Dobrogea Nouă, martie 1973 (Anul 26, nr. 7628-7654)

1973-03-24 / nr. 7648

BIBLIOTECA » centrala universitar. 1 „M. EMINESCU" IAȘI | -----------PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE: UNITIVA 1 ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVI, nr. 7648 Sîmbătă, 24 martie 1973 6 pagini, 30 bani IERI. ÎN PREZENȚA TOVARĂȘULUI NIcOLAE CEAUȘESCU, S-AU DESCHIS LA PALATUL MARI ADUNĂRI NAȚIONALE Lucrările celei de-a IX-a Conferințe a Uniunii Asociațiilor Studenților Comuniști din România ? ? 5 Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși și prieteni. Doresc să încep prin a vă adresa vouă, participanților la cea de-a IX-a Conferință a Uniunii Asociațiilor Studenților Comuniști din România, tuturor studenților din patria noastră, un călduros salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat, a guvernului și a mea personal. (Aplauze puternice, prelungite). Conferința Uniunii Asociațiilor Studenților Comuniști din România — forul democratic al studențimii — are menirea să facă bilanțul activității desfășurate în perioada care a trecut de la conferința precedentă, să analizeze în spirit critic și autocritic activitatea desfășurată in vederea înfăptuirii sarcinilor puse de partid privind ridicarea nivelului de pregătire de specialitate și politică a tinerei generații studențești, și, totodată, să stabilească măsurile necesare în vederea îmbunătățirii în continuare a activității asociațiilor, a creșterii rolului lor în formarea profesională și politică a întregii studențimi, în activitatea generală a tinerei generații din România. După cum se știe, în ultimii ani, fn institutele de învățămînt din țara noastră s-a desfășurat o intensă activitate de perfecționare a organizării și de ridicare a conținutului invățămîntului, de legare mai strînsă a acestuia cu cercetarea și producția. Se poate afirma că, pe acest drum, s-au obținut deja o serie de rezultate pozitive — deși trebuie spus că suntem de abia la primii pași. Trebuie să acționăm în continuare cu toată fermitatea și energia pentru a obține o legare organică a întregului proces de învățămînt cu cercetarea și producția, aceasta constituind una din condițiile esențiale pentru progresul invățămîntului românesc, pentru dezvoltarea generală a țării noastre pe calea socialismului și comunismului. Se poate aprecia că, în această perioadă, asociațiile studențești au desfășurat o activitate intensă, au adus o contribuție activă la realizarea sarcinilor privind perfecționarea procesului de învățămînt. Rezultatele obținute de absolvenții institutelor noastre de învățămînt demonstrează cu prisosință aceasta. De asemenea, asociațiilor studenților comuniști le-a revenit sarcina de a desfășura o largă activitate educativă. Sub conducerea organizațiilor de partid, ele au adus o însemnată contribuție la formarea conștiinței socialiste, la ridicarea nivelului de cunoștințe generale al tuturor studenților. In toți acești ani, studenții au fost prezenți la toate marile acțiuni întreprinse de partid, au participat la lucrările de pe marile șantiere industriale și agricole, aducînd o contribuție tot mai însemnată la dezvoltarea generală a țării noastre. Studențimea poate, deci, spune că este participantă activă, împreună cu întregul popor, la tot ceea ce se înfăptuiește în patria noastră și că, prin contribuția ei activă, alături de clasa muncitoare, sub conducerea partidului, pune câte ceva din entuziasmul și elanul tineretului la temelia făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate în România. (Aplauze puternice, prelungite). Aș dori, la această conferință, să menționez activitatea intensă, multilaterală, desfășurată de cadrele didactice din institutele de învățămînt superior, care acționează activ atît în direcția bunei pregătiri profesionale a studenților cit și pentru integrarea învățămîntului cu cercetarea și producția, contribuind astfel la înfăptuirea politicii partidului nostru in acest important sector de activitate. Doresc, de aceea, ca, de la această tribună, să adresez calde felicitări și cele mai bune urări de noi succese tuturor cadrelor didactice din învățămîntul superior din patria noastră. (Aplauze puternice, prelungite). De asemenea, adresez cele mai călduroase felicitări tuturor studenților din