Drapelul Roşu, martie 1973 (Anul 29, nr. 8746-8772)

1973-03-23 / nr. 8765

Ü2 Oamenii muncii din județ răspund prin fapte de muncă Chemării adresate de către Conferința județeană a secretarilor comitetelor comunale de partid și președinților consiliilor populare comunale PARTICIPARE LARGA, REALIZĂRI ÎNSEMNATE, DAR SE POATE FACE MAI MULT! Primăvara este deosebit de prielnică activităților edilitargospodărești, acțiunilor de muncă patriotică pentru infrumusețarea localităților. Experiența anilor trecuți ne arată că prima etapă a întrecerii patriotice — etapă care, după cum se știe, se încheie la 1 mai — are o mare înrîurire asupra bilanțului pe întregul an. Cu cit se muncește și se realizează mai mult în această parte a anului, cu atît bilanțul final va fi mai bogat. In 1972, majoritatea localităților din județ au reușit ca, printr-o muncă entuziastă, temeinic organizată, să îndeplinească — încă din primele luni — prevederile pe întregul an, la întrecerea patriotică. Acest fapt a permis ca, în preajma Conferinței Naționale a partidului, angajamentele să fie reînnoite, majorate substanțial. Pornind de la aceste realizări, consiliile populare, toți cetățenii din județul nostru și-au asumat, pentru 1973, sarcini sporite, dar pe deplin realiste. Propunîndu-și să mobilizeze plenar posibilitățile și resursele de care dispun localitățile pentru dezvoltarea lor economică și socială, organele și organizațiile de partid locale, consiliile populare, deputații, comitetele de cetățeni desfășoară o activitate rodnică în vederea îndeplinirii, înainte de termen, a planului cincinal, de realizare a unor noi și importante obiective de larg interes. Pentru a cunoaște și a informa cititorii asupra felului cum au fost demarate acțiunile prevăzute în răspunsul dat de județul nostru Chemării la întrecerea Consiliului popular al județului Maramureș, în angajamentele asumate la Chemarea comunei Stoicănești, județul Olt, am adresat cîtorva factori de conducere din comune întrebarea : Ce acțiuni de interes întreprindeți în aceste zile ? Prin răspunsurile primite am urmărit evidențierea, cu deosebire, a ceea ce s-a făcut pe acest tărîm după recenta Conferință județeană a secretarilor comitetelor comunale de partid și primarilor comunali, felul cum se îndeplinesc obiectivele cuprinse în Chemarea adresată de conferință tuturor oamenilor muncii din satele timișene. CAROL WAGNER, secretarul Comitetului comunal de partid Ciacova, primarul comunei — Este foarte dificil ca, in cîteva cuvinte, să cuprind — fie și sumar — principalele activități edilitar-gospodărești pe care le întreprindem în aceste zile. In fapt, ele au fost demarate încă din primele zile ale anului, unele fiind începute chiar în devans. O dată cu Conferința județeană a secretarilor comitetelor comunale de partid și primarilor comunali acțiunile s-au intensificat în toate domeniile. Chemarea adresată de conferință către oamenii muncii din satele timișene găsind un larg ecou în organizațiile de partid, în sinul maselor. M-aș referi la un singur exemplu : contribuția gospodăriilor personale ale cetäțenilor la alcătuirea fondului central de produse agroalimentare. Pînă la 16 martie au fost contractați 168 porci, peste 200 miei, 21 lăutași, precum și importante cantități de lapte și alte produse. Pentru fiecare sat — Petromon, Cebza, Macedonia, Gad, Obad, Ghilad și localitatea centru de comună s-au organizat colective de sprijin. Avînd în frunte un membru al comitetului executiv al consiliului popular, membrii colectivelor respective stau de vorbă cu fiecare locuitor, explicindu-i însemnătatea acțiunii, avantajele oferite de stat celor care încheie contracte. Rezultatele n-au întîrziat să se arate. Intr-o singură zi, de pildă, colectivul condus de deputatul Aurel