărutul“, nuduri și portrete, a căror modelare caldă, cu forme țioase, dar pline grade voluptate, dau nota de vigurozitate și forță a creației lui Medrea. Plinătatea formelor accentuează, o dată în plus, temperamentul artistului care a știut in același timp să rămînă un strictor al unor opere greape măsura dimensiunilor tradițiilor rare și ale vieții popului, legat de realitatea celor mulți, Medrea este considerat un contemporan, un artist mereu prezent printre noi. Steliana NEAGU, Muzeul de artă Constanța „Ovidiu“ Cornel Medrea «I O« €> integrarea inte  Urmare din pag. Ziul de partid, învățămintul politic U.T.C. din școli și C.A.P., lectori la învățămintul agrozootehnic, lectoratele cu părinții, cu femeile etc. Activitățile susținute de intelectuali vizează și munca pentru gospodărirea și înfrumusețarea localităților, întărirea economică a unităților unde aceștia muncesc. Faptul își găsește confirmarea în rezultatele frumoase obținute de C.A.P. Pădureni C.A.P. Lespezi, în care sunt impiplicate nemijlocit și cadrele de specialiști. La fel și in cadrul rezultatelor profesionale ale multor cadre didactice. Totuși numai 32 la sută din intelectuali sunt deplin integrați în viața comunei, iar 52 la sută doar parțial. Aflăm printre cauze lipsa de echilibru intre sexe (numărul cel mai mare îl reprezintă fetele, care în cea mai mare parte simt necăsătorite), neantrenarea unora dintre intelectuali în diferite activități obștești, fluctuația. Aceasta este, la rindu-i, una din explicațiile faptului că nivelul calitativ al activităților extraprofesionale a unor intelectuali nu corespunde pe deplin exigențelor actuale. Pe de o parte, se vădește o preocupare mai scăzută a unor cadre față de perfecționarea continuă a pregătirii lor profesionale și cultural-științifice, iar pe de altă parte, unele manifestări cultural-educative sunt sporadice și insuficient de eficace. Pentru înlăturarea acestor neajunsuri s-a propus întocmirea unui program tematic de îmbogățire a cunoștințelor cultural-științifice, organiziindu-se o serie de întîlniri cu personalități din județ și din țară, organizarea pe plan local a unor activități educativ-distractive pentru petrecerea în mod plăcut a timpului liber al intelectualilor, inițierea unor excursii la intente obiective economice și turistice din județ și din țară, a unor schimburi de experiență cu grupuri de intelectuali din alte comune etc. Discuțiile pe marginea studiului efectuat au evidențiat necesitatea consolidării relațiilor dintre cadrele didactice și ceilalți intelectuali, asigurării unor condiții materiale de viață corespunzătoare pentru cadrele didactice nefamiliste, sprijinirii și îndrumării activității lor de către organele comunale de partid și de stat. Un alt grup de probleme abordate s-a referit la dezvoltarea bazei materiale a activității cultural-educative (instrumente muzicale, costume de dansuri, stație de amplificare etc.). In acest sens, cooperativele agricole de producție, care au fonduri pentru activități social-culturale, ar putea sprijini mai insistent și concret achiziționarea materialelor de practică culturală necesare căminelor culturale din satele comunei Dobromir. Semnalind unele deficiențe in organizarea și desfășurarea activității cultural-educative de masă, intelectualii au propus sprijinirea în mai mare măsură a acestei munci de către instituțiile de cultură județene : teatrele, muzeele, Planetariul, Institutul pedagogic etc. Cercetarea efectuată ca și dialogul organizat la fața locului cu grupul de intelectuali sunt de natură a arăta că soluționarea problemelor creșterii gradului de