Drum Nou, 1955 (Anul 9, nr. 186-237)

1955-10-14 / nr. 226

PROLETAR]* DIN TOATE TARILE .UNÍTÍVÁ l • 9 • UM NOU ORGAN AL COMITETULUI RAIONAL ZALAU AL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR RAIONAL „Luna curățeniei“ — o acțiune de mare importanță Zilele acestea va incepe și in orașul și in satele raionului nostru „Luna curățeniei“. Această acțiune, inițiată de partid și guvern, are menirea să facă tot mai frumos aspectul străzilor și cartierele orașelor, a satelor și comunelor noastre, de a creia condiții igienice de muncă și de viață pentru oamenii muncii. In ultimii ani, moștenirii deplorabile a trecutului — străzi întunecoase, pline de gropi, case insalubre, igrasioase — i s-au șters mult urmele. Cu sprijinul activ al maselor de cetățeni, organele locale ale puterii de stat amenajează spații verzi, repară și pavează străzile, extind rețeaua electrică, prin măsuri permanente de salubrizare înlătură focarele de infecție. Răspunzînd chemării sfatului popular al Orașului Stalin, comitetul executiv al sfatului popular orășenesc—Zalău a întreprins anul acesta acțiuni de masă în vederea înfrumusețării orașului. S-au extins spațiile verzi cu încă 5.000 m,pe au fost construite 6 diguri de sprijin pe valea Zalăului, 2 poduri și 12 podețe, au fost pavate străzile Jókai, Ilie Pintilie, Hasdeu, s-a reparat partea carosabilă a străzilor Porolissum, Cloșca și Dobrogeanu-Gherea. Lucrări frumoase s-au făcut de asemenea prin contribuția în muncă a cetățenilor. Drumurile comunale au fost refăcute pe o suprafață de peste 8.000 m.p. In cadrul „Lunii curățeniei" vor fi terminate parțial baia comunală și hotelul din Zalău. Se vor face lucrări de reparații capitale la unele imobile naționalizate, se va prelungi rețeaua electrică pentru iluminație publică pe străzile Băii și Kossuth etc. Din inițiativa deputaților se va reface prin muncă voluntară drumul satul Stîna, se comunal din va termina parțial căminul cultural din Ortelec și altele. Pe lângă aceste realizări frumoase și cele care sînt în curs de înfăptuire, mai sunt încă unele lipsuri care în „Luna curățeniei“ vor trebui lichidate cu totul. Așa, de pildă, se tărăgănează terminarea unor lucrări edilitare în centrul orașului, măturatul străzilor se mai face la ore nepotrivite ceea ce dăunează sănătății trecătorilor. In restaurante nu întotdeauna se păstrează cea mai perfectă curățenie și uneori se servește neigienic. Și în mediul rural mai există lipsuri. Astfel, în comuna Crasna ca și la Buciumi, după zilele de tirg, înlăturarea rezidiilor și a gunoaielor nu se face la timp, favorizînd apariția unor focare de infecții. In multe sate și comune există posibilități de înfrumusețare a ulițelor, văruirea gardurilor, curățirea șanțurilor, crearea unor mici parcuri etc., posibilități care nu sunt de sfaturile populare folosite comunale. Comitetele executive ale sfaturilor populare orășenesc și comunale sunt datoare să dezbată larg măsurile ce trebuiesc luate pentru buna desfășurare a „Lunii curățeniei" în cadrul sesiunilor, cu deputații, delegatele de femei, comitetele de stradă și cu cetățenii fruntași în activitatea obștească. Organizația comercială locală ca și U.R.C.C. trebuie să se îngrijească de aprovizionarea unităților de desfacere cu cantități suficiente de var, petrol, săpun, sodă etc., necesare întreținerii curățeniei. Organizațiile de partid trebuie să îndrume organizațiile U.T.M. ale Crucii Roșii și sindicale pentru sprijinirea acțiunilor inițiate în această lună. Este bine să se organizeze întreceri între străzi, circumscripții, sate și comune, iar comuniștilor și deputaților le revine sarcina de a fi în fruntea maselor, de iniția și organiza întrecerea. Fruntașii în întrecerea pentru strada, curtea și casa cea mai curată și frumoasă să fie popularizați la gazetele de perete, în adunările populare, cu ocazia întîlnirilor dintre deputați și alegători, la căminul cultural etc. Comitetele de acțiune, formate în acest scop, au datoria de a veghea la buna organizare a acțiunilor din această lună. Astfel, pe lîngă îmbunătățirea curățeniei străzilor, reparării fîntînilor publice și particulare, îndepărtării la timp a rezidiilor menajere, trebuie dată atenție îmbunătățirii condițiilor de lucru atit în întreprinderi cît și pe ogoare, corespunzător regulilor de igienă. In perioada aceasta, medicii de la circumscripțiile sanitare, cît și organele Sanepid-ului trebuie să fie permanent pe teren, îndrumînd și controlînd desfășurarea acțiunii. Ei trebuie să țină conferințe despre importanța curățeniei și să controleze efectuarea curățeniei. Această „Lună a curățeniei" va trebui să aducă un însemnat aport la înfrumusețarea orașului nostru și a satelor raionului, la asigurarea unor cît mai bune condiții pentru păstrarea și apărarea sănătății maselor de cetățeni. Anul IX, seria alll-a Nr. 226 Vineri 14 octombrie 1955 4 PAGINI 20 BANI OAMENI AI MUNCII DE LA SATE! Strîngeți la timp și fără pierderi recolta ! Grăbiți ritmul lucrărilor agricole pentru a obține și în anul viitor o recoltă bogată ! Deschiderea Lunii prieteniei romîno-sovietice * * Adunarea festivă de la Zalău In seara zilei de 7 octombrie a. c., a avut loc în sala mare a Casei