Ulița, care s-a deplasat la Petroman, a reușit să încheie contracte pentru vinzarea a 100 miei și peste 2.000 litri lapte de vacă. A doua zi, un alt colectiv, condus de Gheorghe Mioc, secretarul consiliului popular, ajutat de Mihai Sparing, președintele cooperativei agricole și Ioan Ivan, tehnician veterinar, a desfășurat aceeași muncă la Ciacova, soldată, de asemenea, cu rezultate pozitive. Intre cei care au încheiat astfel de contracte se numără cooperatorii: Iosif Magiari — pentru 15 miei, Emeric Kiss — pentru 2 tăurași, Pavel Frig — pentru 2.000 litri de lapte. Acțiunile continuă GHEORGHE LUCACI, vicepreședinte al Consiliului popular al comunei Coștei : — Pentru 1973 ne-am angajat să realizăm prin muncă patriortică cel puțin 1.170.000 lei. Pînă la 1 mai vom da în folosință sala de festivități a noului cămin cultural și biblioteca din satul Păru. La această oră, o echipă formată din meșterii loan Franțescu și Ioan Jucșor, precum și alți săteni, zorește terminarea unor lucrări interioare — pardoseala, instalații, finisaj, hisajul ,tipari continuă lucrul la alimentarea cu apă, în sistem centralizat, urmînd să dăm în exploatare cel puțin 1.200 m de rețea de distribuție. In același timp, un număr de gospodării vor fi racordate la sistem. Tot în aceste zile s-au împietruit 1.400 mp de străzi, județean la Coștei, iar pe drumul Nezeriș—Valea Lungă a fost construit un pod de lemn. Sub conducerea Comitetului comunal de partid, căutăm să mobilizăm, la activitățile gospodărești, întreaga populație, considerând că acum e timpul cel mai prielnic pentru astfel de lucrări. Ne-am propus ca încă în primăvară să înscriem la munca patriotică un bilanț de cel puțin 770.000 lei, ceea ce ne va îngădui depășirea angajamentului anual. O mare parte din brațele disponibile sunt mobilizate la întrețineri de drumuri și la amenajări hidroameliorative. Un capitol aparte în preocupările noastre îl constituie înfrumusețarea zonelor de penetrație în comună, punerea la punct a împrejurimilor de la complexul de deservire turistică. IOAN NEMEZNIC, secretarul Comitetului comunal de partid Curtea, primarul comunei : — O bună parte din obiectivele cuprinse în răspunsul dat de noi Chemării la întrecerea comunei Stoicănești, județul Olt, sunt determinate de specificul localității, de faptul că ne aflăm într-o zonă de deal, premontană. Astfel, căutăm să creăm condiții pentru creșterea și dezvoltarea șeptelului de animale. Pe pășune continuăm lucrările de defrișări, curățiri de lăstărișuri, distrugeri de mușuroaie etc. Este vorba de o suprafață de circa 150 hectare. Acțiunea este conjugată cu eforturile pe care le depune statul în această direcție, prin intermediul întreprinderii pentru execuția lucrărilor de îmbunătățirea și exploatarea pajiștilor. da Un alt obiectiv aflat pe agende activități a consiliului popular este asfaltarea străzii principale, pînă la drumul județean, în lungime de 500 metri, lucrare pe care o vom termina încă în acest an. hi același scop, cetățenii comunei au extras din albia rîului Bega și transportat pe șantier circa 300 mc de balast. Tot noi confecționăm bordurile, facem terasamentele și acostamentele, folosind piatra brută, aflată din belșug în hotarul comunei. In același timp se desfășoară construcția noului local de grădiniță. Desigur, asemenea rezultate se datorează hărniciei oamenilor, dorinței lor de a contribui cu toate forțele la dezvoltarea comunei. Printre ei se numără deputații Gheorghe Dragoș, Maria Moldovan și Iosif Grecu, precum și gospodarii fruntași Ion Dumitrescu, Iosif Andraș, orghe Moldovan, Dumitru GheRujan, Gheorghe Popescu. SCHMIDT GAȘPAR, dintele Consiliului popular preșeal comunei Uivar : — Anul acesta vrem să ne depășim p [UNK] [UNK] noi înșine. Ne-am luat un angajament de 