Drum Nou, mai 1972 (Anul 29, nr. 8495-8519)

1972-05-16 / nr. 8506

Spum nou ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN BRAŞOV AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul XXIX Nr. 8506 Marţi, 16 mai 1972 4 pagini 30 bani Proletari din toate ţările, uniţi-vil Astăzi, 16 mai 1972, în jurul orei 11,45, posturile noastre de radio şi televiziune vor transmite direct de la Porţile de Fier, intîlnirea dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, şi tovarăşul Iosip Broz Tito, preşedintele Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, preşedintele Uniunii Comuniştilor din Iugoslavia, cu prilejul inaugurării oficiale a Sistemului hidroenergetic şi de navigaţie Porţile de Fier. Plecarea la Turnu Severin a tovarăşului Cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existenţă a oraşului Turnu Severin şi a 90 de ani de activitate a Uzinei de vagoane MAREA SĂRBĂTOARE A OAMENILOR MUNCII DIN MUNICIPIUL DROBETA TURNU SEVERIN CUVÎNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU Nicolae Ceauşescu şi a celorlalţi conducători de partid şi de stat Secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, a plecat, luni dimineaţa, lacumu Severin, pentru a participa la inaugurarea oficială a Sistemului hidroenergetic şi de navigaţie Porţile de Fier. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu este însoţit de tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, cu soţia. Emil Bodnaraş, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R.. vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Paul Niculescu- Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R.. vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.G.R., preşedintele Consiliului Central al U.G.S.R., Emil Drăgănescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, preşedintele părţii române în Comisia mixtă româno-iugoslavă de colaborare economică, Ştefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. La plecare, pe aeroportul Băneasa, se aflau tovarăşii Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Florian Dănălache, János Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ştefan Voitec cu soţiile, Iosif Banc, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, Mihai Gere, Ion Ioniţă, Vasile Patilineţ, Ion Palan. Erau prezenţi Bojidar Bukumbrici, consilier al Ambasadei R.S.F. Iugoslavia la Bucureşti, cu soţia, şi membri ai ambasadei. Pe aeroportul municipiului Craiova, în întîmpinare au venit primul secretar al Comitetului judeţean Dolj al P.C.R., Constantin Băbălău, membrii Biroului Comitetului judeţean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, activişti de partid şi de stat. Conducătorii de partid şi de stat se îmbarcă apoi în elicoptere, continuîndu-şi drumul spre Turnu Severin. (Agerpres) Dragi tovarăşi, Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Turnu Severin şi judeţului Mehedinţi un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat şi a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, urale). Sărbătorim astăzi două evenimente deosebit de importante pentru locuitorii acestor meleaguri, pentru muncitorii din Turnu Severin: împlinirea a 1850 de ani de la prima atestare documentară a municipiului Turnu Severin — antica Drobeta — şi a 90 de ani de existenţă a Uzinei de vagoane din oraşul dumneavoastră. Cu acest prilej, doresc să felicit, în mod călduros, pe locuitorii municipiului, pe muncitorii Uzinei de vagoane şi să le adresez tuturor cele mai calde urări de noi succese în activitatea lor. Intr-adevăr, sunt două evenimen- te de o deosebită importanță — și dumneavoastră, oamenii muncii din municipiu, din întregul judeţ, întîmpinaţi sărbătorirea lor cu succese remarcabile în înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului, în toate domeniile de activitate. (Aplauze puternice, prelungite). Vă înfăţişaţi la această sărbătoare măreaţă cu succese deosebite, atît în industrie, cît şi în agricultură, în activitatea politicoeducativă; aveţi o organizaţie de partid puternică, care constituie garanţia înfăptuirii neabătute a politicii partidului de către toţi oamenii muncii. (Aplauze prelungite). Istoria vorbeşte că încă cu 5.500 de ani în urmă, pe