Drum Nou, iunie 1953 (Anul 10, nr. 2637-2661)

1953-06-11 / nr. 2645

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VAI ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALui Anul X. Nr. 2645 Joi 11 Iunie 1953 4 pagini 20 bani Sa intensificam pregătirile campaniei agricole de vară Comitetul executiv al sfatului popular regional, îndrumat şi ajutat permanent de comitetul regional P.M.R. Stalin, a reuşit să mobilizeze muncitorii şi tehnicienii din sectorul agricol de stat, colectiviştii şi ţăranii muncitori, pentru pregătirea la timp şi în bune condiţiuni a campaniei agricole de vară. Astfel, a fost posibil ca S.M.Ţ.urile să îndeplinească planul pe regiune în campania agricolă de primăvară în proporţie de 135 la sută, luând locul 3 pe ţară in îndeplinirea planului calitativ şi cantitativ şi locul I in ceea ce priveşte viteza de lucru realizată. Hotărîrea Consiliului de Miniştri al R.P.R. şi a C.C. al P.M.R. cu privire la felul cum trebue pregătită şi organizată campania agricolă de vară, pune în faţa tuturor oamenilor muncii sarcina importantă de a nu precupeţi niciun efort pentru strângerea la timp şi în bune condiţiuni a recoltei. In cuvântarea rostită la primul Congres al fruntaşilor din gospodăriile agricole colective, tov. Gh. Gheorghiu-Dej a arătat că: „Problema ridicării producţiei agricole şi a obţinerii unei cantităţi din ce în ce mai mari de cereale-marfă este în momentul de faţă o problemă de cea mai mare importanţă pentru mersul nostru înainte spre socialism”. In raionul Târnăveni datorită sprijinului dat de comitetul executiv al sfatului popular raional sfaturilor populare comunale, s’a reuşit ca reparaţiile la batoze, secerători, tractoare, etc. din sectorul particular să fie terminate încă la 31 Mai a. c. Deasemeni, S.M.T. Boziaş din acelaş raion a reuşit să termine reparaţiile înainte de timpul fixat In’Hotărâre, urmat de raioanele Sibiu şi Rupea. La obţinerea acestor succese a contribuit larga muncă politică de massă desfăşurată de comitetul raional de partid în rândul ţăranilor muncitori, explicându-le importanţa pregătirii în cele mai bune condiţiuni a campaniei agricole de vară, în vederea obţinerii unei recolte îmbelşugate. Nu aceleaşi rezultate leau obţinut însă raioanele Stalin şi Mediaş, care nu au privit cu toată seriozitatea pregătirea campaniei agricole de vară. Ţinând seama de importanţa recoltatului la timp, inginerii şi tehnicienii agronomi de la regiune şi raioane trebue să stabilească precis şi la timp termenii optimi de recoltat pe fel de culturi, pe fiecare raion şi comună în parte. Organele de partid, comitetele executive ale sfaturilor populare salonale şi comunale, precum şi deputaţii comunali, deasemeni au datoria să lămurească pe ţăranii muncitori despre importanţa aplicării regulilor agrotehnice, în vederea obţinerii unei recolte îmbelşugate, să combată cu tărie metodele învechite pe care le mai folosesc încă unii ţărani muncitori în întreţinerea culturilor. Pentru reuşita deplină a campaniei agricole de vară sfaturile populare vor trebui să îndrumeze ca secerişul să înceapă de îndată ce lanurile au dat în pârgă şi să se termine înainte de coacerea deplină. Pentru a crea condiţii în vederea unei recolte bogate în anul viitor, va trebui ca imediat după seceriş să fie executat în mod obligatoriu desmiriştitul în toate unităţile agricole de stat, colective şi sectorul particular. In campania agricolă de vară gospodăriile agricole de stat şi gospodăriile agricole colective, vor trebui să constitue un exemplu demn de urmat de toţi ţăranii muncitori in ceea ce priveşte strângerea recoltelor precum şi la desmiriştit. Toate unităţile agricole de stat, gospodăriile agricole colective, întovărăşirile, precum şi sectorul individual, va trebui ca din timp să-şi organizeze temeinic munca şi să intensifice întrecerea socialistă şi patriotică în toate sectoarele. Tractoriştii de la S.M.T.