2.241.986 lei și vrem nu numai să-l realizăm, ci să-l și depășim, așa cum ne cere Chemarea adresată tuturor locuitorilor din satele județului Timiș. Un atare volum de muncă presupune, cum e și normal, o temeinică activitate organizatorică. Sarcinile au fost împărțite pe toate cele 6 sate — Otelec, Pustiniș, Răuți, Sînmarlinu Maghiar, Ionel și, desigur, Uivar. E mai degrabă o împărțire pe circumscripții electorale, între care se inițial o adevărată competiție pentru cel mai frumos bilanț, pentru realizări cel mai importante. O susținută activitate se desfășoară la contractări de animale și produse agroalimentare pentru fondul central. Chiar a doua zi după Conferința județeană a secretarilor și primarilor comunali, un mare număr de țărani cooperatori, mecanizatori și alti cetățeni din satele noastre au ieșit în cîmp, lucrînd la despotmoliri de șanțuri, construirea de canale noi pentru scurgerea surplusului de apă. Pregătiri pentru o nouă construcție Intre obiectivele aflate pe agenda de activități edilitar-gospodărești din 1973 a comunei Variaș, construcția noului dispensar uman ocupă un loc de frunte. Durarea acestuia are la bază propunerea făcută de cetățeni în întîlnirile cu deputații și tot locuitorii comunei sunt aceia care au venit ca cea mai mare parte din cu ideea materiale să fie procurate pe plan local. Sprijinit de comitetul de lucrare, special constituit pentru dispensar, comitetul executiv al consiliului popular comunal a declanșat în aceste zile munca pe șantier. Cetățeni ca Ion Circu, Mihai Ciordaș, Andrei Silaghi, Aurel Bot și Arpad Csordaș zoresc transportul balastului din albia rîului Timiș, aduc piatra necesară noii construcții, în timp ce alții pregătesc terenul pentru construcția propriu-zisă. O parte din cărămidă și țiglă este procurată, de asemenea, pe plan local, ca urmare a demolării unor construcții mai vechi, care nu mai puteau fi de folos. Contracte pentru valorificarea produselor agroalimentare La Herneacova, Izvin, Bazoș, Stanciova, Petrovaselo și în celelalte sate ale comunei Recaș numeroși locuitori au încheiat în acest an contracte pentru creșterea, îngrășarea și vinzarea către stat unui mare număr de animale, precum și in vederea valorificării în condiții avantajoase a diferitelor produse agroalimentare. Pînă ieri au fost definitivate asemenea contracte pentru 152 porci, 1.260 hl, lapte de vacă, 360 hl, lapte de oaie și capră, 948 kg lină, precum și pentru un mare număr de miei, îmbrățișată cu interes de către populație, acțiunea continuă să se desfășoare în mod susținut. Ea se bucură de sprijinul efectiv al factorilor de răspundere din localitate, existind dorința unanimă ca nivelul realizărilor din anul trecut, pe acest tărîm să fie simțitor depășit. DRAPELUL ROȘU 8.765 Mobilizați de deputați, cetățenii din Topolovățu Mare se prezintă în număr mare pe șantierul de hidroameliorații. La îndemnul comuniștilor și împreună cu ei, locuitorii din satele comunei au hotărît ca întregul volum de muncă prevăzut pentru acest an — dislocarea a 16.500 mc de pămînt — să-l realizeze încă în primăvară. Privind imaginea de mai jos surprinsă duminică la marginea satului Șuștra de către obiectivul aparatului de fotografiat este ușor să ne dăm seama că angajamentul asumat va fi întrutotul respectat. Intre cei prezenți, am recunoscut pe Gheorghe Jucu, Jiva Milutin, Constantin Chira, Ion Craioviceanu, Maria Ghițulescu, Stela Negru, Constantin Gaiță și Ioan Marian. Pînă duminica trecută aici au fost săpate canale a căror lungime depășește 7 km, fiind dislocați 9.500 mc de pămint. (Foto : I. MARICA) Zestrea comunei Remetea Mare a fost îmbogățită de curînd cu un frumos edificiu : căminul cultural, pe care vi-l prezentăm în imaginea de mai sus (Foto : G. STOICOVICI) Chemarea adresată