Dobrogea Nouă, aprilie 1974 (Anul 27, nr. 7966-7989)

1974-04-17 / nr. 7978

BIBLIOTECA centrala wiv»strA** U. EMINESCU* SAȘt PROLETARI DIN TOATE TARIFF, UNITI-VA ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN In prezența tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU ? ___________ a avut loc ședința inaugurală a sesiunii Uniunii Interparlamentare In prezenta președintelui Republicii Socialiste România, NICOLAE CEAUȘESCU, marți, 16 aprilie, la Palatul Marii Adunări Naționale a avut loc ședința inaugurală a sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare. La ceremonia deschiderii au luat parte tovarășii Emil Bodnaraș, Gheorghe Cioară, Emil Drăgănescu, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Ștefan Voitec, Cornel Burtică, Mihai Dalea, Ștefan Andrei. De asemenea, au fost prezenți vicepreședinți ai Marii Adunări Naționale, secretarul Consiliului de Stat, ministrul afacerilor externe, membri ai Consiliului de Stat, președinți ai comisiilor permanente ale Marii Adunări Naționale, reprezentanți ai vieții publice din România. Erau de față șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. Sosind la Palatul Marii Adunări Naționale, președintele Republicii a fost salutat cu cordialitate de președintele ad-interim al Consiliului Interparlamentar, G. S. Dhillon (India) și vicepreședintele E. J. Derwinski (S.U.A.), de secretarul general al Uniunii Interparlamentare, P. C. Terenzio, precum și de alte personalități politice care au adus președintelui României un cald omagiu. A urmat o scurtă conversație caracterizată de convingerea exprimată de președintele Nicolae Ceaușescu în succesul misiunii de pace și largă cooperare pe care Uniunea Interparlamentară și-a asumat-o, în contribuția pozitivă așteptată din partea sesiunii de la București. Cei prezenți au exprimat sentimente de gratitudine (Continuare in pag. a III-a) Cuvintarea tovarășului * Nicolae Ceaușescu Doamnelor și domnilor, Onorată asistență, Stimați tovarăși, Doresc să încep prin a vă adresa un salut cordial dumneavoastră, participanților la lucrările sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare, personalități marcante ale vieții politice din peste 60 de țări ale lumii, și să-mi exprim satisfacția că România găzduiește această importantă reuniune internațională. Fără îndoială că lucrările sesiunii, care abordează probleme majore ale situației politice internaționale actuale, vor contribui la mai buna cunoaștere reciprocă, la dezvoltarea contactelor și a relațiilor dintre parlamente, dintre factorii politici ai țărilor participante, la progresul eforturilor generale pentru instaurarea pe planeta noastră a unei lumi mai bune și mai drepte. Reuniunea dumneavoastră își propune să dezbată probleme de importanță capitală pentru așezarea relațiilor dintre state pe baze noi, pentru lichidarea vechii politici de dominație și dictat, de amestec in treburile interne ale altor state, a colonialismului și neocolonialismului, pentru impulsionarea luptei de eliberare națională a popoarelor șî respectarea dreptului sacru al fiecărei națiuni de a-și hotărî singură destinele. Abordarea unui asemenea larg cerc de probleme de către acest important for politic internațional va putea neîndoios aduce o contribuție prețioasă la unirea eforturilor popoarelor, ale forțelor înaintate de pretutindeni în vederea afirmării lume a unei politici, noi, de egaliîntate și respect reciproc între națiuni, de pace și colaborare intre state. O importanță deosebită are faptul că sesiunea reunește parlamentari din țâri cu orânduiri sociale diferite, reprezentând opinia publică de pretutindeni, năzuințele tuturor popoarelor de a pune cu hotărîre capăt vechii politici, de a inaugura o eră nouă a relațiilor interstatale, bazate pe principii de egalitate și democratice. Subliniez în mod deosebit aceasta pornind de la faptul că în condițiile de astăzi opinia publică și reprezentanții ei, masele largi populare din toate țările joacă un rol tot mai mare în determinarea evoluției politice mondiale, în promovarea păcii și colaborării. Tocmai ca rezultat al intensificării activității politice in viața internațională a maselor populare, a afirmării tot mai puternice a voinței popoarelor ,de a se dezvolta liber și nestînjenit, in lumea de astăzi s-au produs și se produc profunde transformări revoluționare, sociale și naționale, mari mutații in raportul de forțe mondial, au loc o serie de procese pozitive în direcția destinderii si colaborării. O expresie elocventă a acestor tendințe noi o constituie faptul că in ultimii ani au fost soluționate, un șir de probleme ce afectau in mod grav pacea și securitatea planetei, s-au intensificat contactele și tratativele dintre state, s-a amplificat colaborarea intre națiuni. O semnificație deosebită are, in acest sens, de asemenea, trecerea la înfăptuirea dezideratului securității europene, realizarea de pași concreți în direcția normalizării raporturilor dintre statele continentului nostru, începerea și desfășurarea conferinței general-europene, în același timp însă, trebuie să constatăm că in lume mai sunt forțe politice interesate să perpetueze vechea politică de inegalitate, dominație și dictat, de agresiune și război, să frâneze și să tragă înapoi procesul destinderii și pârii, al înțelegerii și colaborării dintre toate popoarele. Aceasta face necesară continuarea cu și mai mare fermitate și consecvență a eforturilor depuse de forțele democratice, de toate popoarele împotriva încercărilor de reeditare a (Continuare în pag. a III-a) Cu prilejul împlinirii a 30 de ani de la făurirea Frontului Unic Muncitoresc Adunarea festiva din Capitală Cu prilejul împlinirii a 311 de ani de la făurirea Frontului Unic Muncitoresc, marți după-amiază a avut loc în Capitală o adunare festivă organizată de Comitetul municipal București al P.C.R. Au participat numeroși oameni muncii din întreprinderile și viaistituțiile bucureștene, vechi militanți ai partidului și ai mișcării muncitorești din România, reprezentanți ai unor instituții centrale și organizații obștești, oameni de știință, cultură și artă, studenți, militari. In prezidiul adunării festive au luat foc tovarășii : Ștefan Voitec, Constantin Pirvulescu, Constanța Crăciun, Ion Traian Ștefănescu, prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, Vasile Biga, Vasile Ionescu, Stela Moghioroș, Banait Bogatoiu și Nicolae Cioroiu. Adunarea festivă a fost deschisă de tovarășul Nicolae Matei, secretar al Comitetului municipal București al P.C.R. Despre semnificația evenimentului a vorbit tovarășul Ion Popescu-Puțuri, membru al C.C. al P.C.R., directorul Institutului de studii istorice și social-politice de pe lingă C.C. al P.C.R. . Cu același prilej, in holul Muzeului de istorie a Partidului comunist, a mișcării revoluționare și democratice din România a fost organizată o expoziție, care oglindește principalele aspecte de luptă pentru unitatea clasei muncitoare, formarea partidului clasei muncitoare in 1893, precum și activitatea acestuia la sfîrșitul secolului al 19-lea. Reține atenția macheta sediului primului cerc muncitoresc din București situat în Piața Amzei nr. 26, care a fost și sediul Congresului I al P.S.D.M.R. Sunt redate, de asemenea, aspecte ale transformării Partidului Socialist în Partidul Comunist Român, lupta de apărare a unității mișcării muncitorești din România. Este ilustrat apoi pe larg momentul făuririi, în aprilie 1941, a Frontului Unic Muncitoresc. Documente și fotografii înfățișează apoi activitatea desfășurată de Partidul Comunist Român pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate. (Agerpres) 17 aprilie 1974 4 pagini, 30 bani ® » Net* ANUL XXVII nr. 7978 Miercuri, mima ni Mima e Srl • Sport PRIMIRI LA TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU Membrii Comitetului Executiv al Uniunii Interparlamentare Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, marți, pe G. S. Chilion, președintele ad-interim al Consiliului Interparlamentar și Comitetului Executiv al Uniunii Interparlamentare, E.T. Derwinski, vicepreședinte al Comitetului Executiv, P. C. Terenzio, secretar general al Uniunii Interparlamentare, și pe membrii Comitetului Executiv al Uniunii — J. A. England (Australia), E. Cuvelier (Belgia), R. Said (R.A. Egipt), W. Hofer (Elveția), G. Vedovato (Italia), K. Fukunaga (Japonia), A. Carrillo (Mexic), A. P. Șitikov (U.R.S.S.). La întrevedere au participat Emil Bodnaraș și Ștefan