România, organizațiilor lor comuniste și le doresc succese tot mai mari în întreaga lor activitate. (Aplauze puternice, îndelung repetate). Dragi tovarăși. Apreciind rezultatele bune obținute pină acum, nu pot să nu menționez că iu organizarea și desfășurarea activității din institute și universități, a Însuși procesului de învățămînt, mai sînt o serie de lipsuri și neajunsuri. De aceea, pornind de la marile sarcini puse de Congresul al X-lea și de Conferința Națională ale partidului cu privire la dezvoltarea învățămîntului, științei și culturii în patria noastră, este necesar să se acționeze,cu hotărîre pentru lichidarea acestor lipsuri, pentru îmbunătățirea întregii activități de perfecționare a învățămîntului românesc, în centrul acestor preocupări trebuie să stea in continuare integrarea organică a învățămîntului cu cercetarea și producția. Pornind de la rolul tot mai important pe care îl are știința ca factor al dezvoltării producției materiale și a întregii societăți, este necesar a ne preocupăm permanent ca formarea noilor generații de intelectuali ai patriei noastre să țină seama de cerințele pe care se pune dezvoltarea societății socialiste românești, revoluția tehnico-științifică contemporană. Tineretul, studenții trebuie să-și sporească exigența față de ei înșiși muncind cu sirguință pentru însușirea a tot ce este mai valoros, mai înaintat în tehnica și știința contemporană, pentru a se pregăti temeinic și a putea astfel aduce mîine o contribuție tot mai activă, în toate domeniile de activitate, la progresul României socialiste, la ridicarea nivelului de civilizație și bunăstare a întregului nostru popor. Este necesar ca la baza întregii activități a învățămîntului nostru, a asociațiilor studenților comuniști, să stea materialismul dialectic și istoric, concepția cea mai înaintată despre lume și viață, care dă perspectivă, orizont și asigură progresul general al omenirii. (Aplauze puternice, prelungite). Dispunem de o puternică forță, atît umană cit și materială în acest domeniu, — și ne putem ex (Continuare in pag. a Ill-a) în prezența tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, s-a deschis, vineri dimineața, la Palatul Marii Adunări Naționale, cea de-a IX-a Conferință a Uniunii Asociațiilor Studenților Comuniști din România, eveniment cu profunde și multiple semnificații in viața studențimii, a întregului tineret din patria noastră. Lucrările conferinței au loc în atmosfera de muncă însuflețită a poporului nostru pentru realizarea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului, sub semnul angajării depline a studenților țării — români, maghiari, germani și de alte naționalități — în înfăptuirea sarcinilor de mare răspundere socială și politică ce le revin pentru a deveni cadre de nădejde ale construcției societății socialiste multilateral dezvoltate și a comunismului în România. Timp de două zile, forumul organizației tineretului studios va dezbate o sferă largă de probleme care privesc imprimarea unui profund conținut revoluționar întregii activități a Uniunii, corespunzător exigențelor zilelor noastre, în spiritul indicațiilor secretarului general al partidului privind creșterea rolului ei în viața universitară a țării și a contribuției la perfecționarea învățămîntului superior, mai strinsa sa legare cu cercetarea și producția, la pregătirea profesională și educația comunistă a studenților. Sosirea tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat — Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Cornel Burtică, Ștefan Andrei — este salutată cu entuziaste aplauze. Sute de studente și studenți, aflați în fața Palatului Marii Adunări Naționale, ovaționează îndelung, intonează imnul „Partid ne ești slăvit conducător“, dau glas profundelor lor sentimente de recunoștință pentru grija pe care partidul o acordă tineretului studios, dezvoltării și perfecționării invățămîntului universitar, pentru prețuirea și încrederea de care se bucură tînăra generație. In aceeași atmosferă însuflețită, conducătorii partidu lContinuare in pag. a IlI-a) întreprinderea de morărit și panificație din Constanța, care a împlinit, de curînd, un deceniu de existență, se numără printre întreprinderile de industrie alimentară care și-a cucerit un bun renume. * A ÎNCEPUT semănatul CULTURILOR