Educaţie Fizică şi Sport, 1975 (Anul 28, nr. 1-12)

1975-01-01 / nr. 1

DESPRE EVIDENŢA, ANALIZA ŞI PLANIFICAREA PROCESULUI DE ANTRENAMENT Dr. VASILE DUMITRESCU C. N. E. F. S. Scopul documentelor de evidenţă, analiză şi planificare este de a contribui la conducerea ştiinţifică a procesului de pregătire sportivă, de a permite o bună reglare a eforturilor la antrenamente, în vederea adaptării optime a organismului sportivului (la sarcinile de pregătire propuse, diferenţiate după nivelul de activitate sportivă şi particularităţile individuale ale sportivului), folosind în acest sens evidenţa informaţiilor obţinute din timpul şi după executarea mijloacelor de antrenament. Procesul de antrenament, ca orice activitate organizată, trebuie să înceapă cu caracterizarea multilateralii a sportivilor, cu evidența indicatorilor principali de efort şi analiza acestora, efectuată pentru ciclul de pregătire anterior celui cuprins în documentele de planificare curentă. Procedîndu-se astfel, din documentele cu care operează antrenorul va reieşi, în mod evident şi util în acelaşi timp, legătura logică dintre execuţia fiecărui antrenament in parte şi documentele de evidenţă, analiză şi planificare, dintre gîndirea metodică de perspectivă (pe o perioadă de timp mai apropiată sau mai depărtată) şi unitatea de bază a procesului de antrenament — lecţia de antrenament, cea care dă viaţă tuturor gîndurilor noastre. Raţiunea evidenţei. Evidenţa va sta la baza alcătuirii tuturor documentelor de planificare şi analiză. Fără informaţii privind reacţia, gradul de adaptare a organismului şi comportamentul psihic al sportivului în timpul şi după execuţia mijloacelor de antrenament nu sunt posibile conducerea şi reglarea ştiinţifică a procesului de pregătire. Evidenţa se va efectua zilnic, prin notări cantitative (îndeosebi) şi calitative, referitoare la cele petrecute in timpul şedinţei de antrenament. Faptul de a nu face notări în timpul antrenamentului, sub pretextul îndeplinirii întocmai a celor planificate, constituie o dovadă fie a tratării mecaniciste a procesului de pregătire şi a negării sau a ignorării condiţiilor concrete în care se desfăşoară procesul de antrenament, fie a solicitării la efort inferioare posibilităţilor organismului sportivului. Evidenţa va sta la baza analizelor şi planificărilor procesului de antrenament. Prin însumarea informaţiilor obţinute la fiecare şedinţă de pregătire se pot face analizele ciclurilor săptămînale, iar prin însumarea acestora din urmă (a datelor din analizele ciclurilor săptămînale) se pot Educație fizică și sport, nr. 1, 1975, pag. 2