integrare a intelectualilor în viața comunei Dobromir incumbă sarcini și răspunderi atît pentru intelectuali, pentru organele cale de partid și de stat, cit lepentru organele de resort judeșițene. o‹ 0 0oee•e » A CRONICA JUDEȚULUI 1 ~7i . . .. . , ... fcr~r ~r. informații ■ 1 informații ■ informații ■ informații  Exponate românești pentru Tirgul I de la Casablanca . In portul Constanța a început încărcarea pe nava „Avlis“ a unui volum apreciabil de exponate cu care țara noastră participă la Tirgul internațional de la Casablanca — Maroc. Exponatele cuprind utilaj frigotehnic, articole I pentru construcții, articole de artizanat, tricotaje, textile, confecții, produse chimice și farmaceiutice, fibre sintetice, tractoare și diverse conserve.  Nava „Vaslui“ ; ia un nou voiaj ț Aflîndu-se sub operațiuni de încărcare, nava românească „Vaslui“ va pleca într-un nou voiaj cu o încărcătură de 2.800 tone de P.A.L., P.F.L., țevi din oțel, meidicamente, coloranți, geamuri, conserve din legume și fructe și produse chimice, spre porturile Anvers, Rotterdam, Hamburg și Londra. DOBROGEA NOUĂ nr. 7645 Informații din Medgidia . In adunările lunare ale grupelor sindicale din întreprinderile medgidiene au fost ținute informări politice cu privire la sarcinile stabilite de Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972, referitoare la îndeplinirea planului pe anul 1973 înainte de termen. Problemele dezbătute s-au referit la realizarea nivelurilor minimal și maximal ale planului de stat pe 1973, necesitatea folosirii integrale a timpului de lucru, a eliminării totale a lipsurilor nemotivate, încadrarea în disciplina socialistă a muncii și întărirea opiniei colective împotriva celor care se abat de la normele ei. La I.A.S. Medgidia s-a desfășurat, zilele trecute, un concurs pe tema „Cine știe meserie cîștigă“. In fața unei numeroase asistente au apărut 12 concurente — muncitoare ale întreprinderii — cărora li s-a indicat în prealabil o bibliografie și care au fost selecționate dintre lucrătoarele cu rezultate bune în munca cîmpului. Concurentele au răspuns unor întrebări din domeniul viticulturii și pomicultura, precum și unor probleme cu caracter general izvorite din documentele partidului și statului nostru în privința dezvoltării economiei naționale. In urma epuizării celor 12 întrebări s-a detașat in ciștigătoare a concursului Maria Domnișorii. Premiul II a fost obținut de Nermin Nehman, iar locul III a fost ocupat de Elena Scorțea. Mențiuni au primit Elisabeta Răileanu, Viorica Andronache și Maria Andreev. Prof. Virgil MOCANU. subredacția voluntară Medgidia SE REDESCHIDE PENTRU VIZITATORI DELFINARIUL DIN CONSTANȚA Inginerul Marcel Stanciu, directorul Acvariului din Constanța, ne informează că, începînd cu ziua de 24 martie a.c., publicul vizitator va putea participa la vizionarea spectacolelor de antrenament de la „Delfinariul" din Constanța. Spectacolele cu delfinii Boby, Rita și Vivi se vor desfășura în cadrul bazinelor interioare de iernare, în fiecare zi, între orele 11,00—16,00, iar duminica, între orele 9,00—16,00. Analiza morbidității In sala Clubului S.N.C. avut loc simbătă o ședință oraganizată de Direcția sanitară județeană, în cadrul căreia s-a analizat evoluția morbidității prin incapacitate de muncă. Au participat cadre medicale, directori ai unor întreprinderi, specialiști și președinți de comitete sindicale. Ședința a avut drept scop adoptarea unor măsuri pentru reducerea morbidității cu incapacitate temporară de muncă prin boli obișnuite, profesionale și accidente boli de muncă. Oaspeți la Casa tineretului O parte din lotul