aceste meleaguri existau aşezări omeneşti. în epoca statului geto-dac s-a dezvoltat aşezarea Drobeta care, după cum ştiţi, a dăinuit multă vreme; descoperirile atestă că, practic, în toată perioada de la înfiinţarea sa şi pînă astăzi această aşezare a fost — dacă se poate spune aşa — un sîmbure al dezvoltării poporului român, deoarece timp de aproape 2.000 de ani, în împrejurări grele, locuitorii au înfruntat năvălirile, au făcut faţă greutăţilor, păstrîndu-şi existenţa, contribuind, prin aceasta, la menţinerea şi afirmarea fiinţei poporului român. (Aplauze puternice, îndelungate). Vă mîndriţi cu primul pod construit acum aproape 2.000 de ani, aşa cum, pe bună dreptate, astăzi vă mîndriţi cu cea mai mare hidrocentrală de pe Dunăre — expresie a geniului creator al poporului român, a forţei societăţii socialiste pe care o edificăm în România. (Aplauze puternice, urale). Desigur, cunoaşterea istoriei, preţuirea ei, constituie un important factor de educaţie, un izvor de învăţăminte şi, totodată, un îndemn de a face totul pentru a emes men departs idilici civilizaţiei materiale şi spirituale, de a înălţa tot mai mult edificiul socialismului şi comunismului în România. (Aplauze puternice). Avînd în vedere că sărbătorim existenţa de 1850 de ani a oraşului, ne-am consfătuit aici, cîţiva membri ai conducerii de partid şi de stat, şi am hotărît să dăm municipiului dumneavoastră denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. (Aplauze puternice, urale; se scandează „Ceauşescu — P.C.R."). înmănunchind aceste două denumiri ale municipiului, într-una singură, dorim să subliniem şi mai mult unitatea dintre trecut, prezent şi viitor, faptul că poporul român există de veacuri şi va dăinui peste veacuri pe aceste meleaguri, edificînd cea mai înaltă societate din lume — comunismul! (Aplauze puternice, urale; se scandează: „Ceauşescu şi poporul"). Alături de glorioasele tradiţii de luptă împotriva jugului străin pentru eliberarea naţională şi socială, oraşul şi judeţul dumneavoastră sunt şi purtătorii unor vechi tradiţii revoluţionare ale clasei muncitoare. încă în secolul trecut s-au dezvoltat aici organizaţii muncitoreşti, au avut loc lupte de clasă împotriva asupririi capitaliste, pentru libertate şi o viaţă mai bună. Aici, la Turnu Severin, în anii 1918—1920 au avut loc puternice lupte revoluţionare. Reprezentanţi ai organizaţiei revoluţionare de aici au luat parte la constituirea Partidului Comunist Român, în 1921. Iată de ce se poate spune că, într-adevăr, municipiul Turnu Severin şi judeţul Mehedinţi întruchipează şi înmănunchează în mod minunat tradiţiile poporului nostru de luptă împotriva asupririi străine, pentru eliberare naţională şi socială, de luptă împotriva claselor asupritoare burghezo-moşiereşti, pentru cucerirea puterii, pentru făurirea socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). întotdeauna, în anii ilegalităţii, am avut la Turnu Severin o puternica organizaţie revoluţionară, aş menţiona numai faptul că în alegerile din 1936, mehedinţenii au provocat înfrîngerea forţelor reacţionare, înscriind prima victorie a forţelor unite democratice din România. (Vii aplauze), în timpul războiului, la 23 August 1944, mehedinţenii au răspuns cu însufleţire apelului Partidului Comunist Român, aducînd o contribuţie de seamă la realizarea cu succes a insurecţiei naţionale antifasciste, la transformarea democratică, revoluţionară a României şi apoi la toate acţiunile care au urmat în opera de construcţie socialistă. După cum am mai spus şi altă dată, cunosc organizaţia de partid din Turnu Severin din 1935 ; am cunoscut-o, de asemenea, şi în primii ani de după eliberare şi pot afirma că, într-adevăr, aceasta a fost întotdeauna o organizaţie de nădejde, care şi-a făcut în permanenţă datoria de a organiza şi însufleţi masele muncitoare atît în lupta împotriva asupririi cît şi în activitatea pentru construcţia socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). Astăzi, organizaţia de partid din municipiul Drobeta Turnu Severin, ca şi întreaga organizaţie din judeţul Mehedinţi sunt puternice, îşi îndeplinesc cu cinste sarcinile încredinţate de partid. Cunoaşteţi singuri succesele obţinute prin munca pe