Drapelul Roşu, octombrie 1971 (Anul 27, nr. 8309-8335)

1971-10-28 / nr. 8332

Anul XXVIII nr. 8.332 Joi, 28 octombrie 1971 4 pagini, 30 bani OMUL POTRIVIT LA LOCUL POTRIVIT! Acesta este spirrtul Legii privind încadrarea și promovarea în muncă a personalului din unitățile socialiste de stat Adoptarea LEGII PRIVIND INCADRAREA ȘI PROMOVAREA IN MUNCA A PERSONALULUI DIN UNITĂȚILE SOCIALISTE DE STAT, în recenta sesiune a Marii Adunări Naționale — al cărei text integral a fost publicat, duminică, in presa centrală — constituie nouă și elocventă dovadă a preoocupării perseverente a conducerii partidului și statului nostru, personal a tovarășului Nicolae Ceaușescu, pentru aplicarea în practică a măsurilor de perfecționare continuă a conducerii întregii vieți economice și sociale, potrivit cerințelor actualei etape de dezvoltare a României. In acest amplu proces de dezvoltare, se impune cu stringență folosirea cit mai judicioasă a cadrelor, în concordanță cu pregătirea, aptitudinile și experiența fiecăruia, sporirea rolului și competenței lor în organizarea și conducerea proceselor de producție. Prevederile noii reglementări — binecunoscute încă din timpul dezbaterii publice, înainte de a fi legiferate de Marea Adunare Națională — răspund pe deplin acestei necesități, aduc criterii obiective, stimulative în domeniul încadrării și promovării cadrelor. Este important să precizăm că, la adunările de dezbatere a proiectului de lege au participat nu mai puțin de 1.200.000 de oameni ai muncii, că au fost făcute peste 1.000 de propuneri — ceea ce atestă interesul legitim pe care opinia publică îl acordă acestei deosebit de importante reglementări, pentru prima dată cu caracter unitar. Astfel, în noua lege sunt prevăzute, cu maximă precizie, sistemul de încadrare și promovare a tuturor categoriilor de personal, organizarea și desfășurarea examenelor sau concursurilor, modul de apreciere a activității personalului, condițiile de studii și vechime. Să relevăm, succint, cîteva din coordonatele principale ale noii reglementări. Pornind de la dubla calitate a oamenilor muncii — de producători și proprietari ai avuției naționale — deci de la dreptul și obligația colectivelor de a participa nemijlocit la organizarea producției și a muncii și, deopotrivă, de la răspunderea pentru utilizarea cit mai judicioasă a mijloacelor materiale și financiare ale unității în care lucrează, legea prevede ca oamenii muncii spună părerea și în privința să și promovării celor mai bune cadre în funcții de conducere. Iată, între multe altele, un element esențial care conferă noii legi, în ansamblu, caracteristica unui instrument eficient de adîncire a aplicării principiilor democrației noastre muncitorești, a democrației socialiste, în viața unităților economice, social-culturale și administrative. Prin legiferarea acestui sistem de promovare a cadrelor, potrivit căruia orice încadrare in muncă se aduce la cunoștința colectivului în care persoana respectivă urmează să lucreze — colectivul are dreptul să-și spună părerea în legătură cu activitatea desfășurată de cadrele care sunt propuse pentru promovare; persoanele care nu obțin recomandări favorabile din partea colectivului nu pot fi promovate — se realizează cerința exprimată în mai multe prilejuri de tovarășul Nicolae Ceaușescu, aceea de a cunoaște mai profund oamenii de-a lungul întregii lor activități. In aceeași ordine de idei, este binevenită prevederea privind introducerea sistemului de apreciere anuală a cadrelor și acordarea de calificative personalului tehnic, economic, de altă specialitate și administrativ, ceea ce va permite cunoașterea multilaterală a fiecărui salariat și constituie, totodată, un stimulent dinamic pentru autoperfecționare și autodepășire. Avînd