nostru reprezentativ de caiac-canoe, sportivi medaliați la Jocurile Olimpice, campioni mondiali, au avut recent o intilnire la Casa tineretului din Constanța cu reprezentanții unor organizații de U.T.C. din întreprinderile constănțene. Festivitatea a prilejuit un contact direct între tineri muncitori, ingineri, maiștri, tehnicieni și reprezentanții de frunte ai sportului românesc, din rîndul cărora am reținut numele medaliaților olimpici Victoria Dumitru, Maria Nichiforov, Mihai Zafiu, Atanase Seiothic, Roman Vartolomeu, precum și campionii mondiali Costel Coșniță și Vasile Simiocenco. Intîlnirea s-a încheiat cu un frumos program artistic susținut de formația Casei de cultură a tineretului cu participarea câtorva dintre soliștii amatori recent premiați la concursul „Steaua litoralului". Motonava „Transilvania", în probe de mare Motonava „Transilvania“ a plecat în probe de mare, după reparațiile ce i s-au făcut la Șantierul naval Constanța, înaintea începerii croazierelor cu turiști. Cu această ocazie iau contact cu marea și studenții Institutului de marină, pentru a îmbina, astfel, teoria cu practica. Viitorii ofițeri și comandanți de nave comerciale maritime sunt însoțiți de către cadre didactice ale Institutului de marină. Eveniment pionieresc la Cernavodă ...Dimineață. Străzile orașului se îmbujorează de cravatele roșii ce curg vii spre Casa de cultură a orașului. Pionierii de la Școala generală nr. 2 pășesc emoționați spre lăcașul de cultură. După ceremonial urmează montajul literar-muzical „Orașul nostru ieri, astăzi, miine“, vibrant omagiu adus demnității și hărniciei locuitorilor așezării de pe malul drept al Dunării. Ora pionierească, atît de educativă, continuă. Micii condeieri ai Școlii generale nr. 2 recită versuri închinate Cernavodei. La sfîrșit se vizitează expoziția de desene a pionierilor cu aspecte actuale și de perspectivă ale orașului lor. Imaginație, convingere, speranță. Și multă dragoste pentru orașul lor drag și pentru oamenii lui Prof. X. CILEAGA, subredacția voluntară Cernavodă Autoturisme „DACIA 1300" pentru Algeria Acum cîteva zile a plecat din portul Constanța, cu nava „Monthlery“, spre Algeria, un nou lot de 580 autoturisme „Dacia 1300“. De la începutul anului și pînă spre sfîrșitul lunii martie a.c. au fost exportate de țara noastră, în Algeria, 1.500 de autoturisme „Dacia 1300“. In următoarele luni, vor fi livrate pe piața algeriană încă 2.500 de autoturisme de acest tip. COLȚUL FAPTULUI DIVERS Cadou... un aparat de fotografiat Intre miile de cumpărători ce vizitează zilnic magazinul alimentar cu autoservire nr. 84, din complexul „Orizont“ Constanța, unul, în ziua de 6 martie a.c., după ce și-a făcut cumpărăturile trebuincioase — pare-se niște sticle cu băutură — a lăsat pe tejghea un aparat de fotografiat și a plecat. Cum, de atunci, au trecut atîtea zile și distratul posesor al aparatului fotografic încă nu a apărut, personalul magazinului se întreabă dacă nu cumva aparatul în discuție le-a fost făcut cadou. Voia să afle cîte... ceasul Pe o bancă lingă cabina dispecerilor I.T.C. de la cap de linie-gară, un cetățean moțăia. Virgil Mogoș, de loc din Moieciu — Brașov, s-a apropiat de omul adormit și văzînd că la mina acestuia se afla un ceas-brățară, i s-a desfăcut ușurel și l-a strecurat în buzunarul său. Din păcate au fost și oameni care nu s-au uitat atît la ceas cu la fapta lui Văl. Condus la organul de miliție acesta a încercat să explice că voise doar să știe cute ceasul. Acum va afla și cam cu „atîrnă“ un asemenea ceas în balanța penală, căci furtul, oricum, rămine furt și-i sancționat ca atare. O