Educaţie Fizică şi Sport, 1977 (Anul 30, nr. 4-12)

1977-04-01 / nr. 4

EDUCAŢIE FIZICA ŞI SUPORT pondenţă între datele emisiei şi capacităţile şi dispoziţiile celui care recepţionează. Pentru ca mesajul să fie recepţionat şi interpretat bine, trebuie să i se redea sensul atribuit de emiţător. Psihopedagogia modernă stabileşte o relaţie nouă între acţiunea de predare şi cea de învăţare. O cale de sporire a eficacităţii învăţării o constituie subordonarea conţinutului informaţional stocat, celui operaţional. Informaţia operaţională este informaţia cu care elevii pot opera în diverse situaţii problematice, realizînd legături cauzale între cunoştinţe. Informaţia stocată este pasivă, în timp ce informaţia operaţională este eficientă. Amîndouă sunt incluse în informaţia globală care însumează şi semnifică întreaga cantitate de informaţie pe care o posedă elevul la un moment dat în legătură cu domeniul de cunoştinţe respectiv. Ca sursă de informaţie, profesorul este un filtru de emisie care selecţionează cunoştinţele pe care le transmite elevilor în funcţie de pregătirea, de experienţa sa şi de nivelul de interiorizare a exigenţelor sociale şi a obiectivelor majore ale învăţământului, în funcţie de cunoaşterea aspiraţiilor elevilor şi a capacităţii lor de asimilare. Elevul este un filtru de recepţie constituit din condiţiile psihologice şi socioculturale în care recepţionează mesajul în raport cu formaţia sa şcolară, cu experienţa, cu motivaţia şi nivelul lui de aspiraţii. în procesul comunicării recepţionarea mesajului poate să fie îngreuiată de unele perturbaţii, de exemplu condiţiile materiale în care se desfăşoară activitatea (spaţiu, temperatură, lumină etc.) ; disciplina şi climatul de muncă (atenţia elevilor, ordinea, liniştea, interesul pentru studiu, curiozitatea etc.) ; metodele şi tehnicile de lucru ; formele de organizare a activităţii elevilor etc. îngreuierea recepţionării poate să fie cauzată şi de semnificaţia cuvintelor (terminologia) ; de aceea se impune decodificarea limbajului, pentru a se ajunge la un sens identic pentru profesor şi pentru elevi, pentru diferite categorii de elevi, la o corespondenţă între noţiunile exprimate de profesor şi cele primite de elev. Corespondenţa semnal-intrare, semnal-ieşire nu este determinată de la început in activitatea didactică, ci se stabileşte treptat. Procesul de învăţămînt este un sistem probabilistic care se desfăşoară de obicei neunivoc, datorită factorului aleator, greu de prevăzut dar necesar şi posibil de cunoscut. *) O anumită acţiune instructiv-educativă identică dă rezultate diferenţiate în fiecare caz, în funcţie de particularităţile factorilor obiectivi şi ale circumstanţelor necontrolabile care influenţează. De aceea este necesară dirijarea activităţii didactice şi adaptarea reciprocă profesor-elev, este necesar ca acţiunea profesorului şi a elevului să se modeleze printr-un proces de autoreglare, pe baza informaţiei primite de la elev. Feed-back-ul sau conexiunea inversă este o noţiune cibernetică fundamentală care se asociază nemijlocit procesului de reglare. Avînd sens de retroacţiune, retrocuplaj, control, această noţiune desemnează un fenomen strîns legat de aspectele conducerii. ') aleator — eveniment, proces care, în condiţii date, uneori are loc, alteori nu.