la bază criterii precise — rezultatele obținute în îndeplinirea sarcinilor de serviciu, nivelul pregătirii profesionale și de cultură generală, calitățile personale, preocuparea față de interesele unității, pentru apărarea proprietății grija socialiste, aplicarea legilor și păstrarea secretului de stat, comportarea în cadrul colectivului din care face parte, în familie și societate, atitudinea față de interesele generale ale patriei — noul sistem de apreciere va permite cunoașterea temeinică a elementelor care definesc personalitatea acestuia, va contribui urmărirea evoluției cadrelor, la efectuarea unei munci de preselecție a celor care dovedesc reale posibilități de dezvoltare, precum și la o mai justă repartizare și utilizare a cadrelor în posturi pentru care pregătirea profesională și aptitudinile întrunite le atestă că sunt cele mai potrivite. Totodată, colectivelor de oameni ai muncii le este conferită și atribuția de a cere aplicarea unor sancțiuni administrative acelora care desfășoară o activitate profesională necorespunzătoare sau nu respectă ordinea și disciplina la locul de muncă. Avînd la bază asemenea principii larg democratice, legea reglementează condițiile încadrării în muncă și promovării în posturi de răspundere a tuturor cetățenilor patriei — români, maghiari, germani, sîrbi și de alte naționalități — potrivit cu capacitatea și pregătirea lor profesională, cu nevoile societății și ale colectivului în care urmează să-și desfășoare activitatea. Astfel, se stabilește o corelație judicioasă intre dezvoltarea în ritm susținut a economiei naționale, introducerea științei și tehnicii avansate, crearea — pe baza acestei dezvoltări — a noi locuri de muncă și criteriile de încadrare și promovare a personalului de execuție și conducere din unitățile socialiste de stat. Firesc, aceste criterii sunt diferite, pentru muncitori și, respectiv pentru personalul tehnic, economic, de alta specialitate și administrativ — creind însă fiecărui salariat o perspectivă de promovare în trepte sau gradații și, respectiv, în categorii și funcții. Transpunînd în viață ideile cuprinse în Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea cu activul din domeniul ideologiei, legea prevede criterii mult mai cuprinzătoare în cadrul promovării cadrelor în funcții de conducere . (Continuare în pag. a II-a) Produse tot mai multe la export Anul acesta, uzina Azur din Timișoara și-a dublat producția destinată exportului. Dacă în staul 1970 circa 12 la sută din produsele întreprinderii au fost vîndute peste hotare, în acest an volumul a crescut la circa 25 la sută. Lărgirea exportului se datorează în parte îmbunătățirii acțiunii de contractare, diversificării gamei de produse oferite spre vînzare. Astfel, pentru întîia oară au fost contractate livrate peste hotare cantități imiportante de clorură cuproasă. Alături de organizațiile de comerț exterior din Uniunea Sovietică, R.P. Mongolă, R.D. Vietnam etc., printre beneficiarii noi ai uzinei figurează firme din Anglia, Elveția și Italia. E de notat că planul de export pe 10 luni a fost îndeplinit integral și se prevalează ca pînă la sfirșitul anului, el să fie depășit cu peste 300.000 lei valută. Noi dotări feroviare In cadrul lucrărilor de dotare. In unitățile Regionalei C.F.R. Timișoara au fost realizate mai multe obiective vizînd modernizarea proceselor de muncă și îmbunătățirea condițiilor de lucru ale personalului. Astfel, în luna octombrie în stațiile Timișoara Est și Dobra, au fost instalate două poduri bascule, iar în stațiile Timișoara Nord și Arad s-au dat în funcțiune canale pentru revizia vagoanelor de călători care circulă cu viteze mai mari de 100 km pe oră. O importantă lucrare vine tn ajutorul muncitorilor din sectorul