Voitec, vicepreședinți ai Consiliului de Stat, Manea Mănescu, prim-ministru al guvernului, Miron Constantinescu, președintele Marii Adunării Naționale, George Macovescu, ministrul afacerilor externe, Cornelii Mănescu, membru al Comitetului Executiv al Uniunii Interparlamentare, președintele grupului român din Uniunea Interparlamentară. Intreținindu-se cordial cu reprezentanții conducerii Uniunii Interparlamentare, președintele Nicolae Ceaușescu a relevat rolul important pe care uniunea, parlamentele și parlamentarii pot și trebuie să-l joace in înfăptuirea unei politici noi, in statornicirea in relațiile interstatale a principiilor dreptului international, in edificarea unei lumi mai bune și mai drepte, o lume a păcii, înțelegerii și cooperării. In acest sens, s-a subliniat cu satisfacție că pe agenda sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare sunt înscrise probleme de larg interes. Dialogul dintre șeful statului român și membrii Comitetului Executiv al Uniunii Interparlamentare a reliefat faptul că evoluția vieții internaționale pune in evidență noi elemente pozitive in această direcție, că tot mai multe țări iși aduc contribuția la rezolvarea problemelor ce confruntă omenirea. In cadrul convorbirii, au fost abordate, de asemenea, unele aspecte privind materiile prime — problemă aflată in prezent in dezbaterea sesiunii extraordinare a Adunării Generale a O.N.U. — subliniindu-se, in context, contribuția pe care trebuie să și-o aducă Uniunea Interparlamentară și in acest domeniu, în deplin consens, s-a relevat necesitatea așezării relațiilor economice pe baze noi, echitabile, exprimîndu-se convingerea că actuala sesiune a Adunării Generale a O.N.U. va oferi cadrul adecvat pentru ca toate țările — mici, mijlocii și mari — să participe la găsirea, in comun, a soluțiilor pe care le reclamă rezolvarea problemei materiilor prime in interesul progresului economic și social al tuturor popoarelor. Intilnirea s-a desfășurat intr-o atmosferă de caldă, prietenie. Senatorul american Edward Kennedy Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, marți la amiază, pe senatorul democrat american Edward Kennedy, care face o vizită in țara noastră. Senatorul Edward Kennedy și-a exprimat satisfacția de a se reintilni cu președintele Nicolae Ceaușescu, de a continua discuțiile rodnice avute cu prilejul vizitei șefului statului român R. S.U.A. In cursul întrevederii au fost abordate probleme ale relațiilor dintre România și S.U.A., constatîndu-se cu satisfacție evoluția lor pozitivă îndeosebi in ultimii ani. S-a exprimat dorința reciprocă de a acționa in continuare pentru dezvoltarea colaborării și înțelegerii dintre cele două state, pentru apropierea și prietenia dintre popoarele român și american. In acest context a fost relevat rolul pe care îl au in promovarea acestor relații contactele directe între oamenii politici, precum și între reprezentanți ai cercurilor economice, ai vieții culturale și științifice din cele două țări A avut loc, de asemenea, un schimb de vederi asupra unui cerc largile probleme ale vieții internaționale. In acest cadru s-a subliniat cu satisfacție îmbunătățirea climatului politic în lume și s-a relevat necesitatea consolidării cursului spre destindere, prin promovarea unor relații noi între state, bazate pe echitate și deplina egalitate in drepturi, care să corespundă aspirațiilor legitime de pace, progres și bunăstare ale tuturor națiunilor lumii. In aceeași zi, tovarășa Elena Ceaușescu a avut o întrevedere prietenească cu soția senatorului american, doamna Joan Kennedy. Președintele Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu au reținut apoi la dejun pe senatorul Edward Kennedy și soția sa, Joan Kennedy. Convorbirile și dejunul s-au desfășurat intr-o atmosferă cordială, prietenească. Șeful delegației egiptene la lucrările Uniunii Interparlamentare Marți după-amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Republicii Socialiste România, a primit pe deputatul Mahmoud Abou-Waffa, șeful delegației egiptene la sesiunea Uniunii Interparlamentare, membru al Consiliului Interparlamentar. La întrevedere a fost de față Osman Assal, ambasadorul Republicii Arabe Egipt la București. Oaspetele a transmis