-uri şi batozarii au sarcina de mare răspundere în ce priveşte strângerea cât mai grabnică a recoltelor de pe ogoarele gospodăriilor agricole colective şi întovărăşirilor, iar paralel cu aceasta să facă desmiriştitul folosind întreaga capacitate de lucru a maşinilor. Colectivelor de propagandă din unităţile socialiste, le revine sarcina de a duce o intensă muncă de lămurire de la om la om, pe grupe de casă, agitaţie vizuală, lozinici, panouri, afişe etc. Serviciului de propagandă de pe lângă secţiunea agricolă a sfatului popular regional îi revine ca sarcină de a sprijini campania agricolă de vară prin organizarea de conferinţe la căminele culturale, prin presă, evidenţiind şi stimulând fruntaşii şi popularizându-i in acelaş timp. Anul acesta va trebui stimulată şi mai mult participarea largă a pionierilor, utemiştilor şi organizaţiilor de massă în acţiunea de strângere a spicelor rămase pe câmp, care adunate la un loc vor da vagoane cu cereale. In desfăşurarea muncii de lămurire, organizaţiile de bază vor trebui să aibă rolul hotărîtor. Comuniştii, deputaţii trebue să fie primii la strângerea recoltelor, primii în predarea cotelor către stat, primii în susţinerea acţiunilor trasate de partid şi organele de stat. Hotărîrea Consiliului de Miniştri al R.P.R. şi a C.C. al P.M R cu privire la Îngrijirea culturilor, pregătirea şi executarea la timp a strângerii recoltei, desmiriştitului, treerişului şi colectărilor pe anul 1953, ne arată posibilitatea îndeplinirii sarcinilor ce ne revin în lupta pentru îmbunătăţirea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc şi a aprovizionării industriei noastre socialiste cu materii prime. Oameni ai muncii de la sate! Executaţi la timp lucrările de îngrijire a culturilor, luptaţi pentru respectarea agrominimului! Sporiţi-vă eforturile în lupta pe care o dă întregul popor muncitor pentru îndeplinirea planului cincinal în patru anii BiMecăCenîrtLRsonal', SIBIU In cuprinsul ★ Din realizările noastre ★ (pag. 2). ★ Ieri muncitor, azi inginer (pag. 2). ★ Viaţa de partid: Cum se răspândeşte şi se citeşte presa de partid în raionul Sibiu -fc (pag. 3). ★ Să depunem toată dragostea în desfăşurarea primelor examene pe bază de subiecte unice (pag. 3). ziarului: Şedinţa reprezentanţilor autorităţilor militare sovietice, americane, engleze şi franceze cu privire la problemele securităţii aeriene (pag. 4). Pregătiri în vederea celui de al 4-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor (pag. 4). DE PE ÎNTINSUL REGIUNII NOASTRE Oamenii muncii din raionul Târnăveni studiază lucrarea tovarășului Stalin,,Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S. “ Pentru îndeplinirea sarcinilor planului cincinal e nevoie de cadre care să aibă un nivel politicoprofesional cât mai înalt. Studierea genialei lucrări a tovarăşului Stalin „Problemele economice ale socialismului in U.R.S.S.” şi a documentelor Congresului al XIX-lea al P.C.U.S. înarmează cadrele noastre de partid, de stat şi economice, în aplicarea justă şi principială a ştiinţei marxist-leninist-staliniste, la condiţiile concrete ale construirii socialismului în patria noastră, ridicând pe o treaptă mai înaltă activitatea organizaţiilor de partid în mobilizarea oamenilor muncii la luptă activă pentru înfăptuirea societăţii socialiste şi apărarea cauzei păcii în întreaga lume. Astfel, zilele trecute în sala mare a comitetului raional de partid Târnăveni a avut loc deschiderea cursului de studiere a operii clasice a tovarășului Stalin „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.” la care au participat conducătorii de întreprinderi şi instituţii şi tovarăşi care deţin posturi importante în diferite domenii de activitate. Cu această ocazie, s-a predat prima lecţie intitulată „Caracterul obiectiv al legilor economice în socialism”, predată de tov. Lupu Vasile din cadrul activului de partid al raionului Târnăveni. Au mai luat fiinţă grupe de studiere a acestei opere clasice la fabrica de geamuri Târnăveni şi în alte întreprinderi şi instituţii. Urmând regulat aceste cursuri şi dându-li-se importanţa cuvenită, vom reuşi să ne înarmăm cu cunoştinţe din ştiinţa marxistleninist-stalinistă, iar cursurile îşi vor atinge scopul bine definit, pentru care au fost create. Alex. Dumitrescu coresp. Oamenilor muncii — tricotaje mai multe şi de calitate Muncind cu avânt pentru îndeplinirea cincinalului în 4 ani, muncitoarele ţesătoare de la fabrica „Textila Roşie” din Oraşul Stalin, desfăşoară larg steagul întrecerii socialiste. In fiecare zi graficul orar axată îndeplinirea cu succes a sarcinilor de plan. Metodele avansate de muncă sunt folosite de numeroase textiliste, lucru ce a făcut posibil ca productivitatea muncii să crească