clădiri : în stația Lovrin a fost recepționat un nou atelier destinat acestui sector de activitate. Zestrea feroviarilor s-a completat și cu un dormitor nou în stația Nădlac, prevăzut cu tot confortul. (Pavel Popovici, corespondent). IN PAGINA A II-A Dezbateri publice cu rezonanțe educative Un roman al formației muncitorești SALARIUL NOMINAL VA FI ÎN NEME DE FATA DE Creșterea în ritm susținut a producției materiale și a venitului național va constitui și în viitor baza sporirii veniturilor oamenilor muncii. Astfel în perioada 1971-1975 salariul mediu va crește de la 1.435 lei, realizat în 1970, la 1.805 lei în anul 1975. Sporurile însemnate planificate la producția de țesături în anul 1975 vor fi realizate prin punerea în funcțiune a numeroase obiective moderne, dotate cu utilaje cu performanțe ridicate și pe seama folosirii pe o scară tot mai largă a materiilor prime fabricate în țară. Producția ce se va obține în utimul an al cincinalului va fi de 1.000-1.048 milioane m.p. Paralel cu creșterea producției, se vor realiza țesături de calitate, în sortimente diferite, cu finisaje superioare. IN 1970 ÎN 1975 țesăturii In milioane mp 1000-1048 1970 1975 Cote pentru noua dimensiune urbană a Timișoarei. Foto: E. ROBICSEK Ne aflam pe un mare șantier din nordul orașului. Ineditul e aici nu in priveliște; ineditul, aici, e în analiza matura a gesturilor, prin care autorii lor, studenți la Institutul agronomic, după ce au transformat cea mai mare parte a verii într-o veritabilă sesiune a muncii pe hotarele întreprinderilor agricole din Timișoara, Buziaș, Lugoj, Peciu Nou, Jimbolia, Sînnicolaul Mare, Pecica și Utviniș — s-au angajat sa lucreze la edificarea unui important spațiu de învățămînt . Ferma didactică experimentală. Drept pentru care, deocamdată, o întreagă pleiadă de studenți și-au ocupat locurile nu în sălile de curs sau seminarii, ci în acest autentic amfiteatru al muncii patriotice. O exigență care privește deopotrivă studiul, disciplina universitară, activitatea obștească — la înălțimea actualelor comandamente sociale formulate de secretarul general al partidului. Așa a debutat la Agronomia timișoreană noul an universitar. In răstimpul care a trecut de atunci, jurnalul de șantier a fost completat cu o suită întreagă de fapte. Joia trecută, în primele ore ale dimineții, i-am urmărit mai îndeaproape pe studenții-constructori, alegîndu-ne itinerariul vastelor spații ale viitoarei ferme didactice. Spun vaste, pentru că simpla ei denumire nu este îndestulătoare să o prezinte pe de-a-ntregul. Pe scurt, F.D.E.-ul — a cărei piatră de temelie se punea acum trei ani — circumscrie o suprafață de peste 200 hectare ; majoritatea construcțiilor și amenajarilor au un caracter efectiv istrozootehnic, constituindu-se în zeci de ateliere didactice și cîmpuri experimentale. Intr-un cuvînt, excelente condiții de studiu și practică, o excelentă imagine a posibilităților pe care statul le creează viitoarelor promoții de specialiști.— mai ales dacă avem în vedere perspectiva pe care o completează fericit amplasarea limitrofă a noului Institut agronomic, căminelor, cantinei și celorlalte obiective prevăzute în planul de execuție pe 1972 al Trustului de construcții Timișoara. Furnizîndu-ne aceste date, dirigintele de șantier, ing. Alexandru Roman, preciza că devansarea actualelor lucrări (nu mai puțin de 6 obiective de bază — n.n.) are în vedere crearea disponibilităților tocmai pentru atacarea noului Institut agronomic. ...In salopete albastre, cu însemne triunghiulare pe braț, studenții întîlniți pe șantier — unii dintre ei fii ai foștilor brigadieri din 1948 — dizlocau buturugile, transformau înclinații de teren în unghiuri de 90 de grade, „transferau" mari porțiuni înțelenite pentru a lăsa locul