DE PRIMĂVARĂ Pe terenurile zvontate din sudul județului Constanța, unde temperatura solului a devenit favorabilă, a început semănatul culturilor din prima urgență. Mecanizatorii de la Chirnogeni, Cobadin, Topraisar, Cumpăna, 23 August, Valul lui Traian și de la alte unități agricole de stat și cooperatiste au însămințat joi și vineri peste 1.000 de hectare cu ovăz boabe, mazăre, borceag, in fuior, legume timpurii și alte culturi. Lucrătorii fermei nr. 14 de la I.A.S. Nazarcea — în fotografie — au însămînțat cu culturi furajere aproape 40 de ha. Foto : I. BUNGAU Conferința Uniunii județene a cooperativelor de consum Constanța Ieri, în prezența tovarășului Vasile Vilcu, prim-secretar al Comitetului județean Constanța al P.C.R., a peste 350 de delegați și invitați, reprezentanți ai celor peste 113.000 membri ai cooperativelor de consum, a avut lon Conferința Uniunii județene a cooperativelor de consum. Prilej de trecere în revistă a realizărilor de prestigiu obținute în acest domeniu, de analiză exigentă a și stabilirii unor noi activității măsuri pentru îndeplinirea la un nivel calitativ superior a sarcinilor de o tot mai mare anvergură ce revin cooperației de consum în actualul cincinal, raportul Consiliului U.J.C.C. prezentat de Constantin Dumitrescu, președintele consiliului, a sugerat coordonatele majore ale activității cooperației de consum din județul nostru pe ultimii trei ani. Volumul mărfurilor desfăcute celor 250.000 de locuitori din mediul rural, în orașe și centrele muncitorești a depășit, în această perioadă, 2.510 milioane lei. In același timp, volumul producției și prestărilor de servicii pentru populație a depășit 310 milioane lei, iar al produselor agricole achiziționate a de circa 76 milioane lei. fost In prezent, cooperația de consum din județul nostru dispune de 730 unități de desfacere cu amănuntul și de alimentație publică, de 701 unități de producție și prestatoare de servicii, 30 brutării, numeroase centre de achiziții. In același timp, se relevă și amploarea activității celor 14 cooperative de credit din județul nostru ale căror fonduri depășesc acum 5,2 milioane lei, iar in decurs de trei ani au acordat împrumuturi membrilor cooperatori pentru satisfacerea unor nevoi gospodărești in valoare de 20 milioane lei. Dar, atît raportul cit și participanții la discuții s-au referit cu precădere la ceea ce trebuie întreprins concret pentru îndeplinirea în fiecare (Continuare in pag. a V-a) Cuvîntul tovarășului Vasile Vîlcu Stimați tovarăși delegați și invitați, ser Vă rog să-mi permiteți să adreparticipanților la Conferința Uniunii județene a cooperativelor de consum, tuturor membrilor cooperatori și lucrători din comerțul cooperatist, un călduros salut din partea Comitetului județean de partid și să urez conferinței succes deplin în desfășurarea lucrărilor sale. Conferința Uniunii județene cooperativelor de consum are loc , în condițiile în care întregul nostru popor muncește cu abnegație și entuziasm pentru înfăptuirea programului de desăvîrșire a societății socialiste multilateral dezvoltate adoptat de Congresul X-lea și Conferința Națională al partidului. După cum vă este cunnoscut, la începutul lunii martie a.c. a avut loc Plenara Comitetului Central al partidului, care analizat modul în care se realiazează obiectivele adoptate de Conferința Națională pentru accelerarea dezvoltării noastre economicosociale, precum și sarcinile și măsurile stabilite la Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972 în vederea înfăptuirii cu succes a prevederilor planului pe 1973 — an hotărîtor în realizarea cincinalului înainte de termen. De la înalta tribună a plenarei, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului nostru, a apreciat că: „bilanțul succeselor obținute in dezvoltarea economiei naționale in anii 1971—1972 demonstrează în mod concludent realismul prevederilor cincinalului, evidențiază uriașele capacități creatoare ale poporului, marea forță organizatorică a partidului nostru, care mobilizează și unește toate energiile națiunii socialiste pentru accelerarea progresului economico-social al patriei“. Inscriindu-se în eforturile generale ale întregului popor, oamenii muncii și țărănimea cooperatistă din județul Constanța, sub directa conducere a organelor și