raionale de cultură din Zalău o adunare festivă cu prilejul deschiderii tradiționalei luni a prieteniei romîno-sovietice. Despre semnificația acestei sărbători au vorbit tovarășii Kerekes Zoltán, în limba romînă, și Hadinger Gustav, în limba maghiară. Vorbitorii au scos în evidență importanța legăturilor de prietenie ale poporului nostru cu marele popor sovietic eliberator și rolul acestei prietenii în propășirea noastră economicoculturală. Această prietenie — au subliniat ei — se întemeiază pe țeluri comune, pe năzuința comună spre o pace trainică, pe încredere . In satele Duminica trecută a avut loc în toate satele și comunele raionului nostru, într-un cadru sărbătoresc, deschiderea Lunii prieteniei romînosovietice. In satul Cizer, de pildă, la sărbătoarea deschiderii acestei tradiționale luni, au participat peste 200 de cetățeni. După conferința „Prietenia romîno-sovietică, temeiul dezvoltării și al progresului continuu al patriei noastre" ținută de tov. Pop Viorica, directoarea căminului cultural, țăranii muncitori au asistat la un bogat program cultural. In satele din cuprinsul reciprocă, pe tratate de stat încheiate — pentru prima oară în istoria noastră — de la egal la egal între un popor mare și un popor mic. Sutele de participanți la adunare au scandat îndelung pentru prietenia de nezdruncinat cu Uniunea Sovietică, pentru partidul și guvernul nostru, care duc consecvent o politică de pace și prietenie. După adunarea festivă a urmat un bogat program cultural, prezentat de formațiile artistice ale Casei raionale de cultură, ale instituțiilor și întreprinderilor din oraș. Programul a cuprins dansuri și jocuri populare romînești și sovietice, recitări și coruri închinate prieteniei romînosovietice, * raionului comunei Buciumi, la deschiderea Lunii prieteniei romînosovietice au participat peste 1400 cetățeni. La adunarea festivă din satul Sîngeorzu de Meseș, țăranul muncitor Pui Ilie și-a luat angajamentul să cinstească această sărbătoare prin terminarea însămînțărilor de toamnă pînă la 15 octombrie. Asemenea angajamente și-au mai luat și țăranii muncitori Tărău Ștefan, Rusu Iulia și alții. Oamenii muncii din satele raionului nostru și-au manifestat cu acest prilej, nemărginita lor dragoste față de marea Uniune Sovietică, prietena și eliberatoarea noastră. S-a inaugurat o nouă întovărășire agricolă Era pe la începutul lui septembrie. Străbătuse vestea de-a lungul ulițelor Cizerului cum că țăranii muncitori Cristea Pavel, Fodora Crăciun, Gaidoș Gheorghe și alți cîțiva au înaintat cereri pentru formarea unei întovărășiri agricole. Chiar în acele zile se constituise și comitetul de inițiativă. Ajutat îndeaproape de organizația de partid din sat și de sfatul popular comunal, comitetul de inițiativă a desfășurat o largă muncă politică de lămurire în rîndul țăranilor muncitori. In convorbiri cu agitatorii, la gazeta de perete, în cadrul căminului cultural, sătenilor li s-au făcut cunoscute prevederile statutului model al întovărășirii agricole, avantajele de care se bucură țăranii muncitori care se unesc de bună voie în lucrarea pămîntului. Erau dați ca exemplu țăranii întovărășiți din satul Cățelu, succesele acestora, care, arătau fără putință de tăgadă, superioritatea lucrării pămîntului pe întinderi mari, cu mașinile și tractoarele statului. Toți cizerenii au aflat atunci despre roadele scoase de întovărășiți. La două săptămîni după aceea, 13 familii de țărani muncitori depuseseră cereri de înscriere în întovărășire. Duminica trecută, sătenii din Cizer au trăit o mare sărbătoare : a avut loc inaugurarea întovărășirii lor, căreia i-au dat denumirea de „Horia, Cloșca și Crișan“. Membrii noii întovărășiri agricole l-au ales ca președinte pe tov. Cristea Pavel. Toate forțele pentru grăbirea însămînțărilor de toamnă! In ultimele zile, datorită timpului prielnic, semănatul culturilor de toamnă s-a intensificat in numeroase comune din raionul nostru. Potrivit datelor primite pînă la 12 octombrie a. c. la secția agricolă a sfatului popular raional, însămînțările de toamnă sînt mai avansate în comunele Buciumi, Agrij, Mirșid și Romînaș. In unele comune însă, ritmul însămînțărilor de toamnă este nesatisfăcător. In aceste comune, printre care Crasna, Dioșod, Coșei și Borla, sfaturile populare și organizațiile de partid din sate n-au desfășurat o muncă susținută pentru mobilizarea țăranilor muncitori la executarea arăturilor și îndeosebi a însămînțărilor. Urmarea este că deși sau arat sute de hectare de teren, nu s-au însămînțat decît abia 15 — 45 hectare. In comunele rămase in urmă, sfaturile populare și organizațiile de partid sătești trebuie să ia de îndată măsuri practice menite să ducă la lichidarea lipsurilor și la depășirea vitezei zilnice la însămințări. Timpul prielnic însămînțărilor trebuie folosit din plin, pentru ca pînă la 20 octombrie a. c., campania însămînțărilor de toamnă să fie terminată. Oameni ai muncii de pe ogoare ! Grăbiți ritmul însămînțărilor prin folosirea neîntreruptă a semănătorilor și atelajelor voastre, asigurînduvă în felul acesta o nouă recoltă bogată ! Situația însămînțărilor la 12 oct. 1955 ! LEGENDA: I com. mai avansate IDMI com. avansate com. rămase în urmă