uneltelor cu rosturile lor. Macarale, buldozere, camioane grele. Ceea ce nu poate exprima doar o secvență fotografică este tocmai atmosfera insuflețitoare cu care se muncește. Simplu spus, studenții sapă și toarnă betoanele infrastructurii viitorului pavilion avicol. Alături de ei, între alte didactice, șeful de lucrări, ing. cadre Ion Vancea, care este, de altfel, și coordonatorul documentației tehnice elaborate de proiectanți, pentru acest obiectiv. Zeci și zeci de tineri trec zi de zi printr-un examen foarte serios, își verifică aici capacitățile morale. ,In luna septembrie, s-a realizat o producție in valoare de 900.000 lei; 95 la sută din aceasta a fost obținută de studenți — ne-a spus tovarășul Ion Spătaru, inginer șef adjunct la șantierul 6 al T.C.T. Sîntem realmente îmu cîntați de activitatea acestor tineri. Ei s-au încadrat perfect în ritmul șantierului, muncesc chiar și 10 ore pe zi". — Ceea ce facem acum dovedește în chip vădit ca în noul an universitar urmărim hotărit ideea materializării faptice a indicațiilor cuprinse in documentele de partid. O asemenea carte de vizită încărcată cu semnele nobiliare ale angajamentului de a înfăptui — sub îndrumarea și cu sprijinul efectiv al organelor locale de partid — o reală cotitură în procesul de învățămînt, nu poate decit să onoreze corpul profesoral și studențesc. Este aceasta o dovadă a spiritului receptiv, comunist, dinamic, cu care școala superioară înțelege sa-și privească propria-i menire. Numai așa enerațiile de specialiști ieșite de pe ăacile facultăților vor fi mai temei- MIREE BRATEȘ (Continuare în pag. a IlI-a) PROBE LA EXAMENUL MATURITĂȚII POLITICE Studenții institutului agronomic pe șantiere Un autentic amfiteatru al muncii patriotice OPERATIVITATE ȘI PRINCIPIALITATE ÎN SOLUȚIONAREA SCRISORILOR Este un adevăr dovedit de realitatea cotidiană că în întreaga activitate a partidului nostru un factor de seamă îl constituie întărirea permanentă a legăturii dintre partid și popor, prin consultarea maselor largi asupra principalelor probleme legate de perfecționarea continuă a activității în diferite sectoare ale economiei și culturii, iar oamenii muncii se adresează cu deplină încredere organelor de partid și de stat pentru rezolvarea problemelor de interes general, obștesc și personal. La Comitetul orășenesc Buziaș al P.C.R. și la Consiliul popular orășenesc, de exemplu, sosesc tot mai multe scrisori, propuneri și sesizări. De la începutul anului pînă la sfîrșitul lunii august, bunăși vară, numai la Consiliul popular al orașului au fost primite 3.013 scrisori din care 3.000 s-au rezolvat în condiții optime. Acestea, ca și alte propuneri și sesizări înregistrate în cadrul audiențelor sau cu alte prilejuri, au constituit un sprijin prețios în activitatea organelor locale de partid și de stat în ce privește mai buna organizare a muncii în diferite sectoare ale vieții economice și sociale, cunoașterea și înlăturarea unor încălcări ale disciplinei de stat și a legalității, precum și pentru descoperirea abuzurilor și abaterilor săvîrșite de unii cetățeni. Acest lucru a reieșit cu ocazia unei recente analize a Biroului Comitetului orășenesc de partid, care, verificînd cu ajutorul comisiei organizatorice preocuparea organizațiilor de bază față de această problemă, a constatat o bună preocupare la unitățile Apemin, întreprinderea balneară, Consiliul popular orășenesc și altele. îmbucurător este faptul că din conținutul scrisorilor rezultă seamă de propuneri referitoare la o înlăturarea unor deficiențe privind realizarea planului calitatea produselor, de producție, aprovizionarea cu materii, prime și materiale a unor unități, economice. Unele scrisori se referă, la abuzuri săvîrșite de diferiți salariați din întreprinderi și