președintelui Nicolae Ceaușescu un cald salut din partea președintelui Republicii Arabe Egipt, Anwar Sadat, a poporului egiptean, împreună cu admirația sa fațadele personalitatea șefului statului român. Mulțumind, președintele Nicolae Ceaușescu a rugat să se transmită președintelui Anwar Sadat un cordial salut prietenesc, precum și urări de pace și prosperitate poporului egiptean. Președintele Nicolae Ceaușescu și deputatul Mahmoud Abou-Waffa au avut, apoi, o convorbire cordială, in cursul căreia au fost abordate probleme privind dezvoltarea relațiilor bilaterale. Cu acest prilej, s-a dat o deosebită apreciere raporturilor de prietenie și cooperare statornicite între țările și popoarele noastre, raporturi spre satisfacția ambelor părți, care se extind pe multiple planuri, în spiritul convorbirilor și înțelegerilor convenite între președinții Nicolae Ceaușescu și Anwar Sadat. A fost exprimată dorința comună de a se pune în valoare, intr-o măsură și mai mare, posibilitățile existente pentru intensificarea și diversificarea in continuare a conlucrării reciproce, în interesul celor două popoare, al cauzei generate a păcii și colaborării internaționale. Totodată, au fost discutate aspecte actuale ale vieții internaționale, îndeosebi cele referitoare la situația din Orientul Mijlociu. Oaspetele a relevat acțiunile pozitive întreprinse de România, personal de președintele Nicolae Ceaușescu, în direcția soluționării politice a problemelor care confruntă zona Orientului Mijlociu, în conformitate cu interesele legitime ale popoarelor din această regiune, în folosul păcii și destinderii in lume, întrevederea s-a desfășurat intr-o atmosferă caldă, prietenească. CHIUL, MIILE II SERVICII Ș 1 TURISMUL să răspundă tot mai deplin cerințelor actuale Sarcini stabilite de Comitetul județean de partid în contextul profundei analize din recentele documente de partid și de stat privind activitatea economică și social-politică pentru îndeplinirea exemplară a planului de stat și angajamentelor asumate în întrecerea socialistă In baza programului stabilit de Comitetul județean de partid pentru dezbaterea principalelor probleme din activitatea economică și social-politică a județului, in spiritul profundei și multilateralei analize cuprinse in recentele documente de partid și de stat pe aceste probleme, ieri, la Constanța a avut loc o consfătuire de lucru la care au participat tovarășii : VASILE VILCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid, membri ai birourilor comitetelor județean și municipal de partid, membri ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal, activul de partid din comerț, cooperație, turism, cadre de conducere și alți lucrători din comerțul de stat, turism, cooperația de consum, unități prestatoare de servicii aparținund cooperației meșteșugărești, gospodăriei comunale, indistriei locale, poștă, telefoane, energie electrică, transporturi etc. La consfătuire s-a arătat că nu se privește sfera circulației mărfurilor, volumul desfacerii cu amănuntul a crescut în anul 1973 cu aproape 300.000.000 lei față de anul 1972, volumul prestărilor de servicii către populație a fost mai mare cu 21 la sută. In ce privește turismul, stațiunile de pe litoralul românesc al Mării Negre au fost vizitate de 2,5 milioane turiști, din care aproape un milion in mod organizat prin O.N.T. „Litoral“, realizindu-se in dinamică o creștere a încasărilor valutare, față de anul 1972, ile* aproape 50 milioane lei valută. Eforturile făcute de către partidul și statul nostru pentru dezvoltarea, diversificarea și îmbunătățirea activității comerciale, turistice și de prestări de servicii către populație au condus la creșterea considerabilă a acestor activități in economia județului și implicit la îmbunătățirea continuă a condițiilor de trai ale celor ce muncesc. Este suficient să arătăm in acest sens că în aceste domenii de activitate , sunt cuprinși aproximativ 50.000 lucrători și că valoarea desfacerilor de mărfuri și a prestațiilor de servicii către populație și turiști a fost de aproape 7 miliarde lei. La dispoziția populației și turiștilor există o largă rețea comercială totalizind 3.151 unități din care 861 in mediul rural, 115.000 (Continuare ia nasa