pantă inversă... Toate trotuarele din lume sunt construite în așa fel ca apa provenită din ploaie să graviteze singură spre bordură. Meșterii care au asfaltat trotuarul din fața magazinului de încălțăminte din bulevardul colț cu Mihai Dumitru, Tomis din Constanța, au zis să fie însă mai originali așa că au dat asfaltului trotuarului o pantă inversă. Urmarea , de clte ori plouă — și în ultima vreme plouă destul de des — apa se scurge în magazin, salariații acestora trebuind s-o care afară cu gălețile. Cine-i premiază pe năstrușnicii inovatori ? Un „naș“ care se numește... birocrație Tudor Barbu din Aleea Crizantemelor nr. 6, bloc . 1, ap. 110, cartierul Tomis II, Constanța, avea de primit o sumă de 250 de lei, după cum spunea în înștiințarea primită acasă, bani pe care trebuia să-i ridice de la C.E.C. Cind s-a prezentat însă la C.E.C. a constatat cu surprindere că nu-l mai chema Tudor Barbu ci Ion Barbu. Se întreabă omul pe bună dreptate : cine să fie „nașul“ care in loc să-i ofere un cadou îl pune în încurcătură tot pe el și încă și într-o chestiune de bani ? Noi credem că „nașul“ se numește birocrație și trebuie căutat pe la unul din serviciile Consiliului popular municipal. sStriJ GENOA mier c in CINEMA CONSTANȚA DRUMUL SPRE VEST — „Republica" (orele : 10,30 — 13 — 15,30 — 18 — 20,30) ; EXPLOZIA — „Popular“ (orele : 9 — 11,15 — 13,30 — 16 — 18,15 — 20,30) ; MAREA EVADARE — 2 serii — „Progresul" (orele : 9 —■ 12,30 — 16 — 19,30) ; FUGI CA SA TE PRINDĂ — „23 August" (orele : 14,30 — 16,30 — 18,30 — 20,30) ; DRAGOSTE ȘI AMENZI — „Tineretului" (orele : 16 — 18 — 20); PUTEREA ȘI ADEVĂRUL — 2 serii — „Bulevard" (orele: 16 — 19). LITORAL AUTORIZAȚIE DE CĂLĂTORIE — „Farul“ Mangalia ; CERCURILE DRAGOSTEI — „Lumina“ Techirghiol ; MAMA GRANDORII — Eforie Sud ; FEMEI IN OFSAID — Eforie Nord. TELEVIZIUNE 9,00: Curs de limba engleză ; 9,30 : Micii meșteri mari; 10,00 : Telex ; 10,05 : Ancheta Tv. : „Conviețuire“ ; 10,45 : Film serial : „Pe urmele lui Capița“ ; 11,45 : La ordinea zilei. Azi, județul Constanța ; 12,00 : Revista literar-artistică Tv. ; 13,00 : Telejurnal ; 15,55 : Fotbal : Rapid București — Leeds United — meci retur în sferturile de finală ale „Cupei Cupelor“. In pauză : Tragerea Pronoexpres; 17,45 : Curs de limba germană ; 18,15 : Telex ; 18,20 : Semnificații. Manifestul comunist — operă de căpătîi a marxismului ; 18,45 : In dezbaterea publică : Proiectul legii privind dezvoltarea construcției de locuințe. Proiectul legii privind administrarea fondului locativ și reglementarea raporturilor dintre proprietar și chiriaș ; 19,00 : Timp și anotimp în agricultură ; 19,20 : 1001 de seri; 19,30: Telejurnal ; 20,00 : Cîntecul săptămînii; 20,05: Teleobiectiv; 20,25: Telecinemateca : Ciclul Ingrid Bergman: „Vă place Brahms ?“; 22,20 : „24 de ore“. România în lume ; 23,00 : Stadion. TEATRU TEATRUL DE DRAMA ȘI COMEDIE prezintă la Casa de cultură din Mangalia, ora 19,30 : „Dansul milioanelor“. TEATRUL LIRIC prezintă la sediu, ora 19,30 : „Carmen“. MUZEE PLANETARIUL (piața Soveja) deschis, zilnic, între orele 8—20. Duminica, 8—16. MUZEUL DE ARTA din Constanța — Colecția de sculptură Ion Jalea și Arta populară — deschis, zilnic, între orele 10—18. Luni, închis. EDIFICIUL ROMAN CU MOZAIC din Constanța, Piața Ovidiu nr. 1 — deschis, zilnic, între orele 10—18. Luni, închis. VREMEA Pentru următoarele trei zile, vreme frumoasă, cu cerul mai mult senin noaptea și dimineața. Vîntul va sufla slab pînă la potrivit din nord-vest. Temperatura, în ușoară creștere, va fi cuprinsă noaptea între zero și 3 grade, iar ziua intre 6 și 10 grade. Marea, slab ondulată.