organizațiilor de partid, au îndeplinit cu succes sarcinile economice ce le-au revenit în primii doi ani ai cincinalului. Rezultate bune în realizarea planului de producție au fost obținute și în primele două luni din acest an. Recenta plenară Comitetului județean de partid a a evidențiat faptul că oamenii muncii din județul nostru, printr-o mai bună valorificare a rezervelor interne din fiecare unitate economică, prin sporirea neîntreruptă a eforturilor, dovedind entuziasm și abnegație, dau garanția că vor îndeplini cincinalul în patru ani și jumătate, așa cum s-a hotărît la Conferința județeană de partid. Tovarăși, Conferința Uniunii județene cooperativelor de consum face un a amplu bilanț al muncii depuse de toți cooperatorii, evidențiază rezultatele obținute, lipsurile ce s-au manifestat și, fără îndoială, va adopta măsuri corespunzătoare pentru îmbunătățirea în continuare a întregii activități de comerț, producție și prestații. Parte componentă a economiei județului, cooperația de consum contribuie prin activitatea sa la satisfacerea intr-o măsură tot mai mare a cerințelor consumatorilor la sate, asigură aprovizionarea cu produse industriale și agroalimentare in condiții tot mai bune a tuturor localităților rurale. Totodată, prin atelierele proprii, produce într-o gamă mai diversificată bunuri de consum, artă populară, artizanat, asigurînd in același timp gamă mai largă de prestări de a servicii către populația satelor noastre. In acest fel, cooperația de consum contribuie la mai buna valorificare a produselor agricole, la aprovizionarea populației rurale cu produse industriale, la intensificarea schimbului economic dintre sat și oraș. Totodată, cooperația de consum trebuie să joace un rol tot mai important în formarea fondului central de produse agricole destinate nevoilor de consum ale populației, aprovizionării industriei cu materii prime agricole și satisfacerii altor cerințe ale economiei naționale. De asemenea, ca o puternică organizație de masă a țărănimii, făcind parte din Frontul Unității Socialiste, cooperația de consum trebuie să participe activ (Continuare in pag. a V-a) Din nou despre apărarea avutului obștesc CONTROLORII „TREC“, INFRACTORII CONTINUA SA... OPEREZE. CE FAC INSA CONDUCĂTORII DE ÎNTREPRINDERI ? H Cine face eforturi pentru sporirea avuției naționale participă și la apărarea ei . Să-i tragem la răspundere cu toată severitatea pe risipitorii Statul nostru desfășoară o activitate permanentă și organizată de prevenire și combatere a unor acțiuni îndreptate împotriva proprietății socialiste, indiferent de natura lor, lovind în interesele fundamentale ale societății. In afara activității propriu-zise de reprimare a unor asemenea manifestări antisociale, la acțiunea de prevenire și combatere a infracțiunilor săvirșite în paguba proprietății socialiste este necesar să contribuie însă toți factorii de răspundere care au atribuții în legătură cu apărarea, întărirea și dezvoltarea proprietății socialiste. In practică, însă, unele operații de control preventiv, de control și revizie nu se efectuează în termen util sau se efectuează superficial ori incorect, iar în alte cazuri apare o totală lipsă de control din partea unor organe de conducere asupra modului cum angajații în subordine își îndeplinesc atribuțiile de serviciu. Astfel, la magazinul de sticlărie nr. 186 din Constanța, aparținind O.C.L. „Metalo-chimice“, datorită modului superficial Adrian TEODORESCU, procuror șef al județului Constanța (Continuare in pag. a V-a) De la Cabinetul județean de partid Luni, 26 martie a.c., la ora 18, au loc cursuri la Universitatea serală de marxism-leninism după cum urmează : SECȚIA ECONOMIE: anul I — expunere la sala Consiliului popular municipal; anul II — expunere la sala nr. 69, Cabinetul de partid ; anul III — expunere la sala nr. 68, Cabinetul de partid, SECȚIA CONSTRUCȚIE DE PARTID : anii I, II și III — expunere la Clubul C.N.M. SECȚIA ISTORIE : anul — expunere la sala Direcției I generale agricole ; anul II — dezbateri la sala nr. 65, Cabinetul de partid ; anul III — expunere la sala nr. 48, Cabinetul de partid. SECȚIA FILOZOFIE : anul I — expunere la Școala generală nr. 12 ; anul II — expunere la Școala generală nr. 12 ; anul II — expunere la sala P.C.R. din str. Costache Burcă nr. 1.