care o desfăşuraţi; se dezvoltă uzinele, se transformă oraşul, viaţa locuitorilor şi, fără îndoială, în toate acestea un rol de frunte îl au comuniştii, organizaţia de partid, comitetul judeţean de partid. (Aplauze puternice). Acordarea unor înalte distincţii atît municipiului Drobeta Turnu Severin, cît şi Uzinei de vagoane, precum şi unor muncitori, activişti de partid şi de stat şi altor oameni ai muncii constituie o expresie a înaltei aprecieri pe care Comitetul Central, Consiliul de Stat şi guvernul o dau activităţii organizaţiilor de partid şi consiliilor populare ale municipiului şi judeţului, oamenilor muncii, tuturor cetăţenilor pentru realizările obţinute în munca desfăşurată pînă acum. (Vii aplauze). Astăzi au fost declaraţi „Eroi ai Muncii Socialiste" 2 muncitori ai Uzinei de vagoane, iar mîine vor mai apare — ca să spun aşa — în Turnu Severin încă 3 eroi; am dori ca la sfîrşitul cincinalului din rîndul mehedinţenilor să se ridice noi şi noi eroi, în aşa fel încît ceea ce s-a cîntat astăzi „eroi au fost, eroi sînt încă" să constituie o expresie a realităţii şi în muncă. (Aplauze puternice, prelungite). Adresez cele mai calde felicitări noilor „Eroi ai Muncii Socialiste", tuturor celor care au fost distinşi astăzi cu ordine şi medalii şi, în primul rînd, oamenilor muncii de la Uzina de vagoane. (Aplauze puternice). Desigur, aprecierile date implică şi obligaţii, sunt şi un îndemn de a munci mai bine ,— şi am reţinut cu satisfacţie din cele spuse aici de primul secretar al comitetului judeţean, de directorul uzinei, de ceilalţi tovarăşi care au luat cuvîntul că vor milita cu şi mai multă fermitate pentru ca fiecare la locul său de muncă să-şi îndeplinească sarcinile tot mai mari ce le revin în prezent cît şi în anii viitori. După cum ştiţi, Congresul al X-lea al partidului a trasat un vast program de dezvoltare a patriei noastre, a stabilit ca obiectiv fundamental făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România, în oraşul dumneavoastră urmează să fie dezvoltate unele întreprinderi şi să se construiască noi obiective economice şi culturale. In anii acestui cincinal, producţia industrială urmează să se dubleze, dar, după cele ce am văzut astăzi la Uzina de vagoane, şi după cele ce am văzut în toamnă la şantierul naval, cred că există posibilităţi ca aceste unităţi, cît şi noua unitate de celuloză care a început deja să producă, să dea o producţie mult mai mare decât cea prevăzută în plan; în felul acesta, oamenii muncii din Turnu Severin vor aduce o contribuţie şi mai importantă la înfăptuirea cu succes a programului elaborat de Congresul al X-lea al partidului. (Aplauze puternice, prelungite). Cunoaşteţi că oamenii muncii din ţara noastră, fără deosebire de naţionalitate, întregul popor, înfăptuieşte cu succes prevederile cincinalului. Nu mă voi mai referi la anul 1971, deoarece vă sunt cunoscute realizările — faptul că planul pe anul trecut a fost nu numai realizat, dar şi depăşit. De asemenea, pe primele 4 luni ale acestui an ritmul de creştere în industrie a fost de 12,4 la sută faţă de perioada anului trecut, fiind superior prevederilor planului. Trebuie spus că întreprinderile din judeţul dumneavoastră au adus şi în aceste 4 luni un aport însemnat la succesele obţinute de întreaga noastră ţară. Din toate aceste realizări, din felul cum se îndeplineşte planulcincinal, reiese că prevederile şi obiectivele stabilite de Congresul al X-lea sunt pe deplin realiste, că stă în puterea muncitorilor, țăranilor, inginerilor și tehnicienilor, a tuturor oamenilor muncii din patria noastră de a înfăptui cu succes aceste prevederi. în felul acesta, ţara noastră va parcurge o etapă importantă pe calea industrializării, a dezvoltării sale economice în general, pe calea apropierii de ţările avansate din punct de vedere economic, pe calea făuririi unei puternice baze tehnico-materiale a socialismului şi comunismului în România. (Aplauze puternice, prelungite). Dintotdeauna partidul nostru a acordat o mare atenţie învăţămîntului, ştiinţei, culturii — factori hotărîtori pentru progresul oricărei naţiuni, pentru făurirea societăţii socialiste. Cu atît mai mult în condiţiile de astăzi, ale puternicei revoluţii