Economia Naţională, 1897 (Anul 21, nr. 1-16)

1897-09-15 / nr. 10

218 ECONOMIA NAŢIONALĂ prietăţiî teritoriale, totă lumea bine cugetatore şi cunoscătore în ale organisaţiunei politice şi sociale a societăţii, este unanimă, că existenţa proprietăţii este temelia pe care se înalţă organisaţiunea politică şi socială a societăţilor omeneşti. Până şi partizanii naţionalisării proprietăţii fonciare, recunosce meritele existenţei dreptului de proprietate, cu deosebire că ei vor să facă pe Stat, singurel unic proprietar al pămîntului. Progresul civilisaţiunei n’a făcut decât să întărescâ şi mai mult existenţa dreptului de proprietate. Şi a mers până acolo, că astă-ci mai toţi economiştii şi bărbaţii de Stat recunosc că întărirea Statului reclamă ca proprietatea să fie cât mai răspândită către cultivatorii de pămînt ; şi dacă ar fi cu putinţă ca fiecare plugar să aibă bucăţica sa de ogor, cel puţin atît cât îi este neapărat pentru susţinerea familiei. De aceia, astăzi, mai mult decât oricând, omenii de stat cu drept cuvînt îngrijiţi despre consolidarea politică şi socială, caută mijloacele cele mai sigure pentru a garanta proprietatea mică, contra exproprierilor forţate sau de bună voe care ameninţă la desfiinţarea proprietăţilor ţerănesci. De aceea şi legiuitorii noştri au căutat ca printr’o lege specială să împedice înstreinarea pămîntului dobândit de către ţerani la 1866 şi în alte diferite rânduri. Se pare însă că aceia ce s’a făcut până astăiiri nu este de ajuns, de oare-ce state mari ca Germania au căutat să imiteze aceea ce s’a făcut în Statele Unite ale Americei ; ca în Francia şi aiurea este o mişcare puternică cu privire la măsurile de luat pentru garantarea neînstrâinării bunurilor de familii, adică a proprietăţii ţârănesci. In mai multe rînduri acesta cestiune a consolidării proprietăţilor ţerănesci a fost tratată în Economia Naţională, cu care ocasiuni s’au arătat şi măsurile luate în Statele Unite ale Americei prin legislaţiunea Homestead. De astă dată cestiunea fiind adusă în Parlamentul ţerii de către d. Aslan, deputat de Iaşi, care