oamenilor muncii de la sate de către recenta Conferință județeană a secretarilor comitetelor comunale de partid și primarilor comunali a găsit un larg ecou și la Sînpetru Mare, iar dorința unanimă a cetățenilor este de a face totul pentru ca 1973 să constituie un an de viră atît în creșterea producțiilor agricole și animaliere, cit și în ceea ce privește munca patriotică. De altfel este de menționat că, asemeni altor localități timișene, comuna noastră a dobîndit în ultimii ani o valoroasă experiență pe tărimul antrenării maselor la înfăptuirea obiectivelor înscrise în planul de dezvoltare a economiei locale, la înfrumusețarea satelor. In intervalul de timp ce a trecut de la începutul anului am consultat, efectiv întreaga populație asupra noilor obiective pe care va trebui să le înfăptuim, asupra urgențelor și priorităților. In mod deosebit a fost impulsionată activitatea deputaților și comitetelor de cetățeni. Dar, mai Înainte de toate, se cuvine să amintim că, in anul trecut, cetățenii comunei noastre, in frunte cu membrii de partid, au efectuat lucrări de muncă partativă în valoare de 1.928.250 lei, depășindu-ne substanțial angajamentul anual. De remarcat că mai bine de 328.000 lei sunt economii obținute la lucrările finanțate, ceea ce relevă spiritul gospodăresc de care dau dovadă deputații, comitetele de cetățeni și comitetele de lucrări in realizarea obiectivelor de interes obștesc. Pentru noul an suntem hotărîți să facem totul pentru ca din angajamentul de 2.005.000 lei, 1.334.000 lei să-i realizăm încă in etapa 1 a întrecerii patriotice, adică pînă la 1 mai In felul acesta vom avea posibilitatea ca angajamentele cuprinse în răspunsul dat comunei Stoicănești, județul Olt, să fie depășite. Convingerea se bazează pe destoinicia oamenilor, pe dragostea lor pentru comuna natală, comună pe care vor s-o vadă mereu mai bogata, frumoasă și bine gospodărită. De curînd, au fost construite și date în folosință baia comunală, cu 8 dușuri, 4 vane, cameră de aburi, casa de naștere și dispensarul uman. Acesta din urmă dispune de cabinet de interne, medicină generală, cabinete de pediatrie și stomatologie, salon de așteptare, încăperi anexă, precum și locuință pentru personalul medical, toate prevăzute cu instalație de apă, lumină electrică și canalizare . Este vorba de o construcție concepută unitar, aspectuoasă și care, amplasată în centrul civic, întregește în chip fericit zestrea de dotări tehnice a comunei. De asemenea, la Sînpetru Mare a început și continuă lucrările la alimentarea cu apă potabilă în sistem centralizat a localității și vrem ca pînă la toamnă să introducem cel puțin 2.000 m de conductă de distribuție. In același timp, se desfășoară lucrările pentru racordarea la rețea a cît mai multe gospodării personale, ceea ce, se înțelege se va răsfrînge favorabil asupra condițiilor de viață ale populației. Intr-o etapă imediat următoare vom extinde acțiunea de alimentare cu apă și în satul Saravale. Deocamdată, ca sursă de apă folosim fîntînile forate pe plan local, dar, în perspectivă, există condiții să realizăm un racord la apeductul aflat în construcție pentru orașul Sînnicolaul Mare. întrecerea pe tărîmul muncii patriotice oferă nenumărate posibilități de afirmare a inițiativei locale, ceea ce contribuie la cuprinderea unei arii foarte largi a problemelor de interes obștesc. Bunăoară, consiliul popular și-a însușit propunerea făcută de cetățenii din satul Igriș pentru construcția unei băi publice și în această localitate, lucrare care va prinde contur nu peste multă vreme. Este vorba de un obiectiv pe care îl vom realiza, la fel ca și pe celelalte, cu posibilități locale, în principal prin muncă patriotică, de la buget cheltuindu-se cît mai puțini bani. Este ușor de înțeles că dragostea