tehnico-ştiinţifice mondiale, ale eforturilor pentru realizarea programului elaborat de Congresul al X-lea, dezvoltarea învăţămîntului, ştiinţei şi culturii constituie una din cele mai importante sarcini; municipiul Turnu Severin trebuie să se preocupe de această latură de activitate, hotărîtoare pentru progresul industriei, agriculturii, pentru ridicarea nivelului general de cultură şi civilizaţie al oamenilor muncii. (Aplauze puternice). Preocupîndu-ne de dezvoltarea economico-socială, punem pe primul plan ridicarea continuă a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor — aceasta constituind ţelul suprem al întregii activităţi a partidului, esenţa însăşi a făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România. (Aplauze puternice, prelungite). Aşa cum am menţionat, în 1971 am realizat cu succes programul în industrie şi în agricultură. Aceasta ne-a permis să trecem mai devreme la realizarea măsurilor de creştere a nivelului de viaţă, faţă de prevederile înscrise în cincinal. Din dorinţa de a contribui la creşterea bunăstării oamenilor muncii, urmează ca în acest an, în toamnă, să trecem la sporirea salariilor mici şi a pensiilor, astfel încît, realmente, în cincinal prevederile privind veniturile oamenilor muncii să se realizeze cel puțin la nivelul prevăzut de Congresul al X-lea al partidului. (Aplauze puternice). Desigur, realizarea cu succes a programului de dezvoltare a României socialiste cere în continuare eforturi mari. Este necesară îmbunătăţirea continuă a organizării activităţii în toate sectoarele, perfecţionarea conducerii şi planificării economiei naţionale. De altfel, Conferinţa Naţională a partidului, care urmează să aibă loc în luna iulie (Continuare In pag. a 2-a) Primire caldă, entuziastă Turnu Severin, oraş cu glorioase tradiţii istorice, a sărbătorit luni, 15 mai, 1850 de ani de atestare documentară. O dată cu această importantă sărbătoare, colectivul uneia din importantele întreprinderi constructoare de maşini ale ţării — Uzina de vagoane din localitate — a aniversat nouă decenii de activitate. în această zi de mare sărbătoare, oamenii muncii din municipiul Turnu Severin şi, împreună cu ei, reprezentanţi ai altor localităţi din judeţul Mehedinţi, au avut bucuria de a avea din nou în mijlocul lor pe tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, au venit la acest jubileu tovarăşa Elena Ceauşescu, precum şi tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, împreună cu soţia, Elena Maurer, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Ştefan Andrei. Conducătorii de partid şi de stat au sosit la Turnu Severin cu elicoptere speciale. La ora 10:00, elicopterul, la bordul căruia au călătorit tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Elena Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Elena Maurer, aterizează în uralele mulţimii. în întîmpinarea conducătorilor de partid şi de stat au venit tovarăşii Traian Dudaş, prim-secretar al Comitetului judeţean Mehedinţi al P.C.R., preşedintele Consiliului popular judeţean, Ion Radu, prim-secretar al Comitetului municipal de partid Turnu Severin, primarul municipiului, membrii birourilor comitetelor judeţean şi municipal de partid şi ai comitetelor executive ale consiliilor populare judeţean şi municipal. Sunt prezenţi prim-secretari ai comitetelor municipale de partid şi primari ai municipiilor din întreaga ţară, precum şi delegaţii de partid şi de stat din oraşele riverane Kladovo şi Negotin din R.S.F. Iugoslavia, invitate la marea sărbătoare a severinenilor. O companie de onoare, formată din militari, din membri ai gărzilor patriotice şi ai detaşamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, prezintă onorul conducătorului partidului şi statului nostru, comandantului suprem al forţelor noastre armate, tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Se intonează Imnul de (Continuare în pag. a 2-a) Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET Cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existență atestată doculamentar a municipiului Turnu Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — începînd cu data prezentului decret, municipiul Turnu Severin va purta denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I municipiului Drobeta Turnu Severin Dînd o înaltă apreciere istoriei străvechi a municipiului Drobeta Turnu Severin, contribuţiei aduse de locuitorii săi în decursul veacurilor la lupta întregului popor pentru libertate şi progres social, participării la acţiunile conduse de Partidul Comunist Român în anii ilegalităţii, la insurecţia armată şi la cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare, precum şi pentru participarea activă la înfăptuirea politicii partidului şi statului de construire şi dezvoltare a societăţii socialiste în patria noastră, cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existenţă atestată documentar. Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I, municipiului Drobeta Turnu Severin. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU DECRET privind conferirea „Ordinului Muncii“ clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin Pentru contribuţia deosebită adusă la industrializarea socialistă şi participarea activă a colectivului de oameni ai muncii de la Uzina de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin la opera de construire a socialismului în patria noastră, cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a uzinei. Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Se conferă „Ordinul Muncii" clasa I Uzinei d® vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ Cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Pentru rezultatele remarcabile obţinute în muncă şi pentru contribuţia personală adusă la dezvoltarea Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin şi la realizarea an de an a sarcinilor de plan, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste" şi medalia de aur „Secera şi Ciocanul" tovarăşilor : Dumitru M. Dumitrescu — lăcătuş mecanic, maistru la Uzina de vagoane Gheorghe A. Zaharia — lăcătuş construcţii metalice. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU Vizita la Braşov a delegaţiei Secţiei Internaţionale a C.C. al Partidului Muncii din Coreea Delegaţia Secţiei Internaţionale a Comitetului Central al Partidului Muncii din Coreea, condusă de tovarăşul Kim Jong Nam, membru al Comitetului Central, prim-adjunct al şefului Secţiei Internaţionale, care, la invitaţia C.C. al P.C.R., face o vizită de prietenie în ţara noastră, a sosit luni la Braşov. Oaspeţii au fost primiţi la sediul Comitetului judeţean de partid de tovarăşul Constantin Dragan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-setat al Comitetului judeţean partid Braşov, întrevederea a curs într-o atmosferă caldă, ooenească. Membrii delegaţiei vizitat apoi uzina „Tractorul" zina de autocamioane şi stelea turistică Poiana Braşov. La prînz, tovarăşul Consta Drăgan a oferit, în cinsteaspeţitor, un dejun în salo al complexului „Carpați". Toţi locuitorii satelor la ÎNTREŢINEREA CULTURILOR! Ajutate şi de ploile căzute la timp, atît culturile de toamnă, cît şi cele de primăvară, au pornit bine în vegetaţie, promiţînd în perspectivă recolte bune. Există însă pericolul ca ele să fie mult diminuate de buruieni, care s-au dezvoltat la fel de rapid şi chiar mai viguros, în legătură cu măsurile ce trebuie întreprinse în perioada imediat următoare pentru buna întreţinere a culturilor, ne-am adresat tovarăşului ing. STELIAN VATAFU, director general adjunct al Direcţiei generale judeţene a agriculturii. Dacă ţinem seama de ponderea foarte mare pe care o au plantele tehnice şi alimentare, îndeosebi cele prăşitoare, în cooperativele agricole din judeţul nostru, considerăm că locul de frunte pe agenda de lucru a specialiştilor şi a consiliilor de aducere trebuie să-l ocupe urgarea la maximum a lucrărilor întreţinere, în care scop de utilizare, pe parcursul zilei-lună, atît forţa de muncă existe în fiecare sat, cît şi mijloac mecanice şi hipo ale S.M.A C.A.P. Pentru ca baza tehnomaterială să fie utilizată cu crenţă maximă, insist asupra cesităţii efectuarii în toateăţile. Iară excepţie, a pras mecanice, urmînd ca braţele muncă să fie folosite exclusiv executarea cetei manuale, rînd. Este în interesul fiece cooperative agricole, ai fiece cooperator şi mecanizator ca Ing. C. I. (Continuare în pag. a 3-a