în cursul lunii Mai cu 5 la sută. Planul fizic pe întreprindere a fost realizat cu 107,5 la sută, iar cel valoric cu 101,99 la sută. Steagul de secţie fruntaşă în producţie a continuat să-l păstreze şi în cursul lunii trecute secţia de boiangerie, condusă de maistrul Pentru ridicarea calificării In ziua de 1 Iunie la întreprinderea „Sovromgaz“, Copşa Mică, raionul Mediaş, s-a deschis, în cinstea Festivalului Mondial al Tineretului pentru Pace şi Prietenie, un curs de ridicare a calificării, cu un număr de 20 de tineri. Luând cuvântul utemistul Pânzaru Mircea, şi-a luat angajamentul de a învăţa şi însuşi pe deplin materialele predate la curs spre a deveni astfel folositor societăţii noi pe care o construim. El mulţumeşte partidului, în acelaş timp, pentru grija deosebită pe care o poartă cadrelor tinere, nădejdea şi viitorul patriei noastre. In continuare a avut loc predarea primei lecţii de matematică. Anton Doboş coresp. Szöcs Iosif. In luna Mai muncitorii şi muncitoarele din această secţie au realizat depăşirea planului de producţie cu 40 la sută. Printre muncitoarele care au depus o deosebită râvnă în realizarea acestor succese se află vopsitoarea Fekete Matilda, cu însemnate depăşiri de normă, şi altele. Tinerii utemişti şi neutemişti de la fabrica „Textila Roşie” luptădeasemeni cu multă ardoare pentru a întâmpina Festivalul Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie cu noi succese în muncă. Printre brigăzile de tineret care s-au situat în fruntea întrecerii socialiste găsim brigada de tineret Nr. 3 din secţia de tricotat condusă de Suciu Margareta. Folosind metodele sovietice Ciurchih şi Antonina Jandarova tinerele din această brigadă au dat în cursul lunii Mai cu 49 la sută mai multe produse tricotate de calitate superioară. S’au remarcat în mod deosebit din brigada Nr. 3 tinerele Kate Margareta şi Olteanu Paraschiva care şi-au depăşit norma între 68—83 la sută. In secţia de tricotaj lucrează şi stahanovista Brezeanu Aspasia. Ea a reuşit ca în luna Mai, datorită elanului* cu * care* a lucrat, să-şi depăşească norma cu 121 la sută. Elena Tutilă din aceeaşi secţie a realizat o depăşire de normă de peste 100 la sută. I. Gaida In clişeu: Vagoane pentru transportul cărbunelui proiectate şi fabricate pentru prima dată la uzinele „Steagul Roşu“ din Oraşul Stalin. Obţin noi succese în întreţinerea culturilor Membrii gospodăriei agricole colective din comuna Hălchiu, raionul Stalin, antrenaţi în întrecere socialistă, desfăşoară cu succes munca de reparare a uneltelor agricole şi de întreţinere a culturilor. Muncind cu elan colectiviştii din Hălchiu au executat până acum prăşitul la suprafaţa de 130 hectare grâu de toamnă, 50 ha. grâu de primăvară, 80 ha. orz şi 63 ha. ovăz. Deasemeni, au executat săpatul şi curăţatul la 9 ha. mazăre, praşila I-a la 82 ha. cartofi şi 35 ha. sfeclă de zahăr. In acelaş timp colectiviştii au săpat şi dat cu prăşitoarea pe o suprafaţă de 40 ha. butaşi de sfeclă de zahăr. In întrecerea socialistă ce se desfăşoară în cadrul gospodăriei pentru pregătirea campaniei de vară şi de întreţinere a culturilor primul loc îl ocupă brigada I-a condusă de colectivistul Dumitru Popescu care a obţinut succese frumoase în muncă. Printre colectiviştii fruntaşi în întrecere la întreţinerea culturilor se află tovarăşii Lupu Ana, ducă Alexandru, Mozer Albert şi alţii. Felul cum muncesc colectiviştii din Hălchiu în campania de întreţinere a culturilor a constituit un îndemn şi pentru țăranii muncitori din sectorul particular care obţin deasemeni succese frumoase în muncă. Festivitatea decernării premiilor la concursurile regionale de literatură, muzică şi artă plastică în cinstea Festivalului Dumitrea trecută în sala Teatrului de Stat din Oraşul Stalin, în faţa unui public numeros, a avut loc într’un cadru festiv decernarea premiilor acordate în cadrul concursurilor regionale de literatură, muzică şi artă plastică, organizate de Comisia regională pentru sprijinirea pregătirii celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. Cuvântul de deschidere a fost rostit de tov. Miron Radu Paraschivescu, laureat al Premiului de Stat, după care s’a trecut la alegerea prezidiului. In continuare tov. Oros Ioan, secretar al sfatului popular regional a făcut o dare de seamă asupra rezultatelor concursului.