instituții. In majoritatea cazurilor care s-au dovedit întemeiate, organele de partid și de stat au luat măsuri pentru lichidarea neajunsurilor semnalate și tragerea la răspunderea celor vinovați. Unii salariați au făcut sesizări cu privire la litigii de muncă | analiza la fața locului a dovedit că numeroase litigii de muncă au fost determinate de neglijența sau nepriceperea unor cadre în aplicarea prevederilor legislației și a altor norme ce reglementează drepturile și îndatoririle salariaților. Din verificarea mai multor sesizări, îndeosebi la organizațiile de partid de la cooperativa de consum, S.M.A. și altele, a rezultat că unii secretari ai organizațiilor de bază și conducători de unități au săvîrșit abuzuri, au tolerat nereguli în unitățile de care răspund, fapt ce a determinat luarea de măsuri statutare și legale împotriva celor ce au încălcat disciplina și morala, de partid. Un alt sector de activitate des vizat de scrisorile cetățenilor este cel privitor la întreținerea, gospodărirea și repartizarea spațiului locativ. In rezolvarea cererilor pentru spațiul locativ s-a semnalat că anumiți salariați de la serviciile publice, comisiile sociale din întreprinderi și instituții nu au analizat întotdeauna cu suficient discernămînt fiecare caz în parte pentru a asigura o repartizare cît mai judicioasă a spațiului locativ. Ajutor prețios a primit Consiliul popular orășenesc și unitățile de construcții prin sesizările și propunerile oamenilor muncii pentru eliminarea unor defecțiuni la executarea construcțiilor și întreținerea fondului de locuințe. De asemenea, oamenii muncii au sesizat unele abateri săvîrșite de cadre din sectorul medico-sanitar. Analiza modului în care se rezolvă scrisorile și propunerile oamenilor muncii a scos în evidență și alte învățăminte. S-a apreciat astfel că pe adresa Comitetului orășenesc de partid și a Consiliului popular orășenesc vin încă multe scrisori a căror rezolvare cade in sarcina unor factori de răspundere din cadrul întreprinderilor, unităților agricole sau instituțiilor. Aceasta dovedește că ia cooperativa de consum, de exemplu, secretarii organizațiilor de bază și conducătorii tehnico-administrativi socotesc că e mai comod să rezolve alții, și nu ei, problemele ridicate de salariați. Or, este cunoscut faptul că legătura strânsă dintre conducător și mase se realizează tocmai prin ascultarea și soluționarea optimă a ceea ce spun ele. Neglijînd acest imperativ nu facem altceva decît să ne îndepărtăm de oameni, de nevoile lor, înseamnă, în același timp, ignorarea posibilităților de a cunoaște mai îndeaproape preocupările oamenilor. Apreciind oportunitatea analizei muncii cu scrisorile, tovarășii Nicolae Izgăreanu, Petru Lighezan, Maria Popovici și alți membri ai Biroului Comitetului orășenesc de partid au propus intensificarea controlului la acele organizații și unități unde rezolvarea scrisorilor nu se face cu răspundere partinică. S-a hotărit totodată ca pentru eliminarea neajunsurilor și pentru ridicarea înțelegerii de către toți factorii interesați a rolului pe care îl reprezintă această problemă să fie chemați periodic în fața organului de partid cite două, trei birouri ale organizațiilor de bază pentru a informa, împreună cu conducătorii unităților respective, despre modul în care se ocupă de rezolvarea scrisorilor. Aceasta cu scopul de a înlătura superficialitatea și tărăgănarea de care mai dau dovadă unii factori de răspundere in transpunerea în practică a hotărîrilor partidului și statului nostru stabilind răspunderi precise pentru cei chemați să soluționeze în mod operativ și competent cererile oamenilor muncii. IOAN IANCU vicepreședinte al Consiliului popular orășenesc, membru al Biroului Comitetului orășenesc de partid BUZIAȘ