cetățenilor pentru satul și comuna natală declanșează zilnic energii creatoare, ceea ce creează condiții ca activitatea productivă să se soldeze cu rezultate dintre cele mai bune, contribuind astfel la consolidarea economică a cooperativelor agricole, la buna gospodărire a satelor și ridicarea continuă a nivelului de trai al sătenilor. Subliniez din nou că, la îndemnul organizației comunale de partid, prin mobilizările făcute de deputații consiliului popular, cetățenii din comuna Sînpetru Mare răspund cu elan la chemarea de a participa, cu întreaga lor putere de muncă, la transpunerea în fapt și a altor obiective cuprinse în planurile locale de muncă, la realizarea angajamentelor asumate. Avem un plan important la lucrările de hidroameliorații, direcție în care, de asemenea, sîntem hotărîți ca cea mare parte din cei 26.500 mc mai de pămînt, pe care trebuie să-i dislocăm în 1973 să fie realizați în actuala etapă, împreună cu alte lucrări și amenajări gospodărești de dată recentă — modernizări de străzi și trotuare, împietruiri de drumuri etc., numeroase construcții de case noi, dezvoltarea rețelei comerciale și de deservire — cele arătate dau un plus de frumusețe comunei,, sădesc în inima oamenilor noi și adinei sentimente de mindoie și patriotism. Dacă stai de vorbă cu cei care au contribuit la noile înfăptuiri — în rîndul cărora se află Loghin Bexa,lean, Pavel Găvojdean, Sava Erde- Gheorghe Matei, Dimitrie Jebeleanu, Arcadie Popovici, precum și mulți alți consăteni, rămîi cu convingerea fermă că sarcinile trasate comunei, cuvîntul partidului își vor găsi și în viitor materializarea cuvenită, cetățenii comunei cunoscînd foarte bine că tot ceea ce se realizează este în propriul lor interes. VASILE MICȘA vicepreședinte al Consiliului popular al comunei Sânpetru Mare PE TERENUL FERTIL AL INITIATIVEI LOCALE LUCRĂRILE DE HIDROAMELIORAȚII ÎN CENTRUL PREOCUPĂRILOR _ ______________ Un angajament ferm la Lovrin, pina la jumătatea lunii aprilie se va realiza 50 la sută din planul anual Lucrările de hidroameliorații și, în general, de îmbunătățiri funciare, de folosire în condiții mereu mai bune a pămîntului ocupă un loc de frunte în preocupările organelor și organizațiilor de partid și de stat locale, ale conducerilor de unități agricole, ca de altfel și ale tuturor cetățenilor comunei Lovrin. O amploare deosebită au căpătat însă aceste lucrări mai ales acum, cînd, conducerea superioară de partid ne-a trasat noi sarcini în vederea folosirii din ce în ce mai judicioase a pămîntului. In acest sens, la Lovrin va fi creat un sistem hidroameliorativ de interes mult mai larg, care vizează drenarea unor întinse suprafețe de teren din zona localității. Din programul județean de hidroameliorații îmbunătățiri funciare — care preși vede construcția în hotarul comunei a unui canal principal pentru scurgerea excesului de apă, în acest an ne revine sarcina de a disloca 24.000 mc de pămînt. Concomitent vom iriga, in suprafețele aparținînd cooperativei agricole Lovrin, 125 hectare. Este vorba atît de suprafețe destinate legumiculturii, cit și de terenuri ocupate cu plante furajere, întrucit unitatea dispune de un sector zootehnic dezvoltat. Cred că nu trebuie să insist prea mult asupra efectelor pozitive pe care le au aceste acțiuni — obținerea de producții vegetale cu 50-70 la sută mai mari decit în condiții de cultură neirigată, sau terenuri sărăturate, înșiși țăranii cooperatori, cunosc de acum avantajele irigațiilor și a terenurilor drenate. Ceea ce aș dori însă să relev cu acest prilej este ecoul larg pe care Chemarea Conferinței județene a secretarilor comitetelor comunale de partid și președinților consiliilor populare l-a avut în rîndul cetățenilor din satele comunei Lovrin, Tomnatic, Gottlob și Vizejdia. Fiecare dintre noi ne-am intensificat preocupările și activitatea productivă, pe tărîm edilitar-gospodăresc. De exemplu,țăranii cooperatori din centrul de comună au reușit în timp scurt să efectueze In devans importante lucrări la sistemul de irigații, dislocînd, la construcția de canale și șanțuri, peste 3.000 mc de pămînt, dintr-un plan anual de 4.000 mc. Merită evidențiat aportul pe acest tărîm al membrilor consiliului de conducere al cooperativei, în frunte cu tovarășii Florea Lezea, președinte și Grigorie Danciu, inginer șef, care a organizat activitatea în așa fel Incit să se asigure antrenarea în această direcție a tuturor brațelor de muncă și capacităților de care dispune unitatea. Totodată, au fost procurate utilajele și instalațiile necesare pompării și aducțiunii apei din canalul Galațca, pentru ca udarea să se poată face chiar din primele zile cînd va fi nevoie. Totodată, merită să subliniem faptul că membrii cooperatori au îmbrățișat cu căldură și interes inițiativa ca toate lucrările care privesc irigațiile să fie făcute prin muncă voluntar-patrioticâ ! La rindul său, comitetul executiv al consiliului popular a inclus volumul respectiv de muncă în planul general al comunei, astfel încit sarcina a fost împărțită pe locuitor, ceea ce socotim că fiecare este întrutotul firesc. Avem în vedere datoria întregii populații de a contribui la apărarea și valorificarea superioară a pămîntului. De comun acord cu cetățenii, s-a stabilit ca normă dislocarea a 12 mc pentru un bărbat și 6 mc pentru o femeie. In fapt, este vorba de continuarea — pe un plan superior ,■— a unor astfel de preocupări, știut fiind că anul trecut locuitorii comunei Lovrin au dislocat la hidroameliorații circa 30.000 mc. Numărul celor care s-au remarcat în acest sector este foarte mare, iar dacă e vorba să facem totuși cîteva remarci trebuie amintiți, in primul rlnd, comuniștii i Petre Ionescu, Andrei Draxnba, Francisc Berger, Petre Feneși, Ioan Rusu, Petru Udrescu, Gheorghe Blănaru, Francisc Gulescu, precum și alții. Un sprijin real in organizarea și conducerea lucrărilor l-am primit din partea specialiștilor Oficiului de îmbunătățiri funciare, care, nu o dată, s-au deplasat la fața locului, indrumîndu-ne ce și cum să facem. Pentru mobilizarea cu succes a populației la muncă pe șantiere folosim metode dintre cele mai adecvate, începînd cu măsurile organizatorice amintite și continuînd cu munca politică de masă, mult intensificată în ultima vreme. Pe lingă activitatea de convingere și lămurire dusă în sinul populației, agitatorii se străduiesc să fie ei înșiși primii care își realizează norma, care lucrează cel mai mult și mai bine. La fel, gazetele de perete vorbesc despre însemnătatea acțiunilor respective, despre foloasele pe care le oferă pentru întreaga localitate scoaterea suprafețelor de teren agricol de sub influența negativă a excesului de umiditate. Pînă în prezent s-a reușit săparea de canale în volum de 6.000 mc, ceea ce reprezintă, peste mai bine de un sfert din sarcina anuală. In lumina sarcinilor desprinse din Chemarea Conferinței județene a secretarilor comitatelor comunale de parid și primarilor, în aceste zile am întreprins noi acțiuni politico-organizatorice menite să conducă la buna desfășurare campaniei agricole de primăvară, a la realizarea și depășirea sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate în răspunsul dat Chemării comunei Stoicănești, județul In ceea ce privește lucrările Olt. de hidroameliorații, sîntem hotărîți ca, pînă la jumătatea lunii aprilie, să realizăm mai bine de 50 la sută din planul anual. Este un angajament pe care îl vom respecta întrutotul. PETRE MILITAROHI secretarul Comitetului comunal de partid — Lovrin, primarul comunei Pagina organizata de VIOREL BQARIU